Lääkkeiden lihottavuus vaikutuket?

Hei,

Kärsin kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä, joka on tyyppi 2. Olen syönyt siihen noita deprakineja 1000 mg anoksella, mutta lääke vaihdettiin liiallisen ruokahalun takia. (Rupesi ilmenevään yösyömistä ja napostelua).

Nyt kokeillaan sitten tuota Ketipinoria 200 mg anoksella, mutta ei oikein mieltä lämmittä kun lukee noita yleisiä sivuoireita ja kun lukee noita käyttäjäkokemuksia, että "pahimpia lääkkeitä, jotka yllyttävät painonnousuun".
Nyt olen ainakin sen jo huomannut, että kärsin ummetuksesta ja ei ole kiva tunne.

Menee vain luottamus lääkäriin, kun kysyin, että onko sellaista lääkettä tähän tyyppi 2:seen, joka ei lisäisi ruokahalua tai vaikuttaisi painonnousuu. Sitten suositellaakin tällaista.

Minulla on muutenkin ollut ongelmia painon suhteen. (Olen lievästi jo ylipainoinen ja näyttää kertyvän vain lisää, ruokailu tottumukset terveelliset ja harrastan liikuntaa), joten siitä tämä ei ole kiinni. Kaikki paino ongelmat alkoivat lääkityksen aloitettua.

Nyt pelkään, että alan kärsimään anoreksiaa, koska lihoa en lääkkeiden avulla halua.
Kysynkin nyt teiltä, että onko oikeasti olemassa kaksisuuntaiseen lääkettä, joka ei nosta painoa. Kysyin topimaxsista, mutta kuulema ei enää käytetä kyseiseen vaivaan.

Toivottavasti otatte viestini vakavasti. Painin muutenkin itsetunnon kanssa ja en todellakaan enää kestä sitä jos painoa tulee kunnolla päälle.
10286
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 10

Vanhimmat

Entäs voxra tai lamictal? Minulla on ylipainoa melkoisesti. Ketipinorista tulee ottamisen jälkeen syöpöttelyä, mutta mikä siinä muu auttaa, kun hillitä itseään? Eihän lääke sinällään välttämättä lihota ja tuo nesteitä kehoon, vaan se laittaa ihmisin syömään. Pitää yrittää taistella sitä vastaan. Ketipinorin otan illalla ja pyrin olemaan sängyssä nukahtamiseen asti, etten menisi syömään jääkaapin sisältöä tyhjäksi. Kannattaa myös ostaa jääkaappiin terveellisiä ruokia, joista ei lihoa.

Äänestä

Noista lääkärini ei puhunut mitään. Sanoi, että jos ketipinor ei auta, niin voidaan kokeilla Abilify nimistä lääkettä. En tiedä millainen se sitten on. Olen ymmärätänyt että tuo on ns. raskaan sarjan lääke, kun itsellä kuitenkin metsästetään sopivaa tasaavaa tuohon lievään bipoon...

Äänestä
  • mut taitaa tuo Abilify jäädä hommaatta kun on aika tyyris lääke.

    Äänestä

Se on tosiaan kallis lääke, joten jäi meikäläiselläkin hommaamatta. Nyt on jo ihan tarpeeksi maksuja kaikista lääkkeistä. Kannattaa kysyä kaikista mahdollisista lääkkeistä. Se on harmi, mutta kokeilemalla sen tosiaan vasta saa selville.

Äänestä

Juu pitää kai sitä. Pelkään vain että itseinho kasvaa, niin kovaksi, että alkaisin miettiä, että tekisin itselleni jotain, mutta onneksi vielä ei näin. Olen aikanani ollut koulukiusattu ja muutenkin ulkonäkö on herkkä asia, niin jotenkin tuntuu katkeralta että lääkkeet vain sitten pahentais tilannetta.

Äänestä

Mistäköhän hyvästä oon saanu miinusta viestin perään. :D Täällä on kyllä sellasta sakkia, että voi hyvää päivää. Nää nuppilääkkeet on kyllä siitä paskamaisia, että tuntuu olevan enemmän sivuvaikutuksia, kun hyvää tekeviä vaikutuksia. Hiustenlähtöä pelkään kanssa tosi paljon. Melkein kaikissa näissä kaksisuuntaiseen masennukseen sopivissa lääkkeissä lukee mahdollinen hiustenlähtö sivuvaikutuksissa. Se vielä puuttuu, että lihavuuden lisäksi lähtee hiukset päästä. Eihän se kivaa ole, että muutenkin pahassa masennuksessa tuntee itsensä ulkonäön vuoksi vielä huonommaksi.

Äänestä
  • Itsellä tuo deprakine ei ainakaan tuonut hiusten lähtöä. Pitäisi ottaa varmaan lääkärin kanssa puheeksi tuo lamictal. Ainakin mitä käyttäjäkokemuksista kuullut niin ihan ok lääke.
    Nyt olen saanut sellaisia sisäisiä raivokohtauksia, että pitää noita "läskilääkkeitä" syöttää ja itseinho kasvaa entisestään. Itsellä myös muuten toi että jos hiukset lähtis niin se siitä vielä puuttuisi. Olen vaan miettinyt, että jos hiukset lähtevät lääkkeen syönnillä niin korjaantuuko tilanne entisellee lääkkeen lopetettua vai onko sit pysyvä vaiva? Taidan kysellä tyhmiä, mutta mennyt kyllä vähäinenkin luottamus lääkäreihin ja lääkkeisiin. Pitäisi varmaan heittää pillerit nurkkaan ja ajatella että tuurilla ne laivatkin seilaa.

