14-15 vuotias sisäkissa, todella ylipainoinen (läski) kastraatti joka ei saa liikuntaa.
Päivittäinen ruokavalio on:
Aamu: n.70g porsaan sydäntä (joskus nautaa, joskus seitiä)
Päivä: 85-100g markettasoista folio- tai rasiaruokaa (esim. gourmet, pirkka, latz)
Ilta: sama kuin päivällä
Onko kissan ruokamäärä sopiva vai ehkä jopa liikaa? Miten ruokavaliota pitäisi muuttaa jotta kissa alkaisi laihtua edes hiukkasen?
Tiedän että eläinlääkäriltä saisin kunnon dieettiohjeet, mutta kissa ei ole minun.
Mielipiteitä kiitos
14
139
Vastaukset
- nappuloita
Korvaa päivä-tai iltaruoka nappuloilla. Niistä löytyy sisäkissoille omat ruuat. Omani syövät Hills c d:tä ja Royal Canin Persiania sekaisin. Kissani on maatiainen ja sisäkissa.
- fdffgfgfg
nappulat eivät todellakaan laihduta kissaa.. Ne sisältävät usein turhaa tuhkaa ja hiilareita, jotka lihottavat kissa... Raaka liha ei lihota kissaa. Eli vaihtaisin tuon toisen annosruoan raakaan lihaan, esim possusuikaleisiin. Kissalle tulisi silloin antaa multicat- vitamiinivalmistetta. Esim. 2/3 annostuksesta.. Tämänhhetkiselläkin ruokavaliolla pitäisi antaa 1/3 annossuosituksesta.
Eli siis antaisin aamulla lihaa, päivällä annoruoan ja illalla lihaa. :)
Sitten vain väkisin liikuttaa kissaa.. Härnää leluilla niin kauan, että saa kissan vähän juoksemaan.. Tai leikkii vaikka vaanimis leikkejä. Heittää lelua. Vie valjaissa pihalle jne. - mummun kissa
Kiitos tielle viesteistänne.
Nappulat eivät tule kysymykseen, sillä mummuni ei halua niitä kissalle antaa. Vastustuksensa on varmaankin perua siitä kun naapurinsa kissa sairastui virtsakiviin ja syyksi epäiltiin nimenomaan nappulat, vaikka kyseinen kissa olikin syönyt eläinkaupan laadukkaita sellaisia.
Lihan lisäys ruokavaliossa tuli minunkin mieleeni eli karppaaminen olisi kissalle terveellistä, mutta valitettavasti ravintolisien anto ei tule onnistumaan jos täytyisi antaa kissalle tabletteja. Kissa ei suostu syömään edes matolääkettä tablettimuodossa ja luulen muutenkin, että mummulle on ihan tarpeeksi se kun pitää huolen omista lääkkeistään ja vitamiineistaan.
Liikuttaa kissaa? Kissa liikkuu kun istuu kiikkustuolissa mummun kanssa :) Kymmenisen vuotta sitten kisu sai liikkua vapaana ja pysyi sutjakassa kunnossa, mutta mummuni muutettua kirkonkylän palvelukotiin tuli kissasta saman tien sisäkissa ja läskistyminen alkoi. Nyt kissapappa on jo sen verran laiska ettei enää jaksa innostua leikittämisestä, kunhan vähän käpälällä räppää muttei jaksa nousta kirmailemaan (tai ei halua).
Mielelläni kokeilisin viedä kissan valjaissa ulkoilemaan, mutta vaikka se vielä vanhoilla päivillään uuden tempun oppisikin, niin en olisi sitä ulkoiluttamassa kuin korkeintaan pari kertaa kuukaudessa kun asun eri paikkakunnalla kuin mummuni.
Olen kuitenkin huolestunut mummuni rakkaan ystävän terveydestä, sillä noin vanhan kissan tai edes nuoremman ei pitäisi olla noin kamalan lihava. Kissa painaa varmaan jotain 10kg ja siinä on yli puolet liikaa. Jos teillä tai muillakin on lisää mielipiteitä ja vinkkejä annettavaksi, niin todella iloinen olisin. - noora
Ruuan määrää pitää sitten yksinkertaisesti vähentää.
- mummun kissa
Kuinka paljon sitä uskaltaisi vähentää? Olen nimittäin lukenut että kissaa ei saisi rankalle dieetille pistää, eli mikä olisi paras lihan ja purkkiruuan päivittäinen määrä jotta kissa ei enää ainakaan lihoisi ja ettei tarvitsisi turvautua vitaminilisiin?
