Työskennellessäni psykiatrisessa sairaalassa sinne tuli usein psyykepotilaita jotka kuvittelivat olevansa jeesuksia tai muita Raamatun henkilöitä. Vaapaana liikkuvia hoidontarvettaan tiedostamattomia jeesuksia on paljon enemmän. He kuvittelevat olevansa ainakin Jumalan aseita ja puhuvansa Jumalan suulla ja tietävänsä Jumalan tahdon muillekin ihmisille (sisimmässään he kuvittelevat olevansa jumalia). Nämä tietysti pitävät myös omaa tulkintaansa Raamatusta ainoana oikeana totuutena. Se johtaa valikoivaan fundamentalistiseen lukutapaan, jossa oman ideologian kassa ristiriidassa olevat paikat täytyy jättää lukematta tai selittää pois. Keskustelu näiden tyyppien kanssa tavallisella arkiajattelullakaan ei onnistu.
Kysymys on patologisista ja narsistisista luonnetyypeistä, jotka saavat tyydytystä toisten ihmisten manipuloimisesta ja hengellisestä vallankäytöstä. Heillä on yleensä hyvät puhujanlahjat ja he saavat muut mukaansa helposti, mutta heiltä puuttuu empatia, kyky samaistua lähimmäisiinsä ja tuntea heidän tunteitaan ja kärsimyksiään. He ovat siis tunnekylmiä. Monet uskonlahkot tarjoavat valitettavasti ”suojatyöpaikan” tällaisille ihmisille seurakunnan johtopaikoilla puhujina ja kastajina yms. kun luonnehäiriöisyys nähdään ja tulkitaan väärin hengelliseksi palavuudeksi. Vaikka he puhuvat uskostaan suu vaahdossa, he eivät pysty kokemaan pahoista teoistaan syyllisyyttä. Näissä seurakunnissa sairastetaan psyykkisesti tavallista enemmän.
Narsistisia jeesustelijoita
50
177
Vastaukset
- Kunnian Mies
"Sillä halpa-arvoinen saa armosta anteeksi, mutta voimallisia koetellaan voimallisesti. "
- Pa5i
Mitä kiihkeämmin uskoo sitä enemmän täytyy olla sekaisin. ;)
Etkö nyt kuitenkin sotke asioita toisiinsa?
Mielisairaus on eri asia kuin patologinen luonnehäiriö. Mielisairaus on tila jota voidaan lääkitä ja josta voidaan parantua. Mielisairauksia on useita, ja joihinkin kuuluu että kokee suuruusharhoja. Samaistutaan johonkin kuuluisaan persoonaan, ennen oli Napoleon ja nyt muita, jumaluuden kokemukset kuulemma vaihtelevat aina kulttuurin mukaan. Riippuen siitä mitä juuri tuo yksilö on kokenut itselleen läheiseksi.
Patologinen luonnehäiriö, kuten narsistinen persoonallisuus tai psykopatia on taas tiloja, joihin ei lääkitys eikä terapia oikein pure, ainakaan kun puhutaan syvästä häiriöstä. Toisinaan saatetaan puhua pelkästään itsekkäästä ja itsekeskeisestä ihmisestä erheellisesti persoonallisuushäiriöisenä.
Kaikki sellaiset ryhmä, joissa on mahdollisuus käyttää valtaa ja manipuloida muita, vetävät ikävä kyllä puoleensa näitä persoonallisuushäiriöisiä. On arvioitu että bisnesjohtajissa heitä on erityisen paljon. Samoin monet uskonnolliset liikkeet ovat heitä kiinnostavia paikkoja – ne liikkeet jotka perustuvat ”karismaattiseen” johtamiseen. Muistutan että kaikki noistakaan eivät ole mitenkään häiriintyneitä, sillä häiriöstä kärsii n. 3 – 5% :a ihmisistä.
Ihminen siis voi olla karismaattinen persoona, vaikka ei ole häiriintynyt. Kyse on siitä, miten he käyttävät valtaansa.
Raamatun ymmärtäminen puolestaan on riippuvainen ehkä muista jutuista? Me olemme tiedoiltamme ja taidoiltamme erilaisia siinäkin mielessä. Sisältäähän Raamattu aika tavalla abstrakteja asioita, joita on vaikeaa hahmottaa konkreettisella mielenlaadulla. Väheksymättä mitenkään konkreettisia ihmisiä. Silloin tuntuu paremmalta tulkita Raamattu vain siltä osin, mitkä tuntuvat itselleen ”järkeenkäyviltä” ja ohittaa liian monimutkaiset käsitteet.
