Joku Immolan erikoisrajajääkäri/innokas kuntoilija

Jkoooo

Eli vielä on omaan asepalvelukseen jonnin verran aikaa, mutta tuo erikoisrajajääkärin hommat iski silmään ja sai innostumaan. Ainoa murhe on kunto: Tällä hetkellä omaan perus laiskan nuoren peruskunnon (cooper 2700m vaikka ei todellista kuntoa kerrokkaan) lihaskunto ei todellakaan häävi. Nyt oon päättäny alkaa reenaamaan ja aikaa on lähes tasan vuosi kun pitäisi olla kunnossa. Eli haluaisin tieää onko tälläinen kunnonkehitys näin "lyhyessä" ajassa mahdollista. Asiasta vähemmän tietäville fyysisten testien vaatimukset: http://www.raja.fi/rvl/rmvk/home.nsf/pages/FFA756E39D19C1BAC225732C00399DBD?opendocument

16

11358

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jäksteri

      Olisi helpompi sanoa jos tietäisi lihaskuntosi tason, mutta cooper-lähtötasosta pystyy kyllä korottamaan vuoden aikana vaivatta yli 3000 metrin.
      Palvelin neljännellä kurssilla, ja olin kuntoillut aktiivisesti 16 vanhasta asti, mutta harjoittelun Immola päämääränä aloitin noin vuosi ennen testejä. Harjoittelin 5-6 kertaa viikossa, niin että vuoropäivin kävin kuntosalilla ja juoksin. Toisinaan kävin uimassa ja talvella pari hassua kertaa hiihtämässä (silti olin hiihtotestissä hyvällä sijalla, ei se tekniikka vaan tahto). Ennen testejä kävin kaksi kertaa totuttelemassa reppujuoksuun viritelmällä, jossa olin normaaliin reppuun köyttänyt 8 kiloa painokiekkoja.
      Pumppaa lihaskuntosi sille tasolle, että saat 3 pistettä jokaisessa osatestissä. Varsinaisena testipäivänä kaikki kuntotestit suoritetaan muutaman tunnin sisällä, joten sinun pitää saada 'kuiviltaan' riittävän hyviä tuloksia, jotta pystyt itse testissäkin hyviin tuloksiin kaiken muun rasituksen myötä. Lisäksi pyri siihen, että saat uintitestissä myös täydet pisteet. Lihaskunto- ja uintitesteillä on helppo selvittää ennakkoon oma kunto, mutta hiihtotestissä radan ollessa erilainen kuin harjoitteluladut ei kuntotasoa ole niin helppoa arvioida. Kuten sanoin, niin itse hiihdin vain muutaman kerran harjoittelumielessä ja se riitti - harva siellä osaa kunnolla hiihtää.
      Mitä juoksutestiin tulee, niin se oli minun kurssilla eniten pääsykokeilaita karsinut testi. Varsin moni meni yli 14:30 rajan, mistä palkittiin nollalla pisteellä ja näin ollen käytännössä karsiintumisella. Kehotan siis harjoittelussa antamaan suurimman painoarvon juoksulle, sillä siitä on myös jaossa valtaosa pisteistä ja se on muutenkin mielestäni kunnon peruskivi, myös palvelusta ajatellen. Itse harjoittelin 5-6 kilometrin lyhyillä, 2-3 kertaa viikkoon tehdyillä intensiivisillä juoksulenkeillä. Lyhyet ja nopeat juoksulenkit harjaannuttavat etenkin cooperin testiin, jota reppujuoksu suuresti muistuttaa. Juoksukuntoni cooperin testillä arvioiden oli noin 3300 metriä testien aikaan, ja sain reppujuoksutestistä täydet pisteet. Cooperin testin saaminen 3200-3300 metrin tienoille lienee siis hyvä päämäärä ennen testejä, jos haluaa varmistaa menestymisen.

    • Jkoooo

      Ohhoh! Kiitos paljon näistä! :) Itse olen sukeltaja, joten uinti & sukellusosuuksista tulee helpolla täydet. Lihaskuntoa ja Kestävyyttä alan tässä vuoden ajan tahkoamaan niin hyvin kuin vain pystyn ja kykenen, motivaation puutteeseen ei homma tule kaatumaan. Olisi vielä mukava tietää tarkemmin tuosta reppujuoksusta :) Eli aluksi juostaan 2km ilman ajanottoa mutta tässä on varmaan jonkinsortin jänis jonka mukana tulee juosta? ja mikä on jäniksen vauhti näin roundabout? tämän jälkeen lähdetään siis juoksemaan se 3km josta otetaan aika ja 12min niin saa 20 pistettä ja siitä 15s. välein piste pois? jos nyt jostakin osuudesta saa 0 pistettä niin kaatuuko koko homma siihen vai onko vielä mahdollisuuksia jos muissa osuuksissa pärjää?

