Iloisen talon kellareissa.

Snadi tallaaja

Iloisen talon kellareissa Kristiina Kouros (toim.)
Kirja kertoo eri yhteisöistä, niiden voimavaroista ja pimeästä puolesta.

Ikkunan takana marraskuun hämärä putoaa maahan. Asfaltin tavoittaessaan se muuttuu yön mustaksi. Sovitan itseni kirjaston appelsiinin värissä hehkuvaan tuoliin. Olen turvallisesti hyllyn takana piilossa. Ihmisten kevyt puheensorina vaimenee ja lukuisat lamput sulautuvat yhdeksi valoksi. Minä katoan iloisen talon kellareihin.

Iloisen talon täytyy olla jotain hyvää. Vanha punainen rintamamiestalo, jota asuttaa monta sukupolvea. Jonka pihassa marjapensaat kasvavat ja jonka ränneissä kevään oravanpoikaset vilistävät ja käyvät veljellistä painiaan. Talo jonka piipusta tupruaa lauantaisin savukiehkura ja jonka ikkunassa kissa vaanii lintulautaa.

Iloisen talon kellareista löytyy myös muuta kuin muutama nahistunut peruna ja uutta versoa työntävä sipuli. Kellariin on piilotettu kukkaruukkujen ja lasitölkkien taakse pahuutta, alistamista ja väärää vallankäyttöä. Hiukseni alkavat nousta pystyyn.

Tapaan kellarissa miehen, joka on romani ja varttunut lastenkodissa. Hänen etninen taustansa on ollut lastenkodin johdolle ja sen aikaiselle suomelle ongelma. Tarinassa on eroavaisuuksista huolimatta jotain tuttua, ihmettelen sitä. Tarina tavoittaa minut, koska myös minä olen tavannut näkymättömän lapsen, tuulihattuisen murrosikäisen, ilman hyväksyntää ja rakkautta.

Talon kellareissa vaeltaa naisia viimeisillään raskaana, toisilla rinnat maidosta raskaina, sylilapsi sylissä ja taapero-ikäinen tiukasti hameenhelmassa kiinni. He elävät elämänsä tärkeää ja ainutlaatuista aikaa; äidiksi tuloa ja äidiksi oppimista. He vaeltavat kuin unessa. Uni alkaa saada painajaismaisia piirteitä, se toistuu aina vaan. Painajainen jatkuu siitä, mihin se viimeksi jäi. Heistä on tullut synnytyskoneita ja kone ei kykene tuntemaan. He ovat vanhoillislestadiolaisia, eikä heidän ruumiinsa ole heidän. Siitä pitää huolen uskonnollinen liike, jota johtavat miehet. Lisääntyminen on jumallista. Seksuaalisuus on olemassa vain lisääntymistä varten. Jos naiset saisivat johtaa liikettä, muutama sääntö kirjoitettaisiin uusiksi.

Keskimmäisen kellarin kohdalla tulee vastaan nainen, joka on hakattu hiljaiseksi. Hän kuuluu romaniyhteisöön. On yhdytty ja on erottu. Mies on vienyt kallisarvoisen poikalapsen. Siitä huolimatta, että ei kykene lapsesta huolehtimaan. Sosiaalitädit eivät suostu uskomaan, että suomessa miehen sana on edelleen laki. Naiselta riistetään elämän tärkein asia, lahja olla äiti. Hänen lastaan riepotellaan paikasta toiseen ja murrosiässä lapsesta on tullut täysiverinen rikollinen. Yhteisön sana painaa enemmän kuin lapsen etu. Liian harva kysyy pojalta, miltä tuntuu, kun ei kelpaa kenellekään.

Kellareissa vaeltaa myös nuori mies, joka ei uskalla paljastaa todellisia ajatuksiaan kenellekään. Kun hän viimein sen tekee, hänet erotetaan Jehovan todistajista. Erottamista vauhdittaa seurustelu epäsopivan tytön kanssa. Se merkitsee kaikkien yhteyksien katkeamista. Läheiset, maailmankuva ja identiteetti menivät uusiksi. Koko äidinmaidossa imetty elämisen malli menee uusiksi. On aloitettava alusta. Jehovan todistaja ei saa pohdiskella, eikä epäillä, hänen pitää totella johtoa, joka ajattelee hänen puolestaan.

