lastentarhanopettajan hyvät puolet?

kiitosauttajalle

Aion pyrkiä seuraavana vuonna lastentarhanopettajaksi. Kaipaankin nyt tietoa mitä kaikkea pääsykoe pitää sisällään? Olen lukenut ryhmätilanteesta, mikä kauhistuttaa minua suunnattomasti. Tulen omasta mielestäni hyvin lasten kanssa toimeen, mutta kun lapsille täytyy ohjata jokin tuokio, niin miten se käytännössä menee?

Onko tilanteessa jotain apumateriaaleja? Vihkoja, kyniä..., miten heitä viihdytetään? Onko tarkoitus enemmänkin vain komentaa lapset istumaan ja leikittää heitä lauluilla, loruilla ja käsileikeillä? Vai pitääkö tuokion olla opettavainen?

Osaisiko joku sisäänpäässyt kertoa, mitä tarkalleen ottaen annettiin tehtäväksi ja miten tilanne käytännössä hoidetaan? Ovatko lapset villejä? Kyseenalaistavatko he auktoriteetin?

Kaikkein eniten olisin kiitollinen, jos joku osaisi oikeasti kertoa, millä tavalla on itse päässyt sisään! Uskon selviäväni haastattelusta ja materiaalista, mutta tuo ryhmätilanne on mulle tosi epäselvä, miten se pitää hoitaa?

Kiitos etukäteen auttajille!

1

246

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lto ja lo

Kiva kuulla, että varhaiskasvatus kiinnostaa.

Lapsiryhmätilanteessa vuorovaikutus on tärkeintä eli se, miten kohtaat lapset, kuuntelet heitä jne. Täydet pisteet tiedän saaneen siten, että hakija meni mukaan lasten leikkeihin. Ei siis vetänyt mitään tuokiota, vaan leikki, piirsi, jutteli yms lasten kanssa.

Itse ei saa viedä mitään materiaaleja, mutta ryhmän lelut, pelit yms on käytössä.

Haastattelu on rento tilanne. Toki riippuu haastattelijoista, mutta kyselevät hakijan motivoituneisuutta ja soveltuvuutta alalle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      161
      6462
    2. Kuvaile elämäsi naista

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      52
      1872
    3. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      44
      1600
    4. Kuvaile elämäsi miestä

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      54
      1132
    5. Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä

Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.
      Maailman menoa
      327
      1059
    6. Kolari Klaukkala

Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se
      Nurmijärvi
      49
      999
    7. Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!

Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l
      Kesämökki
      13
      960
    8. Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan

Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni
      Ikävä
      79
      908
    9. Kevyt on olo

Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <3
      Ikävä
      84
      908
    10. Toivoisin, että lähentyisit kanssani

Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä
      Ikävä
      14
      897
    Aihe