LA tammikuussa 2012 JATKOA...

Geisla

elikkä jos voitas jatkaa samaa tässä ketjussa niin ois helpompi lukea kun tuo edellinen vaikutti olevan kilometrejä pitkä. :)
mutta kuten sanottu ainahan vanhoja pääsee lukemaan, ei ne mihinkään häviä.
jatketaan tästä mammat! :)

158

923

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ellef.

Selevä :) Mietin ite ihan samaa, että tuo edellinen oli tosi pitkä.

Kiva Geisla, kun tulit mukaan taas. Ihmettelinkin, että minne aloittaja on kadonnut :)

Täällä 35 3 Kaikki ihan ok edelleen. Ainoa vaan, että eilen illalla oli kamala selkäsärky, ja nyt ei taho enää löytyä sopivaa nukkumaasentoa millään. Vauva potkii niin paljon kyliluihin, että sattuuu. Tukivyötä oon käyttänyt öisin.

Laitoin pinnasängyn valmiiksi viikonloppuna. Meidän vauva nukkuu ensin kyl äitiyslaatikossa, joka on kyl pinnasängyssä.

Mä en ole viel sairaalakassia laittanut valmiiksi. Mulla ei oikein ole mitään laukkua, ja ajattelin käydä ostaan jonku.. En mä tollasta isoa matkalaukkua viitti raahata, se on liian iso. Millainen laukku teillä muilla on? Vai kyselenkö tyhmiä :D

Mitkä vaatteet otatte vauvalle mukaan sairaalaan? Mä en ole viel pakannu vauvallekkaan vaatteita. Ostin vasta 56cm:n toppapuvun vauvalle, eihän se kyl kauaa mene päälle :) Meil on vauvalle melkein jo kaikki vaatteet, huomasin vain, että kunnon lakki puuttuu. Äitiyspakkauksen pipo on tosi iso. Pienemmän kypärälakin kyl löysin, mutta en pipoa. Monet pipot on kauheen isoja..

• Nugaa

35 5 menossa.. vauva potkii ja lujaa, mutta ei onneksi kylkiin..
      Sänky valmiina ja myös tavaroita osteltu sekä vaatteita. Meinasin myös ostaa toppapuvun, pienemmän kuin äitiyspakkauksen, vaikkakaan se ei kauan mene,,

Sairaalaan otan vauvalle kotiinlähtö vaatteet, muuta ei kuulema tarvitse kun kyselin.. Kunnon lakki puuttuu täältäkin.. Mutta onneksi on aikaa lähteä shoppailemaan :)

Ihanaa loppu odotusta kaikille..

• tammikuu-83

ei tuo edellinen ketju ollut vaikea lukea kun selas aina vaan ihan alas ja katsoi vain ne uusimmat=)
      vaikeeta on tuo vaatteiden pakkaaminen varsinkin kun ei ole kokemusta mitä lapsi tarvitsee.
      Jännä miten nää raskaudet on erillaisia täällä menossa rv36 ja ei minkäänlaisia supistuksia ole tullut vielä, iskias kivut on tosi pahat yöllä kun lähtee vessaan mutta kylmä geelillä on sitä nyt saanu helpotettuu.
      keskiviikkona meen vielä kouluun istumaan loppu kuukaudeksi. pakko saada päiviin joku rytmi.

Mulla on sairaala laukkuna ihan vaan vauva lehden mukana tullut joku hoitolaukku, pieni on mutta näppärä kun en ota mukaan kun vauvan vaatteet ja muutaman jutun itelle.

• Hei!

Kiva kun juttu hieman typistyi niin ei tartte aina selailla sataa tekstiä alemmas. Niin ja hauska että Geislakin on takaisin kuvioissa. Ei ole ainoa, jolla on muu elämä viennyt niin paljon tilaa, ettei kerkeä kirjoitella palstalle. Ja vielä pitäisi muutaman tentin verran jaksaa normaaliin elämään keskittyä.

Meillä siis menossa 36 0 ja maha on muuttunut ihan kummallisesti alaspäin. Ei niin, että se juurikaan oloa olisi helpottanut. Koko ajan on olo semmoinen kuin olisi hajareisin pyörän tangolle jysähtänyt. Lenkkeilyn joutui lopettamaan ja se rassaa sitten puolestaan hermoja. Istuessa pistää kylkiä ja makuulla jokin jomottaa lonkkanivelien kohteilla. Elämä on siis jatkuvaa asennon hakua ja öistä kiukuttelua ja pyörimistä. Saisikohan synnärillä sitten nukkua pahinpia univelkoja pois?

Toi laukun pakkaaminen on osoittautunut yllättävän hankalaksi kun ei tiedä mitä sinne oikein tarttee/haluaa mukaan. Omat rojut nyt just ja just osaa kasata, mutta lapsen vaatteita miettiessä tulee ajatusblokki. Tuntuu että paljon tavaroita/tarvikkeita on vielä hankkimattakin. En ollut edes muistannut ajatella mitään imetysliivejä, ennen kuin joku täällä ne mainitsi. Koti täyttyy ihan kummallisista tavaroista. Pyykkitelineellä roikkuvat lapsenvaatteet näyttää omissa silmissä ihan oudoilta tähän taloon...

Mihin sairaaloihin muut ovat menossa H-hetken koittaessa? Mulla on osoitteena Kotkan sairaala eli KOKS. Ei ole kyllä kauhean positiivista kuvaa paikasta etukäteen. Lapsen saaneet tutut sanoivat, ettei siellä kukaan välitä p....n vertaa ja kaikken huippu oli kun neuvolan terkkarikin vihjaili, että kannattaa etukäteen varautua pitämään siellä suureen ääneen itsensä puolia. Tämä siis synnyttäneiden osastosta ei varsinaisesta synnäristä.

Menipäs kauheaksi kitinäksi tämä kirjoitus, vaikka pääosin on ihan positiivinen fiilis.

Synnytys arvio on mulla vasta ensi viikolla ja sitä mielenkiinnolla odottelen. Saakos siellä sitten painoarviota tietää? Kun monet ovat näköjään sen kuulleet jo jossain vaiheessa.

Niin ja Ellef: onneksi on pieni matkalaukku, johon helppo pakata. Repuissa ja laukuissa mulla ainakin tavarat aina yhtenä sekasotkuna. Robbarista tai jostain vastaavasta saa semmoisia kutakuinkin parilla kympillä.

• Nos

Moikka! :)

Ite olen ihan uusi tällä palstalla, nyt menossa 34 3 eli tammikuun 13pv olis esikoisen LA. Lueskelin tossa tuosta sairaalakassista niin ite otan urheilukassin mukaan jonka sisältöä olen kirjaillut jo valmiiksi (joidenkin mielestä saattaa olla turhia juttuja)
      Mukaan tulee mm:

(minulle)
      -äitiyskortti
      -harja
      -shampoo hoitoaine
      -hiustenkuivain (voi olla turha kattoo sisä sitten)
      -hammasharja tahna
      -kosmetiikka tuotteet
      -imetysliivit liivinsuojukset
      -kotiin lähtö vaatteet
      -siteitä lähtöä varten
      - kamera laturi
      -puhelin laturi
      - sisäkengät (jotkut suositelleet)
      - bepanthen

(vauvalle)
      - tutti kotelo (pysyy puhtaana)
      -body
      -potkuhousut
      -fleecepuku
      -tumput
      -töppöset
      -hattu
      -lämpöpussi tai toppapuku
      (kattoo sit sään mukaan mitä laittaa päälle)

Ja jostain lukenu, että tulevalle isukille kannattaa ottaa vaihtovaatteet, juotavaa ja jotain pientä syötävää :)

Täällä kans mennään KOKSIIN, en ollu kuullu aiemmin mitään kokemuksia mut ihan hyvä varautua tuohon kohtaloon. =)

• Ripsuli

Suosittelen että ei raahaa vauvan ja omia kotiin lähtövaatteita mukaan kun lähtee synnyttämään, ne voi kyllä pakata valmiiksi ja mies sitten tuoda mukanaan kun lähdette sairaalasta pois, turhaan raahaa hirveätä kassia mukana.

• bellaro

Hei! uutena kirjoittelen, elikkäs seuraillut olen vain sivusta keskustelua ja nyt päätin itsekkin liittyä:)
      Eli viikkoja on tasan 33 ja LA 24.1, raskaus on sujunut hyvin, vältytty vielä supistuksilta ja pahimmilta selkäsäryiltä.. ensimmäinen raskaus siis meneillään:)
      Joku taisi kysellä siitä painoarviosta? itsellä ainakin on neuvola ja lääkärin käynti viikolla 36 jossa sitten lääkäri tekee sisätutkimuksen(eli onko lantio tarpeeksi "tilava" suhteessa vauvaan) ja ultraa samalla pikkuisen, että saisi arvioitua syntymäpainoa.

• bellaro

(jatkoa)
      itseäni hieman pelottaa kuinka paljon tuo pikkuinen mahtaa painoarvioksi saada:D sillä itsellä syntymäpainoa 3900g/52cm ja jostain kuullut/lukenut että vauvalla on usein sama syntymäpaino kuin äidillä oli syntyessään(?) Sokerit yms. kyllä olleet kunnossa ja vauvan kasvu ollut tasaista mutta itselleen on kertynyt (hieman!) painoa lisää..:/
      Onneksi joku oli laittanut listan tavaroista, sillä itsekkin olen pähkäillyt mitä sinne piti ottaa mukaan:) ja nyt jos saisi joku kaunis päivä pestyä kaikki vauvan vatteet, lakanat yms. Sillä koskaan ei tiedä milloin tulee lähtö:) itsestä tuntuu ettei varmasti mene LA:han asti! jotenkin sellainen tunne vain..Eikä tämä valtava vatsa VOI kertakaikkiaan kasvaa enää suuremmaksi kuin mitä se jo on;D
      Mutta jaksamisia kaikille suuren masun kanssa!:)

• Tammimamma78

Moi! Hyvä idea tämä jatkoketju:) Täällä nyt viikkoja 35 3 ja l.a. 7.tammikuuta. Kipeitä supistuksia on tullut jo parin viikon ajan, mutta onneksi eivät ole vielä käynnistäneet synnytystä. Perjantaina on aika äippäpolille ja siellä sitten nähdään, ovatko supistukset jo alkaneet kypsyttää paikkoja. Toivon kovasti, että vauva viihtyisi masussa vielä ainakin muutaman viikon.
      Sairaalakassi on pakattuna ja lähdön hetkellä sinne sujautetaan vielä kamera, kännykkä latureineen ja neuvolakortti. Näistä on jääkaapin ovessa muistilappu muistuttamassa, etteivät vain unohdu:) Sairaalakassina toimii tilava reppu, jossa olen aiemmin kuskannut jumppakamoja.
      Myös omat ja vauvan kotiinlähtövaatteet on katsottu valmiiksi ja mies tuo ne turvakaukalossa samalla, kun tulee hakemaan sairaalasta.
      Vauvan kotiinlähtövaatteiksi valkkasin bodyn, puolipotkarit, villahaalarin jossa töppöset, tumput ja kypärämyssyn. Koko komeus sitten kaukalopussiin, eli toppahaalaria ei sairaalaan kuskata ollenkaan. Noissa vermeissa varmasti tarkenee autolla kotiin matkustaa. Matkaa tosin liki 100km, joten varmaan täytyy pussia avatakin välillä, ettei pienelle tule liian kuuma.
      Vauvan vaatteet, jotka ovat lähes kokonaan 2-vuotiaan kuopuksemme vanhoja, on viikattu komeroon ja kovin poikamaiselta näyttää: paljon sinistä ja joukossa vihreää ja ruskeaa. Satavarmaksi emme uuden tulokkaan sukupuolta tiedä, mutta vahva tunne on, että neljäs poika tulee:)

• Geisla

tässä edellisen kirjottajan lista mitä ottaa mukaan
      -äitiyskortti
      -harja
      -shampoo hoitoaine
      -hiustenkuivain (voi olla turha kattoo sisä sitten)
      -hammasharja tahna
      -kosmetiikka tuotteet
      -imetysliivit liivinsuojukset
      -kotiin lähtö vaatteet
      -siteitä lähtöä varten
      - kamera laturi
      -puhelin laturi
      - sisäkengät (jotkut suositelleet)
      - bepanthen

(vauvalle)
      - tutti kotelo (pysyy puhtaana)
      -body
      -potkuhousut
      -fleecepuku
      -tumput
      -töppöset
      -hattu
      -lämpöpussi tai toppapuku

tähän vain omat kommentit että sisäkengät tai tossut on tosi hyvä juttu.
      sekä itse olen kokemuksesta ostanut omat rintakumit tai imetyskumit. (mitkä lie on nimeltään)
      ne olivat minulle ainakin kullan arvoiset kun poika imi tissit ihan rikki ja mustelmille. näitten kumien avulla imetys sujui taas ja pääsi iho paranemaan.

itse asun ruotsissa joten voi olla että käytännöt jokaisella synnärillä erit/omat mutta synnäri missä pojan synnytin, löytyi vaipat, siteet, rasvat, imetyskumit (tällä kertaa haluan silti omat mukaan) vaatteet vauvalle ja äidille.
      kuulin n. vuosi jälkeen päin että varkauksien takia vauva saa syntymänjälkeen synnärin vaatteet päälle mutta sen jälkee pitää olla omat vaatteet.

nyt olemme muuttaneet ja synnytän eri sairaalassa ja täällä on käytäntö se että omat vaipat vauvalle mukaan mut muut löytyy.

kannattaa kysyä neuvolasta jos on epävarma.

itse olen jo pakannut kaikki mukaan mitä tarvin. mitään lukemista en ole laittanut mutta ajattelin sujauttaa jonkun kirjan tai lehden.
      synnytyksen jälkeen oli ihana käydä suihkussa ja pesulla ja sillon kyllä arvostin että omat hygienia vehkeet oli mukana. varmaan silti löytyy synnäriltäkin, mut ne hajuttomat ja sairaalamaiset pesuaineet... :-S

kotimatkasta riippuen vaatetusta vauvalle. meillä on nyt matkaa reilut 100km joten en ota mitään paksua toppapukua vaan otan jonkun vanupuvun ja lämpimän peiton/täkin mukaan.

viimeeks mulla oli suklaata sun muuta mukana mutta sen verta oli raju kokemus tuo synnytys että ei siinä mikään maistunut. mutta jos se venyy oikeen pitkäksi niin ymmärrettävästi on kiva olla jotain mukana.

vauvalle otin oman pehmolelun jossa soittorasia sisällä. minusta oli kiva kun se oli siinä alusta asti ja mukava muisto jää ensinallesta. :)

toki monet nämä tavarat kulkeutuvat isän myötä perille mutta itse halusin että kaikki on mukana alusta asti ja sit kotiinlähtöhetkellä ei mitään oo jääny kotiin.

turvaistuin ja ulkovaatteet vauvalle jätän isän tuotavaksi. muut vaavin vaatteet on siis jo mukana. itse olen ehkä sellaista tyyppiä että stressaan jos asiat on tekemättä ja tosiaan se lähtö voi tulla tosi pikaisesti ja keskellä yötä niin nyt ei tarvi kun kassi eteisenkaapista napata mukaan ja KAIKKI on mukana. muiden kertomuksien perusteella tiedän että siinä tilanteessa on moni ravannut ihan pää sekaisin yöllä ympäri kämppää ja yrittänyt hopussa laittaa tavaroita kassiin. NIIIIIIN monella on esim se minulle ainakin kullanarvoinen kamera jäänyt kotiin...

meille tuli lunta eilen ja yöllä, eka lumi ja lähden tästä kohta esikoisen kanssa pihalle. rattikelkka on niin hot juttu nyt että ei melkeen housuissa pysytä kun eilen pääsi jo maistelemaan ensikyytejä. :D

• Nugaa

Hyvä lista, Geisla. Itsekkin jo pikkuhiljaa alan pakkailemaan niin vauvalle kuin itsellekkin tavaroita.

Oletteko miettineet että otatteko perhehuoneen vai ihan osastolle? Itse ajttelin ensin perhehuonetta,mutta täällä pk-seudulla se tarkoittaa sitä että isän oltava 24h siellä mukana. Ja meidän tapauksessa se ei käy,kun meillä 2 koiraa.. ja miehen työ.
      Sopivia imetysliivejä en ole vieläkään löytänyt,saatika imetyspaitaa,onko teillä muilla jo?

• Tammimamma78

Meillä KYSissä perhehuoneet on todella kiven alla, eli sellaiseen tuskin pääsisi vaikka haluaisikin. Ja meilläkään ei mies voisi olla siellä 24h vanhempien lasten takia. Vuonna 2009, kun kuopus syntyi, en mahtunut edes tavalliselle synnyttäneiden osastolle, vaan jouduin toiselle osastolle, samaan kerrokseen kylläkin.
        Täällä on ostettuna parit imetysliivit ja imetystoppi. Ovat Carriwelin mallistoa ja olen noita liivejä käyttänyt jo raskausaikana, kun ovat sellaista "venyy ja paukkuu" -mallia, eli mukautuvat muuttuviin muotoihin:) Tosi mukavat ovat päälläkin, eivät hierrä eivätkä kierrä, eli varmasti myös öisin ovat ihan passelit.
        Imetyspaitoja on muutama myös hankittuna. Kirpparilta ja H&M:ltä niitä löysin.

• tammikuu-83

minne asti ootte ollu töissä tai koulussa. itse olen nyt äitiyslomalla mutta tulin silti vielä joululomaan asti kouluun, koulussaolo siis pelkkää istumista niin eikös tuota lie jaksane olla. la on 9.1.

• tammikuu-83

ai niin missä asteessa ja minkälaisilla aineilla ootte pessy vauvan vaatteita???
      ite käytän nestemäistä pesuainetta ja ihan tavan sinistä huuhteluainetta.
      jostain luin että pitäs olla hajuusteettomia vauvan vaatteille ettei tule allergisia reaktioita??? sininen nestemäinen omo ja siihen huuhteluaine vaan tuoksuu niin hyvälle =)

40 asteessa ite nyt ainakin ekan koneellisen pyöritin, saiskohan pestä 60 asteessa??

• Tammimamma78

Suurimmassa osassa meidän vauvanvaatteissa näyttää olevat 60 asteen pesumerkintä. Käyttöönottopesun tein kuitenkin 40 asteessa ja laitoin aivan pikkuisen hajusteetonta nestemäistä pesuainetta, enkä lainkaan huuhteluainetta. Meidän 2v taaperonkin pyykit pesen vielä tuolla hajusteettomalla pesuaineella, ilman huuhteluainetta, erillään muun perheen pyykistä, kun pojalla on herkkä iho.

• bellaro

Itse ostin tuota hajusteetonta pesuainetta(nestemäistä mallia, oisko erisan merkkistä) ja käytän ainuastaan sitä vauvan pyykille jotka pesen myös erikseen mieheni ja minun pyykistä:) en uskalla mitään huuhteluaineita, siis ainakaan hajustettuja käyttää mutta liekö niin hirveä rikos?:D ainiin ja pesen myös 60 asteessa ainakin peitteet ja lakanat.
      onko teillä muilla ollut pieniä vihlaisuja jommalla kummalla puolella silloin tällöin? vai onko vain niitä kasvu kipuja..

• geisla

huuhteluainetta ei suositella juuri vauvan herkän ihon vuoksi. ja ensi pesut uusissa vaatteissa pesin 40 astetta. se 60 astettaki on monesti niin että kestää mutta ei pakko.
      sänkyvaatteet ja pyyhkeet aina 60.
      n. vuoden verran pesin erillään pyykit ja hajusteeton, herkän ihon tai allergikoitten nestemäisellä pesin.
      nyt sama homma tulevan vauvan kanssa ja erikseen pesen pyykit, eli en samassa muitten perheenjäsenten kanssa.

mulla on tosi paljon vihlaisuja, supistuksia n. 80% ajasta vuorokaudessa.
      kävin synnärillä mutkan reilu viikko sitten kun suoli tyhjeni rajusti (kuten esikoiseltakin) limatulppa lähti ja yöllä sekä aamulla rajut menkkamaiset kivut. nää kaikki kuitenki hävis eli ennakkovaroituksia vain.
      synnärillä sanoivat että kohdunsuu lyhentynyt 2cm mutta vielä kii. ja kun on jo lapsi ennenstään ja ikäeroa suht vähän (2v3kk) niin voi olla että paikat alkaa aukeileen aikasemmin mutta silti voi olla näin useamman viikonkin ennen kuin itse synnytys käynnistyy,

huh ei jaksais enää odottaa. huomenna alkaa 37. viikko ja voisin ilomielin käydä tän synnärikeikan jo nyt että pääsis jouluksi kotiin...

• ellef.

Huh, kylläpä tää maha tuntuu olevan tosi ylhäällä. Närästää niin järkyttävästi yöllä, että joudun nukkumaan pää aika ylhäällä.

Kiitos Geisla ja Nos hyvistä listoista, mitä sairaalaan otetaan mukaan.

Itse kävin tänään neuvolassa, ja kaikki oli ok. Vauvan pää aika alhaalla, mutta en mä ainakaan sitä tunne yhtään.

Viikon päästä synnytystapa-arvio, ja mä saan leikkauspäivän.. aika jännä tietää vauvan syntymäpäivä etukäteen. En saa siis synnyttää, koska minulle on tehty sellainen leikkaus, että vois alatiesynnytyksessä olla repeämisvaara.

Geisla: kuulostaa, että sulla saattaa olla hyvinki lähellä vauvan syntymä :)

Mä katson aina vaatteiden pesuohjeen, ja pesen siinä asteessa. Suurimmaksi osaksi vauvan vaatteet on ollu 60astetta. Pesen hajusteettomalla pesuaineella, ja huuhteluaine on muistaakseni Erisan merkkistä. Niin ja pyyhkeet ja petivaatteet pesen aina 60asteessa.

Jännää miten tää raskausaika aluksi tuntui kauhean pitkältä, ja nyt enää muutama viikko laskettuun. :)

• Hei bellaro sinulla on sama laskettuaika kuin minulla =) Mihin meinasit mennä synnyttämään? Jos vaikka samaan osoitteeseen kuin itse olen ajatellut =) Itselläni ei oikeen tunnu tää raskaus miltään. Ainut mitä en pysty enää tekemään niin on jyrkkien mäkien kävely. Ja aiemmin en ole juurikaan synnytystä ajatellut, mutta nyt on hiipinyt pelko että mitä jos repeän pahasti...ahdistavaa...Öisin tulee herättyä vähän väliä et sellasilla 3h uni pätkissä mennään täällä. Kohta alkaa äippälomakin ( juu tulee tarpeeseen, kun haluan rauhallista aikaa enkä mitään härdelliä, niinkuin töissä ja siellä jo hermostuin viimeviikolla. ). Hyvää odotusta kaikille =)

• tammikuu-83

luin just odottajien kirjeestä että noin kk ennen kohtu on korkeimmillaan ja närästykset ja muut nyt todella yleisiä, ja sitä se kyllä oikeesti on. koskee välillä ihan sikana kylki luiden välisiin lihaksiin. ei oo enää pitkä aika ei.

• Tammimamma78

Miten paljon te muut vielä jaksatte liikkua? Itsellä kovasti päiväkohtaisesti vaihtelee. Joskus tuntuu olevan virtaa kuin pienessä kylässä ja tulee käytyä reippaalla kävelyllä, poljettua kuntopyörää ja vielä jumpattuakin. Sitten on näitä päiviä, että kun on työntänyt taaperoa kolme varttia rattaissa, tuntuu, ettei jaksa enää mitään muuta kuin tehdä pakolliset kotihommat.

• 36+2

Huh, no en kyllä ainakaan noin paljoa kuin sinä, Tammimamma78. :O Tosin en kyllä oikein ole enää yrittänytkään pahemmin jumppailla tms. Rauhallisia, lyhyehköjä kävelylenkkejä ja sit kotona puuhailen paljon kaikkea, kun kerrankin on aikaa. Mutta välillä sitten taas on päiviä, jolloin vaikka yhden pyykkikoneellisen peseminen ja muut perusaskareet riittää mainiosti.

Hei, muutama kysymys vielä tuohon sairaalakassi-asiaan liittyen. En ole vielä pakannut mitään, tuntuu ettei mitään oikein vielä voikaan pakata, kun kaikkea tarttee jos se kuukausikin vielä tässä menee. Mut sitähän ei tiedä, pieni stressi päällä tostakin, kun niin kovin mielelläni ennakoisin kaiken. :D Mutta ne kysymykset.
        Saako vauva ekat vaipat sairaalasta?
        Entäs vaatteiden kanssa, onko pikkuinen sairaalan vaatteissa koko ajan, kun siellä ollaan? Vai pitääkö ottaa mukaan muutakin vaatetta kun kotiinlähtövaatteet?
        Entä itselle, saako sairaalalla pukea omat vaatteet, tietysti jotkut mukavat, synnytyksen jälkeen?

• Tammimamma78
        36+2 kirjoitti:

Huh, no en kyllä ainakaan noin paljoa kuin sinä, Tammimamma78. :O Tosin en kyllä oikein ole enää yrittänytkään pahemmin jumppailla tms. Rauhallisia, lyhyehköjä kävelylenkkejä ja sit kotona puuhailen paljon kaikkea, kun kerrankin on aikaa. Mutta välillä sitten taas on päiviä, jolloin vaikka yhden pyykkikoneellisen peseminen ja muut perusaskareet riittää mainiosti.

Hei, muutama kysymys vielä tuohon sairaalakassi-asiaan liittyen. En ole vielä pakannut mitään, tuntuu ettei mitään oikein vielä voikaan pakata, kun kaikkea tarttee jos se kuukausikin vielä tässä menee. Mut sitähän ei tiedä, pieni stressi päällä tostakin, kun niin kovin mielelläni ennakoisin kaiken. :D Mutta ne kysymykset.
        Saako vauva ekat vaipat sairaalasta?
        Entäs vaatteiden kanssa, onko pikkuinen sairaalan vaatteissa koko ajan, kun siellä ollaan? Vai pitääkö ottaa mukaan muutakin vaatetta kun kotiinlähtövaatteet?
        Entä itselle, saako sairaalalla pukea omat vaatteet, tietysti jotkut mukavat, synnytyksen jälkeen?

Meillä KYSissä vauva on sairaalan vaipoissa sen ajan, mikä siellä ollaan ja kotiin saa vielä lähteä sairaalan vaipassa. Vauva on myöskin sairaalan vaatteissa koko siellä vietetyn ajan. Äiti saa olla sairaalassa myös omissa vaatteissaan, jos haluaa ja jotkut mammat olivatkin tosi nätteinä omissa tunikoissaan yms ja me muut hiimailtiin sitten niissä sairaalan aamutakeissa ja sandaaleissa:)
        Itse käytän kuitenkin mieluusti muutaman päivän niitä sairaalan vermeitä, kun ainakin aiemmilla kerroilla olen joutunut niitä suht usein vaihtamaan saman päivän aikana, kun ovat sotkeentuneet maitoon ja vereen. Minulla siis ollut niin kamalan runsas jälkivuoto, etteivät ne sairaalan megasiteetkään ole riittäneet, vaikka olen käyttänyt kahta yhtä aikaa. Eipähän ole sitten tarvinnut kantaa pyykkiä kotiin heti pestäväksi. Mutta varmasti olo on paljon freesimpi, jos käyttää omia nättejä ja mukavia vaatteitaan.

• geisla

varmaankin ihan sairaalakohtaista et kysy neuvolastasi missä käyt, mutta ymmärrettävästi ainakin ensi hätään saa kaikki. eihän sitä voi koskaan tietää missä sitä on kun lähtö tulee ja se hyvin pakattu ja suunniteltu kassi on silloin kotona kaapissa...

itse oli varannut sekä vauvalle että itselle vaatteita mut eka päivä oltiin sairaalan vetimissä ja sit puin vaaville omat vaatteet. itse hiihtelin sairaalan vetimissä, kun en jaksanut laittaa omia (siis oli niin helppo vaan olla niissä yöpaita/kylpytakki-vetimissä kun oli koko ajan hiki, väsy, jälkikipuja, supistuksia, maitoa ja ennenkaikkea sitä mieletöntä vuotoa jälkikäteen. itsellä tuhriintu kamppeet pariin kertaan vereen useasta siteiden vaihtamisesta huolimatta. eli yhdyn täysillä edelliseen, tammimamman, juttuihin.

mut jokainenhan kokee tämän kaiken erilailla ja kannaattaahan sitä varata mukaan omia vaatteita et sit on jos siltä tuntuu. :)

mulla alko taas tänään antibioottikuuri. pissatulehdus vaivaa edelleen ja viljelyn tulos oli että ei ollut siis menny ohi vieläkään... puuh... toivottavasti nää mielettömän supistukset ja väsy johtuu siitä. eli kysyjälle jumppaamisesta ja liikkumisesta sen verran että jos jaksaa puoli päivää ilman päikkäreitä niin risti seinään... entisenä himoliikkujana minusta on tullut taas pahemman laatuinen sohvaperuna.... puuh....

• Nugaa

Neuvolasta tulin juuri ja verenpaineet huolestuttavan ylhäällä.. Meinasi jo äippäpolille lähettää, mutta kuulemma täytyy seurata vielä. Itse pelkään nyt raskausmyrkytystä,mutta neuvolassa ei juuri mitään siihen sanottu, onneksi sentään pissatestiin lähettivät.. Sehän sulkee jo jotain pois,, Netistä en edes uskalla lukea raskausmyrkytyksestä, tulisin vain entistä pelokkaammaksi, mutta jos teillä on kokemuksia niin kuulisin mielelläni..

Menikin tämä raskaus liian hyvin tähän asti...

• tammikuu-83

missä asennossa muilla on helpoin olla esim sohvalla??? itellä pitää olla selän takanakin vielä yksi tyyny että selkä olisi mahdollisimman suorana. yhtään ei pysty olemaan jos asento jää takakenoiseksi., makaamisesta puhumattakaan. sohvalla ollessa ei vain löydy sellaista asentoo missä olis hyvä maata.

• Tammimamma78

Täällä istuskellaan sohvan divaaniosalla jalat suorina tai maataan vasemmalla kyljellä. Kaikista mieluiten istun nyt kuitenkin isolla jumppapallolla, varsinkin tietokoneella ollessa. Siinä on hyvä keinutella ja hakea hyvää asentoa. Suosittelen! Nukkuminen onkin sitten mutkikkaampaa. Nyt on taas mennyt monta yötä, ettei missään asennossa ole hyvä olla ja varsinkin aamuyöt on yhtä kyljen kääntämistä ja valvomista. Tuleepahan treenattua yövalvomisia jo etukäteen, vaikka tässä vaiheessa olisi tietysti kiva vielä nukkuakin..siis niinä öinä, kun 2v taapero sattuu nukkumaan koko yön heräämättä.
        Tänään oli äippäpolilla käynti ja kaikki oli suht ok. Lähete oli veritulppariskin vuoksi, mutta ilmeisesti mitään hälyyttävää ei onneksi ollutkaan. En saanut ainakaan vielä edes tukoksia estävää lääkettä, vaikka alunperin arveltiin, että joutuisin käyttämään sitä viimeiset viikot ennen synnytystä.
        Vauvan painoarvio tällä hetkellä eli siis rv 35 6 oli noin 2500g ja lääkäri arveli, että alle 3500g on hyvinkin syntyessään.
        Supisteluista huolimatta paikat oli vielä kiinteät ja kiinni, joten ihan lähiaikoina ei synnyttämään lähtö koita:)
        Ja Nugaalle: Varmasti pelottaa ja mielessä pyörii vaikka mitä, mutta koeta kuitenkin pysyä rauhallisena. Hyvä että pääsit pissatestiin ja toivotaan, että kaikki on ihan hyvin. Jos muuten voit hyvin, niin tuskin on syytä huoleen. Äläkä tosiaan mene ainakaan googlettamaan mitään raskausmyrkytyksestä!!! Yleensä sillä keinoin menettää viimeisetkin yöunensa, kun itsestään löytää kaikki maailman taudit.

• blanser

Hei Nugaa, omakohtaista kokemusta ei ole raskausmyrkytyksestä, mutta ystävälläni oli se. Alkoi turvotuksella ja kovilla verenpaineilla. Hänelle käynnistettiin synnytys rv 37 ja terve vauva syntyi. Että ei hätää :)

Mites muuten muilla, joko vauva kiinnittynyt? itsellä on laskeutunut kovin alas, ja paikat pehmentynyt.

• tammikuu-83

ei mitään tietoa onko kiinnittynyt vai ei??? en minä vaan tunne mitään kehossani tapahtuvia muutoksia, käveleminen alkaa olla aika tuskallista jos pitkiä matkoja tarttee kävellä. eilen vaan kotona kaaduin kun en uskonut että crokseilla ei kannata pihalla enää liukastella, mutta onneksi ei koskenut mihinkään ja hainkin sitten samantien talvikengät aitasta.=) anoppi kyllä sanoi että mahani olisi laskeutunut että ihan roikkuu, mutta en minä itse ole kinnittänyt huomiota moiseen.
      äitipoli aika 22pv niin eiköhän tuota sitten olla viisaampia miten siellä mahassa menee.

• Bellaro

Heissan teillekkin!:) wildisrosemukselle, LA on tammikuun 24 ja tyksiin pitäis päästä synnyttämään:) sulla sama paikka?:)

Oma mahani on todella alhaalla, eli melkeinpä roikkuu mutta ihan yksilöllistä kuulma eikä neuvolan mukaan tarvitse pelätä ennen aikaista synnytystä:) supistuksia ei vieläkään tunnu, mutta eipä se haittaakkaan! välillä kävely tuntuu todella ikävältä kun vauva alkaa painamaan jotenkin ihmeellisesti.. en osaa oikein selittää tuota:D Turvotusta on alkanut olemaan varsinkin sormissa ja välillä jaloissa, hieman pelotti että onko kyseessä raskausmyrkytys mutta neuvolassa virtsat puhtaat ja verenpaineet normaalit.. eikä ole muitakaan oireita ollut eli aivan tavallista turvotusta vain:) on vain niin "valtava" olo ison mahan kanssa ja sormetkin kuin nakit:D onko teillä vauva jo kääntynyt hyvin? eli pää alaspäin:) en teinnytkään että tuon kiinnittymisen voisi tuntea(?) miltä se sitten tuntuu..?

• Heips Bellaro, itse oon menos naistenklinikalle, tällä viikolla alkanut olemaan sormet ku nakit ja nilkat nyt yönkin jälkeen turvoksissa =/ Töissä olen vielä nää 3 pv ja sit jään äippavapaal. Itse erehdyin lykkimään lumikolaa viime la ja sen jälkeen onkin ollu aika tukala olo välillä ( kolasin siis vettä/ loskaa / hyvin märkää lunta ja vielä ylämäkeen ja kuinkas muutenkaan onnistuin törmäämään kaksi kertaa kolaan suoraan mahallani.. ) Mulla ei maha mitenkään roiku ja vaan 10kg tullut lisää painoa, mutta välillä tuntuu , että jalat ei liiku mihkään ku aivanku jonkun pää painais vastaan tjn...Mulla on ollu jo rv 18 pää alaspäin. Hyvin saan nukuttua tyyny lantion/ vatsan alla , mutta herään aina aamuyöstä 3 - 5 aikaan ja sit tarttiskin jo päikkäreitä puolenpäivän aikaan....

• geisla

ei kiinnittymistä voi itse tuntea, ei edes ultrassa näy sanoi lääkäri kun kysyin. se pitää tunnustella käsillä.
      minun kätilö meinas että on kiinnittynyt jo. ihan hirveästi juimii alavatsaa ja ihan emättimestäkin. en tiedä painaako jo kriittisiin paikkoihin vai onko aukeamassa vai mitä mutta välillä tuntuu että joku puukolla kaivais... kauhea vertauskuva mutta aika kauhealta tuntuukin välillä... :-S

to 37 0 ja toivon tosissaan että syntyis aikasemin. on tosi tukala olo...

• Tammimamma78

Äippäpolin lääkäri sanoi perjantaina, ettei tää meidän vauva ole vielä kiinnittynyt, koska päätä pystyi käsillä vielä liikuttelemaan.
      Silti täälläkin tuntuu Geislan kuvailemaa puukolla kaivamista, tai oikeastaan jatkuvia puukoniskuja, joista meinaa mennä jalat alta, jos sattuu olemaan samaan aikaan vaikka kävelemässä. Kätilö sanoi, että nuo tuntemukset on tässä vaiheessa erittäin yleisiä. Lantioluissa tuntuva kamala kipu on onneksi vihdoinkin helpottanut. Ilmeisesti se alue on nyt löystynyt tarpeeksi.
      Kamalasti on satanut lunta, ainakin 20cm! Lapset kaivaa innolla jo suksia varastosta. Pulkat ja potkukelkat haettiin jo heti kun maassa oli pieni lumikerros:)

• Geisla

nyt on pakko käydä purkamassa tänne tuntemuksia kun on niin hermo olo. lähdin käymään pojan kanssa vähän ulkona ja käveleminen kun suurinpiirtein semmosta varovaista hiihtelyä kun supistelee ja käy kipeää sinne sun tänne ja lisäksi pelkään liukastumista...

no mitä mulle sitten sattui? KAADUIN! siis mätkähdin ihan koko pituuttani kyljelleen. säikähdin ihan kauheasti ja soitin sitten kotiin tultua synnärille mutta meinasivat kaikesta huolimatta että jos vauva liikkuu, kipua tai vuotoa ei ole niin voi olla huoleti. no mulla on toinen antib. kuuri päällä pissatulehduksen vuoksi ja siksi hirveästi suppareita ja eihän se oloa tietenkään helpommaksi tee kun niin hermostuttaa.

siis voi helv... suoraan sanoen! nyt sitten vähän väliä pompin pystyssä ja hermoilen ja pillittelen täällä ja toisena hetkenä meen makoileen et tunnen vauvan liikkeet sun muuta...

no eipäs tämä valitusvirsi sittenkään paljon auttanu. hermona edelleen... toivon vain niin sydämestäni että tuo mätkähdys ei ollu mitenkään kohtalokas kuitenkaan...

eli kanssasisaret, pysykää sisällä! tuskin uskalla mennä enää ees postia hakemaan... :-O

• bellaro

Voi hirveetä!:/ varmasti oot ihan paniikissa, itsekkin "kävelen" vain jos mies on vieressä että saan tukea jos liukastuisin:D typerän näköistä ehkä mutta parempi varman päälle... En usko kuitenkaan että mitään pahaa on sattunut, vauva liikkuu kumminkin eikä ole vuotoja tms. kuten itse sanoit:) yritä jaksaa vaan vaikka vaikeelta tuntuu. Mun ystävä itseasiassa kaatusi pyörän selästä kesällä kun oli viikolla 30 jotain! oli onnistunut ottamaan käsillä vastaan ja kaatumaan kyljelleen, eikä mitään pahaa ollut sattunut vaikka olikin koko illan hermona yms. Nyt on terveen poijan äiti:) vauva on todennäköisesti ihmetellyt vain pientä muksahdusta:D voimia sinulle!

• Tammimamma78

Varmasti Geisla olet huolissasi, mutta jos vuotoja ei ole ja vauva liikkuu, niin varmasti kaikki on hyvin! Tiedän kyllä, miten tuollainen säikäyttää. Esikoista odottaessa kaaduin jäisellä tiellä suoraan mahalleni rv 28 ja jouduin vuorokaudeksi sairaalaan tarkkailuun, mutta kaikki oli onneksi hyvin.
      Kuopusta odottaessa taas olin auto-onnettomuudessa rv 18. Auto meni katon kautta ympäri ja itse loukkaannuin hieman, mutta vauvalle ei onneksi käynyt mitään. Silläkin kerralla olin vuorokauden tarkkailussa.
      Joten onneksi nuo pienet ihmeet tuolla masussa ovat todella sitkeitä pakkauksia ja hyvin siellä suojassa kuitenkin.
      Kannattaa kuitenkin tarkkailla vointia ja käydä tarvittaessa näytillä sairaalassa jos huolestuttaa. Äidin mielenrauha on kuitenkin tärkeä asia. Tsemppiä ja halaus!

• tammikuu-83

ja kunnon kengät jalkaan vaikka menis vaan ihan pikkusen käymään ulkona..itse hiihtelin pari päivää sitten vielä grokseissa ja liukastuin pihalla mutta en tosin pahasti. sen jälkeen päätin että talvi kengät jalkaan vaikka veis vaan roskat=)
      Ennenmän huolestuttaa kun en ole käynyt neuvolassa 3 viikkoon, tekivät jonkun mokan ja käynti väli siksi näin pitkä. 21pv olis vasta ollu seuraava mutta soitin ja varasin 13pv ajan että ei tartte niin kauan oottaa.

• geisla

kiitos lohdutuksista, hieman on olo helpottunut mutta alavatsaa juimii koko ajan mitä se kyllä välillä teki enne lentoakin.
      hurjilta kyllä kuulosti muittenkin lennot ja että auto-onnettomuudessakin... :-O

mulla oli kyllä omasta mielestä kengät mitkä ei ole liukkaat mutta osittain pyörätien päällä kohtia missä lumen alla jää.. no eipä siinä muuta tarvinnut. seukki kerran otan potkurin tai konttailen postilaatikolle... ;)

vaavi on onneks liikkunu, toivottavasti ei yön aikana tapahdu mitään kriittistä. se on tuo yö jollain lailla aina pelottava, tuntuu että kaikenmaailman tauditkin iskee aina yöllä, oksennustaudit sun muut... ja usein myös synnytykset..

no niin... seinä puhtaaksi eikä mitään pirun maalauksia taas... toivotaan kaikille rauhallista ja "lennotonta" loppuodotusta. :) halit!

• Nugaa

Voi kamala teiän kaatumisia :( onneksi ei kenelläkään hätää, täällä nyt ei ole lunta eikä liukasta ja mun puolesta näin sais pysyäkkin kunnes vauva syntynyt :)

Verenpaineet kovat sekä turvotus, näkisittepä mun jalat, nilkat ovat muodottomat.. ja lähete äippäpolille saatu, epäili jopa että synnytys käynnistettäisiin näillä viikoilla.

Lääkäri sanoi että kohtu pehmentynyt ja vauva kiinnittynyt..

Mites muilla toi limatulppa. miltä sen irtoaminen näyttää/ tuntuu, perus limaista vuotoa vai?

• Tammimamma78

Voi sua Nugaa! Koitahan kestää! Hyvä että sait lähetteen äippäpolille. Toivottavasti kutsuvat sinut sinne pian.
        Kokemusta limatulpasta on vain esikoisen kohdalta. Silloin se irtosi vasta synnärillä, kun supistuksia oli tullut jo useamman tunnin ajan. Se oli tosiaan iso tulpan näköinen mötikkä, jossa oli verisiä viiruja.
        Kuopuksesta en huomannut koko tulppaa. Useinhan se lähtee vähitellen ja on nimenomaan limaista vuotoa.
        Mut ajatella miten lähellä sulla tosiaan voi jo olla synnytys! Hyvä jos käynnistävät, jos on epäilyä raskausmyrkytyksestä. Lähtökuopissaan taitaa vauva olla sinulla jo muutenkin:)

• ellef.

Hui, oon pelännyt myös itse että liukastun! Ulkona on tosi liukasta. Pelkään hirveesti olla autonkin kyydissä.. Kauhea suojeluvaisto vauvaa kohtaan!

Täällä nyt 36 2 ja oon alkanu oleen vähä kömpelö. Lahjat vieläki ostamatta, ja ajattelin tällä viikolla ne hankkia. Ei jaksa stressata...

Mulla vauva on ollut pää alaspäin viikolla 26(?) ainakin neuvolakortissa lukee niin. Ja eikai se vauva enää käänny toisinpäin.

Perjantaina ultra, ja mua jänniittää se kauheesti. Niinku kaikki muutki ultrat tähän saakka. Saa nähä joudunko leikkaukseen heti vaiko koska...

• geisla

mulla limatulppa lähti esikoiselta isona klönttinä tasan viikko ennen synnytystä. nyt sitä on lähteny pikku hiljaa jo kohta kolmisen viikkoa, se ei valitettavasti ennusta synnytystä sen kummemmin.

viime yönä näin unta että tuli kauheat poltot ja heräsin yhtäkkiä siihen kun alavatsaa repi ihan mielettömästi. olin ihan takuu varma että nyt lähdettiin ja lujaa... sitä kesti jonku aikaa ja meni ohi. n. puolen tunnin päästä siitä tunsin taas rajua menkkamaista kipuilua joka jäi lyhyeksi ja tulos siis että tässä istutaan aamukahvilla. mutta siis HUI!!! kyllä tää H-hetki lähenee....

minun tietääkseni vauva voi kääntyä takaisin ihan millon vaan mutta ei sitten enää jos se on jo kiinnittyny. mulla on kans vauva kääntyn ja kiinnittyny n. 2.5v sitten.

mulla oli ihan järkyttävää turvotusta esikoiselta. olin siis niin järkyttävän näköinen että itkettää vieläki ku kattoo vanhoja kuvia... ;)
      mutta sillon oli vielä hirveät helteet ja meillä oli 2v putkeen 33-35c ja todellakin luulin että kuolen. meillä oli sillon onneksi vielä ulkouima-allas ja se oli minun pelastus. kelluin ympyrää siellä ja välillä juomaan ja vessaan.. siinä se minun kesä kului 2 vuotta sitten! :D
      nyt olen huomannut että oli sitten miten löysätresoriset sukat jalassa niin aika hurjat jäljet kinttuihin jää. semmosta se on loppuaikana mutta toisilla tosiaan vielä enemmän ja hyvä kun niihin kiinnitetään huomiota.

mulla seukki neuvola torstaina. saapas nähdä pääseekö sinne asti vaiko jo auton keula on käännetty synnärille. muistan esikoiselta että 2 yötä aikasemmin heräsin yöllä juuri näin ja sitten seuraava päivä oli kun ei mitään. energiaa täynnä ja siipasin koko talon. seuraava yö ei mitään mutta kun aamulla heräsin vessaan niin suurinpiirtein heittäydyin takaisin sänkyyn kun tuli ensimmäinen kunnon poltto ja siitä se sitten lähti. menisköhän tällä kertaa samalla lailla? tänään olis huippu syntymäpäivä lapselle, 13.12.11 hehe! ;D

huh kun silmät painuu kii ja esikoinen tietenki heräs täysin poikkeuksellisesti klo 6!!! yleensä nukkuu tuonne 9-10 asti..
      *haukotus*

pojalla olis ollu luciajuhlat tarhassa mutta taidan jättää väliin. ei ole ollut tarhassa sen jälkeen kun jäin kotiin eli 8.11. jälkeen eikä muutenkaan ole ollut yhtään innostunut koko tarhasta. kaiken lisäksi vähän "vaahteranmäen eemeli"-tyyppiä eli ei oikeen istu paikalla 2 sekuntai pitempää ni en siis yksinkertaisesti jaksa lähteä sinne stressaamaan ja juoksemaan sen perään. no onhan poju sen verta pieni vielä (2v) että ei edes ymmärrä niin paljon siitä.

mutta jännittävää loppuodotusta teille kaikille! jännittävää nähdä kuka meistä ensimmäisenä poksahtaa! :D
      ps. joko tiedätte lapsenne sukupuolen vaiko pysyykö salaisuutena loppuun asti? meille on siis tulossa tyttö.

• tammikuu-83

salaisuutena pysyy, onpahan kivempi kun on joku inspiraatio mitä synnyttää kun haluua nähä sukupuolen..ite ainakin pidän sen voima varana synnytykseen.

• ellef.

Me oltais haluttu tietää, mutta ensin veikattiin poikaa ja sitten tyttöä. Otappa siitä sitten selvää :) nyt on perjantaina ultra, että saa nähä selviääkö siinä. Uskon että ei, koska vauva on aika iso siinä kuvaruudulla.

Mä niksautin yöllä niskani jotenki. Vaihtelen asentoa yöllä kokoajan, ja sit kuulu kauhee rutistus. Ääk, nyt ei pää käänny :/

Sulla on kyl geisla aikamoisia tuntemuksia jo :) Itsellä ei oo vieläkään, kun ihan pieniä menkkamaisia kipuja iltaisin.

Läen hakemaan nyt turvakaukaloa ja telakkaa, jotka tilattiin :) Ei ollu liikkeessä meidän väriä, niin piti tilata. Sitten on kaikki vauvajutut valmiina :)

• Adelean

Hui kun täällä on sattunut ja tapahtunut vaikka mitä! Onneksi nuo liukastumiset ovat ilmeisesti vain pelästyttäneet eikä mitään oikeaa hätää ole kellään :) Täälläkin ollaan kyllä kovasti koitettu välttää moisia, miehen käsipuolessa olen koittanut könkätä aina kun pitää useampi askel pihamaalla ottaa.

Nugaalle tsemppiä, oli raskausmyrkytys tai jotain muuta niin kurjaahan tuollaisten oireiden kanssa on olla :( Minullakin lievää turvotusta jaloissa mutta tukisukat ovat auttaneet aika paljon, eli ei mitään tuossa mittakaavassa olevaa kyllä.

Täällä mennään myös vielä aika oireettomasti, 35 4 on menossa tänään. Neuvola lääkäri olisi torstaina, saa nähdä josko siellä jotain uutta selviäisi. Neuvolantäti on jo parilla edellisellä kerralla koittanut kokeilla onko tuo pää alaspäin vai mitenpäin mutta minulla kun on istukka tuossa edessä niin se on ilmeisen hankaloittava tekijä eikä ihan täyttä varmuutta ole. Itse olen ollut tuntevinani kyllä, että olisi jo kolme-neljä viikkoa ollut kääntyneenä mutta enpä uskalla omiin tuntoihini luottaa.

Vähän jännittää myös miten tuo neuvolalääkäri suoriutuu synnytystapa-arviostani. Meillä on suvussa olemassa kapealanteisuuden mahdollisuus mikä voi olla alatiesynnytykselle haitta, joten oman mielenrauhani vuoksi haluaisin että asia tutkittaisiin kunnolla. Jotenkin vain tuo lääkärini vaikuttaa tumpelolta yleislääkäriltä jota ei kovasti moiset kiinnosta, vähän hermostuttaa näin synnytyksen tullessa aina vain ajankohtaisemmaksi.

Olen nyt viikon verran saanut minäkin nauttia äitiyslomasta, on kyllä aika ihanaa kun ei tarvitse enää stressata työstä vaan voi keskittyä ajattelemaan tulevaa perheenjäsentä täysillä :) Ja hauska on ollut huomata, että myös mieheni on osallistunut kohtalaisen innokkaasti vauvapuuhasteluihini kun olemme yhdessä koittaneet setviä kaikkia saamiamme ja hankkimiamme tavaroita ja vaatteita oikeille paikoilleen.

Tämän kaiken keskellä tänä vuonna joulu ei ole ollut mielessäni yhtä vahvasti kuin yleensä, mutta ehkäpä sitä pitäisi pian malttaa rauhoittua hiukan myös joulunviettoonkin, onhan tämä viimeinen joulu kahdestaan!

• tammikuu-83

otetaan nyt kaikki irti joulusta koska enää sitä ei kahdestaan miehen kanssa voi viettää jatkossa. mutta on se kyllä ihanaa viettää sitä seuraavana jouluna taapero mukana hommissa=) tänään oli neuvola ja käyrillä mennään nätisti, sydän äänten kuuntelu ja kohdun korkeuden mittauskin onnistui ilman ambulanssi kyytiä =) olin kyljellään koko ajan.

Nyt on vaan ruvennut koskemaan mahaan jos istuu liian pystyssä,liekkö maha laukku joutuu hiukan tiukille niin se aiheuttaa, kun tänään piti jo ihan miettiä että supistaako vai onko tavallista maha kipua.?? ennenmän tuntuu kyllä mahan nipistykseltä kun supistukselta,tai noh mistäs minä tiedän kun ei ole vielä supistanut yhtään. ai niin hääjaksoista sain sen verran tietää että uudet jaksot alkavat siis 9.1.2012 (myös meidän LA) =) eli siellä sitten jossain jaksossa ollaan mukana...

• tammikuu-83

neuvolassa kävin tänään ja kaikki ok. pärjäsin jopa ilman ambulanssi kyytiä, sydän äänten kuuntelun ja kohdun mittauksen, kun olin kyljellään..

viimeinen joulu tosiaan kahdestaan ens jouluna on taapero sitten jo mukana=)
      ai niin satuhäät jaksot uudet siis alkaa 9.1.2012 siellä ollaan sitten jossain jaksossa mukana=) saa nähä katotaanko omaa jaksoa synnärillä=) tai sitten jää kattomatta telkkarista kokonaan jos synnytys käynnissä juuri tuolloin.

• ellef.

tammikuu-83: Mä aina tallennan joka jakson, sun pitää kyl antaa vähä vinkkiä että missä jaksossa ootte mukana :)

Onko teitä muita alkanut jo jännittämään vauvan tulo? Mua on vähä, ja mietin varsinkin että miltä vauva näyttää, ja tietty se, että kumpaa sukupuolta vauva on :)
      Ja kaikki muu.Onhan tää elämän suurimpia asioita :) Isoin muutos varmaan.

Mä nukuin tänä "aamuna" kahteentoista :D Voi elämä. On pikkasen sekasin rytmi. Yöllä kuitenki valvoin monta tuntia.

• bellaro

Tuli lapsen sukupuolesta mieleen ettei meille tyksissä uskallettu antaa siitä tietoa kumpi olisi tulossa..:) hoitaja kumminkin sanoi ettei olisi merkkejä pojasta näkyvissä, saa nähdä sitten miten käy;) Ehkä on itsekästä ajatella että tuo tieto olisi ollut tarpeen ja hieman petyin epämääräisestä vastauksesta.. tottakai pääasia oli kuulla että vauva voi hyvin!:) olisin vain halunnut jo päästä ostelemaan pienokaiselle vaatteita, sitterin sun muut.. no ainakin on jotain jännitettävää:D
      Mulla itselläänkin on rytmit ihan päin puuta! yö heräilyä ja välillä valvomista ja sitten nukutaankin puoleenpäivään:D no ainakin kroppa valmiina yö valvomiseen ensikuussa:)

• Nugaa

No niin äippäpolilla käyty ja oli hirveä kokemus, itkien lähdin :(

Ensin ilmoitti "opiskelija seuraa vierestä" sanoin joo.. (itsekkin opiskelijana ymmärrän kyllä,kuinka tärkeä on saada seurata vierestä, mutta eikö minultakin olisi pitänyt kysyä,eikä vain ilmoittaa..

Ensiksi tämä lääkäri oli aivan asiaton. Neljä kertaa kysyi :" poltatko?" vastasin että en,enkä ole koskaan polttanut, "poltatko???" ja taas sama vastaus.. "se selittäisi nämä raskausmyrkytykseen viittavat oireet ja korkean verenpaineen" sanoin että siksipä täytyy tutkia... " niinpä niin"

Sitten teki alapää tutkimuksen.. " no huh, täytyykö joka kerta sanoa rentoudu"
      Olin ihan hiljaa.. "Etsä kuullu, toi oli vinkki, rentoudu!!" Joo....Ja kattoi vielä opiskelijan kanssa toisiinsa kuin olisin aivan idiootti..

Tutkimuksen jälkeen ei sanonut valmis tai mitään vaan meni koneelle, olin ihmeissäni että nousenko pois vai mitä? No lääkäri sitten koneelta " aiotko maata siinä housut kintuissa koko päivän?" ja opiskelijan nauru ei kyllä oloani helpottanut.. Hormoonit vai mitä,niin pahoitin taas mieleni ja nielin itkua..

Kysyin sitten että mitä seuraavaksi ja mikä oli tulos,onko raskausmyrkytystä vai kaikki ok? " olenko selvännäkijä? " oli vastaus..

Sitten se oli ohi, lähdin siis aivan epätietoisena pois ja pahalla mielellä..
      Soitinpa juuri sitten neuvolaan omalle hoitajalle joka pahoiteli ja lupasi selvittää asian..

Mutta näillä näkymin laskettuaikani pysyy 4.1 eikä sitä aikaisteta...

Olipahan taas avautuminen..ja varmasti verenpaineet ilvissä..

• Tammimamma78

No huh huh! Oletpa tosiaan saanut TODELLA ilkeää ja asiatonta kohtelua. Sua on ainakin mun mielestä nöyryytetty ihan kunnolla. Sinuna tekisin valituksen noin törkeästä kohtelusta. Varmasti on paha mieli, kenellä tahansa olisi tuollaisen jälkeen.
        Itsellänikin oli viime viikon äippäpolikäynnillä opiskelija mukana tutkimassa ja vaikka suoraan sanoen hieman tumpelo olikin, niin oli ainakin sain mukavaa ja asiallista kohtelua niin lääkäriltä, opiskelijalta kuin kätilöltäkin.
        Nyt koitat vain Nugaa piristyä ja annat piut paut moisille ääliöille. Kaikenlaisia tapauksia sitä tähän maailmaan mahtuu. Toivottavasti saat raskausmyrkytysasiaan pian selvyyden, ettei tarvitse sitä murehtia ja pelätä epätietoisuudessa.

• Tammimamma78

Nämä yövalvoskelut alkaa jo vähän rasittaa. Öisin tulee nukuttua ehkä 3-5 tuntia ja sitten pitää aamulla suht aikaisin nousta laittamaan 2 isompaa lasta koulutielle ja aloittaa aamu tuon 2v kuopuksen kanssa. Viime yö meni siinä mielessä hyvin, ettei taapero kertaakaan herännyt, mutta esim. toissa yönä heräsi jo puolen yön jälkeen itkemään ja vain äiti kelpaa tällä hetkellä öisin rauhoittelemaan. Jos mies menee hätiin, alkaa aivan mahdoton parku, joka ei rauhoitu millään. Vähän pelottaa etukäteen, miten pärjään vauvan synnyttyä öisin, mutta pitää vain toivoa, että kaikki menisi hyvin.
      Meillä ei vauvan sukupuolesta ole tietoa, mutta hyvin vahva veikkaus on pojasta. Ei ole osannut tyttöä edes miettiä, kun näitä kaksilahkeisia lapsukaisia tosiaan jo kolme on ennestään.

• tammikuu-83

itse olen jotenkin vahvistunut raskauden myötä ,mutta nykyään jos joku kohtelee minua huonosti tai sanoo jotain rumasti niin aikasemmin olisin jäänyt vaan kuuntelemaan mutta nykyisin kyllä annan tulla samalla mitalla takasin. nään vaan itseni niin tuossa nugaan tilanteessa huutamassa pää punasena sille kätilölle ja harjoittelijalle ja painuvani ovet paukkuen valittamaan ja hakemaan toista tutkijaa..
      yhtään en voi sietää nyt tuollaista käytöstä kun itekki on ihan pihalla. oikein pustattaa =)

jaksosta en vielä tiedä kun pareja on kuitenkin 12 ja kerran viikossa näyttäävät aina yhen jakson. mutta toivotaan että ollaan semmosessa vaiheessa että näkisin itsekkin telkkarista sen enkä olisi juuri jalat levällään synnyttymässä. jaksot alkaa samana päivänä kun meidän LA=)

• Nugaa

Olisinpa itsekkin tammikuu-83 sanonut suorat sanat, niinkuin ennen raskautta oisin tehnytkin, nyt vain häkellyin ja itku tuli..

Noh, neuvolasta tulin juuri ja ko.lääkäristä on ennekin valitettu,on kuulemma "sen luontoinen"...

Minulla todettiin runsaasti lapsivettä ja sen takia jälleen ma. äippäpolille.. Voi johtaa käynnistykseen.. Vihaan tätä epätietoisuutta.. Voi kamala. sais jo loppua tää odotus..

Mites muuten muilla, erittääkö rinnat jo jotain? Itsellä nimittäin oikeasta rinnasta tulee kirkasta nestettä vähän.

• ellef.

Nugaa: JÄRKYTTÄVÄÄ KOHTELUA!! Tuli tosi paha mieli sun puolesta :/ Onneksi kerroit neuvolassa. Huh huh!! Raskaana ollessa on muutenkin herkillä. Halauksia!

Mä en tykkää yhtään, että jos opiskelija on seuraamassa tilannetta. Mun mielestä o kohteliasta kysyä, että "saako opiskelija olla mukana". Nimittäin mun yhdellä lääkärikäynnillä oli opiskelija, ja kaikenlisäksi hän oli mun yhden tutun tuttu.. ei todellakaan ollut mukavaa. En ollut ollenkaan oma itseni, ja en ollenkaa voinut puhua niistä asioista mitkä mua vaivasi. Vaikka tottakai opiskelijalla on vaitiolovelvollisuus, mutta silti....

• tammikuu-83

vasta kuulin omalla paikkakunnalla joltain muultakin että oli äitipolilla käynnillä todettu paljon lapsivettä ja joutuu menemään uudestaan..mikähän siinä on sitten vaarallista??? ootteko muut saaneet liikeseuranta korttia tai ootteko miten seuranneet lapsen liikeitä??ite en viiti käydä moista lappua edes täyttämään kun alan vaan panikoimaan turhaan, joka päivä kun vaan tunnen liikettä niin kaikki pitäs olla hyvin. itellä äitipoli aika ens torstaina, katotaan miten asiat mulla toivotaan että kaikki hyvin..

• Adelean

Täällä neuvola lääkärikäynti takana tältä päivältä, valitettavan vähän mitään uutta selvisi :( lääkärikään ei oikein ollut varma onko jo kääntynyt vai ei, kuulemma on sen verran ylhäällä vielä että on lähinnä mahdotonta tulkita onko tuo alhaalla tuntuva pää vai peppu... Eli kiinnittynyt ei ainakaan ole vielä, voihan tuo sitten kääntyillä vielä miten vain.

Äitini suvussa esiintyvään kapealanteisuuteenkaan lääkäri ei oikein kunnolla ottanut kantaa, mutisi vain jotain sen suuntaista että kun niitä geenejä tulee kuitenkin toisestakin suvusta niin ei siitä kannata turhaan huolissaan olla. Tässä nyt sitten saa pohtia menisikö tuon vielä yksityiselle tutkituttamaan kunnolla vai menenkö vain sitten tuon arvion perusteella yrittämään alatiesynnytystä ja toivon parasta.

Eipä ole liikelaskennasta täälläpäin sen kummemmin ollut puhetta, neuvolantäti aina vain varmistelee että olethan tuntenut liikkeitä päivittäin ja sen perusteella lyö ruksit neuvolakorttiin.

Nugaalle tsemppiä kovasti, kuten muutkin ovat jo sanoneet niin koita päästä yli ja eteenpäin saamastasi huonosta kohtelusta, hyvä kuitenkin kun asiasta neuvolassa sanoit! Tuollaiset lääkärit pitäisi kyllä saada pois virastaan :( Toivottavasti seuraavalla visiitillä saat paremman lääkärin ja sen myötä myöskin vastauksia kysymyksiisi.

Kysyit myös rintojen erittämistilanteesta, minulla tulee molemmista rinnoista pieniä määriä enimmäkseen kirkasta nestettä (sillointällöin myös ihan selvästi valkoistakin), varsinkin saunomisen jälkeen. Vielä ei sentään liivinsuojuksia tarvitse käyttää.

Voimia myös Tammimammalle yövalvoskeluun, tulee sitä itsekin pyörittyä hereillä tällä hetkellä aika paljon. Harjoitussupistukset ovat muutamana yönä pitäneet hereillä aika paljon, minulla se onni että voin ottaa päivänokoset helpottamaan univajetta.

• Nugaa

Sateiseen päivään herätty aamulla, ei vielä lunta täällä helsingissä..
      Olin jälleen äippäpolilla ja olisivat halunneet ottaa sisään minut verenpaineen takia, mutta lupasin huilata kotona..

Runsasta lapsivedestä vain sanoivat että diabeetikko äideillä aina niin, mutta kun minulla ei diabetestä ja sokerit hyvät niin ei hätää.

Raskausmyrkytystä epäili,mutta pissanäyte puhdas niin seurannassa olen, eli nyt jatkossa 2-3kertaa viikossa neuvola.

Noita kamalia yövalvomisia täälläkin, viime yönäkin valvoin 1-4.. Pyörin vain sängyssä.

Ihanan piristyksen toi tänään pikkupoika metrossa kun olin kotiin pin menossa. Hän oli n.4 vuotta ja istui äitinsä kanssa minua vastapäätä. Tuijotteli aikansa ja sanoi " sulla on varmaan ollut ihan hirveä nälkä!" Kysyin huvittuneena "miten niin?"
      Poika siihen " No kun sä oot syönyt varmaan hevosen kun sun maha kun pallo!" :D :D Lapsen suusta totuus :)

• Tammikuu-83

Onko kellään muulla sellanen olo että kun joutuu vaihtamaan yöllä asentoo koko ajan että siitä aiheutuu vauvalle jotain pahaa.? Tuntuu että pelko vaan lisääntyy nitä pitemmälle menee.

• Neuvolassa käyty ja sf mitta on edelliseen kertaan mennessä ollut aina ihan yläkäyrällä, vaan nyt ollaankin sitten alakäyrällä. Jos vielä 2vk päästä sama tilanne niin saan lähetteen äippäpolille. Muuten kaikki hyvin täällä. Muilla kokemusta asiasta? ( sf mittani 29 ja rv 34 3 )

• Geisla

nugaa: pahoittelut paskasta kohtelusta. huh, kyllä sait veret kiehumaan. kaikenmaailman idiootteja niitä onkin tällaisissa ammateissa.

tammimamma: ihan normijuttuja kuulostaa olevan nää yövalvomiset. mulla oli pari kuukautta sitten ihan perus herätä klo 01.30. JOKA YÖ! ihan sama miten panin nukkuun tai olinko nukkunu päikkärit tms. ja siis 2-3h hereillä. aloin ottaa digiboxille kaikenmaailman filmejä ja sarjoja joita sitten kattelin yöllä. nyt taas kelkka kääntyny ja nukun kun pikku possu!

muutenkin mun olo on yhtäkkiä muuttunu vajaassa viikossa että tuntuu ettei ois raskaana enää ollenkaan muuta kun masussa joku möyryää ja potkii aika lailla. :) muuten ne helvetilliset monta kuukautta kestäneet iskiaskivut on poissa ja yövalvomiset sun muut. ihanaa! :D

tänään tuli vessa käynnin yhteydessä tosi iso verinen limaklöntti. muuten on minusta sitä limatulppaa tullu pikkuhiljaa jo pari-kolme viikkoa mutta nyt tuli ihan veren kanssa. juilimiset alavatsalla on muuttaneet muotoa enempi niin että tuntee että vauva "puskee" alaspäin ja vihloo ihan tuolla kohdunsuulla/emättimessä. varmaan siellä nyt sitte jotain tapahtuu mutta tapahtus nyt ennen joulua. onhan tässä jo v.38 menossa...

wildisrosemus: et kertonu et kuin paljon heitti ed. käynnistä mutta onko sulla ollu mittaaja sama joka kerta? sekin nimittäin voi tehdä eroja. tai että vauva oli niin eri asennossa. joskus on vatsa niin pystyssä että voi tehdä eroja mittauksessa. mutta hyvä kun sitä seurataan.

mutta täälä lunta odotellessa... kaikki ihana hävis muutamassa päivässä... :(

• vast

Geisla rv 27 oli sf mitta 26cm ja rv 29 sf 28cm ja rv 31 sf 28 ja nyt sit 34 sf 29cm. Kaks eri mittaajaa meillä neuvolassa kun toinen on jo osa aika eläkkeellä.
      t: wildisrosemus
      ps; mustakaan ei tunnu tällä hetkellä yhtään et oisin raskaana, vaikkakin vatsassa riehutaan =D Tänään kuusen hakua metsästä, saunomista, pipareiden paistoa koristelua yms.. =)

• Nugaa

Tammikuu-83, itse vaihdan useasti asenoa ja muutaman kerran herännyt todella huonoon oloon, luultavasti olen selälleni mennyt, kyllä kaipaan jo nukkumista ilman mahaa :)

minulla sf mitta vklla 37 5 oli 35cm että hieman yläkäyrillä mennään..

Närästys on aivan kamalaa nykyään ja se iskee öisin, onko muilla tätä ongelmaa.?
      Kohta matka taas neuvolaan tarkkailuun kun pissanäyte oli epäselvä perjantaina, eli saattaa olla protskuja seassa ja sehän ei olisi varmasti se pelätty raskausmyrkytys.. Turvotus on lisääntynyt ja vanha oire palannut : aamupahoinvointi!! Mistä lie johtuu...

Mites muiden teidän olot?

• ellef.

Täällä 37 2

Mä kävin synnytystapa arvioinnissa perjantaina, vaikka tiesin jo, että tehdää sektio. Ultrasivat kuiten. Meille tulee poika :) Nyt vasta selvis sukupuoli, ja kun kerta haluttiin se tietääkin :) Leikkauspäiväkin saatiin, ja tammikuun alkuun meneepi.. onneksi! Vauva painoi jo vähä yli 3kg :) Eli sellanen 3,5kg poika tulee.
      Pojasta ei voi kyllä nyt erehtyä, kun saatiin kiveksistä ja pippelistä oikein kuva mukaan. :)

Mulle yöt on edelleen vaikeita. Valvon lähes joka yö 3.00-6.00. Tosiaan joskus aamuisin tuntuu, että elääköhän vauva raukka, kun vaihtelen asentoa kokoajan. Eiköhän se ole kuiten tuolla hyvin suojassa.

Potkuja tosiaan tulee, ja mulle sattuu välillä tuohon tiseen kylkiluuhun, koska vauva potkii siihen.

Tässä alkaa kyllä jännittämään jo. Meillä kaikilla taitaa vauvan syntymä olla jo niin lähellä. Kokoajan mietin, että olenko nyt hankkinut kaiken tarpeellisen..

Minulla sf-mitta otetaan keskiviikkona, mutta veikkaisin sen olevan nyt viikolla 37 4 34-35cm. Viimeksi se oli 35 4 33cm. Vähä yläkäyrässä mennään..

• geisla

pahoinvointi voi olla ihan normaalijuttu nyt. vaavi painaa lähes kaikkiin sisuskaluihin ja syönnin jälkeen ruoka nousee kurkkuun jne.

tänään mennään 37 4 ja olo mitä mainioin. aivan outoa! mulla vaan vaikuttaa olo paranevan loppua kohti. käytiin pitkällä kävelylenkillä koko perhe NIIN ihanassa talvisäässä ja minä olen energiaa täynnä. tosin niin olin ed. raskaudessakin juuri ennen synnytystä. ja toinen oire mikä muistutti lähellä olevasta synnyttyksestä on tuo ripuli.
      siis ei mikään vatsatauti vaan ihan semmonen olo et nyt suoli tyhjenee ja perusteellisesti. oonkohan mä laitoksella aaton??? :-S

mulla on yleensä sf mitat vastannu raskausviikkoja. kummallakin raskauskerralla. eivät ole mitenkään ilmaisseet neuvolassa että yläkäyrillä menisin!? eli nyt oli 36-37 ku viikkoja oli 37. olen myös kavereilta kuullu samaa että normijuttu et viikot ja sentit vastais keskenään.

no lähen tästä touhuileen taas kun kerran virtaa on. kerrankin! ;)

ps. minkä ikäisiä olette? minä 36 ja mies 37

• Tammimamma78

Hyvää jouluviikkkoa kaikille! Kuten muutamalla muullakin, täälläkin on nyt joitain päiviä tuntunut, niinkuin ei olisi raskaana ollenkaan. Olo on ollut hyvä ja on jaksanut touhuta kovasti kaikkea. Tosin lauantaina, kun leivoin monta tuntia, rupesi lopulta vähän selkään koskemaan, mutta muuten on jaksanut taas kävellä reippaita lenkkejä ilman kipuja yms. Nyt tosin taas iski flunssa, vaikka edellinen meni ohi vasta reilu viikko sitten. Mikä sitten lie, että pöpöt tarttuu nyt näin herkästi.
      Myös meikäläinen heräilee yöllä usein siihen, että olen vaihtanut asentoa ja tuntuu inhottavalle tai jopa sattuu. Yleensä olen silloin kierähtänyt selälleni. Kaikista paras asento nukkua on jo jonkin aikaa ollut vasemmalla kyljellä ja vauvakin tuntuu silloin olevan yleensä levollisimmillaan.
      Sf-mitta täällä oli 34 6 32cm, mutta viikkoa myöhemmin äippäpolilla 30cm. Nyt taas 36 5 32cm Joten taitaa tosiaan aika paljon olla mittaajalla vaikutusta asiaan.
      Nugaa: Täällä myös on varsinkin aamuisin alkanut etoa. Alussakaan minulla ei ollut varsinaista pahoinvointia, enkä siis esim oksentanut lainkaan, mutta tätä samanlaista etomista oli, varsinkin jos vatsa oli tyhjä.
      Närästystä on onneksi hyvin varvoin, mutta esim perjantaina, kun olin syönyt melko tulista broilerikeittoa, närästi koko illan. Nukun kyllä nenän tukkoisuuden ja kroonisen nuhan takia hieman kohoasennossa, joten sekin saattaa hillitä närästystä.
      Turvotusta on nyt hieman enemmän kuin aiemmin, mutta sormukset vielä ihan hyvin mahtuu.
      Geisla: jännä nähdä, joko saat nyytin syliin ennen joulua. Ainakin sinulla noita enteitä on jo ollut siihen malliin, että hyvinkin saattaa jotain alkaa tapahtua..ellei ole jo tapahtunut. Täällä jännätään kovasti!
      Ja täällä iät menee niin, että itse olen 33, mies 36 ja meidän poikatrio 9, 8 ja 2.

• Nugaa

Äippäpolilt kotiuduttu, otti sisään minut yhdeksi yöksi kun pissatesti näytti plussaa, verenaine oli lähemmäs 200, ja päänsärky kova.. Mutta verihiutaleet ja tarkempi viljely osoitti huolen turhaksi ja pääsin kotiin :) Oli se inhottava nukkua sairaalasängyssä pyörien ja hyörien..

Meillekin poika tulossa

• ellef.

Huomasin kans tänään, että sormukset eivät lähe sormesta. En ole silti huomannu, että mua turvottais.

Mä olen 28v ja mies on samanikäinen. Ihan tuntuu meille hyvältä iältä saada eka lapsi. Tai onko siihen oikein ikään valmis, en tiiä :)

Mitä muuten olette mieltä, kun meidän tuttu antoi vauvanvaatteita, jotka ovat olleet kylmässä varastossa pahvilaatikossa n.3 vuotta... Voiko sellasia vauvalla pitää? Tietty menee pesuun ensin. Vaatteet oli kyllä tosi hyviä, mutta jotenki mietityttää..? Kertokaas te viisaammat.

• Tammimamma78

ellef.: Ainakin mun mielestä voit ihan hyvillä mielin käyttää saamianne vaatteita vauvalle. Tuulettaa varmaan kannattaa, jos tuoksahtavat ummehtuneelle ja sitten pesukoneeseen pyörimään..tai toisin päin.
      Ai jestas tätä flunssaa. Vielä eilen olo oli aivan loistava ja tuntui että on puhtia suureen joulusiivoukseen, leivontaan ja vaikka mihin. Nyt hyvä jos jaksan teekuppia nostaa. Olo on niin tukkoinen, että tuntuu kuin joku olisi valanut röörit täyteen sementtiä. Huomenna olisi heti aamulla meidän koululaisten joulujuhla ja päivällä neuvola. Voi olla aika tuskaista lähteä minnekään, vaikka innolla odotankin lapsukaisten jouluesityksiä.

• tammikuu-83

moikka kaikille hääjakso tulee siis ulos 19.3.2012 kakkoselta maanantaina kello 21.00,saatiin tänään postissa valmis versio meille omaksi ja uskaltauduttiin se jo katsomaankin....=) hyvä jakso tulossa muutamaa rumaa sanaa ja puhetta lukuun ottamatta. mutta toivottavasti kaikki katsojat ymmärtää.
      täällä raskaus jatkuu samaan malliin kun ennenkin huomena neuvola ja torstaina se äitipoli.

tuota rupesin miettimään että enteileekö löysä vatsa tulevaa synnytystä ku itellä oli tänään maha ihan kurallla???lapsi varmaan laskeutunut jo alas koska käveleminen on kiusallisen tuntuista ja istuessa tuntuu että maha roikkuu.muuten kaikki o.k aloitin joululoman tänään ja loput joulu hössötykset.

• ellef.

Ihanaa, että satuhäät jaksot taas alkaa. Mun mielestä se on kaikista paras hääohjelma mitä on ollut. Ja tammikuu-83 pitääpä muistaa katsoa erityisen tarkkaan tuo teidän jakso :) Meilläkin oli häät viime kesänä.. ja onneks ne on takanapäin. Koin aikamoista stressiä niistä, ja näin jälkeenpäin ajateltuna tekisin monta asiaa toisin...

Mullakin on vasta ollut löysällä, ja onneks onkin, koska kovalla vatsalla on hirveetä olla. Mulla ei oo tuon kävelemisen kanssa mitään ongelmia, tietty ei nyt kauheen pitkiä matkoja pysty kävellä. Eiköhän se näillä viikoilla ole jo laskeutunut? Vaikka mulla ainakin tää maha tuntuu olevan tosi korkealla edelleen.

On kyllä tammimamma78 kurjaa tuo sun flunssa. Onneks ei oo viel tänne tullu :/ On ihan hirveetä olla tukkoisena!! Toivottavasti paranet pian. Onko sulla muuten kurkku kipee? Sellanen suihke kurkkuun, kun pharysol(en muista miten kirjoitetaan) on hyvä. Itsellä se toimii aina, ja saa käyttää raskauden aikanakin!

Huomena neuvola, ja varmaan viimeinen onkin. Mulla on sektioon enää 13 päivää...HUI!!

• tammikuu-83

jänniä aikoja eletään, taidat tosiaan ellef olla meistä ensimmäinen jolle se baby putkahtaa..=) pidetään kaikille muillekkin peukkuja että kaikki menee hyvin..=)

joo satuhäät ohjelma on hääohjelmista kaiken normaalein minunkin mielestä, tosin ei tuo meidän jakso..... mutta ei voi mitään kun itse ei voi sisältöön vaikuttaa tai siis siihen mitä sinne laitetaan. meillä on vaan ihme häröilyä???

mutta nyt lähden neuvolaan jännittämään mitä mahaan kuuluu.

• Nugaa

Voih, täälläkin kävely todella vaikeaa, Jos istun hiemankin pidempään esim. tietokoneella ja nousen ylös, muistutan jotain pingviinia vaappumisellani :D kyllä saisi jo syntyä! Koiran kanssa lenkkeily on enään vain haaveissa, sen verran alas vauva jo tullut.

Kyllä hääohjelmat on aina ihania, paitsi jenkkien kun ne niin tekopyhiä :D Mutta satuhäät ovat kyllä hyviä.

Itsellä oli maha todella löysällä noin 2vkoa sitten ,kysyin silloin neuvolasta enteileekö synnytystä, niin neuvolantäti vastasi näin :" Ei välttämättä, vaan sitä että lapsi ei ota enään loppuraskaudessa niin paljon energiaa,että maha olisi kovana kuten alkuraskaudessa yleensä"
      voi kun väsyttää,kun ravaan yöllä monta kertaa pissalla ja sen jälkeen alkaa taas asennon etsiminen ja nukahtamisvaikeudet..

• tammikuu-83

neuvolassa kaikki ihan o.k sydänäänet oli aika matalat 125-140 mutta epäili että johtuu siitä kun kyljellään mitattiin???pelotteli se minut kyllä silläkin että napanuora olisi jalan tai käden ympärillä...huomena se sairaalassa selviää kun ultraavat. vauva laskeutunut kuulema jo alas ja sen kyllä huomaa kun tuntuu että tiiliskiviä on joku ala mahaan laittanut.=) neuvola täti epäili että tammikuussa tulee kyllä ihan ajallaan tämä kaveri että yli ajallle tuskin meneee sen verran hyvin raivaa jo tietä tuolla itselleen..

• Tammimamma78

Täällä liikkuminen vielä ihan suht helppoa, mut nyt ei jaksa kyllä liikkua mihinkään. Eilen illalla sain viikon penisiliinikuurin poskiontelotulehdukseen. Kuopus 2v on myös nuhainen ja yskii ja mieskin tuntuu nuhaiselta, vaikka ei myönnäkään olevansa kipeä. Saa nähdä ollaanko koko perhe jouluna kipeänä, vai säästyvätkö edes nuo meidän koululaiset pöpöltä.
      Eilen oli neuvola ja vauva kuulemma nyt kiinnittynyt. Pää ei ainakaan enää heilunut. Verenpaine oli korkeampi kuin kertaakaan koko raskaudessa(114/77), mutta johtui varmaan siitä, että olen kipeänä ja valvonut koko edellisen yön.
      Tänään pitäisi jaksaa tehdä joulusiivousta, leivoa pipareita ja tehdä ehkä riisimurokarkkeja. Mut jos jotain ei jaksa, niin tulee se joulu vähemmälläkin. Pääasia että suklaa ei lopu kesken:)

• 38+2

Eilen oli viimeinen ultra, ja kaikki oli oikein mukavasti. Yllätyksenä tuli vähän se, että lääkärin mukaan vauva on kuin onkin jo alkanut laskeutua ja muitakin merkkejä lähestyvästä synnytyksestä jo olisi... itse kun en ole mitään vielä tuntenut.
        Tässä joulusiivousta aloitellessa vaan tuli nyt mieleen ne kolme Ässää... liekö niissä perää. ;) En kyllä haluaisi joutua vielä jouluksi tositoimiin, saisi mennä sinne tammikuun puolelle mun puolesta. Vointikin on vielä ihan ookoo, pitäisi kai koputtaa puuta tässä kohtaa.
        Vieläkös te muut siivoilette ja puuhailette muuta ihan normaalisti, mitä suinkin jaksatte? Vai uskotteko/pelkäättekö/toivotteko, että touhuilu nopeuttaa synnytyksen käynnistymistä?
        No, tämä nyt kuitenkin rupeaa siivoilemaan, rauhalliseen tahtiin ja raskaimmat hommat miehelle jättäen.
        Rauhaisaa Joulua kaikille tammimammoille, vai ehtiiköhän joku vielä joulumammaksi! :)

• Tammimamma78
        38+2 kirjoitti:

Eilen oli viimeinen ultra, ja kaikki oli oikein mukavasti. Yllätyksenä tuli vähän se, että lääkärin mukaan vauva on kuin onkin jo alkanut laskeutua ja muitakin merkkejä lähestyvästä synnytyksestä jo olisi... itse kun en ole mitään vielä tuntenut.
        Tässä joulusiivousta aloitellessa vaan tuli nyt mieleen ne kolme Ässää... liekö niissä perää. ;) En kyllä haluaisi joutua vielä jouluksi tositoimiin, saisi mennä sinne tammikuun puolelle mun puolesta. Vointikin on vielä ihan ookoo, pitäisi kai koputtaa puuta tässä kohtaa.
        Vieläkös te muut siivoilette ja puuhailette muuta ihan normaalisti, mitä suinkin jaksatte? Vai uskotteko/pelkäättekö/toivotteko, että touhuilu nopeuttaa synnytyksen käynnistymistä?
        No, tämä nyt kuitenkin rupeaa siivoilemaan, rauhalliseen tahtiin ja raskaimmat hommat miehelle jättäen.
        Rauhaisaa Joulua kaikille tammimammoille, vai ehtiiköhän joku vielä joulumammaksi! :)

Moi! Kiva kuulla, että siellä voidaan hyvin ja puhtia riittää! Edellisessä raskaudessa ei meillä nuo kolme ässää ainakaan toimineet, vaan raskaus meni 9 vuorokautta yli lasketun ajan. Nyt itsellä viikkoja 37 5 ja touhuilen vielä ihan normaalisti; siivoilen, kannan kauppakasseja, saunon, jumppaan, käyn lenkillä ja poljen kuntopyörää. Nyt tosin flunssan takia pari päivää olen ollut liikuntaa harrastamatta. Tänään olen kuitenkin siivoillut ja leiponut, enkä usko, että ainakaan minun kohdalla mitkään puuhastelut käynnistää synnytystä. Vauveli tulee sitten kun tulee. Itsekin toivon, että asukki viihtyisi mahassa ensi vuoden puolelle, kun oli painoarviossa vielä niin pikkuinen.

