Meillä taloyhtiön hallitus päätti - minulta mitään kysymättä - että parkkipaikan vuokrasopimus osaltani päätetään.
Syy on se että auto rekisteröity poikaystäväni nimiin ja on kuulemma niin harvoin parkissa, ja miehen pitäisi asua samassa samassa asunnossa kanssani.
Auto kuitenkin yhtälailla minun käytössäni joten voiko omistussuhde ratkaista saako parkkipaikan pitää? Kirjeessä oli nimenomaan perusteena että auton omistaja ei asu tässä asunnossa.
Voinko siinä tapauksessa vaatia selvittämään kaikkien parkkipaikkojen vuokranneiden omistussuhteen k.o. autoon, että auton ja parkipaikan vuokrannut henkilö varmasti on yksi ja sama?
Ja voiko hallitus tosiaan päättää kuulematta, kysymättä asianosaiselta mitään? Kirje vain postiluukusta.
Onko minulla tässä asiasa mitään oikeuksia, olen todella pulassa vuorotyöläisenä ilman parkkipaikkaa kun kadulle pysäköiminenkin kiellettiin.
Kiitos jos joku osaa neuvoa.
hallitus päättää kysymättä?
39
3531
Vastaukset
- 709uyhn
Osta se auto itsellesi!
- Pieni neuvo
Tehkää näin: Auto on nyt rekisteröity poikaverisi omistukseen ja sitten teette rekisteriin muutoksen niin, että sinä olet auton haltia ja kaverisi
on sen omistaja Mitähän nämä viisaat sitten sanovat? Tämä rekistöröinti on aivan mahdollista. - 87+0
Tai sitten poikaystäväsi "muuttaa talon kirjoihin".
Tietohan ei kulje talosta minnekkään ja virallinen osoite on kuten ennenkin. - Ihan ensin kannattaa
kysyä ja selvittää isännöitsijältä, mihin irtisanomisessa esitetyt syyt perustuvat. Onko yhtiöjärjestyksessä, järjestyssäännöissä, vuokrasopimuksen ehdoissa määritelty millä edellytyksellä autopaikkan voi vuokrata ja mihin sitä tulee/saa käyttää ja mihin ei.
Joskus näistä ei löydy mistään mitään mainintaa, jolloin jos teillä tilanne on tämä, nuo eivät ole perusteita irtisanomiselle. Yhtiöjärjestyksessä saattaa olla myös maininta, että kuhunkin as.osakkeeseen kuuluu autopaikka. Paikka voi olla jopa yksilöity.
Ex-Hpj...- kylmää kyytiä
Entäs tälläinen ongelma? Onko kokemuksia kenelläkään?
Tuttuni asunut vuokratalossa n 20 v ja hänellä ollut autopaikka koko ajan ja myös käyttänyt autoaan työ ym matkoilla pääsääntöisesti. Tuttuni pitänyt vuosien mittaan silloin tällöin autoa pois käytöstä lyhyitä aikoja jolloin irtisanonut vakuutuksen kun ei ole käyttänyt autoaan. Maksanut aina autopaikan vuokran muun vuokran yhteydessä.
Nyt vuosikymmenten asumisen jälkeen naapurit ilmoittaneet vuokrataloyhtiölle että ko henkilön auto on pois vakuutuksesta ja yhtiö irtisanonut autopaikan kertalaakista kuulematta millään tavoin asukasta auton omistajaa. Yhtiö vedonnut sopimusrikkomukseen, eli asumisohjeisiin jossa sanotaan että auton on oltava rekisteröity ja käytössä jotta voi pitää autopaikkaa.
Se kummastuttaa että vuosikymmenten aikana ei ole aiemmin tullut moista ilmi vaikka silloin tällöin ollut sama tilanne, ei joka vuosi kuitenkaan. Ja sekin on todettava että yhtiö ei toteuta samaa kaikkia autopaikan omistajia kohtaan vaan joku voi pitää autoa pois rekisteristä eikä siitä seuraa mitään. Miten se yhdenvertaisuusperiaate tuossa toteutuu? Ei mitenkään. Mielestäni tulkinnan pitää olla tasan sama kaikkia kohtaan eikä perusteluksi riitä että toisen kiinteistön pihassa on enemmän autopaikkoja kuin toisen ja ei niin väliä...
Miten kävisi jos veisi asian lakitupaan? Onko kellään kokemusta? Eniten ihmetyttää se että ei mitään yhteydenottoa kyselyä miksi on ottanut auton pois rekisteristä vaan kylmä irtisanominen ja uusi vuokralappu josta vähennetty autopaikkamaksu?? Kylmää kyytiä ja toimintaa. - reiskan ystävä
kylmää kyytiä kirjoitti:
Entäs tälläinen ongelma? Onko kokemuksia kenelläkään?
Tuttuni asunut vuokratalossa n 20 v ja hänellä ollut autopaikka koko ajan ja myös käyttänyt autoaan työ ym matkoilla pääsääntöisesti. Tuttuni pitänyt vuosien mittaan silloin tällöin autoa pois käytöstä lyhyitä aikoja jolloin irtisanonut vakuutuksen kun ei ole käyttänyt autoaan. Maksanut aina autopaikan vuokran muun vuokran yhteydessä.
Nyt vuosikymmenten asumisen jälkeen naapurit ilmoittaneet vuokrataloyhtiölle että ko henkilön auto on pois vakuutuksesta ja yhtiö irtisanonut autopaikan kertalaakista kuulematta millään tavoin asukasta auton omistajaa. Yhtiö vedonnut sopimusrikkomukseen, eli asumisohjeisiin jossa sanotaan että auton on oltava rekisteröity ja käytössä jotta voi pitää autopaikkaa.
Se kummastuttaa että vuosikymmenten aikana ei ole aiemmin tullut moista ilmi vaikka silloin tällöin ollut sama tilanne, ei joka vuosi kuitenkaan. Ja sekin on todettava että yhtiö ei toteuta samaa kaikkia autopaikan omistajia kohtaan vaan joku voi pitää autoa pois rekisteristä eikä siitä seuraa mitään. Miten se yhdenvertaisuusperiaate tuossa toteutuu? Ei mitenkään. Mielestäni tulkinnan pitää olla tasan sama kaikkia kohtaan eikä perusteluksi riitä että toisen kiinteistön pihassa on enemmän autopaikkoja kuin toisen ja ei niin väliä...
Miten kävisi jos veisi asian lakitupaan? Onko kellään kokemusta? Eniten ihmetyttää se että ei mitään yhteydenottoa kyselyä miksi on ottanut auton pois rekisteristä vaan kylmä irtisanominen ja uusi vuokralappu josta vähennetty autopaikkamaksu?? Kylmää kyytiä ja toimintaa.Meillä ei riittänyt tuokaan että auto olis jokapäiväisessä käytössä, vaativat vielä että omistaa ajokortin.
Mitähän se kellekkään kuuluu ajetaanko Omalla autolla joka päivä, ja ajokortti vielä vähemmän.
- ITS...
Autopaikkojen pelisäännöistä pitää tehdä päätökset ja pelisäännöt mainittava issarissa. Ajat muuttuvat eikä hallitukset aina pysy perässä. He lienevät sitä mieltä että joku muu voisi tarvita paikkaa joka päivä ja sinä ehkä ajattelet että hitot siitä missä kukin asuu?
Eipä tuohon mitään voi sanoa kun ei tiedä mitä on sovittu. - pulassa kohta
Kiitos neuvoista!
Tutkin juuri isännöitsijän todistuksen ja yhtiöjärjestyksen, niissä ei mitään mainintaa autopaikoista. En ajattele että hitot siitä missä kukin asuu...., olen nimittäin asunut tässä talossa kauemmin kuin useimmat, enkä koskaan ole vaatinut autopaikkaa .
Nyt kun itselläni auto käytössä, sain autopaikan vuokrattua 2 kk!! sitten. En ymmärrä että sillä perusteella otetaan pois että auto ei minun nimissäni. Tai auto harvoin parkissa. Yhtä tarpeellinen se paikka silti minullekin on.
Jokainen kai saa vuokraamaansa paikkaa käyttää silloin kun tarvis?
Tiedän että ainakin jossain vaiheessa joillakin ollut 2 paikkaa.
Autopaikkoja on 22 ja asuntoja 25.
Luulen että nyt joku tarvitsee toisen paikan, ja näinhän se homma ratkeaisi helposti.
Onko minun nyt vaan tyydyttävä ratkaisuun? Minkäänlaista kokouksen pöytäkirjaa ei ole toimitettu minulle, vain isännöitsijän allekirjoittama ilmoitus.
Ja huom, KAHDEN päivän irtisanomisajalla!
Kiitos kaikille neuvoista! En olisi ymmärtänyt tutkia issaria enkä yhtiöjärjestystä ilman vinkkiä:)- Lykkyä kisaan
Koska yhtiöjärjestyksessä ei ole minkäänlaista manintaa parkkipaikoista (mitä kyllä ihmettelen), tulee osakkaiden yhdenvertaisuuden perusteella kaikilla olla sama mahdollisuus hallita parkkipaikkaa. Yhtiö ei voi noin vaan istisanoa sinun parkkipaikan vuokrasopimusta siten, että joudut eriarvoiseen asemaan toisen osakkeenomistajan suhteen. Älä lannistu, vaan pidä oikeuksitasi kiinni. Isännöitsijät tekevät mitä sattuu ja lopuksi vetäytyvät hallituksen selän taakse. Samoin hallitukset yrittävät vetäytyä isännöitsijän selän taakse. Asunto-osakeyhtiössä päätösvaltaa kaäyttää yhtiökokous ei siis isännöitsijä tai hallitus.
Kahden päivän irtisanimisaika ei ole minkään lain tai kohtuuden mukainen.
Ilmoita heti riitauttavasi irtisaniominen ja ota yhteyttä johionkin lakimieheen, niin asia ratkeaa varmasti oikeudenmukaisesti. Ilmoita myös, että olet hankkimassa omaa autoa tai tosiaan - siirtäkää kaverinne autoon sunut haltiaksi ja kaverisi jää omistajaksi.
TAISTELE oikeuksiesi puolesta. - kohta pulassa
Lykkyä kisaan kirjoitti:
Koska yhtiöjärjestyksessä ei ole minkäänlaista manintaa parkkipaikoista (mitä kyllä ihmettelen), tulee osakkaiden yhdenvertaisuuden perusteella kaikilla olla sama mahdollisuus hallita parkkipaikkaa. Yhtiö ei voi noin vaan istisanoa sinun parkkipaikan vuokrasopimusta siten, että joudut eriarvoiseen asemaan toisen osakkeenomistajan suhteen. Älä lannistu, vaan pidä oikeuksitasi kiinni. Isännöitsijät tekevät mitä sattuu ja lopuksi vetäytyvät hallituksen selän taakse. Samoin hallitukset yrittävät vetäytyä isännöitsijän selän taakse. Asunto-osakeyhtiössä päätösvaltaa kaäyttää yhtiökokous ei siis isännöitsijä tai hallitus.
Kahden päivän irtisanimisaika ei ole minkään lain tai kohtuuden mukainen.
Ilmoita heti riitauttavasi irtisaniominen ja ota yhteyttä johionkin lakimieheen, niin asia ratkeaa varmasti oikeudenmukaisesti. Ilmoita myös, että olet hankkimassa omaa autoa tai tosiaan - siirtäkää kaverinne autoon sunut haltiaksi ja kaverisi jää omistajaksi.
TAISTELE oikeuksiesi puolesta.Kiitos "lykkyä kisaan"!!!
En anna periksi!
- tieto on valtaa
EI VOI TOIMIA NOIN!
On aivan sama millä ajaa, mitä jos sinulla olisi työsuhdeauto, ei senkään perusteella voitaisi irtisanoa parkkisopimusta, se on on sopimusrikkomus.
Kirjaudu tänne sivustolle, ei tarvitse olla jäsen, ja saat tämän materiaalin, jossa kerrotaan parkkipaikkojen jakamisesta ja yhdenvertaisuusperiaatteen noudattamisesta.
http://www.taloyhtio.net/attachements/2011-10-12T09-33-5521728.pdf
Valitettavasti monia taloyhtiötiä johtaa tietämättömät ihmiset ja kiusanteko mielessä myös naapuri saattaa saada ahallituksen ja isännöitsijän mukaan kiusantekoon.- tieto on valtaa
Tuolla on paljon asiaa ja lisäänpä vielä tämän irtisanomisjutun, mikä voi yllättää.
Irtisanomismenettelyssä sovelletaan autopaikkojen vuokrauksessa maanvuokralakia ja katospaikoissa lakia liikehuoneiston vuokrauksesta. - ffdfgdfgsfg
tieto on valtaa kirjoitti:
Tuolla on paljon asiaa ja lisäänpä vielä tämän irtisanomisjutun, mikä voi yllättää.
Irtisanomismenettelyssä sovelletaan autopaikkojen vuokrauksessa maanvuokralakia ja katospaikoissa lakia liikehuoneiston vuokrauksesta.Kiitos linkistä! Nytpä minäkin alan jännäämään, saanko pitää autopaikkani, kun ajan mieheni omistamalla autolla, päivittäin tosin. Nyt se on korjaamolla ja toivon, ettei paikkaa viedä altani vaivihkaa. Olisi kurjaa, jos en voisi käyttää autoa. Kadulle ei voi pysäköidä.
- kohta pulassa
Kiitos kovasti "tieto on valtaa".
Ehkäpä en joudukaan pulaan:)- uusi as oy
Meidän taloyhtiössä tehtiin juuri samankaltainen päätös: osakkaat ovat ensisijaisesti oikeutettuja autopaikkaan itse, sitten vasta vuokralaiset. Poikaystävät eivät ole osakkaita eivätkä vuokralaisia. Pitäisikö heidän takiaan itse osakkeessa asuvan omistajan olla ilman autopaikkaa? Meillä ei yksi asunto saa kahta autopaikkaa vuokrattua ennen kuin kaikki talossa asuvat osakkaat ovat saaneet yhden paikan. Näin sen kuuluu mennäkin ja on yhdenvertaista. Irtisanomisajasta en osaa mitään sano mutta kai siihen ohjeet on, vaikka tuskin huoneiston vuokraan verrattavia. Maksaako poikaystäväsi vedestä vai onko oma mittari?
- kohta pulassa
Asun omassa osaakkeessani.
Pointti on se, että auto on poikaystäväni nimissä vaikka kumpikin sitä käytämme.
Poikaystäväni EI asu tässä asunnossa, mutta autoa käytän myös minä yhtälailla.
(Hänellä useampi auto)
Hän ei siis välttämättä ole meillä vaikka auto on.
Miten ihmiset joilla on esim firman leasing-auto, eihän sekään ole omissa nimissä.
Meillä kaksi kuukautta sitten suoritettiin arvonta jossa jaettiin 5 paikkaa.
Minä sain yhden. Olen parkkipaikasta maksanut enkä millään tavalla väärinkäyttänyt, ei kai se voi olla perusteena kenen autolla minä ajan.
Parkkipaikkaa tarvitsen joka tapauksessa.
Välillä minulla on veljeni auto käytössä - mielestäni minulla on samat oikeudet parkkipaikkaan vaikka en OMAA autoa omista.
Btw, olen asunut asunnossa viisi vuotta enkä koskaan tarvinnut parkkipaikkaa enkä ole valitellut vaikka tiedän että joillakin ollut kaksikin samaan aikaan...- uusi as oy
Firman leasing-autossa on haltijana itse käyttäjä. Kyllä se näin menee ja mielestäni kuuluu mennäkin, olen sijoittajaosakas ja jouduin luopumaan vuokrapaikastani, kun vuokralaisellani ei ole omaa autoa. Tuskin hän kuitenkaan vieraspaikkaa vuokraa henkilökohtaiseen käyttöönsä, kun talossa vakituisesti asuva tarvitsee paikkaa? Jos asuisin itse omistajana talossa, jossa autopaikat olisi vuokrattu poikaystäville/kavereille, olisin hyvin hyvin katkera ja luopuisin osakkkeesta (=laskee arvoa), nykyisinhän suurin osa uusista autopaikoista myydään kuitenkin osakkeina. Tuo pdf-linkki oli hyvä, siellä on asiatietoa.
- kohta pulassa
Siis minähän asun itse omistamassani osakkeessa, en ole vuokralla, ja olen kyseisen paikan vuokrannut itselleni. En miehelleni.
Täytynee rekisteröidä auto minun nimiini niin tästä ongelmasta päästään.
