Onko järkkärin kääntyvä näyttö turhake?

Ensimmäinen järkkäri

Meinaan vain, että hajoaako se todennäköisesti ensimmäisenä? Olen nimittäin valitsemassa EOS 550D:n ja 600D:n välillä. Jälkimmäisessä on kääntyvä näyttö.

Itse ainakin vierastan sitä, että työkalumaiseen kameraan ympätään tuollainen meikkilaukkukameran muoti-ilmiö... :O

Vai onko hyviä vaihtoehtoja 550D:lle?

82

2487

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • :::::::: ....
    • 60 D

      Kyllä tuon kääntyvän näytön saa rikki tarpeeksi kun vääntää. Onhan se kätevä esim makrokuvauksessa ja muutenkin. Miksi noissa Ca/NI/Panoissa on nykyään melkein kaikissa tuo kääntyvä takanäyttö. Jokaisen on sitten itse päätettävä kannattaako siitä maksaa yli 100€:roa tuossa Canon 600D:ssä. Molemmat ovat muuten ihan hyviä kameroita, osta pois se runko mikä sopii paremmin itsellesi.

    • Miten kuvaat?

      Niin mitä kamerassa tekee näytöllä ja mitä kamerassa tekee etsimellä?
      Siinäpä? Kirkkaassa auringonvalossa..
      Valitettava totuus on se ettei mihinkään näyttöön ole luottamista eikä aina
      edes etsimeen.
      Nykysin ei oo luottamista ees minkään merkkirihkaman kestävyyteen koska
      ne tahallaan valmistetaan hajoaviksi jotta uusi malli saahaan kaupan sen
      entisen tilalle.

    • simsalabim1113

      550:sen omistajana kaipaan kääntyvää näyttöä, ainaski minulla tahtoo nokkavärkki painua kiinni näyttöön.

    • Käytännössä se

      kääntyvä näyttö on järkkärissä turhake. Live-view toiminto on joskus harvoin tarpeellinen mutta ei sekään välttämätön. Hyvä etsin sitä vastoin on välttämättömyys.

      • Nikon D90

        Kääntyvästä näytöstä on hyötyä kuten joku jo aiemmin sanoi kuvattaessa maanrajassa mutta myös tapahtumissa joissa joutuu kuvaamaan muiden yli ja keittiöjakkaraa ei tullut mukaan. Silloin voi kääntää näytön alas ja kurkottaa live view kuvan avulla oikeaa rajausta kokeilun sijaan.


      • Nikon D90 kirjoitti:

        Kääntyvästä näytöstä on hyötyä kuten joku jo aiemmin sanoi kuvattaessa maanrajassa mutta myös tapahtumissa joissa joutuu kuvaamaan muiden yli ja keittiöjakkaraa ei tullut mukaan. Silloin voi kääntää näytön alas ja kurkottaa live view kuvan avulla oikeaa rajausta kokeilun sijaan.

        joo ja tuotekuvauksessa kääntyvä on ihan ykkönen.


    • No jaa

      Paljonhan se on kiinni käyttäjästäkin, mikä hajoaa ja mikä ei. Videokameroissa on ollut kääntyviä näyttöjä jo pitempään, oletko kuullu, että niissä olisi näytöt hajoilleet muuten kuin käyttäjän huolimattomasta käytöstä? Jos olet sellainen kaveri, että saat hajoamaan lähes kaiken mihin kosket kädelläsi, niin älä osta ainakaan kääntyvänäyttöistä.

      • Canonisti minäkin

        Asian voi ajatella myös toisinpäin. Haluatko varoa koko ajan kameraasi, vai ovatko kuvat se tärkein asia? Kääntyvän näytön kanssa haitallisiman turhakkeen tittellistä kisaa yhdysrakenteinen salama!


      • Minä vaan
        Canonisti minäkin kirjoitti:

        Asian voi ajatella myös toisinpäin. Haluatko varoa koko ajan kameraasi, vai ovatko kuvat se tärkein asia? Kääntyvän näytön kanssa haitallisiman turhakkeen tittellistä kisaa yhdysrakenteinen salama!

        Unohdat velihyvä 2 asiaa. Kääntyvää näyttöä ja kiinteätä salamaa ei ole pakko käyttää, vaikka ne kamerassa ovatkin, mutta esim. maanrajassa kuvatessa makrolla, käsitarkennuksella ja kuten joillakin merkeillä myös näytön suurennus
        10X ovat kova sana ja jalustana luetettava hernepussi (herneet 1,99€ kilo tänään
        K-marketissa) Mitä yhdysrakenteisesta salamasta voidaan sanoa, niin ei sitäkään
        ole tarkoitettu vakituiseen käyttöön, vaan äärimmäiseen hätäkäyttöön. Täytyy muistaa, että monilla merkeillä se on välttämätön orjasalamatoiminnassa.