- gdggfgfgfdgd
Niihin vitamiinilisiin täytyy kyllä turvautua. Ne voi kuitenkin piilottaa ruoan sekaan jauhettuna mikä onnistuu kyllä mummultasikin ihan varmasti. voit vaikka itse käydä jauhamassa lääkkeitä valmiiksi mummulle!
Minä antaisin tuossa tilanteessa kyllä pelkkää lihaa ja sitten sen multicatin annostusohjeen mukaan multicattia!
Yhdellä liha-annoksella päivässäkin tulisi vanhalle kissalle antaa lisää se 1/3 annostuksesta..
Multilisän annostuksen välttää vain jos syöttää pelkkää teollista kissanruokaa... Mutta sillä ei kyllä kisua saa laihtumaan :(
Eli itse antaisin esim. aamulla, illalla ja päivällä jotakin 20-70g lihaa!
Pillerit kyllä saa kissalle alas jos jaksaa nähdä vaivaa yhtään...
Kokonaisen pillerin voi piilottaa juustosiivuun, tonnikalaan, ruokaan.
Jauhetun voi piilottaa ruokaan.
Jauhetun voi uuttaa veteen ja antaa ruiskuna suuhun, mikä luultavimmin hyvillä otteilla onnistuu aina.
Kannattaa käydä ostamassa edes noita multicatteja ja kokeilla, koska meidän kisu syö ne ihan kokonaisina. Nehän maistuu kalalle, joten ne menee ihan herkkuraksuista.. Normaalit lääkkeethän maistuu pahalle ja siksi kisu ei niitä syö! Koklaa nyt alkuun niitä :)
Ja osta laaservalo, sillä saa usein laiskan ja läskinkin kissan liikkeelle!
Nämä kokeilut tulevat maksamaan jotain 15e, joten ei paha :)- fdfdfsd
Ja ei siis todellakaan 20-70 vaan 50-70 g 3 kertaa päivässä! :)
- 6+11
Tälläkin kissapalstalla on monesti kirjoitettu että kissa ei tarvitse ravintolisiä jos korkeintaan 1/3 sen päivittäisestä ravinnosta on muuta kuin teollista kissanruokaa. Onko tämä tieto siis ihan väärää?
Olen nimittäin itsekin ruokkinut kissojani jo vuosikausia niin että ne saavat tuon jo mainitun 1/3 raakana lihana ja 2/3 purkkiruokana, usein niin että sekoitan raakaa nautajauhelihaa märkäruuan sekaan juurikin tuossa suhteessa.
Tämä ei kuulu aloitukseen, mutta herätti mieleeni kysymyksen että kuka oikein onkaan tässä asiassa oikeassa! - ffsdsfdsdd
6+11 kirjoitti:
Tälläkin kissapalstalla on monesti kirjoitettu että kissa ei tarvitse ravintolisiä jos korkeintaan 1/3 sen päivittäisestä ravinnosta on muuta kuin teollista kissanruokaa. Onko tämä tieto siis ihan väärää?
Olen nimittäin itsekin ruokkinut kissojani jo vuosikausia niin että ne saavat tuon jo mainitun 1/3 raakana lihana ja 2/3 purkkiruokana, usein niin että sekoitan raakaa nautajauhelihaa märkäruuan sekaan juurikin tuossa suhteessa.
Tämä ei kuulu aloitukseen, mutta herätti mieleeni kysymyksen että kuka oikein onkaan tässä asiassa oikeassa!Juu itsekin luin täältä noin kun sinä toimit, ja itse toimin myös niin! Minulla Catvetin eläintenhoitaja kuitenkin sanoi, että aikuisellekin kissalle tulisi antaa tuo 1/3 annos! Itse myös olin vähän, että häh, kun täällä aina neuvotaan toisin.
Mutta tosiaan uskon, että ei ole haittaa jos jättää antamatta ja ei ole haittaa vaikka antaisikin! :) Eli jos teillä toimii noin, niin ehdottomasti jatkaisin samalla tavalla...
Näitä neuvoja kun on yhtä paljon kun ihmisiäkin, että koskaan ei voi saada 100% varmaa vastausta.
