Isäkin on huoltaja - HALOO viranomaiset

Maailmassa on virhe

Taas käytiin hammaslääkärissä. Tälläkertaa isä ja poika kahdestaan. Ilmoittautuessa kanslisti tarkisti osoitteen ja puhelinnumeron, joiden totesin olevan oikeat. Nyt kanslisti varmisti vielä: "Oliko tämä äidin puhelinnumero?" ,johon minä: "Eikun minun."

Haluavatko viranomaiset asioida lasten asioista vain äidin kanssa, vai mitä väliä sillä on kumman puhelinnumero rekistereistä löytyy?

Alla elokuisen hammaslääkärikäynnin kokemus, josta jo aiemmin kirjoitin:
----------------------------------------------
Käytettiin lasta hammaslääkärissä oikein molempien vanhempien voimalla. Ylimääräinen olin. Hoitaja ja lääkäri kohdisti kysymyksensä äidille ja vaikuttivat hämmästyneiltä, kun minäkin vastailin väliin. Lopuksi lääkäri vielä kertoi lapselle, että ÄIDIN pitää lasta auttaa takimmaisten hampaiden pesussa. Onko lasten hampaiden pesu siis naisten töitä?

Onhan maailmassa varmaan suurempiakin murheita, mutta kuvastaako tämä viranomaisten yleisempää asennetta siitä kuka on päävastuullinen huoltaja?

53

1887

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Valitettavasti hyvin usein olen itsekkin törmännyt samaan ilmiöön.Saattaa ositain olla tahatontakin käytöstä hoitohenkilöiltä jotka useinmiten ovat naispuolisia,niin ainakin toivon.

    • Valitititettavasti

      Olen itse neuvolaterkkari ja tavannut paaaaaljon niitä isiä, jotka tulee neuvolaan vaimon kirjoittaman muistilapun kanssa. Jotkut "muistilappuisät" eivät osaa sanoa nukkuuko lapsi päiväunia tai juoko maitoa, eikä heillä välttämättä ole juurikaan käsitystä lapsen taidoista. Ja olen tavannut paljon niitäkin jotka ovat neuvolaan tullessa kartalla, muistavat mm. lapsensa iän ja miksi ovat tulleet :) Heillä on käsitys lastensa arjesta ja hyvinvoinnista. Mutta luulen, että olen hyvinkin voinut sortua tuollaiseen asenteellisuuteen muistilappuisien ansiosta... ei sitä voi puolustella millään, vika on minun! Muistilappuisienkin kohdalla pitäisi mieluummin tukea sitä osallistumista eikä antaa rivien välistä ymmärtää että isä on vain äidin korvike. Hyvä, että kirjoitat asiasta julkisesti, ja vielä parempi jos uskallat ja viitsit antaa palautetta paikan päällä, niin saatamme joskus oppia!!

      • Isävihaa?

        Isät ovat olleet pitkään "toisenluokan kansalaisia" neuvoloissa.

        Vuonna 2003 eräs "lastensuojelun asiantuntija" laati neuvoloille kyselylomakkeen, jossa neuvolatyöntekijöitä pyydettiin kysymään raskaana olevilta, ja synnyttäneiltä äideiltä.

        Onko sun ukkos hakannut sua raskausaikana, synnytyksen jälkeen tai myöhemmin.

        Onneksi nämä mies-, isävihaajat on palautettu ruohonjuuritasolle.

        Sosiaali- ja terveysministeriö 25.7.2008.

        Isät ja isyyden tukeminen neuvoloissa.

        http://www.stm.fi/julkaisut/nayta/_julkaisu/1062035
        ---


      • ymmyrkäinen
        Isävihaa? kirjoitti:

        Isät ovat olleet pitkään "toisenluokan kansalaisia" neuvoloissa.

        Vuonna 2003 eräs "lastensuojelun asiantuntija" laati neuvoloille kyselylomakkeen, jossa neuvolatyöntekijöitä pyydettiin kysymään raskaana olevilta, ja synnyttäneiltä äideiltä.

        Onko sun ukkos hakannut sua raskausaikana, synnytyksen jälkeen tai myöhemmin.

        Onneksi nämä mies-, isävihaajat on palautettu ruohonjuuritasolle.

        Sosiaali- ja terveysministeriö 25.7.2008.

        Isät ja isyyden tukeminen neuvoloissa.

        http://www.stm.fi/julkaisut/nayta/_julkaisu/1062035
        ---

        Miksi tuota ei saisi kysyä?Sen, jota asia ei kosketa on äärimmäisen helppo sanoa, ettei ole kokenut väkivaltaa suhteessa (väkivalta voi olla muutakin kuin hakkaamista). Ymmärrätkö ollenkaan, miltä tuntuu niistä, jotka todella tulevat hakatuiksi tai muuten kaltoin kohdelluiksi suhteessaan? Sitä ei ole helppo kertoa, mutta ainakin helpompi jos joku kysyy kuin että itse alkaisi kertoa.
        Sinulla ei taida olla minkäänlaista käsitystä parisuhdeväkivallasta, kun pidät kysymystä asiattomana.
        Enkä todellakaan ymmärrä, miksi sellaisen jota asia ei koske, pitää asiasta hemostua. Vai oletko kenties mies, joka hakkaa vaimoaan?


      • 23
        ymmyrkäinen kirjoitti:

        Miksi tuota ei saisi kysyä?Sen, jota asia ei kosketa on äärimmäisen helppo sanoa, ettei ole kokenut väkivaltaa suhteessa (väkivalta voi olla muutakin kuin hakkaamista). Ymmärrätkö ollenkaan, miltä tuntuu niistä, jotka todella tulevat hakatuiksi tai muuten kaltoin kohdelluiksi suhteessaan? Sitä ei ole helppo kertoa, mutta ainakin helpompi jos joku kysyy kuin että itse alkaisi kertoa.
        Sinulla ei taida olla minkäänlaista käsitystä parisuhdeväkivallasta, kun pidät kysymystä asiattomana.
        Enkä todellakaan ymmärrä, miksi sellaisen jota asia ei koske, pitää asiasta hemostua. Vai oletko kenties mies, joka hakkaa vaimoaan?

        huolestuttavaa on parisuhdeväkivallassa eritoten asia joka tulee ilmeiseksi tässäkin keskustelussa EI SANAAKAAN NAISTEN HARJOITTAMASTA HENKISESTÄ VÄKIVALLASTA onkohan moisesta koskaan saanut edes mitään tuomioita,se on hyvä syyttää sitä osapuolta jonka tekemisestä jää jälkiä,mutta naiset ovat niitä jotka pahoinpitelevät ihmisiä jättämättä ulkoisia jälkiä,ja jälleen kerran tätäkään asiaa ei oteta ollenkaan huomioon. yllätys yllätys.