      • Canonisti minäkin
        Minä vaan kirjoitti:

        Unohdat velihyvä 2 asiaa. Kääntyvää näyttöä ja kiinteätä salamaa ei ole pakko käyttää, vaikka ne kamerassa ovatkin, mutta esim. maanrajassa kuvatessa makrolla, käsitarkennuksella ja kuten joillakin merkeillä myös näytön suurennus
        10X ovat kova sana ja jalustana luetettava hernepussi (herneet 1,99€ kilo tänään
        K-marketissa) Mitä yhdysrakenteisesta salamasta voidaan sanoa, niin ei sitäkään
        ole tarkoitettu vakituiseen käyttöön, vaan äärimmäiseen hätäkäyttöön. Täytyy muistaa, että monilla merkeillä se on välttämätön orjasalamatoiminnassa.

        Kumpikin turhake maksaa, hajoaa herkästi ja vie tilaa sekä lisää painoa.


      • Canonisti sinäkin
        Canonisti minäkin kirjoitti:

        Kumpikin turhake maksaa, hajoaa herkästi ja vie tilaa sekä lisää painoa.

        Eli 50/1.4 tai 35/1.4 ovat turhakkeita nekin. Nekin hajoavat herkästi, vievät tilaa ja lisäävät painoa. Ja ilman niitäkin tulee toimeen.


      • Canonisti minäkin
        Canonisti sinäkin kirjoitti:

        Eli 50/1.4 tai 35/1.4 ovat turhakkeita nekin. Nekin hajoavat herkästi, vievät tilaa ja lisäävät painoa. Ja ilman niitäkin tulee toimeen.

        Sekä f/1.4 35mm että f/1.4 50mm ovat vahvoja, metallirakenteisia objektiiveja. Objektiiveista muoviset suttuzoomit ovat ongelmallisia heikon rakenteensa vuoksi.

        Objektiiveja analysoitaessa tulee aina otta optisten ominaisuuksien lisäksi huomioon objektiivin mekaaninen rakenne.


      • Canonisti minäkin kirjoitti:

        Kumpikin turhake maksaa, hajoaa herkästi ja vie tilaa sekä lisää painoa.

        Minulla on ollut kääntyvä näyttö yhdessä järkkärirungossa ja kolmessa superzoomissa. yksikään ei hajonnut. Yksi noista on vielä käytössä ja toimii muut ovat lapsilla tai vaihdossa menneitä.

        Kaikissa on ollut se pikkusalama ja aina on toiminut kun on käytetty. Tosin pyrin aina kuvaamaan ilman salamaa tai erillisellä tehokkaammalla salamalla.

        Kuten olemme huomanneet niin pikkuhärpäkkeet joita asennetaan tuhansin - miljoonin eivät tänään paljoa maksa mutta ajoittain niistä on huomattavaakin hyötyä.

        Ei taida myöskään kilon järkkärirungossa paino lisääntyä oleellisesti siitä salamasta joka painaa muutaman gramman.

        Canonisti ei tainnut ajatella ihan loppuun asti!


    • uirqtu

      Ainut etu on: Korvaa kulmaetsimen.

    • Räpi

      Jos kuvaa väkijoukossa päiden ylitse tai muuten silmän korkeutta ylempää, taikka maanrajasta, kääntyvästä näytöstä on merkittävästi parempi katsoa mihin kamera osoittaa. Onko kuvassa se mitä siihen haluaa vai jotakin muuta.

      Jos kuva on se tärkein asia?

    • HaKe

      Kääntyvä näyttö on kuljetuksen aikana paremmin suojassa käännettynä kuin kiinteä näyttö. Voi myös olla että kääntyvän näytön korjaus on halvempaa kuin kiinteän näytön korjaus (voi olla tai sitten ei).

      Mulle on käytännössä sama onko vai ei.

      Senverran on monessa kamerassa murrattavaa, että etsimen takaosa on syvällä. Näyttö on korkeammalla varsinkin silmälaseja käytettäessä ja sivuaurinkoon kuvatessa etsimeen ei tahdo nähdä kunnolla. Jos kääntyvä näyttö tekee kamerasta paksumman ja etsin jää sen takia syvemmälle, niin sitten kiinteä on perempi.

    • Tekniikka pettää

      Kääntyävä näyttö on periaatteessa hyvä. Edellä on kerrottu hyviä puolia. Lisäksi se on aina mukana. Oikeissa kameroissa missä kamera on suunniteltu kestämään = työkalu, kääntyvä näyttö on korvattu kulmaetsimillä (tai mikä niiden nimi onkaan), siis lisävarusteilla. Ne on takuulla tarkempia ja kestävämpiä.