• tammikuu-83

moi vaan =)
      tänään käyty siis synnytystapa arviossa, ja magneettikuvauksiinhan nuo minut laittoi. Vauvan painoarvio 3600g....=)
      Olimme menossa jouluruoka ostoksille kun minulle soittaa nainen sairaalasta ja sanoo että lääkäri on katsonut nyt magneettikuvat ja on sitä mieltä että ahtaanlainen on minun lantio...että alakautta ei lähdetä yrittämään, ja minulle on varattu 30.12.2011 nyt sitten sektio aika.

Voin sanoa että yhtään en ollut varautunut tälläiseen uutiseen. Meni nyt kyllä ajatus maailma ihan uusiksi kun miettii että meillä on ensi perjantaina vauva! toisaalta helpotus mutta toisaalta järkytys koska se on jo niin nopeesti. Mutta eipähän tarvii nyt arvuutella että millon vauva syntyy. Olisin kyllä ehkä halunnut että tammikuulle olisi mennyt mutta kätilö sanoi että on se vaara että lähtee syntymään itse eikä sitten mahdukkaan, aiheuttaa minulle vaan turhia tuskia. mutta joo nyt yritetään pitää ajatukset koossa joulun ajan ja nauttia joulusta. uusi vuosi meneekin sitten sairaalassa uuteen ihmeeseen tutustuessa.=)

oikein ihanaa joulua kaikille ja toivotaan että kaikki menee hienosti.

• geisla

minä olisin tosi iloinen jos vaavi olis tullu jo ennen joulua tai kohta puoliin. enkä yhtään olis sanonut ei sille että tietäisin jos tarkalleen koska tämä h-hetki koittaa... meillä on nyt laitokselle 120km matkaa ja suoraan sanoen sekin aiheuttaa pientä jännityksen poikasta... niin moni kun tuohon matkalle on syntynyt... huh huh...

mulla oli viime kerralla vähän paineet koholla, muistaakseni 150/85 ja sit ku ite mittasin koneella kotona niin oli 160/90 ja pulssi 99.... mut ei ne sen kummemmin sanonu mitään neuvolassa.

tänään olen ollu pojan kanssa ulkona, potkutellu ja käyny leikkikentällä ja illan päätteeks sulatettiin/siivottiin vielä pakastin. lupaan että RIITTÄÄ tälle päivälle... ihan töttöröö olo ja selkää jomottaa... kaikkeen sitä alkaakin..

mun täytyy nyt kysyä kun en tiedä mitä tarkoittaa nuo 3 ässää mistä puhuitte. en ole koskaan kuullutkaan, et jos joku kiltti tekis tietämättömälle vähän selkoa... :)

• tammikuu-83

siivous,sauna ja seksi=) niillä pitäs kuulema olla synnytyksen käynnistämistä edistävä vaikutus ,mutta viisaat sanoo että ei kuulema edes auta yhtään. mäne ja tiiä. sisätutkimuskin voi joskus käynnistää synnytyksen.

minä olisin niin halunnu että olis vuoden eka vauva tai siis että synttärit olis ollu tammikuun puolella, kun nyt se saa ajokortin viimisenä ja täyttää 18 viimisenä, mutta minkäs teet, pääasia että on terve ja hyvinvoiva.=)

• geisla

ahaa!!! haha!! yhdyn niihin "viisaisiin" koska ei ole auttanut ainakaan tässä taloudessa! :D
      luin juuri jostain että näitä tällasia juttuja on et mikä käynnistäs synnytyksen mutta loppujen lopuksi se on kuulemma vauva itse joka sen määrää eikä sitä ole vieläkään täysin selvitetty että miten sen sen tekee! :) ne on näitä elämän pikku ihmeitä.
      toki tietyt asiat voivat sen laukaista ja ärsyttää että herkemmin käynnistyy, mutta ei ole mulla ainakaan järisyttäviä tehnyt.

huomenna on aatto ja ei tässä näillä menoilla kyllä mitään jouluvauvaa tehdä. esikoinen oli tosi räkäinen ja lämmin (kuumetta?) koko yön ja toivonkin että tää nyt siirtyis suosiolla tammikuulle. ei ois kiva olla varsinkaan nyt synnärillä jos joulua ei saa viettää pojan kanssa ja vielä jos toinen on kipeä.

tammikuu-83 olen samaa mieltä että lapsen etua kun ajatellaan ei ole helppo olla vuoden viimeinen. vuoden ikäero esim koulussa tekee hirveästi mutta semmostahan se on että kaikkeen ei voi vaikuttaa ja näinhän se on et pääasia on et kaikki menee hyvin ja terve käärö on kainalossa uutena vuotena! :) tsemppiä sulle sektioon, ilmoittelehan sitten kuinka menee!
      ps. jokos sua hirveästi jännittää?

• Adelean

Tunnelmallista ja rauhallista joulun aikaa teille kaikille! :)

Tammikuu-83, varmasti oli vähän häkellyttävää kuulla tuo uutinen yhtäkkiä jos et ollut varautunut siihen, että sektio saattaisi olla edessä. Voin kuvitella, että jänniä tuntemuksia pyörii nyt mielessä joulun aikana, mutta kovasti voimia odotuksen viimeisille päiville, teillä on ihanat uudenvuodenpyhät edessä pientä kääröä ihmetellessä, nauttikaa! :)

Itsekin olen miettinyt tuota että onhan se mukava kun lapsi saa olla vuosiluokkansa vanhimpia eikä nuorimpia mutta kuten itsekin totesit, tärkeintä lienee että sieltä tulee terve ja hyvinvoiva pikku käärö. Eiköhän hän aikanaan selviä kuitenkin näistä ajokortin odottamisista ja muista kunnialla! :)

Me kävimme joulunajan sukulaiskierroksen tässä viikolla hoitamassa, kylläpä oli jo rankkaa istua autossa useampi tunti yhteen menoon! Supistuksia tuli vähän väliä ja vaavikin pyöriskeli levottomana auton täristessä tien töyssyjen mukaan.

Eilen kun kotiuduimme reissusta, epämukava olo jatkui kyllä koko illankin vielä. Taitaa alkaa täälläkin vihdoin tuo vaavin suuntaaminen kohti kiinnittymistä, tuntuu että vatsa on nyt parin päivän aikana tipahtanut selkeästi alemmas, enää ei rintakehää niinkään ahdista mutta vatsanahkaa kiristelee senkin edestä vähän navan yläpuolelta alaspäin. Rasvailu pikkuisen lieventää ikävää oloa mutta kun rasva on imeytynyt, sama ankea kirvelevä kiristyksen tunne jatkuu :(

Onneksi sain viime yönä nukuttua varsin hyvin, tuntuu että tänään on taas eri tavalla voimaa ja tarmoa ja toivottavasti sitä jaksaa lähipäivät keskittyä nauttimaan joulun rauhallisesta tunnelmasta. Heti joulun jälkeen tiistaina sitten taas neuvolaan tarkistamaan tilannetta.

• Nugaa

Voi ihanaa tammikuu-83, kohta saat vauvan syliisi, ihanaa

• ellef.

Kylläpä tää joulu tuntuu jokavuotiselta stressiltä, vaikka kivaa aikaa onkin kyllä. Lahjoihin meni rahaa paljon. Vielä pitäis nyt alkaa siivoamaan.Onneks mies lupasi imuroida ja pestä saunan :)

Neuvolassa minulle sanottiin, että vauvan pää on aika alhaalla, mitä en kyl itse tunne. Yöllä herään ja nousen vessaan, niin kipua ja jäykkyttä tuntee.

Meillä oli kaks vaihtoehtoa sektiopäiväksi. 30.12 tai 2.1, ja saatiin tää 2.1. Yritän olla nyt rauhassa, ettei vain lähtis syntymään ennen aikoja.
      Tosiaan on aika iso ero siinä, että meijänki vauvoilla tulaa olemaan 3 päivää ikäeroa, mutta ovat eri vuonna syntyneet. Mutta pääasia, että kaikki menee hyvin ja terve vauva syntyy. Ei sillä vuodella ja päivällä väliä :)
      Ja kaikenlisäksi, kun täyttää sen 18v, niin ehkä sen jälkeen on etua, että on täyttänyt loppuvuodesta =) Varsinkin kun 30-vuoden kriisi lähestyy :)

Onko teille muille tullut raskausarpia? Minulle on rintoihin tullu muutamia, mutta mahassa ei näy. Tietty sairaalassa, kun maito oikein nousee, niin varmaan arvetkin lisääntyy. Samapa tuo =)

Seksistä puheenollen niin minulla on ihan samanlaiset halut edelleen :D Eihän se nyt ihan samanlaista ole, koska maha on jo aika tiellä. Mutta mulle se tuo kyl positiivista energiaa =)

• tammikuu-83

kyllä pelottaa ja kovasti, nyt on ajatukset pikkusen jo rauhottuneet... kai tästä joulu mielikin vielä tulee. ens viikko voi olla kyllä aikamoista hullun myllyä ja torstain ja perjantain välistä yötä en varmaan saa nukuttua ollenkaan.. aatella perjantaina viikon päästä mennään sairaalaan ja takaisin tullaan sitten käärön kanssa =)
      pestiin tänään sauna ja siivottiin huusholli, tai siis minä annoin miehelle ohjeita ja lyllersin vaan tarkistamaan miten sujuu, ei ite pysty paljon kyykistymään enää tuntuu etttä maha tippuu lattialle.
      Tulen tänne sitten ilmoittamaan kumpi tuli ja miten muuten meni.

mutta oikeen mukavaa joulua kaikille ja yritetään nyt vielä nauttia myös tästä raskaus ajasta

• Nyt on sitten joulut jo melkein ohitse, ruuat syöty ( loput heitetty pois kun ei kiitos enää) ja vieraatkin lähtivät jo ihan omia aikojaan ilman vihjailua. Aika rankan tuntuista on ollut tänä vuonna tuo joulun rakentaminen. Kolottelee sinne ja tänne, mutta pikkasen liikkeessä koko ajan on kaikkein helpoin olla. Siivoaminen, kokkaaminen ja kymmenen hengen passaamisessa oli kyllä oma hommansa, mutta ei olisi joulu tuntunut miltään ilman perhettä. Tosin mies oli yllättävän avulias. Hänelle piti vain ensin selittää miten asiat tehdään ja vasta sitten tapahtui. Oli kuulemma ensimmäinen kerta pöntön putsausta, ikkunan pesua ja jouluruuan kokkausta.

Eteisen remontin oli luvattu valmistuvan jouluksi ja kyllähän se niin meni vaikka epäilytti. Isäntä oli vielä 23. listottamassa oven pielisiä. Nyt on sitten kärryille hyvä paikka uudessa lämpimässä eteisessä. (edellinen oli kylmä). Joulusiivouksen yhteydessä myös tuotiin pinnasänky makkariin ja laitettiin se valmiiksi. On hassun näköinen kapistus :)

Joulupukki toi viiimeiset vauvalle tarpeelliset tavarat: itkuhällärin, korvakuumemittarin sekä rintapumpun. Enää pitäisi hakea hoitoalusta tai se pehmuste lähinnä. Outoja tavaroita, kun esikoista odotellaan, mutta kummallisesti tekee odotusta todellisemmaksi.

Mulla oli se LA 2.1 ja eikä siihen ole enää kuin muutama päivä. Mietiin tuota tammikuu-83 yllätyssektiota ja on se varmaan aika sopeutuminen. Minä en kyllä haluisi etukäteen lapsen syntymäpäivää tietää, koska en osaisi olla muutama päivää ennen sitä millään. Hyvä, että kuitenkin näin viime tinkaan huomasivat lantion ahtauden, eikä sitten vaihtuneet suunnitelmat vasta synnytyssalissa. Sehän olisi sitten ollut vissiin hätäsektio.

ElleF: Tuo raskausarpien syntyminen on kuulemma tosi erilaista eri ihmisten välillä. Toisille tulee jo muutaman kilon lihomisesta ilman raskautta siis. Minä ikävä kyllä kuulun näihin. Muutama kuukausi sitten oli navan alus ihan repeytyny ja nyt on niitä jo navan molemmin puolin sekä uusinpana myös sen päällä. Eikä kyse ole muutamasta arvesta vaan enenpi näyttävät ihan verkolta. Päätin lakata niistä ressaamisen kokonaan. Rintoihin ei ole tullut kun kuppi koko on pienentynyt raskausaikana pykälän verran.

Nyt alkaa olla kaikilla aika jännät paikat. Moni on jo LA /- 14 päivää akselilla. Vauvoja voi siis ruveta pukkaamaan koska hyvänsä =) Siksi siis paljon onnea, vielä enenmän voimia ja sisua ja enenkaikkea terveitä lapsia kaikille!

• tammikuu-83

minäkin olisin halunnut että olis saanu siirrettyä vaikka 1.1 tuon leikkauksen ,mutta kätilö sanoi että on riski lähtee syntymään itse ja sitten suunniteltu sektio muuttuu hätäsektioksi joka ei taas lapselle ole hyvä.
      Mutta mennään nyt näillä. toisaalta on kiva kun tietää millon tulee mutta toisaalta ei koska se on jo niin äkkiä... mutta eipähän ainakaan satu silmävammoja rakettien kanssa kun sairaalassa viettää uuden vuoden=) nämä viimiset päivät on vaan tosi raastavia ja pelottavia.

• ellef.

Tottakai raskausarpien tulo on kaikilla erilaista. Siksihän siitä kysyinkin, että onko niitä muille tullut. Itselle on paljon rintoihin tullut.

Mä taas olen sopeutunut tähän, että tiedän lapsen syntymäpäivän etukäteen. Vaikka tiedän sen tuovan unettomia öitä ainaki päivä ennen sektiota. Sen olen tiennyt kuitenkin jo kauan, etten ikään voi synnyttää normaalisti, että tähän sektioon on jotenki ajatukseltaan tottunut.

Viikkoja kasassa 38 2, ja mua väsyttää ihan kauheesti kokoajan. Ulkona on kauheen liukasta, ettei viittis kovin liikkua siel. Enkä viitti tällä viikolla kauheesti tehdämitään, ettei nyt vain lähe syntymään aikaisemmin. Viikko vielä =) Kyllä rupee jännittään ihan kauheesti... Niin kummallista, että tuolta massusta tulee vauva ulos :)

Hyviä vointeja kaikille =) Kaikilla meillä taitaa olla aika jännät paikat =)

• tammikuu-83

täällä aika tosiaan tuo 4päivää. voi olla elämäni pisimmät 4 päivää. onneksi mies on apuna ja tukena ollut tosi hyvin=) syntymän jälkeenkin joutuu kyllä auttamaan kaikessa mahdollisessa, kun itse en saa mitä nostaa tai kurottaa...
      kävin netistä vähän lukemassa jotain keisarinleikkaukseen ja siitä toipumiseen liityvää...kauheesti en viiti lukea ainakaan keskustelu palstoja ettei iske paniikki, mutta helistimen sivulla oli ainakin tosi hyvin selitetty kaikki mitä keisarinleikkauksessa tapahtuu ja toipumiset ja kotiin lähtö.
      turha sitä on etukäteen pelätä menee miten menee ja lääke tiede on niin kehittynyttä että komplikaatiot on harvinaisia.
      eniten ehkä jännittää nyt se että perjantaina meillä on pieni ihminen josta pitäisi osata huolehtia, ja täyttää kaikki sen tarpeet.

• Tammimamma78

Tammikuu-83: Uskon, että on jännittyneet ja varmaan hieman pelokkaatkin tunnelmat. Enää muutama hassu päivä ja teidän pikkuinen näkee päivänvalon. Sektiossa kaikki menee varmasti hyvin ja sen jälkeen pääset hoitamaan omaa vauvaasi. Lapsen syntymä ja ädiksi tulo on aina tosi iso juttu, olipa lapsi sitten ensimmäinen tai miten mones tahansa. Meillekin tulee jo neljäs lapsi, mutta silti itsekin jännitän synnytystä sekä sitä, miten osaan taas hoitaa pientä vauvaa, kun kuopus on kuitenkin jo 2,5v. Myös se mietityttää ja välillä huolestuttaa, miten saan vastattua kaikkien neljän lapsen tarpeisiin, ilman, että tulen laiminlyöneeksi ketään. Mutta tälläisiä me äidit ollaan; huolehditaan välillä liikaakin ja vain siksi, että rakastetaan lapsiamme niin valtavan paljon.
      Ellef.: Jännät paikat sielläkin:) Meillä on samat raskausviikot ja olen hengessä mukana! Sinä vain luultavasti ehdit saada oman pienokaisesi syliin aiemmin, sillä uskon, että tämä meidän mötkylä viihtyy masussa pitempään kuin tuo 2.1, jolloin teillä on sektioaika. Mitään tuntemuksia lähestyvästä synnytyksestä ei täällä ole, korkeintaan väsyn aiempaa helpommin ja kävelystä on tullut aikamoista lyllertämistä muutaman viime päivän aikana.
      Täälläkin on tosi liukasta ja vaikka eilen olin kävelylenkillä nastalenkkareissa, meinasi silti lipsua. Tänään olikin niin kamala tuuli, että jäin suosiolla sisälle, enkä lähtenyt ulos liukastelemaan.
      Raskausarpia ei ole tässä raskaudessa tullut, tai korkeintaan ehkä pari aivan pikkuruista navan yläpuolelle. Olen ahkerasti rasvaillut ihoa, mutta silti välillä kiristää niin kamalasti, että tuntuu kuin nahka repeäisi tuhannen päreiksi.
      Huomenna olisi neuvolakin iltapäivällä ja vaaka voi näyttää aika "hauskoja" lukemia viime viikkoiseen verrattuna, kun on tässä tullut nämä joulunpyhät syötyä kaikenlaista jouluruokaa ja ennenkaikkea suklaata:)
      Ainakaan ruokahalu ei ole täällä kadonnut mihinkään..päinvastoin.

• geisla

väsynyt, väsynyt ja väsynyt.... ihan uskomatonta.... syön rautatabletteja mut en tiä mikä tässä väsyttää... tänään on helpompi laskea tunnit kun olen ollu hereillä kun nukkunut... huh huh...

olen jo niin väsynyt tähän raskauteen, kipuihin, yövalvomisiin jne jne.... ärsytti kieltämättä kun velipoika ja sen vaimo huikkas puoliks leikillään eilen että "itseppä olet halunnut" ja näinhän se on mutta sehän on tietty puolitotuutta! lapsen haluan mutta en näitä hirveitä loppuraskauden vitsauksia...

saas nähdä kauanko pitää vielä odottaa. ens viikon keskiviikkona on LA ja voi taivas jos tämä vielä menis yli ajan... puuh...

no lähen TAAS nukkumaan... öitä kohtalotoverit...

• Nugaa

Joulu ohi, ihanaa oli :) Kyllä masuasukki sai paketteja :D Ihania vaatteita ja sitterin ym. Huomaa että on ensimmäinen lapsenlapsi molemmille.

Minulle on tullut raskausarpia mahaan, navan ympärille.. aivan kuin hämähäkinseitti!! ruman näköistä, mutta en jaksa stressata siitä, kai ne pois lähtee tai ainakin haalistuu..

Itsekkin olen lopen kyllästynyt tähän odotukseen, närästykseen, lyllertämiseen ja huonosti nukuttuihin öihin... blaah!!!

Ja uusi vaivakin iskenyt. ALAVATSAN KAMALA KUTINA,,, siis aivan navan alta, alkoi eilen aamulla ja jatkuu vain.. Luulin jo että raskausmyrkytys iski ,mutta kun ei muita oireita.. Neuvola torstaina että kai selviää...

Vielä 8pvä laskettuun,,, ihanaa

• Nos

Kirjottelen tänne vähä harvemmin mut ajattelin vähä päivitellä tilannetta..
      Täällä 37 5 ja toivon kovasti että masuasukki malttaii pysyä viel 5pv masun sisäpuolella :)

Marraskuussa mietin että pakkaan sairaalakassin joulukuussa no enpä ole vieläkään sitä tehny ehkä tänään?! :D

Raskausarvista kuulun kans ikävä kyllä niiden joukkoon jotka saa arpia helposti ja masu on TODELLA ruma. Kun en ajattele asiaa niin kaikki on hyvin joskus jään peilin eteen katsomaan miltä se masu näyttikään enkä itseni vuoksi harmittele (tai no ehkä vähä) mut lähinnä mietin mitä mies ajattelee.. No ei kuulemma haittaa jaa-a.. No kyllä se masuasukki on näitten arpien arvonen :)

Tänään kävin neuvolassa kaikki on oikein hyvin ja edellisellä kerralla kävin lääkärin luona, kohdunsuu oli pehmentynyt ja kiinni, pituus 2cm eli oli edelliseltä kerralta lyhentynyt 1cm. Neuvolassa kysyttiin onko supistellut kun oli lyhentyny mut en ole mun mielestä huomannut että olis supistellut ku yksittäisiä kertoja. Vielä kun malttais pysyä sisällä.. :)

• Adelean

Myös täällä joulunjälkeinen elämä koitti neuvolakäynnillä, kaikki muuten hyvin mutta tänään vihdoin selvisi mitenpäin vaaveli tuolla on - ja minun tuurillanihan se sitten tietysti osoittautui olevan perätilassa. Nyt sitten odotellaan kutsua äitiyspolille, saapa nähdä mitä siellä selviää, ryhdytäänkö vauvaa mahdollisesti kääntämään jotenkin vai onko minullakin edessä sektio.

Hyvä kuitenkin, että asiaa nyt ruvettiin selvittämään, viikkoja tällä hetkellä 37 4 joten on tässä hetki aikaa sulatella uutisia, ovat ne sitten lopulta mitä hyvänsä. Vähän tietysti pakka on sekaisin pään sisällä tällä hetkellä, mutta kun asia ei kerran ole omissa käsissäni niin koitan olla murehtimatta turhia.

Raskausarpia on minullekin muutama ilmestynyt vatsaan, navan alapuolella molemmilla sivuilla on muutamat 2-5cm mittaiset raidat. Olen niitä rasvaillut viimeisen kuukauden verran apteekista ostamallani Scagel -arpigeelillä, tuntuu että se on vähän tasoittanut niitä eivätkä ole enää niin koholla ja punaisia kuin alkuun olivat (samalla myös ihon kutina- ja kirvely/kiristysoireet ovat mukavasti helpottaneet!), mutta käsittääkseni tuota rasvailua saa kyllä jatkaa aika kauan jos mielii että ne kunnolla tasoittuvat. Varsin arvokkaita nuo arpigeelituubit, joten pistää tietysti miettimään miten paljon niiden hoitoon haluaa sitten satsata kun niitä kuluu useampi putkilo kuitenkin.

Joku taisi kysellä ikää täällä jossain vaiheessa, minä olen 30v. ja tämä on minulle esikoinen, mieheni on 10v. vanhempi ja hänellä on kaksi lasta aiemmasta liitosta - ihanasti hän on kuitenkin innoissaan myös tästä pienokaisesta, sanoo että esikoisen odottamiselta tämä hänellekin tuntuu kun edellisten syntymästä on jo sen verran aikaa.

• Tammi12

Ei ole aikoihin tullut kirjoitettua tänne, mutta nyt aattelin loppu kuulumisia kertoa.
      Olen tosiaa ollut koko raskauden sairaslomalla, tuntu ihanalle ku alko äitiyslomma ni tuli tunne et nyt saan ihan luvan kanssa olla kotona :D
      Viikkoja on nyt 37 3.

meinasin jo sunnuntaina lähteä synnyttämää ku aatto iltana alko tulee supistuksii epäsäännöllisen säännöllisesti ja jatkuvat sunnuntai päivälle asti, mut sit loppuvat ja nyt ei oo ollu muita oireita ku et limatulppa on alkanu tulee pikkuhiljaa pihalle jos ei tullu jo kokonaa tos aamulla, toivon et ei tullu kokonaa koska edellisen kanssa lähdin samana iltana jo synnyttämään :)

Sais pikku kaveri viel viikon pari ootella tuol masussa, on neuvolatädin mielestä siro viikkoihin nähden ni vois kasvaa vielä vähn aikaa.
      Huomenna olis lääkäri, mielenkiinnolla odotan mitä lääkäri löytää, tekivätkö joulun supistukset jo jotakin :)

Ikää kun joku kyseli, niin olemme miehen kanssa molemmat 26-vuotiaita ja toinen lapsi tulossa :)

• tammikuu-83

täällä käytiin tänään äitipolilla keskustelemassa tulevasta sektiosta...ja mieli on nyt paljon varmempi..perjantai aamuna mennään sairaalaan 6.30-6.45..ja sitten vaihdetaan vaatteet ja odotetaan ollaanko ensimmäisiä vai mitenkä...nyt alkaa olla aika jännät paikat=).. pitää päivittää tänne sitten kuulumisia vaikka puhelimella että kumpi sieltä tulla pötkähti.

• geisla

tammikuu-83:
      voi vitsi miten jännää... oisin oikeasti tosi mielellään sun asemassa! :D minusta tämä odottelu käy välillä ihan sietämättömäksi... huh huh... saas nähdä millon meillä tulee lähtö...

paljon onnea teille perjantaille, ilmoittelehan sitten kumpi sieltä tuli! ;)

• Nugaa

Tsemppiä tammikuu-83, huomenna se sitten koittaa :)

Täällä 39 1 ja olisin itsekkin valmis jo synnyttämään..Alkaa tämä maha jo ottamaan pähän sekä jatkuva ähinäpuhina kun tuntuu ettei jaksa edes liikkua.. Saatika mitään muuta tehdä.

Viime aikoina olen nähnyt ihmeellisiä unia vauvasta ja synnytyksestä.. Myös painajaisia, esim. laitoin vauvan pöydän alle,ja unohdin sinne =o.... Synnytyksestä että olen synnyttänyt vain pienen tipan.. Huh, varmaan alitajunta tai jotain.. Kamala vaan herätä tuollaiseen.

Taas lähdössä lääkäriin ja labraan kun päänsärkyä ja kutinaa..

• ellef.

Tääällä on jännät paikat kaikilla.

Mä oon valvonu koko viime yön. 2 päivää tullu ruskeaa vuotoa ja nyt kipuilee maha? Luin netistä, että tuo ruskea vuoto enteilis synnytyksestä..?! Sanokaa jos oon väärässä.
      Ajattelin soittaa kohta neuvolaan, kun se aukeaa.

Ei olis montaa päivää sektiopäivälle, toivottavasti nyt ei viel syntyis...

• ellef.

Nyt selviski, että limatulppahan se oli.
      Eli nyt tässä kotona tarkkailen, että milloin alkaa kunnolla supistaan.
      Alamahaa jomottaa inhottavasti. Minusta ihan tuntuu, että vauva syntyy joulukuun puolella.. huh...

• geisla

sama täällä. on kipuillu koko päivän ja semmosta menkkamaista kipua. nyt kun sitten en ole ns. odottanu että "syntyis nyt pian et tulis ens vuoden puolella" niin nyt sitte alko varotteleen oikeen tosissaan.

ellef: mulla tuli n. pari viikkoa sitte ruskeaa vuotoa ja soitin ja kysyin siitä ja mulle sanoivat kans että kun limatulppa tullu kerran ulos/tulee pikkusen koko ajan niin se on siitä se ruskea vuoto kun on niin paljon pieniä verisuonia siellä et se on siitä se ruskea väri. ns. vanhaa verta.

no tulis typy tänään ettei uudenvuodenaattona!!! :-O

• Tammimamma78

Onnea matkaan Tammikuu-83! Täälläkin ollaan hengessä mukana ja tsempataan kovasti! Jännät paikat on teillä muutamalla muullakin. Jännä nähdä, miten moni ehtiikään synnyttämään vielä tämän vuoden puolella.
      Täällä meinasi olla ti-ke välisenä yönä aika jännät paikat. Klo 21 maissa alkoi supistella ja särkeä todella kovaa selkään, alavatsaan ja reisiin ja pohkeisiin. Lisäksi oksennus nousi suuhun monta kertaa ja vessassa ravasin parikymmentä kertaa muutaman tunnin sisällä.
      Sattui vielä olemaan se myrsky-yö, jolloin sähköt oli poikki ja täällä istuin ja ähisin pimeässä jumppapallon päällä keinutellen ja pelkäsin, että jos tosiaan pitää lähteä sairaalaan siinä kamalassa kelissä. Neljän maissa aamuyöllä vihdoin helpotti ja pääsin nukkumaan. Eilen ei sitten ollutkaan yhtään mitään tuntemuksia ja viime yökin meni tukkina nukkuen. Tänään on taas supistellut enemmän, mutta kävin kuitenkin 45min kävelyllä ja koetan jaksaa vielä kuntopyöräillä illalla. Muuten ei ole mikään kamala vimma enää liikkua, mutta veritulppariskin takia pitää yrittää. En jaksa koko aikaa pitää niitä aivan kamalan inhottavia tukisukkahousujakaan, jotka puristaa ja kiristää.

• Adelean

Täältäkin viime hetkien tsemppaushenkeä Tammikuu-83:lle :) Huomenna tähän aikaan teillä onkin sitten jo ihana pikku tuhisija ihmeteltävänä!

Minullakin huomenna jännä päivä, kutsu äitiyspolille tuli ja huomenna puolenpäivän jälkeen sitten pitäisi mennä sinne tutkittavaksi, saa nähdä mitä siellä selviää.

Tiistai ja eilinen oli täällä aika rankkoja päiviä, pikkuinen on ollut kovin levoton ja liikehtinyt paljon ja se on aiheuttanut minulle tosi epämukavaa oloa, lähinnä sohvalla/sängyllä makailuksi meni molemmat päivät. Jouluruokien ja liikkumattomuuden myötä myös ummetus paheni eikä se luonnollisesti oloa yhtään helpottanut, Movicolin kanssa onneksi sain taas masun toimimaan niin olo on todella paljon parempi.

Vähän kyllä jo jännittää, tapahtui mitä tapahtui niin eipä meillä kenelläkään taida enää montaa hetkeä olla ennenkuin pikkukäärön syliin saamme :) Jaksamisia kaikille loppumetreille!

• tammikuu-83

koira viety hoitoon ja ajatukset ollu tänään kyllä ihan jossain hako teillä.. nyt kotiin vielä pakkaamaan ja kymmeneen asti saa syödä,sitten pitää ottaa mahaa neutralisoiva lääke ja lopettaa syöminen. se on sitte huomena menoa 6.30 oltava sairaalassa. mieli on rauhallinen ainakin nyt, kun sais yöllä vielä nukuttua.. mutta palaan päivittämään alku vuodesta sitten kumpi tuli ja miten muuten meni..moi kaikille ja koittakaa jaksaa vielä muutamat päivät.

• Äippä-84

Täältä löytyis vielä odottaja tammikuulle 2012,jos hyväksytte joukkoon? odotan toista lasta,esikoinen täytti nyt joulukuussa 2 vuotta,sulonen tyttö :) Kovasti jo odotellaan koska toinen päättää pullahtaa ulos,merkkejä jo aika paljon ilmassa,laskettuaika ois 8.1 eli rv 38 4 menossa :)

Äippä-84

• geisla

tervetuloa äippä-84 mukaan jännäilemään! :)

mulla kans toinen lapsi tulossa, esikoinen täytti 2 syyskuussa, poika ja nyt ois lääkäreitten mukaan tyttö tulossa. :)

nyt on vuorokauden putkeen kipuillu paljon mutta ei mitään sellaisia oikeen rajuja kipuja mutta sen verran että uni oli sitä ja tätä. ja tokihan esikoinen sitten heräsi poikkeuksellisesti ennen kukon laulua.. eli tässä istutaan aamukahvilla ja herätty on jo 4.30... eli päikkärit tiedossa jos ei lähtö tuu ennen sitä.

tänään 39 1 ja huomenna uudenvuodenaatto.. voi itku jos tulee huomenna?! mutta pääasia et kaikki menee hyvin. typyhän sen päättää koska tulee...

• Nugaa

Täälläkin kipuiltu, mutta limatulpaa en ole huomannut, luin jostain että ei kaikki sitä edes huoma..
      Supistuksia tulee ja myös pistäviä mahakipuja..
      Eilen alkoi myös verta vuotamaan nenästä, mistä lie johtuu..

Laskettu aika lähestyy ja kyllä jännittää jo.

Mitäs oireita teillä on lähestyvästä synnytyksestä`? Muuta kuin supparit.

• ellef.

Saa nähdä onko tammikuu-83 jo saanut pikkuisen syliin =) Aamusta yleensä kyl leikkaavat!

Tervetuloa mukaan Äippä-84 =)

Täällä 38 6, ja 3 päivää tullut sitä limatulppaa?! Keltasen ja ruskeen värin sekotusta. Menkkamaisia kipuja siitä lähtien, ja vähä ehkä voimistuneet. Maha on kivikova kokoajan.. Täällä jännätään kans, että syntyykö just uuden vuoden aattona. Tietysti just huomenna, kun on viimeinen päivä. =)
      Täällä on maha ihan sekasin, ihan löysällä.. sekin taitaa enteillä, että vauva syntyy pian.

Laukkua pakkailin viime yönä, tuli yhtäkkiä yöllä olo, että jos en kerkeekkään. No tietty mies tuo laukun sit sairaalaan..

Äsh, itsellä on saunalahden liittymä, ja en aina pysty lähettää kirjoittamaani juttua :/ Joku Ip-osoite ongelma..

