Energiatehokas jääkaappi veneeseen

FF 27

Kävin FE 83 foorumilla ihailemassa miten useampi oli rakentanut pentterin uusiksi ja aloin tietysti haaveilemaan vastaavista konstruktioista omaan veneeseeni. FE 83:n tavoin mulla jää huomattava määrä säilytystilaa käyttämättä pentterin nurkkaan pesualtaan sijoituksen takia. Veneeseen on rakennettu kompressorijääkaappi pistopunkan alle säilytyslokeroon ja kompressori on asennettu salongin toisen punkan alle. Kaksi säilytystilaa on näin uhrattu jääkaapille. Patjan alla oleva jääkaappi on muutenkin hankala käyttää. Muuttamalla pentterin L-malliseksi saisi tilan jääkaapille (arkku) ja roskikselle itse pentteriin. Tällainen tarina alustuksena.

Jääkaapin eristeet tietysti syö tilaa kohtuu paljon, mutta mulla tuli mieleen aikaisemmin netissä törmäämäni tyhjiöeristeet. Muihin eristeisiin verrattuna noissahan on lämmönjohtavuuden kannalta pilkku eri paikassa. Esim. SPU:hun verrattuna lupaavat kymmenesosaa. Purjeveneessähän tuo on varsin upea juttu. Suuri haitta on kuitenkin, että noita levyjä ei voi työstää. Ei reikiä tms., mutta kun kirjoitin valmistajalle, niin piirustuksien mukaan tehdyt levyt on ihan mahdollisia. Yhdessä eristelevytyypissä on 3 mm XPS pinnoite, joten kasaus menisi ihan liimaamalla. Tuleeko kellekään mieleen esteitä tällaisen toteutukselle?

38

4339

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Estettä en keksi, sen sijaan kiinnostaa mitä tuollaiset maksavat? Lisäyksenä ettei minulla ole käytännössä muuta latausta kuin maasähkö (perämoottori, eikä veneeseen saa järkevästi sovitettua aurinkopanelia), joten jääkaapin pitäisi olla todella energiatehokas ennen kuin sellainen kannattaa asentaa.

    • Joakim_

      Tee kohtuukokoinen boksi ja käytä polyuretaania riittävästi (25 mm riittää jo pitkälle). Edellisesssä veneessäni 0li 23 litran boksi ja 40 W kompressori kävi sisälämpötilasta ja kaapin käytöstä riippuen 1/6-1/10 ajasta eli keskikulutus 0,3-0,6 A eli 8-13 Ah/vrk. Noin alhaisissa kulutuksissa eristystä oleellisempaa alkaa olla se mitä kaappiin laittaa. Vaikkapa 3 litraa 25 asteisia juomia vaatii 70 Wh jäähdytystyön eli lisää vuorokausikulutusta n. 8 Ah.

      Onko nuo VIPit sitten merkittävästi ohuempia kuin 25 mm? Miten nurkkien, luukun, saranoiden ja jäähdytysputkien häviöt? Varmasti on paljon kalliimpaa ainakin.

      • FF 27

        Hahmottelin tuollaista 55 L boksia. Neliöhinta näyttää olevan valmiissa moduuleissa 100 - 150 e 25 mm paksuudella. Paksuudet on 10 - 50 mm. Jos aurinkopaneelin tuotto päivässä on luokkaa 10 Ah, niin silloin mun mielestäni tuo 8 - 13 Ah on jo paljon. Tiivis tuosta tietysti täytyy tehdä. Jos jaksaa vaivan väkertää, niin mielummin hyödyntää samalla tehokkaammat materiaalit.


      • Joakim_
        FF 27 kirjoitti:

        Hahmottelin tuollaista 55 L boksia. Neliöhinta näyttää olevan valmiissa moduuleissa 100 - 150 e 25 mm paksuudella. Paksuudet on 10 - 50 mm. Jos aurinkopaneelin tuotto päivässä on luokkaa 10 Ah, niin silloin mun mielestäni tuo 8 - 13 Ah on jo paljon. Tiivis tuosta tietysti täytyy tehdä. Jos jaksaa vaivan väkertää, niin mielummin hyödyntää samalla tehokkaammat materiaalit.

        Turha tehdä noin isoa mielestäni. Meille tuo 23 litrainen riitti oikein hyvin 4-henkiselle perheelle 3-4 päivän kauppavälille. Kaikkea mitä kotona pitää jääkaapissa ei ole tarpeen veneessä sinne laittaa.

        Nykyisessä veneessä on varmaan 100 L boksi. Onhan se helpompi pakata ja enemmän tulee siellä tavaraa pidettyä, mutta ei tuo nyt mikään suuri juttu ollut meidän perheelle.

        Jos tilaa on 55 L boksille 25 mm eristyksellä, saat 45 litraa 50 mm eristyksellä, joka varmasti on riittävä PU:lla. Onko tilavuusero hintaeron arvoinen? Onko noilla VIP-moduuleilla yhtä helppo tehdä boksi?

