Karppaus

Joko kolleegat ovat ruvenneet moderneiksi karppaajiksi?

Äkkiä katsoen karppaus tuntuu samantapaiselta kuin yleensäkin ruokailut. Vältetään turhia hiilihydraatteja, kuten voileipiä.

Monesti olen ajatellut, että varmasti pysyisi ihannepainossa, jos malttaisi jättää kaiken leivän pois.
Karppaajat luopuvat perunastakin ja monista muista hiilihydraattia sisältävistä ruoka-aineista.

Hyvän ruuan ystävänä en osaisi aina ajatella ensiksi laihduttamista ja vasta sitten ruuan makua.
Käytän surutta aitoja aineita kuten voita paistamiseen, ja jos kermaa tarvitaan otan aitoa enkä jotain kasvirasvasekoitetta.

Hoikat ja nuorekkaat varmaankin ovat ikänsä kaiken karpanneet! Tietämättään.

22

159

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *Kukkahame*

      Kirjoitin pitkän jutun, perustelin sitten se merkillinen Ryhmä-kioski hyppäsi silmille ja vei kaiken, nyt sanon lyhyesti vaan.

      En karppaa.

      • Makriina ek

        Eikö näitä aloituksia saa enää itse poistetuksi?
        Venyy letka turhan pitkläksi, kun joukossa on ihan turhia mukana, kuten tämä.


    • pahoilla mielin

      Voithan sinä rekattuna itse viestisi poistaa, onhan moni muukin niin tehnyt.
      Ei aloituksesi turha ole, mutta täällä vetää parhaiten toisten arvostelu ja vanhojen kaivelu, nikkien arvuuttelu , kaikenlainen kauna ja epäluuloisuus.

      Itsekin poistaisin, sillä nyt varmaan tämäkin ketju alkaa kerätä samaa katkeruutta tihkuvaa tympeää vatvomista, mitä on jo monta ketjullista.

    • Mitähän makriina mahdat tarkoittaa, nyt putosin

      Itse sain vain tuntuman että pitäisi saada poistetuksi kaikki ne aiheet jotka eivät omaa itseä kiinnosta..

      Hei, mutta sehän olisikin hienoa, ei kukaan muu olisi lavertelemassa täällä kun jokainen pääsisi käsiin noitten aloitusten poistamiseen.

      Tässähän olisi kin hyvä ehdotus ylläpidolle.
      Ja ajatella minä jutun keksin.......

      • Mutta kuinka unohdin pääasian *karppauksen'.
        Mies oli ostanut vahingossa, kun ei ymmärrä lihojen päälle mitään,
        muutaman naudan filee pihvin.
        Ei tullut karppaus mieleen kun popsin vatsani täyteen hyvää ruokaa joka sattui valmistuksessakin onnistumaan.
        Näin minä karppaan, heh


      • *Kukkahame*
        fiiuliin kirjoitti:

        Mutta kuinka unohdin pääasian *karppauksen'.
        Mies oli ostanut vahingossa, kun ei ymmärrä lihojen päälle mitään,
        muutaman naudan filee pihvin.
        Ei tullut karppaus mieleen kun popsin vatsani täyteen hyvää ruokaa joka sattui valmistuksessakin onnistumaan.
        Näin minä karppaan, heh

        Näyttää vähän siltä ettei kaikki ole Makriinan mieleen sama se .
        Kirjoitin pitkän vastauksen, asiallisen sitten tuo Suomi24 ..Ryhmät - Kioski tuli kirjoituksen päälle ja sen tien hävisi.
        Uusin selitykseni koska puolihuolimattomasti sen esitin, eihän se tietty ole asiaa.


    • he

      En karppaa ,ei ole terveellistä keliaakikolle. RIISIJ maissij perunaj tattarij,niistä leivon leipäni. Ei turhia kiloja ,mukavan kevyt olo ,jos milloin ei pakota. Hyvää
      joulun odusta.

    • hoikka.

      Luin juuri Iltalehdestä, että jossain päin Suomea harkitaan lasten huostaanottoa, kun vanhemmat ovat laittaneet heidän karppaamaan.
      Jo on aikoihin eletty.

      Itse olen aikoinani kyllä tehnyt kaikki mahdolliset laihdutustemput, ollut Atinsilläkin, joka nyt on lähes sama kuin karppaus.
      Laihtuihan siinä, mutta en ainakaan minä kauan jaksanut.

      Tällä viisaudella olen sitä mieltä, että sopivasti sekaravintoa on ihmiselle hyväksi. Ei äärilaitoja missään.

    • Uskonnonomaista vouhotusta.

      Eiköhän se perinteinen "karppaus" pure nykypäivänäkin.
      Nopeat hiilarit pois.
      Kaikki sokeripitoinen ja vaaleat jauhot säännöstelyyn ja jos syntyy vajausta niin kokojyvätuotteita ja hedelmiä tilalle.

      Minusta on täysin hullua että muutama tuttavani on innoissaan ryhtynyt ahtamaan suuhunsa rutkasti voita ja läskiä.