    • Jäksteri

      Puhun nyt vain omien kokemusten puolesta, käsittääkseni kuitenkin LJK:lla on varsin samanlainen tuo reppujuoksu.
      Ensimmäinen 2 km juostaan _rivakkaa_ vauhtia, ei siis mitään kepeätä hölkkää. Sen jälkeen on vajaa minuuttia 'taukoa' kun letka otetaan yhteen nippuun ja järjestetään lähtöön. Varsinaisella 3 km osuudella ainakin ennen on järjestetty 12 minuutin ja 14:30 minuutin jänikset, joten niiden välissä pysymällä pääsee jonkinnäköisille pisteille.
      Erikoisrajajäkääreiden pääsykokeissa pientä helpotusta tuohon juoksuun tuo Imatra-Kouvola -välinen linja-automatka, eli palautumista päivän muista kuntotesteistä ehtii tulla vajaa parituntinen. Erkkariksi hakiessa ei kuntotesteistä saa hylkyä jos saa jostain osatestistä nolla bongoa, mutta ainakin jos juoksussa mähmii ja onnistuu saamaan 0 pistettä, niin sisäänpääsyn voinee unohtaa suuren piste-eron takia.

      • Jäksteri

        Vähän hölmösti aloitettu tuo viesti, olen siis Immolan käynyt, mutta totesinpa vaan ohimennen että myös LJK:lla on samanlainen reppujuoksutesti.


    • Reservin alik

      Huomaa, että tuossa juostaan 10 kg:n lisäpainon kanssa. Ensin mennään 2 km kovaa ja viimeiseltä 3 kilometriltä otetaan aika. 3000 metrin cooper-kunnolla et takuulla selviä tuosta. Kärkikaverit ehtii levähtää ennen loppurutistusta ja hitaat eivät! Tämä on juuri se pointti jolla eroja kaivetaan esiin. Kovat jätkät vetää sen 3000 metriä lisäpainon kanssa alle 12 minuuttiin joten olet aika kusessa, jos sulla palaa esim. 14 minuuttia.

      50-kiloisella kaverilla nuo 10 lisäkiloa tuntuvat ihan eri tavalla kuin 75-kiloisella. Toisaalta 75-kiloinen 150-senttinen ei pärjää samanpainoiselle 180-senttiselle.

      Mulla oli aukissa n. 4 - 5 kilometrin reppujuoksu ja kärkisijat menivät pitkille ja isoille miehille. Maastojuoksussa ilman kuormaa tulokset olivat eriaisia.

      Nuo lihaskuntotestit ovat sellaisia, että parissa kuukaudessa treenaa kaikista täydet pisteet.

      • Anonyymi

        Ei erikoisjoukkoihin pyri yhtään 50-kiloista miestä. Asejärjestelmät nyt painaa minkä painaa; pienempi ihminen pärjää vähemmällä vedellä ja vähemmällä ruualla, sekä kengät ym. on vähän kevyemmät. Mutta valtaosin jokaisen pitää tapella samoilla välineillä koska kohde vaatii niin (esim. PST).


    • operatorfsb

      Fysisessä osuudessa on helppo saada ne täydet pisteet, mutta muista että vaikka saisit täydet nytten niin se ei meinaa että sama olisi testin aikana. Testissä hiihto, uinti ja lihaskunto on lähes putkeen joten joka osalaji imee mehuja aika kivasti. Moni oli tosi hapoilla jo hiihdon jälkeen jolloin punnertaminen ja juokseminen oli sangen vittumaista.

      Juoksemiseen kannattaa panostaa. Ehdottomasti kannattaa ottaa tähtäimeksi cooperista 3200 ylöspäin jos haluaa pärjätä. Nykysen kurssin cooper keskiarvo oli yli 3100.

      Tärkein ohje mitä voi antaa on se että älä luovuta. Sisua Immolassa arvostetaan.

      terv. Jamppa 5 kurssilta.

    • Alikki

      Ei sielä poijjaat kunnolla pärjätä, kyse on siitä mitä löytyy korvien välistä!!!

    • sivustanauraja

      Juoskaa niin saatanasti sitä mattopommitusta karkuun... Nykysota on mekanisoitua, tai sitten olet häviäjän puolella.

    • Alaikanenjamppa

      3 vuodessa kerkee varmaan saamaan kunnon kohilleen? Sen verran on vielä kutsuntoihin aikaa?

      • vapautus

        Joo, helposti kerkee lihottamaan ittensä vapautuskuntoon tossa ajassa. Kokkolaa ja sipsua naamaan vaan.


    • Anonyymi

      Huutista mites meni testit?

    • Anonyymi

      Hei,
      Onko kenellääkään kokemusta siitä, että otetaanko jo erikoisjoukkojen pääsykokeissa huumeseula? Minulla on käytössä ihan luvallinen lääkitys, mutta se on kuitenkin este valinnalle erikoisjoukkoihin ja sen käyttö tulee lopettaa 6kk ennen palveluksen alkamista (testipäivänä palvelukseen vielä 7kk). Voisi tulla ikäviä ja outoja tilanteita jos em. lääke näkyisi huumeseulassa...

      Tietääkö kukaan / onko omakohtaista kokemusta erikoisjoukkojen pääsykokeista?

      • Anonyymi

        Otetaan kusitesti, josta sitten seulotaan huumeet ja muita juttuja.


    • Anonyymi

      Erikoisjoukkoihin pääsee helposti...katsoo youtubesta pari klippiä venäjän OMON joukoista ja olet jo käytännössä erikoisjoukoissa puistelemassa mattoja...

      • Anonyymi

        Korpitraining.fi


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5025
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3297
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1442
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1285
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      980
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      888
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      238
      775
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe