Hei kaikki, osaisiko kukaan neuvoa mitä tehdä (olen lukenut kyllä kaikki ohjeet mitä minä täältä vaan löysin, mutta ei) kun ongelmana on se että minulla on A-Link roadrunner 44b ja kaksi konetta, kannettava jossa XP ja pöytäkone jossa 2000. Haluaisin saada nuo verkkoon keskenään ja sitten jakaa myös ADSL-yhteyteni noiden kesken.
Nuo saa keskenään kyllä verkkoon kun käyttää eri ip-osoitteita mutta silloin ei pääse internetiin ja taas kun käyttää palveluntarjoajalta saatuja parametreja niin nuo eivät löydä toisiaan, vaikka pöytäkoneelta pääseekin nettiin (kannettavalta ei). Voisiko joku ystävällisesti neuvoa minua?
ADSL, kotiverkko, 2000 ja XP
7
1511
Vastaukset
- -N-
kunpa joku keksisi tuohon vihdoin vastauksen! Olen itse samaa jo kysellytkin, mutta ei apuja.
Minulla sama kokoonpano, mutta molemmissa koneissa Win2000.
Palveluntarjoajana MTV3- Tumppuräpylä
Mullon vaan kummassaki myllyssä xp
- Härpäke
Tumppuräpylä kirjoitti:
Mullon vaan kummassaki myllyssä xp
...mullakin. Windows on Saatanan tekeleitä!!
- Bender
En tiedä kuinka yritätte verkkoa koneiden välille pystyttää. Veikkaan kuitenkin, että koneenne eivät tiedä reittiä joka johtaa koneelta A koneelle B. Yksinkertaisinta on varmaankin asettaa ne samaan aliverkkoon ja suorittaa internetiinpäin verkko-osoitteenmuunnos (NAT). Eli lyhykäisyydessään annamme koneille verkko-osoitteet, jotka ovat samassa (yksityisessä) aliverkossa ja ohjeistamme ADSL-reititintä muuntamaan ne liikennöitäessä internetiin sinnepäin sopiviksi (julkisiksi) IP-osoitteiksi.
Näin teoriassa, entä käytännössä?- Bender
HUOM! Saattaa olla, että tämä ohje voi toimia esim. Elisan yhteyksillä ja taas jäädä toimimatta esim. Soneran yhteyksillä tai toisinpäin...
Lisäksi en tunne kyseistä ADSL-reititintä, mutta pikaisella silmäyksellä sen ohjeistukseen tämän pitäisi tapahtua seuraavasti:
1)
Ota yhteys ADSL-reitittimeen internet selaimella asettamalla selaimeen osoiteeksi http://10.0.0.2. Jos kaikki toimii kysytään tässä vaiheessa käyttäjätunnusta ja salasanaa. Mikäli et niitä ole vaihtanut niin käyttäjätunnus on oletuksena "admin" ja salasana "password". Nyt pitäisi nyt avautua laitteen konfiguraatio sivu.
2)
Etsi "LAN Configuration"-sivu (löytynee advanced puolelta). Tee seuraavat muutokset DHCP Server taulukkoon (osittain kentät sisältänevät jo oletuksena tämän kaltaisia arvoja).
DHCP Server - Enabled
DHCP address pool selection - User Defined
User Defined start Address - 10.0.0.3
User Defined end Address - 10.0.0.99
Lopuksi paina Submit.
MITÄ TEIT? Asetit nyt ADSL-reitittimen antamaan koneille yksityisverkon ip-osoitteet. Aikaisemmin ip-osoitteet olivat tulleet koneille palveluntarjoajalta.
3)
Etsi "NAT Configuration"-sivu. Aseta tuolla sivulla seuraaviin kohtiin seuraavat arvot pudotusvalikosta:
NAT "enabled"
Mode "NAT".
Lopuksi paina Submit.
MITÄ TEIT? Asetit nyt ADSL-reitittimen muuntamaan sisäverkon osoitteet internetiin sopiviksi julkisiksi osoitteiksi liikennöidessä sinnepäin. Tässä kohdassa palveluntarjoajakohtaiset erot tulevat esiin. Mikäli joku mättää niin se tod.näk. johtuu tästä kohdasta. Voit vaihtaa Mode kohtaan "NAPT" mikäli joku ei toimi seuraavan kohdan jälkeen.
4)
Avaa nyt työasemilta komentokehote (eng. command prompt) esim. valitsemalla start-valikosta "run" tai suomeksi "suorita" kohta ja kirjoittalla avautuvaan ikkunaan "cmd" ja painalla tämän jälkeen enteriä.
Nyt aukeaa sysimusta-ikkuna. Kirjoita siihen "ipconfig /renew". Tämä komento koneen ip-asetukset. Mikäli tähän tulee nyt uusi ip-osoite väliltä 10.0.0.3 - 10.0.0.99 pitäisi kohdassa kaksi tehtyjen muutosten toimia.