      "Karppasin" aikanaan täydellä atkinsillä 16kg josta 14kg jäi pois niin kauan kuin tupakoin.
      Kolestrolini pimahti 4,5 > 8:aan johon myös asettui liikkumattomille vuosilleni.

      Punaista maitoa käytän vain kahviin.
      Voita kuluu kuukaudessa ehkä 250 - 500g.
      Kaikista tuotteista katson rasvan, proteiinit ja suolan.
      Viljatuotteista myös kuidut.

      Ps.Jos minun täytyisi valita perunan ja ruisleivän välillä niin jatkaisin ehdottomasti ruisleivän syöntiä!

    • EN todellakaan!

      Inhoan ihmisiä jotka tekevät kaiken yhtäjalkaa kuin sopulit:
      - katselevat Salattuja elämiä
      - karppaavat
      - äänestävät Sauli Niinistöä

      Sitten hämmästelevät jälkeen päin, mitä tulikaan tehdyksi.

      Myöhäistä katua!

    • ruunekreeni

      Minulle on ollut outoa koko karppaus. Ensin luulin, että suomalaiseen tyyliin skarppaus luetaan karppaus.

      Sitten hiukan skarppasin ja totesin, että on kyse hiilihydraatittomasta ruuasta.

      Minulle tilanne on vaikea kun olen suuri tumman leivän ystävä ja perunakin on perisuomalaista ruokaa. Kuitupitoista tummaa leipää syön ja sokeriarvini pudotin sillä 9>5.

      Neuvokaa nyt mikä on hiilihydraatitonta ja kuitupotoista ruokaa!

    • voivoi.

      Karppaaja saa syödä ainakin kalaa, kanaa, lihaa, munia, voita.

      Finelin sivulta on helppo tarkistaa mitä missäkin on.

      http://www.fineli.fi/

    • vanha pena....

      Tässä ainakaan ei ollut kysymys karppauksesta. Muistan joskus 1945 kun asuin lastenkodin lähellä ja lapset-myös vanhemmat veljeni-olivat siellä. Kun johtajat vei lasten ostokortit niin lapset nälissään menivät läheisen kunnalliskodin aittaan ja söivät sioille tarkoitettuja jauhoja ja saivat sen jälkeen remmiä jokainen. Kysymys siis ei ollut karppaamisesta koska söivät viljaa. Paikkakuntaa en viitsi mainita.

    • Syödään niin kuin varikset.
      Kaikkea, mutta kohtuullisesti, niin että jaksetaan lentää.

      • meri-kukka98

        Samaa mieltä. Voihan sitä karpata terveellisesti. Aloittaa jättämällä sokerit, valkoisen viljan, Makeiset,sipsit, liiat pastat, ym. semmoiset. Niillä pääsee jo pitkälle ja on terveellistä.
        Ruisleivästä luovun viimeiseksi. Voihan sitäkin nauttia kohtuullisesti.
        Luin itsekkin tuon huostaan otto jutun.
        Jos 2 v. lapselle syötetään pelkästään munia,voita, läskiä, voi kuvitella miten käy.
        Kultainen keskitie on ihan hyvä.


    • *Kukkahame*

      Elintarviketeollisuus on ottanut jo tuotantoon vähän hiilareita sisältäviä valmisteita, ainakin pastat ja perunat korvataan laatikoissa juureksilla ja vihanneksilla.

      Kaikki eivät ole lähteneet mukaan ovat sitä mieltä ettei koko Suomen kansa ole mukana tässä uudessa ruokakulttuurissa.

      Radiosta tuli pitkä ohjelma eilen.

      • Makriina ek

        Mielestäni osoittaa ihmisten harhautumista pois normaalista elämästään, kun ruvetaan karsimaan ruoka-aineita jo pikkulapsiltakin, niin että joudutaan uhkaamaan vanhempia huostaanotolla, kun lapset ovat aliravittuja nykyisen yltäkylläisyyden keskellä.

        Vuosikymmenet sitten kasvissyönti rantautui Suomeenkin. Silloin ei tiedetty ravintotaloudesta mitään, ja muistan tutun perheen pojan, joka oli pieni ja kalpea. Hän jäi pituuskavultaan varmaan alle 160-senttiseksi ja oli tosi oudon näköinen jo pikkulapsesta. Varmaan eli aliravittuna koko ikänsä. En tiedä, miten hänen aikuisiällä kävi.


    • Kahvittelin ostosteni lomassa CM:ssa kun sain pöytääni kaksi nuorehkoa naista. Toisella oli pikkupulla kahvin seuralaisena, toinen kaivoi laukustaan lihaleikkelepaketin ja nautti kahvia ja lihansiivuja. Tuli mieleen, että taitaa olla karpaaja kahvilla.
      Karppauksella saadaan kilot tippumaan suht. nopeasti, siitä sen suosio varmaan johtuu. Tri Antti Heikkilä on toisinajattelija niin sairauksien hoidossa kun oikeasta ravitsemuksesta. Monessa kohtaa olen samaa mieltä nykyisestä yli medikalisaatiosta.
      Itse noudatan monipuolista ruokavaliota, enimmäkseen itse valmistettua kotimaisista ravintoaineista. Ainoa vaikeus on ravinnon oikea määrä kulutukseen nähden.Vierastan kaikkia yhden totuuden ääri-ilmiöitä, joista tulee kuin uskonto.

