Mitä se sinussa herättää? Tunnetko maamme jo olevan alamainen EU:n jehuille?
Mitä toivoisit itsenäisyyden meille merkitsevän?
Itsenäisyys, onko sitä nykyisin, todellakaan?
Kuka on itsenäinen, erakkoko, no, tuskin hänkään.
Itsenäisyys, kovin kova pala maallikon purtavaksi.
Jean Sibelius - Finlandia
http://www.youtube.com/watch?v=Fgwr3wrenkQ&feature=related
Itsenäisyyspäivä.
19
109
Vastaukset
Minusta Aleksis Kiven Seitsemän veljestä kuvaa hyvin sitä miten itsenäisyyteen kasvetaan.
Siinäkin kansa, seitsemän sälliä, siirtyi Impivaaraan elämöimään itsenäisyydellään kun eivät tuntuneet sopeutuvan kurinalaiseen yhteiskuntaan. Pikkuhiljaa järki sitten voitti, tyypillisesti kantapään kautta, ja hiljalleen tavoille oppineet veljet integroituvat kunnon kansalaisiksi sivistyneeseen maailmaan.
Samaa tässä toivotaan nykymaailman harjastukkaisista tai kokonaan hiuksensa menettäneistä änkyröistä jotka yhä jaksavat vihoitella muuta maailmaa, sen tapoja ja ihmisiä vastaan kasvamatta lainkaan.- isän.tyttö
Niinhän sitä kylillä kerrotaan, että Kiven veljesten kehityskaari kuvaa maamme muovautumista kansakunnaksi muiden mukana. Sivistymistä, tulemista vähemmän Jukolan jukuripäiksi, kuin veljekset alkuaan olivat. Karhuhan heidän isänsäkin tappoi.
Saunankin, kehvelit, päästivät jouluna palamaan.
Mutta myöhemmin kaikki lutviutui, Seunalan Anna laulaa lapselleen, jonka isä on veljessarjan nuorin ja ilmeisesti älykkäin, Eero.
Pojista tuli kunnon väkeä, kun maastammekin tuli osa sivistysmaailmaa.
Lähellä itsenäisyyspäivää voi vain toivoa, ettei sotia olisi maailmassa, vaan asiat voitaisiin ratkaista rauhanomaisin keinoin.
Minusta toimittaja Harakka illan A-studion loppukevennyksessä sanoi hyvin, että maailmassa on vain yksi täysin itsenäinen valtia se on Pohjois-Korea.
- .-'mjöä-
Niin, josko itsenäisyys vaatii täyttämään mahansa rikkaruohoilla, niin, onnekseni en sellaista itsenäisyyttä kaipaa?
Ihme kevennys? Kananmuna, kanan kevennys.
Ei edes oteta, saati ottaa vastaa ruoka-apua. Sama kai, jos ihmiset voivat pahoin. .-'mjöä- kirjoitti:
Niin, josko itsenäisyys vaatii täyttämään mahansa rikkaruohoilla, niin, onnekseni en sellaista itsenäisyyttä kaipaa?
Ihme kevennys? Kananmuna, kanan kevennys.
Ei edes oteta, saati ottaa vastaa ruoka-apua. Sama kai, jos ihmiset voivat pahoin.No, Harakan jutska olisi pitänyt katsoa alusta loppuun, jotta kokonaisuus olisi ymmärrettävissä.
Suomessa on paljon ihmisiä jotka kaipaavat kiihkeästi maamme itsenäisyyttä takaisin ; ) vaikka jokaisen pitää ymmärtää, että olemme riippuvaisia muista maista.- .-'mjöä-
korpikirjailija kirjoitti:
No, Harakan jutska olisi pitänyt katsoa alusta loppuun, jotta kokonaisuus olisi ymmärrettävissä.
Suomessa on paljon ihmisiä jotka kaipaavat kiihkeästi maamme itsenäisyyttä takaisin ; ) vaikka jokaisen pitää ymmärtää, että olemme riippuvaisia muista maista."Itsenäisyys" oli mennyttä aikaa, kun ei oltu riippuvaisia muista, nyt on nyt, eikä se muuksi muutu, vaikka kuinka kaivaittaisiin.
Samaa mieltä, siis.
Itsenäisyys = itsepäisyys monille.
Agraariaika oli itsenäistä, omassa laarissa ruisjauhot rotanjaskojen kanssa.
- .
Aikoinaan sodanjälkeen koulussani päntättiin päähän että suomi on itsenäinen ja puolueeton maa, aikustuani jotain ehkä 30-40 vuotiaana yllättäin kuulin että ameriikkalaiset pitää suomea venälsisenä maana eli venäläisten alaisena, se oli todella järkytys, olin todella loukkaantunu kuulemastani, olin vahvasti itsenäisen suomen kansalainen, ja oletin maailmallakin se kaikkien tietävän.
Sekin väärinkäsitys pikkuhiljaa selvisi, ameriikkalaisilla on heikko historian tuntemus, joten antakaamme se heille anteeksi paha erehdys.
