Näköjään joiltakin puuttuu itsesuojeluvaisto. Kyllähän sen pitäisi jo järkikin sanoa, että ihmisen kannattaa väistää autoa. Auto painaa 1500 kg ja moni ihminen vain 50 kg. Kyllä ihmiselle käy huonosti, jos kolahtaa. Jonkilainen kävelykortti pitää saada jalankulkijoille. Tai ajokortti niin oppivat, ettei auto varsinkaan liukkaalla pysähdy ihan heti.
Toinen asia ovat sitten nämä jarruttelijat jotka viis veisaavat takana tulevasta muusta liikenteestä. Montako peräänajoa ja ketjukolaria jarruttelijat ovatkaan tässä maassa aiheuttaneet! Jos joku ajaa ihan lähellä takana, niin kyllä sen verran pitää tajuta, että ei tee voimakasta jarrutusta.
Suojatielle ryntäilevät ja jarruttelijat ärsyttävät liikenteessä
21
599
Vastaukset
- 54g64g743
"Jos joku ajaa ihan lähellä takana, niin kyllä sen verran pitää tajuta, että ei tee voimakasta jarrutusta."
Ei, vaan silloin takanaolijan pitää suurentaa turvaväliä.
Jos kolahtaa - oma vika. Mitäs ajelee perseessä kiinni.- k-pää autoilijat!
juu ja se on autoilijan velvollisuus väistää jalankulkijaa suojatiellä! jalankulkijalla etuoikeus. elikkä aja sellaista vauhtia, että pystyt pysäämään jos joku "pomppaa" suojatielle!
- Harhainen Audi
Trollailu menee pieleen, jos se on liian läpinäkyvää. Sinun kirjoituksesi toimii tästä hyvänä esimerkkinä.
- ffafasf78
Menit kertomaan, harmi. Kaikki tietävä jeesus rotta oli juuri vastaamassa...
- Oikaistaan faktat
Kyllä sen verran pitää tajuta, ettei aja liian lähellä edellä ajavaa. Turvaväli kuntoon.
Auto on aina väistämisvelvollinen suojatien yli pyrkivän jalankulkijan nähden. Autoilija väistää aina suojatien kohdalla.
Suojatien yli pyrkivälle jalankulkijalle on AINA annettava eteetön kulku. Sama esteetön kulku pätee muuten myös juniin ja hälytysajoneuvoihin.
Kannattaisi opiskella nuo säännöt ennen kuin istahtaa sinne ratin taakse.- jalankulkijat persee
Jalankulkijat suojatiellä ovat myös mukana liikenteessä. eli jalankulkijan täytyy ottaa huomioon myös autoilijat. Kännykkään ei puhuta suojatiellä, ei kuljeta kuin etanat. Mutta jos haluaa jäädä auton alle niin siitä vaan.
- persee..?
jalankulkijat persee kirjoitti:
Jalankulkijat suojatiellä ovat myös mukana liikenteessä. eli jalankulkijan täytyy ottaa huomioon myös autoilijat. Kännykkään ei puhuta suojatiellä, ei kuljeta kuin etanat. Mutta jos haluaa jäädä auton alle niin siitä vaan.
Mikään laki ei kiellä kännykkään puhumista kävellessä, ei edes suojatiellä.
- NÄKEE SEN
LIIKENTEESSÄ sen pätemisen iso AUTI, BMV, KATUMAASTURIT täytyy maantieliikenteessä päästä jonon ohi paikka,kun paikka mitään välittämättä omasta tai toisten liikennetuvallisuudesta.
- Ei se auta
noitten päähän,se on heti mul kaik mä olen jotain,olenhan saanut hankittua velalla autoni.
- observador
Viesti lienee provo. Kuitenkin täällä espanjassa liikenne pysähtyy heti kun jalankulkia lähestyy suojatietä. Kaikki tietävät tämän ja liikenne on sujuvaa. Muuten matadorit ajavat röyhkeästi, mutta jalankulkijoiden kunnioitus on ehdoton. Johtunee tien käyttäjien elopainon erotuksesta.
- JUURI NÄIN!
Juuri siksi olen ihmetellyt tätä asiaa tolkuttomasti!!! Kun olen bussissa asiakkaana, minun on päästävä seuraavaan bussiin kotia varten! Tuollaisten itsekeskeisten jauhopäitten huolimattomuus aiheuttavat paljon vaivaa ihmisten ajalle!!!
- Autoilija
Ei ole suojatiesäännöt todellakaan hallussa suurimmalla osasta autoilijoita, luulevat, että suojatielle astuminen on jalankulkijan vastuulla. Toisaalta tietysti ei voi jalankulkijakaan ihan yllättäen hypätä suojatielle tietenkään mutta jos jo kauempaa on nähtävissä, että ihminen on kävelemässä suojatietä kohti, niin pitäisi alkaa miettimään sitä pysähtymistä. Itseäni tosin kohteliaan autoilijana, joka mielellään antaa tietä, ärsyttää ne kävelijät, jotka eivät sitten voi mennä kun niille tietä antaa. Myöskään en enää nykyään uskalla aina, koska monasti on käynyt, että takana olevaa lähtee uhmakkaasti ohi vi***ako siinä pysähtelet asenteella ja jalankulkijoilta lähtee kengät jalasta.
