pentujen liikunta

-maaaaria-

Hei,mitä mieltä te oikeat rotikan omistajat olette pennun liikunnan määrästä?
Olen saanut niin paljon ristiriitaista tietoa kasvattajaltamme-eläinlääkäriltä ja myös tutuilta etten oikein tiedä mihin uskoa.

onko siis totta että pentu saa vapaana kyllä mennä niin kauan kuin haluaa pihalla,vai pitäisikö sitä rajoittaa? ihan niitä lonkkia ja kasvua ajatellen...

ja nyt pliis,asiallista keskustelua en jaksais mitään vääntöä siitä että täällä ei saisi kysyä mitään.

8

163

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voi elämän kevät

      Omasta kokemuksestani : omistan nyt 1 v 2kk vanhan rottweileri nartun.

      ulkoilutin sitä monesti , vuoden ikään asti koirapuistossa ja monta kertaa olivat juoksu ryntäilyjen jälkeen jalat kipeät.
      välillä kuului oikein kova naksahduskin.

      kerran erehdyin heittelemään sille keppiä, en suosittele. rottweileri tekee niin runnovia liikkeitä , lähtee kovalla tempolla juoksemaan ja pysähtyy kuin seinään

      Pihalla juoksentelu on varmasti parasta liikuntaa , kunhan et riehuta / juoksuta sitä äkillisillä liikkeillä .
      Tätä kepin heittelyä en suosittele.

      lopetin vuoden ikäisenä tuon kanssa koirapuistoilun ja aloin käymään n, 1 1/2 tunnin kävelylenkkejä metsässä päivittäin.

      Nyt Koira alkaa olemaan uskomattoman hyvässä lihaskunnossa ja solakka.

      • sixrott

        Tsiisus sentään jos nivelet naksahtelevat ja koira on kipeä juoksentelun jälkeen ,niin ei sen nivelet silloin terveet ole!!!Niveliltään terve koiran pystyy kyetä juoksemaan spurttejakin vaikka olisikin pentu tulematta siitä kipeäksi!!!
        Alle vuoden ikäisenä oma ehtoista liikuntaa vapaana turvallisessa ympäristössä esim. metsässä,omalla pihalla tms. ja pieniä kävelylenkkejä.En kyllä suosittelisi pyöräilyä tai pulkanvetoa ennen kuin nivelet on kuvattu.Oikeanlainen ravinto/liikunta/geenit muodostavat sen lopputuloksen .Enkä kyllä suosittelisi koirapuistojakaan jokapäiväiseksi lenkkipaikaksi!!!


    • voi elämän kevät

      "Tsiisus sentään jos nivelet naksahtelevat ja koira on kipeä juoksentelun jälkeen ,niin ei sen nivelet silloin terveet ole!!!Niveliltään terve koiran pystyy kyetä juoksemaan spurttejakin vaikka olisikin pentu tulematta siitä kipeäksi!!!"

      No , tuolla on nivelet erinomaisessa kunnossa , tällä (KIN) hetkellä.
      Kyse oli liian rajujen leikkien välttämisestä koiran kasvuvaiheessa.

      Rottweilerilla EI kannata kasvuvaiheessa (n, 2 vuotiaaksi) asti , kokeilla mitään pulkan vetoa , pyöräilyä.

      Tiedätköhän rottweilereista hevon vittua..et taida :)

    • Ihan maalaisjärjellä ajateltuna on selvää ettei _terveeseen_ koiraan pitäisi mitkää juoksu spurtit tms sattua, eikä nivelten paukkuminenkaan hyvä merkki ole (kokemusta on) ja jos sattuukin niin eikö olisi syytä sellaista liikuntaa välttää josta koira tulee kipeäksi ja viedä koira jopa ihan eläinlääkäriin?

      Onko nimimerkin "voi elämän kevät" koiran jalat terveiksi kuvatut sanot nivelten olevan erinomaisessa kunnossa?
      Päälleppäin voi koira näyttää terveelle, mutta totuus voi olla jotain aivan muuta, kokemusta tästäkin ikäväkyllä on.

      Minulla on rottis mix pentu jonka kanssa liikutaan päivittäin kahdesta kolmeen tuntiin ulkona. Päivittäin käymme pari kertaa läheisessä metsässä missä koira saa juosta vapaana toisen koiramme kanssa. Pentu on aikamoinen haaveilija, vaikka ikää on jo 4kk. Liikumme pennun tahtiin. Ehkä kerran viikossa olen käynyt kiertämässä pennun kanssa korttelin ympäri ihan harjoitus mielessä, sekin pennun tahtiin eli toosi hitaasti yleensä.

      Pennun vapaana liikkumista en juurikaan rajoittaisi kunhan sekin tapahtuu pennun ehdoilla (=ei juoksulenkkiä metsässä tmv), jollei se mene ihan överiksi. Ennemmin kiinnittäisin huomiota hyvään alustaan ja välttäisin pennun hypyttämistä ja raappusissa kulkemista. Yksi hyvä mikä tuli esille on tuo keppien, pallojen yms heittely, sitä myös välttäisin sen nopean pysähtymisen vuoksi jolloin etenkin kyynärät joutuvat koville.

    • voi elämän kevät

      joo , terve tuo on nivelitään.

      lukihäiriökö vaivaa , mainitsin tuolla lopettaneeni , muutamankin asian,

      jos oma koirasi on ollut niveleltään huono niin turha tulla nettikirjoittelun perusteella arvostelemaan .

      Yrität näköjään rikkoa toisenkin koiran jalat .ei kukaan täysipäinen ulkoiluta 4 kk vanhaa pentua 3 TUNTIA päivässä..herää pahvi :)

    • 2xrottis

      Meillä ovat koirat pennusta pitäen saaneet juosta metsässä vapaana niin paljon kun jaksaavat/haluavat, ja kaikilla on ollunna A/A 0/0 tulokset. Myös ruokintaan kannattaa kiinittää huomiota.

    • Juu-u, kyllä välillä menee jopa 3h yhteensä metsässä. HUOM kokopäivän aikana, ei suinkaan kerralla.
      Itse istuskelen tai seison enimmäkseen paikallaan ja pentu saa puuhailla omiaan, jos pentu tuosta menee rikki niin ei se olisi koskaan tullut kestämäänkään. Että onhan tuo nyt ihan kamalaa ja varmasti pennun rikkoo.

    • sixrotts

      No voi elämän kevät,olen edelleenkin samaa mieltä, etteivät nivelet naksahtele eikä koira ,pentukaan ole kipeä liikunnan jälkeen ellei se ole niveliltään sairas? Onko sinun koirasi kuvattu???Olispa kiintoisaa tietää tulos?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      352
      3972
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1739
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1520
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      1487
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1328
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1305
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1302
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      196
      1259
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1177
    Aihe