Espanjassa joskus meitä luultiin ameriikkalaisiksi turisteiksi, joskus taas venäläisiksi, heh, enimmäkseen tunnistivat suomalaisiksi.- isän.tyttö
Amerikkalaisten yleissivistys taitaa olla aika vähäistä.
Eivät edes paljon tiedä, missä mikin maa sijaitsee.
Muistan ikuisesti, kun Roseanna, amerikkalainen ilostuttaja, esitteli televisio-ohjelmassa Leningrad Cowboysit. Surkutteli heitä kommarireppanoiksi Venäjältä, niin muistan.
Leningrad Cowboys & Red Army Choir - SWEET HOME ALABAMA
http://www.youtube.com/watch?v=0lNFRLrP014
- oppeliini
Itsenäisyyspäivä on hyvä muistutus siitä ajasta mitä saakaan aikaiseksi kun miehet / naiset ovat rautaa. Miten onnekkaassa asemassa saammekaan olla isiemme takia!
Aina on parantamisen varaa, muuta meillä on oma itsenäinen maa ja kansalaiset joita parantaa. Me kaikki yhdessä , vaikka eriäviä mielipiteitää onkin - ja täytyykin olla - puhallamme samaan hiileen.
Olen todella ylpeä saadessani sanoa olevani suomalainen!- isän.tyttö
Miten kävisi, jos nyt tuo aika koittaisi? Miten pullamössöt, me ja seuraajamme, siihen suhtautuisivat?
Eipä tosin samanlaisena aika voi koittaa, tänä kinkun ja riisipuuron, kera mantelin, valtakautena.
Toivottavasti koskaan ei meidän tarvitse uudelleen sotia, oli sota sitten minkälainen ja milla tasolla. Moni meistä on sotinut sotaa isiemme painajaisissa kauan.
Ja, jos sotilaat sotivat sodassa, koville saivat naisetkin kotirintamalla itsensä jännittää.
Ylpeä olen minäkin, olen suomalainen!
- Pirre*
Olemmehan me itsenäisiä, meillä on oma lippu, ja demokraattisilla vaaleilla valitut kansan edustajat, meillä on oma oikeuslaitos, meillä on sananvapaus, oma perustuslakimme jne., jne..., jos ei olisi näitäkään lueteltuja..silloin olisimme vieraan vallan alaisia..
Olen ylpeä maastamme ja itsenäisyydestämme.- isän.tyttö
Niin olen minäkin ylpeä, onnellinen ja onnekas, sillä vähällä, mitä minun kopraani on jäänyt.
Ei meiltä kukaan muu vie itsenäisyyttämme pois, kuin me itse.
Tuskin se muille maistuu.
Ollaanhan oltu muiden vallan alaisia, mutta nyt olemme pieni ja pirtsakka maa, niin sinäkin aina olet mielessäni. Pienestä nyt en tiedä, mutta pirteä ja järkevä, jos sanoa saa. Joo, lippu on vaan siihen se sitten jääkin. Puolitankoon.
Demokratiasta meillä on irvikuva, johon jotkut jopa uskovat tai sitten he eivät uskalla tunnustaa tosiasioita. Meillä on oma oikeuslaitos, jonka luotettavuus tosin arvioidaan maailman 4. huonoimmaksi, mutta onpahan oma. Ja silloin kun Iso Valtio vähän jyrähtää, niin tuomiot muuttuu. Oikeutta siltä laitokselta on turha odottaa muutenkaan. Kokemusta on ainakin yhden mielisairaalaan hoidetun lapsen verran.
Sananvapaus on sitä, että saamme vapaasti sanoa muitten kuullen sen, minkä puolue-eliittimmekin sanoo. Lienee samaa sukua kuin ruåtsin työläisten myötämääräämisoikeus eli he saavat määrätä saman, minkä esimies ensin määrää.
Tuo muitten kuullen... Kun ketään ei ole kuulemassa, kannattaa silti mahdollinen valtaeliitin vastainen ääneen sanominen jättää tekemättä. Aina voi joku kuulla; voi vaikka kännykkä olla kuuntelulla... Ja siitä seuraa pakkohoito mielisairaalassa (Teemu Vehkala, lääkäri Kauppinen Pieksämäeltä, Saloran veronkierron paljastaja ym ym). Sama on tahti kuin Stalinilla joka oli viisas mies muutenkin: tuotannossa ei laadulla ole mitään merkitystä vaan määrällä. Suomessakin tämä on viime aikoina havaittu ja teollisuus rukattu täysin sen mukaan.Laadulla on tekijänsä, mutta ne eivät ole Suomessa!- isän.tyttö, krooohh!
sitroen kirjoitti:
Joo, lippu on vaan siihen se sitten jääkin. Puolitankoon.
