Turbodiesel

uusi kone

Nouseeko teho mitään muuta tekemättä kuin laittamalla välijäähdyttimen turbodieseliin ?

17

330

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei nouse, ei.

      Kun samalla lisäät ahtopainetta ja syöttöä niin nousee, jos kone kestää sen.

    • poiy

      kyl muuten nousee kun kylmää tuotet mahtuu sylinteriin enemmän kerral. kuin paljo nousee se onki toine juttu. lisää ahtopainet ja syöttöö niin nousee ilma välijähdytintäkin.

      • Vain syöttö ratkaisee, mitä enemmän lykkäät ilmaa, sitä enemmän voit syöttää.


    • Dieselit tunteva

      Onko välittäjämme jo diesel asiantuntijakin??? miksikähän hän kirjoittelee jatkuvasti paikkansa pitämättömiä asioita??

      Hänen olisi varmaan tarpeen jatkaa dieselmoottoritekniikan opiskeluaan ja tietysti myös yleensä polttomoottoritekniikkaakin niin osaisi paremmin kirjoitella todenmukaisia vastauksia.

      • hohhoijaa

        Jos ilmaa jäähdytetään, niin sitä saadaan palotilaan enemmän -> syöttöä voi lisätä -> teho lisääntyy.

        Jos paineita nostetaan, niin palotilaan saadaan enemmän ilmaa -> syöttöä voi lisätä -> teho lisääntyy

        Jos pelkästään syöttöä lisätään -> saadaan lisää savua


      • Kävisit nyt kiltisti edes peruskoulusi loppuun, sielläkin opetetaan logiikkaa... Tai sitten pyydät itsellesi uudet lääkkeet.

        Dieselmoottori on siitä yksinkertainen, että tehoa saa hetkellisesti lisättyä melkein rajattomasti pelkästään syöttöä lisäämällä. Sen sijaan jatkuva tehonlisäys vaatii lisähappea, eli ahdinta (yleisimmin pakokaasuahdin = turbo), ja sen jälkeen imuilman viilennystä.


      • Hoh-hoijaa
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Kävisit nyt kiltisti edes peruskoulusi loppuun, sielläkin opetetaan logiikkaa... Tai sitten pyydät itsellesi uudet lääkkeet.

        Dieselmoottori on siitä yksinkertainen, että tehoa saa hetkellisesti lisättyä melkein rajattomasti pelkästään syöttöä lisäämällä. Sen sijaan jatkuva tehonlisäys vaatii lisähappea, eli ahdinta (yleisimmin pakokaasuahdin = turbo), ja sen jälkeen imuilman viilennystä.

        Milläköhän tasolla lääketieteen tuntemus tällä sankarilla on, kun kaikille lääkitystä tarjoaa? Olisiko parempi pysyä vaan kuningattaren juoksupoikana karvalankamattoja kantamassa. Ja satalankku ruostepesä pois pomon parkkipaikalta!


      • Dieselit tunteva
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Kävisit nyt kiltisti edes peruskoulusi loppuun, sielläkin opetetaan logiikkaa... Tai sitten pyydät itsellesi uudet lääkkeet.

        Dieselmoottori on siitä yksinkertainen, että tehoa saa hetkellisesti lisättyä melkein rajattomasti pelkästään syöttöä lisäämällä. Sen sijaan jatkuva tehonlisäys vaatii lisähappea, eli ahdinta (yleisimmin pakokaasuahdin = turbo), ja sen jälkeen imuilman viilennystä.

        Älä sinä "Välittäjä_LKV" kirjoita tuollaisia lausumuksiasi ja vielä isäsi ikäisistä henkilöistä joilla on suuri ja monipuolinen kokemus eri tekniikan aloilta, varsinkaan kun et tunne meitä asioita paremmin tietäviä, vai etkö ole itse käynyt peruskouluasi loppuun asti? koska kyllä niissä nykyisin on jo kauan opetettu noita asioita joista et näytä kirjoituksiesi perusteella olevasi ollenkaan "jyvällä".

        Jokuhan jo mainitsi että olisko parempi että "suutari pysyisi lestissään" joten suosittelen sullekin samaa etkä kirjoitteleisi sellaisia neuvoja joita ei kannata noudattaa tai jotka sisältää oikeaa asiaa olemattomasti.