      Miten sillä kääntyvällä näytöllä tarkennetaan haluttuun kohteeseen, kun esim. käytetään täyttä aukkoa? Näkyykö siinä tarkennuspisteet? Vai kamerako hoitaa pikkuasiat? Kuvaatko oikeasti kuvakulmissa, missä tarviit kääntyvää näyttöä? Epäilemättä siinä on hyviä puolia, jos kuvaat toistuvasti sammakkoperspektiivistä. Yhtäläillä voit mennä rähmälles maahan makaamaan.

      • HaKe

        Senverran mitä noita livenäyttökameroita olen testannut (joitakin) niin näytössä tarkennuspisteen kohta suurenee ja siitä näkee melko hyvin koska on terävä.

        On niitä kait muunlaisiakin.

        Itse en kuvaa pokkarillakaan näytöllä kuin pakosta, aina etsimellä jos semmonen on.


    • CanoNisti11

      Mulla on ollut vuosia videokameroita kääntyvällä näytöllä eivätkä ole hajonneet. Ne on suunniteltu kestämään, mutta toki jos kompuroi näyttö esillä niin voi käydä köpelösti. Joka tapauksessa 600D tilauksessa :)

    • turhake?

      Kaikki on turhaa mitä et käytä. Mun kamerassa mm. jpeg on turhake.

      • HaKe

        Jep.
        Mun kameroissa on tosi paljon turhia ominaisuuksia. Jpeg, sarjakuvaus, jatkuva tarkennus ym.....


      • käsittämätöntä
        HaKe kirjoitti:

        Jep.
        Mun kameroissa on tosi paljon turhia ominaisuuksia. Jpeg, sarjakuvaus, jatkuva tarkennus ym.....

        Niin on mullakin. Toi akku ärsyttää eniten, kun en mä virtaa tartte ja sitä perkuletta pitää viä lataillakkin väliin.


    • joÅ

      Kaikki automaattitoiminnot turhia.

    • Näytöllä on puolensa

      Sanosin kummiski et niin suvena ja talvena suurin kompatekijä kaikissa näytöissä on niin hyvä sää et on suora hirvee auringonpaiste kuvatessa
      eikä nää mittää siit vaikka kuinka kirkas näyttö ois.
      Sillon toivos et taskukameroissakin ois ees jonkinmoinen etin viellä nykyään:
      Veikkaan et kustannussyistä ja tilanpuutteentakia etsimet on karsittu pois ja/tai huononnettu useissa kameroissa.
      LCD on muute oikeesti aika yllättävän halpa kameran varaosana useisiin järkkyihin sellanen kandee viellä vaihtakki jos särkyy.
      Netissä jopa näytetään miten se tapahtuu mutten suostíttele tee se itseä.
      Etsintä taas ei ole halpa korjata.
      Toinenasia on et kestääkö pahaa säätä näytön tiivisteet.
      Ja yksi oleellinen asia näytöllä suoriltakäsin ku´vatessa on se ettei silleen
      mitenkään voi saada tukevaa kuvausotetta käsinkuvatessa vaan käet tuppaa heilumaan ennemmi tai myöhemmin.

    • Sony A55

      Mulla on Sonyn A55 kamera, jossa on kääntyvä, itse käytän sitä paljon enemmän kuin etsintä, eikä ole hämännyt koskaan kuvatessa. Aina tullut samanlainen kuva, millanen ollut napinpainallusta ennen ruutuun kattoessa.

      Enhän mä Sonyn käyttäjänä voi tosin sanoa, millainen se näyttö on eri merkissä, mutta ainakin Sonylla on mainio kääntyvä, eikä pahemmin huijaile.

      • Canonisti minäkin

        Väärä kuvausasentosi vaikuttaa enemmän kuin vakaaja korjaa! Vai kuvaatko vain jalustalta, jolloin kääntyvästä näytöstä on hyötyä?

        Oikeasti näyttö on histogrammin tutkiskelua varten. Siitä siis tarkastetaan kuvan valotuksen onnistuminen jälkikäteen.


      • jälkikäteen?
        Canonisti minäkin kirjoitti:

        Väärä kuvausasentosi vaikuttaa enemmän kuin vakaaja korjaa! Vai kuvaatko vain jalustalta, jolloin kääntyvästä näytöstä on hyötyä?

        Oikeasti näyttö on histogrammin tutkiskelua varten. Siitä siis tarkastetaan kuvan valotuksen onnistuminen jälkikäteen.

        Onkohan sun kamerassa joku paha vika kun histogrammi näkyy vasta jälkikäteen. On ihan turha tarkistaa valotusta kun kohde meni jo. Eihän siitä tule kuin paha mieli kun jälkikäteen huomaa, että pieleen meni taas.


