Eläkeläisten alkoholinkäyttö

frågeteck

Mahdollistatko eläkeläisen juomisen toimimalla kuriirina vai oletko "raittiushenkilö raittiustuollisaan " joka mummosta/papasta on muka huolissaan?
Saako elämänsä ehtoolla ihminen tehdä mitä haluaa? vaikka ryypätä.
Luuletko pystyväsi muuttamaan toisen ihmisen alkoholikulutusta suuntaa tai toiseen?
Oletko koskaan saanut jotain ihmistä juomaan vasten tahtoaan?
Entä raitistumaan?

99

1387

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tii-na-...

tää olis taas mielenkiitoinen juttu ja mulla olis tähän kirjoittamista mutta niin lähellä on eilinen ilta ja palstakeskustelu että taindanpa taas tälläkin kertaa pistää sormeni suppuun.

• frågeteck

Voi harmi että sormesi laitat suppuun.

Luin mielenkiinnolla eilisiä sanailuja muutamasta ketjusta ja huomasin, että täällä on hyviä vahvamielipiteisiä kirjoittajia joiden kommentteja lukisin mielelläni.

Jospa myöhemmin viitsisit vastata.

• tii-na-...
        frågeteck kirjoitti:

Voi harmi että sormesi laitat suppuun.

Luin mielenkiinnolla eilisiä sanailuja muutamasta ketjusta ja huomasin, että täällä on hyviä vahvamielipiteisiä kirjoittajia joiden kommentteja lukisin mielelläni.

Jospa myöhemmin viitsisit vastata.

ja töihinkin pitää lähtee katotaan jatkuuko keskustelu asiasta kuinka kiivaana ehkä jossain vaiheessa kerkeen ottaan siihen sit kantaa ensin työ ja sitten huvi mukavia keskusteluhetkiä.

• k/k

Eläkeläinen tai töissä ,samalla tavalla se häirittee minua jos se örveltää tukka silmillä.
      En eres yritä raitistaa ketään mut en mahrollistakkaan juomista ,kamalaa mekkalaa voisin pitää juomisest jos oma sukulainen olis kysees.
      Kävisin kattomas et huusholli on kunnos ja niin päin pois, tietäen samalla et ei saarnat auta mut luontoni tuntien yrittäisin jotenkin auttaa, kattoisin vaik et syö sentään kunnol.

• frågeteck

Toitpa hyvän esimerkin eli ryyppärin häiritsevä käytös.
        Mikään ei ole sen raivostuttavampaa kuin öiset tai päivittäisetkin jatkuvat soittelut juovuksissa olevalta henkilöltä. Ja se huoli siitä, että onko hengissä vai ei.

• frågeteck
        frågeteck kirjoitti:

Mikään ei ole sen raivostuttavampaa kuin öiset tai päivittäisetkin jatkuvat soittelut juovuksissa olevalta henkilöltä. Ja se huoli siitä, että onko hengissä vai ei.

Mutta unohtui äskeisestä vastauksestani.

Jos ryyppäri ei suoranaisesti häiritse itseäsi voitko hyväksyä ryyppäämisen? eli antaa eläkeläisen juoda alkoholia juuri niin paljon kun haluaa.

• ystävä!
        frågeteck kirjoitti:

Tuntuuhan se pahalta, kun eläkeläisissä on
        paljon liikuntavammaisia. On vaikeuksia
        päästä Alkoon ilman taksia.
        Terveet ihmiset vähemmän ymmärtävät sitä.
        Onko niin suuri vaiva tuoda pullo veteraanille?

• Jos kysees on mun lähisukulainen niin en mä sitä yksin jättäs.
      Ainakin koittasin kattoo et se itsemurha kestä mahrollisimman kauan.

• fågetäck

Joskus hiljainen itsemurhaaja (alkoholinkäyttäjä) saattaa haluta olla itsekseen.

Huolehtehtiminen verus mahdollistaminen kulkee käsi kädessä. Molemmat ovat mielessään hyviä asioita.

• Exään yritin joskus vaikuttaa, kun ei tuntunut toimivan, otin eron. Tällä hetkellä minun ei tarvitse sopeutua kuin omaan olemattomaan alkoholinkäyttööni.

• frågeteck

Annat toisen tehdä omat valintansa ja teit itse omasi. Hyvä asenne.

• ,,,,,,,

Taitaisi laitoksissakin illalla konjakkinapsu olla parempi, kuin turruttava unilääke, jonka vaikutuksen alaisena vessaretkellään kaatuu ja murtaa lonkkansa.

Mikä kunniakansalainen tarvii eläkeläisen olla?

• frågetck

Ehkä niinkin. Laitoksessa asuva joutuu elämään laitoksen sääntöjen mukaan.

Aloittajana tarkoitin kuitenkin enemmän juuri eläkkeelle jääneitä sekä muuten omillaan toimivia.

Jos oikein ymmärsin sanomasi niin mikään ei estä ikäihmisen renttuuntumista. Ja miksi pitäisikään.

• ,,,,,
        frågetck kirjoitti:

Ehkä niinkin. Laitoksessa asuva joutuu elämään laitoksen sääntöjen mukaan.

Aloittajana tarkoitin kuitenkin enemmän juuri eläkkeelle jääneitä sekä muuten omillaan toimivia.

Jos oikein ymmärsin sanomasi niin mikään ei estä ikäihmisen renttuuntumista. Ja miksi pitäisikään.

Miksi ikäihmisen pitäisi olla muista, nuoremmistaan poiketen pyhimys?

Olen ollut lukevinani lehdistä, että eläkeläiset alkoholisoituvat yhä enemmän. Mistä johtunee, yksinäisyydestä, syrjäytyneisyydestä?

• frågeteck
        ,,,,, kirjoitti:

Olen ollut lukevinani lehdistä, että eläkeläiset alkoholisoituvat yhä enemmän. Mistä johtunee, yksinäisyydestä, syrjäytyneisyydestä?

Kenties tehokasta luterilaista eläntapaa noudattaneet tuntevat olevansa uupuneita. Joku voi tuntea itsensä tarpeettomaksi kun jatkuva kiire ja työelämässä ponnistelu on ohi. Joku kenties on vain tylsistynyt.

Syitä on yhtä monta kuin juojaa ja juomatonta.

• KiljuenEteenpäin
        ,,,,, kirjoitti:

Mä kyllä luulen,että kaikki alkoholisoituvat,niin nuoret kuin eläkeläiset?.Kesällä katselin touhuja,eit nuo ollut eläkeläisiä jotka kansoitti paikat vaikkakin ns."Raatteentiellä".Niin eläkeläiset ovat usein omissa asunnoissaan,ja ryyppäävät?.Suomi kyllä "normalisoituu",kunhan saadaan alkoholiin,sivistynyt "ote".

• Molskis ja loiskis

Ei niin mikään kunniakansalainen, monet ovat meistä heitetty aivan liian aikaisin pois työelämästä, syita en tässä ala luettelemaan ja monilla on elämä oikeasti pysähtynyt vaikka puolison kuolemaan, jopa ennen monta vuotta ennen viiskymmpisiä joita toiselle ei koskaan tullut, no minäpä tässä vanhuuden, kohta 65 kynnyksellä juon maljani ja kaljani, mutta en stadin onneksi vaan ihan omani.
        Pitäkää toisistanne huolta, joilla pidettäviä on. On niitä minullakin en ole hunnigolla vaikka siellä on kuulemma hyvä olla. Ai niin ja hyvää joulua joka säädylle.

• sdfghjkli

Luuletko ettei eläkkeellä oleva ihminen itse pysty Alkossa käymään?

• Pirre*

Onneksi ei ole juoppoja mummoja eikä pappojakaan, enkä kuskaisi mitään jos oisikin..

• frågeteck

Sinulta olisikin kiva kuulla mielipide ja kokemus kysymykseen "oletko saanut ketään juomaan vasten tahtoaan".

• Pirre*
        frågeteck kirjoitti:

Sinulta olisikin kiva kuulla mielipide ja kokemus kysymykseen "oletko saanut ketään juomaan vasten tahtoaan".

Ei kai täysin raitis ota kuin kiinni pieltynä.., kokemusta ei miulla asiaan ole, kyl ne jotka juo juo ihan omasta vapaasta tahostaan, tai alkoholiriippuvuuden pakottamana.

• Pirre*
        frågeteck kirjoitti:

Pitääpä lisätä vielä, että jos vaikka isäni eläisi ja olisi jo vanhoilla päivillään esim jossain vanhusten hoitolaitoksessa, mutta suunnilleen vielä järissään, niin kyl mie syvänliäkkeen veisin ukille, jotain hyvää konjamiinia - saisi tarjota siitä vieraille ja ottaa itekin pikku tupsluikkarit - isän sanaan :); ehdottomuudellani edellä tarkoitin että alkoholisoituneille vanhoille..isällekään, en veisi.

• mötöne
        frågeteck kirjoitti:

Kysyn vaan: Miksi estää ihmistä
        kuuntelemasta sydämensä ääntä?

• ...

Mnaah.

Ihminen se eläkeläinenkin on.

Hah, mulla tossa entinen naapuri, vanhustentalolla nykyään. Sillä terveys sen verran hyvä, että pystyy ottamaan paukkua aina välillä. Mä en ole sille käynyt viinakaupassa, kun ei sileen olla tuttuja kuitenkaan. Mutta toi toinen naapuri käy tapaamassa sitä ja aina joskus käy sen puolesta asioilla, viinakaupassakin.

Kandee hokata yks juttu. Vanhemmilla ihmisillä sairauksia ja niihin lääkkeitä. Alkoholi on myös lääke, mutta se ei välttämättä sovi yhteen muiden lääkkeitten kanssa. Enenpi vanhukset on huumeissaan ja doupattuna, kuin kännissä.

Jaa se x-naapuri on vielä kovassa kunnossa. Tässä odotellaan, parin vuoden päästä satavuotis synttärit. Ja siellä kyllä takuuvarmasti otetaan lasillinen konua.

=DW=

• frågeteck

Ihminenpä hyvinkin. Ymmärrän mielipiteenäsi että se ottaa kuka haluaa.

• "bögeskräck"

1964 otin minä Jeesuksen opeista vaarin ja aloitin alkoholipitoisten aineiden nauttimisen.
      Jossain vaiheessa muistelin tekosiaan ja vaihdoin väriä, Viinistä Viinaksi.
      Edelleenkin on jumalten juoma mukana kuvioissani, joskus paljon joskus tolkuttomasti, ihan kuten aina on ollut.
      Täysraittiita ei piirissäni taida olla kuin nuorempi veljeni.
      Hän kyllä aikanaan urheasti yritti siirtyä jumaliseen maailmaan mutta hänelle ei maistunut enää riparin öylätin jälkeen. Kunnon mies on hän.

Työelämässä, en ainakaan muista, että olisimme koskaan tehneet seminaareissa tai koulutuspäivillä päätöksiä kännissä, kankkusessa kyllä...kait.

Mutta asiaan... sillä asiantuntemuksella joka minulla on, en paheksuisi vanhojen ryyppäämistä, tukisin sitä mielihyvin, varsinkin jos kadut ovat lumisia ja jalattomalla huonokuntoinen rullaruoli.
      En usko että minä pystyisin kenenkään tapoja muuttamaan enää tässä iässä, oli sitten kyseessä rakkaus tai rapakalja, mistä tulikin mieleeni että Sahtia olen jonkun raittiin neitosen saanut maistamaan. Taisi hän liittyä viininystäviin, Pelastusarmeijaan.
      Loppukevennys:

Jättäkäämme edelleenkin lasten vanhemmille nuorison pilaaminen. He ovat siihen velvollisia, sanokoon koulu sitten mitä sanoo.
      H.

• böge..eiku frågeteck

Korulauseiden seasta löytyi mielipide ja vastaus kaikkiin kysymyksiini.
      Kiitos siitä.