    • Sisulla tuli ajeltua

      Mulla Valmettiin tarvi lisätä vain syöttöä, koska silloin tuli pakokaasua enemmän ja silloin ahdin pyöri vastaavasti nopeammin, tuottaen enemmän ilmaa moottoriin, jolloin ahtopaine samalla nousi ja palaminen oli täydellistä ilman mustaa savua.

      • pelittäjä alkonovi

        mut sittaas välijäähdyttimellä mahtuis enemmän ilmaa. alkakaas alusta.


      • pelittäjä alkonovi kirjoitti:

        mut sittaas välijäähdyttimellä mahtuis enemmän ilmaa. alkakaas alusta.

        No kelataan sitten.

        Pelkkä välijäähdytin lisäää tehoa vain niissä dieseleissä, joissa on elektroninen säätö (ilmamäärämittari lämpöanturi ym, joilla rajataan maksimisyöttö).
        Pelkkä syötön lisäys nostaa miltei kaikissa vääntöä jotain -> 20 % ja savua sitäkin enemmän, sen verran asetukset on yleensä savutusrajan alla, rajattomasti ei sentään syötönlisällä tehoa saa, ahtopainettakaan syötönlisäys ei nosta kuin vanhoissa overlap-rajoitteisissa matalapaineisissa, siis niissä, joissa ei ole VNT, eikä hukkaporttia.
        Ahtopaineen ja/tai välijäähdyttimen kanssa sytön lisä tietenkin nostaa tehoa jos ahtimen kapasiteetti vain riittää ja noissa VNT ja hukkaporttiahtimissa pelkkä paineen nosto riittää lisäämään myös syöttöä, maksimi kun säätyy ahtopaineella.

        Lyhyesti jos kone on mekaanisesti säädetty, niin pelkkä välijäähdytin ei lisää tehoa.

        Virittäjille sen verran että myös diesel on lämpövoimakone ja tehonlisäys lisää aina hukkalämpöä suhteessa enemmän ja lämpö on juuri se johon kone hajoaa, jäähdytysjärjestelmä ja paikalliset lämmöt voi olla aika kriittiset jo vakionakin.


      • Sisulla tuli ajeltua
        e.d.k kirjoitti:

        No kelataan sitten.

        Pelkkä välijäähdytin lisäää tehoa vain niissä dieseleissä, joissa on elektroninen säätö (ilmamäärämittari lämpöanturi ym, joilla rajataan maksimisyöttö).
        Pelkkä syötön lisäys nostaa miltei kaikissa vääntöä jotain -> 20 % ja savua sitäkin enemmän, sen verran asetukset on yleensä savutusrajan alla, rajattomasti ei sentään syötönlisällä tehoa saa, ahtopainettakaan syötönlisäys ei nosta kuin vanhoissa overlap-rajoitteisissa matalapaineisissa, siis niissä, joissa ei ole VNT, eikä hukkaporttia.
        Ahtopaineen ja/tai välijäähdyttimen kanssa sytön lisä tietenkin nostaa tehoa jos ahtimen kapasiteetti vain riittää ja noissa VNT ja hukkaporttiahtimissa pelkkä paineen nosto riittää lisäämään myös syöttöä, maksimi kun säätyy ahtopaineella.

        Lyhyesti jos kone on mekaanisesti säädetty, niin pelkkä välijäähdytin ei lisää tehoa.

        Virittäjille sen verran että myös diesel on lämpövoimakone ja tehonlisäys lisää aina hukkalämpöä suhteessa enemmän ja lämpö on juuri se johon kone hajoaa, jäähdytysjärjestelmä ja paikalliset lämmöt voi olla aika kriittiset jo vakionakin.

        Yritäppä selittää tämä, kun nää nykydieseleillä ajavat eivät meinaa tarjeta talvella ilman Eberiä, vaikka on ahtimet ja välijäähdyttimet. Ne ominaisuudet eivät kyllä puhu lämpövoimakoneen puolesta, 1,4 ltr moottorista on otettu samat hevoset, kuin 2,4 ltr perinteisestä dieselmoottorista.