        En usko, että pääset alle tuon 8-13 Ah:n pelkästään eristystä parantamalla. Varmaankin pitäisi olla myös erityisen pieneen kulutukseen suunniteltu kompressori ja höyristin sekä myöskin pientä kulutusta suosivat käyttötavat (ei laita lämpimiä nesteitä kaappiin, eikä avaa kaappia usein.


      • FF 27
        Joakim_ kirjoitti:

        Turha tehdä noin isoa mielestäni. Meille tuo 23 litrainen riitti oikein hyvin 4-henkiselle perheelle 3-4 päivän kauppavälille. Kaikkea mitä kotona pitää jääkaapissa ei ole tarpeen veneessä sinne laittaa.

        Nykyisessä veneessä on varmaan 100 L boksi. Onhan se helpompi pakata ja enemmän tulee siellä tavaraa pidettyä, mutta ei tuo nyt mikään suuri juttu ollut meidän perheelle.

        Jos tilaa on 55 L boksille 25 mm eristyksellä, saat 45 litraa 50 mm eristyksellä, joka varmasti on riittävä PU:lla. Onko tilavuusero hintaeron arvoinen? Onko noilla VIP-moduuleilla yhtä helppo tehdä boksi?

        En usko, että pääset alle tuon 8-13 Ah:n pelkästään eristystä parantamalla. Varmaankin pitäisi olla myös erityisen pieneen kulutukseen suunniteltu kompressori ja höyristin sekä myöskin pientä kulutusta suosivat käyttötavat (ei laita lämpimiä nesteitä kaappiin, eikä avaa kaappia usein.

        Kuva selvittäisi tilanteen parhaiten, mutta noin 40 % päältä katsoen suorakulmaisesta arkusta on tarkoitus työntää istuinkaukalon puolelle käyttämättömään tilaan. Sen tilan kattoon asennan jo olemassa olevan O-höyrystimen (pakastinlokeron) ja sen alapuolelle hyllyjä. Suuaukko jää silloin täysin vapaaksi. Ainevahvuuden kasvattaminen kaventaisi suoraan suuaukkoa tuon 5 cm (30 cm -> 25 cm) tai sitten se tila olisi roskikselta pois. Tila mihin molemmat pitää peräkkäin mahtua on noin 61 cm ja olin ajatellut nurkkaan 14 L tiivistettyä roska-astiaa (21x28x38) cm. Tarvetta noin suurelle jääkaapille tuskin on, mutta tuon O-höyrystimen takia se täytyy noin suureksi tehdä.

        Helppo tämä projekti ei varmasti ole kun pitää ryhtyä venepuusepäksi, sähkömieheksi ja kylmälaiteasentajaksi. Eristeiden kasaus liimalla on varmasti helpoimmasta päästä kokonaisuudessa. Pentterin toiminnallisuus lisääntyisi kuitenkin valtavasti ja kaksi isoa säilytystilaa vapautuisi samalla.


    • Stroh70

      Veneessä jääkaapilla on usein nimellistä energiatehokkuutta pahempi ongelma saada riittävästi ilmakiertoa lauhdutinelementin ympärille. ts. lämmönsiirto heikkenee kun ahtaassa huonosti tuuletetussa tilassa "kaapintausta" kuumenee. Hyvin tuuletetussakin tilassa tulee kesäpäivänä ongelma tuosta lämpötilan noususta. Jos on vielä tumma runko veneessä, niin hejssan vaan ja täysillä paahtaa ilman tuloksia eikä siinä kaapin omat eristeet tai energiatehokkuus auta.

      Itselläni on kompuralla toimiva pakastin (no, melkein, pitää tavaran jäässä jossain -7 asteessa ja tekee jäitä) ja absoptiojääkaappi, joka toimii kaasulla, akuilla tai verkkovirralla, reissusa yleensä tietenkin kaasu valittuna. Näihin on laitettu 12V PC-tuuletin molempiin pitämään huoli, että ilma varmasti kiertää. Pakastin saa sisäänsyöttöilman fööripuolen pilssin kautta eli suunnilleen enintään vedenlämpöistä ilmaa, jääkaappi on laitaa vasten, mutta samaan tapaan kaapintaustan kiertoa kiihdytetään tuulettimella alhaalta ylös.

      Toimii todella hyvin, tuulettimet vievät virtaa erittäin vähän. Vaikutuksen huomaa kun pistää puhalluksen päälle, ensin tulee tulikuumaa ilmaa kaapin takaa, sitten muutamassa minuutissa muuttuu viileäksi ja kyllä - sen näkee jääkaapin sisälämpötilan muutoksesesa ja pakastimen kompuran käyntitiheydestä.

      Ja antaa lisää vapausasteita itse kylmäkoneen sijoitukseen veneessä.

      • Kuuleri15

      • FF 27

        Ruotsalaisten keksinnössä näytti kuitenkin olevan virrankulutusta vielä jonkin verran. Tuo jäähdysilman vienti kompuralle oli hyvä huomio. Esim. tällaisella puhaltimella http://www.ebmpapst.fi/fi/products.php?pid=11245 luulisi onnistuvan. Melutaso vain 23 dB, mutta ilmavirta 17 L sekunnissa. Mitä jos ilmankierron järjestäisi istuinkaukalosta kajuuttaan ja tekisi tuulettimen käännettäväksi? Kylmemmillä ilmoilla saisi puhallettua kompressorin lämmön sisälle ja lämpimillä ilmoilla ulos.