Haastavaa on siis oppia erottamaan, kuka on pikemminkin manipuloija omiin tarpeisiinsa ja kuka vilpittömästi uskova .- Erittäin haastavaa
Haastavaa on saada uskikset tajuamaan että raamattu jumalineen ja jesseineen ovat vain pelkkää satua ja höpötystä.
Erittäin haastavaa kirjoitti:
Haastavaa on saada uskikset tajuamaan että raamattu jumalineen ja jesseineen ovat vain pelkkää satua ja höpötystä.
Kampanjointi sen puolesta, että kaikki alkaisivat ajatella samoin tavoin, päätyy yleensä huonosti. Lopputuloksena voi olla että syntyy vain riitaa, mutta mikään ei muutu.
Käännyttäminen on manipulointia, tapahtui se sitten minkä puolesta tahansa. Manipulointia on /ja sitä sanamagiaa) toistaa uudestaan ja uudestaan samaa asiaa.mummomuori kirjoitti:
Kampanjointi sen puolesta, että kaikki alkaisivat ajatella samoin tavoin, päätyy yleensä huonosti. Lopputuloksena voi olla että syntyy vain riitaa, mutta mikään ei muutu.
Käännyttäminen on manipulointia, tapahtui se sitten minkä puolesta tahansa. Manipulointia on /ja sitä sanamagiaa) toistaa uudestaan ja uudestaan samaa asiaa.Kerroppas miten kirkon toimet eroaa manipuloinnista? Heillä on ulkomailla aktiivisia käännyttäjiä ja hukkaavat sinne yli 50 000 000 euroa, tosin siitä on valtion maksamaa huomattava osa...
Ymmärrän ja hyväksyn määritelmäsi, mutta sen käyttämien sitten vaatii munaa..Pystytkö sinä näkemään kirkon toimen ja sen palkkalaisten olevan manipuloijia, jotka pitää pilvilinnoja ylhäällä..Vain pitääkseen jäsenet kirkossa ja saadakseen uusia maailmalta..- Kekri
mummomuori kirjoitti:
Käännyttäminen on manipulointia, tapahtui se sitten minkä puolesta tahansa. Manipulointia on /ja sitä sanamagiaa) toistaa uudestaan ja uudestaan samaa asiaa."Kampanjointi sen puolesta, että kaikki alkaisivat ajatella samoin tavoin, päätyy yleensä huonosti. Lopputuloksena voi olla että syntyy vain riitaa, mutta mikään ei muutu. "
Vakavin ja varmaan myös näkyvin tällainen kamppanjointi on homouden puolesta. Todennäköisesti tämä tulee lopullisesti rikkomaan kirkon ja sen toimivien jäsenten välit. Naisppappeudesta olisimme ehkä selvinneet, mutta homouden lanseeraamisesta emme enää selviä.
Yhden totuuden liikkeet ovat aina lopulta hävinneet ja näin tulee myös tässä käymään. Siis miksei uskovaisella luonnehdita olevan mielenhäiriötä kun näkee Jumalan, mutta sellaisella luonnehditaan olevan mielenhäiriö, joka näkee lentävän lautasen taivaalla.
Mielestäni ei ole mitään eroa siinä uskotteleeko näkevänsä/höpöttelevänsä Jumalan kanssa vai näkeekö lentävän lautasen taivaalla! Ne, jotka uskoo ufoihin sairastavat psykoosia, mutta ei sellainen joka uskoo Jumalaan on muka normaali juttu!!
Olen monesti kysynyt tätä täältä, mutta en ole vastausta saanut!! Tiedä sitten onko kirkolla/uskovaisilla laput silmillä vai "valikoitujen asioiden sensurointi" päällä!
- Kristinuskon kirja.
Diak. vapaaehtoinen.
Hyvä kommenttisi, käsityksesi, ainakin minun mielestäni. On psyykkinen sairaus uskoa Raamattuun totuuden lähteenä uskon asiossa.
Elämän rikkautta sinulle !- Käsittääkseni
aloittaja ei kirjoituksessaan mitätöinyt Raamattua vaan oli kurkkua myöten täynnä luonnehäirikköjä, enkä ihmettele.
- Mirka ...
Hyvä kirjoitus ja hyvä syy miksi uskonnot pitäisi kriminalisoida.
- Taas se
Mirka se täällä taas haluaa tukahduttaa ajattelunvapauden heiltä, jotka eivät ajattele samalla tavoin kuin Mirka.
- Ei vaikea
Päätellen psykologiantuntemuksesi tasosta, taisit työskennellä siellä sairaalassa siivoajana...