      • Sisulla tuli ajeltua kirjoitti:

        Yritäppä selittää tämä, kun nää nykydieseleillä ajavat eivät meinaa tarjeta talvella ilman Eberiä, vaikka on ahtimet ja välijäähdyttimet. Ne ominaisuudet eivät kyllä puhu lämpövoimakoneen puolesta, 1,4 ltr moottorista on otettu samat hevoset, kuin 2,4 ltr perinteisestä dieselmoottorista.

        Nykyiset ahdetut dieselit toimivat osakuormalla erittäin laihalla seoksella, se tarkoittaa että pieni määrä polttoainetta ei lämmitä kovinkaan paljon suurta määrää ilmaa, joka puhalletaan joka kierron jälkeen putkesta pihalle pienine lämpöineen, joten
        lämpöä siirtyy hyvin vähän lohkoon ja jäähdytysnesteeseen ja lämmityslaitteelle ei sitten riitä hönkää.
        Tämä on autokäytössä aika yleistä. kun normaali eteneninen vaatii vain 10...15 kW tehoa.
        Kun moottoria kuormitetaan enemmän, lämmöt nousee ja sitä riittää koneessa kuin koneessa yllin kyllin.
        Siis kevyesti kuormitettu diesel puhaltaa hukkalämmöstään suurimman osan pakoputkeen, enemmän kuormitettuna myös rauta kuumuu, ja jäähdytysjärjestelmä on mitoitettava kestämään myös se, ainakin hetkellisesti.

        Venekäytössä tilanne poikkeaa siten että normaali kuormitus on suurimmaksi osin jatkuvasti yli 50 % ja moottorin valmistajat rajoittavat tehon niin että lämpökuorma pysyy kurissa jatkuvalla täysteholla, tai ilmoittavat erikseen esim hetkellisen maksimitehon, 30 min tehon ja jatkuvan tehon jne.

        Noista automoottoreista vielä että teho on yksi myyntivaltti, ja nykyisin niin bensa kuin dieselitkin ilmoitellaan suruttomasti hetkellisellä maksimiteholla, todennäköisesti yksikään yli 80 nv litratehoinen moottori ei kestä tuntiakaan täydellä teholla, autoissahan sitä ei kyllä tarvitsekaan, ja elektroniikka rajoittaa jo ajoissa ennen paukkumista.

        Polttomoottori on edelleenkin lämpövoimakone, jossa lämpö tehdään käytännöllisesti sisäisesti muun toiminnan ohessa ja joka on myös se suurin ongelmalähde.


    • Näin aluksi, en ole konetietäjä, purkanut ja kasannut silloin tällöin ja kaikki ne toimivat. Yksi "ajankuluksi" rempattu on nykyinen TMD40 joka kukkuu ja käy vieläkin......siispä.
      Volvolla menee suurinpiirtein näin, suoralla kutosella
      Peruspata 90-110hv
      turbo (ja varmaan jotain muuta) = 124 tai 136hv
      tähän vielä vjäähdytin (ja varmaan jotain muuta) = 165hv
      iskua lisää (ja varmaan jotain muuta) = 200hv

      Tuskin omakaan nousisi pelkälä jäähdyttimellä 165:een, vaatii (ja varmaan jotain muuta)

      • Pumppu...

        Välittäjä LKV oli taas oikeassa.
        Tehoa saadaan lisää pelkkää syöttöä lisäämällä.


    • Longtailboatphuket

      Hei vaan kaikki välittäjät ja muut alan miehet. Olen suunnitellut luoteisväylän kautta tyynelle merelle matkaa ensi veneilykaudeksi. Onkos niin, ettei kannata sijoittaa välijäähdytettyyn moottoriin? Olen kuullut että siellä on valmiiksi viilennetty imuilma.

      • Ota vaan cooleri mukaan.
        Siinä sulan veden päällä ei ilman lämpö ole kovinkaan monta astetta vettä kylmempää ja ilma se lämpenee puristettaessa jotain (P2/P1)^(1-Cv/Cp), meinaa että 1 bar ylipaine nostaa 0 -asteisen ilman lämpöä siinä 60 celsiusta kitkalämmöt päälle, joten jää sille coolerille vielä puuhaa.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      63
      4810
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      52
      3227
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      145
      2442
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      105
      2016
    5. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      80
      1622
    6. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1227
    7. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      193
      1145
    8. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1131
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      87
      1118
    10. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      173
      1106
    Aihe