    • h66777

      Jääkappi purjeveneessä ei ole juurikaan mieltä, koska kesäkuumallakin tyhjiöpakatut pihvit säilyvät tasapohjaisen veneenkin pilsissä pari päivää ja kauppoja on tiheästi itämerellä. Kuitenkin kannattaa hakea esim tuoretta juomavettä muutaman päivän välein, niin samalla käy kaupassa hakemassa tuoretta syötävää.

      Muutenhan säilykkeillä selviää vaikka kuinka kauan ja uht maito säilyy myös hyvin veneessä.

    • Joakim_

      No tuo 8-13 Ah tarkoittaa 4-6 W keskitehoa. Sillä ei mitään lämmitä eikä ole järkeä lisätä kulutusta 1,2 W tuulettimella, kun kompressorissa on jo tuuletin (käy vain kompressorin käydessä).

      Kompressori pitää laittaa tarpeeksi kauas boksista, jotta se ei lämmitä boksin ulkokuorta. Meillä se oli sohvan punkan alla ja välissä oli RST vesitankki. Tila oli täysin tuulettamaton, mutta tuo vesitankin pääty ja veneen pohja (kerrosrakennetta tuolla tosin) toimivat hyvinä lämmönsiirtiminä ja tila ei koskaan tullut kuumaksi, mutta hiukan kyllä sisäilmää lämpimämmäksi ellei vesitankin vesi ollut vielä jääkylmää. Tuolla 6 W teholla muuten lämmittää 75 L vesitankkia 1,5 astetta vuorokaudessa.

      • FF 27

        Idea oli siis parantaa kompuran hyötysuhdetta tehostamalla sen jäähdytystä. Ja luonnollisesti tuuletin pitäisi kytkeä niin, että on päällä vain kompuran käydessä. Eli tehonlisäys olisi vain 40 W -> 41,2 W. Luulen että mulla on tälläkin hetkellä tuollainen kytkentä. Kompura siis tuulettimella tuuletetussa tilassa. Inhottavasti vaan vie yhden kokonaisen säilytyslokeron ja siirtäisin mieluusti tuon sinne istuinkaukalon istuimen alapuolella olevaan hukkatilaan.


      • Kalleankka..
        FF 27 kirjoitti:

        Idea oli siis parantaa kompuran hyötysuhdetta tehostamalla sen jäähdytystä. Ja luonnollisesti tuuletin pitäisi kytkeä niin, että on päällä vain kompuran käydessä. Eli tehonlisäys olisi vain 40 W -> 41,2 W. Luulen että mulla on tälläkin hetkellä tuollainen kytkentä. Kompura siis tuulettimella tuuletetussa tilassa. Inhottavasti vaan vie yhden kokonaisen säilytyslokeron ja siirtäisin mieluusti tuon sinne istuinkaukalon istuimen alapuolella olevaan hukkatilaan.

        Meillä oli sellainen energiatehokas boxi FE 27.ssa muistakseni coolmatic tai vastaava rappusten alla (irtorappuset vm. 83)

        Oli minusta erittäin tehokas, ei kuluttanut paljoa ja ennenkaikkea siitä ei jäänyt yhtään jälkeä rakenteisiin kun boxi lähti mukaamme seuraavaan veneeseen ja kulkenut reissuillamme sekä veneessä että autossa.

        Itse voin sanoa että en ole koskaan edes harkinnut veneen ostoa jossa on tehty "ihan itse" liian suuria muutoksia = virityksiä.


      • hyvä jäähdytys
        FF 27 kirjoitti:

        Idea oli siis parantaa kompuran hyötysuhdetta tehostamalla sen jäähdytystä. Ja luonnollisesti tuuletin pitäisi kytkeä niin, että on päällä vain kompuran käydessä. Eli tehonlisäys olisi vain 40 W -> 41,2 W. Luulen että mulla on tälläkin hetkellä tuollainen kytkentä. Kompura siis tuulettimella tuuletetussa tilassa. Inhottavasti vaan vie yhden kokonaisen säilytyslokeron ja siirtäisin mieluusti tuon sinne istuinkaukalon istuimen alapuolella olevaan hukkatilaan.

        Ratkaisu ei sovi niin hyvin jo olemassa olevan laitteiston muutoksiin, mutta myös vesijäähdytteisiä lauhduttimia on. Itse siirryin sellaiseen, kun edellinen moottorivetoinen kompura päästi freonit ulos laakereiden loppuessa. Lauhdutin on läpivientiin rakennettu, eli pentrin pesualtaiden tyhjennyksen läpivienti vaihdettiin. Kunnollisen ilmanvaihdon rakentaminen kompuralle tarjolla olevaan tilaan olisi ollut hiukan vaivalloista ja jäi pois se ilmajäähdytteisen lauhduttimen tuulettimen hurinakin. Säästyi tietysti myös kaappitilaa, eikä tarvitse pelätä tavaroiden olevan ilmankierron tiellä. Itse kompurahan on todella hiljainen, lähinnä sen pysähtymisen kuulee.