- ao
. Sitten Jeesus täynnä Pyhää Henkeä palasi Jordanilta; ja Henki kuljetti häntä erämaassa,
2. ja perkele kiusasi häntä neljäkymmentä päivää. Eikä hän syönyt mitään niinä päivinä, mutta kun ne olivat päättyneet, tuli hänen nälkä.
3. Niin perkele sanoi hänelle: "Jos sinä olet Jumalan Poika, niin sano tälle kivelle, että se muuttuu leiväksi".
4. Jeesus vastasi hänelle: "Kirjoitettu on: 'Ei ihminen elä ainoastaan leivästä'."
5. Ja perkele vei hänet korkealle vuorelle ja näytti hänelle yhdessä tuokiossa kaikki maailman valtakunnat
6. ja sanoi hänelle: "Sinulle minä annan kaiken tämän valtapiirin ja sen loiston, sillä minun haltuuni se on annettu, ja minä annan sen, kenelle tahdon.
7. Jos sinä siis kumarrut minun eteeni, niin tämä kaikki on oleva sinun."
8. Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Kirjoitettu on: 'Sinun pitää kumartaman Herraa, sinun Jumalaasi, ja häntä ainoata palveleman'."
9. Niin hän vei hänet Jerusalemiin ja asetti hänet pyhäkön harjalle ja sanoi hänelle: "Jos sinä olet Jumalan Poika, niin heittäydy tästä alas;
10. sillä kirjoitettu on: 'Hän antaa enkeleilleen käskyn sinusta, että he varjelevat sinua',
11. ja: 'He kantavat sinua käsillänsä, ettet jalkaasi kiveen loukkaisi'."
12. Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Sanottu on: 'Älä kiusaa Herraa, sinun Jumalaasi'."
13. Ja kun oli kaiken kiusattavansa kiusannut, poistui perkele hänen luotaan ajaksi.- zyrt
Huvittavaa että raamatun sanaa sensuroidaan:) Perkele on siis kirosana. :D
- dikduk
Tarinassa jumalaksi uskottua yritetään houkutella maallisella vallalla ja loistolla eikä tarinan kirjoittaja edes ole tiennyt että maa on pallo.Tarina on saattanut vaikuttaa lukijoihin syntyaikanaan, mutta tuskin enää.
- The West
Se varmaan johtuu siitä, että länsimaita erikoisesti vaivaa suuruudenhulluus tällä hetkellä. Valtavasti olen tavannut ihmisiä, jotka kaikki kuvittelevat tietävänsä totuuden, ateisti sen, ettei Jumalaa ole, se ja se sen jne. Jos Jumalasta tulee puhe, ihmiset, jotka eivät ole koskaan edes avanneet Raamattua, luulevat tietävänsä kaiken....Sinänsä ihan intressantti ilmiö, mutta vaarallinen tämä länsimainen suuruudenhulluus. Pikku penskat luulevat tietävänsä kaiken jne.
Huh huh. Kai se on sitä individualismia.- Toivotonta taas
Ja tämä palsta vasta oikein pääesimerkki on viisastelijoista puolin ja toisin, änkyräriitelijöistä, oman elämänkatsomuksen tai vihan kohteen jatkuvasta esille ottamisesta, kaikkitietävistä toisten kiusaajista, vaikka olisi mikä elämänkatsomus.
Joku vielä ihmettelee tämän jälkeen, mihin sovitusta tarvitaan...
"Nämä tietysti pitävät myös omaa tulkintaansa Raamatusta ainoana oikeana totuutena. Se johtaa valikoivaan fundamentalistiseen lukutapaan"
Samaa mieltä! Kaikki se mikä on itselle mieleen ja oman etujen mukaisia otetaan huomioon Raamatusta, mutta sitten ne jotka eivät ole mieleen niin ne jätetään kokonaan huomioimatta.
Sellaista jota halutaan pitää oikeana totuutena, niin sitä ei tulisi ainakaan tulkita.- PSARI
Diak. vapaaehtoinen,
kirjoituksesi osui aivan nappiin.
Ihmismieli on herkkä ja siihen vaikuttaa suuresti ihmisen joka iltainen itsesuggestio rukoilemalla intensiivisesti Jumalaa ja Jeesusta sekä uskoo todella vieläpä saavansa omat pahat tekonsa anteeksi. Säännöllisen rukoilun seurauksena ihminen itse uskoo lopulta täysin näihin rukouksiinsa ja Raamatusta lukemiinsa asioihin ja alkaa elää kognitiivisessa dissonanssisessa maailmassa.