      • oikein kohdeltu

        Kannattaiskohan miettiä terveydenhoitopaikoissa oikein virallisestikin, että otetaan jokainen potilas yksilönä eikä lyödä ihmisiin stereotypioita iän, sukupuolen, ihonvärin, koon, etnisen taustan tms. epärelevantin seikan perusteella.

        Toisaalta tiedän, että jos äiti on ehtinyt joskus käymään lapsen kanssa ensin lääkärissä, on äiti voinut hyvinkin tähdentää ko. hoitopaikkaan 'kuka' on lapsen virallinen huoltaja (eli äiti). Isän ilmaantuessa paikalle voi herätä epäilys mistä on kysymys ja ongelma on käsillä. Siinäkin tapauksessa pitäisi muistaa kuka on potilas: se on se lapsi. On yhdentekevää kuka lapsen lääkäriin vie, kunhan viedään. Silloinkin otetaan vastaan ne yhteystiedot, joista aikuisen tavoittaa. Äiti voi olla ulkomailla, itse sairastunut vakavasti, tms., joten on turha yrittää soitella äidille lapsen terveydestä jos isä on kompetentti huoltaja.

        Toivottavasti vanhempien keskinäisten välien takia ei tarvitse mennä siihen, että joka lääkäriin pitää kiikuttaa lapsen huollosta kirjatut viralliset paperirt mukaan osoittamaan kuka lasta saa hoidattaa. Niin, ja sekin kohta vielä erikseen lisättäisi yhteishuoltosopimuksiin...


      • SFHJUFHK
        23 kirjoitti:

        huolestuttavaa on parisuhdeväkivallassa eritoten asia joka tulee ilmeiseksi tässäkin keskustelussa EI SANAAKAAN NAISTEN HARJOITTAMASTA HENKISESTÄ VÄKIVALLASTA onkohan moisesta koskaan saanut edes mitään tuomioita,se on hyvä syyttää sitä osapuolta jonka tekemisestä jää jälkiä,mutta naiset ovat niitä jotka pahoinpitelevät ihmisiä jättämättä ulkoisia jälkiä,ja jälleen kerran tätäkään asiaa ei oteta ollenkaan huomioon. yllätys yllätys.

        Siis jos tässä nyt oli kyse äitiysneuvolassa esitettävistä kysymyksistä "onko ukkosi hakannut sinua?" niin miten se miehen kokema henkinen väkivalta siinä pitäisi huomioida? Kysytään odottajalta että oletkos vittuillut miehellesi?


      • KHFUJHFS
        SFHJUFHK kirjoitti:

        Siis jos tässä nyt oli kyse äitiysneuvolassa esitettävistä kysymyksistä "onko ukkosi hakannut sinua?" niin miten se miehen kokema henkinen väkivalta siinä pitäisi huomioida? Kysytään odottajalta että oletkos vittuillut miehellesi?

        Siis tässähän oli kyse parisuhteessa esiintyvästä väkivallasta. Se voi olla sekä fyysistä että henkistä, ja siinä voi kumpi tahansa olla tekijä tai uhri. Miksi sinun mielestäsi olisi syytä rajata tarkastelu vain miehen naiseen kohdistamaan fyysiseen väkivaltaan, ja jättää naisen mieheen kohdistama henkinen väkivalta huomiotta?


      • Elämä on
        ymmyrkäinen kirjoitti:

        Miksi tuota ei saisi kysyä?Sen, jota asia ei kosketa on äärimmäisen helppo sanoa, ettei ole kokenut väkivaltaa suhteessa (väkivalta voi olla muutakin kuin hakkaamista). Ymmärrätkö ollenkaan, miltä tuntuu niistä, jotka todella tulevat hakatuiksi tai muuten kaltoin kohdelluiksi suhteessaan? Sitä ei ole helppo kertoa, mutta ainakin helpompi jos joku kysyy kuin että itse alkaisi kertoa.
        Sinulla ei taida olla minkäänlaista käsitystä parisuhdeväkivallasta, kun pidät kysymystä asiattomana.
        Enkä todellakaan ymmärrä, miksi sellaisen jota asia ei koske, pitää asiasta hemostua. Vai oletko kenties mies, joka hakkaa vaimoaan?

        Niin.Itse olen neuvolan terkka ja aika tyhmää on kysyä miehen läsnäollessa naiselta väkivallan käytöstä,olipa sitä tai ei..Kuka rehellisesti vastaa toisen kytätessä vierestä,mitä lappuun laitat..


    • komments

      johtuukohan siitä, että yleensä isiä ei näissä paikoissa juuri näe

    • naisen mielipide

      Älä välitä! On hienoa, että osallistut lastesi elämään ja käytät hammaslääkärissä jne. Tuollaisia isiä saisi olla kaikki! :)

    • herguliini

      Syynä on varmaan se että näissä paikoissa harvemmin miehiä näkyy, ja jos näkyy niin hieman vastentahtoisesti kun vaimo pakotti mukaan / viemään lapsen :) Ja juurikin tuo että usein ne isät eivät sitten tiedäkään paljoa lapseensa liittyvistä asioista kun useimmiten se on äiti joka nämä hoitaa. Ei toki aina, ja todella hienoa että itse osallistut. Ehkäpä onnistut muuttamaan näiden henkilöiden kuvaa isistä myönteisemmäksi!

    • ipi.pi

      Kertoo vain nykyisien todellisesta isyydestä. naisilla päävastuu, isät etäisiä- työ ja ura.

    • DyräkzTöb

      Nykysuomessa perhe on sama kuin äiti ja lapset, siitä se johtuu.

      Isät ovat vaihtuvia, joko satunnainen "isä" tai biologinen isä, välillä äiti päättää että isän rooliin ei ketään tarvita. Tapakulttuuri em.asiassa on muutamien viime vuosikymmenten aikana tuollaiseksi muotoutunut, mikäli tapakulttuurista ei satu pitämään ... aina voi muuttaa muualle, raja on auki.

    • TSEMPPII ISÄT!

      Itsekin samansuuntaista kokeneena... olen kahden lapsen YHTEISHUOLTAJA-isä, eli lapsiin tasan samat oikeudet ja velvollisuudet äitinsä kanssa.

      Silti joissain tilanteissa tulee kokeneeksi syrjintää, mutta kun riittävän painokkaasti huomaa mainita YHTEISHUOLTAJUUDEN ja sen tosiasian, että äiti nyt ei ole tässä asiaa hoitamassa, vaan isä, niin kyllä yleensä pahinkin "isävihaaja" taipuu.