      • FE27 ?
        Kalleankka.. kirjoitti:

        Meillä oli sellainen energiatehokas boxi FE 27.ssa muistakseni coolmatic tai vastaava rappusten alla (irtorappuset vm. 83)

        Oli minusta erittäin tehokas, ei kuluttanut paljoa ja ennenkaikkea siitä ei jäänyt yhtään jälkeä rakenteisiin kun boxi lähti mukaamme seuraavaan veneeseen ja kulkenut reissuillamme sekä veneessä että autossa.

        Itse voin sanoa että en ole koskaan edes harkinnut veneen ostoa jossa on tehty "ihan itse" liian suuria muutoksia = virityksiä.

        Ja mikäs vene se FE27 oikein on olevinaan ?


      • 18
        hyvä jäähdytys kirjoitti:

        Ratkaisu ei sovi niin hyvin jo olemassa olevan laitteiston muutoksiin, mutta myös vesijäähdytteisiä lauhduttimia on. Itse siirryin sellaiseen, kun edellinen moottorivetoinen kompura päästi freonit ulos laakereiden loppuessa. Lauhdutin on läpivientiin rakennettu, eli pentrin pesualtaiden tyhjennyksen läpivienti vaihdettiin. Kunnollisen ilmanvaihdon rakentaminen kompuralle tarjolla olevaan tilaan olisi ollut hiukan vaivalloista ja jäi pois se ilmajäähdytteisen lauhduttimen tuulettimen hurinakin. Säästyi tietysti myös kaappitilaa, eikä tarvitse pelätä tavaroiden olevan ilmankierron tiellä. Itse kompurahan on todella hiljainen, lähinnä sen pysähtymisen kuulee.

        jaa mites estät pakkasvauriot tuollaisessa läpivientiin rakennetussa lauhduttimessa???


      • ei huolta
        18 kirjoitti:

        jaa mites estät pakkasvauriot tuollaisessa läpivientiin rakennetussa lauhduttimessa???

        Mitenkäs niitä tarttis estää? Ei siellä ole missään jäätyvää vettä, kun vene on ylhäällä. Jos taas kelluu ja jäätyy läpivientien syvyydelle, ei se jäätyminen ole enää suuri murhe. Lauhdutin on vain pohjaläpiviennin sisään rakennettu putkikierukka, jota merivesi jäähdyttää ja vettä kulkee vain läpiviennin sisällä, kuten alkuperäisessä samalla paikalla olleessa läpiviennissä.


    • Virittelijä

      No kyllä ne ihminen ihan itse aina tekee eli ei se aina ole kuitenkaan "viritys". Toki ratkaisu ja työnjälki kuten materiaalitkin pitää olla kohdallaan. Tietysti virityksiäkin löytyy......

      • Viime keväänä vaihdoin kajuutan aurinkokennotuulettimen koska sen moottorin laakerit olivat jo alkaneet kolista. Vanhan aurinkoelementin sijoitin sopivaan paikkaan ja vedin piuhat nestekaasujääkaapin taakse. Tässä tuuletinmallissa oli moottorina käytetty samaa Mabucchin pientä moottoria jota Wallas käyttää petroolikäyt. lämmittimissään (mm. W 1800 Sail). Tämähän helpotti asennusta paljon: uusi moottori ja vanha tuuletinpyörä kumikiinnikkeen varassa kaapin taakse tehostamaan ilmankiertoa. Vähäinenhän tuo sähkönsäästö on mutta onhan se kuitenkin kotiinpäin.


    • Ice ice baby
    • nuhoniilo

      Älkäähän nyt arvoisat kanssaveneilijät kääntäkö alkuperäistä kysymystä nurinpäin.
      Jos joku kysyy energiatehokkaan jääkaapin ratkaisuista mielipiteitä niin turha kommentoida että jääkaappi on turha laite, loman ajan jaksaa vetää säilykkeilläkin.
      Pitäydytään teknisissä ratkaisuissa.
      Kylmäntarpeen kyseenalaistajille voin sanoa että en lähtisi veneilemään jos en voisi omassa veneessäni nauttia lämpimän päivän päätteeksi kylmästä kaljasta.
      Ja tämä on VAIN minun ratkaisuni

    • heidiQUUUUU!

      heidi on läski

      • Nuhoniilo

        minun mielestäni Heidi on oikein söpö ja viehättävä satakiloinen neitokainen.
        Positiivisuutta peliin pojat.


    • Targa 96

      Toistuvasti pohditaan millainen jääkaappi on paras. Miksi ette laita kaasukaappia. Ei vie ampeeriakaan virtaa ja kylmää piisaa. Itse en vaihtaisi kaasukaappia mihinkään muuhun.

      • skiglaaja.

