Tunnistamaton lintu

Mikämikä

Jo toistamiseen näin pihallani linnun jota en tunnista; en löydä sen näköistä Lintuoppaasta enkä edes netistä. Voi olla tietysti nuori lintu, jolloin väritys ei välttämättä stemmaa. Kuvaa ei valitettavasti ole, mutta... jos kuvailen niin hyvin kuin osaan, niin mitä veikkaisitte:

suurinpiirtein peipon kokoinen mutta vähän hoikempi; yleisväriltään tummanruskea (ei harmahtava vaan suklaanruskea), siivissä ja selässä voimakkaat viirut ("raidoitus"), siivenpäissä ohuet, valkoiset juovat "täplittäin", punertava kurkku, päässä kaksi tummaa pitkittäisjuovaa. Söi maasta siemeniä mutta häipyi välittömästi kun huomasi minut ikkunan äärellä, toisin kuin pihan tiaiset ja muut linnut. Pihani sijaitsee metsän laidalla lähellä peltoa ja pientä jokea (ojaa), asutusta ympärillä.

Yritän napata tästä outolinnusta kuvan jos se vielä ilmestyy. On vaan kovin arka ja vikkelä..

11

895

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olisko...

      talvipukuun vaihtava järripeippo.

      • Mikämikä

        Hyvä ehdotus; Järripeipponaaras kyllä muistuttaa sitä hiukan, mutta on aivan liian vaalea kuitenkin, eikä sillä ole sellaisia aivan ohuita, "pistemäisiä" valkoisia siipijuovia kuin tällä linnulla oli. Tämä oli varsin tumma lintu, se erottui huonosti lähes mustasta maasta. En myöskään havainnut tällä vaaleaa yläperää. Ja rinta ei mielestäni ollut punertava, kurkku vain.

        Lähes koko päivän olen yrittänyt löytää vastausta eri lähteistä kun jäi vaivaamaan ; ) Ikäni olen lintuja tunnistanut, mutta tätä en! Turhauttavaa...


      • niin luulisin
        Mikämikä kirjoitti:

        Hyvä ehdotus; Järripeipponaaras kyllä muistuttaa sitä hiukan, mutta on aivan liian vaalea kuitenkin, eikä sillä ole sellaisia aivan ohuita, "pistemäisiä" valkoisia siipijuovia kuin tällä linnulla oli. Tämä oli varsin tumma lintu, se erottui huonosti lähes mustasta maasta. En myöskään havainnut tällä vaaleaa yläperää. Ja rinta ei mielestäni ollut punertava, kurkku vain.

        Lähes koko päivän olen yrittänyt löytää vastausta eri lähteistä kun jäi vaivaamaan ; ) Ikäni olen lintuja tunnistanut, mutta tätä en! Turhauttavaa...

        Tässä kotoiset lintumme. Jonkun niistä sen on täytynyt olla?
        http://www.birdlife.fi/lintuharrastus/talvilinnut.shtml


      • sen nähnyt

    • Henri Huurre

      "siivissä ja selässä voimakkaat viirut"..."punertava kurkku".
      Tuli mieleen urpiainen, mutta se on peippoa pienempi....

      • Henri Huurre

        Hempollakin on ainakin osa noista tuntomerkeistä....


      • Timo

        Se on punakylkirastas


    • Mikämikä

      Näistä ehdotuksista lähimmäs osuu hemppo, mutta siitäkään en mene takuuseen. Lintuoppaan hemppo-kuvailussa mainitaan kyllä juuri oikea ruskean sävy: "selkä (kaikissa puvuissa) tumman kanelinruskea", ja vanhan uroksen kohdalla "otsassa ja rinnassa... syksyllä ruskeanpunaista" - nämä sopivat tapaukseen, vaikka otsan punaa en tällä yksilöllä havainnut. Löytämistäni hemppo-kuvista pari muistutti sitä jossain määrin, muissa oli taas liian vaalea väritys. Ota siitä sitten selvää.

      Olen bongannut pihaltani nyt 29 eri lintulajia, joukossa mm. mustapääkerttu (minua viisaamman havainto), jota kai harvemmin näkee. Yleisimpiä ruokinnalla kävijöitä ovat kuusi-, sini-, töyhtö- ja talitiainen, närhi, tikli, mustarastas ja viherpeippo. Vilkasta lintuelämää siis Turun laitamilla.

      Alkusyksystä sain ihmetellä kookasta, tummaa rastaan näköistä lintua, joka sekin jäi mysteeriksi. Se oli isossa parvessa, joka pysähtyi ruokailemaan tälle mäelle. Porukassa oli musta-, räkätti- ja laulurastaita sekä yksi punakylkirastas(pari?) sekä kottaraisia, kuokkijoina muutamia tinttejä. Tämä yksi lintu erottui joukosta, koska se oli selvästi suurempi ja tummempi kuin muut, silti lähinnä rastaan näköinen.

      Kun linnut siirtyivät tasamaalta metsikön puolelle, muut rastaat jahtasivat tätä "suurta tummaa", ajoivat sitä takaa eivätkä antaneet sen olla missään. Se erottui silmään myös oksistosta kokonsa ja tummuutensa takia. Se ei selvästikään kuulunut joukkoon - vaikka nähtävästi itse koki niin. Tällaisiin sekaparviin kai eksyy välillä vieraitakin lajeja, mutta mahtoikohan tämä yksilö olla peräti jotain vierasmaalaista sorttia...?

      • Henri Huurre

        Ei se rastaan näköinen tietysti ole, mutta tuosta alkusyksyn havainnostasi minulle tuli ensimmäiseksi mieleen pähkinähakki joita aina silloin tällöin syksyllä ainakin havaitaan. Senkin takia sitä ehdotan, koska aika harva on sen kuitenkin nähnyt ja tunnistanut. Minun kohdalle on sattunut ainoastaan kerran ja täällä Itä-Suomessa elelen.


      • Mikämikä
        Henri Huurre kirjoitti:

        Ei se rastaan näköinen tietysti ole, mutta tuosta alkusyksyn havainnostasi minulle tuli ensimmäiseksi mieleen pähkinähakki joita aina silloin tällöin syksyllä ainakin havaitaan. Senkin takia sitä ehdotan, koska aika harva on sen kuitenkin nähnyt ja tunnistanut. Minun kohdalle on sattunut ainoastaan kerran ja täällä Itä-Suomessa elelen.

        Enpä havainnut pähkinähakin "pilkkukuvioita" siinä linnussa, vaan se oli tasaisen värinen. Lisäksi pyrstö oli selvästi pitempi kuin pähkinähakilla. Se oli lähinnä kuin xl-kokoinen mustarastas.


      • Pikko51
        Mikämikä kirjoitti:

        Enpä havainnut pähkinähakin "pilkkukuvioita" siinä linnussa, vaan se oli tasaisen värinen. Lisäksi pyrstö oli selvästi pitempi kuin pähkinähakilla. Se oli lähinnä kuin xl-kokoinen mustarastas.

        Missä päin Suomea lintuhavaintosi oli ja minkälainen nokka linnulla oli.
        Nyt on Etelä-Suomessa ollut lämmintä, joten lintuja voi olla jäänyt muuttomatkallekkin, tai kesälintuja jäänyt talvehtimaan Nokkavarpunen ja punavarpunen (naaras) on vielä mahdollisia (ehkä) .


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1795
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1494
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1183
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1172
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1126
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1121
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1094
    Aihe