Iloisen talon kellareissa törmään myös tataarinaiseen, joka elää todella pienen yhteisön keskellä. Hänen isänsä on arvostettu uskonnon opettaja. Tyttö rakastuu suomalaiseen poikaan ja joutuu salaamaan seurustelunsa vanhemmiltaan. Samaan aikaan hänen veljensä seurustelee suomaisien tytön kanssa ja viettää tämän luona öitään. Tytön seurustelu tulee ilmi ja isä hermostuu, hänen kunniansa ja arvovaltansa on pahasti uhattuna. Tyttö saa käydä koulunsa loppuun, mutta lähetetään vanhempiensa kotimaahan opiskelemaan ja etsimään oikeaa sulhasehdokasta. Aikuisena nainen jättää ryhmänsä, omista lapsistaan hän kasvattaa maailmankansalaisia ja toteaa: ” kulttuuri on yksilön voimavara niin kauan kun se ei ole haitallista ja sodi yksilön oikeuksia vastaan.

Yö on kulunut, uusi päivä valkenee. Suljen koti sohvalla kirjan viimeisen sivun. Vaellus iloisen talon kellareissa jatkuu, tulijoita ja menijöitä riittää. Vaeltajat eivät jätä minua rauhaan. Yhteistä heille kaikille on tietynlainen näkymättömyys. Kukaan ei usko, mitä he sanovat. Siitä huolimatta on oltava rohkea ja sanottava. Ilman avointa keskustelua ihmisoikeusloukkaukset saavat jatkua ja mikään ei muutu. Maksumiehinä ovat ne kaikkein heikoimmat, lapset jotka ovat osaansa täysin viattomia. He tarvitsevat puolestapuhujia. Aivopesun uhriksi joutunut aikuinen on yhtä avuton pitämään puoliaan.

”Usko/yhteisö ei ole rokotus inhimillisiä heikkouksia tai pahuutta vastaan.” Yhteisön ulkopuolella olevalle täyttä totta, yhteisön sisällä olevalle vakava uhka koko yhteisöä kohtaan.

Suosittelen kirjaa lämpimästi. Se vaatii tulla luetuksi yhdellä istumalla. Kun suljet viimeisen sivun kellareissa kulkijat tulevat mukaasi: kahvinkeittoon, työhön, uniisi. Kestätkö sen?

1

104

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tom tam

Kullakin aikakaudella on omat alle ikäisensä. Ranskan vallankumouksen keskeinen idea oli, että ihmisen olisi päästävä pois alle ikäisyydestään.
      Mutta toisin on käynyt, nyt tämä alle ikäisyys ja tasapaksuisuus on 'steady as she goes' nuorien naisien keskuudessa ja huipentuu erityisesti näiden esityksissä yleisen ajan hengen mukaiseen ja - aina yhdetmukaiseen luritteluun. Muun korkeamman päämäärän puutuessa ihmistä ollaan tässä pelastamassa- ihmisarvoa. Mitä se sitten on- siihen ei näiden 'mulon tärkeää sanomaa sanottavan', ole vastausta antaa.
      Samalla lailla kuin kyltymättömillä runkkareilla on näillä tytönhupakoilla pysyvä puute aiheista, ja sen vuoksi kirjoitettu teksti on alusta loppuun täynnä tyhjiä sanoja ja kuvia sanoista joita katsoja ei opasteena kaipaa.
      Jos ihmisarvo valvonta on sitä että pitää tärkeänä viedä säkissä hengitysilmaa kuuhun keinotekoisen kuvun alle muuttaneille, siinä ohessa n olisi hyvä ajatella mitä kuuluu sinne maan pimeälle puolelle missä kuhisee elämää, niin ettei kykenen näkemään yhtään puuta tuosta tiheästä metsästä.
      Ja lisäksi, sanomalla ja kirjoituksella olisi hyvä olla jonkiinlainnen erottuva tyyli, jota se laahaisi tuota samaa teinimäistä 'pim'pam'poo' latua, jota kaikki vuorollaan hiihtävät.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos nainen harrastaa seksiä

Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi
      Ikävä
      243
      2211
    2. Pihlaja-puulle

Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos
      Ikävä
      15
      1440
    3. Päivieni piristys, missä olet?

Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      14
      1406
    4. Kova karman laki

Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      371
      1255
    5. Kysymys Kuhmolaisille

Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t
      Kuhmo
      22
      984
    6. Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin

”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist
      Maahanmuutto
      176
      877
    7. Ensi viikolla tulen takaisin

Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin
      Ikävä
      19
      816
    8. Taidat nainen haluta vain sitä yhtä asiaa?

Minusta tuntuu nyt siltä.
      Ikävä
      75
      762
    9. Olen valtavan ihastunut

Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.
      Ikävä
      57
      746
    10. Oon varma siitä

Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä
      Ikävä
      101
      685
    Aihe