    • Ei Canonisti

      Mulla on ihan vaan tavallinen pokkari, mutta siinä sitä histogrammia voi tarkastella etukäteen. Eihän siitä jälkikäteen ole mitään hyötyä, "turha rypistellä kun..."

    • pllkjkkydf

      Ilman kääntyvää näyttöä on Live-view turhake. Hankala käyttää, Täytyy katsoa kameran takaa, eikä kuva edes näy kun valo tulee pahasta kulmasta.
      Kääntyvän näytön voi veivata käytännöllisempään asentoon ja joissakin malleissa sen voi pitää runkoon taitettuna molemmin päin.
      Tietysti lisäsojokkeet lisää rikkoontumisvaaraa, mutta sillä perusteella pitäisi kaikki näyttöpanelit kieltää.
      Tunnen muutamia tapauksia, joissa kiinteät panelit on menneet rikki, jopa pehmustetussa kameralaukussa. En kuitenkaan tunne yhtään tapausta, jossa kääntyvä näyttö olisi mennyt rikki vastaavassa tilanteessa.
      Käyttäjä saa sen kuitenkin helposti nurinniskoin väärään suuntaan vääntämällä.

    • mietiskelijänä tässä

      Mitä hyötyä kääntyvästä näytöstä on, vai onko se vain harvoissa tilanteissa tarvittava lisä? :) Pyydän mielipiteitä, en vain sitä että vastataan 'mun kamera on paras kaikista' tyyliin! ;D

      • elä mieti

        Tähän ei kukaan voi vastata...
        Minun autossanikin on turvatyynyt, joilla ei ole mitään käyttöä ollut. Ovatko ne turhake?

        Lisää kysymyksiä:
        Vaihdatko runkoa kuin sukkia?
        Kuvaatko noissa monien ilmoittamissa harvoissa tilanteissa?
        Paljonko olet valmis maksamaan kääntyvästä näytöstä?
        Edelliseen kysymykseen viitaten, saatko tuolla hintaerolla jotain muuta, jonka koet hyödyllisemmäksi juuri sinulle?
        Kuinka kauan olet valmis odottamaan juuri sinulle sopivaa runkoa?


    • Kääntyvä näyttö on

      täysin turhake.
      Kunnolliselle optiselle penta-prisma etsimelle ei ole vaihtoehtoja.

      • Pentaprista maksaa

        "Kunnolliselle optiselle penta-prisma etsimelle ei ole vaihtoehtoja."

        ei löydy esim. kameroista

        Canon EOS 650D
        Canon EOS 600D
        Canon EOS 550D
        Canon EOS 1100D

        Nikon D5100
        Nikon D3200
        Nikon D3100

        Joten kamera jää hankkimatta?

        Kuitenkin näitäkin kameroita on myyty todella paljon. Pentaprisma on juu varmasti hyvä, mutta lienee yliarvostettu puhuttaessa edullisista kameroista.


      • Kunnollinen prisma

      • Canonisti minäkin
        Pentaprista maksaa kirjoitti:

        "Kunnolliselle optiselle penta-prisma etsimelle ei ole vaihtoehtoja."

        ei löydy esim. kameroista

        Canon EOS 650D
        Canon EOS 600D
        Canon EOS 550D
        Canon EOS 1100D

        Nikon D5100
        Nikon D3200
        Nikon D3100

        Joten kamera jää hankkimatta?

        Kuitenkin näitäkin kameroita on myyty todella paljon. Pentaprisma on juu varmasti hyvä, mutta lienee yliarvostettu puhuttaessa edullisista kameroista.

        Satasten Canonien etsimet ovat synkkää katseltavaa. Peilihimmeli on vielä pilattu lopullisesti laittamalla etsimen päälle typerä yhdysrakenteinen salama.


    • Canonitsi määki

      On. Yksi hajoava osa lisää minusta. Myös yleensä turhan hidas tartkentamaan näytöltä räpsiessä.

      Järkkärillä kuuluu kuvata etsimellä.

      • aikansa elänyt tieto

        "turhan hidas tartkentamaan näytöltä räpsiessä. "

        Koskee ANTIIKKIA ANTIIKKIA kameroita

        Uudessa EOS 650D rungossa on samanlainen phase detection kennossa kuin siellä varsinaisessa tarkennussensorissakin.

        Joten: levität vanhaa tietoa


      • Kunnon etsin kuuluu poikkeuksetta vasta yli tuhannen euron hintaisiin runkoihin. Esim. canon 650D ja nikon D5200 ei sellaista omaa.

        Jalustalla kuvattaessa tietysti kuvataan näytöltä ja käytetään kaukolaukaisinta. Jossei omista jalustaa silloin kääntyvästä näytöstä ei ole hyötyä kuin joissain erikoistilanteissa.