        Varmaan laittaisinkin, jos tilaa riittäisi vielä 11kg pullolle. Nyt keulaboxissa uunille 5kg.


    • kilsakilu

      Minulla toimii 40 watin aurinkopaneelilla jääkaappi 31 jalkaisessa .Ei mitään ongelmia kunhan kylmälaite on varustettu kompuralla ,jolloin se sähkönkulutus on kohtuullinen.Esimerkisi ensimmäinen haksahtamani kylmälaite maksoi n. 90 euroa ja vei virtaa 4 A.Seuraavan sijoitin 500 euroa ja keskikulutus on 0,4 A...siis kymmenesosa !!Kylmälaitteen kankinnassa ei kannata tinkiä!

      • skiglaaja.

        Kerro mikä merkki ja kompressorin koko sekä jääkaapin tilavuus. En ihan heti usko, että pelkällä paneelilla toimii Suomen oloissa. Itselläni on Waecon kompressori ja kuluttaa ihan "tarpeeksi" virtaa, en ole mitannut, mutta näppituntumalla on suurin kuluttaja veneessä Käyttö normaalia, 5 hengellä. Itselläni on myös 35w paneeli, josta vain nimellistä hyötyä akkujen lataajana. Kahden vrk jälkeen joutuu hupiakkuja (2x105ah) lataamaan monesti normaalikulutuksella (jääkaappi, lämmitin, elektroniikka). Aikaisemmassa veneessä oli ruotsalainen Supercoooler, mielestäni tämä oli parempi monessa suhteessa.


      • IsoASU
        skiglaaja. kirjoitti:

        Kerro mikä merkki ja kompressorin koko sekä jääkaapin tilavuus. En ihan heti usko, että pelkällä paneelilla toimii Suomen oloissa. Itselläni on Waecon kompressori ja kuluttaa ihan "tarpeeksi" virtaa, en ole mitannut, mutta näppituntumalla on suurin kuluttaja veneessä Käyttö normaalia, 5 hengellä. Itselläni on myös 35w paneeli, josta vain nimellistä hyötyä akkujen lataajana. Kahden vrk jälkeen joutuu hupiakkuja (2x105ah) lataamaan monesti normaalikulutuksella (jääkaappi, lämmitin, elektroniikka). Aikaisemmassa veneessä oli ruotsalainen Supercoooler, mielestäni tämä oli parempi monessa suhteessa.

        Isotherm ASU - viksu vekotin, varastoi kylmää kun veneen moottori on käynnissä.
        http://www.marinea.fi/shop/product_details.php?p=2593

        Meillä on tuollainen pienehkössä kylmäboxissa, liekö jonkun 30 litraa. Ei ongelmia, 2*60 ah akuilla pärjäilee ilman aurinkopaneeliakin. Pari vuosikymmentä pärjättiin ilman kylmäkonetta, mutta onhan se mukava kun savukalakin säilyy seuraavaan päivään.


      • Joakim_
        skiglaaja. kirjoitti:

        Kerro mikä merkki ja kompressorin koko sekä jääkaapin tilavuus. En ihan heti usko, että pelkällä paneelilla toimii Suomen oloissa. Itselläni on Waecon kompressori ja kuluttaa ihan "tarpeeksi" virtaa, en ole mitannut, mutta näppituntumalla on suurin kuluttaja veneessä Käyttö normaalia, 5 hengellä. Itselläni on myös 35w paneeli, josta vain nimellistä hyötyä akkujen lataajana. Kahden vrk jälkeen joutuu hupiakkuja (2x105ah) lataamaan monesti normaalikulutuksella (jääkaappi, lämmitin, elektroniikka). Aikaisemmassa veneessä oli ruotsalainen Supercoooler, mielestäni tämä oli parempi monessa suhteessa.

        Ei tuo mikään ihme ole (siis 0,4 A keskikulus) pienellä boksilla ja kompressorilla (kaikkihan noi taitaa Danfosseja olla). Meillä riitti 100 Ah hupiakku n. kolme vuorokautta ilman panelia 4:llä hengellä samassa käytössä.

        Nykyisessä veneessä on sitten 150 Ah hupikku ja selkeästi isompi boksi (ei kuitenkaan mikään 100 l, kuten monissa nykyään) ja tuollakin pärjää sen kolmisen vuorokautta, jos ei käytä paljoa autopilottia tai kulkuvaloja, jotka ovat todella suuria syöppöjä edelliseen veneeseen verrattuna.

        40 W paneeli riittää juuri ja juuri 0,4 A keskikulutuksen kompensointiin. Se lataa n. 2,4 A optimioloissa eli keskimäärin ~10 Ah/vrk, jonka boksi kuluttaa.

        35 w paneli ja 2*105 Ah hupiakkujen kestäminen vain 2 vrk kuulostaa sen sijaan aikamoiselta törsäykseltä. Jos vaikka käytät 50% nimelliskapasiteetista, olisi se (105 Ah panelin ~20 Ah)/ 48 h = 2,6 A keskikulutus. Millainen on kompuran käyntisuhde? Onko termostaatin asento järkevä ja kompura hyvin tuuletettu?