Eli osakkeenomistajana minulla yhtäläinen oikeus p-paikkaan kuin muillakin.
Meillä OLI 5 vieraspaikkaa ja ne siis arvottiin halukkaiden kesken. Nyt ei vieraspaikkoja lainkaan. Ilmeiseti joku huomasi että moka tehty ja ajattelivat näin hoitaa asian kuntoon.
Minun kustannuksellani...- uusi as oy
Ei suinkaan mikään moka, mietipä niiden paikattomien osakkaiden kannalta. Jos sinulla on oma auto silloin olet samassa asemassa kuin muutkin omistajat ja asukkaat.
- uusi as oy
Jatkoa vielä: meillä ei saa edes asuva osakas pitää jatkuvasti asuntovaunua tai moottoripyörää (muistaakseni) vuokraparkkipaikalla, silloin ei ole akuutti autopaikan tarve, meillä tulkitaan autopaikka vain autopaikaksi. Pitää olla konkreettisesti auto omistuksessa ja jatkuvassa käytössä.
- kohta pulassa
No, kohta on. Auto rekisteröidään nimiini.
Ja täytynee pitää huoli että kaikki kahden paikan omistajat luopuvat toisesta paikasta, kun niin huutava pula paikoista on!- uusi as oy
Juuri näin. Mutta olettaisin, että jonkinlainen päätös tuosta irtisanomisesta on ja jonkinlaiset yhteiset pelisäännöt. Ja eihän niiden kahden paikan haltijoiden tarvitse luopua siitä toisesta paikasta, jos kukaan talon asukas ei tarvitse sitä OMAAN käyttönsä ja hänellä ei tällaista paikkaa vielä ole. Mutta jos joku asukas on on ilman autopaikkaa OMALLE autolleen, asia on eri.
- Ei se noin mene
uusi as oy kirjoitti:
Juuri näin. Mutta olettaisin, että jonkinlainen päätös tuosta irtisanomisesta on ja jonkinlaiset yhteiset pelisäännöt. Ja eihän niiden kahden paikan haltijoiden tarvitse luopua siitä toisesta paikasta, jos kukaan talon asukas ei tarvitse sitä OMAAN käyttönsä ja hänellä ei tällaista paikkaa vielä ole. Mutta jos joku asukas on on ilman autopaikkaa OMALLE autolleen, asia on eri.
Ei auton omistussuhde voi olla ratkaiseva tekijä autopaikan saannille. Omistukset kuuluvat yksityisyydensuojan piiriin, eikä osakas/asukas ole velvollinen antamaa yhtiölle tai muille asukkaille selvityksiä omaisuuksistaan (esim. auto).
Esimerkiksi vaikkapa automyyjät ajavat usein liikkeen esittelyautoilla, eivätkä ole silloin kyseisen auton omistajia tai haltijoita. Nuoret aikuiset voivat ajaa vanhempiensa omistamalla autolla tai peltikolarin seurauksena joku voi joutua ajamaan vuokra-autolla useamman viikon. Vastaavanlaisia esimerkkejä löytyy vaikka kuinka paljon.
Jos henkilö on talon osakas/asukas, jolla on auto omassa käytössä, niin ei sillä ole mitään väliä, vaikkei rekisteröintitodistukseen olisikaan merkitty omistajaksi tai haltijaksi.
Seuraavaksi taloyhtiö vaatii varmaan verotodistusta, palkkakuitteja sekä todistusta korkeakouluopinnoista. - cdsgsdfgdf
Ei se noin mene kirjoitti:
Ei auton omistussuhde voi olla ratkaiseva tekijä autopaikan saannille. Omistukset kuuluvat yksityisyydensuojan piiriin, eikä osakas/asukas ole velvollinen antamaa yhtiölle tai muille asukkaille selvityksiä omaisuuksistaan (esim. auto).
Esimerkiksi vaikkapa automyyjät ajavat usein liikkeen esittelyautoilla, eivätkä ole silloin kyseisen auton omistajia tai haltijoita. Nuoret aikuiset voivat ajaa vanhempiensa omistamalla autolla tai peltikolarin seurauksena joku voi joutua ajamaan vuokra-autolla useamman viikon. Vastaavanlaisia esimerkkejä löytyy vaikka kuinka paljon.
