Olin teurastajana

Tertsi si vaa

ja lihanleikkaajana melkein koko työurani ajan ja söin paljon lihaa kun sitä puoli-ilmaiseksi vielä etuna sai.Nyt en kyllä osta porsasta missään muodossa,niin hyvää kuin se onkin ja syy:Nämä ahneet tuottajat eviran myötävaikutuksella kiduttavat tuotantoeläimiänsä muusta piittaamatta kuin hyvästä katteesta!Sirkka-Liisa Anttila pitäisi etunenässä pataan laittaa vaikka pilaantunut tai saastunut on sekin ruho!!!
Sen verran pitää inhimmillisyyttä olla eläimiä kohtaan,ettei niitden rahanhimossa saa antaa kärsiä!Haukutaan kebabin puhtautta ja ulkolaista lihaa tietämättä,että todellisuudessa Suomalainen tavara on ihan yhtä surkeaa ja usein huonompaakin kuin esim.Brassiliha joka on todella hyvää ja maukasta!Minulle riittää vaikka pelkkä peruna ja riisi joulupöydässä jo ihan periaatteesta!!!

18

2142

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hammertim3

Ihan uteliaisuudesta kysyn... Miten teuraseläimet tapetaan ja ehtivätkö ne itse tajuta mitä tapahtuu? Ja näkeekö eläin sen edellisen yksilön listimisen? Syön lihaa, mutta kyllähän se jollain tasolla pahalta tuntuu. Kyllä tuotantoeläimiä pitäisi se lyhyt elämä kohdella hyvin ja aiheuttaa mahdollisimman vähän stressiä ja kipua.

• Periaattesta vaan

Teurasnaudat ammutaan tainnoksiin eräänlaisella "naulapyssyllä"josta laukaistaessa eläimen otsaan työntyy muutaman sentin mittainen piikki joka tainnuttaa naudan.Aika monesti kuti menee kuitenkin väärään kohtaan ja eläin ei menetäkään heti tajuntaansa vaan huutaa/sätkii hirvittävästi.Siinä menee sitten aikansa,että teurastaja saa sen poukkoilevan eläimen uudelleen sihtiin.Nauta ei saa kuolla tähän ampumiseen vaan tarkoitus on,että menee taju ja veri kiertää jotta saadaan kaulavaltimoista veri ulos jolloin se pian kuolee.Sikoja tainnutetaan sähköllä tai kaasuttamalla jonka jälkeen ne nostetaan takajaloista ilman ja sitten se kurkku auki taas.Ja sekin on totta,että päivittäin joku sika teurastamolla aina herää ollessaan jo roikkumassa jaloistaan ja jonkun minuutin ehtii kärsimään.Siat on selvästi hirveässä paniikissa kulkiessaan eräänlaista kuolemankujaa pitkässä jonossa kohti kaasukammiota/sähkötainnutinta kohti ja meteli on hirmuinen.Teurastajilla on sähköpiiska jos sika tekee stopin käytävällään.Muistan miten eräällä teurastajalla oli piiska taskussaan ja touhutessaan sai itse sähköiskun jolloin kaverilta meni taju ja melkein henkikin,joten se kertoo mitä sika tuntee nahoissaan kun niitä hoputetaan eteenpäin.Aika paljon olen pahoja juttuja turun teurastamoissa nähnyt mutta taatusti niitä on suomessa "pikku teurastamoja"joissa kasvattajat ottavat itse hengiltä eläimiä tuttavilleen ja sukulaisilleen,eikä se aina mene kivuttomasti.Ainakin vehmaalla on tiloja joissa touhu on järkyttävää.Itsekseen kuolleita sikoja heitetään sikalan taakse kokonaisina jolloin talon koirat ja rotat syövät niitä vielä mätinäkin.Tämä ex teurastaja syö jouluna vaan lohta ja muuta kalaa....

• pollepryyy

Syön lihaa, ja toivon kyllä että niiden lyhyt elinkaari olisi mahdollisemman hyvä! Miksi joku kirjoittaa brasilijan lihasta, kun niiden teurastus tavasta ei edes tiedä. Uskon että on paljon julmempaa? Suomessa sensian pyritään aina parempaan tapaan hoitaa asioita. Miksi nämä asiat otetaan aina jouluna esille, syödään ja kasvatetaan sikoja kesälläkin ! Makkaraa ja lihaa tarvitaan silloinkin. Haluaan kiittää suurinta osaa meidän maatalous yrittäjiä että meillä on viellä omaa taloutta, ja sika farmareita! Voi viellä tulla aika kun sitä ei ole, silloin suomalaisilla on nälän hätä. KIITOS MAANVILJELIÄT ETTÄ OLETTE OLEMASSA , JA MEILLÄ ON JOKA PÄIVÄINEN RUOKAMME.....