        Mitä parempaa Supercoolissa oli? Siinähän on surkea jäähdytysteho ja suuri kulutus kompuraan nähden.


      • skiglaaja.
        Joakim_ kirjoitti:

        Ei tuo mikään ihme ole (siis 0,4 A keskikulus) pienellä boksilla ja kompressorilla (kaikkihan noi taitaa Danfosseja olla). Meillä riitti 100 Ah hupiakku n. kolme vuorokautta ilman panelia 4:llä hengellä samassa käytössä.

        Nykyisessä veneessä on sitten 150 Ah hupikku ja selkeästi isompi boksi (ei kuitenkaan mikään 100 l, kuten monissa nykyään) ja tuollakin pärjää sen kolmisen vuorokautta, jos ei käytä paljoa autopilottia tai kulkuvaloja, jotka ovat todella suuria syöppöjä edelliseen veneeseen verrattuna.

        40 W paneeli riittää juuri ja juuri 0,4 A keskikulutuksen kompensointiin. Se lataa n. 2,4 A optimioloissa eli keskimäärin ~10 Ah/vrk, jonka boksi kuluttaa.

        35 w paneli ja 2*105 Ah hupiakkujen kestäminen vain 2 vrk kuulostaa sen sijaan aikamoiselta törsäykseltä. Jos vaikka käytät 50% nimelliskapasiteetista, olisi se (105 Ah panelin ~20 Ah)/ 48 h = 2,6 A keskikulutus. Millainen on kompuran käyntisuhde? Onko termostaatin asento järkevä ja kompura hyvin tuuletettu?

        Mitä parempaa Supercoolissa oli? Siinähän on surkea jäähdytysteho ja suuri kulutus kompuraan nähden.

        Juuri tuo kulutus oli erittäin maltillista Supercoolissa sekä tuo nollaan jäähdytys käytettäessä moottoria. Nykyinen kompura käy arviolta suhteessa 1päällä neljä pois ehkä enemmänkin, vaikea muistella tarkkaan, mutta tuntumalta aika paljon. Pidetty lämpötila noin 6C. Kopressorin paikka mielestäni on ok tuuletusritilöineen, ikä 8 v.. Meillä kyllä jääkaapin käyttö on suht. kovaa, lisäksi lämppäri päällä syksyllä, jolloin paneeli ei tuota mitään sekä normaalit elektroniikat ja valot.


      • Joakim_
        skiglaaja. kirjoitti:

        Juuri tuo kulutus oli erittäin maltillista Supercoolissa sekä tuo nollaan jäähdytys käytettäessä moottoria. Nykyinen kompura käy arviolta suhteessa 1päällä neljä pois ehkä enemmänkin, vaikea muistella tarkkaan, mutta tuntumalta aika paljon. Pidetty lämpötila noin 6C. Kopressorin paikka mielestäni on ok tuuletusritilöineen, ikä 8 v.. Meillä kyllä jääkaapin käyttö on suht. kovaa, lisäksi lämppäri päällä syksyllä, jolloin paneeli ei tuota mitään sekä normaalit elektroniikat ja valot.

        1 päällä neljä pois =20% käyntisuhde = 0.6-1 A keskikulutus kompressorista riippuen. Jos Supercool vei vähemmän ja kykeni jäähdyttämään lähelle nollaa, oli boksi varmasti todella pieni.

        Täällä lupaillaan käydessä 6,2 A ja 1,5 A keskikulutusta ja boksin maksimikooksi 50 litraa: http://www.marinea.fi/shop/product_details.php?p=1791

        Kun pienimmätkin kompressorit riittävät 130 litran boksille ja vievät käydessäänkin enintään 3,3 A:
        http://www.marinea.fi/shop/product_details.php?p=53
        Tässä 40 litran kompressoriboksi 0,6 A keskikulutuksellla: http://www.marinea.fi/shop/product_details.php?p=46

        Vene-lehden testissä 5/96 testissä Supercoolin kylmäkerroin oli 0,44 ja kompressorien 0,72-1,08. Kylmäkerroin kertoo suoraan sähkönkulutuksen jäähdytykseen nähden eli Supercoolin kulutus oli 1,6-2,5 -kertainen samanlaisessa boksissa samassa lämpötilassa.


      • IT-insinörtti

        Aurinkopaneelin tuotto vuorokaudessa on karkeasti 4*teho, eli 4*40W = 160Wh / vrk. Kerroin voi olla parhaimmilla paneeleilla optimaalisesti asennettuna optimaalisella leveysasteella enemmän, eli jopa 6-7.

        Todellinen tuotto hävikit ym. huomioiden Ah vuorokaudessa 160Wh/12V = 13Ah / vrk.
        Jääkaapin tarve 0,4A*24h = 9,6Ah vuorokaudessa.

        Jos kennosta saa kaiken sähkön talteen akkuihin auringonpaisteen aikaan, ja käyttää sen pelkästään jääkaappiin, lienee kilsakilun skenaario mahdollinen. Tuomio: ei kakanpuhuja.


      • Joakim_
        IT-insinörtti kirjoitti:

        Aurinkopaneelin tuotto vuorokaudessa on karkeasti 4*teho, eli 4*40W = 160Wh / vrk. Kerroin voi olla parhaimmilla paneeleilla optimaalisesti asennettuna optimaalisella leveysasteella enemmän, eli jopa 6-7.

        Todellinen tuotto hävikit ym. huomioiden Ah vuorokaudessa 160Wh/12V = 13Ah / vrk.
        Jääkaapin tarve 0,4A*24h = 9,6Ah vuorokaudessa.

        Jos kennosta saa kaiken sähkön talteen akkuihin auringonpaisteen aikaan, ja käyttää sen pelkästään jääkaappiin, lienee kilsakilun skenaario mahdollinen. Tuomio: ei kakanpuhuja.

        Suomessa tuo kerroin 4, parhaimmillaan jopa 5, pätee kesällä (ei syyskuussa!), mutta pitää huomioida myös sopiva latausjännite ja/tai paneelin jännite nimellisteholla. 40 W paneelista saa käytännössä 2,4 A latausvirran (hakkurisäätimellä ehkä 2,6 A, kun akku on aika täysi) eli vuorokaudessa kertoimella 4-5 9,6-12 Ah. Ja tuostakin pitää vähentää akun hyötysuhde, jotta päästään akusta käytettävissä olevaan sähköön.


      • IT-insinörtti
        Joakim_ kirjoitti:

        Suomessa tuo kerroin 4, parhaimmillaan jopa 5, pätee kesällä (ei syyskuussa!), mutta pitää huomioida myös sopiva latausjännite ja/tai paneelin jännite nimellisteholla. 40 W paneelista saa käytännössä 2,4 A latausvirran (hakkurisäätimellä ehkä 2,6 A, kun akku on aika täysi) eli vuorokaudessa kertoimella 4-5 9,6-12 Ah. Ja tuostakin pitää vähentää akun hyötysuhde, jotta päästään akusta käytettävissä olevaan sähköön.

        Myöntänet, että kerroin 4 on aika hyvä mutu -mitta paneelia ostaessa.
        Kertoimen avulla lasketun tehon määrä on paneelin lataussäätimen ulostuksesta saatava keskimääräinen sähkön anti vuorokaudessa.

        Jos jatkuva laitteiden kulunki on 1A jokaisena vrk:n tuntina, pitäisi pelkillä aurinkokennoilla k.o saatava sähkön määrä olla 24A/vrk. Tästä lasketaan paneelin nimellisteho: (1A*24h*12V) / 4 = 72W:n aurinkopaneeli.


      • Joakim_
        IT-insinörtti kirjoitti:

        Myöntänet, että kerroin 4 on aika hyvä mutu -mitta paneelia ostaessa.
        Kertoimen avulla lasketun tehon määrä on paneelin lataussäätimen ulostuksesta saatava keskimääräinen sähkön anti vuorokaudessa.

        Jos jatkuva laitteiden kulunki on 1A jokaisena vrk:n tuntina, pitäisi pelkillä aurinkokennoilla k.o saatava sähkön määrä olla 24A/vrk. Tästä lasketaan paneelin nimellisteho: (1A*24h*12V) / 4 = 72W:n aurinkopaneeli.

        4 on ihan hyvä kerroin, mutta pointtini oli siinä, että sillä kerrotaan efektiivistä tehoa, joka on paljon alempi, koska paneelin nimellisteho on yleensä n. 17 V jännitteellä. Akkua ladataan n. 14 V jännitteellä ja kulutus tapahtuu n. 12 V jännitteellä, joten tuossakin on eri tehot samalla virralla.

        Tehoa siis pitää korjata kertoimella ~12/17 laskettaessa tarvittavaa paneelia jatkuvan kulutuksen perusteella. Jos käyttää optimisesti lähes 6:n kerrointa, pääsee tuohon 4:ään ilman korjausta, mutta ei taida tuollainen toteutua Suomessa koskaan pidemmällä ajanjaksolla (esim. kuukausi) pilvien takia.

        Tuosta oli mittauksia vaikkapa VENE-lehdessä 5/94 vuodelta 1993 purjeveneestä, jossa oli NAPSin 25 W paneeli luukkutallin päällä. Keskituotto oli kesäkuussa 5,4 Ah/vrk, heinä 5,0, elo 3,4, syys 2,7 ja loka 1,1. Paras vuorokausi oli kesäkuussa 10 Ah/vrk. Sun kaavan mukaan pitäisi tulla 8,3 Ah/vrk ja mun 5,9 Ah/vrk.


