Onko kukaan saanut järkevästi tallennettua csv-tiedostoa utf8-muotoon VBA:n avulla?
Csv-tiedoston tallennus utf-muotoon
3
511
Vastaukset
Vaikuttaa siltä, että Excelissä ei millään normaalikeinolla voi tallentaa CSV-muotoon muuten kuin 8-bittisen merkistökoodin (”ANSI”), käytännössä windows-1252, mukaan. Ainakaan tallennustoiminnoista ei sellaista löytyy. Excel vieläpä kylmän tyynesti muuttaa kyseiseen koodiin kuulumattomat merkit kysymysmerkeiksi – edes sanomatta asiasta mitään.
XML-laskentataulukkona tallennettaessa koodaus on automaattisesti UTF-8. Voisitko ehkä käyttää XML-muotoa CSV-muodon sijasta?VBA makroilla onnistuu...
Vaihtoehto1.
Tallenna ensin unicode .txt muodossa ja sitten makrosssa avaat ko tiedoston ja korvaat tab merkit puolipisteillä ja tallennat.
Vaihtoehto2
Kopioi tiedot leikepöydälle ja avaa koodilla muistio ja kopioi tiedot sinne ja tallenna
Vaihtoehto3
käytä ADO objektia
Keep EXCELing
@Kundekunde kirjoitti:
VBA makroilla onnistuu...
Vaihtoehto1.
Tallenna ensin unicode .txt muodossa ja sitten makrosssa avaat ko tiedoston ja korvaat tab merkit puolipisteillä ja tallennat.
Vaihtoehto2
Kopioi tiedot leikepöydälle ja avaa koodilla muistio ja kopioi tiedot sinne ja tallenna
Vaihtoehto3
käytä ADO objektia
Keep EXCELing
@KundeVaihtoehdosta 1: Tallennusmuoto ”Unicode-teksti” jäi minulta huomaamatta muotojen sekavassa järjestyksessä olevasta listasta. Mutta se ei kylläkään tallenna UTF-8-muodossa vaan UTF-16-muodossa (sitähän ”Unicode” Microsoftin ohjelmien valikoissa yleensä tarkoittaa).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 937728
- 403712
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021876- 241130
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html321013Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,28963Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53827Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31772Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa
1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄60739TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.
Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o268703