Himottaisi hakea Saksasta A8, nelivedolla. Autosta tulisi ihan käyttöauto, kilometrejä tulee vuodessa ehkä noin 15 000. Olen varautunut kohtuullisiin käyttökuluihin eli huoltoihin ei saisi mennä tuhansia euroja joka vuosi..
4.2 litran koneella olisi tarjolla paljon autoja ja varsin edullisesti. Iso kone kestää pitkään vai kestääkö? Keskikulutus lienee 12 litran tietämillä?
3.7 kone on jotenkin väliinputoaja, kuluttaa paljon sekin mutta ei kulje niin kuin 4.2.
2.8 on kiinnostava, samaa perustekniikkaa kuin A4/A6:ssa, edullisempi huoltaa? Vakuutus- ja polttoainekulut pienemmät. Manuaalina ehkä parempi vaihtoehto, kulkisi edes jotenkuten ;) No, A8:llahan ajetaankin rauhallisen arvokkaasti..
2.5 TDI kiinnostaa ehkä eniten, kulutusero lienee bensamalleihin (ainakin 4.2:n) niin iso että käyttövoimaveron kuittaisi 12-13 tkm lukemilla jo. 150 hv ei tietysti ole hirveästi isoon autoon mutta voihan tuohon hankkia lastun.
3.3/4.0 TDI on sitten jo liian kalliita.
Miten nuo automaattilaatikot, onko niiden kanssa ollut ongelmia? Paljonko korjaukset tai (käytetyt) vaihtolootat maksavat?
Muita kommentteja auton omistajilta? Onko autoon tullut joku vuosi jotain merkittäviä uudestuksia, että kannattaa etsiä vain jostain vuosimallista eteenpäin..?
A8:n järkevin moottori?
22
20523
Vastaukset
- XYZ
1,6 litrainen V6.
- zyx
Ehdottaisin jenkkeihin tehtyä 5.2 litran veekasia.
- A8.
Hankkisit hienon auton alimitoitetulla moottorilla? 4.2 alle vain, tuollaisen auton kanssa ei kerta kaikkiaan voi ajatella kulutusta ja huoltohintoja. Jos ne kiinnostavat, valinta on jotain muuta kuin A8. 4.2 ja S8 ovat mallit, jotka vastaavat suorituskyvyltaan muita ominaisuuksia.
- ....
Ei helvetti. Ymmärätkö sinä yhtään, mitä tuollaisen auton käyttäminen maksaa? Jos sinun täytyy pohdiskella kulutusta tai huoltohintoja, ei A8 varmaankaan ole sinulle sopiva auto. Okei, kyllähän ne ovat Saksassa halpoja ja varmasti aivan mahtavia kulkuneuvoja, mutta....
Kysy varaosaliikkeestä muutamia esimerkkejä osista, niin ymmärät mitä tarkoitan. Tarvikeosia tuskin edes löytyy ja merkkiliikkeessä sinua rokotetaan surutta! - Esitän
.... kirjoitti:
Ei helvetti. Ymmärätkö sinä yhtään, mitä tuollaisen auton käyttäminen maksaa? Jos sinun täytyy pohdiskella kulutusta tai huoltohintoja, ei A8 varmaankaan ole sinulle sopiva auto. Okei, kyllähän ne ovat Saksassa halpoja ja varmasti aivan mahtavia kulkuneuvoja, mutta....
Kysy varaosaliikkeestä muutamia esimerkkejä osista, niin ymmärät mitä tarkoitan. Tarvikeosia tuskin edes löytyy ja merkkiliikkeessä sinua rokotetaan surutta!Erittäin kattava vastaus. Jos joudut miettimään kulutusta, sinulla ei ole varaa A8:iin.
- Kasipallo
.... kirjoitti:
Ei helvetti. Ymmärätkö sinä yhtään, mitä tuollaisen auton käyttäminen maksaa? Jos sinun täytyy pohdiskella kulutusta tai huoltohintoja, ei A8 varmaankaan ole sinulle sopiva auto. Okei, kyllähän ne ovat Saksassa halpoja ja varmasti aivan mahtavia kulkuneuvoja, mutta....