• "böge..eiku frågeteck"

Elämäni palstalla on useimmiten tuskallista.
        Kirjoitan asian vaikka kuinka selväksi, niin aina siihen joku tunkee "mäenlukenuenkäkoskaanluesua"- mielipiteillään.
        Ja kopioi minun aikaisempia ajatuksiani urheasti.
        AH! Olisipa muitakin jotka pyrkisivät pelastamaan lahjani, Jouluisetkin, kuten sinä.
        Paketoisivat ajatukseni edes kauniisiin paperinohuisiin mielipidekääreisiin:
        Tää on kyllä HUNKSZ: in lahja.
        H. :)

• hunksz kirjoitti:

"böge..eiku frågeteck"

Kirjoitan asian vaikka kuinka selväksi, niin aina siihen joku tunkee "mäenlukenuenkäkoskaanluesua"- mielipiteillään.
        AH! Olisipa muitakin jotka pyrkisivät pelastamaan lahjani, Jouluisetkin, kuten sinä.

Näköjään nyt Nittaminaxkin

H.

• Kuohujuomaa
        hunksz kirjoitti:

"böge..eiku frågeteck"

Siinä hunksille musiikkia.
        http://www.youtube.com/watch?v=9O9fkzNn7Nk&feature=related

• Finnlandisierung

Joo, böge, heijssan till alla bögepojkar!

• Eläkeläisen??? Eläkkeelläkin on niin monen ikäisiä, mutta jos tarkoitat vanhuksia asia on hiukan toinen ja onko kyse tissuttelusta eli paukku silloin tällöin päivän mittaan, vai räkäkänneistä et sammutaan.

Jos on jo alkoholisoitunut, niin eiköhän vanhukset/eläkeläiset saa sitä viinaa vaikka kiven kolosta jos tahtovat, niinkuin muutkin. En ollut muorista huolissani vaikka joka päivä kiskoi ainakin yhden anisliköörin huppuunsa. Hyvin hihitteli loppuillasta ja kuitenkin hoiti huushollin. Elikin lähes 80v joka on meidän suvussa kait ennätys, toistaiseksi.

Ei kenenkään alkoholistin päätä käännetä jos raitistuminen tule hänestä itsestään eikä ketään voi pakottaa juomaankaan.

Niin..mun puolesta ryypätköön jokainen jos maksa kestää.

• eukko.

Aikoinani, ollessani vielä työelämässä, oli näillä jo ehtoopuolelle ehtineillä hoidettavillani, monellakin omaisen tuoma konjakkipullo. Sitä säilytettiin lääkekaapissa ja vanhus sai, joskus tahtoessaan, pienen lääkelasillisen tuota "ihanaa nestettä." Tuntui pieni määrä auttavan kovastikin jotain papparaista tai mummaa. Ainakin antoi hyvän mielen.

Oli kaapissa myös lääkekonjakin nimellä olevaa ainetta. Sitäkin annettiin myös, jos joku tahtoi, eikä ollut omaa pulloa säilytyksessä.

Ei se pieni alkoholimäärä tee mitään. Eri asia on sitten vanhat ihmiset, jotka kantavat kaupasta alkoholia joka päivä lähestulkoon, vaikka oluen muodossa.

Mikäpä minä olen ketään aikuista tuomitsemaan. Jokainen tekee näillä kymmenillä jo mitä haluaa. Edellyttäen, että on vielä järki päässä, eikä ole dementoitunut.

• "eukko."

" vanhus sai, joskus tahtoessaan, pienen lääkelasillisen tuota "ihanaa nestettä"

Sadistina oli kiva olla, vai oliko?
        H.

• eukko.
        hunksz kirjoitti:

"eukko."

" vanhus sai, joskus tahtoessaan, pienen lääkelasillisen tuota "ihanaa nestettä"

H.

En koe itseäni sadistiksi. Nämä ihmiset olivat jo vanhoja ja moni oli dementoitunut. Ei suinkaan kaikki edes pyytäneet saatikka muistaneet tuon "ihanan juoman" olemassaoloa. Äläpä kärjistä asioita. Vai oletko ollut hoidettavana jossain hoitolaitoksessa vanhoilla päivilläsi pitkäaikaispotilaana. Silloin ehkä saatat tietää nuo tilanteet ja tunnelmat.Totuus on monasti taruakin ihmeellisempi.
        Tämä hukszille.

• hunksz kirjoitti:

"eukko."

H.

Nyt nään oikeesti punasta!!!!!!!!!!!!

Minä ihmeen sadistina???????????

Jää ralliauton alle.

• _____________

En pyri parantamaan muita kuin itseäni.

Vasten tahtoaan? Outo kysymys.

• Korppis ; )

Mahdollistatko eläkeläisen seksuaalielämää välittäjänä vai oletko moralisoija ja huolissasi mummon papan eroottisista tarpeista?

Saako elämänsä ehtoolla ihminen tehdä mitä haluaa? vaikka naira.

Luuletko pystyväsi muuttamaan toisen ihmisen seksuaalisia tarpeita suuntaan tai toiseen?

Oletko koskaan saanut jotain ihmistä rakastumaan vasten tahtoaan?

Entä luopumaan seksista?

• ...

Olet idiootti.

=DW=

• Korppis ; )
        ... kirjoitti:

Olet idiootti.

=DW=

Sittenhän meitä on kaksi...

Joko taas hämmensin aloitustasi ; ))))

• meeriamanda

Ei " kinosta" kenenkään juomiset. Omillaanhan juovat. Ihmeellisiä uteluita...?
      Jokainen saakoon elää ihan omilla tavoillaan, rahoillaan... sitähän meillä ahkerasti työtä tehneillä on.

Perintöänsä nämä kitisijät pelkäävät menettävänsä, mä niin voisin kertoa kuinka aletaan holhoomaan kun mummu haluaa esmes. taulutelkan niin jopa on haloo ... ettet sä sitä tartte, jne... ihan uskomattoman litanian voisin kirjoittaa... ahneista perinnön haluajista.

Kukin taaplaa tavallaan, on minun vastaukseni tähänkin.

• frågeteck

Aloittaja kiittää omasta puolestaan vilkkaasta osanotosta ja poistuu hetkeksi taas kanavalta. Jokainen kirjoitus on mielenkiintoista luettavaa.

Aiheesta toki voi ja kannattaakin jatkaa keskustelua.

• Alkoviina

Mikä minä olen ketään moralisoimaan pelkästään hänen korkean ikänsä perusteella!
      Eikä eläkeläinen ole automaattisesti kaikkien/kenenkään holhottavana.

Jos ikää on ja olen muutenkin menossa alkoon, niin tottakai tuon hänelle viinaksia. Saattaapa olla että menisin ihan asiasta tehen hakemaan jos ikäihminen ei pelkästään laiskuuttaan lähetä asialle. ;)

En ole tehnyt kenestäkään juoppoa enkä raitista.

• absolud &%¤

En ole nähnyt vielä koskaan että viina olisi mennyt kenenkään suuhun itsekseen sitä omin käsin laittamatta. On olemassa ihmisiä jotka eivät pääse alkon ohi käymättä sisällä, koska mukamas joku näkymätön käsi nykäisee sinne väkisin.

Saahan sitä ikä- ihminenkin ottaa paukun silloin tällöin kun tuntee sen tarvetta olevan, kunhan ei mene viikko/kuukausien kännäämiseksi.

Nykyisin sitä anniskeluoikeutta tungetaan melkein joka paikkaan, palvelutaloihinkin. Mikäpäs siinä kun nauttiminen pysyy hallinnassa, eikä häiritse muita.

En minäkään ole tehnyt kenestäkään juoppoa, mutta ainakin on yksi raitistunut ihan omasta tahdostaan. Luuli kait jotakin menettävänsä kännätessään. :)

• naapurin täti

Harva kuusikymppinen on siinä kunnossa, että ei itse pääse viinakauppaan jos mieli tekee.
      Olen joskus tuonut viinipullon lonkkaleikkausta odottavalle naapurilleni, hän ottaa kuulemma lasillisen päivässä terveydeksi. Suotakoon se hänelle.

En ole koskaan juottanut ketään väkisin, enkä itsekään suostu juotettavaksi. En myöskään voi olla kenenkään puolesta juomatta, alkoholistin ex-vaimona tiedän sen varsin hyvin.

Kaatokännissä örveltäminen tai jokapäiväinen tissuttelu ei ole kenellekään hyväksi, ikääntyneille vielä vähemmin. Minusta vaan tuntuu, että tämä holhoaminen on mennyt överiksi.

Maailma on muuttunut ja ennen kiikkustuolissa istuva ja vaivojansa vaikertava 60 mummo, voi tänä päivänä käydä risteilyllä ja matkoilla, jopa päivätansseissa ja ottaa joskus vähän viiniäkin. Papoille se on aina ollut sallittua.

Ongelmajätteenä, nuorten ja menestyvien maailmassa ei ole helppo elää. Arvokkaan vanhuuden sijasta edessä häämöttää vaipoissa makaaminen tai heitteillejättö, ellei valelääkäri tai myrkkyhoitaja saa päiviltä sitä ennen.

Alentuvasti puhuvat asiantuntijat paheksuvat ikääntyvien pelaamista, alkoholinkäyttöä, ruokailutottumuksia ja elintapoja, sen sijan, että puuttuisivat ikääntyneiden yksinäisyyteen ja masennukseen ja toivottomuuteen mitkä usein ovat ongelmien takana.

• petteri pränkkä

Kyllähän 80 vuotiaskin konjakkinapanterin tarvii. näin ajatteln 78 vuotiaana. Miks ei joku mukava nainenkin olisi mutta ehkä toive on vielä liian uskalias. nytkin kummeksuvat kun semmoisia ajattelen.. En sitä pulloakaan muuten, mutta jalat on niin huonossa kunnossa et tuota 5 km matkaa siis yhteensuunaan on vaikea mennä. Tuopi tuo mummeli sentää tullessaan mut hitostako tietää kuin kauan haluaakun hänkin on vapaa menemään on sentää 15 vuotta nuoremp,i. muttakun ikä vaan jatkaa kulkuaan. no toivottavasi poika sentään muistaa isäänsä... hitto kaikkea minä kans murehdin. pitää lopettaa se ystäväin juur tulee.

• bessie*

En pidä nimenomaan eläkeläisten juomista - edes suurkulutusta - erityisen suurena yhteiskunnallisena ongelmana.
      En luule, vaan tiedän pystyväni muuttamaan omassa vaikutuspiirissäni olevien ihmisten alkoholikulutusta (ainakin jossain määrin) suuntaan tai toiseen. Eri asia, haluanko.
      Laajemmin ajatellen tiedän myös, että alkoholinkulutukseen pystytään vaikuttamaan esim. poliittisilla päätöksillä.

Eipä ole ollut koskaan mitään halua juottaa ketään vastoin tahtoaan, tai vaatia raitistumaankaan.

• jutellaan lisää..

Tässäpä aihe, joka oli jo aikaisemmin ja silloinkin teki mieleni vastata, mutta kun olin sitäsuntätä mieltä, niin en osannutkaan kirjoittaa mitä mieltä olinkaan, kuten en nytkään.

Niin, suurkulutus, onko se kori kaljaa päivässä, tai paripulloa viiniä? Naisille on jo kuusi keppanaa viikossa se maximimäärä, jos asiantuntijoita uskotaan ja sitä suuremmat määrät johtavat suurinpiirtein äkkikuolemaan. Mutta koska?

Autonallehan voi jäädä koskavain, paitsi minä, joka käyn ulkona kaupassa vain kerran viikossa ja matkallani en tarvitse ylittää yhtään autotietä, enkä parkkipaikan läpi kulkea, mutta keuhkosyöpä lienee kohtaloni, koska poltan päivittäin 14-18 savuketta. Harmi itselleni, koska ajatukseni pyörii päivittäin tuon tupakan vaaroissa.

Valitettavasti, sanoo Martti Ahtisaari, kuten minä nyt, että tunnen paljonkin noita "laidastalaitaan" juovia, kuten myös ilmeisen varmasti alkoholista johtuvia kuolemia ja pahin juopolle on äkillinen juomisen lopettaminen, mikäli ei saa heti "jotain, useitakin vaihtoehtoja" lääkitystä tilalle.