    • Ei karppismia!

      Minä en kannata feminismiä, sovinismia, tai mitään
      muutakaan -ismiä.

      IHMIS-ismiä kuitenkin, - ihmisyys on tärkeintä maailmassa!

      Ihmisoikeudet, ajattelemisen ja sanomisen vapaus!

      Naisillakin on oikeus kasvaa siksi, mitä Luoja tarkoitti,
      ja olla ja elää sellaisena kuin Luojansa tarkoitti heidän olevan.

      Ja samoin miesten! Sotien mahdottomuus onneksi on kai nyt saavutettu, enää ei määrätä lähtemään tapettaviksi itärajalle, kuten vielä vv. 1939 - 1945 voitiin Suomen komeille, kauniille nuorille miehille tehdä.
      Idän jättiläistä vastaan pienen Suomen puolustajat, ja niinpä 100 000 miestä surmattiin sinne rintamalle, - ja ainakin saman verran haavoittui henkisesti ja fyysisesti.

      Suomen nuoret miehet eivät lähteneet pakoon Somaliaan, koska henki oli vaarassa kotimaassa!

      .

      • Kulttuurieroja

        Ei Suomessa ole tapettu ihmisiä kaduilla heimojen välisissä yhteenotoissa. Hämäläiset ja savolaiset ovat ottaneet yhteen niihin aikoihin, kun käytettiin keihästä ja jousia.

        Suomen nuoret miehet taistelivat muunmaalaista hyökkääjää vastaan, ei omiaan.


    • Kuldduurikko

      Mitä sie höriset, vapaussota oli 1918 sisällissodaksikin sitä on sanottu jopa kapinaksi.
      Yhteen ottivat punaiset ja valkoiset, ainakin Lammilla on muistomerkki ja jomman kumman puolen hautoja.

    • Aloitin tietoisen oman ravitsemuksesi sortteeraamisen kymmenisen vuotta sitten. Jonkinmoinen määrä kirjallisuuttakin on tullut lueskelluksi eli Montignac, Atkins, Heikkilä ja Zone-ruokavalio, ym. on tulleet tutuiksi. Kyllähän siinä on runsaasti järkeilyn aiheita löytynyt.

      Kuuluisia hiilihydraatteja olen minäkin vähentänyt sieltä nopeasti vaikuttavien sokereitten suunnalta. Hitaammat hiilarit sen sijaan ovat edelleen mukana ruokavaliossani. Täytyy myöntää, että aikaisemmin eli silloin yli kymmenen vuotta sitten tulin popsineeksi sokeripitoisia tuotteita turhan paljon ja vähemmäkin pärjää, olen havainnut.

      Mikään varsinainen tosi karppaaja en kuitenkaan koe olevani. Monipuolisuus ja tasapainoisuus ovat linjauksia, joita yritän noudattaa ainakin suurin piirtein eli jonkinmoisen ajanjakson juoksulla. Yhdellä aterialla tai yhtenä päivänä en mätä suustani alas kaikkea ruokavaliooni kuuluvaa arsenaalia. Rasvojen suhteen olen järkeillyt, että esim. voi on aivan kelvollista ainetta ja kaikkein parasta voitahan olisi entisaikainen kotona kirnuttu voi. Pakko tyytyä meijerivoihin käytännössä.

      Monipuolisuuteen kuuluvat mm. liha, kala, kananmunat (keltuaisineen), kasvikset, juurekset, hedelmät, sienet, marjat, ym. ja kaikki semmoisen parin viikon aikajakson puitteissa vähän niin kuin vuoron perään. Siis keittoja, patoja, laatikoita, murekkeita, paistia, piirakoita, kiisseleitä, jne. sekä juotavana punapurkkimaitoa, vettä, mehuja sekä harvoin olutta ja vielä harvemmin jotain valko- tai punaviiniä. Erityisharvinaisuutena sahti, jota sai valmiina tuotteena Joutsan Alkosta ainakin jokunen vuosi sitten, ehkä nykyäänkin.

      Haluan aivan erikseen nostaa esille yhdistelman, jossa uunimakkaran tai pitsan parasta palanpainiketta on jääkaappiviileä maito (siis se "punainen"), mikä hakkaa niin oluet kuin viinitkin. Mieltymys lienee niitä makuasioita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      148
      2076
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      116
      1612
    3. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      95
      1407
    4. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      94
      1390
    5. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1302
    6. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      208
      1155
    7. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      49
      1111
    8. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      205
      1106
    9. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      98
      1067
    10. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      241
      909
    Aihe