JYVÄSKYLÄ/AUTIOTALOT

möröt

Tietääkö joku onko Jyväskylässä autitaloja yms?
Osaisko joku selittää, missä ja mitenkä mennään Kinkomaan vanhalle parantolalle? Vai onko sitä enää ees olemassa?

6

5170

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • efvqevrqevq

      Kinkomaan parantola on purettu aikaa sitten.

    • KINKOMAA

      Kinkomaata ei ole purettu. Kinkomaa rakennettiin tuberkuloosi eli Keskisuomen keskusparantolaksi vuonna 1930. Parantola toimi sota aikana sotasairaalana vuodesta 1940-1945 jonka jälkeen jatkuen Tub.parantolana 1970 luvulle saakka. Tuberkuloosin lähes hävittyään suomesta , Kinkomaan parantolasta tuli siltä osin tarpeeton. Parantola muuttui 1.1.1972 sairaalaksi ja siellä alettiin hoitaa iho,keuhko sairauksia kärsiviä ja kuntoutus potilaita. Kinkomaalla hoidettiin ajalla 1930-1972 siis 42 vuoden aikana noin 34000 tuberkuloosi potilasta. Päärakennusta alettiin korjamaan keväällä 1979 jolloin poistettiin eli purettiin molemmista päistä kolmekerroksiset hoitohallit eli Suomeksi parvekkeet ja lastenparantolan puoleiseen päätyyn rakennettiin matala lisälaajennus, päärakennus korjattiin kokonaan sairaala tarpeitten mukaiseksi. Päärakennuksen kuudeskerros oli yhtä hoitohallia, niin remontissa se muuttui sairaalan olohuoneeksi kahvioineen jonne päästiin nopeasti isoilla pikahisseillä tai kävellen rappusia. Kinkomaan sairaala lakkautettiin 2008 jolloin sen historia päättyi tässä muodossa. Kinkomaasta tulee hyvinvointi keskus joka tunnetaan nimellä Vitapolis.Kinkomaa on suojeltu joten purkaa sitä ei saa. Laitokseen jota vielä rakennetaan ja kehitetään, tulee noin 600 asiakkaalle tilaa. Pääsäntöisesti Kinkomaa on vanhuksille tarkoiteettu hoitolaitos. Kinkomaa siis on edelleen olemassa eikä purettu. Kinkomaan eli Vitapoliksen mailla on joku talo missä kuulemma kummittelee. Kinkomaa on päijänteen rannalla saman nimisessä taajamassa noin 15 kilometrin päässä Jyväskylästä Muuramessa. Keljon ABC kohdalta opasteet Kinkomaa Säynötsalo.

      • Yössä

        Missäköhän päin sairaalan takana tämä talo mahtaisi olla? Vanha teurastamo näyttää olevan purettu uusien talojen tieltä..


      • Anonyymi

        Juu ja tosi upella paikalla sijaitsee Kinkomaan sairaala ja historia on tosi pitkä minkä sairaala on ehtinyt kokea.
        Olen työni vuoksi joutunut käymään ja viettää aikaani nykyään..Vitapoliksessa ja voin vakuuttaa että tunne sinne mennessä jo on aika kylmäävä. Yhden vaki työntekijän kanssa ohimennen juttelin ja hän mukavasti heitti.." tiedättekös että täällä kummittelee"..johon vastasin että ..olen kyllä kuullut.
        Alakerta sinällään ei niin kaamea ruumishuoneen ja kappelin kanssa kun varmaan enemmällä käytöllä yleissairaalan aikaan..no toki fiilis sielläkään ei mikään talven pimeinä aamuina niin leppoisa ollut ja ohjesääntönä oli ettei yksin olla rakennuksessa ja mielellään samassa kerroksessa!
        Mutta esim 4 ja 5 kerrokset on sellaisia mihin en itse menisi yöksi vaikka pakotettaisiin.
        Siellä käydessäni koin jotain niin kolkkoa ja kylmää ja en halunnut missään tapauksessa tarkemmin ja aikaa viettää enempää siellä.... Tosi huonot fibat tuli todellakin! ...ja voin vakuuttaa että mä en ihan vähällä pelkää mitään!