Olen ollut itse vapaaehtoisesti alkoholisti parantolassa, se kuuluisa lehdistä, jossa Virpi Miettinenkin kävi, mutta nyt on lopetettu. Olen myös käynyt mielisairaalassa katsomassa tuttavaani, joka sekoili useita viikkoja, koska hänen päivittäinen kossupullo jäi saamatta, kuten myös ollut läsnä tapahtumassa, jossa henkilö oli vahvassa delirium-tilassa, joutuen sitten sairaalaan teholle aluksi ja sieltä osastolle pariksi kuukaudeksi.

Niin...olenko huolissani vanhusten juomisesta? Asiahan ei kuulu minulle ja sen ymmärrän nyt. Joskus kuvittelin sen kuuluvan, silloin kun en itse juonut enkä polttanut, mutta kokemuksen kauttahan me opimme, jotkut aivan sieltä kantapäänkautta ja eikös lapsettomatkin ole parhaita lastenkasvattajia, joista "kakaroista" on täälläkin aloitus.

• ...

Sivusta.

Juoppohulluus on hengenvaarallinen sairaus. Se nyt tulee kunnon tenunenälle pitkän putken, siis enenpi kuin muutama viikko, äkillisen katkaisemisen jälkeen. Ja siis ehkä jotain viikonkin luluttua viimeisestä ryypystä. Promillet nolla, sekaisin polla.

Alasajo. Jos ei itse osaa alasajoa, pitääpi mennä hoitoon. Ja hoitoja monenlaisia. Itellä ei kokemuksia katkoista, mutta kuulopuheiden mukaan pahimmat on just niitä, missä lyödään viina kerrasta poikki. Ja seurauksena on sitten juoppohulluja uskovaisia. Sairaalassa voidaan laittaa tippapullosta alkoholia vereen, että saadaan potilas siististi selväksi ja lääkitys, unilääkkeet ja rauhoittavat. Parastpa kai olisi vaivuttaa potilas kuukaudeksi koomaan, mutta sitä ei kai missään tehdä.

Alkoholismi on luokiteltu sairaudeksi, mutta ei sitä sinä pidetä. Mutta jostain karppaamisesta tai karamelliaddiktiosta jaksetaan kyllä jauhaa jokapaikassa. Sitäpaitsi, jos luit näinkin pitkän ja tyhmän kirjoituksen, ettet vain itse olisi nettiaddikti?

=DW=

• rüssä

Kah, NettiDiktioosi? onx se joku valelääkäriDiagNoosi? Juoppo kun on aina ollu juoppo, miten se ny menee? Alkoholi on lääke? Viina on paras lääke.
        Ryypätkääpä on kaunis sieni. Juoobumus vaba B-terminaali edes! Slava kommunisma ! Slava CCCP.

• Ei sitä viinaa delikoille tippapullosta laiteta.

Suomessa ainakaan. Metanolimyrkyksissä joskus annetaan etanolia suoneen.

Stesolidia ja diapamia, niitä niin paljon, että heikompaa hirvittää.

• ...............

kuka on vanhus?, kuuskymppinen vai kasikymppinen, päteekö sama kaikkiin?

• ::::::::

Aloituksessahan puhutaan eläkeläisistä. Eläkkeellähän voi olla jo 18-vuotiaskin.

• en hakis

kun en hae muillekkaan.
      mut kuka juo niin hän saa viinansa hakioita riittää.
      eikä kukaan lopeta juomistaan,jos sinä haluat.
      kyllä se on lähdettävä hänestä itsestään.
      likeltä on nähty,miten ihminen pilaa elämänsä viinalla.
      meni liikunta kyky ja meni puhe kyky,niin että ei lopulta enää selvää saanut,kun avot rappeuti kai.silloin kun kävin häntä ennen kuolemaansa sairaalassa katsomassa ja pystyi vielä jotain sanomaan siellä sännyn pohjalla.
      sanoi ei tämä ole mitään ihmis elämää.

• Itse olen vetänyt sen linjan että jos ei ole muita huolehdittavana. Vaikkapa esim jälikasvua taikka töitä. Niin elämällään saa minusta silloin tehdä mitä haluaa. Koska en ole itsekkään kovi hyvä saarnaamaan, tuosta väärästä ja oikeasta. Kuhan nyt kuitenkin pysyy kaidalla tiellä noin muuten.

Mitä juomiseen tulee niin eiköhän eläke ikään ehtinyt ihminen itse tiedä parhaiten. Mitä se aivoilleen ja maksalleen tekee. Mutta silloin myös voisi tiedostaa että se on itse aiheutettua ja eikä voi siitä muita syyttää. Koska kyllä se juominen loppujen lopuksi ihan itsestään on kiinni. Vaikkakin asiaan voi vaikuttaa monetkin vastoin käymiset etc.

• Spiritus fortus

Spiritus Sanctuaria Fortis
        Nii jotta viinaa joisin kuiteskii, mulla oli vaimo alkoholisti, kuoli viinaan. Minä aikani surin ja itkeskelin, mitä se mua autto se puolesta hää raitistuminen?
        V...tut, ei oo mua helepottanu yhtää mikkään Jeesustelu, kaahee aakee laakee vua on ikä aekana ollunna muka helepottamasa.

• Exxon Valdez

Käännetääs kelkkaa.

Hakisitko juopoille alaikäisille viinaa ja tupakkaa,jos ne pyytää??

• "Exxon Valdez"

Kyllä minä hakisin, olen itsekin ollut aikuishakuinen nuori.
        Tosin en työhakuinen koska työ on aina hakenut minut.
        Tänä päivänä ne työt ovat Kiinassa tai jossain.

Miksi rangaista nuoria sen enempää kun vanhojakaan?

H.

• Pirre*

En ikimaalimassa hakisi!

Trokarit ovat kuoleman kauppiaita.

• hyh hyh
        Pirre* kirjoitti:

En ikimaalimassa hakisi!

Sun kanssasi kuolisi ikävyyteen.
        Mokoma hurskastelija

• Exxon Valdez
        Pirre* kirjoitti:

En ikimaalimassa hakisi!

Pirre ja kuoleman kauppiaat.
        Mistäs ne trokarit tulee?
        Kysynnän ja tarjonnan lait?

Kenties?Pirre parka, herää jo todellisuuteen!

Sanonkin kysyjille:HAE ITE,ONKO IKÄÄ???