• Teurastin

"pollepryy"on selvästi hevosmiehiä....
      /vuotta asuin Brasiliassa ja todeta vaan täytyy,että siellä"kehitysmaassa"hoidetaan teurastus asiallisemmin kuin täällä koto-suomessa.Joulunahan näistä sika-eläimistä kirjoitellaan kun asia on ajankohtaisempi ja sikalat kun on jostain syystä paljon tilavampia keväällä ja kesällä...!Tosin kesällä viimeistään aletaan pakastamaan kinkkuja tuotantolaitoksissa jotta joulupöytään riittää kaikille.Kiitos tosiaan keskieuroopan maanviljelijöille jotka uurastaa sen verran,että mekin saamme osamme!Suomen oloissahan viljely ei mitenkään kannata ja siksi viljelijät ovat koko ajan parkumassa lisää tukia jotta saisivat vähän komeamman puimurin kuin naapuritiluksilla.Kyllä se nälänhätä takuulla vielä suomessakin koetaan mutta johtuu ihan eri syistä kuin maataloudesta!Eiköhän ihminen ole koko pallon sen verran tuhonnut,ettei sitä enää mikään pelasta vaan voi toki nopeammin tuhoutua ydinsodan myötä mikä on hyvin todennäköistä...

• pollepryy

Pollepryy täällä, olen kyllä nainen enkä lähde kinaamaan asioista mutta toteaan vaan että ett taida tuntea yhtään tavallista maanviljeliää ! Ei ne rahoissa kieriskele, tuo että ostaa komeimman puimurin kun naapuri, on kyllä kaupunkilais ajattelu tapa, autojen kanssa! Mutta tarvii ne hyvät puimurit kun vetävät joka kesä pelloilla , ei nääs aina kestä sitä kovaa rääkkiä ne nykyaikaiset koneet. En myöskään ole maanviljeliä, mutta läheltä seurannut, kova työtä he tekeevät, ei siihen kaikki pysty.

• Nautaapöytään,kiitos

Hei, missäs olit teurastajana? Itse työskentelen lihanleikkaajana, mutten ole koskaan teurastanut yhtään elukkaa. Ruhoina ne on tuotu leikkaamolle. Opintoaikana näin tosin teurastusta. En pitänyt siitä eli ei tosiaankaan olisi ollut minun alani. Tsemppiä sulle. ps. Itse syön lihaa hyvällä omallatunnolla. Tosin tiedän lihan alkuperän. Moni ostaa lähikaupasta lihaa ja luulee syövänsä kotimaista lähilihaa. Kyllä ne leikattavat tulee useinmiten jostakin muusta kuin kotimaasta.

• Evp.teurastaja

Turun vientiteurastamo,Lso ja Paimion teurastamot mm.
      Tanskasta tulee melko paljon nautaa ja ihan ok lihaa siinä missä suomalainenkin.

• teinitsellenituon

Minkälainen puukko, minulla on kun ruoanlaittoa harrastan, lihanleikkuuseen: 3mm terä ja todella terävä noin 12cm pitkä haponkestävää terästä.

• Kamara on nahka

Sweitsiläinen keltakahvainen swibo on se paras...;D

• eläimille oikeutta

En syö lihaa eläinten kärsimysten takia.
      Kiitos exteurastajalle kertomuksestaan. Kumpa se saisi laajempaa huomiota.

• raaka todellisuus

Tuosta tainnutuksesta vielä, ymmärtääkseni sähkötainnutuksesta on sen verran tutkittua tietoa, että se on kivuliasta eläimelle. Eikö siitä ole vieläkään luovuttu?
      Yhden sähköllä tapahtuvat tainnutuksen olen nähnyt, eikä se kyllä näyttänyt yhtään pahalta, teurastaja koski sian kaulaa isoilla isoilla "grillipihdeillä" ja possu kaatui niille jalansijoilleen. Ei päästänyt inahdustakaan tai sätkinyt.
      Ilmeisesti verenlasku pitää tehdä aika nopeasti? Olen kuullut kauhujuttuja kun naudat, siat tai hevoset ovatkin yhtäkkiä singonneet ylös ja lähteneet toikkaroimaan.

• EX teurastaja

Onhan se sähkötainnutus varmasti kivutonta yleensä MUTTA..Joskus niistä menee kovassa käytössä tehoja ja virtaa ei tulekaan tarpeeksi ja possua vaan sattuu tietysti..."korvalappustereoiksi"niitä sähkötainnuttimia teurstamoilla sanottiin kun olivat saman näköisiä.Se on kyllä ihan tosi,että päivittäin joku eläin"heräsi"kesken teurastuksen ja kun satoja eläimiä menee liukuhihnatyönä läpi niin semmoista se on.Kyllä ne nautaeläimet potkii vielä hengettömänäkin usein ja kerran potkaisi iso sonni teurastajan jalan poikki vaikka oli jo vuotakin(nahka)irroitettu.Johtuu siitä,että eläimen refleksit toimii vielä jonkin aikaa teurastuksen jälkeen.

• 10+1

Kiva kun joku ammattilainen viitsii vastailla, minua on ainakin askarruttanut eläinten teurastaminen.
        Kuinka pitkälle teurastus on "koneistettu", eli korvaavatko koneet miehet silläkin alalla? Ja isoissa paikoissa tuo on liukuhihnatyötä, entä pienissä tai tilateurastamoissa? Luulisi pikkupaikoissa homman olevan huolellisempaa ja stressittömämpää ihmisille ja eläimille.

• EX edelleen

Itse teurastustapahtumaa ei voi juurikaan enempää "koneistaa"kuin mitä se on nyt.Kädessä pidettävällä "pistoolilla"se nautakarja tainnutetaan ja kun eläin on liikkuva sekä usein erikokoisia niin ihmis-silmä on siinä touhussa pätevin vaikka tietysti hutejakin tulee varsinkin kun nykyään on aina kiire.Kovin pieniä teurastamoja ei enää olekaan vaan ovat jääneet"isojen jaloista pois".Maatiloilla teurastetaan jonkin verran varsinkin sikoja omiksi tarpeiksi ja kyllähän se eläimen kannalta on parempi ratkaisu kun jää stressaava kuljetus pois.Yksi asia jäi mieleen isosta teurastamosta Turussa:Aamulla kun menin klo 05 töihin niin sisätilat oli täynnä isoja rottia jotka juoksivat rosoisia seiniä pitkin aterioimaan tuoretta lihaa ja tietysti papanoita oli melkoisesti...Teurastamon alla asusti myös paljon villikissoja jotka hyvin syöneinä lisääntyivät melkoisella vauhdilla.Eläinsuojeluvalvoja niitä sitten loukutti mutta ei ne koskaan kokonaan hävinneet.Lihanleikkaamoon tuli myös usein pikkulintuja jotka eivät osanneet hätäpäissään enää ulos vaan lensivät katon rajassa ja työnjohtajalla oli ilmakivääri jolla napsi niitä tinttejä alas jotta salmonella ei leviäisi...

• Miiakin tietää..;))

Ex teurastaja päätyi sittenkin ostamaan kinkun...
      Kun liha on niin heikko...;D

• työläinen pt

paimiossa hygienia on perseestä, kukaa ei pese esim käsiään ennen aamun työnaloitusta. ei edes lääkäri tai työnjohto.

• TIETÄJÄ . .

TIEDÄN KAIKKI HENKILÖHYGIENIAAN LIITTYVÄT ASIAT ON P E R S E E S T Ä. PAIMION TEURASTAMOSSA. EI PARTASUOJIA, EI HIUSVERKKO PAKKOA, EI KÄSIHYGIENIAA OLLENKAAN, KAIKKI NS. KUSEE KUNHAN MENEE KILOJA JA PALJON JOTTA JOHTO SAA FYRKKAA. NORMI DUUNARI ALLE 2000 EUROA KUUSSA.

• Älä ajattele sitä

Niinhän se aina!Paskalla käytiin ja pyyhkimisen jälkeen ei käsiä pesty,että saattaa niissä lihoissa joskus ihan ihmispaskaakin olla...Toisaalta ihmisen elimistöhän TARVITSEE erilaisia bakteereja hirveät määrät ja elämä telluksella olisi mahdotonta ilman bakteereja!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      103
      3121
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1167
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1142
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      52
      1055
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      32
      997
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      868
    7. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      852
    8. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      847
    9. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      44
      832
    10. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      24
      801
    Aihe