kaksisuuntainen mielialahäiriö olikin persoonallisuushäiriö

ed---

Onko muille täällä palstalla todettu epävakaa -tai rajatila persoonallisuus häiriötä? Itse kuulin tästä vasta nyt ja kuulin että siinä mennään psykoterapiaan ja sen myötä koko "sairaus" paranee itsestään ilman lääkkeitä. kertokaa jos joku on käynyt tai on jotain kokemusta tästä että miten on käynyt ja joko on elämä hallinnassa?

Jos vaan jotain neuvoja saisin että elämän sais menemään joskus edes normaalisti eikä aina tätä yhtä sekamelskaa.

10

891

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bipovaimikä

Itsekin mietin, että onko minulla sittenkin epävakaa persoona, jota alussa mietittiin. Minulla ei ole mitään ajatuksienrientoa yms. Terapiaa siihen tosiaan on tarjolla, jonka pitäisi poistaa persoonallisuushäiriön piirteitä ajan myötä. Myös ikä tasoittaa epävakaan piirteitä.

Miten sinulla todettiin, että kaksisuuntainen olisi sittenki epävakaata persoonallisuushäiriötä?

• ösdlfkjasöalsdkfjasö

Ihan mielenkiinnosta kuulisin jos joku olisi vastaavia kokenut, että diagnoosi vaihtuukin toiseen ja tästä "selviää" terveille papereille.
      Elämässäni on ollut sairasjaksoja mutta paljon on ollut myös esim hyväksikäyttöä ja nyt vuosia ilman bipon oireita olleena ja lääkkeittä olleena on tullut mieleen että onko mitenkään mahdollista että minulla olisikin ollut jokin muu tauti??

Jos joku on kokenut vastaavaa niin olisiko ystävällinen ja valoittaisi asiaa, ja etenkin sitä että miten asiaa pystyy selvittämään??
      Kiitos

• diagn. vaihto

Jatkuvat diagnoosivaihdot perustuvat siihen, että lääkärit saavat enemmän tehtaiden provisioita, kun kirjoittavat useampia reseptivalmisteita. He harjoittavat siis taloudellista hyväksikäyttöä.

Aivan varmasti sinulla on todellisuudessa ollut joku muu tauti, jota ei ole otettu selville.

http://www.antipsychiatry.org

• Epävakaa

Ed:lle
      minulla todettiin se juuri vihdoin sairastettuani sitä jo 11 vuotta, oireistani olen aina tiennyt että sairastan tätä ns. rajatilaa,mutta ei ole ikinä tehty selväksi ja hoitona yritetty terapiaa,mikä ei kyllä kovin hyvin ole minuun tehonnut. Nyt aloitettiin sitalopraamin rinnalle vielä epilepsiaan ja maniaan käytettävä lääke nimeltä Deprakine.

• mietteliäsnuori

Tunne-elämältään epävakaa persoonallisuus häiriö todettiin 8 vuotta sitten ja kaksisuuntainen mielialahäiriö (rabbit cycling) todettiin 3 vuotta sitten. Inhottaa ja ärsyttää kun ei koskaan tiedä mikä piirre kuuluu mihinkin ja mikä on sitä minua itseäni. :S Ja sitten kun molemmissa on niin samankaltaisia oireita ja piirteitä, on moneen kertaan tullut mietittyä, että onko minulla loppujen lopuksi kuin toinen noista?

• bipobeibe

Eron tietää siitä, että on selviä masennuskausia ja sitten taas hypomaanisia tai maanisia kausia. Silloin mieliala on ihan selkeästi noussut, nautit elämästä, saatat olla toimelias (vaikka yleensä et jaksa mitään masennuksen vuoksi), itsetunto kohoaa, voit olla ylimelinen ja seksuaalisuus saattaa lisääntyä. Itse tuhlaan rahaa ja laitan välejä poikki ihmisiin. Nukun öisin kaikista mömmöistä huolimatta aika huonosti ja olen silti pirteä. Masennuksessa taas voisin nukkua koko aika.

Onko sinulla epävakaan piirteitä eli todella huono itsetunto? Häpeät itseäsi ja tunnet syyllisyyttä? Jatkuvia mielialojen vaihteluita? Ajattlet asioita mustavalkoisesti? Usein epävakaat ovat melko hankalia ihmisiä, eivätkä kykene välttämättä yhteistyöhön. Oletko impulsiivinen ilman hypomaanisia muita oireita? Itse esimerkiksi en ole yhtään impulsiivinen ilman hypoa.