    • vitusixback

      mites jos eka järkkäri nii ootko miettiny tota canon eos 1100D helppokäyttönen ekaks järkkäriks ja minäkää en oo vielä eka järkkäriii ostanu mut oli kaverilta lainnassa vähän aikaa niin ihan pirun helppokäyttönen kannatttaa harkita! vaikka siinä onkin vaa 12.2 mp ja näin ja tulee mukana 18-55mm objektiivi yleensä:D

      • EOS 650D

        Canon EOS 650D on vielä huomattavasti helppokäyttöisempi kosketusnäyttönsä ja Hybrid CMOS AF tarkennuksen ansiosta.


    • Kaarlestiina

      Minä käytän sitä joka kuvauskerta.

    • vanhoillisethaloo!!!

      En jaksa näitä kaikkia näitä kommentteja lukea, mutta itselläni on käytössä kaksi järkkäriä joissa on kääntyvä näyttö.

      Aivan mahtava, todella helpottaa kuvaustyötä. Sitä paitsi, toisessa on myös kunnon pentaprismaetsin, käyttäähän sitä jos ei ole tarvetta kääntyvälle näytölle.

      En ollenkaan tajua näitä vanhoilliskuvauslestadiolaisia jotka sanovat että eisillämitääntee.

      Kyllä sillä oikeasti tekee, eikä ole myöskään todellakaan helpoimmin hajoava järkkärin osa.

      "järkkärillä kuuluu kuvata etsimellä"... miten kukaan nykyaikainen kuvaaja voi olla näin fakkiutunut?

      • EOS-1D X & EF400mm

        "järkkärillä kuuluu kuvata etsimellä"... miten kukaan nykyaikainen kuvaaja voi olla näin fakkiutunut?

        On monta sellaista valokuvaajan työtä, mihin tuota kääntyvää näyttöä ei yksinkertaisesti tarvitse lainkaan: esim. jalkapallon kuvaaminen
        http://cpn.canon-europe.com/content/education/technical/uefa_euro_2012_blog_6.do

        Tosin ollaan harrastelijan foorumilla - harrastelijalle kääntyvällä näytöllä ei varmasti ole haittaakaan, mutta moni harrastajakin käyttää ammattirunkoja ja kuvaa samalla tapaa kuin ammattilaiset - kaikki ei vain tarvi kääntyvää näyttöä


      • Brand_new_Nikon

        Itsekin sitä mieltä, ettei ole turhake. Omistan D5100:n ja tänään tuli kuvattua aivan hangen suuntaisesti noin 10 cm:n korkeudelta. Ei olis tullut mitään ilmaan kääntyvää näyttöä. Se on hyvä! Ei sitä kuitenkaan aina kannata käyttää. Kyllä itsekin yleensä kuvaan etsimen kautta, säästäähän se akkua. Mutta tuo kääntyvä näyttö tuo kyllä paljon lisää mahdollisuuksia. Eikä se ihan itsestään hajoa. Kaikki menee rikki, jos oikein huonosti käy! ;)


    • turha, aivan turhaan

      kääntyvä näyttö on turhake, mikäli sitä ei tarvitse, yhtälailla kuten tärinänpoistoautomatiikkakin on.

      jos taas tarvitsee, niin tällöin nämä ovat oikein hyödyllisiä ominaisuuksia.

      sama kun väiteltäisiin taasen siitä , et pokkari vai järkkäri :-)

      kummallakin on tarkoituksensa.

      • Tietyissä tilanteissa sekä VR (IS) ja kääntyvä näyttö ovat hyödyksi. Itselläni ei tosin tänään ole kääntyvää näyttöä ja kestänee hetken ennen kuin tuleekaan sillä D750 on hieman hintava toistaiseksi eläkeläisen kukkarolle. Se on kuitenkin se joka saa "kuolan" valumaan.

        Aina kannattaa olla sekä pokkari että järkkäri sillä molemmilla on puolensa. Pokkari on ainakin helpompi pitää mukanaan kokonsa puolesta mutta järkkärin kuvat kestävät enemmän käsittelyä ja voidaan esittää suurempina.


    • Huomattava seikka?

      Tosiasia on se jotta valmistajalle sellainen on nykyään niin halpa toteuttaa jotta se
      kunnollinen etsin tuppaa usein unohtua jolla ainakin toistaiseksi kaikki kunnon
      ammattikuvaajatkin kuviaan oikeessa työssä tarkkailevat.
      Kameran varaosana ne yllärin halpoja kannattaa jopa korjata eli vaihtaa entisen
      tilalle uus.

    • simo matias hörkkö

      Hienoa kun on nykyään järkkäreitä missä ei tartte etsimen läpi enää tuijotella pää kipeenä.. aiheuttaa meinaa hirveen hedarin etsimen läpi tiirailu. Onneks kehitys on mennyt eteenpäin tuossakin asiassa.

      • Onneksi järkkäreissä

        On kuitenkin on olemassa optinen etsin niitä varten jotka haluavat teräviä kuvia.
        Eivätkä halua pitää sitä kameraa pelkästään käsien varassa tutisemassa, vaan käyttävät hyvää vakaata kuvausasentoa.


      • Jos etsimen käyttö aiheuttaa päänsärkyä niin vika on päässä ei etsimessä. Itse olen kuvannut -60 luvulta alkaen eikä kunnon prismaetsimelle löydy vertaa mistään muutaman tuuman peränäytöstä. Toinen asia on jos kytket tietokoneen vähintään 17" tuuman näytön kamerasi jatkeeksi.

        Suosittelen todella neurologin vastaanotolla käymistä jollei tuo lausumasi mene puujalkavitsin kategoriaan.


    • on olemassa myös jalustoja. Niiltä kuvattaessa on hyötyä kääntyvästä näytöstä ja lanka tai kaukolaukaisimesta. Kuvaan paljon jalustalta.

    • Kääntyvä näyttö

      Onhan siinä kääntyvässä näytössä se hyvä puoli että sen voi kääntää kameraa vasten jolloin siihen ei tule rasvaisen nenän jälkeä etsimen läpi kuvattaessa...

    • Liian hyvää totta

      Kumma kyllä kääntyvänäyttöisissä cameroissa harvoinmiten on kunnon 100%peilip. etsintä.
      Jos minulla olisi rahaa ja valtaa päättää valmistaisin kaikenkestävän cameran missä olisi kummatkin ja viellä paljon enempi
      mutta se kameranvalmistaja menisi taatusti konkurssiin 100%
      varmuudella nopeammin kun ...
      Joten kaikkea ei voi..

      • Liian hyvää todeksi

        Laittaa samaan kameraan. Siis kaikkea hyvää.
        Bisnes siinä loppuisi.


      • Liian kehno kuvausää
        Liian hyvää todeksi kirjoitti:

        Laittaa samaan kameraan. Siis kaikkea hyvää.
        Bisnes siinä loppuisi.

        VIhaan kääntyileviäkosketusnäyttöjä etenkin pakkasessa rukkaset kädessä lumivesisateessa vakailtakäsiltä kuvatessa.


    • doesmy( o ) ( o )big

      kyllä kääntyvä näyttö on plussaa kun pissaliisa kuvaa itse itsestään huulet töröllään -herutuskuvia....

    • Mikäli tarvitset kääntyvää näyttöä, on 600D hyvä valinta, mikäli tavalliseen kuvaukseen, 550D riittää. Periaatteessa kyse samasta kamerasta.

    • siiri.lydia

      Itse ainakin pieneläimiä kuvatessa (ulkona etenkin) olen todennut harmikseni että kääntyvä näyttö olisi tarpeen.. Ei oo kiva kurata housuja/palelluttaa polvia, maassa kykkiessä. Tai vilautella pyllyvakoa naapureille. Vaihtoehtona olisi napaan asti ulottuvat ulkohousut ja vakavasti harkitsenkin sellaisten ostamista, ja päivitän rungon 550d:stä 60d:hen kun on varaa :'D

      • siiri.lydia

        .. Mutta kesähelteellä ei kyllä paljon naurata myöskään kun on vaihtoehtona kykkiä paskasessa maassa tai pukea toppahousut :D Joten liputan kääntyvän näytön puolesta jos paljon pitää kuvailla maan tasalta/korkealta.

        Toki silloin on syytä tutustua myös manuaalitarkennuksen saloihin niin voipi olla vähän sujuvampaa


    • Iliman muuta.

      Kääntyvä näyttö on aivan ehdoton, kun on sellaista käyttänyt viisi vuotta kahdessa kamerassa, eipä enää haluaisi olla ilman.
      Ei oo hajonnut kovassakaan käytössä, eikä sitä sitä paitsi ole pakko käyttää.
      Ja harvoinhan sitä oikeasti tarvitsee mutta silloin kun tarvitsee niin jo vain on mainio.

    • Jalustalla

      Ei tartte olla kun stillkuvaaja niin tajuaa ettei still kuvissa saa tukevaa kuvausotetta mistään näytöstä tuijotellessa...
      Eikä tartte olla kun ammattivideotelkkari kuvaaja hän mikä tuijottelee yhä videoetsimestä mitä kuvassa näkyy.

      • jalustasiellä

        Sorry, en tajunnut tästä mitään. Mitä se jalusta tähän liittyy? Kunnon jalustanhan saa vaikka mihin asentoon, sellaiseenkin että pitää olla thaimaalainen kääpiötransvestiitti että saa väännettyä itsensä sellaiseen asentoon että etsimestä jotain näkee.


