Miten westien turkki nypitään?

nyppijä

Olen vähä miettinyt westien hankkimista, mutta turkin nyppiminen mitityttää. Miten turkki siis nypitään? Entä kuinka usein? tarviiko nyååimisen lisäksi muutakin kuin säännöllisen harjauksen?

2

232

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • trimmariina

      Hienoa, että otat selvää westien turkinhoidosta jo ennen koiran hankintaa. Westien trimmaus ei ole helpoimpia juttuja, mutta itse turkin puhtaana ja takuttomana pitäminen taas on monia pehmeäturkkisia rotuja helpompaa. Hyvä karkea karva hylkii likaa ja vettä, eikä vaadi pesua kuin harvoin.

      Trimmaajana olen nähnyt monenlaista westien omistajaa. Kaikki eivät ymmärrä, ettei koira ole siistin näköinen itsestään vaan vaatii trimmauksen vähintään neljä kertaa vuodessa. Trimmivälit helposti venyy ja jotkut jopa leikkelevät karvoja sitten kotona, ku oli jo kasvanut niin pitkäksi... Ja trimmaaja kiittää, kun karkeaksi palautettu karva on taas pilattu leikkelemällä. Jos itse omistaisin westien, kävisin sen turkin läpi kerran kuussa. Silloin päähän ja helmoihin saisi useamman pituista karvaa kasvamaan ja koira olisi rotuisensa näköinen ja siisti koko ajan.

      Kasvattaja varmasti opastaa sinut nyppimisen saloihin. Ideahan on ottaa karvasta kiinni ja nyppäistä se juurineen irti, silloin kun se alkaa olla kypsää, eli lähtee ilman suurempaa väkivaltaa. Tekniikan opettelu vaatii aikaa, eikä terrierin pentu ole mikään paras harjoittelukappale kokemattomalle. Jos pystyisit harjoittelemaan kasvattajan aikuisilla koirilla, jotka on jo toimenpiteeseen tottuneita. Omaa pentua kannattaa opettaa pysymään pöydällä paikallaan ja totuttaa kosketteluun ja otteisiin useamman kerran viikossa (esim. tassusta saa trimmaaja pitää kiinni ilman suurempia kiljumisia).

      Westietä hankkiessa täytyy muistaa myös niiden herkkyys iho-ongelmille. Monella asiakkaallani on usein korvatulehduksia ja hiivaa tassuissa. Joillakin yksilöillä on huomattavan ylisuuri nahka niska- ja häntä poimuineen, sekä paksu turkki, joka pahentaa ihotulehduksia. Yhden iho-ongelmaisen selkäkarvoitus ajettin kesällä hyvin lyhyeksi nypinnän jälkeen ja en olisi ikänä uskonut, kuinka aaltoileva selkänahka voi hoikallakin koiralla olla. Toki olin tuntenut nypittäessä niskan ja hännän kohdalla isommat poimut, mutta koko selkä oli yhtä pientä aaltoa... Kohta alkaa olla sharpein kanssa samanlaiset ongelmat westieillä. Terriereillä toki pitää olla irtonainen nahka, mutta selvästi liian suuria nahkoja olen nähnyt melkeimpä vain westieillä.

      Tässä nyt hieman trimmaajan kokemuksia westien hoidosta. Toivottavasti jotain uutta tietoa sait.

    • nyppijä

      Kiitos! Tiedoista oli valtavasti apua : )

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1234
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1046
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      61
      788
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      730
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      695
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      694
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      37
      646
    9. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    10. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      628
    Aihe