Työmarkkinatuesta

sovittelua?

En nyt tiedä pääsenkö vähäksi aikaa työhön a) kokopäiväisesti, b) osa-aikaisesti, mutta kysyn nyt kuitenkin kun tuo Kela on jo kiinni tähän aikaan, että jos olen vajaan kuukauden kokopäiväisesti työssä (viikko, pari, tai vaikka koko kuu) tai sitten vastaavasti olen jatkossa töissä muutaman tunnin päivässä (viikossa 15 - 20 h) niin tunteeko työmarkkinatukijärjestelmä vastaavan sovitellun päivärahasysteemin kuin ansiosidonnainen.
Kokoaikaisessa tietenkin vaikuttaa, eli jos on yks kuu töitä, niin sitten taas jatkuu varmaan, mutta siis jos on vaikka nyt ensi viikosta jouluviikon loppuun töissä eli kolme viikkoa, niin miten se vaikuttaa työmarkkinatuen maksamiseen eli vaativatko sen palkkatodistuksen, eli jos palkka tulee sitten vasta tammikuun puolessavälissä, niin mitään työmarkkinatukiakaan ei voi maksaa vai eli jos mulla nyt tämän viikon lopussa olis työmarkkinatuesta kaks viikossa maksussa, niin saisko esim. ne kaks viikkoa heti kun ilmoittaa jouluviikolla, että työttömät päivät ja työpäivät.

Meinaan vaan, että jos jotain palkkatodistuksia vaativat, niin mullahan ei ole yhtään rahaa, edes tammikuun vuokran maksuun...

Eli siis onko työmarkkinatuessa soviteltuja päivärahoja, ja tarvitsevatko he palkkatodistuksen palkanmaksusta, jos täyttä päivää muutaman viikon. Toki 15 työtuntia/viikka taitaa olla palkkatodistuksen paikka?

KUKA TIETÄÄ!

Niin, huomenna soitan kuiteskii, ja odotan tilulilulei-soittoa kuunnellen, että asiakaspalvelija vapautuu...

12

546

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -

      Tietysti palkkatodistukset vaaditaan. Jokainen tienatty euro vähentää työmarkkinatukea 50 sentillä eli sovittelu on siinäkin käytössä. Yli 2 viikkoa kestävä kokopäivätyö taas katkaisee työnhaun ja samalla työmarkkinatuen.

      • joopa joo.

        Onko noin - että kaks viikkoa?

        No, minä nyt kuitenkin mielelläni sen kuukaudenkin kokopäiväisesti töissä olisin, kun se on kuitenkin enemmän rahaa kuin 411 e. Mutta se on sitten se, että kun tässä ollaan jo siinä vaiheessa, että jos tukien saaminen sitten sen palkkatodistuksen takia venyy, niin mulla ei ole rahaa maksaa vuokraa tammikuussa! Asumistukeenhan ei vaikutusta ole, jos on kyse lyhytaikaisesta pienestä tienestistä, tämän ovat sanoneet jo aikaisemminkin. Mutta se asumistuki ei koko vuokraan riitä!

        Prööt.


      • Hullu olet!
        joopa joo. kirjoitti:

        Onko noin - että kaks viikkoa?

        No, minä nyt kuitenkin mielelläni sen kuukaudenkin kokopäiväisesti töissä olisin, kun se on kuitenkin enemmän rahaa kuin 411 e. Mutta se on sitten se, että kun tässä ollaan jo siinä vaiheessa, että jos tukien saaminen sitten sen palkkatodistuksen takia venyy, niin mulla ei ole rahaa maksaa vuokraa tammikuussa! Asumistukeenhan ei vaikutusta ole, jos on kyse lyhytaikaisesta pienestä tienestistä, tämän ovat sanoneet jo aikaisemminkin. Mutta se asumistuki ei koko vuokraan riitä!

        Prööt.

        Prööt vaan, mene hmeessä töihin kuukaudeksi. Markkinatuesi katkeaa siksi ajaksi, tietenkin. Joudut ilmottautumaan työttömäksi uudelleen. Uusien hakemusten käsittely kestää 1 - 2 kuukautta, joten seuraavan kerran saat työmarkkinatukea aikaisintaan maaliskuussa. Työssäoloajaltasi saamasi kesälomarahat lasketaan tuloiksesi ja se vähentää uuden työmarkkinatuen rahaa alkupäässä. Lisäksi saat 7 päivän karenssin eli 7 14 päivää, ennen kuin voisit jättää uudet hakemukset käsittelyajat päälle. Joten koeta lainata jostain tammi ja helmikuun vuokra rahat.


      • Hullu olet!
        Hullu olet! kirjoitti:

        Prööt vaan, mene hmeessä töihin kuukaudeksi. Markkinatuesi katkeaa siksi ajaksi, tietenkin. Joudut ilmottautumaan työttömäksi uudelleen. Uusien hakemusten käsittely kestää 1 - 2 kuukautta, joten seuraavan kerran saat työmarkkinatukea aikaisintaan maaliskuussa. Työssäoloajaltasi saamasi kesälomarahat lasketaan tuloiksesi ja se vähentää uuden työmarkkinatuen rahaa alkupäässä. Lisäksi saat 7 päivän karenssin eli 7 14 päivää, ennen kuin voisit jättää uudet hakemukset käsittelyajat päälle. Joten koeta lainata jostain tammi ja helmikuun vuokra rahat.