    • jjvarjj

      Pakko kommentoida. Eihän sitä näyttöä tarvitse kääntää. Sitä voi pitää ihan normaalisti ja ei siinä asennossa kyllä rikki menemisen vaaraakaan ole. Ja plussana vielä voit kääntää näytön "turvaan" sisään päin kun pistät kameran laukkuun. Mullakin on säilynyt canonin 600D näyttö naarmuitta pari vuotta tämän takia! Suuri plussa sanon minä :)

      • Vaikka minulla nyt ei ole kääntyvänäyttöistä runkoa niin ei se mikään viraton ole. Siksi hieman himoitsen uutta D750 runkoa Nikonilta.

        Kääntyvä näyttö on eduksi ainakin matalalta kuvatessa jolloin poskeaan ei tarvitse tunkea sammaliin eli varsinkin malroluvaajalle sioitä on apua. Toinen tapaus jossa siitä on hyötyä on joukossa päiden yli kuvattaessa.

        Normaalikuvauksessahan etsin on aina se ykkösvaihtoehto enkä sellaisessa kuvauksessa näe mitään etua edes takanäytön avulla kuvaamisesta.


      • P. Oikkeus
        Työeläkeläinen kirjoitti:

        Vaikka minulla nyt ei ole kääntyvänäyttöistä runkoa niin ei se mikään viraton ole. Siksi hieman himoitsen uutta D750 runkoa Nikonilta.

        Kääntyvä näyttö on eduksi ainakin matalalta kuvatessa jolloin poskeaan ei tarvitse tunkea sammaliin eli varsinkin malroluvaajalle sioitä on apua. Toinen tapaus jossa siitä on hyötyä on joukossa päiden yli kuvattaessa.

        Normaalikuvauksessahan etsin on aina se ykkösvaihtoehto enkä sellaisessa kuvauksessa näe mitään etua edes takanäytön avulla kuvaamisesta.

        Hiukan samoilla linjoilla, en omista kääntyvää näyttöä eikä asiasta ole oikeaa kokemusta. Vaahtosammuttimen kokoisia kuvatessa vaan monasti olisi hyvä päästä kohten tasalle muutenkin kuin makaamaan asettuen jolloin on tuo kääntyvä näyttö kyllä käynyt mielessä...

        Tämä siitäkin huolimatta, ja tämä ainoana poikkeuksena... Pidän perinteistä etsintä ainoana oikeana mutta tässä kohtaa kääntyvä näyttö voisi olla paikallaan.


      • P. Oikkeus kirjoitti:

        Hiukan samoilla linjoilla, en omista kääntyvää näyttöä eikä asiasta ole oikeaa kokemusta. Vaahtosammuttimen kokoisia kuvatessa vaan monasti olisi hyvä päästä kohten tasalle muutenkin kuin makaamaan asettuen jolloin on tuo kääntyvä näyttö kyllä käynyt mielessä...

        Tämä siitäkin huolimatta, ja tämä ainoana poikkeuksena... Pidän perinteistä etsintä ainoana oikeana mutta tässä kohtaa kääntyvä näyttö voisi olla paikallaan.

        Normaalikuvauksessa perinteinen etsin on ykkönen ja tuo kääntyvä on ainoastaan poikkeustapauksissa käyttökelpoinen. Mieleen tulevat poikkeustapaukset ovat makrokuvaus matalalla tai nuo pikku lapset, toinen on jossain tilaisuudessa jossa on paljon väkeä niin päiden yläpuolelle nostamalla saa kuvattua tapahtumaa ja sihtaus ei jää pelkän arvailun varaan jos näytön saa kääntymään alas. Kolmas on videointi jota tosin en juurikaan harrasta.

        Nythän Nikon D750 on saanut tuon kääntyvän näytön ja löysästi himoitsen sitä mutta se on tämä eläkeläisen kurjuus nuo tulojen huisit korotukset vuoden vaihteessa, muistaakseni 0,39%. Kauankohan siitä kestää säästää tuo parisen tonnia?


    • 920

      Kuinka te saatte käytön naarmuuntumaan? Mulla on yli 10 vuotta vanha Canon 20D eikä näytössä mitään naarmuja.
      Kamera on muutenkin hyvässä käyttökunossa, viimeksi tänään otin sillä kuvia.

      • Ei naarmuja

        Uskotaan, kun sinusta on kyse. Canon 20D on surkein paska minkä Canon on ikinä tehnyt, et varmaan ole sitä paljoakaan käyttänyt sen jälkeen, kun huomasit sen täysin torsoksi.


      • 920
        Ei naarmuja kirjoitti:

        Uskotaan, kun sinusta on kyse. Canon 20D on surkein paska minkä Canon on ikinä tehnyt, et varmaan ole sitä paljoakaan käyttänyt sen jälkeen, kun huomasit sen täysin torsoksi.