• Pirre*
        hyh hyh kirjoitti:

Sun kanssasi kuolisi ikävyyteen.
        Mokoma hurskastelija

Onneksi sitä vaaraa ei ole :)

• poksuko

Olen raitis sinkku, mutta en absolutisti tai alkoholin suurkuluttajakaan. Periaate on ollut aina se, että ihmiset ostavat itse omat alkoholijuomansa. Monta kertaa etenkin alaikäiset kakarat ovat pyytäneet kaupan ovella ostamaan olutta tms., mutta koskaan en ole ostanut enkä aio. :)

Jos ihmisen ikä tai kunto ei riitä juomien ostamiseen, se on voi voi. En ole kuriiri, enkä vastaa kenenkään juomisista.

• Lisshhää viinaa

Vanhan alkoholistin omaisena voisin toivottaa viinaa tuovat naapurit alimpaan hornaan. Aluksi mummon alkoholinkäyttö rajoittui ruokaryyppyihin, mutta vuosien edetessä tissuttelu on kehittynyt alkoholismiksi, jonka avuliaat naapurit mahdollistavat. Mummo ei nimittäin enää pääse itse Alkoon, mutta pyytää naapureita tuomaan viinaksia ja maksaa vähän hakupalkkaa.

Mitäpä liiallisesta alkoholinkäytöstä on mummolle haittaa? No esim. se, että säännöllisesti viinapäissään kaatuu, kun tasapaino ei muutenkaan enää ole parasta luokkaa. Onneksi tähän asti on ollut humalaisen tuuria matkassa, ruhjeita ja mustaa silmää pahempia vammoja kännikaatumisista ei ole seurannut. Sitä paitsi alkoholi vielä pahentaa orastavia muistiongelmia, järjenjuoksu kun hidastuu kännissä ihan terveilläkin ihmisillä. Olemme naapureille sanoneet, että viinojen kuskaaminen saa loppua, mutta eipä se ole loppunut. Mummolta menee omaisuus viinoihin, joita säännöllisesti käymme kaatamassa viemäriin.

• hips hops

Niin se vanhuksia apuu pyytää viinamäen mieäs. Mummo vaa ryyppäs, mutta ku omia rahojansa ryyppäs, ei oo toisilla siihen puuttumista, Toki terveyden edestä on oikeus puuttua ryyppäämiseen, mutta kuka sellasta jaksaa ?
        Avuksi ei oo ryssät saatana, avuksi 'orastavia muistiongelmia'.

• naapurin eki

" Joka kolmas alkoholisti on aloittanut tissuttelun vasta eläkeiässä "

Kyllä tuossa taitaa olla jo ihan kansanterveydellinen pointtikin, ellei sitten laske sen varaan että ns. eläkepommi osittain jää oletettua pienemmäksi taakaksi nuoremmille sukupolville.

http://www.iltalehti.fi/elintavat/2011120314559910_el.shtml

• siiosoo?

Moniko meistä veti pussikaljaa alaluokilla?
        Taitaa alkottelun pää olla pidentynyt kummastakin päästä.
        Mikä lie eliniän pitenemisen tulevaisuus?

• juoppo A 1

Olen viinaa tuonut ja toimittanut. Et voi toisen puolesta olla raitis, jokainen sen päätöksen itse tekeee.. Vasten tahtoaan en ole ketään ihmistä tohtinut pystymään ryyppäämään. En ole toista ihmistä vasten tahtoaan saanut juomaan. Enkä raitistumaan.
      Mikä perkeleen raittiushenkilö sinä olet mummon/papan elämänsä loppuajan hoitaakseen? Saatanan itsekeskeinen paska, suksi v...tuun.

• Itsekeskeinen

Sinäkö sitten huolta vanhuksesta kun se örveltää ja sammahtaa lattialle omaan oksennukseensa tai ulosteisiinsa? Etpä taida, jää nekin sotkut omaisten tai kotihoidon kontolle, jos vanhus ei itse pysty.

Olen sitä mieltä et jos ei saa itse viinoja kaupasta, ei niitä pitäisi enää juodakaan.

• trokari tuo pirttiin

Raitis mies vastaa näin,täällä päin eläkeläiset juopot saavat tosi hyvin viinaa ja vinkkua,kun trokarit kuskaavat heitä ,sekä tuovat lastin kotiin asti ja rahat lähtee trokarin mukaan .
        Sitten ne kärvöttelee ja vinkuu sukulaisiltaan rahaa et sais ruokaa ,sekin menis viinaan .
        Olen läheltä nähnyt tätä touhua jo monta vuotta ,tässä nyt vasta kuoli jo viides juoppo et ei ainakaan poliisit välitä mitään täällä,kyllä puhallutetaan ,mut ei katsota kenelle viedään ja mitä,nooh täytyyhä trokareita olla et poliisitkin saa pyhinä pimeestä,jopa velaksi.Velaksi kun myydään niin tosi mahdoton käräyttää näitä.
        EX oli melkosen alkoholin perään ,käskin jättää sen pois ja jäi 17v yhdessä ei juonut eikä vieläkään ,30v lopetti......Et kyl se korvien välissä on se jokin !!!hyvää joulua kaikille sankareille niin hyviksille kuin pahiksille.

• deeku27
        trokari tuo pirttiin kirjoitti:

Raitis mies vastaa näin,täällä päin eläkeläiset juopot saavat tosi hyvin viinaa ja vinkkua,kun trokarit kuskaavat heitä ,sekä tuovat lastin kotiin asti ja rahat lähtee trokarin mukaan .
        Sitten ne kärvöttelee ja vinkuu sukulaisiltaan rahaa et sais ruokaa ,sekin menis viinaan .
        Olen läheltä nähnyt tätä touhua jo monta vuotta ,tässä nyt vasta kuoli jo viides juoppo et ei ainakaan poliisit välitä mitään täällä,kyllä puhallutetaan ,mut ei katsota kenelle viedään ja mitä,nooh täytyyhä trokareita olla et poliisitkin saa pyhinä pimeestä,jopa velaksi.Velaksi kun myydään niin tosi mahdoton käräyttää näitä.
        EX oli melkosen alkoholin perään ,käskin jättää sen pois ja jäi 17v yhdessä ei juonut eikä vieläkään ,30v lopetti......Et kyl se korvien välissä on se jokin !!!hyvää joulua kaikille sankareille niin hyviksille kuin pahiksille.

Sitä viinaa saa aina, jos haluu! Ei oo sellasta aikaa eikä paikkaa, missä viinasta puutesta olis. Vaimoni aikansa pelasi viinanpuutteessa, kaikki rahat onnistui kuluttamaan, miten se niin onnistui?

• ällistyttää

miksi et kk kirjoita vaikka piikkiönä jos piileskellä haluat _?

• ????
        ällistyttää kirjoitti:

miksi et kk kirjoita vaikka piikkiönä jos piileskellä haluat _?

Mitä piileskelyä hänelle sillä kirjoittaminen on?

Onhan hän selvällä suomen kielellä itse täällä sen kertonut.

• juoppo27
        deeku27 kirjoitti:

Sitä viinaa saa aina, jos haluu! Ei oo sellasta aikaa eikä paikkaa, missä viinasta puutesta olis. Vaimoni aikansa pelasi viinanpuutteessa, kaikki rahat onnistui kuluttamaan, miten se niin onnistui?

Alkohamoli on sellainen valtion hyväksytty huumausaine millä perheitä rikotaan ja pieniä lapsia puutteenalle pistetään. Minun lapseni toivottavasti pääsee irti sossusaatanoitten ikeestä ja saa itse muokata mielipiteensä omaksi kohtalokseensi.

• SpiritusInSanctuaDei
        deeku27 kirjoitti:

Nii, on se vaan sellasta, että suomalainen saa juoda itsensä kuoliaaksi. Lain mukaan olis muka oikeus puuttua itsetuhoiseen käyttäytymiseen, mutta en oo kuullu, että ketään olis kielletty ryyppäämästä itseänsä hengiltä.
        Spiritus fortus in sanctuaria Dei.

• invinoveritas.
        SpiritusInSanctuaDei kirjoitti:

Nii, on se vaan sellasta, että suomalainen saa juoda itsensä kuoliaaksi. Lain mukaan olis muka oikeus puuttua itsetuhoiseen käyttäytymiseen, mutta en oo kuullu, että ketään olis kielletty ryyppäämästä itseänsä hengiltä.

Eihän ketään ole kielletty syömästäkään itseään hautaan.

• Parempi..
        ???? kirjoitti:

Mitä piileskelyä hänelle sillä kirjoittaminen on?

Onhan hän selvällä suomen kielellä itse täällä sen kertonut.

..ihmisen on viinaan kuolla kun ikävään, runoili aikoinaan Vladimir Majakovski osuvasti.

• Slawa
        SpiritusInSanctuaDei kirjoitti:

Ällistyttävää:
        Ootko ihan perseestä vai muuten vaan idiootti? Suonessa kun saa oman mielipipiteensä kirjoittaa vapaasti lehteenen.

• Slawa communisma
        Parempi.. kirjoitti:

..ihmisen on viinaan kuolla kun ikävään, runoili aikoinaan Vladimir Majakovski osuvasti.

Vladimir Sergejevits ei ehkä kuollut ikävään, mutta ...
        Eläköön Putinin Nuoriso! Hitler jugend!

• FSB = KGB
        Slawa communisma kirjoitti:

Vladimir Sergejevits ei ehkä kuollut ikävään, mutta ...
        Eläköön Putinin Nuoriso! Hitler jugend!

Eläköön vapaa kommunistinen aate! Eläköön vapaa communistinen aate. Putin-nuorten aate saa meillä vapaan nuorisolle tavaritsi

• VoiVeeKybä
        Slawa kirjoitti:

Ällistyttävää:
        Ootko ihan perseestä vai muuten vaan idiootti? Suonessa kun saa oman mielipipiteensä kirjoittaa vapaasti lehteenen.

Eihän sitä saa sanoa ? Elkäähän notta toisia waba trashtruba.

• --------------
        VoiVeeKybä kirjoitti:

Eihän sitä saa sanoa ? Elkäähän notta toisia waba trashtruba.

Sananvapauslaissa on monta kieltoa.

• Tase pappa

Saapahan eläkeläinen edes jotakin vastinetta rahoillen, jos viinaan rahansa pistää.
        Omiaan han ryyppää.
        Ryypätköön seuraava sukupolvikin omiaan, jos on millä ryyppää.

Eläkeläinenkin on kansalaisoikeudet omaava yksilö, jolla on omaan harkintaan perustuva oikeus ryypätä, jos passaa.
        Häneen pätee samat säännöt kun niitä perintörahoja kärkkyvään sukulaiseenkin.
        Jos örveltää, niin vastaa itse tekemisistään.

Yksinäisyyttään ja tarpeettomuuden tunnetta poistaakseen Eläkemuori ja Vaari pullon korkkia vasemmalle kiertää.
        Jos ne "rakkaat sukulaiset" edes joskus muistaisivat soittaa muulloinkin, kun rahan tarpeessaan, voisi montakin korkkia jäädä kiinni.

Enempi Viinakaupasta ja "apulaisilta" saa kun Potti--Jokeri -- Pokeripeleistä saa.
        Siellä ne monenkin eläkeläisen ruokarahat hoidetaan kansanterveyden ja politiikkojen hyväksi.
        Eläkeläiselle jää käteen vain tyhjää ja odotus seuraavaan eläkepäivään.

• mie-vain.
        Tase pappa kirjoitti:

Saapahan eläkeläinen edes jotakin vastinetta rahoillen, jos viinaan rahansa pistää.
        Omiaan han ryyppää.
        Ryypätköön seuraava sukupolvikin omiaan, jos on millä ryyppää.

Eläkeläinenkin on kansalaisoikeudet omaava yksilö, jolla on omaan harkintaan perustuva oikeus ryypätä, jos passaa.
        Häneen pätee samat säännöt kun niitä perintörahoja kärkkyvään sukulaiseenkin.
        Jos örveltää, niin vastaa itse tekemisistään.

