Mitä tarkoittaa "koodi3"? Se liittyy jotenkin kai vartiointiin.
Siis tällaisesasa jutussa (oli jossain pilailujutussa liittyen kaupassa käyntiin):
"4.Mene vartijan luokse ja sano hänelle virallisella äänellä, että kodinkonepuolella taitaa olla "koodi 3". Katso mitä tapahtuu."
Koodi 3 on mikä?
17
10565
Vastaukset
- Kulma
vartijat ja yleensäkkin radioita kommunikointiin käyttävät ammattiryhmät käytää koodeja erilaisille tapauksille. näin ei tarvitse selitellä/huudella radiossa pitkiä tarinoita..
Eli lopun kaiken aika huono vitsi... - Mica
Ota minut pesukoneen ja jääkaapin välissä.
Ylensä vartijoiden käyttämät "koodit" on päästä keksittyjä ja niitä käytetään herjan heittoon firman radioverkossa. Pomot ei sitten tiedä, mitä kenttämiehet juttelee keskenään.- Kime
Jaahas... meidän radioliikenteessä ei tuommoisia koodeja ole käytössä, vaan puhumme aivan selkokieltä. Mutta jokainen vartiointiliike voi käyttää omia sovittuja koodejaan joita muut "kuuntelijat" eivät välttämättä ymmärrä. Itsekkin olen saman vitsin lukenut ja silloin tuli mieleen että koodi 3 tarkoittaisi näpistystä... mutta toisaalta jos se ei tarkottaisi mitään niin kyllä silloinkin olisi kiva katsella vartijan toimia......
- peikko
Kime kirjoitti:
Jaahas... meidän radioliikenteessä ei tuommoisia koodeja ole käytössä, vaan puhumme aivan selkokieltä. Mutta jokainen vartiointiliike voi käyttää omia sovittuja koodejaan joita muut "kuuntelijat" eivät välttämättä ymmärrä. Itsekkin olen saman vitsin lukenut ja silloin tuli mieleen että koodi 3 tarkoittaisi näpistystä... mutta toisaalta jos se ei tarkottaisi mitään niin kyllä silloinkin olisi kiva katsella vartijan toimia......
Taisi tarkoittaa että oli siellä osastolla vetävän näköinen kissa joka kannattaisi vaksin käydä katsastamassa,,,
Motivaatio kunnossa ;)
- agitaattori
Ei ole suomalaisen liikkeen koodeja...
Vaan LAPD:n kiireellisyysluokka, code three on suomeksi kiireellisyysluokka A, tehtävänumero tulee eteen. Jotain näköjään menee aina käännöksessä hukkaan ;)- 10-4
Näinhän se tuolla ameriikassa on. Tuossa vielä muutama muukin koodi:
http://www.tracone.com/police_scanner/police-codes.htm
http://faculty.ncwc.edu/toconnor/polcodes.htm
- Tee
Eli suomessa vartiointiliikkeiden käyttämät radiokoodit ovat yrityskohtaisia eli mitään yhteistä järjestelmää ei ole olemassa. Se, että turva-alan yritykset käyttävät VHF-radioverkkoa mutta eivät käytä koodeja on huono asia ja osoittaa ko. yrityksen epäammattimaisuutta nimittäin muutamalla kympillä saa skannerin jolla voidaan radioliikennettä kuunnella.
Viranomaisilla taas on omat koodinsa, kullakin taholla omansa ja ne ovat valtakunnallisia. Mutta heitä ei voi skannerilla enää kovin pitkään kuunnella muutoinkaan. Helsingin poliisilla on jo pitkään ollut digitaalinen radioverkko jota ei voi skannata ja nyt koko valtakunnallinen virve eli viranomaisverkko toimii pitkälti samoilla systeemeillä. Eli siis skanneri harrastajien ainoat suojelupuolen kuunneltavat kanavat tulee olemaan siis yksityiset vartioimisliikkeet yms yritykset.- Falckeros
Helsingin poliisilla ei ole ollut eikä tule olemaankaan omaa digitaalista radioverkkoa. Pääkaupunkiseudulla on kylläkin poliisilla ollut salattu "HEVI"-verkko jo toista kymmentä vuotta. Verkko on analoginen, mutta salattu.
"HEVI:llä" ja Virvellä ei ole mitään tekemistä keskenään, ovat täysin erilaiset järjestelmät.
Kannattaisi pikkasen ottaa asioista selvää, ennen kuin niistä alkaa tällaisilla keskustelupalstoilla esitelmöidä asiantuntijana.
Se on totta kylläkin, että vartiointiliikkeiden, kuin myös muidenkin salaamattomien radiojärjestelmien käyttäjät, saavat lukuisan määrän uusia kuuntelijoita viranomaisten "kadottua" eetteristä Virve-verkkoon. - Tee
Falckeros kirjoitti:
Helsingin poliisilla ei ole ollut eikä tule olemaankaan omaa digitaalista radioverkkoa. Pääkaupunkiseudulla on kylläkin poliisilla ollut salattu "HEVI"-verkko jo toista kymmentä vuotta. Verkko on analoginen, mutta salattu.
"HEVI:llä" ja Virvellä ei ole mitään tekemistä keskenään, ovat täysin erilaiset järjestelmät.
Kannattaisi pikkasen ottaa asioista selvää, ennen kuin niistä alkaa tällaisilla keskustelupalstoilla esitelmöidä asiantuntijana.
Se on totta kylläkin, että vartiointiliikkeiden, kuin myös muidenkin salaamattomien radiojärjestelmien käyttäjät, saavat lukuisan määrän uusia kuuntelijoita viranomaisten "kadottua" eetteristä Virve-verkkoon.Mistähän moinen aggressiivisuus vastauksessasi? Olen aina valmis myöntämään olevani väärässä jos toisin todistetaan.
Helsingin poliisilla todellakin on oma ja ainoastaan ja vain Helsingin poliisin käytössä oleva radioverkko joka on todellakin digitaaliverkko ja sen on toimittanut Motorola. Se rakennettiin aikoinaan oliko nyt ety huippukokousta varten ja on käytössä edelleen.
Helsingin poliisin verkolla ja virvellä ei ole yhteistä se on totta. Mielestäni toin esiin nimenomaan sen, että Helsingin poliisin verkko ja virve verkko molemmat ovat hankalia skannattavia, lähes mahdottomia ja normaali skannaajalle täysin mahdottomia.
Analoginen verkko jossa on salausmahdollisuus poliisilla on tämä povi-verkko joka vielä on käytössä valtakunnan muulla poliisilla joskin virveen on jo aika hyvin siirrytty.
En esiinny täällä asiantuntijana mutta ne asiat joista tiedän uskallan myös kertoa kantani. Enkä haluaisi tällaisia aggressiivisia vastauksia, jos olen väärässä tarkastan kantaani jne. Aggressiivisuus vastauksissa osoittaa turvallisuusalalla täysin epäammattimaisuutta ja ammattilaisen helposti näillä palstoilla tunnistaakin ja myös päinvastoin..
Mut se siitä.
T - Falckeros
Tee kirjoitti:
Mistähän moinen aggressiivisuus vastauksessasi? Olen aina valmis myöntämään olevani väärässä jos toisin todistetaan.
Helsingin poliisilla todellakin on oma ja ainoastaan ja vain Helsingin poliisin käytössä oleva radioverkko joka on todellakin digitaaliverkko ja sen on toimittanut Motorola. Se rakennettiin aikoinaan oliko nyt ety huippukokousta varten ja on käytössä edelleen.
Helsingin poliisin verkolla ja virvellä ei ole yhteistä se on totta. Mielestäni toin esiin nimenomaan sen, että Helsingin poliisin verkko ja virve verkko molemmat ovat hankalia skannattavia, lähes mahdottomia ja normaali skannaajalle täysin mahdottomia.
Analoginen verkko jossa on salausmahdollisuus poliisilla on tämä povi-verkko joka vielä on käytössä valtakunnan muulla poliisilla joskin virveen on jo aika hyvin siirrytty.
En esiinny täällä asiantuntijana mutta ne asiat joista tiedän uskallan myös kertoa kantani. Enkä haluaisi tällaisia aggressiivisia vastauksia, jos olen väärässä tarkastan kantaani jne. Aggressiivisuus vastauksissa osoittaa turvallisuusalalla täysin epäammattimaisuutta ja ammattilaisen helposti näillä palstoilla tunnistaakin ja myös päinvastoin..
Mut se siitä.
TPyydän anteeksi, jos olin mielestäni liian agressiivinen vastauksessani. Tämä palsta, niin kuin monet muutkin vaan ovat täynnä sellaisia kaikkitietäviä asiantuntijoita, jotka ovat joskus kuulleet puhuttavan jostain asiasta ja sitten ollaankin kertomassa asiaa eteenpäin asiantuntijana.
HEVI on käytössä Helsingin, Vantaan ja Espoon kihlakunnilla sekä muutamalla muulla turva-alalla operoivalla valtion organisaatiolla pääkaupunkiseudulla. Sen on toimittanut Motorola, mutta salauksesta huolimatta, se ei ole digitaalinen. - Tee
Falckeros kirjoitti:
Pyydän anteeksi, jos olin mielestäni liian agressiivinen vastauksessani. Tämä palsta, niin kuin monet muutkin vaan ovat täynnä sellaisia kaikkitietäviä asiantuntijoita, jotka ovat joskus kuulleet puhuttavan jostain asiasta ja sitten ollaankin kertomassa asiaa eteenpäin asiantuntijana.
HEVI on käytössä Helsingin, Vantaan ja Espoon kihlakunnilla sekä muutamalla muulla turva-alalla operoivalla valtion organisaatiolla pääkaupunkiseudulla. Sen on toimittanut Motorola, mutta salauksesta huolimatta, se ei ole digitaalinen.Joo, itse en yritä esiintyä asiantuntijana. Ymmärsin tämän palstan niin, että täällä on oikeasti turvallisuusalasta kiinnostuneita nuoria ihmisiä ihan asialinjalla ja itse kun olen noin 15v alalla toiminut olen itse sitä mieltä että minulla voisi jotain annettavaa olla heille täällä. Mikään siis erikoisasiantuntija en halua olla.
Poliisin tekniikkakeskuksessa aikoinaan tutustuin Helsingin poliisin radioverkkoon ja siellä työskentelevä asiantuntija kertoi sen olevan digitaalinen. Tietoni perustuu siihen väittämään ja pidin sitä luotettavana lähteenä mutta voin tietty olla väärässäkin. Minua kun aina on nuo asiat kiinnostanut ja työni puolesta oli mahdollista oleilla paljon kyseisessä keskuksessa silloin niin kysäisinpä tuotakin asiaa ja sellaisen perusesittelyn sain. Mitään syvempää esittelyä ei siellä anneta muuta kuin poliisimiehille ja heidän alansa erikoisihmisille.
Yksi kurssikaverini on poliisin tietojenhallintayksikössä töissä joten kysyn vielä häneltä asiaa, niin paljon se jäi nyt vaivaamaan.
Mutta myönnän että voin olla väärässä, mutta tällaisen tiedon sain, henkilöltä joka oli mukana kun tämä "motorolaprojekti" suomeen suunniteltiin ja saatettiin.
Palataan asiaan.
T
P.S. netistä ei vahvistusta oikein löydy.. Yhden linkin löysin googlella ja siinäkin oli just kyseinen juttu jo pois mutta otsikko näkyy vielä osoitteessa: http://www.google.fi/search?q=poliisin radioverkko&hl=fi&lr=&ie=UTF-8&start=40&sa=N
Mutta tulee huomioida että kyseessä on foorumilinkki ja foorumeissa on aina se erehtymisen mahdollisuus niin minulla kuin toisillakin:)) Mutta tarkistan asian vielä. - Tee
Falckeros kirjoitti:
Pyydän anteeksi, jos olin mielestäni liian agressiivinen vastauksessani. Tämä palsta, niin kuin monet muutkin vaan ovat täynnä sellaisia kaikkitietäviä asiantuntijoita, jotka ovat joskus kuulleet puhuttavan jostain asiasta ja sitten ollaankin kertomassa asiaa eteenpäin asiantuntijana.
HEVI on käytössä Helsingin, Vantaan ja Espoon kihlakunnilla sekä muutamalla muulla turva-alalla operoivalla valtion organisaatiolla pääkaupunkiseudulla. Sen on toimittanut Motorola, mutta salauksesta huolimatta, se ei ole digitaalinen.No niin ystäväni Falckeros.
Sain vahvistuksen kysymykseeni eli Helsingin poliisin radioverkko on digitaalinen. En laita tähän tietolähteen nimeä mutta hän työskentelee poliisissa viesti puolella mutta jos laitat sähköpostisi joskus voin laittaa hänen vastaus viestinsä muuttamattomana sinulle eli siis aiemmin saamani tieto piti paikkansa. Tosin Helsingin poliisi on siirtymävaiheessa virveen myös joten kauan tuo Motorola verkko ei enää siis ole aktiivi käytössä. - Anonyymi
Falckeros kirjoitti:
Se on totta kylläkin, että vartiointiliikkeiden, kuin myös muidenkin salaamattomien radiojärjestelmien käyttäjät, saavat lukuisan määrän uusia kuuntelijoita viranomaisten "kadottua" eetteristä Virve-verkkoon.kyllä hesassa/vantaa securitan pisteillä koodi sanastoa kun puhuvat tehtävien annosta...
- Metronazi
...kiireesti!
- Juupajaapaa...
...tuollainen koodi kolmonen tarkoitti joskus jotain ja juuri nyt jotain toista, päitsi, että se vaihtui juuri...
Ja ne mitä ja milloin ne tarkoittaa, ne ei kuulu ulospäin. =)
- Kulma
Eli toisin sanoen vitsin idea oli se mitä vit''a se vartija tekee kun sä höpöttelet sille outoja. Ja vitsin humoritäärinen puoli viittaa vielä siihen fiktioon että kaikilla "virkaintoisilla vartijoilla" olisi sama koodi käsikirja..
Eli koita hyväksyä ...huumoria...
No onhan se loppu peleissä ihan hauska juttu.. - zool
03. pahoinpitely, tappelu
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.2936567Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill652039- 1801780
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä151257- 1191251
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181681163Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie71136RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j521025Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411021Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.288962