Kysy varaosaliikkeestä muutamia esimerkkejä osista, niin ymmärät mitä tarkoitan. Tarvikeosia tuskin edes löytyy ja merkkiliikkeessä sinua rokotetaan surutta!Motonet:
POLTTOAINESUODATIN AUDI A8
A8. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19-0104 14.13
ILMANSUODATIN AUDI A8
A8-4,2. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16-0588 28.00
JARRUPALASARJA AUDI A8
Sisältää kahden pyörän jarrupalat
A8 Eteen. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22-1524 49.12
A8 Taakse. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22-1059 14.80
NIPPON-DENSO SYTYTYSTULPPA AUDI A8
Japanilainen sytytystulppa. Hinta / 1 kpl
A8 4,2 --98 T20EPRU (ABZ-moott). . . . . . . . . . . . . . 11-1716 2.70
Eli varsin kohtuullisen hintaisia. Kyse onkin sitten niistä osista mitä ei saa kuin merkkiliikkeestä. Toki purkuosiakin voi kysellä..
Ja mitä väärää on siinä, että haaveilee käyttöautoksi jotain erikoisempaa? Toiset ajaa Corollalla ja minä haluaisin ajaa vanhalla edustusautolla. Kiinnostaa vain kuinka kalliiksi se oikeasti tulee.
Toki minulla on rahaa laittaa autoon, mutta rajansa kuitenkin silläkin. - Semirikas
Esitän kirjoitti:
Erittäin kattava vastaus. Jos joudut miettimään kulutusta, sinulla ei ole varaa A8:iin.
Aika peruskommentti näillä listoilla tuo, että jos pitää miettiä käyttökustannuksia, niin ei voi miettiäkään kalliimpia autoja kuten A8:aa. Kyllä kaikki tuntemani kalliimpien autojen omistajat miettivät kustannuspuolta. Tokikaan he eivät ole optiomiljonäärejä, vaan palkkaveroa maksavia ihmisiä. Ihmettelen vain, kuinka Suomessa voi varakkaaksi tullakaan, jos ei ymmärrä pohtia kustannuksia.
- A6-omistaja
Kasipallo kirjoitti:
Motonet:
POLTTOAINESUODATIN AUDI A8
A8. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19-0104 14.13
ILMANSUODATIN AUDI A8
A8-4,2. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16-0588 28.00
JARRUPALASARJA AUDI A8
Sisältää kahden pyörän jarrupalat
A8 Eteen. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22-1524 49.12
A8 Taakse. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22-1059 14.80
NIPPON-DENSO SYTYTYSTULPPA AUDI A8
Japanilainen sytytystulppa. Hinta / 1 kpl
A8 4,2 --98 T20EPRU (ABZ-moott). . . . . . . . . . . . . . 11-1716 2.70
Eli varsin kohtuullisen hintaisia. Kyse onkin sitten niistä osista mitä ei saa kuin merkkiliikkeestä. Toki purkuosiakin voi kysellä..
Ja mitä väärää on siinä, että haaveilee käyttöautoksi jotain erikoisempaa? Toiset ajaa Corollalla ja minä haluaisin ajaa vanhalla edustusautolla. Kiinnostaa vain kuinka kalliiksi se oikeasti tulee.
Toki minulla on rahaa laittaa autoon, mutta rajansa kuitenkin silläkin.No tästä voi tietty kans vääntää että onko järkeä laittaa hienoon autoon halvinta osaa mitä löytyy. Ehkä nuo motonetinkin jarrupalat toimii, tai sitten ei. Itse käytän kyllä filttereinä orkkisosia tai tarvikkeena saatavia samoja kamoja. Esim miulla on A6:ssa lucas jarrut johon saa tarvikeliikkeestä lucas palat puoleen hintaan merkkitiskiin verrattuna.
Koneeksi ehdottomasti 4.2, alkaa olla sopivasti tehoa isolle korille. Itsellä on A6 2.8 (automaatti), joka on semmonen mopomalli.