Meillä on keskuudessamme monta Jeesusta, mutta he eivät itse tiedosta välttämättä olevansa sairastuneita uskonnosta ja rukoilulla aiheuttamastaan tilasta itsesuggestion kautta tai jopa saarnaajien manipuloinnin seurauksena.- Haloo Psari
diagnoosisi paljastaa sen että olet itse käynyt nuo jutut läpi ja siksi purat pettymyksiäsi täällä, mutta ne on sun historiaa.
- PSARI
Haloo Psari kirjoitti:
diagnoosisi paljastaa sen että olet itse käynyt nuo jutut läpi ja siksi purat pettymyksiäsi täällä, mutta ne on sun historiaa.
Haloo Psari,
eiköhän ne diagnoosien teot kuulu psykiatreille.
En ole käynyt mitään tuollaista henkilökohtaisesti itse lävitse, vaan kohtaamissani sairaissa ihmisissä on paljon uskonnon takia hurahtaneita ja mielisairaalaan joutuneita, jotka kuvittelevat olevansa Jeesuksia, tai että Jeesus asuu heidän sisällään ja antaa ohjeita, miten elää.
Olen toki käynyt psykiatrisessa sairaalassa vierailulla suljetuilla osastoilla, mutta minä olen ollut sillä puolella, joiden hallussa on avaimet, joilla ovet lukitaan.
Eikö sinulla ole muuta tekemistä kuin viestitellä täällä minulle noita omintakeisia viestejäsi. Käyttäisit senkin ajan parempaan tekemiseen! - Käytä sinä
PSARI kirjoitti:
Haloo Psari,
eiköhän ne diagnoosien teot kuulu psykiatreille.
En ole käynyt mitään tuollaista henkilökohtaisesti itse lävitse, vaan kohtaamissani sairaissa ihmisissä on paljon uskonnon takia hurahtaneita ja mielisairaalaan joutuneita, jotka kuvittelevat olevansa Jeesuksia, tai että Jeesus asuu heidän sisällään ja antaa ohjeita, miten elää.
Olen toki käynyt psykiatrisessa sairaalassa vierailulla suljetuilla osastoilla, mutta minä olen ollut sillä puolella, joiden hallussa on avaimet, joilla ovet lukitaan.
Eikö sinulla ole muuta tekemistä kuin viestitellä täällä minulle noita omintakeisia viestejäsi. Käyttäisit senkin ajan parempaan tekemiseen!aika jonka olet palstalla asiallisiin kirjoituksiin, ei kukaan kaipaa herjaavia "diagnoosejasi"
- PSARI
Käytä sinä kirjoitti:
aika jonka olet palstalla asiallisiin kirjoituksiin, ei kukaan kaipaa herjaavia "diagnoosejasi"
käytä sinä,
en ole herjannut koskaan ketään, sillä minulla ei ole mitään syytä herjata ketään mistään asiasta. Jos huomaan jonkun kirjoittelevan hyökkäviä tai herjaavia mielipiteitä toki voin puuttua niihin. Herjaavia ja loukkaavia kirjoituksia kirjoittelevat ihmiset nolaavat itsensä kirjoituksillaan sekä osoittavat olevansa kypsymättömiä kirjoittamaan minkäänlaisia asiallisia tekstejä tai osoittavat oman tietämättömyytensä asioista. Monesti herjuaksen kirjoittava henkilö ei ole opiskellut alaa, jota vastaan hyökkää sekä on hyvin kaunainen ja kateellinen niille ihmisille, jotka ovat opiskelleet yliopistoissa ja kiertäneet maailmaa tietoja hankkiessaan. Herjakirjoitusten tekijät purkavat omia tunteitaan toisiin kirjoittajiin tahallaan ja usein eivät edes ymmärrä, mistä asiasta pitäisi antaa oma kommentti rakentavaan keskusteluun.
Minusta ei ole mitään mieltä kirjoitella herjauksia, vaan aina asiallisia tekstejä.
Nimimerkkini alta et löydä yhtään herjausta, ellei oma vääristynyt ajattelusi muuta niitä sellaiseksi, koska et ymmärrä kirjoitettua tekstiä. - PSARI
luminarsku,
kirjoitit tuon aivan kuin syyttäisit nimimerkkiäni sinun herjaamisestasi. Minä en herjaa ketään, enkä kirjoitat sellaista soopaa kuin sinä luminarsku.
luminarsku olet menettänyt todella uskottavuutesi ja monessa kohtaa kirjoitat erheellistä tekstiä. Minä en ole vielä tähän päivään mennessä poistattanut sinun tekstejäsi, vaikka minua syytätkin siitä, enkä myöskään koskaan kirjoittele käyttämällä useita nimimerkkejä kuten sinä luminarsku.