        Jos aiot saada soviteltua päivärahaa, sun pitää pyytää asiaa varten lausunto etukäteen työkkäriltä. Ilman sitä lausuntoa, virallista lupaa Kela ei maksa mitään soviteltua rahaa vaan katsoo sinut työtä tekeväksi ja hyvässä lykyssä katkaisee koko tuen.

        Alle puolen vuoden kokopäivähommiin ei kannata lähteä ollenkaan. Soviteltu rahakin on niin ja näin. Hyöty plus miinus nolla. Kusetusta koko soviteltu niminen järjestelmä, olen kokenut. Kerran minulle kävi niin, että tienasin 192 euroa. Se oli sen kuukauden tulo. Kelalta ei penniäkään.


      • outoja tarinoita.
        Hullu olet! kirjoitti:

        Jos aiot saada soviteltua päivärahaa, sun pitää pyytää asiaa varten lausunto etukäteen työkkäriltä. Ilman sitä lausuntoa, virallista lupaa Kela ei maksa mitään soviteltua rahaa vaan katsoo sinut työtä tekeväksi ja hyvässä lykyssä katkaisee koko tuen.

        Alle puolen vuoden kokopäivähommiin ei kannata lähteä ollenkaan. Soviteltu rahakin on niin ja näin. Hyöty plus miinus nolla. Kusetusta koko soviteltu niminen järjestelmä, olen kokenut. Kerran minulle kävi niin, että tienasin 192 euroa. Se oli sen kuukauden tulo. Kelalta ei penniäkään.

        Työnhakua ei Te-toimisto voi katkaista, sillä voihan työnhakijana olla työllinenkin.

        Missähän noihin sinun kertomuksiisi on joku kirjallinen asetus tai laki, että noin menetellään.

        Totta kai Te-toimistoon pitää ilmoittaa, jos on vähänkin aikaa töissä.

        Ai, minä nyt kuitenkin luotan siihen, että jos olen osa-aikaisesti työssä, niin minulla on oikeus saada jotain työttömyysetuutta soviteltuna. Ja jos taas olen kokoaikaisesti työssä vähän aikaa, niin työttömyysetuuden maksaminen työn päättymisen jälkeen jatkuu normaalisti, kun työ loppuu.

        Olen joskus ansiosidonnaisella tehnyt osa-aikaa, ja näin on käynyt, että saan rahaa. Kerran kävi jopa niin, että kun tein oman alani ulkopuolista työtä, niin ne ei edes vähentäneet siitä työttömyysetuudesta mitään vaan maksoivat täysimääräisenä, tosin silloin tietysti päivät kuluivat ihan niin kuin olisin ollut kokonaan työtön.


      • JOO n
        Hullu olet! kirjoitti:

        Prööt vaan, mene hmeessä töihin kuukaudeksi. Markkinatuesi katkeaa siksi ajaksi, tietenkin. Joudut ilmottautumaan työttömäksi uudelleen. Uusien hakemusten käsittely kestää 1 - 2 kuukautta, joten seuraavan kerran saat työmarkkinatukea aikaisintaan maaliskuussa. Työssäoloajaltasi saamasi kesälomarahat lasketaan tuloiksesi ja se vähentää uuden työmarkkinatuen rahaa alkupäässä. Lisäksi saat 7 päivän karenssin eli 7 14 päivää, ennen kuin voisit jättää uudet hakemukset käsittelyajat päälle. Joten koeta lainata jostain tammi ja helmikuun vuokra rahat.

        eikös toi jaksotusasia ole muuttumassa, eli mitään jaksotusta ei olisi. tsekkaus googlella - v. 2013, jos raamisopimus toteutuu!

        no, enpä sitä kokoaikaista taida saadakaan!

        http://www.sttk.fi/blogi/raamisopimuksesta-raamisopimus-toisi-tarkeita-parannuksia-tyottomyysturvaan-2



        Ai niin, ei näytä olevan edes asiallista palvelua työttömille siinä suhteessa, että Kela jonotuttaa pitkään työttömyysturva-asioissa, sen sijaan muille puolille pääsee nopeahkostikin! Nyt meni puoli tunta kun kuuntelin sitä älytöntä humputusta...

        Juu, oikeassa olet, yli kaks viikkoa kokoaikatyötä niin työnhaku katkeaa. Ja omavastuu tulee...


