Onko täällä sellaisia ihmisiä, joille humalatilan aikana on iskenyt selittämätön paniikki tai ahdistus/pelkotila? Onko tällaisia ilmennyt seuraavina päivinä ja ovatko ne jatkuneet siitä, niin ettette ole enää uskaltaneet jatkossa juoda?
Krapulassa hyvin moni saa paniikkioireita, mutta tarkoitan nyt sellaista, joka tulee humalatilan aikana ja jatkuu vielä selvinpäinkin. Itse kun join, niin harvoin tuli krapula määristä johtuen. Kokemusta on kuitenkin noista pelkotiloista jne.
Olisi kiintoisaa kuulla miten oma olotila on muuttunut alkoholin käytön seurauksena ja miten voitte nyt?
Itsestäni sen verran sanon, että tuli lievää paniikkia ihan ekassa humalatilassa kun vuosi sitten otin ja sitä sitten ihmetteli koko viikon. Jatkossa pidin vähän taukoa, mutta kesällä jatkoin taas ottamista joka viikonloppu ja aina humalaan. Pitkään sain nauttia juomisesta, mutta tuli sitten ongelmia jälleen myöhemmin. Yksi oli se, kun heräsin keskellä yötä sekavana ja seuraavana päivänä olo oli vähän epätodellinen, joka johtui siitä, kun mietin mikä tuo sekavuuskohtaus oli...olen mm. kokenut humalan jälkeen sekavia ajatuksia joita on hel*vetin vaikea selittää, mutta ne tuntuivat aina loogisilta kun niitä tuli. Sen jälkeen meni muisti heti eikä millään saanut päähän mitä sillä hetkellä niinkun mietti.
Tuo tuli nyt sen verran voimakkaana viime lauantaina että siihen loppui nyt alkoholilla läträämiset. Kun olin silloin Olvin tuplapukin juonut niin vielä humalassa heitti paniikkia ja semmonen lievä pelkotila. Alkoi tuntumaan että olo on vähän sekava vielä seuraavina päivinäkin sillä lailla että ihan kun olis pulpahtanut tähän maailmaan vasta äsken! Ja ei tunnu jotenkin normaalilta olo vaan pikemminkin tuntuu oudolta olla ja alkaa miettimään syntyjä syviä että "mitä jos en olisi täällä"jne.
Ikäänkuin tuntuu siltä että olisin pulpahtanut tähän todellisuuteen jostain kaukaanta vaikka kaikki alkoi siitä tunteesta kun otin saunassa humalat.
Olo on tosiaan ihankun olis käynyt jossain "matkalla" jossain.
Tuon paremmin en osaa selittää mutta ahdistanut on kaikki viime päivät ja yritän tässä nyt selvittää oloani.
Kiitos että jaksoitte lukea ja omia kokemuksianne olisi kiva kuulla.
Ahdistava olo juomisen takia
18
4292
Vastaukset
- Padu_K
Terve!
Itelleni tuli samanlainen olo huume kokeilujen jälkeen.
Tai no se viimeinen kokeilu (amfetamiini) laukaisi VALTAVAN ahdistuksen.
Luulin kuolevani seuraavan viikon, en pystynyt rauhottua hetkeksikään.
Se päätty sitten siihen että kävin lääkärissä ja sain Diapam 5mg sekä
jotai nukahtamislääkkeitä että saisin edes nukuttua. Sitten ku sain nukuttua
ja sain edes pienen hetken olla rauhassa tuli normaali olo takasin ja kaikki oli hyvin
kunnes viikko sen jälkeen join koko viikonlopun.Lauantai iltana ku yritin mennä
nukkumaa (kännissä) nii tuli valtava ahdistus ja kierin itteni uneen sängyssä.
Aamulla taas huomasin että ahdistaa ihan valtavasti ja se ei loppunu koko päivänä tällee se sitten päivä päivältä jatku ja jatku.Tällä kerralla päätin että
en koske pitkää pitkää aikaa alkoholiin enkä enää ikinä huumeisiin.
Kahvin juonin lopetin seinää,sekä nikotiinin vähensin ja aloin urheilla.