Epävakaa persoonallisuushäiriö ja II-tyypin bipo on todellakin vaikea erottaa toisistaan. Ne on ne pienen pienet erot.

• häiriöinen

Diagnoosina voi olla molemmat.
      Persoonallisuushäiriö ja kaksisuuntainen.
      Niin minulla.

• bipobeibe

Niin voi olla. Itselläni oli ensin epävakaa joka muutettiin kaksisuuntaiseksi. Olen kyllä varma, että myös epävakautta oli, mutta ikä ja aika on haalentanut sitä ja poistanut tiettyjä piirteitä.

• Tuiskutuuli

Mullakin eka diagnoosi epävakaa. Menin terapiaan, ja parin vuoden päästä lääkäri diagnosoi kaksisuuntaisuuden. Eipä tullut koskaan kysyttyä, että oliko eka dianoosi väärä vai jäikö se kaksisuuntaisuuden lisäksi.

Bibobeibe, kiitos ytimekkäästä erottelusta! :) Sairaudet eivät ole samat, vaikka osa oireista onkin.

• bipobeibe

Minun hoitajani uskoo edelleen, että minulla on epävakaa eikä kaksisuuntaista. Kuitenkaan koskaan KUKAAN ei ole kysellyt tarpeeksi kysymyksiä, jotka liittyisivät epävakaan oireisiin. Monta siihen liittyvää oireitta minulla ei ole, joten en usko tuon diagnoosin täyttyvän. Huono itsetuntokin on sellainen, että saattaa tulla joitain epävakaan tyypillisiä oireita. Silti huono itsetunto ei ole heti epävakaata persoonallisuutta. Tunnen muutamia epävakaita, ja monet heistä ovat todella hankalia ihmisiä ja haastavat riitaa jatkuvasti kaikkien kanssa. Jopa lääkärissä he alkavat tapella ja ottavat kaikki asiat itseensä. Enkä nyt vähätellyt epävakaita, vaan toin ilmi asioita, joita minussa ei ole. Eipä tämä kaksisuuntainen sen parempi sairaus ole. Impulsiivisuuskin on todella iso osa epävakaan persoonallisuutta, että senkin pitäisi joiltain osin sopia minuun, mutta ei vaan sovi. Ainoastaan hypossa ostan jotain turhaa ja kallista hetken mielijohteesta. Siinä minun impulsiivisuuteni. Muuten olen ehkä liiankin rauhallinen ihminen, joka kaipaisi positiivista impulsiivisuutta luonteeseen.

Sitten taas nuo oireeni, jotka luettelin aiemmin eivät selity epävakaan diagnoosilla millään. Lääkärillä olen käynyt n. puolen vuoden välein puhumassa lääkityksestä ja hoitosuunnitelmissa B-lausunnon vuoksi. Joten miten ihmeessä noin vähäisillä käynneillä edes voisi puhua näistä oireista ja sairauksista. Kuitenkin lätkäistään ties mitä diagnooseja tuosta noin vaan ihmisille, eikä tutkita sen paremmin mitään asioita. Mielestäni se on aivan järkyttävää toimintaa. Kukaan lääkäreistä ei olisi edes kaksisuuntaisesta puhunut mitään, jos en olisi moneen otteeseen tuonut ilmi niitä asioita. Hoitaja vain vähätteli kaikkia asioitani ja vähättelee vieläkin. Käynneillä juttelee suurimmaksi osaksi itsestään.

Sitten myöskin se on aika iso epävakaan oire, että mielialat saattavat vaihdella päivittäin koko aika. Bipoilla taas suurimmaksi osaksi on pidempiä jaksoja samaa mielialaa. Tietenkin bipoillakin vaihtelee mielialat välillä ja varsinkin sitten, jos sairastaa sekamuotoista bipoa tai tulee sekamuotoisia jaksoja. Sitäkin tuo hoitajani oli vääristellyt kirjoituksiinsa. Hän väitti niissä jutuissa, että mielialani vaihtelevat päivittäin, vaikka kerroin ihan selkeästi niistä pidemmistä ajoista. Itse olen liian kiltti sanomaan noista asioita, koska huomasin hänen ottavan itseensä, kun kerran jotain sanoin vastaan. Tuollaisia hoitajia ei saisi edes olla mielenterveyspuolella eikä ehkäpä missään hoitoalalla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4736
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3734
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3135
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2677
    5. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      206
      2621
    6. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2609
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2410
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2338
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1955
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1549
    Aihe