      • höh höh
        JOO n kirjoitti:

        eikös toi jaksotusasia ole muuttumassa, eli mitään jaksotusta ei olisi. tsekkaus googlella - v. 2013, jos raamisopimus toteutuu!

        no, enpä sitä kokoaikaista taida saadakaan!

        http://www.sttk.fi/blogi/raamisopimuksesta-raamisopimus-toisi-tarkeita-parannuksia-tyottomyysturvaan-2



        Ai niin, ei näytä olevan edes asiallista palvelua työttömille siinä suhteessa, että Kela jonotuttaa pitkään työttömyysturva-asioissa, sen sijaan muille puolille pääsee nopeahkostikin! Nyt meni puoli tunta kun kuuntelin sitä älytöntä humputusta...

        Juu, oikeassa olet, yli kaks viikkoa kokoaikatyötä niin työnhaku katkeaa. Ja omavastuu tulee...

        Mikähän työmarkkinajärjestö voisi puuttua tuohon, että se kokoaikatyö noin vaikuttaa! Sehän on totaalisen väärin.


      • joopa joo.
        JOO n kirjoitti:

        eikös toi jaksotusasia ole muuttumassa, eli mitään jaksotusta ei olisi. tsekkaus googlella - v. 2013, jos raamisopimus toteutuu!

        no, enpä sitä kokoaikaista taida saadakaan!

        http://www.sttk.fi/blogi/raamisopimuksesta-raamisopimus-toisi-tarkeita-parannuksia-tyottomyysturvaan-2



        Ai niin, ei näytä olevan edes asiallista palvelua työttömille siinä suhteessa, että Kela jonotuttaa pitkään työttömyysturva-asioissa, sen sijaan muille puolille pääsee nopeahkostikin! Nyt meni puoli tunta kun kuuntelin sitä älytöntä humputusta...

        Juu, oikeassa olet, yli kaks viikkoa kokoaikatyötä niin työnhaku katkeaa. Ja omavastuu tulee...

        Joo, "työttömällä on aikaa jonotella puhelimessa ja kysellä sitten lopulta tyhmiä" - näinhän se menee! Sen sijaan että on puhelimessa niin menis itse konttoriin jonottamaan - hyvässä lykyssä sinnekin pitää bussilla mennä.
        Joo työttömällä on aikaa mutta ei rahaa. Ja yrityksestä hankkia jotain, vaikka väliaikaistakin kokoaikaista työtä, rangaistaan!


      • no jaa.
        joopa joo. kirjoitti:

        Joo, "työttömällä on aikaa jonotella puhelimessa ja kysellä sitten lopulta tyhmiä" - näinhän se menee! Sen sijaan että on puhelimessa niin menis itse konttoriin jonottamaan - hyvässä lykyssä sinnekin pitää bussilla mennä.
        Joo työttömällä on aikaa mutta ei rahaa. Ja yrityksestä hankkia jotain, vaikka väliaikaistakin kokoaikaista työtä, rangaistaan!

        Niin joo, ja ihan oikeassa olette siinäkin, ettei se taida se parikymmentä tuntia viikossa lyödä leiville sekään. Saattaisi siinä ehkä satasen enemmän rahaa saada kuin työmarkkinatuki yksinään. Ja se satanen menee sitten bussilippuun.

        Kiva.


      • työ ei kannata
        no jaa. kirjoitti:

        Niin joo, ja ihan oikeassa olette siinäkin, ettei se taida se parikymmentä tuntia viikossa lyödä leiville sekään. Saattaisi siinä ehkä satasen enemmän rahaa saada kuin työmarkkinatuki yksinään. Ja se satanen menee sitten bussilippuun.

        Kiva.

        kokopäivätyöstä jää 30e eli jaa se 8tunnille.Tota en tiennyt et jos teet kuukaudes 14p niin alkaa paperisotku ja omavastuut.


      • näin sanoi.
        työ ei kannata kirjoitti:

        kokopäivätyöstä jää 30e eli jaa se 8tunnille.Tota en tiennyt et jos teet kuukaudes 14p niin alkaa paperisotku ja omavastuut.

        Kelan sivuilla se on!
        http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/130608120334ML

        "Soviteltua työmarkkinatukea maksetaan, jos
        teet tilapäisesti enintään 2 viikkoa kestävää kokoaikatyötä tai
        teet osa-aikatyötä, jonka työaika sovittelujakson aikana on enintään 75 % alalla sovellettavasta kokoaikatyön ajasta, tai
        jatkat työssä, jossa työaikaa on lyhennetty lomauksen takia, tai
        saat tuloa sivutoimisesta yritystoiminnasta."

        Ja niin se sanoi virkailija puhelimessa (kun siihen lopulta vastasi), että jos on yli 2 viikkoa kokoaikaista työtä, niin tulee omavastuu sitten ennen kuin sen jälkeen maksetaan työmarkkinatukea uudelleen.
        Niin joo, jos tekee päivän tai kaks viikossa, sitten on muutaman päivän työtön, sitten taas uusi päivän tai kaks kokoaikatyötä jne. niin ilmeisesti se ei sitten vaikuta mitenkään. Mutta yhtäjaksoisesti yli kaks viikkoa...


    • fgfgdsfgdg

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      866
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      835
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      275
      652
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      69
      572
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      72
      553
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      552
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      526
    9. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      32
      473
    Aihe