Päätin etten syö enää yhtäkää rauhottavaa vaikka en nukkuis tuntiakaa ilman niitä.Ja vaihdoin unirytmini että menin nukkuu aikasin ja nukuin joka yö 8-10tuntia.
Nyt 2kkn jälkee olo on parempi ja se paranee joka päivä.
Jos ahdistaa oikein kunnolla nii itelleni ainaki auttaa kävely,kuuma suihku,
lukeminen. Ootko kertonut kellekkää tästä?
Itelle ainaki helpotti kun kerroin hyvälle kaverille.
Tällä hetkellä tulee välillä semmosii juttuja että esm jossai uudessa tilanteessa
alan miettiä et mitä jos yhtäkkiä sekoaisin mitä jos yhtäkkiä saan jonkun kohtauksen jne.Mutta alan oppia miten "hallita" näitä ajatuksia.
Sun kannattaa nyt olla pidemmän ajan selvinpäin!
Ja kysele toki jos tulee jotai mielee! - _
Itse sain toissayönä ahdistuskohtauksen tai sen tapaisen kun olin humalassa. Aluksi olin vaan aivan hyperaktiivinen ja en pystynyt ollenkaan kontrolloimaan itseäni. Hypin ja pompin ja juoksin hulluna, ja jossakin vaiheessa aloin panikoimaan ja makasin maassa hyperventiloiden. Joku soitti ambulanssin, ja vietiin sairaalaan. Siellä sanottiin että täysin psykologista. Verenpaine oli korkea, verensokeri matala. Pääsin kotiin kun rauhotuin. Eilen koko päivän oli kiristävä tunne rintakehässä ja ahdistava olo. Nyt en tiedä miten uskallan enää juoda.
- jh
samoja juttuja itselläni. ahdistaa enkä saa nukutuksi
- eijuo
Mä en uskalla juoda ku jos se käy maksan päälle niin sitten vasta tuleekin lyhyestä ilosta pitkä vaikea tie
- olemme erilaisa
Toisille ei alkoholi sovi ollenkaan. Kannattaa sitten vain pysyä erossa päihteistä ja keinopiristeistä.
Onhan alkoholin käytöstä alakuloisuuteen tai masentuneisuuteen taipuville ihmisille tehty paljon tutkimustyötä.
Alkoholi vaikuttaa myönteisen alkuvaikutuksen jälkeen elimistössä epätasapainoa kehon hormoonitaloudessa.
Serotoniinitason aleneminen aiheuttaa masennusta. Sitten tuo ikävä moraalinen puoli. Sisäinen kontrolli toimii kuin yleinen syyttäjä.- Nissdas
Minä ja alkoholi emme sovi yhteen. Minusta onkin melkein tullut absolutisti krapulan ja joskus jopa alkukännäyksestä johtuvan murskaavan ahdistuksen takia. Jos alkoa on mennyt yhtään enempää kuin olisi sopivaa, niin seuraavana päivänä oloni on henkisesti kuin olisin helvetin esikartanossa. Asiaan ei vaikuta, vaikka edellisenä iltana olisi ollut hauskaa enkä olisi yhtään mokaillut. EI auta, silti seuraavana päivänä olen melkein suunnittelemassa itsemurhaa. Joskus jopa vielä toisenakin päivänä.
Myös esim. 1-2 siiderin/oluen juominen aiheuttaa ahdistavan tunteen. Joten en ota yleensä edes kohteliaisuudesta missään tilaisuudessa seuraksi alkoa. Olen siis melkein absolutisti. Mielummin niin kuin se tunne, mikä krapulassa on.- Alakulo...
En ole koskaan pitänyt itseäni kovana juojana, mutta iän karttuessa on tullut tunne, että parempi kun ei ota ollenkaan.
Muutama kalja saa jo aikaan sen, että vireystila laskee ja alakuloinen olo vaivaa seuraavan tai useamman päivän. Olo täysin suhteetoon.
Tätä miekii sureksin kun ai on hyvä pötikkä wiinaa jemmassa pahan päivän varalle. Mut aivan merkillistä; kipeenä drinkin ottaminen onkin hyväksyttävä teko.
Siis ns. yliminän mielestä. Morkkista ei tul, mut fiinakaan ei käy päähän.