Sit niistä kuluista, iso merkitys on sillä huoltaako itse vai teettääkö huollot jossain pajalla. Esim nokkahihnan vaihto on reilu 10h merkkiliikkeeltä, eli laskua tulee luultavasti toista tonnia osineen. Samoin esim vaihteistoöljynvaihto tuohon miun pikkumalliin maksaa luokkaa 300e, tuskin on halvempi isompaankaan eikä sitä pysty ilman diagnostiikkalaitetta luotettavasti vaihtamaan.
Minusta on hienoa että joku harkitsee myös tommosta 'luksusautoa' vaikka vain käyttöautoksi, mutta niihin kuluihin on syytä varautua. Olisi kiva kuulla millaseen tulokseen päädyt.
Käyttöautona yksi huono puoli on myös koko, sehän on yli 5m pitkä ja 'riittävän' leveä. Mutta jos on jo entuudestaan tottunut välttämään parkkitaloja, niin eihän siinä sitten mitään.
Työkaverilla on S6 4.2 ja sillä keskikulutus heiluu siin 14 litran paikkeilla (lähinnä kaupunkia, maantiellä sano menevän noin kympillä), A8:lla kulutus on tuskin pienempi. Kone ja voimansiirto yleenstä noissa pitäs olla kai aika luotettavia, vanhoista tiptronikseista on jossain varoteltu, mutta siitä minulla ei ole mitään varmaa tietoa. - Olivelli
Oma kokemus. A8 3,7litran V8. Vuosimalli 2001, auto uskomattoman hyvin säilynyt vaikka kilsoja on jo 350000. Nyt on nokkaremmin vaihdon aika, jenkki sivuilta sai 60 taalalla oman auton Vin numerolla oman auton tehdas manuskan, 5900 sivua kuvilla miten auto puretaan ja kasataan, kaikki koodit, ym. Remmipaketti oem tuotteena vesipumpulla ja kaikilla kiristin rullilla, 350 oli hinta. Työkalut maksoi 100 verran ja nekin oem tavaraa. Manuska ilmoittaa vaihto työksi 5,5 tuntia. Juttelin audinvaraosa myyjän kanssa nokkaketjun ja nostinten hinnoista kun nekin pitää vaihtaa tossa 400 tuhannen kohdalla hinnaksi tulee tonni per puoli. Myyjä sekoili alkuun konekoodin kanssa, katseli ACK koneen hintoja, ilmoittaa että yksi nostin maksaa 1800 kappale ja niitä menee sitten 4 kappaletta, plus muut kilkkeet, että osien osuus olisi noin kymppitonni! Ilmoittelun että konekuvassa ei ole kuin kaksi nostinta yhteensä, sitten selkis että konekoodi mun autossa olikin AKC. Edellä ollut koodi kuuluu 6litraseen v12 moottoriin. Tossa on vähän perspektiiviä kun a8 ajelee. Pikkutytölle saa selville mitkä on Audin alkuperäisosan valmistaja, niitä tarvikkeena ja ylläpito on vielä järjen rajoissa. Auto on upea ja kyyti on majesteetillinen, ei kolise ja on hiljainen.
- Rane
Brittiläisen CAR-lehden mukaan 4.2 on "best all-rounder". Muut koneet kuulemma liian laiskoja isoon autoon. Eivätkä nuo V8-Audit kulutakaan hirveitä määriä. Toki jonkun nippelin hajotessa huollot suhteessa pienempikoneisimpiin kalliimpia.
- jasu
Ei kannata haaveilla pienemmästä.Kaupungissa vie n.14l ja maantiellä 9l.
Kysyin kaverilta joka on moisella ajellut jo pari vuotta.
Itse liikun a6 avantilla jossa on 4.2 ja täytyypä sanoa etten pääse vastaaviin lukemiin lieneekö syynä kombin suurempi ilmanvastus mene ja tiedä.