    Äänestä

  • Turhautunut ihminen kirjoitti:

    Itsellä tuo deprakine ei ainakaan tuonut hiusten lähtöä. Pitäisi ottaa varmaan lääkärin kanssa puheeksi tuo lamictal. Ainakin mitä käyttäjäkokemuksista kuullut niin ihan ok lääke.
    Nyt olen saanut sellaisia sisäisiä raivokohtauksia, että pitää noita "läskilääkkeitä" syöttää ja itseinho kasvaa entisestään. Itsellä myös muuten toi että jos hiukset lähtis niin se siitä vielä puuttuisi. Olen vaan miettinyt, että jos hiukset lähtevät lääkkeen syönnillä niin korjaantuuko tilanne entisellee lääkkeen lopetettua vai onko sit pysyvä vaiva? Taidan kysellä tyhmiä, mutta mennyt kyllä vähäinenkin luottamus lääkäreihin ja lääkkeisiin. Pitäisi varmaan heittää pillerit nurkkaan ja ajatella että tuurilla ne laivatkin seilaa.

    Minulla myös lievä tyyppi 2. Ja Seroquelia syön tosi pienellä annoksella (samaa ainetta siis kuin Ketipinor). Tuo lääke ei sovi minulle ollenkaan. Todella vaikeita ummetusoireita ja vatsan toimintahäiriöitä. Sitäkin yritetty hoitaa huonoin tuloksin. Saman olen huomannut, että Seroquel turvottaa ja lihottaa. Haluaisin lääkkeestä eroon ja pian.
    Lamictal ja Topimax itselläni kävivät vaihtoehtoina mielessä. Mistä tieto, että Topimaxia ei enää käytetä ja miksi?

    Äänestä

Kyllä hiustilanteen pitäisi tasaantua jos jättää lääkkeen samantien. Itselläni kilpirauhasen vajaatoiminta ohensi hiukset puoleen joten en tosiaan halua mitään lääkettä mistä saattais lähteä hiuksia vielä lisää. Kyllä mun tuttavapiirissä topimaxi on käytössä muutamalla ja näyttää se olevan yliopiston apteekin sivullakin. Lääkärit on siitä omituista kansaa ettei ne edes myönnä kunnolla kuinka paljon haittaa kaikista lääkkeistä on. Pahin tapaus on se että hoidetaan toisella lääkkeellä yhden lääkkeen sivuoireita. Lääkärit vois ite popsia näitä pillereitä ja tulla vasta sitten sanomaan jotain.

Äänestä

Mtt erikoislääkäri sanoi niin, että on kuulema liian tehoton ja siksi Topimaxista kaksisuuntaisen hoidossa luovuttu, mutta taitaa olla niin monta sanojaa kuin tekiää.
Itse sanoin, että nimeen omaan lääkettä joka EI lihota ja keskusteltiin monta kertaa, mutta ketipinoori pasahti laariin. Tuntuu pahammelta tämä kuin tuo deprakine. Itse myös kärsin ummetuksesta, vaikka muuten en elämässäni koskaan siitä ole kärsinyt.

Äänestä

Kommentoi aloitusta


turhautunut ihminen kirjoitti:

Hei,

Kärsin kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä, joka on tyyppi 2. Olen syönyt siihen noita deprakineja 1000 mg anoksella, mutta lääke vaihdettiin liiallisen ruokahalun takia. (Rupesi ilmenevään yösyömistä ja napostelua).

Nyt kokeillaan sitten tuota Ketipinoria 200 mg anoksella, mutta ei oikein mieltä lämmittä kun lukee noita yleisiä sivuoireita ja kun lukee noita käyttäjäkokemuksia, että "pahimpia lääkkeitä, jotka yllyttävät painonnousuun".
Nyt olen ainakin sen jo huomannut, että kärsin ummetuksesta ja ei ole kiva tunne.

Menee vain luottamus lääkäriin, kun kysyin, että onko sellaista lääkettä tähän tyyppi 2:seen, joka ei lisäisi ruokahalua tai vaikuttaisi painonnousuu. Sitten suositellaakin tällaista.

Minulla on muutenkin ollut ongelmia painon suhteen. (Olen lievästi jo ylipainoinen ja näyttää kertyvän vain lisää, ruokailu tottumukset terveelliset ja harrastan liikuntaa), joten siitä tämä ei ole kiinni. Kaikki paino ongelmat alkoivat lääkityksen aloitettua.

Nyt pelkään, että alan kärsimään anoreksiaa, koska lihoa en lääkkeiden avulla halua.
Kysynkin nyt teiltä, että onko oikeasti olemassa kaksisuuntaiseen lääkettä, joka ei nosta painoa. Kysyin topimaxsista, mutta kuulema ei enää käytetä kyseiseen vaivaan.

Toivottavasti otatte viestini vakavasti. Painin muutenkin itsetunnon kanssa ja en todellakaan enää kestä sitä jos painoa tulee kunnolla päälle.

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu