Olen 20-vuotias tyttö, joka valmistui lukiosta 2010. En ole päässyt kouluun, enkä oikeastaan ole motivaatiotakaan matkailualalle tai liiketalouteen. En kuitenkaan päässyt, kumpaankaan.
Todellinen unelmani on taiteellinen ala, mutta en tiedä mikä. Helsingissä on vestonomi koulutus, vaatetusalan ammattilainen. En ole hakenut edes siihen, enkä muuhunkaan kulttuurialaan, koska sinne mulla on mahdollisuus päästä ehkä One in a million... Toiseksi en tiedä haluanko muuttaa helsinkiin, yksin... Kyllähän koulussa kavereita saa, mutta silti... En tiiä, tuntuu että vain luettelen tekosyitä miksi jäisin Itä-suomeen. Perhe asuu tunnin matkan päässä, ja jotenkin tämä on niin tuttu ja turvallinen... Kaikki kaverit on lähteneet pois täältä, vaikka en minä siis ole täältä kotoisin ja tämä on ihan sopivan kokoinen paikka...
Alkaa masentamaan, sillä haluan koulun penkille. Tuntuu että mun unelman katoo ihan silmissä mitä vanhemmaksi tulee... Olen kaupan kassalla töissä, joo todella ironista... En halua jäädä siihen, mutta huomaan jo kuinka mun palkka nousee, mulle tulee palkalliset lomat tms... hyvät henkilökuntaedut ja muuta. On vain vaikeampaa lähtee, vaihtaa työpaikkaa ja näin....
Oon niin pohjalla että unohtaisin unelmani, ettisin itselleni miehen ja perustasin vaikka perheen. Ehkä mun lapset sit toteuttas unelmansa....
Oon säälittävä kun en oo lukion jälkeen mennyt vieläkään kouluun (oikeasti en ajattele noin, oli vaan pakko sanoa koska tuntuu että muut ajattelevat niin ja muut kaverini ovat ammattikorkeakoulussa...)
Siis mitä helvettiä? tässäkö tää mun elämä oli. Tiedän etten voi olla kassalla kovin kauaa. En enää siedä sitä paskaa. Pystyn paljon parempaan.
En nyt tiedä oliko tällä keskustelulla edes joku pointti mutta... En usko että mun rahkeet riittää unelmien toteuttamiseen. Enkä haluaisi olla ''tavallinen''
Mä niin tunnen, kuinka tämä on niitä hetkiä kun pitää tehdä päätös. Jota sit miettiii vanhana, jos sinne asti elää, että entä jos olisin valinnut toisin...
Tulevaisuus ahdistaa
8
267
Vastaukset
- vanha ikiopiskelija
Ole muutama vuosi kaupankassalla, kerää rahaa säästöön ja selvittele ihan rauhassa mitä haluat opiskella. Ehtii sitä vähän myöhemminkin. Olet vielä nuori kuitenkin.
- 3+2
Niin, ja aina voit lohduttautua sillä, että yksi ammatti ja koulutus ei riitä kuitenkaan. Tulet olemaan vielä monta kertaa aloittavana opiskelijana elämäsi aikana.
Kannattaa tehdä niin, että ei kauheasti ajattele, vaan toimii. Eli hae kouluihin, mene sinne minne pääset, niin näet miten selviät. Ja selviäthän sinä, niin kuin me muutkin teemme. - jesssie90
Huhuh. Tulipa outo olo, kun tää teksti olis voinut olla suoraan omaa käsialaa. Kannustuksena sulle, mä olen vuoden vielä "edellä", lakkiaiset oli nimittäin 2009. ;)
Mä olen nyt kaksi kertaa hakenut opiskelemaan liiketaloutta viime keväänä ja tänä syksynä. Keväällä lukeminen jäi aika vähiin, mutta nyt syksyllä tuli luettua edes jonkin verran töiden ohella (niin ikään siellä kaupan kassalla). Keväällä jäi piste Haaga-Heliasta ja tänä syksynä niin ikään se yksi vaivainen piste. Pääsin kuitenkin Laurean p2p linjalle, joka sinänsä erityisemmin kouluna/opiskelumuotona ei kiinnosta (lähinnä oli vain kolmas hätätoive hakiessa) ja tässä pohdinkin kovasti, että mitä teen opiskelupaikan suhteen... Olisin halunnut lykätä aloitusta syksyyn, hakea kevään haussa uudestaan toiseen kouluun ja sitten syksyllä aloittaa tuon p2p-linjan, jos en vieläkään muualle olisi päässyt. Tämä p2p-linja on kuitenkin haussa harvemmin eli lykkäys ei onnistu.
Lisäksi mun päätä sekoittaa se, että abivuosien unelmat fyssarin tai esim. jalkaterapian opinnoista on noussut tosi vahvana pintaan. Lopetin puolisen vuotta sitten pitkäaikaisen urheiluharrastuksen ja nyt olen löytänyt kuntosali maailman ja ryhmäliikunnan tilalle ja kiinnostus hyvinvointiin ja urheiluun on vain kasvanut. Tosiasia on kuitenkin se, että jos haluan fyssarin pääsykokeisiin niin sen täytyy olla mun ykkösvalinta ja kokeiden mentävä nappiin. Keväällä ja syksyllä on kyllä tullut selväksi, että se tosiaan ratkasee paljon, mikä on ekana valintana. Olisin molempina kertoina päässyt siihen, mihin hain kakkosena jos se olisi vain ollut ekana :D mulla on vain päähän pinttymä Haaga-helian paremmudesta. Tai oikeestan kavereidein aikaan samaa :D
Nojoo tuli varmaan aika sekava teksti. Mutta toinen kaupan kassa, joka tietää pystyvänsä ja ansaitsevansa parempaa ilmottautuu täällä! - Jhsagfiuhsagfiahjgf
mahdollisuus päästä ehkä One in a million....
Nyt on 0 koska et hakenut...... - aplleapple
No kyllä mä haen. Just piirsin tuossa, olen valmennuskeskuksen etäkurssilla. Mutta joo... Eipä se piirtäminen auta. tuntuu että itsensä sivistäminenkin on niin helvetin vaikeaa... Kun aina menee vaan siihen että istun koneella ja unelmoin elämästä. Vaikka kyllä mä aina jotain pientä teen, mut mä oon tätä menoa 80-vuotias.
Kun en mä olen hirveen kunnianhimoinen? Silleen että en todellakaan uskalla toitottaa kaikille, kuinka haen taideteolliseen JA SINNE MYÖS PÄÄSEN! enemmänkin... ''en mä varmaan sinne pääse mut pakko yrittää...''
Joo, ei mun pää kestä kaupan kassaa! tuntuu että en myöskään halua sinne helsinkiin edes hakea. Mutta onko muotoilualalla edes töitä? Vestonomilla kuulemma on... 'Mutta joo... Kannattaako toteuttaa unelmia vai järkee? En sit tiedä... Äkkiä tuo harrastus ''unohtuisi'' ehkä.- aplleapple
Siis haen tietoa unelmieni alasta, mutta en ehkä tarpeeksi. Sanon vaan että haluan sitä ja haluan tätä.... Sit jos joku kysyy mitä se vestonomi tekee... No ööö!!! en minä edes tiiä... vittu joo.
- ikuinen siivooja??
Ainahan voi jäädä sinne kassalle, vaikka hakisitkin opiskelemaan. Mulla kans pää meinaa hajota siivoustöissä, ensin ajattelin että kyllä tää menettelee mut sit vaan tuli sellanen olo et pitää hakee uudestaan, kun viime keväänä hain ammattikorkeeseen mut en päässy... Ja haen kyl taas ens keväänä, en tod. aio siivota koko ikääni tai tehä muita "rupuhommia". (Kun muita ei pelkällä lukion päästötodistuksella saa, ikävä kyllä.)
Sit aloin kans miettii et miks mä ylipäänsä menin aikanaan lukioon?? No siks että pääsisin siitä sitten jatkamaan amk:iin (ylipistosta en mun arvosanoilla edes unelmoi...) Muutenhan mä olisin menny joko suoraan siivoomaan peruskoulusta tai ammattikouluun. Toisaalta, kyllähän suunnitelmat voi muuttua, mut silti aion hakee. Tsemppiä sulle :) - rttwwww
joo.. kirjoitin vuonna 08, ja olen siitä lähtien hakenut opiskelemaan joka vuosi. tiedän tasan tarkkaan minne haluan, tiedän että olisin sopiva alelle, enkä kuvittele itsestäni liikoja. olen valmistautunut ihan sikana kaikkiin kokeisiin. Mulla on M:n paperit, ja olen suorittanut avoimen yliopiston kursseja kiitettävillä arvosanoilla. En pääse opiskelemaan. Olen todella turhautunut, enkä voi käsittää sitä, että juuri minulle kävi näin. kaikki kaverini pääsivät vähintään toisella yrityksellä, ja ovat jo valmistumassa.
Kokeissa paineet ja jännitys kasvaa niin suureksi, etten pysty antamaan itsestäni sitä mitä haluaisin. Pää tyhjenee ja muutun typerykseksi. Tiedän tasan tarkkaan kaikki virheet jotka teen. Siinä vain käy niin kuin
vaikka pesäpallo pelissä, osaan pelata ihan hyvin, mutta sitten kun omalle vuorolle sattuu se ratkaiseva lyönti jolloin on pakko osua, en varmasti osu.
Sain onneksi viimein opiskelupaikan toisaalta, mutten aijo silti lopettaa unelmieni tavoittelemista..huoh.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä692010- 1291396
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1321363- 1431082
- 103932
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten348868Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82754Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55694Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50673Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67664