Demokratiasta meillä on irvikuva, johon jotkut jopa uskovat tai sitten he eivät uskalla tunnustaa tosiasioita. Meillä on oma oikeuslaitos, jonka luotettavuus tosin arvioidaan maailman 4. huonoimmaksi, mutta onpahan oma. Ja silloin kun Iso Valtio vähän jyrähtää, niin tuomiot muuttuu. Oikeutta siltä laitokselta on turha odottaa muutenkaan. Kokemusta on ainakin yhden mielisairaalaan hoidetun lapsen verran.
Sananvapaus on sitä, että saamme vapaasti sanoa muitten kuullen sen, minkä puolue-eliittimmekin sanoo. Lienee samaa sukua kuin ruåtsin työläisten myötämääräämisoikeus eli he saavat määrätä saman, minkä esimies ensin määrää.
Tuo muitten kuullen... Kun ketään ei ole kuulemassa, kannattaa silti mahdollinen valtaeliitin vastainen ääneen sanominen jättää tekemättä. Aina voi joku kuulla; voi vaikka kännykkä olla kuuntelulla... Ja siitä seuraa pakkohoito mielisairaalassa (Teemu Vehkala, lääkäri Kauppinen Pieksämäeltä, Saloran veronkierron paljastaja ym ym). Sama on tahti kuin Stalinilla joka oli viisas mies muutenkin: tuotannossa ei laadulla ole mitään merkitystä vaan määrällä. Suomessakin tämä on viime aikoina havaittu ja teollisuus rukattu täysin sen mukaan.Laadulla on tekijänsä, mutta ne eivät ole Suomessa!Joopa, ei ole elämä pelkkää ruusuilla tanssimista, kun niissä on piikkejäkin.
Sanavapaudellakin on rajansa, ihan kaikki jaska ei ole julkaistavissa.
Kerropa, mikä maa on Suomeamme parempi?
Hohhoijakka, tavataan aamulla. Huomenta Pirre!
Olipa kiva lukea, että arvostat Suomea. Sananvapauskin on arvolistallasi. Niin satun vaan muistamaan sen varoituksesi olla pakkaamatta matkalaukkujani ja häkin oven heilahduksen mielipiteitteni johdosta.
Mutta näin me kehitymme ; )
Hyvää itsenäisyyspäivää.- Pirre*
korpikirjailija kirjoitti:
Huomenta Pirre!
Olipa kiva lukea, että arvostat Suomea. Sananvapauskin on arvolistallasi. Niin satun vaan muistamaan sen varoituksesi olla pakkaamatta matkalaukkujani ja häkin oven heilahduksen mielipiteitteni johdosta.
Mutta näin me kehitymme ; )
Hyvää itsenäisyyspäivää.Eikös vapauteen myös aina vastuukin, niin se on sanomistenkin kanssa..:)
Hyvää Itsenäisyyspäivää!
- isän.tyttö
Illalla sytytän kynttilämme Suomemme itsenäisyyden onneksi, ja heidän kunniakseen, jotka sen meille lunastivat.
http://frightfarm.net/images/candle_animated_candle.gif - .
Melkein kaikki on hyvin maassamme, ainoa korjattava asia on lopettaa eriarvoistamisen kasvattaminen, jos se jatkuu tulee taatusti levottomuudet suomeenkin, nyt on jo alkanu kärjistyä liian suuret tuloerot, ( muutamat LILIUKET kähmineet mijoonia omaan taskuunsa kansan kustannuksella ) epäoikeudenmukaisuus kuohuttaa todella jo suomalaisia, siihen on saatava kunnon korjaus niin tämä maa on loistava asua.
- isän.tyttö
Kyllähän maamme on maailman aatelia. En tiedä, missä voisi olla paremmin.
En jaksa olla negatiivinen, pakko olla ehkä yltiöonnellinenkin, vaikka voisinkin rypeä surun suossa. Se lie ihmisluonnosta kiinni?
Aina on aihetta lauluun, kuin myös hyvää oloon ja onneen.
Onni on elämäntapa, jota pienikin onnen hitunen ylläpitää.
Nyt taidan oikaista itseni viisastelemaan lavitsalleni.
Muistan isääni, joka vuosia kamppaili sodassa, muistan äitiäni,
joka teki minusta tämän, joka olen.
"Niin, silti aika onnellinen oon", vaikka kuinkakin, niin onnellisuus kantaa.
Hyviä ajatuksia, onnea, ja kykyä ymmärtää, annan, jos osaan.
Toki, niitä tarvitsevat, eivät puutettaan tiedosta. :))
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi
Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit835983KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!
STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti3094987Huono päivä
Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja202638Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?
On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei442569Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta
Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852721766Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT1011645Puolen vuoden koeaika
Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro171501- 1051407
Olen ihmetellyt yhtä asiaa
Eli miksi naiset ovat niin pelokkaan tai vaitonaisen oloisia minun seurassani. Se sai minut ajattelemaan, että olen epäm1331373seurakunnan talouspäällikön valinta meni perseelleen
Nyt on ihan pakko kyseenalaistaa tuo Kemijärven seurakunnan päätös talouspäälliköstä. Valitulla ei ole talouspuolen osaa1181356