kani lemmikiksi?

Lenne

Minulla on aikaisemminkin ollut jyrsijöitä, ja aioin hankkia taas gerbiilejä, mutta sitten tulin ajatelleeksi, että pitäähän tässä harkita muitakin lajeja.
Tulin ajatelleeksi kania. Kertokaapa mitä kaikkea kanin kanssa voi tehdä? Mitä aloittelevan kanin omistajan pitäisi tietää?

8

392

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • homssu

no kahta urosta ei tietenkään saa laittaa samaan häkkiin, eikä kastroimatonta urosta ja naarasta, koska silloin tullee poikasia. kanilla pitää olla iso häkki ja mahdollisuus olla monta tuntia vapaana päivässä. kanille pitää antaa ruoaksi esim.pellettejä ja sillä on aina oltava vettä ja heinää! sille voi antaa myös voikukanlehtiä, porkkanaa, ruukkusalaattia, omenaa, kurkuua, persiljaa, tilliä yms.. mutta uuden tuoreruuan antamista pitää totutella, sillä muuten sille voi tulla ripuli. kanin kanssa voi harrastaa estehyppyä ja näyttelyitä.
      kanin voi viedä myös ulos, jolloin sillä kannattaa olla valjaat, paitsi jos kani on niin kiltti ettei karkaile minnekkään.
      talvella ei kania saa viedä ulos, sillä silloin sille voi tulla nuha, ja kesällä on oltava lämminta väh. 6astetta. eikä kania saa myöskään jättää aurinkoon ulkona, vaan varjoon, koska silloin sille voi tulla lämpöhalvaus.
      no niin siinähän sitä oli, mutta kyllä tästäkin puuttuu jotain..

• pupuna

Ensiksikin, kani ei ole jyrsijä.
      Ruokinnasta on hyvä aloittaa. Perusruoka on tietenkin heinä (kuiva) sekä vesi. Mineraalikivi on hyvä olla saatavilla koko ajan, tosin kaikki kanit eivät niihin koske. Lisäksi pellettejä voi tarjoilla päivittäin, samoin tuoreruokaa (porkkanat, salaatti ym.) Kuiva leipä (tumma) on myös herkkua, ja pitää hampaat lyhyinä.
      Häkin pitää olla riittävän iso, ja kanin pitää päästä jaloittelemaan päivittäin, mitä enemmän se saa olla vapaana, sen parempi. Häkki pitää muistaa siivota riittävän usein (no sen varmaan tiesitkin, kun gerppuja oot omistanut..).
      Kesällä kania voi ulkoiluttaa, joko valjaissa tai suojatussa aitauksessa (huom! hyvin suojattu, etteivät kissat tai linnut pääse sitä häiritsemään). Tarkkana pitää olla, ettei kani vilustu, se on useimmiten kohtalokasta.
      Kanin kanssa voi tosiaan myös kiertää näyttelyitä tai harrastaa estehyppyä, seuroissa tai ihan yksin kotonakin. Muistathan palkita kanisi onnistuneen radan jälkeen! :)
      Kanit ovat HYVIN sosiaalisia eläimiä, joten jos olet paljonkin poissa kotoa, suosittelen, että otat saman tien kaksi (naaras)kania. Niistä on paljon iloa paitsi sinulle, myös toisilleen.
      Kani on vaativa hoidokki, mutta toisaalta helppo (verrattuna koiraan) ettei sitä tarvitse eikä kannatakaan käyttää säännöllisesti lääkärissä jne. Suosittelen kuitenkin jonkin teoksen lainaamista sillä tästä unohtui varmasti tärkeitä asioita..

• Milla

..kyllä kahta naarasta samaan häkkiin. Ottaisin ainoastaan eri sukupuolta olevat, joista uroksen kastroisin. Mulle asiantuntematon eläinkaupan myyjä myi kaksi naarasta, jotka alkoivat tapella heti kun molemmat olivat sukukypsiä. Karvat vaan lentelivät kun neidit ottivat yhteen.

Nyt toisesta naaraasta luovuttuani meidän Huldalla (1,5v) on leikattu poikakani Huugo (10kk) seuranaan ja loistavasti menee. Tiedän että kaksi naarastakin saattavat tulla keskenään toimeen, mutta riskittömämpää on ottaa uros ja naaras.

Kääpiökanille voi myös ottaa kaveriksi marsun. Tiedän paljon kani marsu kaveruksia ja olen kuullut vain positiivisia juttuja tästä yhdistelmästä. Isommat kanit voivat kokonsa puolesta olla liian suuria kavereita marsujen kanssa, koska voivat vahingossa talloa marsua.

• Lilli
        Milla kirjoitti:

..kyllä kahta naarasta samaan häkkiin. Ottaisin ainoastaan eri sukupuolta olevat, joista uroksen kastroisin. Mulle asiantuntematon eläinkaupan myyjä myi kaksi naarasta, jotka alkoivat tapella heti kun molemmat olivat sukukypsiä. Karvat vaan lentelivät kun neidit ottivat yhteen.

Nyt toisesta naaraasta luovuttuani meidän Huldalla (1,5v) on leikattu poikakani Huugo (10kk) seuranaan ja loistavasti menee. Tiedän että kaksi naarastakin saattavat tulla keskenään toimeen, mutta riskittömämpää on ottaa uros ja naaras.

Kääpiökanille voi myös ottaa kaveriksi marsun. Tiedän paljon kani marsu kaveruksia ja olen kuullut vain positiivisia juttuja tästä yhdistelmästä. Isommat kanit voivat kokonsa puolesta olla liian suuria kavereita marsujen kanssa, koska voivat vahingossa talloa marsua.

Kyllähän marsut ja kanit usein hyvin toimeen tulee keskenään, mutta kannattaa silti varauksella suhtautua yhdessä pitämiseen. Suurimmalla osalla kaneista on pasteurella oireettomana ja se voi siirtyä kanista marsuun.

• pupuna
        Milla kirjoitti:

Niin, ei tietenkään samaan häkkiin! Häkit molemmille ihan erikseen ja vapaana yhdessä (mikäli tulevat toimeen). Meillä ainakin ovat aina eri naaraat tulleet toimeen, yhtä vesseliä lukuunottamatta. Mutta vaikka olisivat viereisissä häkeissä, on niistä huomattavasti seuraa toisilleen!

• minä
        Milla kirjoitti:

EI missään tapauksessa edes kääpiökanin kanssa marsua ja kania samaan häkkiin... kanilla on voimakkaat takajalat ja se voi potkaista marsun hengiltä jos se pelästyy ja kanit kantavat marsuille hengenvaarallista (ja kaneillekin) bakteeria joka voi olla myös terveessä kanissa (80 % kaneista kantaa bakteeria tarttuttamatta itse kania mutta marsun kyllä!!!) minulla on kaksi kääpiökani (alle 1kg) ja marsu joka on 800g ja koko ero on silti SUURI!!!

• minä
        minä kirjoitti:

EI missään tapauksessa edes kääpiökanin kanssa marsua ja kania samaan häkkiin... kanilla on voimakkaat takajalat ja se voi potkaista marsun hengiltä jos se pelästyy ja kanit kantavat marsuille hengenvaarallista (ja kaneillekin) bakteeria joka voi olla myös terveessä kanissa (80 % kaneista kantaa bakteeria tarttuttamatta itse kania mutta marsun kyllä!!!) minulla on kaksi kääpiökani (alle 1kg) ja marsu joka on 800g ja koko ero on silti SUURI!!!

kanille on aina paras kaveri toinen kani!!!

( vai haluasitko sinä kaverin jota et ymmärrä joka puhuu sulle täyttä heprea ;))

• Heppi

Kehottaisin tulemaan vierailemaan puput.netiin. Se on keskustelupalsta, jossa on paljon asiantutevia kani-ihmisiä.:) Sieltä voit haulla etsiä vastauksen lähes mihin vain keskusteluun, mistä haluat tietää. Mm. kaneista ja marsusta yhdessää..jne..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      40
      1440
    2. Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?

Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.
      Ikävä
      98
      1365
    3. Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin

Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l
      Maailman menoa
      297
      1280
    4. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      109
      1115
    5. Mitä on eilen sattunut?

Mitästä oli eilen illalla kylällä sattunut?
      Suomussalmi
      19
      1061
    6. Milloin tapasit kaivattusi

ensimmäistä kertaa? 💸
      Ikävä
      65
      1048
    7. Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1029
    8. Oletko mokannut

Kaivattusi suhteen koskaan?
      Ikävä
      71
      1012
    9. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      176
      878
    10. Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!

Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju
      Tanssi
      18
      841
    Aihe