Me olemme nyt antaneet kissalle kaksi kertaa lihaa ja kerran ruokaa, joten siksi olemme myös antaneet tuota Multicattia :)
Kysy nyt vielä omalta eläinlääkäriltäsi, mitä mieltä hän on! useinhan heille on eriäviä mielipiteitä :)
- siiri
Ongelmani on vanha kissa jo 17v. joka syö jatkuvasti...normaalin kokoinen kissa.
Madotettu tänä syksynä.
Rääkyy ruokakupilla kymmeniä kertoja päivässä jos siinä ei ole mitään.
Ruoka säännöstellään joka on kissan normaalia purkkiruokaa, söi ennen kuivaraksuja välillä mutta niitä ei voi ajatellakkaan enää koska oksentaa ne
jonkun ajan päästä.
Emme haluaisi kuitenkaan lopettaa pitkä aikaista lemmikkiä mutta sen ruuan
huutaminen ja levottomuus alkaa hermostuttaa kaikkia.
Onko kellään kokemusta samanlaisesta rääkyjästä ja ruokakupin vahtaajasta:)- ffddsfdfddsf
Antakaa raakaa lihaa! Esim. possusuikaletia, kanaa, nautaa, sydäntä....
Liha täyttää vatsan paremmin, eikä kissakaan rääy enää niin paljoa :)
Kissa myös oppii, että rääkymällä saa lisää ruokaa, joten silloinhan se myös rääkyy. Jos jonkun aikaa onnistutte olemaan antamatta lisää, niin voi alkaa oppimaan, että rääkyminen on turhaa. - Kilpparikissan om.
Oireet viittaavat kilpirauhasen liikatoimintaan, sillä se pistää huutamaan vaikkapa 24/7 ja vaatimaan ruokaa vähän väliä.
Kilpirauhaskoe otetaan verinäytteestä ja jos liikatoiminta todetaan, on se helposti hoidettavissa lääkityksellä kunhan annostus ensin saadaan kohdalleen. Veriarvoissa saattaa näkyä myös häikkää maksassa, sillä kilpparin liikatoiminta sitä rasittaa. Se vaiva yleensä korjautuu kunhan kilpparilääkitys on kohdillaan. - voi näitä eläimiä
Kilpparikissan om. kirjoitti:
Oireet viittaavat kilpirauhasen liikatoimintaan, sillä se pistää huutamaan vaikkapa 24/7 ja vaatimaan ruokaa vähän väliä.
Kilpirauhaskoe otetaan verinäytteestä ja jos liikatoiminta todetaan, on se helposti hoidettavissa lääkityksellä kunhan annostus ensin saadaan kohdalleen. Veriarvoissa saattaa näkyä myös häikkää maksassa, sillä kilpparin liikatoiminta sitä rasittaa. Se vaiva yleensä korjautuu kunhan kilpparilääkitys on kohdillaan.Possua ei saa antaa.Siitä tulee kuonaaineita liian paljon.
Kyllä nykyään löytyy kunnon raksujakin.Esim. Power of Naturen
Meadowland mix joka ei ime nestettä.
Elikä ei kuivata elimistöä.Hiilihydraatit alle 8%.Meillä korjaantui
pissavaivat tällä ruualla.
Kastraatti laihtui nopeasti,vaikka raksut saatavilla
kokoajan.
- Siipipala.
kaikki taaplaa tyylillään mutta meillä ylimääräiset silavat kupeilta sulivat kun jätimme päiväruuan pois. Meillä raksut ovat palkinnoiksi ei ruuaksi kuin hätätapauksessa ja raakalihan ja satunnaisen märkäruuan voimin mennään.
Märkäruoka annos on toisinaan 1pss tai toisinaan vain 0,5pss/kissa. Lihaa saavat esim kokonaisen kanan siiven tai välillä sen vain puoliksi. Annoskoot siis heittelevät ilman sen suurempaa syytä. Kuitenkin katotaan että päivän toinen ruoka vähintään on sitten tuhdimpi.
Raksubaaria ei siis ole.
Kollit 5-6kg molemmat, virkeitä ja hyväntuulisia. Kastraattimaatiainen jopa paksu,mutta 500g tippui paino vuodessa ruokailumuutoksen jälkeen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.364464- 481808
Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?1151619Milli-helenalla ongelmia
Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell2501608Helena Koivu on äiti
Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.2451537Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni
Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ891130Kun näen sinut
tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain481103Löydänköhän koskaan
Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲1331097Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.
Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht2671051- 641035