Jos henkilö on talon osakas/asukas, jolla on auto omassa käytössä, niin ei sillä ole mitään väliä, vaikkei rekisteröintitodistukseen olisikaan merkitty omistajaksi tai haltijaksi.
Seuraavaksi taloyhtiö vaatii varmaan verotodistusta, palkkakuitteja sekä todistusta korkeakouluopinnoista.Mistä taloyhtiösi sai tietää, ettei auto ollut sinun nimiisi rekisteröity?
- älä hellitä
Kohta pulassa; kiistä heti tuo irtisanominen, joka yleensä on 1 kk, ei 2 vrk. Kukaan ei voi sinua irtisanoa sillä verukkeella, että joku toinen on tulossa paikallesi, ei kukaan. Tai voi, muttei nykyisen lain mukaan. Auto ei todellakaan tarvitse olla omasi.
Nykyisin myös vuokralaisella on samat oikeudet kuin osakkaalla. Eli ns. sijoittajaosakas siirtää oikeudet tms. Mitään kastijakoa ei uuden lain jälkeen voi enää olla, kaikki ovat samassa jonossa ja samoilla oikeuksilla. MUTTA kenelläkään ei voi olla kahta autopaikkaa, jos autopaikoista on jonoa!!!
Isännöitsijänne ja hallituksenne ei ole aivan tämän päivän tasolla... - osa-aika kyttääjä
jos auto kerran pitää OMISTAA että on oikeutettu paikkaan niin otappas selville jokaisen muilla paikoilla olevien autojen omistaja,yllättävän monessa varmasti pankki/rahoitusyhtiö tai leasing yhtiö.sitten kirjaat ne lapulle ylös ja menet isännöitsijälle vaatimaan heillekkin paikan menetystä ;)
olettaen ettei samassa talonyhtiössä ole kyseisen pankin tai leasing firman konttoria - uusi as oy
Kyllä se on taloyhtiö, joka päättää, kuinka taloyhtiössä toimitaan. Siinä ei asukkaiden/vuokralaisten ja heidän kavereidensa pulinat auta. Ennen tätä meidän autopaikkasääntöjen muutosta (joka hyväksyttiin yhtiökokouksessa), minulla oli sijoitusasunnossani vuokra-autopaikka eikä vuokralainen omistanut autoa, niin jopa välittäjä yritti uhkailemalla saada minut luopumaan paikastani, jotta olisi saanut ko. talosta asunnon myytyä (ostajakandidaatti kun oli vailla autopaikkaa). En luopunut kuin vasta muutaman kuukauden kuluttua, koska näin sen kohtuulliseksi, koska autopaikoista oli asukkaillakin huutava pula. Uuden asuntoyhtiölain myötä sääntöjä muutettiin tuon yo. pdf:n mukaiseksi ja minusta se on oikein. Vieraat ja heidän autonsa on ihan eri asia kuin asukkaat ja heidän autonsa. Vieraat hankkikoot oman paikan jostakin muualta, ei ole taloyhtiön ongelma. Seuraavakis varmaan sanotte, että vieraiden autoja pitäisi talvella lämmittää taloyhtiön sähkölläkin?
- Osakkaat johtavat!
edellä oleva"uusi as oy" taitaa taas olla niitä uusnousukkaita ja varmaan ensimmäistä kertaa omistamassa pientä osakeyksiötä ja tietenkin hallituksen jäsenenä.
Kyllä se on niin, että AsOy:ssä päättä osakkaat yhdessä. Ylin päättävä elin on yhtiökokous ja se talloo mennen tullen tyhmön hallituksen sekä isännöitsijän.
Nämä nousukkaat hallituksien jäsenet luulevat että taloyhtiö = hallitus ja se sitten määrää kaiken mitä taloyhtiössä saa tai ei saa tehdä.
Pitäkää osakkeenomistajat puolianne ja valvokaa hallituksen ja isännöitsijän toimia. Teillä on vastuu ja valta AsOy:ssä - uusi as oy
Osakkaat johtavat! kirjoitti:
edellä oleva"uusi as oy" taitaa taas olla niitä uusnousukkaita ja varmaan ensimmäistä kertaa omistamassa pientä osakeyksiötä ja tietenkin hallituksen jäsenenä.
