Turbodiesel

uusi kone

Nouseeko teho mitään muuta tekemättä kuin laittamalla välijäähdyttimen turbodieseliin ?

17

366

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei nouse, ei.

      Kun samalla lisäät ahtopainetta ja syöttöä niin nousee, jos kone kestää sen.

    • poiy

      kyl muuten nousee kun kylmää tuotet mahtuu sylinteriin enemmän kerral. kuin paljo nousee se onki toine juttu. lisää ahtopainet ja syöttöö niin nousee ilma välijähdytintäkin.

      • Vain syöttö ratkaisee, mitä enemmän lykkäät ilmaa, sitä enemmän voit syöttää.


    • Dieselit tunteva

      Onko välittäjämme jo diesel asiantuntijakin??? miksikähän hän kirjoittelee jatkuvasti paikkansa pitämättömiä asioita??

      Hänen olisi varmaan tarpeen jatkaa dieselmoottoritekniikan opiskeluaan ja tietysti myös yleensä polttomoottoritekniikkaakin niin osaisi paremmin kirjoitella todenmukaisia vastauksia.

      • hohhoijaa

        Jos ilmaa jäähdytetään, niin sitä saadaan palotilaan enemmän -> syöttöä voi lisätä -> teho lisääntyy.

        Jos paineita nostetaan, niin palotilaan saadaan enemmän ilmaa -> syöttöä voi lisätä -> teho lisääntyy

        Jos pelkästään syöttöä lisätään -> saadaan lisää savua


      • Kävisit nyt kiltisti edes peruskoulusi loppuun, sielläkin opetetaan logiikkaa... Tai sitten pyydät itsellesi uudet lääkkeet.

        Dieselmoottori on siitä yksinkertainen, että tehoa saa hetkellisesti lisättyä melkein rajattomasti pelkästään syöttöä lisäämällä. Sen sijaan jatkuva tehonlisäys vaatii lisähappea, eli ahdinta (yleisimmin pakokaasuahdin = turbo), ja sen jälkeen imuilman viilennystä.


      • Hoh-hoijaa
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Kävisit nyt kiltisti edes peruskoulusi loppuun, sielläkin opetetaan logiikkaa... Tai sitten pyydät itsellesi uudet lääkkeet.

        Dieselmoottori on siitä yksinkertainen, että tehoa saa hetkellisesti lisättyä melkein rajattomasti pelkästään syöttöä lisäämällä. Sen sijaan jatkuva tehonlisäys vaatii lisähappea, eli ahdinta (yleisimmin pakokaasuahdin = turbo), ja sen jälkeen imuilman viilennystä.

        Milläköhän tasolla lääketieteen tuntemus tällä sankarilla on, kun kaikille lääkitystä tarjoaa? Olisiko parempi pysyä vaan kuningattaren juoksupoikana karvalankamattoja kantamassa. Ja satalankku ruostepesä pois pomon parkkipaikalta!


      • Dieselit tunteva
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Kävisit nyt kiltisti edes peruskoulusi loppuun, sielläkin opetetaan logiikkaa... Tai sitten pyydät itsellesi uudet lääkkeet.

        Dieselmoottori on siitä yksinkertainen, että tehoa saa hetkellisesti lisättyä melkein rajattomasti pelkästään syöttöä lisäämällä. Sen sijaan jatkuva tehonlisäys vaatii lisähappea, eli ahdinta (yleisimmin pakokaasuahdin = turbo), ja sen jälkeen imuilman viilennystä.

        Älä sinä "Välittäjä_LKV" kirjoita tuollaisia lausumuksiasi ja vielä isäsi ikäisistä henkilöistä joilla on suuri ja monipuolinen kokemus eri tekniikan aloilta, varsinkaan kun et tunne meitä asioita paremmin tietäviä, vai etkö ole itse käynyt peruskouluasi loppuun asti? koska kyllä niissä nykyisin on jo kauan opetettu noita asioita joista et näytä kirjoituksiesi perusteella olevasi ollenkaan "jyvällä".

        Jokuhan jo mainitsi että olisko parempi että "suutari pysyisi lestissään" joten suosittelen sullekin samaa etkä kirjoitteleisi sellaisia neuvoja joita ei kannata noudattaa tai jotka sisältää oikeaa asiaa olemattomasti.


    • Sisulla tuli ajeltua

      Mulla Valmettiin tarvi lisätä vain syöttöä, koska silloin tuli pakokaasua enemmän ja silloin ahdin pyöri vastaavasti nopeammin, tuottaen enemmän ilmaa moottoriin, jolloin ahtopaine samalla nousi ja palaminen oli täydellistä ilman mustaa savua.

      • pelittäjä alkonovi

        mut sittaas välijäähdyttimellä mahtuis enemmän ilmaa. alkakaas alusta.


      • pelittäjä alkonovi kirjoitti:

        mut sittaas välijäähdyttimellä mahtuis enemmän ilmaa. alkakaas alusta.

        No kelataan sitten.