      Jos en saa asiallista ja tasapuolista vanhemman kohtelua, niin kyllä minä ainakin asiasta teen huomautuksen em. asiattomasta kohtelusta em.toimintaa harjoittavan esimiehille... oli se esimies sitten nainen tai mies.

      Yleensä olen saanut näissä arjen arkisissa tilanteissa tasa-arvoista kohtelua (joskus jopa iloisen positiivista palautetta), tosin mitään "vakavaa" en onneksemme ole joutunut lastenasioissa hoitamaan. "Vakavalla" tarkoitan mm. riitaista eroa, riitaista huoltajuuskiistaa tmsv. joissa järkyttävän usein mies, siis isä, teilataan ja kyykytetään feminististen-tanttojen taholta maanrakoon ja pahimmillaan kokonaan eroon lapsistaan.
      Läheltä näitäkin tapauksia nähneenä voin kertoa, että siitä on sitten tasa-arvo ja oikeudenmukaisuus kaukana, kun tällainen "nainen" / miesvihaaja kyykyttää miestä.

      TSEMPPIÄ KAIKILLE ISILLE JA NÄYTETÄÄN SE ISYYS JA PIDETÄÄN HUOLTA LAPSISTAMME!

      • TSEMPPII ISÄT!

        Ennenkuin joku arvailee niin kerrottakoon vielä:
        Lapset ovat minulla, isällä, kirjoilla.

        (Ei muuten ihan tosta-vaan prosessi sekään, että isä on se lähivanhempi ja äiti etävanhempi. Tässä tapauksessa äidissä ei mitään vikaa, ihan normaali työssäkäyvä ja selväpäinen naisihminen, eli ei selityksellä "äiti on alkoholisti" tmsv.)

        Että joskus se voi mennä näinkinpäin.


    • nyyhisä

      Heijastelee nyky-yhteiskuntamme asennevammaisuutta yleisimminkin. Naiset ei arvosta isää muuta kuin lasten siittäjänä. Jos sen jälkeen vasara ja naulat ei oikein pysy kädessä saa esko mennä. Surkuhupaisaa on se, että miespuoliset lääkäritkin ovat omaksuneet saman asenteen miehiä kohtaan kuin naispuolisetkin.

    • JK

      VAI8 N II

    • 324234324

      Isä hoitaa lasta kotona ja kaveri tulee kylään.

      - Ai oletkos joutunut lapsenvahdiksi? hahaha
      - En. Olen lapsen isä

    • 100 vuoden päästä

      lapset ovat varmaan todellisia mammanpoikia jos sama meno jatkuu sinne asti. Miehet naisistuu ja naiset miehistyy.

    • ,.-ljihi

      Vaimo ei pysty töistä vastaamaan puhelimeensa, eli ei voi pitää puhelinta päällä työaikana. Olemme ilmoittaneet kouluun, päivähoitoon, neuvoloihin ja joka paikkaan, että lasta koskevissa asioissa virka-aikana soitetaan ISÄLLE, koska isä vastaa puhelimeen. Varsinkin jos on hätätapaus, niin ei pitäisi tuhlata aikaa yrittämällä soittaa äidille. En tiedä onko kertaakaan käynyt niin, että puhelu olisi tullut heti kättelyssä minulle, vaan aina se vastaamaton soitto näkyy myös äidin puhelimessa ensin. Niillä kuitenkin kuulemma lukee (ainakin koulussa ja päivähoidossa), että ensisijainen soittonumero on isälle. Pitäisi varmaan ilmoittaa numerot toisin päin, niin ehkä sitten onnistuisi.

    • _________________

      Mitäs olette miehet olleet niin munattomia viimeiset 20 vuotta että kukaan ei enää ota teitä vakavasti vanhempana?

      • klj kj

        Ääliö. Muiden miesten tekemiset viimeiseltä 20 vuodelta ovat niin tosiaan minun vikani.

        Täällä trollitkin ovat huonotasoisia.


      • Ihmisisä

        Munaton mies ei isäksi pääse, ei ainakaan ns. biologiseksi sellaiseksi.

        Nuo "Mitäs olette olleet niin munattomia viimeiset 20 vuotta..." ovat sen luokan stereotypioita; että sietäisit hävetä. Onhan isiä joka lähtöön, mutta tuon tyylin yleistäminen on paitsi täysin potaskaa ja epätieteellistä, niin vielä lisäksi se ei palvele ketään, eikä sillä saavuteta mitään. Sitä paitsi halutessa voitaisiin samanlaisia epäpäteviä aatoksia esittää nykyäideistäkin, mutta eihän siitäkään olisi kenellekään hyötyä ja epäoikeudenmukaista sekin olisi, joten jätän tekemättä.

        Alunperin oli tässä ketjussa kysymys siitä kohdellaanko isiä tasapuolisesti äitien kanssa. Ei varmasti kaikin osin kohdella. Itse kyllä tuollaista "palvelua" saadessani huomautan välittömästi asiasta ja palautan täti-ihmiset kaidalle polulle. Muutenhan ei muutosta saada koskaan aikaan. Huomauttamisen voi tehdä ihan rauhallisesti, eikä siinäkään tule yliampua, ihmisistä on kyse kuitenkin.

        Yhteiskunta muuttuu, mutta joitakin asenteita ei ihan yhtä sujuvaan tahtiin muuteta. Ne istuvat syvässä. Ja ovat syvältä. Itse olen tosin tuplasti vanhempi kuin niin kutsutun Y-sukupolven isät, mutta tunnistan nämä joissakin naisissa lymyävät asennevammat selkeästi ja on niitä omalle kohdallekin sattunut.

        Toivotaan, että asiat joskus muuttuvat, puolin ja toisin. Ei naisten ja miesten tule olla toistensa vihollisia, vaan kaikki me olemme ihmisiä.


    • Rose's street

      Minä olen tottunut että äiti on se tärkein (ehkä koska olen tytär, paha sanoa, isäni on minusta ahdasmielinen ihminen) ksoka äitini puollustaa minua silloin kun isä alkaa purkamaan vitutustaan minuun (siis voisin snaoa että haukkuu lyttyyn) vaikka isäni onkin minusta lähinnä pienenä huolta pitänyt. Tahdon snaoa lapsen näkökulmasta että lapsi välittää enemmän siitä joka ymmärtää enemmän. Itse pidän äidistäni enemmän, koska äitini ei tuomitse minua, hän ei laita pahakseen vaikka olen trans ja bi, isäni taasensa veti herneet nenään ja kyseenalaistaa kaiken. Sinun pitää vaan kuunnella poikaa.