Kyllä se on niin, että AsOy:ssä päättä osakkaat yhdessä. Ylin päättävä elin on yhtiökokous ja se talloo mennen tullen tyhmön hallituksen sekä isännöitsijän.
Nämä nousukkaat hallituksien jäsenet luulevat että taloyhtiö = hallitus ja se sitten määrää kaiken mitä taloyhtiössä saa tai ei saa tehdä.
Pitäkää osakkeenomistajat puolianne ja valvokaa hallituksen ja isännöitsijän toimia. Teillä on vastuu ja valta AsOy:ssäOpettele lukemaan. Ensinnäkin olen ostanut ja myynyt asuntoja useita - uusia ja vanhoja, en tällä hetkellä kuulu hallitukseen ja juurihan minä sanoin, että osakkaat päättää asiat yhtiökokouksessa. Jos hallitus toimii väärin, siitä vaan epäluottamuslausetta ja kokousta koolle. Ja sitäpaitsi osakkaat ovat valinneet yhtiökokouksessa sen hallituksen toimimaan puolestaan jokapäiväisissä asioissa. Yhtiökokouksen kokoonkutsuminen on eri asia kuin hallituksen kokoon kutsuminen. Mikä siinä närästää, jos taloyhtiössä ei haluta antaa parkkipaikkoja ULKOPUOLISILLE, jos omillekaan ei ole tarpeeksi? Nykyään uusissa yhtiöissä parkkipaikat ovat rahanarvoista tavaraa, joista pitää erikseen maksaa eli myydään ominan osakkeinaan. Sen jälkeen on aivan sama, kuka siinä paikalla autoaan pitää.
- 13
uusi as oy kirjoitti:
Opettele lukemaan. Ensinnäkin olen ostanut ja myynyt asuntoja useita - uusia ja vanhoja, en tällä hetkellä kuulu hallitukseen ja juurihan minä sanoin, että osakkaat päättää asiat yhtiökokouksessa. Jos hallitus toimii väärin, siitä vaan epäluottamuslausetta ja kokousta koolle. Ja sitäpaitsi osakkaat ovat valinneet yhtiökokouksessa sen hallituksen toimimaan puolestaan jokapäiväisissä asioissa. Yhtiökokouksen kokoonkutsuminen on eri asia kuin hallituksen kokoon kutsuminen. Mikä siinä närästää, jos taloyhtiössä ei haluta antaa parkkipaikkoja ULKOPUOLISILLE, jos omillekaan ei ole tarpeeksi? Nykyään uusissa yhtiöissä parkkipaikat ovat rahanarvoista tavaraa, joista pitää erikseen maksaa eli myydään ominan osakkeinaan. Sen jälkeen on aivan sama, kuka siinä paikalla autoaan pitää.
"""Mikä siinä närästää, jos taloyhtiössä ei haluta antaa parkkipaikkoja ULKOPUOLISILLE, jos omillekaan ei ole tarpeeksi? """"
Just toi siinä närästää.
Jos jotain asiaa halutaan tai ei haluta, niin siitä päättää yhtiökokous.
Kun yhtiökokouksessa on päätetty jotain, niin silloin siitä on myös kirjallista dokumenttia. - omat tehtävät
13 kirjoitti:
"""Mikä siinä närästää, jos taloyhtiössä ei haluta antaa parkkipaikkoja ULKOPUOLISILLE, jos omillekaan ei ole tarpeeksi? """"
Just toi siinä närästää.
Jos jotain asiaa halutaan tai ei haluta, niin siitä päättää yhtiökokous.
Kun yhtiökokouksessa on päätetty jotain, niin silloin siitä on myös kirjallista dokumenttia.Ei jokaista asiaa viedä yhtiökokoukseen.
- Hallitusvastuussa
omat tehtävät kirjoitti:
Ei jokaista asiaa viedä yhtiökokoukseen.
No voi hyvät hyssykät. Ei tosiaankaan jokaista asiaa ole järkevää viedä y-kokoukseen. Esimerkiksi meillä on vain yksi yhtiökokous, loppukeväällä. Kun tulee hoidattava asia - vaikkapa kyse autopaikasta - pitäisikö jättää asia odottamaan yhtiökokousta vai peräti kutsua koolle ylimääräinen kokous? Ei kai sentään.
