"Ulkona oleviin valosarjoihin ei saa laittaa johtoja tai virtaa sisätilasta, vaan niille on käytettävä ulkona olevaa pistorasiaa. Muuntajan sijoitus pitää tarkistaa pakkauksesta, sillä joidenkin ulkovalosarjojen muuntaja täytyy olla sisätiloissa."
Hirviän paljon on noita ulkovaloja taas parvekkeen kaiteilla, mutta ihmettelen, että missä se pistorasia on!
70-luvun krs-talo, missäs se parvekkeen pistorasia on?
10
2640
Vastaukset
- Ex-sähkäri
No parvekkeella todella useasti. Veikkaisin että kaikissa 30-vuotta nuoremmissa kerrostaloissa on systemaatisesti pistorasia parvekkeella ja nykyään vielä vikavirtasuojattuna.
Tosin viime talven pakkasilla tuttu kaveri kertoi nähneensä kuinka autoa lämmitettiin jatkojohtojen yhdistelmällä jostain toisesta kerroksesta kadulle tuuletusikkunan raosta vietynä.- öh.
Ei ole ainakaan mun parvekkeella, mutta naapurilla vissiin on! Ja siis talon on 70-luvun talo, eli vanhempi kuin 30 v.
- dfgfgfdf
Varmasti myös yhtä paljon todella harvoin kuin todella useasti. Jos puolet kerrostaloista on 30-vuotta nuorempia niin puolet on niitä 30-vuotta vanhempia jossa pistorasioita ei ole parvekkeilla, ja silloin sähköt jouluvaloille on todellakin otettu sieltä ikkunan raosta sisältä.
Vuosilukua en muista mutta veikkaisin, että jostain 90-luvun puolesta välistä on vasta alettu asentelemaan vikavirtasuojia kun ne tulivat pakollisiksi märkätilojen ja ulkoasennusten pistorasioissa, joten vielä vähemmän löytyy parvekkeiden pistorasioista (siellä missä niitä on) vikavirtasuojauksia. - knakkertton
Yleensä pistorasia ja verkkolaite on sisällä ja partsille on viety 12V jouluvaloille jostain ikkunan raosta lienee laillista.
- ihan sama mulle!
No, mistä sinä luulet, että aloittaja sitatoidun pätkän otti!
niin, eihän näitä asioita lakiin olekaan määritetty.
mutta kai siinä joku turvallisuusasia on - että sisältä ei saa ottaa virtaa ulos!
Se on vissiin kun niistä jouluvaloista osa soveltuu ulkona ja sisällä käytettäviksi, mutta ei se taida tarkoittaa, että yhtä aikaa sisällä ja ulkona! Eikös se tilanne ole juuri yhtäaikainen, jos virta tulee sisältä ja valot on ulkona!
Mutta tehkäätten mitä lystäätte. Olen kuitenkin itse, vaikka tyhmä olenkin ainakin yleisen mielipiteen mukaan, lukutaitoinen. Ja mun mielestä tuossa lukee, että ei saa ottaa ulos virtaa sisätiloista!
Tosin näin mä kerran yhdessä kerrostalossa, että ulkokatolle johti troikka, joka oli kytketty talon ala-aulan pistorasiaan....
- aggre gaatti
Haet Puuilosta tms. kannettavan aggregaatin, jonka sijoitat parvekkeelle. Sen kun repäiset käyntiin jouluaattona, naapuritkin tietävät sen.
- johtopöötös
Virran ulosottokielto ei koske ns.suojajännitettä joka saadaan muuntajan jälkeen oisko yli 75V.vv.
- pistoke
Eikös se ole ihan samanlaista sähköä ulkona ja sisällä olevissa pistorasioissa. Ulosottokiellon tarkotuksena lienee se, ettei käyttäjä ottaisi nollaluokan sisäpistorasiasta ulos virtaa.
Ja pienjännitteellä olevat jouluvalothan viedään ikkunan välistä ulos jos ei saa muuntajaa laittaa sinne. Miten muuten sellaisen valosarjan voi laittaa ulos? - AIVAN AIVAN !
No, sitten kyllä toi aloittajan netistä valosarjoja myyvän liikkeen teksti on perseestä - kyllä tämän palstan kundit tietää paremmin.
Että mä meen sitten ens keväänä imuroimaan mun partsin ja laitan imurin tieteskii sisältä virtaa ottamaan!- joopa joooooooo
Joo, eikä suinkaan niissä valoissa ole se muuntaja vähän niin kuin johdossa eteenpäin siitä itse pistokkeesta.
http://www.yhteishyva.fi/asuminen_remontointi/valaistus/valosarjat_ostajan_opas/fi_FI/valosarjat_ostajan_opas /
Kukahan tuonkin tekstin on laatinut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2534557Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1302985Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit412742Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?741730Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te1051563Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?
Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn201461- 551324
- 931235
Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En2041093- 471085