      • mammanlikka

        Ei taida purkauksesi liittyä tähän mitenkään. Jos kuitenkin joutuisit lääkäriin isäsi viemänä, olisiko oikein ettet saisi hoitoa kun tykkäät äitistä enemmän....


    • Mualla

      Lasteni isänä on todettava, että todisteiden puutteessa keinot agressiivista ja väkivaltaistakin Äitiä vastaan ovat vähissä. Hän on Äiti ja pystyy sossutätien edessä muuttamaan plussat miinuksiksi, isä kelpaa vain maksumieheksi! Eroprosessin mahdottomuus oli nieltävä ja nyt on vain kestettävä tämä lasten lapsuusaika em Äidin "seurassa". On mielestäni parempi, että lapsilla on joku "syli" johon pääsee aina turvaan - tässä tapauksessa isän syli. Ja Äidillä on joutilas kohde raivolle. Ehkä tämäkin on sitten "munattomuutta?

      • Hyvästi äidit.

        Lasten, isien oikeus vanhemmuuteen ja äitimyytti ovat menneiden taviien harhaisuuksia.

        Suomesta ei tullutkaan Setavalta, vaikka se on ollut tavoitteena reilut parikymmentä vuotta.

        Tasa-arvovaltuutettu Pirkko Mäkinen.

        Tiedote 17.2.2011.

        Isälläkin on oikeus vanhemmuuteen eron jälkeenkin.

        Tasa-arvovaltuutettu Pirkko Mäkinen.

        Tiedote 17.2.2011.

        Isälläkin on oikeus vanhemmuuteen eron jälkeenkin.

        http://www.tasa-arvo.fi/nyt/tiedotteet/tiedote/view/1553622
        ----


      • 10 v. MENETETTY
        Hyvästi äidit. kirjoitti:

        Lasten, isien oikeus vanhemmuuteen ja äitimyytti ovat menneiden taviien harhaisuuksia.

        Suomesta ei tullutkaan Setavalta, vaikka se on ollut tavoitteena reilut parikymmentä vuotta.

        Tasa-arvovaltuutettu Pirkko Mäkinen.

        Tiedote 17.2.2011.

        Isälläkin on oikeus vanhemmuuteen eron jälkeenkin.

        Tasa-arvovaltuutettu Pirkko Mäkinen.

        Tiedote 17.2.2011.

        Isälläkin on oikeus vanhemmuuteen eron jälkeenkin.

        http://www.tasa-arvo.fi/nyt/tiedotteet/tiedote/view/1553622
        ----

        JOO TEORIASSA ,OIKEUS"OLLA ISÄ" MUTTA KÄYTÄNNÖSSÄ, OIKEUS VAIN MAKSAA ELATUS !


    • navettapiika

      Osasinpa valita huonosti, kun otin lapsilleni isän, joka kyllä ulospäin paistatteli isän onnea ja auvoisuutta, kotona remmi raikui ja pojat sai kyytiä. Yhden kerran sai vietyä lapsen hammaslääkäriin, vei odotushuoneeseen ja haki sieltä, ei nähnyt edes hammaslääkäriä. Neuvolassa käytti yhtä tyttäristä ja silloin kyllä homma meni putkeen, mutta kotiin kun pääsi ilmoitti oitis ettei lasta tuommoselle tantalle viedä haukuttavaksi. Pienellä paikkakunnalla, kun sitä valinnanvaraa ei ole. No, meillä ei kyllä sitä maksamis velvoitettakaan ole, minä maksoin avioliiton aikana ja nyt kela hoitaa elarit, isältä ei tarvi apua pyydellä, hyvä jos minun ei tarvi ruokaa laittaa mukaan tapaamisiin. Niin että osasinpa möhliä tuon isän valinnankin....

    • 23

      isän rooli on tärkeä aina muistetaan toitottaa joka keskustelussa,oikeesti mies on aina vain se maksaja ja pelkästään maksaja,ei muut virkaa.
      erotilanteessa pidetään tärkeimpänä että nainen saa rahaa
      silloin ei ole väliä vaikka ei miestä näykkään,ei pidetä silloin tasa-arvoa.
      asiaa ei yhtään helpota että lähes kaikki sosiaalialalla ovat naisia
      missäköhän se paljon puhuttu tasa-arvo siellä oikein on?
      "tasa-arvoa" on vain naisille kun kyseessä on hyväpalkkainen työ tai naisille rahaa

      • jhgjgjhgjhgjhg

        Sosiaalialla ei ole hyvät palkat, ei miehillä eikä naisilla. Miehet ei hakeudu sosiaalialalle koska työ on niin raskasta ja palkka koulutukseen ja työmäärään nähden surkea. Minun mieheni on sosiaalialalla töissä, minä taas kaupan kassalla. Molemmat teemme vuoro työtä, minä kaksi- ja hän kolmivuorotyötä. Hänen palkkansa on muutama satanen kuukaudessa enemmän kuin minun, joka olen käynyt vain ammattikoulun. Eikä nuo työn vaatimuksetkaan ole ihan samalla tasolla.

        Mutta jos niin kovasti kadehdit sosiaalialalla työskenteleviä, niin hae ihmeessa sinne sinäkin, työvoimasta on valtava pula. Opiskelet vaan ensin 3,5-5 vuotta niin pääset tappelemaan juoppojen, narkkien ja rikollisten kanssa yötä myöden. Ja siitä palkasta on enää edes turha puhua.


    • vuoroviikkoisä

      Omalla kohalla elatusasioista sovittaessa paikallisen sosiaalitantan toimistossa, oloni oli kuin syytetyllä odottamassa kuolemantuomiota. Vaikka lapseni ovat vuoroviikoin minulla ja äidillään, silti "lapsityöntekijä" yritti saada minut maksamaan täyden elatusavun lasten äidille, koska "lasten virallinen osoite on äidin luona, eikä suomessa saa olla kahta osoitetta". Ja että "äidillä on kuluja asunnosta". EIkö minun asunto mitään maksa??
      Sain kuitenkin sovittua että mikäli lapset ovat vähemmin kuin 14 vuorokautta kuukaudessa minulla, niin sitten alkaa maksuvelvollisuus. Tosin tuo ei mennyt läpi muuten kuin uhkaamalla, etten poistu tästä toimistosta ennenkuin asia on kirjattu sopimukseen.
      Pahin sossutantan kysymys oli äidille osoitettu " kuka lapset ruokkii kun ovat isän luona?" .
      Sanoin vaan että pitäähän minunkin syödä ja että kyllä lapset saa sitä samaa ruokaa kuin itsekkin syön.

      Näistä kaikista huokuu juuri vanhakantainen asenne, että isä ei voi kelvata lasten huoltajaksi ja että isä on ainoa pahantekijä/ syyllinen. Toivottavasti asenne muuttu parempaan suuntaan.

      • KORKEIMMAT ELARIT

        Maksoin minäkin ja silti minusta tehtiin ETÄISÄ.Vituttaa koko sanahirviö.Ex-muija valehteli sossutantoille suut ja silmät täyteen ja tantat uskoivat äityliin kuin jumalaan.Lisäksi muutamia oikeudenkäyntejä ja minulle helvetinmoiset oikeudenkäyntikulut.Nyt en kovin usein jälkeläisiäni tapaa.Minulla ei ole VARAA ottaa heitä luokseni ja toinenkin syy löytyy,miksi en heitä voi ottaa luokseni käymään.Hoidelkoot siis LÄHIÄITI heidät.Ei tule joulu-synttäri,eikä muitakaan lahjoja.Minulla kun ei ole RAHAA.Kiitos sinun ex-muikelo.


      • TSEMPPII ISÄT!

        Tuossa yllä jo kirjoittelinkin omia kokemuksia mm: "Ennenkuin joku arvailee niin kerrottakoon vielä:
        Lapset ovat minulla, isällä, kirjoilla."

        MUTTA arvatkaapas, kumpaan suuntaan elatusmaksut on määrätty maksettavaksi?
        .
        .
        .
        .

        ...aivan, minä maksan ja syy ei ole ainakaan ex-vaimon huonoissa tuloissa, hän ansaitsee enemmän palkkaa kuin minä.

        Mutta eipä tuosta enempää, näin se vaan menee ja pysyypä välit exään parempina (=lapsilla parempi ja turvallisempi olo ja mieli) niin maksellaan sitten, kun joku niin on katsonut "oikeudenmukaiseksi" ja "tasa-arvoiseksi".

        Isillä ei todellakaan samoja oikeuksia kuin naisilla, tässä omakohtainen esimerkki siitä.


      • KORKEIMMAT ELARIT kirjoitti:

        Maksoin minäkin ja silti minusta tehtiin ETÄISÄ.Vituttaa koko sanahirviö.Ex-muija valehteli sossutantoille suut ja silmät täyteen ja tantat uskoivat äityliin kuin jumalaan.Lisäksi muutamia oikeudenkäyntejä ja minulle helvetinmoiset oikeudenkäyntikulut.Nyt en kovin usein jälkeläisiäni tapaa.Minulla ei ole VARAA ottaa heitä luokseni ja toinenkin syy löytyy,miksi en heitä voi ottaa luokseni käymään.Hoidelkoot siis LÄHIÄITI heidät.Ei tule joulu-synttäri,eikä muitakaan lahjoja.Minulla kun ei ole RAHAA.Kiitos sinun ex-muikelo.

        Tämä on valitettavan tyypillinen tarina erotilanteessa. Sossutädit ovat jo valmiiksi asenteella, että isä on rikollinen. Näin olen useasti lukenut. Ja nyt olen sitten saamassa heidät tänne tekemään tarkastusta ex-vaimon pyynnöstä. Saa nähdä miten käy, tuskin kovin hyvin. Totuus on se, että äiti on tässä maassa niskan päällä kaikessa mikä koskee lapsia.


      • mk
        TSEMPPII ISÄT! kirjoitti:

        Tuossa yllä jo kirjoittelinkin omia kokemuksia mm: "Ennenkuin joku arvailee niin kerrottakoon vielä:
        Lapset ovat minulla, isällä, kirjoilla."

        MUTTA arvatkaapas, kumpaan suuntaan elatusmaksut on määrätty maksettavaksi?
        .
        .
        .
        .

        ...aivan, minä maksan ja syy ei ole ainakaan ex-vaimon huonoissa tuloissa, hän ansaitsee enemmän palkkaa kuin minä.

        Mutta eipä tuosta enempää, näin se vaan menee ja pysyypä välit exään parempina (=lapsilla parempi ja turvallisempi olo ja mieli) niin maksellaan sitten, kun joku niin on katsonut "oikeudenmukaiseksi" ja "tasa-arvoiseksi".

        Isillä ei todellakaan samoja oikeuksia kuin naisilla, tässä omakohtainen esimerkki siitä.

        Elarit yleensä maksaa se etävanhempi että sillen ja en ymmärrä jos lapset asuvat sinulla virallisesti niin miksi sinu pitää maksaa lapselle eläreita että silleen. Teepä niin että mskdst ne elarit lapsen tilille ikä äidin tille ja semmoiselle lapsen tilille mihin äidillä ei ole käyttöoikeutta niin hyvin menee.


      • adgfdjgk
        KORKEIMMAT ELARIT kirjoitti:

        Maksoin minäkin ja silti minusta tehtiin ETÄISÄ.Vituttaa koko sanahirviö.Ex-muija valehteli sossutantoille suut ja silmät täyteen ja tantat uskoivat äityliin kuin jumalaan.Lisäksi muutamia oikeudenkäyntejä ja minulle helvetinmoiset oikeudenkäyntikulut.Nyt en kovin usein jälkeläisiäni tapaa.Minulla ei ole VARAA ottaa heitä luokseni ja toinenkin syy löytyy,miksi en heitä voi ottaa luokseni käymään.Hoidelkoot siis LÄHIÄITI heidät.Ei tule joulu-synttäri,eikä muitakaan lahjoja.Minulla kun ei ole RAHAA.Kiitos sinun ex-muikelo.

        "Nyt en kovin usein jälkeläisiäni tapaa.Minulla ei ole VARAA ottaa heitä luokseni"

        Valehtelet. Sinä et halua tavata heitä, koska kuvittelet kostavasi siten eksällesi. Olet katkera elatusmaksuista ja siksi kostat lapsillesi.

        Vitun luuseri.


      • TSEMPPII ISÄT!
        mk kirjoitti:

        Elarit yleensä maksaa se etävanhempi että sillen ja en ymmärrä jos lapset asuvat sinulla virallisesti niin miksi sinu pitää maksaa lapselle eläreita että silleen. Teepä niin että mskdst ne elarit lapsen tilille ikä äidin tille ja semmoiselle lapsen tilille mihin äidillä ei ole käyttöoikeutta niin hyvin menee.

        Yleensä juu noin PITÄISI MENNÄ, mutta kun aina ei vaan mene. Minä siitä elävä esimerkki ja lähivanhempana maksan exälle elatuksesta.


        Ja mitenhän sellaisia alaikäisten lasten tilejä perustetaan, johon ei huoltajilla ole käyttöoikeuksia?
        Siis minulla ja exällä?
        Ei sitten mitenkään, että se siitä suoraan lapsille maksamisesta.

        Eiköhän tässä kuitenkin lasten hyvinvoinnin ja mielenterveyden vuoksi maksella ihan entiseen tapaan; pysyy se exäkin tyytyväisenä ja minulle se nyt on se ja sama, kenen rahoilla lapsille vaatteet ja muut ostellaan. Suoraan minun lompakosta tai exän tilin kautta rahani kierrättämällä.
        Toki tuon elatusmaksun lisäksi ostelen ihan siinä missä isän kuuluukin ostella lapsilleni ruokaa, harrastuksia, leluja ym.ym. tuotteita ja palveluita.
        Se kai kuuluu vanhemman tehdä, toki varallisuutensa mukaan jokainen.

        Minullahan asiat on "hyvin", kun saan olla isä ja vieläpä lähihuoltajan ominaisuudessa. Raha on vain ja ainoastaan rahaa; isyys ja lapset tärkeämpää kuin mikään muu, ainakin minun elämässäni näin.


    • vars kanaemo

      Toisinkin voi olla. Olen uusioperheessä se aikuinen naishahmo. Omat lapseni vie lääkäriin se kummalla vanhemmista lapset on lääkärin tarpeen ilmaantuessa, tai jos lääkäriin mennään työaikana, niin se vie kumpi töistä saa paremmin vapaata. Kertaakaan ei ole ihmetelty missään lääkärissä jos isä on vienyt. Ainakin korviini on kantautunut vain normaalit uutiset. Kuten hankitut lääkkeet, saadut hoito-ohjeet, ja jatkotutkimukset, joihin on sitten saattanut viedä eri vanhempi kuin ekalla kerralla, eikä sittenkään ole kuin kysytty "oletteko lapsen äiti/isä".

      Mieheni lasten kohdalla on toisin. Lasten äiti välttyäkseen maksamasta lasten lääkärikuluja antaa miehen hoitaa sen puolen. Eli äiti ei koskaan vie lääkäriin, jollei ole jokin pakottava tarve. Mies matkustelee työnsä puolesta, joten joskus minä olen lapsia vienyt ja mies maksanut minulle käynnit. Kerran olin niin kovassa flunssassa etten päässyt ja lasten äidin piti viedä. Kerran! Hän vaati mieheltä lääkärikulut takaisin. Elarisopimuksessa ne on kyllä määritelty sille joka lapset vie, mutta äiti oli valinnut yksityisen lääkäriaseman ja vetosi ettei hänellä ole sellaisiin varaa (toisin kuin miehellä?). Lapsi kertoi sitten ettei äiti osannut lainkaan toimia lääkärissä ja lasta oli hävettänyt. Vaikka ei sen niin vaikeaa pitäisi olla, mutta äiti oli kysellyt kaikesta kuin ei ikinä olisi ollut kotinsa ulkopuolella. No, hyvä vain että sai senkin kokemuksen elämäänsä. Eihän sitä tiedä vaikka joskus isää ei ole enää lainkaan hoitamassa lapsia. Sitten äidin on vain pärjättävä. Myös taloudellisesti.

    • Isä29v

      Itse olen eronnut 6-vuotiaan lapsen isä jolla on yhteishuoltajuus lapseen. En koskaan saa mistään mitään tietoja lapsesta jos lapsi ei itse kerro. En ole saanut koulun tietojärjestelmään tunnuksia ja äidillä ne luonnollisesti ovat. Se on joku uusi reissuvihko systeemi tietokoneella tai jotain sinnepäin. Kukaan ei ole sitäkään minulle kertonut vaan pitää arvailla itse. Koulukuvat saan aina jälkeenpäin itse soitella valokuvaamoon ja tilata ne ja siinä vaiheessa kuvat ovat olleet äidillä jo viikkoja. Joka vuosi sama juttu. Kuvat tulevat aina äidille vaikka olen asiasta maininnut joka vuosi. Joku jo totesi, että lastenvalvojalla olo oli kuin kuolemaantuomitulla. Lastenvalvoja puhui kokoajan äidille ja tuntui, että minulta yritetään nyhtää viimeisetkin sentit. Elatusmaksua maksan 300 euroa kuukaudessa lapsen vaatteet ja hakemisen kustannukset 50 km päästä. Tällä hetkellä olen opiskelija ja tienaan 2000 euroa kuukaudessa, nettona 1500. Aika suuret on maksut. Äiti asuu omistusasunnossa, minä vuokralla kaupungilla. Äidillä uusi auto, minulla vanha romu. Äiti käy kampaajalla useammin kuin Martina Aitolehti, minä silloin kun on varaa. Silti saan kuulla haukkumista viikottain tyyliin, "osta oma asunto ja muuta pois sieltä slummista" , "osta uus auto" yms. Kertokaa millä ostan, kun kaikki rahat menee elatusmaksuihin??? Erosimme lapsen ollessa 1-vuotias, joten tätä helvettiä on kestänyt jo yli 5-vuotta. Onneksi opiskelen hyvään ammattiin, niin ehkä joskus tilanteeni paranee.(ja saan maksaa taas lisää) Lapsia en uskalla enää koskaan edes harkita tämän taloudellisen kurimuksen jälkeen.

      • (Etä)isä

        Tuttu kuvio sinulla, Isä29v.

        Itsellänikin on yhteishuoltajuus ja jouduin vääntämään kättä koulun tietojärjestelmän tunnuksista. Kannattaa olla yhteydessä koulun suuntaan asiasta ja painottaa sitä, että teillä on yhteishuoltajuus ja sinulla on oikeus lastasi koskeviin tietoihin. Nykyään ainakin Wilmaan saa rinnakkaistunnukset, jotka itse hankin. Muutenkin tietoa tulee äidin suunnasta todella nihkeästi, kaiketi tarkoituksella.

        Jos elatusapumaksusi tuntuvat kohtuuttomilta, niin voit pyytää laskelmat lastenvalvojalta ja hänellä on velvollisuus toimittaa ne. Niiden tiimoilta voi sitten harkita, mikäli niitä voisi kohtuullistaa oikeudessa (jos exällä ei ole tahtoa neuvotella asiasta lastenvalvojalla); itse yritän sitä. Maksan verraten kovia elatusmaksuja ja itselläni noista laskelmista tuli sellainen vaikutelma, että lasten äitiä oli suosittu niissä, eivätkä ne perustu faktoihin. Saatan saada toki turpaan oikeudessa, mutta sitten heitän hanskat tiskiin, mulle riittää. Kyllä etävanhemmallakin pitää olla mielestäni mahdollisuus elämiseen eron jälkeen.

        Itselläni on pitkälti samanlainen kokemus exäni rahankäytön suhteen; parturissa rampataan ja rakennekynnet vaihtuvat, niin että suhina käy. Yritän itse räpeltää jotenkin lähipiirin tuella kädestä suuhun hieman suuremmilla nettotuloilla, mutta maksan elastusmaksuja kahdesta lapsesta, joskin ne ovat pienemmät lasta kohden, kuin tuo mainitsemasi summa. Kaikki neuvotteluyritykset äidin kanssa päättyvät hänen taholta vinoiluun tyyliin, että meinaanko ostaa sitten joululahjoja?

        Näihin asioihin tuskin tulee muutosta, sillä esim. tasa-arvovaltuutetun toimistossa lähes kaikki ovat naisia ja ikiaikaiset oksettavat feministiset asenteet (esim. äitimyytti) istuvat sosiaalitoimistoissa tiukassa.

        Jaksamisia Sinulle, samassa keltaisessa nesteessä ollaan, jos se lohduttaa, eikä muuten olla ainoita!


    • no toi nyt on hammaslääkärissä mutta kyseseppä kukkahattu tädeiltä...been ther done that=(

    • SUORAA PUHETTA

      Niin se vain menee että miehet eivät tuossakaan asiassa merkitsevän viranomaisille mitään. Kyllä pistää vihaksi sinun puolesta.

      Koko viranomaistoiminta kaikkinensa on täyttä hullutta. Korruptiota, oikeusmurhia, poliisien ja muiden viranomaisten rikollista toimintaa vähätellään. Kansalaisia sen sijaan kiristetään veroilla ja muilla byrokratialla jne.. Kansa voi pahoin enkä yhtään ihmettele.

      Tämäkin vielä josta monikaan ei tiedä. Yhä useammalla lastensuojeluhenkilöllä ei ole esimerkiksi lain edellyttämään pätevyyttä tehdä lastensuojelutyötä. Tästä halutaan vaieta täysin kokonaan. Kukaan ei halua lastenuosjeluviranomaiseksi koska koko laitos on mätä enkä yhtään ihmettele kun katsoo sitä joukkopakoa siitäkin virastosta.

      Sama on poliisin työ. Sekään ei ole mitään mukavaa homaa. Poliisin työ on koiranvirka, paskaduunia. Sieltäkin hommista halutaan pakoon keinolla millä hyvänsä vaikka henkensä riistämällä. Näitä tapauksia on paljon mutta niistä ei haluta puhua julkisesti.

      Muutama poliisin on avautunut näistä asioista ja monesta muustakin. Poliisin toiminta ei kaikkinensa kestä päivänvaloa kuten poliisista eronneet ovat selvästi tuoneet asiansa esille. Vaikka poliisin pitäisi olla se kansalaisen turva ja tuki, sitä se ei aina ole. Poliisi luokittelee kansalaisia.

      Ihmiset alkavat enemmän tiedostamaan miten mätä tämä Suomi on, ja yhteiskunta ja muu maailma on kaikessa laajuudessaan. Kaikki haluavat eroon paskasta. Kun seuraa itsemurhatilastoa niin se on karua luettavaa. Yli tuhat ihmistä sanoo pelkästään suomessa, vuodessa HEI HEI.

      Karu totuus on se että ihminen ei kestä loputtomiin. Ehkä ne ihmiset ovat tulleet järkiinsä ja ajattelevat niin että ..Mitä mä paskalla teen kun eihän mulla ole peltoakaan.

      Maailma olisi parempi paikka elää jos yhteiskuntaa rakennettaisiin yhdessä autonomian tavoin. Näin meno on kestämätöntä kuten olemme huomanneet.

      • Tasa-arvoa iseille.

        Lahden AmmattikorrkeakouluUutisia 8.11.2011

        Uusi opas käsittelee avioeroa isän näkökulmasta
        Miten isä tulee kuulluksi erotilanteessa? Mitkä argumentit osoittavat, että isän ja äidin tasa-arvoisella ja puolueettomalla kuulemisella erotilanteessa voidaan edistää lapsen edun toteutumista? Muun muassa näitä kysymyksiä käsittelee opas "Ero ja isyys - opas eroperheiden kanssa työskenteleville".

        Julkaisu on Suomessa ensimmäinen ammattilaisille tarkoitettu opas, joka käsittelee erovanhemmuutta nimenomaan isyyden näkökulmasta. Oppaan teemoina ovat mm. vanhemmuuden muutokset, erovanhemmuus ja lapsen etu sekä eroisyys.
        Eroperheiden kanssa työskentelevät kohtaavat haastavia tilanteita, joihin ei aina löydy selkeitä vastauksia. Arjen keskellä ammattilaisten olisi kyettävä arvioimaan kriittisesti paitsi omia toimintatapojaan, myös sitä organisaatiota, jossa he toimivat. Julkaisu tukee eroperheiden kanssa työskenteleviä tulemaan tietoisiksi tasa-arvoisuuden merkityksestä erovanhemmuudessa ja tasa-arvoon vaikuttavista arvoista sekä asenteista.

        Opas on tehty osana Lahden ammattikorkeakoulun hallinnoimaa sekä Euroopan sosiaalirahaston (ESR) ja sosiaali- ja terveysministeriön (STM) rahoittamaa Tasa-arvoa vanhemmuuteen - isät pois paitsiosta -projektia. Projektin tavoitteena on lisätä viranomaisten valmiuksia arvioida isien ja äitien soveltuvuutta huoltajaksi erotilanteissa ilman perinteisiä sukupuoleen liitettyjä stereotyyppisiä käsityksiä. Valtakunnallinen, kaksivuotinen projekti on alkanut keväällä 2010. Oppaan oikeudet omistaa Sosiaali- ja terveysministeriö.

        TERO-projekti

        Lisätietoa:

        Mika Vänskä
        Projektipäällikkö
        Tasa-arvoa erovanhemmuuteen
        -isät pois paitsiosta -projekti

        [email protected]
        puh. 044 708 0898


    • Pistää todella vihaksi tuo isä29v kirjoitus! Miten tässä maassa voi olla näin epäoikeudenmukainen tilanne aina isän kohdalla, muttei äidin kohdalla? Samaan hengenvetoon voin vain ihmetellä miksi kaikki viralliset tahot ovat auttamattomasti äidin puolella. Missä ovat isän oikeudet? Ei niitä yksinkertaisesti ole.

      Olen joutunut soittamaan lastensuojeluun muutamankin kerran, kun on lasten äidillä tuntunut menevän vähän turhan lujaa. Soitin päivystykseen, jossa nainen jankkasi koko puhelun ajan että meille tulee näitä erosta johtuvia soittoja jatkuvasti. Hän ei todellakaan ottanut minua ja huoltani vakavasti, vaan kaikki pistettiin välittömästi kiusanteon piikkiin, koska olen lasten isä. Lupasivat he sentään YRITTÄÄ saada lasten äidin kiinni puhelimitse. Mitä tästä opin? Älä koskaan soita lastensuojelun päivystykseen, sinua ei kuulla.

      Toisen kerran soitin tutulle perhetyöntekijälle, joka tiesi taustamme. Hän sentään otti huoleni vakavasti ja kuunteli mitä minulla oli asiana. Kerrankin tulin kuulluksi. Lasten äiti vaikutti tällöin maaniselta ja hän oli menossa käymään lasten kotona. Hän ilmoitti käynnin jälkeen tilanteen olleen rauhallinen ja lasten äidin sanoneen, ettei hänellä ole maniaa. Asia jäi siihen.

      Tällä hetkellä MIKÄÄN lapsiani hoitava taho EI OLE minulle vaivautunut kertomaan yhtään mitään tai olemaan minuun yhteydessä missään lasta koskevissa päätöksissä. Olen toisen lapsen yhteishuoltaja ja tappelen tällä hetkellä yhteishuoltajuudesta, jonka luultavasti kuulemma menetän, koska äiti ei osaa sopia sivistyneesti mitään. Olen aivan pimennossa kaikista neuvolakäynneistä jne, en tiedä lapseni mittoja tällä hetkellä, koska kukaan ei vaivaudu kertomaan minulle yhtään mitään.

      Ja auta armias, jos laittaisin kummeissa/nimessä/passihakemuksessa vastaan ja sanoisin ei, menettäisin kuulemma huoltajuuden. Perusteluna, etteivät vanhemmat kykene sopimaan lasta koskevista asioista, eli lapsen etu on saada vain yksi huoltaja.

      Elatusmaksut sain sentään nollana oikeudenpäätöksellä, koska olen sairaslomalla. Siinä vaiheessa kun lasten äiti menee töihin, tienaa hän minua huomattavasti enemmän ja silti joudun maksamaan elatusmaksut. Ja käsittääkseni se on taas yksi asia, jossa äiti määrää tahdin. Kuten on jokaisen asian kohdalla, joka sovitaan lastenvalvojalla.

      • öööööööööö

        Tuttu isä sai tavata lastaan 2h/vk valvotusti ilman että hänelle kerrottiin syytä. Isä tapasi lastaan minuutilleen ja lopulta sai oikeuden tavata lastaan joka toinen viikonloppu. Sitä edelsi olosuhdeselvitys. Isä uskalsi aloittaa yhteishuoltajuustaistelun vasta kun tapaamissopimus oli tehty. Huoltajuussopimusta väännettiin useampi tunti ja lopputulos oli että "Äiti saa pitää yksinhuoltajuuden sillä perusteella etteivät vanhemmat pysty keskustelemaan lasta koskevista asioista. Isällä on kuitenkin oikeus saada viranomaisilta kaikkia lasta koskevia tietoja". Saa nähdä miten toimii käytännössä...


    • KysynVaan-76

      Minua ihmetyttää eniten tuolla ketjun alkupäässä olevien "ammattilaisten" kommentit joiden mukaan isiin on hankala suhtautua tasavertaisesti kun tulevat lapsen mukaan "pakotettuina" ja kysymyslappujen kanssa, eivätkä tiedä kaikkia lapsiinsa liittyviä asioita. No mitenkäs se edesauttaa näiden miesten osallistumista että heidät samantien painetaan osaamattomiksi toisen luokan vanhemmiksi jotka nolataan kun eivät tiedä montako tuntia heidän lapsensa nukkuvat päiväunia (kun ovat sen ajan töissä...)?
      Eivät he varmaan ole täydellisiä mutta heitä pitäisi nimenomaan kannusta ja tarjota onnistumisen kokemuksia vanhempana eikä antaa kuvaa että he eivät osaa tai pysty! Emme pääse koskaan eroon nykyisestä naisen ja miehen roolista jos pönkitämme sitä heti ensimmäisen tilaisuuden tullen sen sijaan että suhtautuisimme ihmisiin yksilöinä. Meillä on parempia ja huonompia isiä ja äitejä mutta kenenkään ei pitäisi kärsiä siitä mitä muut samaa sukupuolta olevat ovat tehneet tai tekemättä jättäneet.

      • ------

        Oltiin vaimon kanssa neuvolassa ja neuvolan terveydenhoitaja kysyi kuinka paljon vauvamme syö kerrallaan. Vaimoni ei osannut vastata mitään (imettää ja "tisseissä ei ole mittaria" eikä ajattele edes imetysvälejä niin paljon kun se sujuu automaattisesti ja missä vain), mutta minä kerroin, että noin desin kerralla ja sitten haluaa yleensä puolen tunnin sisällä toisen desin, minkä jälkeen on pidempi tauko, eli nukkuu 3-4 tuntia. Tämän kerrottuani terveydenhoitaja katsoi minua vähän aikaa tyhmän näköisenä ja kysyi vaimolta, että onko näin. Vaimo ihmeissään vastasi, että eiköhän se ole, kun kerran mies niin sanoo.

        Minähän syötän vauvaa pullosta lypsetyllä maidolla aina silloin kun vaimo ei ole kotona, joten tiedän syötöt kun joudun maitoja lämmittelemään ja vähän ennakoimaankin nälän, mutta vaimo ei ole tällöin kotona eikä siis näe ruokamääriä. Silloin kun vaimo on kotona, niin hän imettää, joten määristä ei ole tietoa.


    • 1uhri
      • Kuulosti ihan omalta elämältä ja tältä avioero riidalta. Exän ainoa tavoite on julkisesti nolata minut ja lasten isovanhemmat.


    • Leijonaemo

      Tjaah...onkohan tuo yksi herra tuolla minun alkoholisoitunut ex-mies...Joka kirjoittaa sana äiti isolla kirjaimella..Se joka kännäsi äidin ollessa töissä, ajeli autolla kännissä ja jätti lapset kotiin...heitteille...yms yms. Sinun sylisi ei ole turva..

    • feisnnse

      Aloittajalle :

      Mä oon raskaana ja tosi surullinen kans siitä että jos isät ei saa tasa-arvoista kohtelua. Aloitan kätilöopinnot ensi vuonna ja omassa työssä kyllä lupaan kiinnittää huomiota isien vointiin ja siihen että isät otetaan huomioon.

      Yhtä tärkeitä AIVAN YHTÄ TÄRKEITÄ lapselle on sekä isä että äiti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      311
      3601
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      267
      2068
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      99
      1439
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1343
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      92
      1309
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1198
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1197
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      1024
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      47
      1014
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      65
      914
    Aihe