        6 kerroksen Yläkerran tastanne missä potilaita aikoinaan lepuutettiin raittiissa järvi ilmassa ..on upea
        ..voisi vain kuvitella millaisen "terassin"sinne saisi näköaloiltaan mahtavalle Päijänteelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu ja tosi upella paikalla sijaitsee Kinkomaan sairaala ja historia on tosi pitkä minkä sairaala on ehtinyt kokea.
        Olen työni vuoksi joutunut käymään ja viettää aikaani nykyään..Vitapoliksessa ja voin vakuuttaa että tunne sinne mennessä jo on aika kylmäävä. Yhden vaki työntekijän kanssa ohimennen juttelin ja hän mukavasti heitti.." tiedättekös että täällä kummittelee"..johon vastasin että ..olen kyllä kuullut.
        Alakerta sinällään ei niin kaamea ruumishuoneen ja kappelin kanssa kun varmaan enemmällä käytöllä yleissairaalan aikaan..no toki fiilis sielläkään ei mikään talven pimeinä aamuina niin leppoisa ollut ja ohjesääntönä oli ettei yksin olla rakennuksessa ja mielellään samassa kerroksessa!
        Mutta esim 4 ja 5 kerrokset on sellaisia mihin en itse menisi yöksi vaikka pakotettaisiin.
        Siellä käydessäni koin jotain niin kolkkoa ja kylmää ja en halunnut missään tapauksessa tarkemmin ja aikaa viettää enempää siellä.... Tosi huonot fibat tuli todellakin! ...ja voin vakuuttaa että mä en ihan vähällä pelkää mitään!

        6 kerroksen Yläkerran tastanne missä potilaita aikoinaan lepuutettiin raittiissa järvi ilmassa ..on upea
        ..voisi vain kuvitella millaisen "terassin"sinne saisi näköaloiltaan mahtavalle Päijänteelle.

        Kaiken kaikkiaan jotenkin mystinen ja rauhaton samalla. Hieno kohde ja iso kuin mikä ja ympärillä olevat rakennukset kuten ylilääkärin asunto..? olisi kiva kokea ja tutkia!
        Tuo 4 ja 5 kerros .ja 3..kin. Tämä rakennus niin historiaa täynnä että se on koettava!
        Jännää että ..olikohan 4 kerroksesta vuokrataan majoitusta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu ja tosi upella paikalla sijaitsee Kinkomaan sairaala ja historia on tosi pitkä minkä sairaala on ehtinyt kokea.
        Olen työni vuoksi joutunut käymään ja viettää aikaani nykyään..Vitapoliksessa ja voin vakuuttaa että tunne sinne mennessä jo on aika kylmäävä. Yhden vaki työntekijän kanssa ohimennen juttelin ja hän mukavasti heitti.." tiedättekös että täällä kummittelee"..johon vastasin että ..olen kyllä kuullut.
        Alakerta sinällään ei niin kaamea ruumishuoneen ja kappelin kanssa kun varmaan enemmällä käytöllä yleissairaalan aikaan..no toki fiilis sielläkään ei mikään talven pimeinä aamuina niin leppoisa ollut ja ohjesääntönä oli ettei yksin olla rakennuksessa ja mielellään samassa kerroksessa!
        Mutta esim 4 ja 5 kerrokset on sellaisia mihin en itse menisi yöksi vaikka pakotettaisiin.
        Siellä käydessäni koin jotain niin kolkkoa ja kylmää ja en halunnut missään tapauksessa tarkemmin ja aikaa viettää enempää siellä.... Tosi huonot fibat tuli todellakin! ...ja voin vakuuttaa että mä en ihan vähällä pelkää mitään!

        6 kerroksen Yläkerran tastanne missä potilaita aikoinaan lepuutettiin raittiissa järvi ilmassa ..on upea
        ..voisi vain kuvitella millaisen "terassin"sinne saisi näköaloiltaan mahtavalle Päijänteelle.

        Olisipa mahdollista vielä käydä Kinkomaan parantolassa juuri siinä viidennessä kerroksessa, jossa olin potilaana vuosina -57-58. Voisi ajatella sen kauden elämässä olleen pelkästään ankeaa, mutta niin ei ollut. Hoitoajat olivat pitkiä, myöskin toipilasajat, mutta toipilaana sai liikkua melko vapaasti parantolan alueella ja vierailla muilla osastoilla. Sosiaalinen elämä potilaiden välillä olikin melko vilkasta varsinkin meidän nuorten potilaiden välillä. Nyt jo ikääntyneenä muistelen sitä aikaa pienellä haikeudella.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      79
      1957
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1743
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1604
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1346
    5. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1262
    6. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1254
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1236
    8. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      45
      1213
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1202
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1181
    Aihe