Haluaisin välttää varainsiirtoveron. Olen siis ensiasunnonostaja, olen osittain ostanut ja osittain perinyt kiinteistön, jota olen kyllä ajatellut enemmänkin vapaa-ajankäyttöön kuin vakituiseksi asunnoksi. Mikäli olen oikein ymmärtänyt, välttääkseni varainsiirtoveron minun tulisi muuttaa ostamaani ensiasuntoon puolen vuoden sisällä kaupasta. Olenkin siis ajatellut siirtää kirjani uuteen kiinteistööni, mutta kysymys kuuluukin, kuinka kauan joudun pitämään kirjani uudessa talossani ennen kuin voin siirtää ne takaisin tosiasialliseen asuinpaikkaani? Onko kellään kokemusta/varmaa tietoa? En välittäisi soittaa veroneuvontaankaan kysyäkseni kuinka verottajaa jekutetaan.
Varainsiirtoveron välttäminen
4
517
Vastaukset
- Monta ostanut
Varainsiirtoveron maksat kun varat siirtyvät, se missä asut ei liity asiaan mitenkään. Käyttötarkoitus ei liity kuvaan mitenkään. Maksa pois se 4% tai kerrostaloluukuissa 1,6% ei se maailma tuohon kaadu.
- apupoju2
Vapautuksen varainsiirtoverosta saa ensiasunnonostaja, joka ostaa sen asunnon omaksi kodikseen, eikä ole omistanut aikaisemmin vähintää puolta kiinteistöstä taikka asunto-osakkeesta aikaisemmin.
Varainsiirtovero ilmoituksessa kysytään ensiasunnon ostajan kohdalla muuttopäivää.
Suosittelisin asumaan yhtäjaksoisesti kaksi vuotta, myyntivoittoverotuksen takia, jos taas joskus tulevaisuudessa muuttavat myyntivoittoverotusta.
- veroa juu...
Verottaja pitää kyllä huolen veronmaksuistasi. Ostimme 2002 ns. ensi asuntomme eli rivarin perheelle. Tuli keväällä yllätys perheelle. Nimittäin vaimoni oli yli 10 vuotta aikaisemmin ostanut yksiön jonka omisti ainoastaan 3 kuukautta ennenkuin jäi työttömäksi ja möi sen. Oli jo unohtanut sen omistuksen mutta verottaja kyllä muisti.
- kiinteistövero
ensiasunnon verovapaus
Ole aikaisemmin omistanut vähintään puolta asunrakennuksesta tai asuinhuoneiston hallintaan oikeutavista osakkeista tai osuuksista,sekä on 18-39-vuotias kauppa-tai vaihtokirjan tekohetkellä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1646558
- 531933
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes441721- 541142
Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä
Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.3441104Kolari Klaukkala
Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se501055Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!
Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l131000Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan
Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni79930Kevyt on olo
Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <384918Toivoisin, että lähentyisit kanssani
Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä14907