Liian ankaran yliminän omaavan henkilön kannattaa pitää olla tarkka kaiken nautittavan kaa.
Viinan ottaminen meikälle on vapaaehtoist mielensäpahoittamistouhuu. yks äkkiväärä sanos notta mielisairautta se on.- Tuomo-T Ollikainen j
just äsken heräsin ite kans tollaseen ahdistuksen tunteeseen ja nyt on sellanen pieni humalainen olo ja epätodellinen olotila. et kai se on ihan normaalia. olo oli ihan samanlainen kuin ex juojalla.
- Jkkl
Itse huomannut viime aikoina, että tulee sen kahden oluen jälkeen aivan älytön ahdistus ja masentunut olo. Saattaa olla että lähden ystävien seurassa baariin iloisella mielellä mutta kun olen ottanut sen kaksi niin pakko lopettaa ilta siihen ja lähteä kotiin sen ahdistuksen ja sietämättömän olon takia.
- Narrit.
Lopettakaa se etanolin juominen nyt oikeasti..
Juokaa suoraan vaikka bensaa sitten. - selvinny jeppe
Pitempiaikainen viinojen käyttö alentaa kehon hyvinvoinnille välttämätöntä serotoniinitasoa. Se alkaa näkyä lisääntyvänä apatiana ja ärtyvyyden lisääntymisenä.
- Jatka listaa..
"Pitempiaikainen viinojen käyttö "
Mitä jos jatkaisit tuota listaa niillä yli tuhannella negatiivisella oireilulla ja sairauksilla mitä se juominen aiheuttaa..
- jeppe tuuri
Vaikka AA on jäänyt kokematta, siinä periaatteessa on hyvää se, että ei tarvi kun tämän päivän on ottamatta. Vieroitusoireiden kestämiseen on hyviä keinoja.
Jo apteekkilaiset osaavat suositella vaikka vitamiinisatseja. Ne maksavat, mutta jelppaavat kestämään alkupäivät. - Iippo Vinetto
Olen luullut olevani poikkeava krapula-ahdistuksen ja selittämättömien pelkotilojen vuoksi. Huojentavaa todeta että asia taitaakin olla suhteellisen yleistä. Jokatapauksessa olo on niin hirvittävä pääosin henkisesti seuraavana päivänä että juontikerrat on nykyään 1-2krt/vuosi. Kohtuutonta että yhden illan vuoksi liki sairastuu kk:n masennukseen. Vaikka ilta olisi kuinka hauska niin ei apua, ahdistus iskee. Nousuhumalassa kyllä on aina mukava olla. Hetkenhän sitä tosin vaan kestää. Polla toimii kyllä kirkkaammin ylipäätään kun on jättäny vuosien viikonloppuryyppämistavan pois.
- E-rakko
Itseäni taas alkanut ahdistaa jo se kun kaverini joka viikonloppu suunnilleen jankuttaa ryyppäämään mutta kun ei huvita niin ei huvita, en saa siitä juomisesta mitään tyydytystä kuten ehkä hänen alkoholistiaivonsa. En voi ajatella muuta kuin niitä seuraavia vittumaisia päiviä kun mahassa kiertää ja muutenkin paska olo. Onko moisessa itsensä myrkyttämisessä mitään järkeä?
Tämän lisäksi vituttaa kun väkisin änkeää kylään ja ehkä sitten livenä jatketaan samaa ryyppäämäänjankutusta kun haluaisin vain yksikseni rentoutua ja latautua viikkoa varten.
Onko tähän sitten enää muuta ratkaisua kun pistää tämäkin kaveri jäihin yhteydenpidollisesti ja elää kokonaan erakkona rauhassa ja vailla stressitekijöitä... - nou alkohol
Odotan sitä päivää, et päässä naksahtaa nii pahasti, et viihtyy baareissa ilman alkomahoolia. ;) Oon lopettanu ryyppäämisen. Baariin oon eksyny edellisen kerran viime vuoden puolella. Selvinpäin ei jaksa katella humalaisten sekoilua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1981519
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän140944Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?58931- 85902
- 53816
Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,10720Martinan tarve valehdella.
Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t262719Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla
Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä338671Olisitko oikeasti valmis rikkomaan
Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk58664Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?
"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol74646