        Pelkkä välijäähdytin lisäää tehoa vain niissä dieseleissä, joissa on elektroninen säätö (ilmamäärämittari lämpöanturi ym, joilla rajataan maksimisyöttö).
        Pelkkä syötön lisäys nostaa miltei kaikissa vääntöä jotain -> 20 % ja savua sitäkin enemmän, sen verran asetukset on yleensä savutusrajan alla, rajattomasti ei sentään syötönlisällä tehoa saa, ahtopainettakaan syötönlisäys ei nosta kuin vanhoissa overlap-rajoitteisissa matalapaineisissa, siis niissä, joissa ei ole VNT, eikä hukkaporttia.
        Ahtopaineen ja/tai välijäähdyttimen kanssa sytön lisä tietenkin nostaa tehoa jos ahtimen kapasiteetti vain riittää ja noissa VNT ja hukkaporttiahtimissa pelkkä paineen nosto riittää lisäämään myös syöttöä, maksimi kun säätyy ahtopaineella.

        Lyhyesti jos kone on mekaanisesti säädetty, niin pelkkä välijäähdytin ei lisää tehoa.

        Virittäjille sen verran että myös diesel on lämpövoimakone ja tehonlisäys lisää aina hukkalämpöä suhteessa enemmän ja lämpö on juuri se johon kone hajoaa, jäähdytysjärjestelmä ja paikalliset lämmöt voi olla aika kriittiset jo vakionakin.


      • Sisulla tuli ajeltua
        e.d.k kirjoitti:

        No kelataan sitten.

        Pelkkä välijäähdytin lisäää tehoa vain niissä dieseleissä, joissa on elektroninen säätö (ilmamäärämittari lämpöanturi ym, joilla rajataan maksimisyöttö).
        Pelkkä syötön lisäys nostaa miltei kaikissa vääntöä jotain -> 20 % ja savua sitäkin enemmän, sen verran asetukset on yleensä savutusrajan alla, rajattomasti ei sentään syötönlisällä tehoa saa, ahtopainettakaan syötönlisäys ei nosta kuin vanhoissa overlap-rajoitteisissa matalapaineisissa, siis niissä, joissa ei ole VNT, eikä hukkaporttia.
        Ahtopaineen ja/tai välijäähdyttimen kanssa sytön lisä tietenkin nostaa tehoa jos ahtimen kapasiteetti vain riittää ja noissa VNT ja hukkaporttiahtimissa pelkkä paineen nosto riittää lisäämään myös syöttöä, maksimi kun säätyy ahtopaineella.

        Lyhyesti jos kone on mekaanisesti säädetty, niin pelkkä välijäähdytin ei lisää tehoa.

        Virittäjille sen verran että myös diesel on lämpövoimakone ja tehonlisäys lisää aina hukkalämpöä suhteessa enemmän ja lämpö on juuri se johon kone hajoaa, jäähdytysjärjestelmä ja paikalliset lämmöt voi olla aika kriittiset jo vakionakin.

        Yritäppä selittää tämä, kun nää nykydieseleillä ajavat eivät meinaa tarjeta talvella ilman Eberiä, vaikka on ahtimet ja välijäähdyttimet. Ne ominaisuudet eivät kyllä puhu lämpövoimakoneen puolesta, 1,4 ltr moottorista on otettu samat hevoset, kuin 2,4 ltr perinteisestä dieselmoottorista.


      • Sisulla tuli ajeltua kirjoitti:

        Yritäppä selittää tämä, kun nää nykydieseleillä ajavat eivät meinaa tarjeta talvella ilman Eberiä, vaikka on ahtimet ja välijäähdyttimet. Ne ominaisuudet eivät kyllä puhu lämpövoimakoneen puolesta, 1,4 ltr moottorista on otettu samat hevoset, kuin 2,4 ltr perinteisestä dieselmoottorista.

        Nykyiset ahdetut dieselit toimivat osakuormalla erittäin laihalla seoksella, se tarkoittaa että pieni määrä polttoainetta ei lämmitä kovinkaan paljon suurta määrää ilmaa, joka puhalletaan joka kierron jälkeen putkesta pihalle pienine lämpöineen, joten
        lämpöä siirtyy hyvin vähän lohkoon ja jäähdytysnesteeseen ja lämmityslaitteelle ei sitten riitä hönkää.
        Tämä on autokäytössä aika yleistä. kun normaali eteneninen vaatii vain 10...15 kW tehoa.
        Kun moottoria kuormitetaan enemmän, lämmöt nousee ja sitä riittää koneessa kuin koneessa yllin kyllin.
        Siis kevyesti kuormitettu diesel puhaltaa hukkalämmöstään suurimman osan pakoputkeen, enemmän kuormitettuna myös rauta kuumuu, ja jäähdytysjärjestelmä on mitoitettava kestämään myös se, ainakin hetkellisesti.

        Venekäytössä tilanne poikkeaa siten että normaali kuormitus on suurimmaksi osin jatkuvasti yli 50 % ja moottorin valmistajat rajoittavat tehon niin että lämpökuorma pysyy kurissa jatkuvalla täysteholla, tai ilmoittavat erikseen esim hetkellisen maksimitehon, 30 min tehon ja jatkuvan tehon jne.

        Noista automoottoreista vielä että teho on yksi myyntivaltti, ja nykyisin niin bensa kuin dieselitkin ilmoitellaan suruttomasti hetkellisellä maksimiteholla, todennäköisesti yksikään yli 80 nv litratehoinen moottori ei kestä tuntiakaan täydellä teholla, autoissahan sitä ei kyllä tarvitsekaan, ja elektroniikka rajoittaa jo ajoissa ennen paukkumista.

        Polttomoottori on edelleenkin lämpövoimakone, jossa lämpö tehdään käytännöllisesti sisäisesti muun toiminnan ohessa ja joka on myös se suurin ongelmalähde.


    • Näin aluksi, en ole konetietäjä, purkanut ja kasannut silloin tällöin ja kaikki ne toimivat. Yksi "ajankuluksi" rempattu on nykyinen TMD40 joka kukkuu ja käy vieläkin......siispä.
      Volvolla menee suurinpiirtein näin, suoralla kutosella
      Peruspata 90-110hv
      turbo (ja varmaan jotain muuta) = 124 tai 136hv
      tähän vielä vjäähdytin (ja varmaan jotain muuta) = 165hv
      iskua lisää (ja varmaan jotain muuta) = 200hv

      Tuskin omakaan nousisi pelkälä jäähdyttimellä 165:een, vaatii (ja varmaan jotain muuta)

      • Pumppu...

        Välittäjä LKV oli taas oikeassa.
        Tehoa saadaan lisää pelkkää syöttöä lisäämällä.


    • Longtailboatphuket

      Hei vaan kaikki välittäjät ja muut alan miehet. Olen suunnitellut luoteisväylän kautta tyynelle merelle matkaa ensi veneilykaudeksi. Onkos niin, ettei kannata sijoittaa välijäähdytettyyn moottoriin? Olen kuullut että siellä on valmiiksi viilennetty imuilma.

      • Ota vaan cooleri mukaan.
        Siinä sulan veden päällä ei ilman lämpö ole kovinkaan monta astetta vettä kylmempää ja ilma se lämpenee puristettaessa jotain (P2/P1)^(1-Cv/Cp), meinaa että 1 bar ylipaine nostaa 0 -asteisen ilman lämpöä siinä 60 celsiusta kitkalämmöt päälle, joten jää sille coolerille vielä puuhaa.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliin

      Yli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset
      Maailman menoa
      84
      10511
    2. Pikkupersu osoitti olevansa hieman yksinkertainen

      "Heikosti älykkyystesteissä pärjänneistä lapsista tulee muita todennäköisemmin ennakkoluuloisia ja konservatiivisia", uu
      Maailman menoa
      141
      8784
    3. Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021

      vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti
      Maailman menoa
      90
      6067
    4. Jos on heikkolahjainen ja laiska koulupudokas, niin silloin äänestää vasemmistopuolueita

      näin tämä on käytännössä aina mennyt. Jos ei älyä ole paljon suotu, niin ei silloin inssiksi opiskella, vaan päädytään
      Maailman menoa
      60
      4268
    5. Enää viisi yötä Sannan kirjaan

      Ihan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut
      Maailman menoa
      53
      4227
    6. Kannattaako suomalaisen duunarin enää äänestää vasemmistopuolueita

      sillä eivät ne tunnu kovasti ajavan suomi-duunarin etuja. Jos katsotaan Vasemmistoliittoa, niin sehän on ihan feministi
      Maailman menoa
      80
      4070
    7. Sanna-kulttilaiset hehkuttaa edelleen Marinia, vaikka esim. Sote oli susi jo syntyessään

      mutta kulttilaiset eivät ole järjen jättiläisiä, ja sanoihin Lasse Lehtinenkin, että Suomessa on pohjoismaiden tyhmimmät
      Maailman menoa
      50
      3719
    8. Professori: Maahanmuuttajien rikollisuutta hyssytellään - hävytöntä

      Kriminologi Jukka Savolaisen mukaan ikä ja vaikeat olosuhteet eivät riitä selitykseksi. – Tutkitun tiedon valossa sanoi
      Maailman menoa
      67
      3179
    9. Marin teki sen mihin muut eivät pystyneet, vei susi-Soten maaliin

      ja sitten hävittyjen vaalien jälkeen lähtikin vastuuta pakoon...... "Professori: sote-uudistus on täysi susi. Sosiaali
      Maailman menoa
      7
      3117
    10. IL - 100 000 potentiaalista sotilasta pakeni Ukrainasta!

      "Ukrainasta nuorten miesten joukkopako Liki 100 000 asevelvollisuusikäistä miestä on poistunut Ukrainasta parin viime k
      Maailman menoa
      67
      2955
    Aihe