Alaikäiselle unilääkkeitä?

mauufdff

Oon 15-vuotias tyttö, enkä oikeesti saa unta öisin. Oon nukkunu monta kuukautta neljän tunnin yöunia, jos edes. Se vaikuttaa mun koulumenestykseekin ja päivät oon tosi väsynyt, kuin en ois syönyt tai mitään. :/ Voiko alaikäinen saada unilääkkeitä lääkäriltä? Oon kerran ottanut yhen, ja oli ihana nukahtaa heti. Kiitos =))

8

2071

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Terveydenhuolto kuseee

      Itse olen tapellut lääkäreiden kanssa unilääkkeiden saamisesta useaan otteeseen (olen siis 16-v.) Fakta vaan on se että alaikäiselle ei kirjoiteta unilääkereseptejä valvomattomaan kotikäyttöön.. Itselläni ongelma on todella paha, joudun varmaan keskeyttämään lukion pian ellei asia muutu (syitä on siis muitakin kuten keskivaikea masennus) Ainoa missä unilääkitys voidaan kuulenma aloittaa on ympärivuorokautinen osastohoito. Sain muutaman kerran sairaalaosastolla tarkkailussa unilääkkeitä ja kyllä nukahti heti.. Eikä todellakaan muuten kannata alkaa syömään mitään toisten reseptilääkkeitä unettomuuteen koska huonoa kokemusta on !

      • dormari

        Kyllä mä oon saanu 16 vuotiaana nukahtamislääkkeitä, tosin erittäin nihkeästi niitä alaikäiselle annetaan, osastolla niitä tosiaan annetaan, ja osastolle on helppo päästä jos niin haluaa. Itse ollut kaksi kertaa. Mutta kyllä siitä saa lääkärin kanssa todella tapella että niitä alaikäisenä saa, sitten 16 vuotiaana lääkäri minulle 'hmm, kyllä unilääkkeitä voidaan harvoissa tapauksissa myös alaikäisille määrätä'


    • Jokuk

      Ei tuskin saa en ole itekkään saanut vaikka nukahdan melkein joka päivä klo 2 ja herään klo 6

    • Randomsoopaa

      Riippuu kai mitä unilääkettä. Melatoniinia sain 13-vuotiaana, ei auttanut, ehkä jopa pahensi. Minusta unettomuudesta kärsivän ei kannata tukeutua liikaa unilääkkeisiin, etenkin kun ne niin harvalla oikeasti auttaa ilman sivuvaikutuksia. Kannattaa lukea ja kokeilla eri nukahtamisvinkkejä. Esim. Nuku päivisin, nuku valot päällä, nuku sohvalla, nuku musiikki päällä, venyttele, joogaa, harrasta liikuntaa, juo lämmintä maitoa, älä koske mihinkään missä on piristäviä aineita (kahvi, tee, coca-cola, omenamehu...)

      Muistakaa unettomuudesta kärsivät, ETTEI tarvitse nukkua 8-tuntia yössä. Jotkut pärjäävät vähemmällä (on ihmisiä, jotka nukkuvat 4-tuntia luonnollisesti ), mutta jaksamiseen auttaa lepo ei yksistään uni. Pelkästään se, että lepää silmät kiinni lihakset rentona auttavat jaksamaan! Eikä kaikkea lepäämistä tarvitse sijoittaa yöhön. Koulussa ruokailun jälkeen menin usein makaamaan silmät kiinni koulun sohvalle ja antoi kyllä voimia, vaikka en nukkunut. Älkää huolehtiko liikaa nukutteko liian vähän, se usein rasittaa ja vaikeuttaa nukkumista.

    • Anonyymi

      Moi,

      Poikani 14-v aloitti Sedix-valmisteen. Sai nopeammin unenpäästä ainakin kiinni. Eikä ole aamuisin miten tokkurainen tai väsynyt.

      Tilasin itse jostain nettiapteekista.

      https://www.sanapharma.fi/sedix-passiflora-incarnata-on-perinteinen-kasvirohdosvalmiste/

    • Anonyymi

      Ethän käytä mitään energiajuomia joissa on kofeiinia ym piristeitä? Ne nimenomaan heikentää unen laatua ja vaikeuttaa nukahtamista. Kotikunnassni on energiajuomien myyminen kielletty kaupoissa alle 16 vuotiaille. Kaupat tekivät tästä yhteisen päätöksen ja allekirjoittivat yhteisen sopimuksen tästä. Täällä oli aiemmin kouluissa yleinen ongelma kun nuoret valvoivat aamutunneille ja koulussa olivat hyvin väsyneitä...

    • Anonyymi

      Sedix Humpuukia.

    • Anonyymi

      Kyllä Sedix auttaa, vähä kallis vaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      68
      1733
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      163
      1421
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1232
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1204
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1116
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      70
      879
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      835
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      204
      806
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      99
      775
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      664
    Aihe