        Vanhahan se 20D on, mutta muihin senaikuisiin hyvä.
        Viime viikolla viimeksi otin kuvia ja tänäänkin oli mukana reissussa varmuuden vuoksi.

        Aika asiantuntematon komenttisi on, monta huonompaa mallia Canonillakin on ollut.


      • Asiantuntematon ?
        920 kirjoitti:

        Vanhahan se 20D on, mutta muihin senaikuisiin hyvä.
        Viime viikolla viimeksi otin kuvia ja tänäänkin oli mukana reissussa varmuuden vuoksi.

        Aika asiantuntematon komenttisi on, monta huonompaa mallia Canonillakin on ollut.

        Sen aikaiset testit tyrmäsivät 20D:n täysin epäonnistuneeksi, itse hipelöin sitä Messuilla ja totesin sen soveltuvan esim. ongen kohoksi, kevyt muovirimpula, joka kelluu varmaan hyvin. Canonilla on edelleenkin monta huonoa mallia, muovirimpuloita suttusuumiensa kanssa.


      • 920
        Asiantuntematon ? kirjoitti:

        Sen aikaiset testit tyrmäsivät 20D:n täysin epäonnistuneeksi, itse hipelöin sitä Messuilla ja totesin sen soveltuvan esim. ongen kohoksi, kevyt muovirimpula, joka kelluu varmaan hyvin. Canonilla on edelleenkin monta huonoa mallia, muovirimpuloita suttusuumiensa kanssa.

        Kyllä olikin kelvoton:
        http://www.dpreview.com/reviews/canoneos20d/28


      • Vain tosi Runkkarit
        920 kirjoitti:

        Kyllä olikin kelvoton:
        http://www.dpreview.com/reviews/canoneos20d/28

        Kuvaavat Canon 20D:llä, turha tänne on sinun laittaa jotain vanhaa repveivin testiä, kaipa senkin on mainostaessaan agressiivinen Canon maksanut


      • 920
        Vain tosi Runkkarit kirjoitti:

        Kuvaavat Canon 20D:llä, turha tänne on sinun laittaa jotain vanhaa repveivin testiä, kaipa senkin on mainostaessaan agressiivinen Canon maksanut

        Sinä et ollut edes syntynyt kun tuo testi on tehty.


    • Raportteri

      Kääntyvä näyttö ei suinkaan ole mikään turhake. Huomaat sen viimeistään silloin, kun täysin valmistautumattomana haluat kuvata jotakin suurta kansankokousta tai aivan maan pinnassa liikkuvaa itikkaa.

    • Raportteri
    • Kameran kanniskelija

      Ei ole turhake. Jos kuvataan tähtiä, kuuta tai yleensä avaruutta, niin silloin se on enemmän kuin tarpeellinen mielestäni. Sen avulla saa tarkennukset tarkasti kohdalleen tähtikuvauksessa kun käyttää viisi tai kymmenkertaista digitaalista zoomia. Muutenkin video-otoksissa se on ehdoton.

      • Kameran kanniskelija

        Niin, pointtina minulla on se että kuvattaessa kaukoputkella, kamera voi olla niin hankalassa asennossa että yksinkertaisesti on vaikea nähdä mitä edes kuvaa. Kamera voi kohteesta riippuen olla kaukoputken haarukan välissä, eikä silloin tule hommasta mitään jos ei ole kääntyvää näyttöä. Tämä riippuu tietenkin kaukoputken jalustatyypistä että kuinka hyvin pääsee katsomaan näytöstä tai etsimestä. Jokatapauksessa ominaisuus helpottaa havaintoasentoa huomattavasti.


    • Kanoninen

      Kääntyvä näyttö on hyvä lisä. Syksyllä sain varsin hienon kuvan,aurinko laski peilityyneen mereen,lasina ef-s 10-18.Laskin kameran parinsentin päähän vedenpinnasta,ei olisi onnistunut ilman kääntyvää näyttöä.
      Eihän sitä joka päivä tarvitse,ei edes joka iikko,mutta kuten sanoin,hyvä lisä.

    • niskanjäykkäpekka

      "Onko järkkärin kääntyvä näyttö turhake? "

      Minulle on.

      Jollekkulle muulle, ei välttämättä.

      Jokaisella omat tarpeensa, kun on.

    • kääntyvänäyttö

      Tietäisittekö minkä merkkisissä kameroissa on kääntyvä näyttö? Itse oon semmosta jo pitkään hakenu... ainakin tuossa 700d taitaa olla tuon 600d lisäks kääntyvä näyttö... mielellään canonin tai nikonin :)

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1739
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1654
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      71
      1495
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      59
      1482
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      56
      1370
    6. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      92
      1370
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      17
      1342
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      18
      1186
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1140
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1124
    Aihe