Kävin eläinkaupassa katselemassa kaneja ja näin niiden häkeissä kiinankaalia. Kysyin hämmästyneenä myyjältä, voiko tosiaan kaneille antaa sitä. Hän sanoi, että kiinankaali ja parsakaali ovat sellaisia kaaleja joita voi antaa pieniä määriä. Olikohan tämä tieto varmasti luotettava? Kun kaikissa kanikirjoissa sanotaan, ettei kaaleja saisi antaa.
Lisäksi kysyisin kaikilta asiasta tietäviltä.. Tarvitseeko kani madottaa jos sitä käyttää valvotusti ulkona valjaissa n. 1-2 kertaa viikossa, n. puoli tuntia kerrallaan?
Kiinankaalia?
11
4209
Vastaukset
- .-.
ei mitään kaalia saa antaa kaneille koska ne aiheuttaa vatsa vaivoja
- Molly
Kaneille ei saa antaa kaalia. Se kerää ilmaa vatsaan ja kanit eivät piereskele... Ei pieni pala kiinankaalia varmaan kauhean vaarallista ole mutta itse en ole koskaan antanut yhtään. Sitä on paljon muitakin herkkuja olemassa. Itse madotan kanini syksyisin "laidunkauden" jälkeen.
- tyttönen
Meillä kultsit saa ainakin kiinankaalia viikoittain, eikä siitä mitään ole seurannut. Myös lehtikaali kuuluu kummankin herkkuihin. Ne kun eivät ole ihan kaalia!
- Minni
Voisiko joku kokenut kaniharrastaja vastata kysymyksiini. Tulee nyt niin erityyppisiä vastauksia.
- Laama
Kanille saa antaa TOSI vähän noin kerran kaksi viikossa parsakaalia ja kiinankaali. Monet sanoo ja monessa lukee, että jäävuorisalaattiakaan ei saisi antaa, mutta ei meillä nuo ole siitä mitenkään oirehtineet. En tiedä mistä on otettu perustelut tuohon jäävuorisalaattin, mutta vähän ihmetyttää.
Miellä maistuu hyvin tuo parsakaali, versiselleri(jota saa antaa myös vähän), fenkoli ja ne perus lopu raaka-aineet. Kiinankaali en ole koittanut, kun sitä ei tule muuten ostettua :) Mut voin taata, että se maistuisi
Madottaa voi ns. lauduntakauden jälkeen tai, et ollenkaan eli vasta sitten kun kanin ulosteessa alkaa näkymään matoja siis syytä madotukseen. Kumpaakin tapaa käytetään. - Laama
Minä nyt ihan surfasin netissä tämän kiinankaali asian takia ja koska kiinankaali on miedompaa kuin normi kaali, sitä saa antaa harvoin ja vähän kerralla(kuten arvelinkin). Mieluiten niitä "salaatti" osia. Taas saa ketju lisää mittaa
- Molly
Pidän itseäni aika kokeneena kaniharrastajana... Meillä on 7 ja 8 vuotiaat kanit. Itselläni on ikää 28v. joten sitä maalaisjärkeäkin löytyy.
- Jade
Me haettiin suoraan kasvattajalta tää meidän jänö ja tää kasvattaja siinä muoden neuvojen ohessa sanoi, että älkää antako kiinankaalia, eikä varsinkaan niitä kovia kantapaloja. Se oli ihan uusi tieto mulle, en ollu ennen kuullu, ettei sais kiinankaalia antaa. No tälle ei olla nyt sit edes näytetty kaalia.
- Rallis
... Älä anna kanillesi yhtään kaalia! Ei minkään laista! Jos muiden kanit kärsivät sen vuoksi, että ne saavat kaalia, niin älä sinä seuraa niitä! Eli ei kaalia!!!
Madottaa pitäisi keväällä ennen ulos vientiä ja varsinkin kun syksyllä palataan takaisin sisälle! Näin on eläinlääkäri minua valistanut, eikä ole syytä, etten uskoisi!- Laama
Kania ei ole mitään järkeä madottaa keväällä jos se on syksyllä madotettu ja syksyn jälkeen ei ole ollut ulkona. Matolääkekkiin on aina omansa tujaus kanin elimistölle, joten miksi turhaan madottaa jos ei ole syytä. On minuakin el monesti valistaneet, että syksysin ja keväisin. Miksi alkaisin niin useaan madotukseen jos ei ole aihetta. Ei se täällä sisällä saa mitään matoja mistään.
Edelleen voimme sanoa tämän saman mitä on kirjoiteltu muissa topiceissa eli harva el on erikoistunut kaneihin, joten neuvot on välillä mitä on. Siis voihan kanin madottaa vaikka joka kk, niin kuin yksi el minulle suositteli, mutta toinen on se onko se tarpeen. Maalaisjärjen käyttä on madotus asiassa sallittua. Koirien ja kissojen madotus onkin eri juttu(ja sitä ne el yleensä soveltaa kaniin liikaakin). - Minni
Laama kirjoitti:
Kania ei ole mitään järkeä madottaa keväällä jos se on syksyllä madotettu ja syksyn jälkeen ei ole ollut ulkona. Matolääkekkiin on aina omansa tujaus kanin elimistölle, joten miksi turhaan madottaa jos ei ole syytä. On minuakin el monesti valistaneet, että syksysin ja keväisin. Miksi alkaisin niin useaan madotukseen jos ei ole aihetta. Ei se täällä sisällä saa mitään matoja mistään.
Edelleen voimme sanoa tämän saman mitä on kirjoiteltu muissa topiceissa eli harva el on erikoistunut kaneihin, joten neuvot on välillä mitä on. Siis voihan kanin madottaa vaikka joka kk, niin kuin yksi el minulle suositteli, mutta toinen on se onko se tarpeen. Maalaisjärjen käyttä on madotus asiassa sallittua. Koirien ja kissojen madotus onkin eri juttu(ja sitä ne el yleensä soveltaa kaniin liikaakin).Aika ristiriitaisia neuvoja.. Kävin nyt itsekin surffailemassa ja löysin netistäkin kiinan- ja parsakaalista tietoa puolesta ja vastaan.
Madottamisestakin näköjään ollaan montaa mieltä. Soitin just eläinlääkärille (yli-opiston pieneläinklinikalle) ja sieltä neuvottiin näin; Madotus on aiheellinen vain jos sitä todella tarvitaan. Ulkoilukauden aikana kannattaa kania tarkkailla ja jos se alkaa laihtua ja syö huonosti, kannattaa tutkia ulosteita. Jos ulosteessa on matoja, on madotettava. Lääkäri neuvoi välttämään turhaa madottamista, niinkuin Laamakin.
Kaaleja lääkärin mukaan saa kaneille tarjota. Tosin niitä kannattaa antaa harvemmin kuin muuta tuoreravintoa (n.1-2 krt viikossa), taas niinkuin Laamakin sanoi. :) Kaaleja ensimmäisiä kertoja annettaessa on oltava varovainen määrissä. Aivan kuten tuoreravinnossa yleensäkin. Vierasta ruokaa pitäisi alkaa tarjoamaan todella pikkuhiljaa ja pieniä määriä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723033
- 552675
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322295- 792168
- 951976
- 361793
- 121566
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171517Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301360Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291329