Nuo kirjoittamasi asiat eivät minua kosketa millään tavoin, vaan sinä luminarsku itse kirjoittelet toisia mielipiteitä kirjoittavia vastaan ja oheiseen linkkiisi liittyen teet sillä palstalla jopa ennätyksen.
Se ei ole kristityn uskovaisen ihmisen tekstiä, vaan Paholaisen aikaansaamaa tekstiä sinussa luminarsku. Sinä uskot paholaiseen, mutta minä en. Paholaiseen ja Saata-naan uskominen kuuluvat kristinuskoosi. - luminarsku
PSARI kirjoitti:
luminarsku,
kirjoitit tuon aivan kuin syyttäisit nimimerkkiäni sinun herjaamisestasi. Minä en herjaa ketään, enkä kirjoitat sellaista soopaa kuin sinä luminarsku.
luminarsku olet menettänyt todella uskottavuutesi ja monessa kohtaa kirjoitat erheellistä tekstiä. Minä en ole vielä tähän päivään mennessä poistattanut sinun tekstejäsi, vaikka minua syytätkin siitä, enkä myöskään koskaan kirjoittele käyttämällä useita nimimerkkejä kuten sinä luminarsku.
Nuo kirjoittamasi asiat eivät minua kosketa millään tavoin, vaan sinä luminarsku itse kirjoittelet toisia mielipiteitä kirjoittavia vastaan ja oheiseen linkkiisi liittyen teet sillä palstalla jopa ennätyksen.
Se ei ole kristityn uskovaisen ihmisen tekstiä, vaan Paholaisen aikaansaamaa tekstiä sinussa luminarsku. Sinä uskot paholaiseen, mutta minä en. Paholaiseen ja Saata-naan uskominen kuuluvat kristinuskoosi.Kirjoitan vain tällä nimimerkillä, ainoastaan yhden kerran olen kirjoittanut toisella tämän nimimerkin ottamisen jälkeen, mutta tilanne oli se, että itse asia oli tärkeämpi kuin nimimerkkini, koska asia olisi kääntynyt vain minun nimimerkkiini, ei itse asiaan. Joten syytöksesi ovat taas kerran vailla pohjaa; en kirjoittele useilla nikeillä. Poistattamiskieltoosikin on vaikea uskoa hurlumhei-syytöksiesi vuoksi.
SINÄ kirjoitit minkä kirjoitit. Kieltämällä se ei toiseksi muutu. Haloo päivää! Sehän on mustaa valkoisella silmiesi edessä! Sokeako olet? Oletko käynyt jääkaapillani, kun tiedät mässäämisenikin? Heh.. Oletko siis itse antanut ruokaa juuri sille kuvan nälkäiselle?
Sinä et osaa etkä tiedä näköjään nettikirjoittelun saloja. Totta kai täällä ollaan eri mieltä ja totta kai täällä kirjoitellaan toisten mielipiteitä vastaan, sitähän teet itsekin, koko ajan kirjoittelet kristinuskoa vastaan. Et ole vieläkään vastannut, mikä on missiosi kirkon palstalla.
Minä olen puoleni valinnut ja se on Jeesus, ei paholainen. Kannattaisi valita Jeesuksen puoli, se antaa näkökyvyn erottaa musta valkoisesta. Myös oman ilkeilysi kristittyjä vastaan.
Ja seuraavan kerran syytät minua taas paholaiseen uskomisesta.. :X — Ei kun minä olen Jeesuksen puolella.. — Sinä luminarsku uskot jopa paholaiseen toisin kuin minä — Ei kun mää oon Jeesuksen puolella — Sinä luminarsku olet paha ihminen, uskot paholaiseen — Just joo, Jeesus on mun Herrani — ...
- 3433t53
Olkaa ihmisiksi. Tämä tuli nyt mun näppäimistöltä.
- Aikuinen ..
HUH HUH ... ONNEKSI EN OLE USKIS.
- Älykäs aikuinen
Onneksi en ole lutka.
- sadfasdfasdfasdf
vai niin??? Nmikäköhän narsisti sä aloittaja itse oikein olet????? vai että vapaaehtoisena oikein menit diakonissalaitoikselle?? onko nyt parempi olo?? oletko pyhimys?
haista wittu sanon minä....
ai niin ja olen uskossa.... ehkä sitten joku helwetin narsisti kait..... Kyllähän erilaiset Raamatun hahmot ovat ihan tuttuja psykiatrisilla osastoilla mutta eiköhän tässä ole kuitenkin vain siitä, että ihmisen oma aatemaailma heijastuu myös hänen harhoihinsa.
Nämä harhat seuraavat esimerkiksi dipojen kohdalla ihan loogisesti sairauden vaihetta, maanisessa vaiheessa yläkertaan saattaa olla ihan suora puheyhteys ja omakin kaikkivoipaisuus saa "hiukan" ylikorostuneita mittasuhteita, depressiivisessä vaiheessa mukaan astuu sitten alakerran väki...
Toinen asia sitten on kumpi oli ensin: muna vaiko kana. Jokin korrelaatiota taitaa kuitenkin löytyä mielenterveysongelmien ja kontrolloivien uskonlahkojen välillä.Mieleltään sairastuneita on, vaikka uskonnollisuus ei olisi kuulunut millään tavoin henkilön elämään. Nuo harhat olisivat vain sitten toisenlaisia. Eikö olisi hyvä kuitenkin eritellä varsinaisen sairaudet ja häiriöt toisistaan?
Kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön taas ei välttämättä uskonnollisuus vaikuta mitenkään, riippuen siitä missä tilanteessa ihminen on elänyt siihen saakka. Mania vaiheessa vain tulee enemmänkin se oman voiman ja vallan tunne esiin.
Se että mieleltään epävakaan tuntevat viehtymystä uskonnoista, on toinen juttu. Uskonnot tarjoavat hyvän alustan noille omille kuvitelmille ja tunteille. Samoin vahvat aatteet, joista löytyy samankaltaisia elementtejä.
Tästä syystä ainakin itse suhtaudun kriittisesti niihin, jotka eivät huomaa tai ymmärrä, että jos joku on muutenkin mieleltään epätasapainoissa, ettei hänelle silloin liian vahvasti ”tyrkytettäisi” uskoa. Toki häntä voi tukea ja auttaa, mutta vasta kun ihminen alkaa olla vähän enemmän tasapainossa (eli enemmän oma itsensä) niin silloin voitaisiin noista uskon asioista puhua enemmän.mummomuori kirjoitti:
Mieleltään sairastuneita on, vaikka uskonnollisuus ei olisi kuulunut millään tavoin henkilön elämään. Nuo harhat olisivat vain sitten toisenlaisia. Eikö olisi hyvä kuitenkin eritellä varsinaisen sairaudet ja häiriöt toisistaan?
Kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön taas ei välttämättä uskonnollisuus vaikuta mitenkään, riippuen siitä missä tilanteessa ihminen on elänyt siihen saakka. Mania vaiheessa vain tulee enemmänkin se oman voiman ja vallan tunne esiin.
Se että mieleltään epävakaan tuntevat viehtymystä uskonnoista, on toinen juttu. Uskonnot tarjoavat hyvän alustan noille omille kuvitelmille ja tunteille. Samoin vahvat aatteet, joista löytyy samankaltaisia elementtejä.
Tästä syystä ainakin itse suhtaudun kriittisesti niihin, jotka eivät huomaa tai ymmärrä, että jos joku on muutenkin mieleltään epätasapainoissa, ettei hänelle silloin liian vahvasti ”tyrkytettäisi” uskoa. Toki häntä voi tukea ja auttaa, mutta vasta kun ihminen alkaa olla vähän enemmän tasapainossa (eli enemmän oma itsensä) niin silloin voitaisiin noista uskon asioista puhua enemmän."Mieleltään sairastuneita on, vaikka uskonnollisuus ei olisi kuulunut millään tavoin henkilön elämään..."
On tietenkin. Tietynlainen "yliedustus" näillä "jeesus-harhoilla" kuitenkin on, "aina niitä on pari kolme sisällä" kertoi suljetulla työskentelevä psykiatrian erikois-sairaanhoitaja kun asiasta häneltä kysyin. Osastolla on 12 potilasta.
Tästä ei voi kuitenkaan tehdä yhtään mitään johtopäätöksiä, jo meidän kristillinen "uskomuskulttuurimme" ohjaa harhoja tuohon suuntaan jos niillä jokin uskonnollinen sävy on, kyse ei siis todellakaan tarvitse olla uskovista jotka nyt vain sattuivat pimahtamaan ja täyttämään osaston.