5)
Testaa toimivuus, eli toimivatko yhteydet internettiin ja koneelta koneelle.
Jos mikään ei toimi niin muuta NAT-sivulla NAT arvoksi "disabled" ja LAN Settings-sivulla DHCP Server arvoksi myös "disabled". Ja nyt olet jälleen siinä mistä lähdit. - asukki
Bender kirjoitti:
HUOM! Saattaa olla, että tämä ohje voi toimia esim. Elisan yhteyksillä ja taas jäädä toimimatta esim. Soneran yhteyksillä tai toisinpäin...
Lisäksi en tunne kyseistä ADSL-reititintä, mutta pikaisella silmäyksellä sen ohjeistukseen tämän pitäisi tapahtua seuraavasti:
1)
Ota yhteys ADSL-reitittimeen internet selaimella asettamalla selaimeen osoiteeksi http://10.0.0.2. Jos kaikki toimii kysytään tässä vaiheessa käyttäjätunnusta ja salasanaa. Mikäli et niitä ole vaihtanut niin käyttäjätunnus on oletuksena "admin" ja salasana "password". Nyt pitäisi nyt avautua laitteen konfiguraatio sivu.
2)
Etsi "LAN Configuration"-sivu (löytynee advanced puolelta). Tee seuraavat muutokset DHCP Server taulukkoon (osittain kentät sisältänevät jo oletuksena tämän kaltaisia arvoja).
DHCP Server - Enabled
Lopuksi paina Submit.
MITÄ TEIT? Asetit nyt ADSL-reitittimen antamaan koneille yksityisverkon ip-osoitteet. Aikaisemmin ip-osoitteet olivat tulleet koneille palveluntarjoajalta.
3)
Etsi "NAT Configuration"-sivu. Aseta tuolla sivulla seuraaviin kohtiin seuraavat arvot pudotusvalikosta:
NAT "enabled"
Mode "NAT".
Lopuksi paina Submit.
MITÄ TEIT? Asetit nyt ADSL-reitittimen muuntamaan sisäverkon osoitteet internetiin sopiviksi julkisiksi osoitteiksi liikennöidessä sinnepäin. Tässä kohdassa palveluntarjoajakohtaiset erot tulevat esiin. Mikäli joku mättää niin se tod.näk. johtuu tästä kohdasta. Voit vaihtaa Mode kohtaan "NAPT" mikäli joku ei toimi seuraavan kohdan jälkeen.
4)
Avaa nyt työasemilta komentokehote (eng. command prompt) esim. valitsemalla start-valikosta "run" tai suomeksi "suorita" kohta ja kirjoittalla avautuvaan ikkunaan "cmd" ja painalla tämän jälkeen enteriä.
Nyt aukeaa sysimusta-ikkuna. Kirjoita siihen "ipconfig /renew". Tämä komento koneen ip-asetukset. Mikäli tähän tulee nyt uusi ip-osoite väliltä 10.0.0.3 - 10.0.0.99 pitäisi kohdassa kaksi tehtyjen muutosten toimia.
5)
Jos mikään ei toimi niin muuta NAT-sivulla NAT arvoksi "disabled" ja LAN Settings-sivulla DHCP Server arvoksi myös "disabled". Ja nyt olet jälleen siinä mistä lähdit.XP-koneiden kesken tuli itselläni sellainen ongelma, että XP:n oma palomuuri esti koneiden välisen näkyvyyden, siis shared files:it eivät näkyneet toiselle koneelle, vaikka itse kone näkyikin. Tämä sivuhuomautuksena, koska varmaan suurin osa jo tiesikin jutun? Zone Alarm lienee hyvä korvike XP:n palomuurille (?), koska se toimii molempiin suuntiin. Ainakin itse olen ollut tyytyväinen. Käytän modeemina Telewell EA 400:sta. Tuo Benderin ohje 2K-Win:iä varten täytyy pistää talteen, moni on huokaillut ko. alustan kanssa...:) Kiitoksia!
- tsu
Bender kirjoitti:
1)
2)
DHCP Server - Enabled
Lopuksi paina Submit.
3)
NAT "enabled"
Mode "NAT".
Lopuksi paina Submit.
4)
5)
Jos mikään ei toimi niin muuta NAT-sivulla NAT arvoksi "disabled" ja LAN Settings-sivulla DHCP Server arvoksi myös "disabled". Ja nyt olet jälleen siinä mistä lähdit.Mites nuo NAT:n session namet ja ip:t, mitä niihin tulisi täyttää?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita
Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko2733472Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.1261839Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is2861577- 751457
- 771416
Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2001140Odotettu tulos Taivalvaaran hiihtokeskuksen osalta
"MCS Finland Oy on ilmoittanut Taivalkosken kunnalle 30.4.2026, että se irtisanoo Taivalkosken kunnan ja MCS Finland Oy:531136- 631011
- 22987
Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois61940