Yksinäisyyttään ja tarpeettomuuden tunnetta poistaakseen Eläkemuori ja Vaari pullon korkkia vasemmalle kiertää.
        Jos ne "rakkaat sukulaiset" edes joskus muistaisivat soittaa muulloinkin, kun rahan tarpeessaan, voisi montakin korkkia jäädä kiinni.

Enempi Viinakaupasta ja "apulaisilta" saa kun Potti--Jokeri -- Pokeripeleistä saa.
        Siellä ne monenkin eläkeläisen ruokarahat hoidetaan kansanterveyden ja politiikkojen hyväksi.
        Eläkeläiselle jää käteen vain tyhjää ja odotus seuraavaan eläkepäivään.

Pitkälle taas kerran olen Tase papan kanssa samaa mieltä.
        Moni vanhus tuntee todellista tarpeettomuutta ja suurta yksinäisyyttä, kun on jäänyt/pääsyt pois töistä, sukulaisia ei ole lähelläkään, jos on missään.
        Mahdollinen puolisokin on jo poismennyt.

Ei eletä enää agraarissa, jossa vanhukset asuivat loppuun asti nuorempien kanssa, tehden askareita vointinsa mukaan.

Sairaudet voivat jo alentaa jaksamista, masennus mataa maailmankuvaan.
        Hetken helpoitusta moni hakee pullon hengestä.
        Varsinkin, kun on entistä enemmän varoja, naisillakin, kun ovat aikansa kodin ulkopuolista työtä tehneet.

Omaan tuttavakuntaani ei heitä mahdu, mutta lukuhan tutkimusten mukaan kasvaa entisestään.
        Kumma on, että yhteiskuntamme sanotaan aina vaan rikastuvan ja parantuvan, mutta monien pahoinvointi kasvaa, ja varsinkin syvenee.

• hehheh

No en tietenkään,tyhmää kysyy tommosta!!

• korvatonkoski

kyllä mä haen aina sille ukolle joka sattuu olemaan mun housuissa,toisille ei tarvi hakea

• mynce

Kyllä hakisin jos se ei itse pysty, ei eläkkeellä tarvi selvinpäin olla jos ei halua.

• raivokas raitis

Eipä ole lähipiirissä vanhuksia, joille pitäisi hakea juotavaa. Mutta periaatteessa en hakisi. Kyllä läheisten pitää pyrkiä tukemaan myös vanhusten hyvää elämää, johon ryyppääminen ei kuulu. Jos vanhus juo liikaa alkoholia, taustalla on ongelmia, kuten yksinäisyyttä. Siis alkoholin oston sijalle yhdessäoloa ja kivaa tekemistä vanhusten kanssa. Suomessa ei liikaa läheisistä välitetä. Nyt olisi aika muuttaa suuntaa.

• Olen lahjonut ryyppäämään.

Ok:ssa asuessamme, poistuessamme lämmityskaudella ( öljykeskuslämmitys ) pitemmäksi ajaksi, max. 3kk. pois, lahjoin lähtiessämme naapurin eläkeläisukon kahdella konjakkipullolla hoitelemaan sen osan postistamme mikä ei kääntynyt, tarkistamassa aijoittain lämmityksen toiminnan sekä tekemään pihalumeen jälkiä asumista muistuttavan verran.

Tappaakseen itsensä välittömästi tai välillisesti alkoholilla, ei tarvitse olla vanhuuseläkeikäinen.
      Sen iän saavuttaneet ovat jo jonkin tason sankareita eikä minulla ole moraalista oikeutta ryhtyä tuomitsemaan.

Lestiestyneelle toisin pyynnöstä pullon tai useampiakin.

"Vaikutuskysymykset" ovat mielestäni tarpeettomia.

Ps. Katkaisin itse eilen 7kk kestäneen putken.
      Poikamme perheineen kertoma ilahduttava uutinen hersytti minut korkkaamaan Mulata Solera rommipullon ja haihduttelimme limakalvojen kautta pojan kanssa ravintola-annoksen verran aromaattista juomaa.
      Naisille en tarjonnutkaan.

• maisy_

Kyllä mä hakisin. ensinnäkin tulis mieleen tämä oma pienuus tässä kylmäsä mailmassa, uskon, että hän tarvitsee se ryypin, tai hän voi muuten kuolla

• Nuori

Hakisin. Vitsi et tää systeemi on oikeasti perseestä, et tolleen ajojahdataan mielenterveyspotilaita.

• Määritelläänpä.

Mikä tai kuka on juoppo/alkoholisti? Juoppo/alkoholisti on henkilö,joka tarvitsee alkoholia,esim. joka viikonloppu tai ne joka viikkoiset saunakaljat,tai ruuan kanssa viinit. Eli henkilö joka ei voi olla ilman alkoholia,esim.kuukauttakaan. Sitten kysymys,moniko hakee tällaiselle aikuiselle ihmiselle alkoholia?

• Näin itsenäisyyspäivän juuri oltua voisi kysymyksen asettaa myös vaikeammin : Haetko viinaa juopolle sotaveteraanille?

• JJ

¨VAI NIIN

• oppinut jo

juopolle ei kannata viinaa viedä eikä tuoda, sillä juoppo syyttää aina muita juomisesta...

• en apa till......

Till apa svar...
      jokainen ihminen vastaa omasta elämästä.... du apan siis tekee sen.

• elämä-.-,.-

Du måste vara en nolla---sinä olet nolla-- mikä on talous ja ihmisen elämä.

Olet yksiraiteinen ihminen ja älykkyys niin ja näin.

• frågeteck

Kas, tämän vanhan kirjoitukseni löysin kun nurkkia kolusin.
      On tällä palstalla osattu keskustella asiallisestikin, paitsi Korppis jo silloin tapansa mukaan yritti vetää huomion itseensä siinä kuitenkaan onnistumatta.

Upeeta, mahtavaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      101
      7433
    2. 80
      5018
    3. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      79
      4849
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      132
      4258
    5. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      10
      3048
    6. Miksi sä valitsit

Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      52
      2679
    7. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      40
      2576
    8. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

Rehellinem fiilis
      Suhteet
      48
      2229
    9. Törkeää toimintaa

Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2211
    10. Suudeltiin unessa viime yönä

Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit
      Ikävä
      21
      1840
    Aihe