Oikean hoidon löytyminen

violet70

Ajattelin kysellä kokemuksia että kuinka helposti/ vaikeasti ootte löytäny oikean hoidon?
Minä oon vasta alkumetreillä ja ikääkin "vain" 41v, Eli oon esivaihtareissa. Joskus aiemmin kokeilin 2½v. hormonikierukkaa ja silloin nämä oireet alkoivat. Nyt jälkikäteen oon todennu että oireita olisi ehkä tullut ilman kierukkaakin. Nyt siis kierukka jo poistettu n.1½v. sitten ja kokeillu Qlaira-pillereitä estrogeenilisän kanssa. Tuntuu että tää ei oo mun juttu, nyt 3kk takana.
Välillä olo tuntuu epätoivoselta kun ei ihan toivottua apua hoidosta saa ja kuitenkin tiedän että se on niin pienestä kiinni kun se sitten löytyy :( Tuntuu että nyt elämä pyörii vaan näiden oireiden ja niiden seuraamisen ympärillä. Tsempatkaa ystävät hyvät ja kertokaa omista kokemuksista :)

11

440

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • malttia siihen

Minkälaisia oireita sinulla on ilman mitään korvauslääkitystä? Kyllä minä vaan mittauttaisin sinuniässäsi hormonitasot kierron eri vaiheissa ennenkuin alkaisin peukaloimaan korvaushoidolla. Menopaussi alkaa keskimäärin vasta päälle viisikymppisenä, jolloin oikeasti tarvitsisi sitä lisäystä. Siihen en osaa sanoa, onko lisäkorvauksesta oikeasti haittaa, vai johtuuko kasvanut syöpäriski yksinomaan hormoneille altistumisen ajasta. Itse en käyttänyt esivaihtareihin mitään lääkitystä syystä että kierto oli koko ajan säännöllistä, mutta nyt jälkeenpäin olen alkanut sitä pohtimaan, että olisiko kuitenkin pitänyt, mutta en ollut yhtään innostunut ajatuksesta päinvastoin kuin nyt, joten kai sekin kertoo osaltaan elimistön kulloisestakin tilasta.

• violet70

Kiitos sinulle viestistä.
      Minulla oireet tosiaan alkoivat siis kierukan aikana ja otatin sen sittemmin pois. Luultavasti vaikka siitä niin vähäinen määrä keltarauhasta tuleekin niin sai estrogeeni-keltarauhas-tasapainon heilahtamaan ja siitä seurasi oireet. Mulla oireina on hikoilua, nyt myös aaltomaisesti, univaikeuksia, mielialan heittelyjä (nämä pahimpina), ärtyisyyttä, ihon epäpuhtautta, karvankasvua ja hiustenlähtöä, tulikohan kaikki :) Kaikki ei tosin ole häiritseviä, mut niin kun mainitsin toi psyyke puoli on niin vallitseva et sen kun sais tasapainoon ni muista viis.
      Toi Qlairahan on ihan e-pilleri, et en tiedä missä menee raja korvaushoidon ja norm. pillereiden välillä. E-pillereitähän monet syö. Mulla ei itsellä oo mitään hormoneja vastaan, koska tiedän syöpäriskit ja että niitä saattaa tulla ilman korvaushoitoakin. Olen myös lukenut hormonihoitojen eduista ja mun mielestä ne on yhtä painava tekijä vaakakupissa, jos ei jopa painavampikin.
      Toi mieliala menee välillä niin matalaksi et tulee tosiaan epätoivo ja oon miettiny että pitäskö sitä puolta hoitaa jollain mielialalääkkeellä, tosin jos se johtuu esim. estrogeenin mataluudesta ni mieluummin hoitaisin sen sillä.
      Tähän kysymys että kuinka moni syö mielialalääkettä? Olen näitä juttuja lukiessani törmänny monesti siihen että joku sen sortin lääke on käytössä.
      Mulla on nyt just kuukautisten aika ja olo tosi surkee, vuotoa ei siis oo tullu pillereiden aikana vaikka kaikki oireet kyllä tulee :(

• Maire-täti

Estrogeenilisä on täysin yliarvostettua minun mielestä. En saanut geelistä tai laastareista MITÄÄN APUA mihinkään. Ei parantunut mieliala, ei halukkuus, ei yöunet eikä mikään mukaan paskafiilis... Todella suuri pettymys! Viime kesänä kokeilin kerran vielä 4 kuukautta geelillä ja entistä pahempi olo siitä vaan tuli, syvä masennus, itkuherkkä olotila, epätoivo.

Tällä hetkellä panosta luontaiseen hoitoon, mikä maksaa maltaita todellakin. Mutta maksan vaikkka 100 € kuukaudessa että olo helpottuisi. Tällä hetkellä pärjään näillä: 10 mg Citalopram eli tosi pieni annos. Menolistica pitää turvotuksen poissa, Menomax hopeiini toimii estrogeenin lailla. Mielialankohentajana lisäksi E-epa x2 ja Karnosiini 800mg. Ubikinoni 100mg migreenin estoon. Ei halpaa, mutta toimii. Sata kertaa paremmin kuin mikään estrogeeli tai muu muka-tehokas-korvaushoito. Jaksan tehdä vaativat työtehtäväni ja joten kuten hoitaa sosiaaliset suhteet kunnialla. Kauan kesti löytää oikea hoito - yrityksen ja erehdyksen kautta.

• elän taas

Geeli ja laastari eivät välttämättä imeydy kaikilla. Mulle ei myöskään ollut Estrogelistä mitään apua. En kuitenkaan halunnut kokeilla pillereitäkään, koska en halua vuotoja takas. Itse pärjään Puerarialla ja vahvalla B-lonk vitamiinilla, sekä D-vita ja kala/helokkiöljyllä, sekä kunnon voita. Joku tietenkin sanoo, ettei sulla ollut edes kunnon vaivoja, kun saat avun luontaistuotteella. Ei kyllä pidä paikkaansa, tiedän kyllä mitä ovat unettomat yöt ja vessajuoksut ja pinna piukalla. Eli vajaan tunnin välein hikoilu ja vessahätä yllättivät öin päivin ja töissäkin piti jaksaa.

Nyt olen saanut oman entisen minäni takas:D eli ei hormoonit ole välttämättä se kaikki tekevä autuus..

• Maire-täti

Tuota Purerariaa en ole vielä kokeillutkaan. Mistä tilaat sitä? Ja todellakin näin on, hormoonit eivät tee autuaaksi, ei ainakaan minua. Vaikka kyllä minä tunsin että geeli ja laastari vaikuttivat, mm. poistivat alapään kuivuuden, mutta siinä se sitten olikin. Ja alapään kuivuudenkin voi hoitaa muulla tavoin kuin geelillä tai laastarilla. Hienoa kuulla että muutkin ovat saaneet apua luonnon keinoin. Kiitos viestistäsi!

• violet70

Kiitos kaikille viesteistä, lohduttavaa kuulla että valoa tunnelin päässä on luvassa. Nyt vaan olo tuntuu tosi epätoivoselta :( On kyllä tullu mieleen että jos mulla ei iholta imeydy toi estrogeeni. Noi pillerit jäljittelee luonnollista kiertoa ja estrogeenin määrä vaihtelee 1-3mg ja keltarauhasen osuus 2-3mg. Just tässä loppukierrossa estrogeeniä tulee vaan se 1mg eli olot voi olla sen mukaset. Lisäks oon huomannu et kun vuotoa ei tuu ni oireet on pahemmat, ootteko huomannu? Toinen mitä oon miettiny et vaikuttaako toi keltarauhanen mielialaan??
      Minä kans kyselen mistä sitä Puerariaa voi tilata ja minkä hintaista se on? Mulla on jo pidemmän aikaa ollu käytössä vitamiinit, epat ja helokit. Voi kun tää alkais jo helpottamaa.

• elän taas

Itse tilaan Pueraria Mirifica jauhetta R4 www.ainterol.co/uk Käytän selaimena Operaa, jolla pystyn kääntämään kielen Suomeksi. (ei ole kielipäätä omasta takaa) Tilasin just 2kpl 50mg pussia, jotka maksaa postareineen 21.55€. Siitä riittää n.puolisen vuotta mulle. Maksoin Visa pankkikortilla ja tavara tulee kirjattuna kirjeenä. Luotettava paikka, olen tilannut jo muutamaan otteeseen:D

• elän taas
        elän taas kirjoitti:

Itse tilaan Pueraria Mirifica jauhetta R4 www.ainterol.co/uk Käytän selaimena Operaa, jolla pystyn kääntämään kielen Suomeksi. (ei ole kielipäätä omasta takaa) Tilasin just 2kpl 50mg pussia, jotka maksaa postareineen 21.55€. Siitä riittää n.puolisen vuotta mulle. Maksoin Visa pankkikortilla ja tavara tulee kirjattuna kirjeenä. Luotettava paikka, olen tilannut jo muutamaan otteeseen:D

Tuote on siis Pueraria Mirifica R4 Powder.

• Maire-täti
        elän taas kirjoitti:

Tuote on siis Pueraria Mirifica R4 Powder.

Kiitos tiedosta! :) Nyt tuli heti uusi kysymys mieleen: Miten päädyit juuri tuohon jauheeseen? Siellä on niin monenlaista versiota Puerariasta, että olisi kiva tietää miten perehtynyt olet noiden erilaisuuksiin?

Olen muuten lähdösä Thaimaahan piakkoin... onkohan tuota sielläkin?

• elän taas
        Maire-täti kirjoitti:

Kiitos tiedosta! :) Nyt tuli heti uusi kysymys mieleen: Miten päädyit juuri tuohon jauheeseen? Siellä on niin monenlaista versiota Puerariasta, että olisi kiva tietää miten perehtynyt olet noiden erilaisuuksiin?

Olen muuten lähdösä Thaimaahan piakkoin... onkohan tuota sielläkin?

Alunperin käytin Pueraria 500mg kapseleita, kun niitä myytiin vielä Suomessa. Evira kielsi myynnin Eu:n alueella, koska Pueraria lueteltiin ns. uuselintarvikkeeksi. Ainterolilta saa Puerariaa nyt R4 jauheena ja sen saa toimittaa Suomeen, mutta kapseleita ei. R4 on vastine kapseleille:2mitallista vastaa yhtä kapselia. Siellä on myynnissä myös vahvempaa, mutta tämä vahvuus riittää minulle.

Kyllähän Thaimaasta voi ostaa Puerariaa.

• violet70

Soittelin tänään gynelle ja päätettiin että en aloita uutta Qlaira-satsia ja kattelen hetken ilman hormoneja. Saas nähdä :/
      Oon kans miettiny tota Maire-tädin mainitsemaa mielialalääkettä pienellä annoksella. Mulla kuitenkin vallitsevimmat oireet on mielialapuolella :(
      Katsellaan mitä tuleman pitää, josko sit kokeilis jotain luontaisempaa. Laittakaa vinkkejä mikä vois auttaamielialaan kohottavasti. Mikä se onkin että mieluummin nappailis vaikka hormoneja kun mielialalääkkeitä. Vaikka pääasia on et voi hyvin :) Tsemppiä ladyt!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      263
      6346
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      56
      2912
    3. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      55
      2766
    4. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2272
    5. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1789
    6. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      165
      1455
    7. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1444
    8. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      26
      1366
    9. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      35
      1311
    10. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      109
      1027
    Aihe