Tuo on mitä sanoit uskon "tyrkyttämisestä" mielenterveyspotilaalle on ihan asiaa, näin ei pitäisi toimia. Sitä kuitenkin tyrkytetään, jopa "lääkkeenä". Nämä ihmiset saattavat pyrkiä hakemaan apua mistä vain sitä kuvittelevat saavansa ja edelleenkin vain on niin, että esimerkiksi joissakin vapaiden suuntien lahkoissa saatetaan olla tällaisissa tilanteissa liiankin kärkkäitä "auttamaan.
Suljetuilla joudutaan silloin tällöin rajoittamaan potilaiden uskonnollisia toimintavapauksia ja mitä minä niistä olen saanut tietää niin kyse on aina ollut nk. lahkoista, ei esimerkiksi kirkon toiminnasta jonka tähän koulutettuja työntekijöitä voi kuulua hoitoryhmäänkin.
Hei, olen mummonmuorin kanssa samaa mieltä.
Ja olen sitä mieltä, ettei ole hyvä sekoittaa uskonnollisia kokemuksia mielenterveydellisiin ongelmiin, niin että uskonnollisuus aiheuttaisi näitä ongelmia. Suuruuskuvitelmissa esiintyy myös muita kuin uskonnollisia hahmoja.
Uskonnolla ei saa koskaan painostaa eikä manipuloida ketään.
Ja siksi on erityisen hyvin aina mietittävä millaisia tilaisuuksia kirkko järjestää. Monessa sairaudessa myös mielenterveysongelmissa usko voi antaa voimaa ja lohdutusta.
Merja Lampila, pappiLuterilainen kirkko manipuloi ihmisiä uskossa, joten aiotko erota kirkosta tälläistä väärinkäytöstä vastaan..Luterilainen kirkko mm. painostaa ihmisiä helvetillä uskomaan oppejansa...tai kastamaton lapsi joutuu Helvettiin..Kyllä sä tiedät nämä kepit ja porkkanoita kyllä löytyy lisäksi..
mave kirjoitti:
Luterilainen kirkko manipuloi ihmisiä uskossa, joten aiotko erota kirkosta tälläistä väärinkäytöstä vastaan..Luterilainen kirkko mm. painostaa ihmisiä helvetillä uskomaan oppejansa...tai kastamaton lapsi joutuu Helvettiin..Kyllä sä tiedät nämä kepit ja porkkanoita kyllä löytyy lisäksi..
mave puhutaanko me nyt samasta kirkosta? Se kirkko jonka palveluksessa olen ei painosta ketään. Miten sä näin ajattlet? Eikö ne jotka kuuluvat kirkkoon ole siellä omasta vapaasta tahdosta?
Merja Lampila, pappi- Pohtiva_vierailija
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
mave puhutaanko me nyt samasta kirkosta? Se kirkko jonka palveluksessa olen ei painosta ketään. Miten sä näin ajattlet? Eikö ne jotka kuuluvat kirkkoon ole siellä omasta vapaasta tahdosta?
Merja Lampila, pappi" Eikö ne jotka kuuluvat kirkkoon ole siellä omasta vapaasta tahdosta?"
Ikävä kyllä eivät.
Merja-pappi, mitä mieltä olet vauvakasteesta, pakollisesta uskonnonopetuksesta koulussa ja ryhmäpaineesta tässä "luterilaisessa maassamme"? kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Merja Lampila, pappiPositiivinen syyllistäminen toimii erinomaisesti tänäkin päivänä luterilaisessa kirkossa. Lapsesta saakka jatkunut syyllistäminen ja painostaminen toimii erittäin hyvin. Positiivisellä painostuksella saadaan ihmiset sitoutumaan. Eikä tämä ole vain tämän päivän asia. Luterilaisen kirkon toimintaa pitää katsoa vähintään 100 vuoden ajalta. Sen ikäisiä ihmisiä on hengissä ja he on luterilaisen kirkon syyllistämisillä ja opetuksilla yrittäneet opettaa lapsiaan. Ne arvot on syyllistämisen kautta opetettu heille. Mikäli nyt on pikkasen toisenlainen aikakausi, niin ei siitä voi vielä henkseleitä paukuttaa. Ne siemenet on kylvetty useamman sukupolven taakse. Satoa kirkko korjaa vielä pitkään.