Mitään ongelmia ei a8:n tekniikan kanssa ole ollut. - AudiS
Mulla oli tollanen S6:nen ja se söi todella sairaasti. Keskikulutus oli "pintakaasulla" 14.5 l/100km. Aikasemmin oli A8 niin siinä oli seka kulutus n.10 l/100km. En tuu koskaan astamaan S moottorista audia, näillä bensan hinnoilla. 550Eur/kk:ssa bensalasku "ei järjen hiventäkään" Tietty jos on helv.....ylimäärästä fyffee niin antaa palaa vaan =)
PS. siis tavan 4.2 on ehdottomasti paras!!!- audifani
helkkarin harmi ettei A8/S8 tehty, eikä ihan helposti saa itsekään muutettua johtuen päästöasioista, tuolla 5-sylinterisellä 2.2 20venttiilisellä turbomoottorilla.
- W12
Mikä vaan vaihtoehto on parempi kuin nuo surullisenkuuluisat W12 moottorit.
- W8-
Tai W8, mutta niitä taidettiin käyttää vain volkkareissa, ennen kuin sekin lopetettiin tuon W8 rakenteellisten ja perustavaa laatua olevien ongelmien takia.
- Olavikolavi
Joo on se vähän niin että koska tuollainen ei oo järkevä käyttöauto niin ei sen moottori valinnassakaan pidä järkeillä. Eli 4.2 vaan,kiisseli ei oikein istu tuon henkeen.
- Olavikolavi
Kannattaa muuten kattoa ensin paljonko tuon verot ja vakuutukset
Ne on KALLIIT - Igolstadin_Rinkula
Tuosta ei selviä minkä vuotista mallia etsit. 2000-luvun alun 4.2 koneissa oli tyyppivikana pienen muoviputken hapertuminen lohkon ja öljynlauhdittimen välistä, osa 5€ mutta vaihtaminen on todella työlästä ja kallista. Itsellä oli S6 tuolla koneella ja komppaan aikaisempaa kirjoittajaa, että kulutus pyörii 15l/100km hujakoilla, ajoit sitten kuinka rauhallisesti vaan maantiellä. Vakuutus sitten... jos asut kaupungissa niin KALLISTA, täysillä bonuksilla liikenne kasko noin 1200€ vuodessa. Yksi asia vielä, oletko tietoinen ettei noissa A8:ssa ole sitten taittuvaa takapenkkiä, eli mitään pidempää tavaraa et kuljettele autossa.
- Rämppäjäärä
1.3 litranen 8-venttiilinen bensakone.
- Ollil2
Eli tästähän voi laskea että tuon 15t/v mukaan bensaan kuluu n.3150e, siihen vakuutus 1200, ajoneuvoveroakin ehkä 400. Käyttökustannukset per vuosi huoltoineen ehkä 5500e. Ei ole ihme että parin vuoden käytön jälkeen nämä päätyy suomessa huoltamattomina romutomoille nuorilta omistajiltansa.
- Quattro72
Itsellä kokemusta A8:sta sekä 4.2 (vm. 1997) että 2.8 moottorilla (vm. 1996). Isompimoottorisessa edellisten omistajien huollon laiminlyönnit maksoivat korjauskuluina reilun vuoden aikana n. 5 000 e. Nykyinen, niin ikään nelivetoinen 2.8 vaikuttaa paljon paremmalta. 4.2:n kuluttaessa 12-15 l/100 km, menee pienempimoottorinen n. 10-12 l/100 km kulutuksella. Kulkupuolessakaan ei ole moittimista. Liikennevalokiihdytyksissä 2.8 luonnollisesti jää isompimoottoriselle, mutta meno on jouheamman ja kevyemmän tuntuista kuin kaiken aikaa aggressiivisen urheilullisella 4.2:lla.
- MBEnz
Moottorin voi aina vaihtaa laadukkaamaan Mersun tai Bemarin mottiin, joita saa romuttamolta peräänajetuista autoista. Eli osta mikä vaan ja vaihda motti ennen kuin tulee normaali VAG-murheet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata401380Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?
Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.981335Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin
Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l2891225- 1091095
- 191031
- 641015
- 711012
Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva161009Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f176868Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!
Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju17833