Meillä asia meneenäin: kaikki asukkaat ovat tasavertaisia autopaikkojen jaossa. Jos joku muuttaa pois (vuokralaisissa paljon vaihtoa), paikka menee välittömästi ensimmäisenä jonossa olevalle.
Jotkut sijoittajat ovat repineet tästä pelihousunsa, koska ovat sitä mieltä, että heidän täytyy saada pitää "jemmassa" kerran vuokraamansa autopaikka ( vaikka tyhjillään, jos eivät heti löydä autollista vuokralaista). Tämä johtaisi käytännössä siihen, että autopaikka olisi ajasta ikuisuuteen samojen tyyppien hallussa.
Jos tulisi tilanne, että autopaikalla onkin poikaystävän eikä asukkaan auto, tilanne ratkaistaisiin sen mukaan, näyttääkö asukas todella käyttävän tuota autoa vai ei. Ja asiasta keskusteltaisiin tietenkin ensin asinaomaisen kanssa.
- rivarissa
Voipa olla kinkkistä. Onneksi meillä on melko pieni yhtiö ja siinä oma katospaikka. Se
"kulkee asunnon mukana". Ne on merkattu sähköliittymällä eli lasku katoksen sähköstä tulee meille siitä tietystä autopaikasta.
Kaikenlaisia kommervenkkeja voikin näihin rivareihin liittyä.- kui sitten?
Mutta kun nykyään aika useaassa perheessä onkin jo kaksi autoa.
Ap, jos asia on jo ratkennut johonkin suuntaan, niin kerro lopputulos, kiinnostava tapaus.
- Anonyymi
Meidän talossa hallitusen puh.joh on 12 v. Asunto auyoa vietasp ilmaisekso
- Anonyymi
Joku tuossa kommentoi: "Kyllä se on taloyhtiö, joka päättää, kuinka taloyhtiössä toimitaan".
Taloyhtiö voi päättää mitä vaan, mutta loppupeleissä se on Suomen Laki, jonka mukaan toimitaan.
Jos taloyhtiön päätös on lainvastainen, niin se ei ole sitova. Suomenksi sanottuna arvoltaan pala vessapaperia.
Mut joo... Älä tee asiaa vaikeammaksi, laittakaa siis sinut auton haltijaksi. Miksei omistajaksikin, mutta tuo haltijan lisäys on ehkä hieman helpompi. Muutaman minuutin homma...- Anonyymi
Sössön sössön. Kun autopaikoista on pulaa, niin silloin otetaan tyhjänpanttina olevat paikat pois niilttä sankarteilta, jotka käyttävät paikkaa
- veneen/peräkärryn seisottamiseen
- varastona (paikalla pakettiauton romu, joka ei ole rekisterissä ja on täynnä roinaa = varasto)
- korjaamona (tehdään autoon moottorinvaihtoa tms. pientä eli raato seisoo kuukausia pukkien varassa)
- ikiomana vieraspaikkana poikaystävälle tai eläkeläiset omille lapsilleen
Se on nimenomaan yhdenvertaista kohtelua, että autopaikan saavat eniten tarvitsevat - siis ne, joilla auto on päivittäisessä käytössä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sössön sössön. Kun autopaikoista on pulaa, niin silloin otetaan tyhjänpanttina olevat paikat pois niilttä sankarteilta, jotka käyttävät paikkaa
- veneen/peräkärryn seisottamiseen
- varastona (paikalla pakettiauton romu, joka ei ole rekisterissä ja on täynnä roinaa = varasto)
- korjaamona (tehdään autoon moottorinvaihtoa tms. pientä eli raato seisoo kuukausia pukkien varassa)
- ikiomana vieraspaikkana poikaystävälle tai eläkeläiset omille lapsilleen
Se on nimenomaan yhdenvertaista kohtelua, että autopaikan saavat eniten tarvitsevat - siis ne, joilla auto on päivittäisessä käytössä.Taloyhtiöissä yleensä hallituksen jäsenet elävät omaa elämäänsä, niitä ei paljon säännöt pitele, kun heillä on "valtaa".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272900Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän332545- 1482274
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542249Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241870Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3911706Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1041652- 3111561
- 1351459
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131446