    • Zensori

      Löytyykös pioneeria kokeilemaan Aerogeliä tässä kohteessa?

      https://www.google.com/search?source=ig&hl=fi&rlz=&q=aerogel&oq=aerogel&aq=f&aqi=g10&aql=&gs_sm=e&gs_upl=3896l5468l0l7284l7l6l0l0l0l0l184l848l2.4l6l0

      Eli:
      -paksuus murto-osa polyuretaanista
      -taipuisaa
      -läpikuultavaa (tiedä siten mitä apua tuosta on, mutta näkeepä mitä kaapissa on?)
      -hengittävää
      -helppo puhdistaa
      -helppoa käsitellä
      -yksiaineista eli pysyy kasassa

      Kiinnostaisi miten tommoisen saisi toimimaan. Sanotaan, että materiaali on huopamaista, joten kai sitä pystyisi ompelemaan ellei sitten liimaamaan.

      • airokeeli

        Minulla on tuota pala jemmassa. Suunnitelmissa olisi laittaa siitä lisäeristystä nykyiseen kylmäboxiin. Tosin se on kyllä aika pölisevää ja paljain käsin käsiteltynä kuivattaa kädet tosi tehokkaasti. Koska paikat ovat ahtaat kylmäboxin ympärillä olisi tämä materiaali siihen kuitenkin varsin sopivaa.

        Tämä minun materiaali ei kuitenkaan ole läpikuultavaa, vaan valkoista 10 mm:n huopaa.

        Aerogeelin avulla on tehty myös tyhjöelementtejä, joilla on vieläkin parempi lämmöneristyskerroin.


      • Kokeiltu on
        airokeeli kirjoitti:

        Minulla on tuota pala jemmassa. Suunnitelmissa olisi laittaa siitä lisäeristystä nykyiseen kylmäboxiin. Tosin se on kyllä aika pölisevää ja paljain käsin käsiteltynä kuivattaa kädet tosi tehokkaasti. Koska paikat ovat ahtaat kylmäboxin ympärillä olisi tämä materiaali siihen kuitenkin varsin sopivaa.

        Tämä minun materiaali ei kuitenkaan ole läpikuultavaa, vaan valkoista 10 mm:n huopaa.

        Aerogeelin avulla on tehty myös tyhjöelementtejä, joilla on vieläkin parempi lämmöneristyskerroin.

        Kaikkea tullut kokeiltua:
        1. Pilssissä säilyttäminen - ei ole kesällä riittävän kylmä
        2. Kylmäboksin tekeminen - Finnfoam levyä, uretaanivaahtoa ja alumiiniteippiä.
        Kunnollinen eristäminen on tärkeää. Tähän kun laitoin 2 x 1,5 litrasta jäistä limpparipulloa perjantaina, niin oli viikonlopuksi jääkaappi (ja kylmää vettä). Toimi ihan OK viikonloppuhommana, mutta ei pitemmillä retkillä.
        3. Edelliseen kylmäboksiin lisäsäsin kompressorijääkaapin Isotherm. Hyvä peli mutta valitettavasti akkukapasiteetti rajoittaa. No laittamalla nuo jääpullot saatiin kesällä noin 4-5 päivää ilman lautausta.
        4. Sitten vaihtui vene ja siinä oli Supercool-kylmäkone. Toimii ihan hyvin noin 20 lämpötilaan, mutta sitten rupeaa lämpötila nousemaan kylmäkaapissa, koska tuon tekniikan jäähdytysteho ei vaan riitä. Tekniikka toimii moottoriveneissä joilla tehdään päiväretkiä ja kone lataa. Purjeveneessä ei ole sovelias koska kuluttaa kuumalla max. 7A virtaa, joten se on ilman latausta kaksi akkua per päivä.
        5. Sitten päätin yhdistää kertyneen kokemuksen, eritys, tuuletus, ääni ja virrankulutus. Valinta oli lisätä Isotherm kompressorijääkaappi, ASU-kylmävaraaja ja vielä merivesijäähdytys.

        Nyt on pieni äänetön pentterin kaapin alle sopiva laite, joka ei vienyt tilaa veneestä edes pentterin kaapista. Asennus oli vielä inhottavampi kuin olin kuvitellut. Pentterin viemärin läpivienti piti poistaa ja suurentaa . Sen jälkeen saada uusi läpivienti paikalleen jossa oli jo kylmäkoneen putket kiinni. Ei kuulota pahalta mutta teeppä tämä purkamatta koko pentteriä ja veneen sisusta. Sen jälkeen sinulla on vielä ASU kylmäkalle joka pitää laittaa kylmäboksin sisälle ja liittää putket. Nyt sitten on 3 metriä kupariputkea kylmäboksissa tai kompressorin kanssa samassa tilassa. Niitä ei voi lyhentää ellet halua laitattaa uusia kylmäaineita. Taivuttelin ne siististi ja eristin armaflexillä.

        Ratkaisu on hyvin toimiva ASU, kompressori, merivesijäähdytys. Mikäli olisin tiennyt asennuksen hankaluuden kyseiseen veneeseen niin en varmasti olisi hankkinut kyseistä laitetta, vaan olisin tyytynyt kompressorijääkaappiin, koska ei tuo käytännön ero ole niin merkittävä.

        Tää jääkaappi on ikuinen kierre


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      136
      7639
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1893
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1870
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1613
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      179
      1535
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      104
      978
    7. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      910
    8. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      810
    9. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      769
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      32
      764
    Aihe