Moikka,
Mitä eroa on PCO ja PCOS diagnooseilla?
PCO ja PCOS
3
664
Vastaukset
Kiitos kysymyksestäsi!
PCO tarkoittaa ultraäänitutkimuksessa nähtäviä monirakkulaisia munasarjoja ja PCOS tarkoittaa oireyhtymää, johon liittyvät monirakkulaisten munasarjojen lisäksi, taipumus ihon ja hiusten rasvoittumiseen, liialliseen karvankasvuun ja epäsäännölliseen kuukautiskiertoon. PCOS:ssa yli puolilla on myös liikalihavuus. PCOS:aan liitetään herkkyys metaboliseen oireyhtymään, johon puolestaan liittyy keskivartalolihavuus, riski sairastua 2-tyypin diabetekseen ja verenpainetautiin.
Silloin tällöin on niin, että gynekologi näkee ultraäänitutkimuksen yhteydessä monirakkulaiset munasarjat (PCO), mutta potilaalla ei ole minkäänlaisia oireita. Arviolta 20%:lla naisista on tällaiset munasarjat ilman, että heillä on minkäänlaisia muita oireita ja silloin löydös on käytännössä merkityksetön.
Käytännössä termejä käytetään myös sekaisin, eikä alkuperäisen termistön huolellisuudella.
Ystävällisin terveisin,
Anna-Kaisa/Väestöliiton klinikat- epätietoinen nainen
Hei.
Minulle on yksityinen/julkinen gynekologi tehnyt juuri tuon PCOS diagnoosin.
Ja nuo kuvaamasi oireet minulla on prikuulleen, juuri noin.
Olen muuten perusterve, 27 v. nainen.
Mitä tuolle asialle voi itse tehdä? muuta kuin laihduttaa liikunnalla ja ruokavaliolla?
Joudunko loppuelämän kärsimään oireista ja diagnoosista?
Onko olemassa jokin lääkitys tuohon PCOS?Hei,
Olet vielä nuori ja sinulla on mahdollisuus vaikuttaa tulevaan terveyteesi. PCOS vaikeuttaa nuorempana raskauden alkamista ja sitten vähän vanhempana se lisää sokeritaudin ja sydän- verisuonisairauksien riskiä.
Paras keino on ennalta ehkäisy eli juuri säännöllinen liikuntaharrastus ja terveellinen ruokavalio. Voi olla, että ylipaino on vaikein vastustaja, mutta muuten tervessti elämällä voit ehkäistä myöhempää sairastumista. Jos sokeriarvosi alkavat kohota, voidaan harkita metformiinilääkitystä. Joskus se on paikallaan myös raskautta yritettäessä.
Ikävä kyllä emme tarkaan tiedä PCOS aiheuttajaa ja syitä voi olla useitakin, joten meillä ei ole siihen myöskään lääkitystä. PCOS:n mahdollisia seurauksia voimme hoitaa, mutta se tulee vähän jälkijunassa.
Pidä hyvää huolta itsestäsi!
Anne-Maria / Väestöliiton klinikat
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus64125Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va922227Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J58950- 47834
Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va37833Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?185810- 34801
Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.35772Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke119755- 35744