Asbesti ja lapset

Asb-esti elämän?

Hei,

Autotallimme putkieristeissä todettiin (asbestianalyysi) olevan jonkun verran asbestia (70-luvun alun rivari). Putket ovat vuosien saatossa kärsineet jonkun verran pintavaurioita varastoinnin takia (välillä on maali halkeillut ja ropissut, kun olen laittanut laatikoita typeryyksissäni/tietämättömänä putkia vasten).
Nyt tuli aivan hirveä olo, koska lapsemme ovat käyneet autotallissa jonkun verran (autotallissa mm. pyörät, lastenrattaat) ja itsekin olen käyttänyt tilaa harrastustilana 2-3 vuotta. Olen myös melko huolettomasti lakaissut pölyistä lattiaa (suurin osa pölystä tulee kyllä vanhasta huonokuntoisesta betonilattiasta).
Mikä neuvoksi? Netistä löytyvät jutut ovat aika hirveetä luettavaa.
Kiitos.
ps. olen yrittänyt järkeillä asiaa siten, että loppujen lopuksi olemme olleet autotallissa vain lyhyitä aikoja kerrallaan ja lisäksi tilassa on koneellinen poisto suoraan katolle eli ilmassa olevat hiukkaset luulisivat menevän suoraan poistoilmakanavaan. Jos niitä yleensäkään on ollut...kuitenkin epätietoisuus tuntuu vievän järjen! Taidan lähettää saman viestin mielenterveys-puolelle..

4

163

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • turha hötkyillä

      Turha huoli. Itse leikin lapsena asbestikaton levyllä joita rikoin kivillä 60-luvulla. Nyt keuhkot pikku hiljaa tuhoutuvat eikä lääkärit viitsi edes tutkia niitä.Täällä P-Karjalassa voi elää ainakin täysin rauhassa asbestoosinsa kanssa. Suomi on Partekin valtakunta.Korruptio hoitaa ongelman.

    • en osaa neuvoa

      Onhan se asbesti tutkitusti vaarallista mutta mitä voi enää tehdä kun vahinko jo tapahtunut.

    • tyutn

      Juuri näin ja rakennusala on muutenkin villiä toimintaa, siellä on ihan tavallista että remontoidaan ja pöllytetään asbestipölyt sekä asunnon asukkaiden että jopa naapureiden keuhkoihin.

    • asbasbasbasbasb

      Ei voi mitän jos vahinko jo tapahtunut mutta älkää oleskelko asbestissa enää lisää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2703
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2290
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2040
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      14
      1775
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1701
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1676
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1676
    8. 92
      1602
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1467
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1284
    Aihe