Turha vedota siihen, että te vastaatte vain tämän päivän luterilaisen kirkon toiminnasta. Siinä vaiheessa kun olette menneet hakemaan papin virkaa ja vannoneet lupauksen, niin siiinä vaiheessa te olette hyväksyneet luterilaisen kirkon toiminnan ja historian.- Käyvät voimille
mave kirjoitti:
Positiivinen syyllistäminen toimii erinomaisesti tänäkin päivänä luterilaisessa kirkossa. Lapsesta saakka jatkunut syyllistäminen ja painostaminen toimii erittäin hyvin. Positiivisellä painostuksella saadaan ihmiset sitoutumaan. Eikä tämä ole vain tämän päivän asia. Luterilaisen kirkon toimintaa pitää katsoa vähintään 100 vuoden ajalta. Sen ikäisiä ihmisiä on hengissä ja he on luterilaisen kirkon syyllistämisillä ja opetuksilla yrittäneet opettaa lapsiaan. Ne arvot on syyllistämisen kautta opetettu heille. Mikäli nyt on pikkasen toisenlainen aikakausi, niin ei siitä voi vielä henkseleitä paukuttaa. Ne siemenet on kylvetty useamman sukupolven taakse. Satoa kirkko korjaa vielä pitkään.
Turha vedota siihen, että te vastaatte vain tämän päivän luterilaisen kirkon toiminnasta. Siinä vaiheessa kun olette menneet hakemaan papin virkaa ja vannoneet lupauksen, niin siiinä vaiheessa te olette hyväksyneet luterilaisen kirkon toiminnan ja historian.Eli kiitos vanhuksillemme Suomen itsenäisyydestä, jotkut ovat vielä elossakin, makaavat sairaana sairaalassa. Kiitos niille, jotka ovat vanhoja, siis ilmeisesti sinusta vanhempia, olivatpa kauheita ihmisiä.
Miten joku kehtaa. Pullamössösukupolven nynny-valittaja. - Tulipa mieleeni
Käyvät voimille kirjoitti:
Eli kiitos vanhuksillemme Suomen itsenäisyydestä, jotkut ovat vielä elossakin, makaavat sairaana sairaalassa. Kiitos niille, jotka ovat vanhoja, siis ilmeisesti sinusta vanhempia, olivatpa kauheita ihmisiä.
Miten joku kehtaa. Pullamössösukupolven nynny-valittaja.Mielenkiintoinen sukupolvi syntynyt. He eivät tunne häpeää, silloinkaan kun pitäisi. Ei ole pientäkään kunnioitusta mitään kohtaan. Toivottavasti tämä ei johda johonkin brutaaliin yhteiskuntaan, jossa länsimainen sivistys romahtaa alta aikayksikön. Mikään ei enää pitele ihmisen noloutta ja pahuutta.
Terve itsekritiikki puuttuu. Ihminenhän on siis pohjimmiltaan villi-ihminen ja juuri sen vuoksi pitää hieman suitsia. Eli esim. ex-Jugoslaviahan oli hyvä esimerkki, kuten yleensäkin sodat, miten nopeasti "sivistys" karisee.
Nuoret ovat muuten alkaneet tekemään työt huonosti ja vastuuttomasti eli tulee siinäkin mieleen, että varmaan jonkinlainen länsimaisen sivistyksen romahdus on lähellä.
- Pa5i
Kaikella kunnioituksella asian osaisia kohtaan, mutta aika lähellä mielenterveysongelmia liikutaan jos kuullaan ääniä omassa päässä ja uskotaan keskusteltavan omassa päässä Jumalan kanssa.
- Heh hah hih hoh huh
Kaikella kunnioituksella sinua kohtaan, mutta minua vähän nauruttaa, kun sinä yrität tuputtaa tuota yksioikoista ja mahdottoman tylsää maailmankatsomustasi ihmisille, luullen että sillä on vientiä.
- Pa5i
Haluatko perustella paremmin miksi maailmakuvani on yksioikoinen ja tylsä?
- Heh heh jne.
Kuules minä en ole missään sinun poliisikuulustelussasi maailmankatsomuksestani.
Jos puhut asiattomia, silloin on minullakin oikeus sanoa mitä vaan.
- Pa5i
Vähän arvelinkin ettet osaa muuta kuin lätistä, etkä perustella sanomiasi.
- agnus Dei
Totta usein...
- totta tämäkin
asiaa
- kiinnostunut
mikähän sen laukaisee ja esiintyykö muissa uskonnoissa vastaava?
- opiskelija
minä tunsin yhden tällaisen ihmisen, muta joka sittemmin sai oikeanlaisen lääkityksen. Tosin edelleen hän kertoo kuulevansa ääniä.
- ddhjfdfg
vian ei tarvitse olla iso, kun se on päässä
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo666014Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per533011- 312193
- 131807
Osuuspankki Kuhmo!
Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto191773- 181750
- 181519
Rakkaalleni!
Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus131512- 481486
- 91453