Oikeasti hyviä kirjoja

---

On paljon klassikoita, joita olen yrittänyt hampaat irvessä kahlata läpi, saamatta niistä kuitenkaan mitään irti. Esimerkiksi Dorian Grayn muotokuva ei ollut mielestäni maineensa arvoinen, vaikka hieno tarina olikin.

Kaipaisin liikuttavia, ajatuksia herättäviä ja kuten otsikossa mainitsin, oikeasti hyviä kirjoja, joissa mielikuvitusta ja tarinaa ei pihtailla.

Tällaisia kirjoja mielestäni ovat mm.
Jumalat juhlivat öisin (Donna Tartt)
10 pientä neekeripoikaa (Agatha Christie)
Monte Criston Kreivi (Alexandre Dumas)
Alkemisti (Paulo Coelho, myös monet muut hänen teoksensa)

Jos tulee mieleen _omasta_ mielestäsi niitä oikeasti hyviä kirjoja, niin ketjuun vaan! Kun eikös asia ole niin, että toinen tykkää suklaasta ja toinen salmiakista, jotkut taas molemmista? ;)

9

418

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • raamattuonparas

Clive Cusslerilla on hyviä seikkailukirjoja... etsimässäkin herra että mistä nyt tekisi elokuvasarjaa kirjoista. Sahara oli hyvä elokuva.

Elokuvasarjaa tekemässä 3-sarjaa kirjoista.

Uusin ei ole vielä Suomessa edes.

• "Dorian Grayssä" ovat parasta Wilden ilkeät aforismit. Tarinan perversiot ovat menettäneet teränsä, koskapa niistä pahimpia harjoitetaan jo Suomen presidentin itsenäisyysvuosijuhlien tanssiparketilla.

Suurta venäläistä kirjallisuutta ovat 1900-luvulla kantaneet mm. Alexandr Solzhenitsyn, vaikkapa teoksessaan "Ensimmäinen piiri". ("Vankileirien saaristo" on 1900-luvun merkittävin kirja, mutta se ei ole tarina, vaan kronikka.) Toinen suuri, suomalaisille tuntematon 1900-luvun venäläinen kirjailija on "Moskova - Petushki"-teoksen luoja Vénèdikt Erofejev.

• Scarlet.

Itse rohmuan aika paljon kaikenmaailman Fantasia-hömppää, mutta yksi sellainen ns. aikuisten fantasia kuuluu kyllä miun suosikkeihin, eli

Mihail Bulgakov - Saatana saapuu Moskovaan. Itselläni on kyseisestä kirjasta se versio, jossa on kirjoitettu kursiivilla ne kohdat, jotka kirjan ensimmäisen kerran ilmestyessä oli venäjällä sensuroitu. Se on mielenkiintoista luettavaa ihan niiden "sensuroitujen" kohtienkin takia. Mutta kaikenkaikkiaan oikein mainio kirja!

• Scarlet.

höh, tämähän sensuroi näköjään itestään osan kirjan nimestä :( Mutta joo, kyllä varmaan tulee kuitenkin selväksi, mikä toi eka sana on..

• J. Vares

Reijo Mäki on kingi. Varekset varsinkin.

• Kari Dek

Mukaansa tempaava lukuromaani, jossa syvempääkin sanomaa:

Graham Swift: Veden maa (The Waterland, 1983).

Oikeasti hyvä kirja, kun useampi vain lukisi sen.

• //Moije

Muriel Barbery: Siilin eleganssi

• vapaudenkaipuu

Hauskaa kun oot tossa alotuksessa maininnu kaikki mun suosikki kirjat! :D

Ite noiden lisäksi oon tykänny erinäisistä holokaustia avaavista teoksista. Koskettavia (ja ehkä tunnetuimpia?) on schindlerin lista ja anne frankin päiväkirja.

Torey Haydeniä kannattaa lukea! Vaikken itse ole mikään lapsihurahtanut tms ihminen, niin niiden kirjojen lapsiin vain koukkuuntuu! Nukkelapsi on suosikki niistä :)

Sit on näitä muita: Nancy, Juokse poika juokse, Aikamatkustajan vaimo, Stalinin lehmät.. Kingiäkin kannattaa lukea, ainutlaatuinen kauhukirjailija :)

Nää nyt ei oo klassikoita suurin osa, mutta hyviä kirjoja min mielestä :)

• lepetitprince

Antoine de Saint-Exuperyn Pikku Prinssi.Aivan pakollista luettavaa kenelle tahansa,iästä riippumatta.Kaunis ja yksinkertainen kirja,joka liikuttaa ja panee pohtimaan omaa elämää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taisin tehdä virheen

Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      102
      4823
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      49
      3242
    3. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      85
      2979
    4. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      81
      1737
    5. Nainen onko sulla supervoimmia ?

Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      41
      1510
    6. 450 000 ulosotossa

Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden
      Perussuomalaiset
      107
      1332
    7. Onko esitutkinta jo saatu päätökseen?

Ketkä saa syytteet? Voi olla iso määrä ihmisiä?
      Ähtäri
      16
      1049
    8. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      108
      1020
    9. Miehen taloudellinen tilanne ja

halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah
      Ikävä
      42
      1012
    10. Miksi syyllistät minua siitä etten pysty vastaamaan tunteisiin?

En minä sille mitään mahda. Tuntuu pahalta. En pysty enää keskittymään mihinkään enkä nauttimaan mistään, kun tämä tilan
      Ikävä
      40
      981
    Aihe