- Jalankulkija
Ei tarvitse mennä kun Tallinnaan niin jopa autoilijat kunnioittavat suojatietä.
- Kipe811
Mikäli autoilijan ja jalankulkijan välissä on suojatiellä koroke tai kaista, ei autoilijan tarvitse väistää jalankulkijaa (lukee laissa), mutta tämä siis käytännössä vain silloin kun jalankulkija tulee vasemmalta.
Ja toivoisin että ne turvavälit pidettäisiin tarpeeksi suurina, koska hirvittää katsoa peilistä kun auto tulee aivan takapuskurissa kiinni ja suurin osa ei halua edes tajuta mitä tarkoittaa jarruvalojen välkyttely.Kerro lisää. Olet löytänyt minulle täysin tuntemattoman lakikohdan...
Minä kun olin luullut, että sille jalankulkijalle on annettava esteetön kulku ihan riippumatta siitä, mitä sen ja auton välissä on tai ei ole.
- nmää
Joo päivänä muutavana takaisin päin nii olin pysähtynyt kaksikaistaisella ajoradalla suojatien eteen niin herrrat polisiit tuli takaa ja ajoi autoni ohitse pysähtymättä ja suojatiellä oli lapsia tulossa autoni takaa,Äänimerkkiä soittaessani
poliisit pysäyttivät minut ja nuhtelivat äänimerkin käytöstä,jos en olisi antanut ääni merkkiä niin lapset olsi jääneet poliisi auton alle. - Yualle
Hah-haa, vai että harmaa Audi.
Taidat kuitenkin todellisuudessa olla se nissanisti, jonka perässä minä olen se, joka tulen sillä harmaalla Audilla takapuskurissasi kiinni... - VW Passat
Ei se vielä harmita, että edellä ajava pysähtyy suojatien eteen, mutta se alkaa jo vähän harmittamaan, kun sen jälkeen siitä lähdetään liikkeelle madelleen sianmukaisella varovaisuudella. Itse ainakin laitan tallan pohjaan, jotta mennään eikä meinata.
Olet häpeäpilkku länsimaisessa liikenteessä. Sinulta pitää ottaa kortti heti pois. jos sellaista yleensäkään on. Kaiken lisäksi kirjoitit tuon ihan tosissasi.
- stadin jalankulkija
Päädyin tähän ketjuun siksi, että jouduin tunti sitten miltei yliajetuksi suojatiellä.
Olin kantakaupungissa kävelemässä suojatiellä, kun risteykseen kurvasi viistosti iso valkoinen pakettiauto. Pakussa oli jonkin kahvilafirman tarrat, mutta oli vaikea nähdä yrityksen nimeä. Yleiskuva jäi, joten kun firman logo seuraavan kerran osuu kadulla silmään, niin taidan pysähtyä juttelemaan.
Auto tuli todella vauhdilla risteykseen, ja oli sekunneista kiinni, etten jäänyt alle. Kun jäin sokissa seisomaan suojatielle ja osoitin sen ajan mieltäni huutamalla kuskille, niin muija ratin takana uhitteli ja painoi kaasua niin, että todella jouduin pakenemaan parilla juoksuaskeleella pois alta.
Minulla oli vaaleat vaatteet pimeässä, takissa oli heijastin, ja katsoin, minne olin menossa. Ei auttanut, silti piti kuskin kurvata pimeässä ihan liian kovalla tilannenopeudella isoon, liikennevalottomaan risteykseen.
Sain eräältä (bemari)kuskilta ratin takaa sympatiaa, mutta se ei paljon lohduttanut. Uskomatonta urpoilua.
Ihmiset eivät tunnu tajuavan, että joka vuosi suomalaisia kuolee tällaisissa tilanteissa. Tärkeintä on vain päästä kotiin syömään pullaa ja katsomaan Salkkareita. - vittuuntunut
Kaikki yksityisautoilijat pitäisi puukottaa hengiltä. Juon pullakahvit joka kerta kun kuulen sellaista tapahtuneen, ja nauran paskaiset naurut päälle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle1024823Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖493242Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle852979- 811737
Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.411510450 000 ulosotossa
Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden1071332- 161049
Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.
Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj1081020Miehen taloudellinen tilanne ja
halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah421012Miksi syyllistät minua siitä etten pysty vastaamaan tunteisiin?
En minä sille mitään mahda. Tuntuu pahalta. En pysty enää keskittymään mihinkään enkä nauttimaan mistään, kun tämä tilan40981