• Äippä-84

Kiitos kiitos :) Mulla on nyt sellanen tilanne,että lähtö on vissiin tänään,yöllä supisteli muutamaan kertaan oikeen kunnolla ja nyt aamusta kun sängystä nousin niin alko valuttaan lapsivettä niin ainakin luulisin,sitten on kumminkin väärä hälytys ;),supistuksia ei tällä hetkellä,aattelin tässä nyt viä ottaa ihan rennosti kotosalla,käydä suihkussa ja viettää vielä hetkisen aikaa tyttären kans ennen kun säntään sairaalaan. Toisaalta oon vähän harmissani kun ei pysy sisällä tonne tammikuun puolelle asti,niin oisin toivonu,mutta eihän tälle mitään mahda jos on tullakseen viä tän vuoden puolella,kunpa kaikki vaan menis loppuun asti hyvin ja vauva syntyis ihan terveenä :) Jännä kyllä odottaa,että kauanko tämä synnytys mahtaa kestää,esikoinen tuli kumminkin vauhdilla,ei mitään oireita alkavasta synnytyksestä,sitten laskettuna päivänä aamu kuudelta meni vedet ja neiti oli rinnalla 12.02 eli 6 tuntia vesien menon jälkeen synty :) Tästä onkin sitten jo viikon ollu erilaisia oireita mistä tiesin,että taitaa lähtö olla lähellä,viime perjantaista lähtien on lähteny limatulppaa,välillä ollu rusehtavaa välillä vaaleenpunasta,eilen lähti sellanen sormenpään kokonen klöntti,on supistellu muttei mitenkään säännöllisesti,alapää ollu pari päivää aivan hellänä,ei pysty istuun eikä käveleen kunnolla,sellanen tunne kun pää ois jo tulossa,vatsa ollu sekasin koko viikon,verenpaine oli nyt keskiviikkona vähän koholla kun neuvolassa kävin ja tosiaan valkkaria tullu aivan järkyttävästi,luulinkin joka kerta kun housut kastu,että nyt valuttaa lapsivettä,voihan se kyllä nytkin olla vaan sitä valkkaria jossa seassa veriviiruja,jotenkin en vaan siihen uskois,voin toki olla väärässäkin,no sen näkee tässä päivän aikana jatkuuko valuttelu vai ei. Tällänen tarina,en sitten montaa tuntia ehtiny tällä sivustolla oleskeleen jos tosiaan meinaa vauva pihalle pyrkiä :) tuun sitten ilmotteleen ens vuoden puolella miten meni ja kumpi tuli. Oikein paljon jaksamisia muille odottajille ja hyvät uudet vuodet :)

• tammikuu-83

Tyttö vauva syntyi tänä aamuna 8.31 3410g, 48cm. Reipas pieni neiti. Nyt itellä menee toipumiseen aika mutta mukava oli kokemus ja kaikki on hyvin.

• tammikuu-83

Tyttö vauva syntyi tänä aamuna 8.31 3410g, 48cm. Reipas pieni neiti. Nyt itellä menee toipumiseen aika mutta mukava oli kokemus ja kaikki on hyvin.

• geisla

tammikuu-83 PALJON ONNEA!!! ihanaa! :) ja ihanaa että kaikki meni hyvin. sinun kohdalta jännääminen ja odotus ohi. nyt voit nauttia typykän kanssa uudesta vuodesta! halit!

• Adelean

Tammikuu-83 - paljon onnea pienen tytön vanhemmille! :) Voimia omaan toipumiseesi myös, mutta ennen kaikkea ihanaa tulevaa vuotta teille perheenä, nauttikaa!

Minun päiväni oli myös varsin jännittävä ja hämmentävä. Kävin äitiyspolilla ja ultrassa varmistui, että perätilassa tuo masuasukki edelleen tiukasti on eikä siitä mihinkään suostunut kääntymään pienellä avituksella. Aina tietysti pieni toivonkipinä on että kääntyisi vielä itsekseen mutta epätodennäköistä tuo taitaa olla näin kun 38vk on täynnä.

Pääsin kuitenkin nyt lantion magneettikuvaukseen, mikäli lantionleveys riittää niin kuulemma alatiesynnytystäkin voisin yrittää perätilasta huolimatta jos itse tahdon. Lähiaikoina on siis paljon pohtimista kun yritän punnita mikä olisi paras vaihtoehto niin vaaville kuin itsellenikin.

...ja harmi kyllä ultrassa ei edelleenkään näkynyt kumpaa sukupuolta vaavi on, saamme siis jännittää sitäkin loppuun asti. Täällä ei vielä sen kummemmin oireita lähenevästä synnytyksestä, tämän päivän tutkimusten mukaan kohdunsuu on pehmennyt mutta vielä täysin kiinni eikä limatulpasta ole kyllä ollut minkäänsorttisia merkkejäkään. Taitaa siis minulla mennä joka tapauksessa tuonne lasketun aikani tietämille tämä, oli sektio tai alatiesynnytys...

Mutta tsemppiä teille Äippä-84, ellef Nugaa ja Geisla, H-hetki tuntuu teillä olevan käsillä ihan lähipäivinä (ellei Äipällä ollutkin jo!) :) Tulkaahan sitten kertomaan kuinka sujui!

• Nugaa

ONNEA tammikuu-83, loistavaa että kaikki meni hyvin.. On varmaan nyt hieno tunne :)

Itsekkin jo melko levottomana odottelen poikaa syntyväksi :)

Aikamoinen matka ollut tämä 9kk kun muistelee taaksepäin aikaa... Tunteet ovat ainakin tullut koettua laidasta laitaan..:)

Luulen että ensivuoteen menee oma synnytys ja hyvä niin :)

Mutta IHANAA UUTTA VUOTTA MUILLE ODOTTAJILLE, kohta on aivan uudet kuviot :)

• tammikuu-83

Tänään jo pikkusen nousin sängystä ja kävelin pikkusen aristaa kohtua ja ihan suorassa ei voi kävellä mutta muuten kaikki ok .tyttö nukkuu koko ajan mutta niinhän ne vasta syntyneet taitaa tehdä. Illalla katsotaan sairaalan ikkunasta jos näkys raketteja.

• ellef.

Onnea tammikuu-83 :) IHANAA !!! Hyvä, kun kaikki meni hyvin. Tulehan vielä myöhemmin kertomaan, jos joudat.

Adelean: Sulla on kyl miettimistä tuon synnytyksen suhteen. Mä en tunne itse ketään joka olis synnyttänyt perätilassa.. mun kaveria valitsi heti leikkauksen.Toivottavasti vielä vauva kääntyisi.

Kävin lääkärissä perjantaina, ja auki oli 1,5cm. Limatulppa tullut tiistaista lähtien.. Maha kipuilee.
      Tämän päivän toivoisin nopeasti olevan ohi, niin päästään tammikuun puolelle :)

Hyvää ja onnellista uutta vuotta teille kaikille ihanille =)

• Heips kaikille. Itellä ollu joulu aatto illasta asti kipuiluja iltasin ja koko viime viikon aivan tukala olo. Erehdyin sit menee perjantaina ale myynteihin ja väistellä kaikkia kärryillä liikkujia ku päälle vaan meinasivat tulla ja törmäillä. Olin ihan kaamean väsyny ku sieltä vihdoin ulos pääsin =( Eilen sitten en pystynyt yhtään seisoo paikallani 5min kauempaa, kun jo alko sattumaan ja miehen sisko nauro et ei helkutti joko täs saa synnäril lähtee...Kattelin sit raketteja vaan ikkunasta. Vessassa oon saanu alkaa juosta vähän väliä ja myöskin turvotusta nyt sitten aamusta iltaan ja yölläkin. Koiratki joutuu tyytyy pihalla olemiseen ( vapaana ), kun en lenkille kykene. Noh onneks on iso piha millä riekkua...Ja masu asukki riehuu myös ihan hirveesti....Mitäköhän täst tulee? Noh täytyy vaan todeta et ihmeen vähällä oon päässy näiden raskaus vaivojen kans jos nyt vasta alkoivat ja LA 22.1. Maanantaina ois sit neuvola...ja sielläkin ilmeisimmin sit joku tuuraaja ( toivottavasti ei se sama joka kesällä oli ku hoono soomi ja mihinkään kysymään ei vastausta saanu ja nyt todella toivon et ois sentään joku joka osais vastailla johonki ). Ja nyt vasta alkaneet nää " känkki kohtauksetkin". Pyydän anteeksi jos ritinäni jotakuta nyt ärsyttää. Hyvää Uutta Vuotta 2012 ja onnea masuasukeista kohta ne tulee yksi kerrallaan ja onnea Tammikuu-83 olet ensimmäinen käärön saanut =D

• ellef.

39 1

Huomenna sektiopäivä ja jännittää kyllä nähdä pikkuinen :) Toivottavasti kaikki menisi hyvin. Ajatukset ovat ihan sekaisin!
      Tulen sitten ertomaan tänne vauvasta, kunhan sitten joudan :)

Rakkauden täyteistä ja onnellista uutta vuotta teille kaikille

• Tammi12

Viikkoja ois nyt tasan 38 :)
      Limaa on irronnut monta päivää pikkuhiljaa, veikkaan että on limatulppaa, tänään on nippailut alapäästä koko illan tuntuu ku joku tunkis nyrkkii jo ulos :D
      Kovasti oottelisin jo et jos vaik pääsis synnyttää :)

Tammikuu-83:lle onnea kääröstä!
      Ja mukavia loppu odotus hetkiä kaikille :)

• Adelean

Ellef, kovasti tsemppiä huomiselle, varmasti jännittää! Pidän peukkuja että kaikki sujuu siellä hienosti, jäämme odottamaan tulevaa päivitystäsi vauvan strategisista mitoista ym. :)

Tammi12, hyvin kyllä jo enteilee sinullakin lähenevää H-hetkeä, viime hetken tsemppailuja sinne myös! Täällä menossa 38 2 eli aika samoissa mennään, minulla ei vain vielä tunnu oireilut mitenkään - tosin nyt kun tiedän että tämä on perätilassa niin olen ihan tyytyväinen että saan vielä hetken aikaa pohtia vaihtoehtojani synnytystapaan liittyen.

Ihanaa alkanutta vuotta kaikille muillekin!

• Äippä-84

Noniin,kotona ollaan vauvan kanssa,pienen sellaisen. Pikku prinsessa syntyi eilen aamulla kello 5.40 mitoin 46cm ja painoa 2860g :) äiti niin happy vaikka täytyy kyllä sanoo,että sattu ja niin maan penteleesti,vauva tuli niin vauhdilla etten ehtiny saamaan yhtään mitään kipuihin vaan synnytin sitten luomuna.Synnytyksen kesto oli 2h 22min ja ponnistus vaihe kesti 1min. Nopeeta oli onneksi sitten kumminkin ohi vaikkakin nämä jälkisupistukset on tosi kivuliaita :( ei tullu onneksi yhtään mitään repeemiä,ainoastaan iho meni vähän rikki virtsaputken vierestä,joten vessassa käydessä kirvelee,mutta siitäkin selviää käsisuihkun avulla :) Ihanaa olla nyt kotona! Ja vauva synty siis rv 38 6.

• geisla

onnea äipälle! aina yhtä ihana kuulla näitä tarinoita että vaavi on maailmassa ja kaikki hyvin! :)

pikkuruiselle onnea elämän alkumetreillä! :)

• Nugaa

Onnea Äippä-84 :) Kotiuduit tosi nopeasti, varmasti mukavaa :)

Itse yritä etsiä lähestyvän synnytyksen merkkejä :D Mutta eipä noita enään juuri näy... Laskettu aika olisi ylihuomenna :)

Tsemppiä Ellef sinulle ja tules kertomaan kuin meni :)

• Adelean

Äippä-84, kovasti onnea teidän perheeseen :) Hyvää alkanutta vuotta ja pikkuprinsessalle onnellista elämän alkua!

Täällä odotellaan kovasti lantion magneettikuvauksen tuloksia ja parin tunnin päästä pitäisi neuvolassakin mennä käväisemään, toivottavasti saisi vähän lisää eväitä synnytystavan pohtimiseen näistä.

• Tähän hetkeen mennessä ainakin kaksi vauvaa siis eli ONNEA Äippä-84 sekä tammikuu-83! Ja voipi olla, että tänään voi toivottaa sitä samaa myös elleF:lle. Hassua ajatella, että ensimmäinen lapsi on jo kotona ja muita pitäisi ruveta ilmaantumaan ihan koska vain! Ja varmasti jokainen tällä palstalla vieraillut on pitkään ja hartaasti odotellut näitä aikoja.

Äippä-84: Onneksi et saanut pahoja repeämiä, kun lapsi tuli ilmeisen vauhdikkaasti. Eipähän tarvinnut kärvistellä vuorokautta tai ylikin synnytyksen kanssa. Voit sitten myöhemmin ajan kullatessa kivuliaat muistot, kertoilla olevasi niin kova sissi, ettei mitään dopinkejä tarvita =)

Muilla näköjään tullut hieman ennen laskettua kääröjä maailmaan. Meillä näyttäisi menevän ylitse. LA olisi tänään, eikä vaikuta siltä, että lähtö olisi mitenkään välittömästi. Maha ja lantio on kipeät, mutta niin ovat olleet jo viikon verran. Semmoista tasaista menkkatyyppistä kipua, eikä supistuksia. Sikäli kun osaan enää erottaa supistukset lapsen liikkeistä. Kun molemmat vihlovat jossain tuolla häpyluun takana.

Adelean: Sinulla on kyllä todella jännät paikat. On noita kuulemma syntynyt ihan ongelmitta nuritte päin, mutta sektio on kyllä monen valinta tuossa tilanteessa. Päätät sitten kummin hyvänsä niin onnea sitten tositilanteen koittaessa!

• Adelean

Tulokset magneettikuvauksista ratkaisivat meidän tilanteen - jos olisi normaalisynnytys niin tilaa alatiesynnytykselle olisi hyvin ollut mutta kun kerran perätilassa köllöttelee niin sektioon mennään. Toisaalta helpottavaa, että päätös tuli ammattilaisen tekemänä eikä tarvitse itse pähkäillä riskejä eri valintojen välillä.

Päiväkin on nyt tosiaan päätetty, 9.1. pitäisi meillä olla pieni ihme ihailtavana :) Jännittävä viikko edessä kaikin puolin!

• Tammi12

Täällä käytiin tänää neuvolassa ja vielä äippäpolilla varoiksi tarkastettavana päänsäryn ja näköhäiriöiden takia, ei ollut mitään huolestuttavaa, pitää vaan malttaa huilata ja odotella synnytyksen käynnistymistä, oli jo 2cm auki eli lähtö saattaa olla milloin tahansa, näköjään ne kivuttomatkin supistukset on saanut jotakin aikaiseksi vaikkei niitäkään säännöllisesti ole ollut :)

Onnittelut jo käärön saaneille!!

• Tammimamma78

Valtavan paljon onnea pienten tyttöjenne syntymän johdosta Tammikuu-83 ja Äippä-84 ! Ihanaa varmasti aloittaa uusi vuosi pikkuisen kanssa:)
      Ellef.: Sinullakin on varmasti jo vauva kainalossa:) Täällä innolla odotetaan kuulumisia! Täälläkin muuten Saunalahden liittymä ja viestit tulee perille miten sattuu. Inhottava asia tämä jaettu ip-osoite: jos joku saman ip:n alla oleva kirjoittaa keskusteluihin jotain asiatonta, tulee kaikille muillekin kirjoitusesto.Nytkään en ole viimeiseen viiteen päivään saanut viestejäni tulemaan läpi. Epäreilua.
      Adelean: Hyvä juttu, että päätös sinun synnytyksen suhteen on nyt tehty ja pääset valmistautumaan vauvan tuloon. On varmasti jännät paikat, mutta enää hetki, niin sitten sinunkin odotus palkitaan parhaalla mahdollisella tavalla:)
      Nyt ollaan jo tukevasti vuoden 2012 puolella, joten ihanaa ja vauvantuoksuista tätä vuotta kaikille teille ? Täällä on nyt sellainen tunne, kun on rv 39 5, että heittämällä mennään reilusti yli lasketun ajan. Muutaman päivän ajan on ollut suht paljon supistuksia ja "menkkakipuja", sunnuntaina illalla jopa ihan kellotinkin kipeitä supistuksia, joita tuli 5min välein, mutta loppuivat aika nopeasti. Nyt taas ei muutamaan päivään mitään tuntemuksia. Itse asiassa pari päivää on ollut niin loistava olo, että tuntui, etten raskaana olisi lainkaan ja olen saanut tehtyä kamalan paljon kaikkea mahdollista siivouksesta lenkkeilyyn ja jopa zumbaan:)
      No vaikka menisi yliajallekin, niin kamalan pitkä odotus ei joka tapauksessa ole enää edessä, kenelläkään meistä. Tosi nopeasti onkin tämä raskausaika mennyt. Toivon vain, ettei pikkuisen vauva-aika kiitäisi ohi yhtä nopeasti!

• Nugaa

Laskettuaika tuli ja meni ja poitsu se pysyy mahassa.. Saas nähä kauan.. Olin jo varma eilen,että lähtö tulee, sen verran pisti ja suipisti, mutta ei!!!

Tänään neuvola, niin saas nähdä mitä sanotaan.

Minulle kaikenlisäksi ilmestynyt ihottumaa koko vartaloon, todella kutiavaa..

Minulla myös nyt pirteä ja loistava olo,että täytyy hyödyntää ja lähteä lenkille :)

• Tammimamma78

Pitihän tässä kalkkiviivoilla vielä tietenkin jotain sattua! Olin iltapäivällä kuopuksen kanssa ulkoilemassa ja vedin poikaa stigassa meidän pihatiellä. Yht´äkkiä naapurin koira juoksi täydellä vauhdilla meitä päin ja kun väistin koiraa, kaatua mäjähdin suoraan selälleni tielle. Onneksi kuitenkin selälleni, enkä mahalleni. Onneksi ei tainnut kuitenkaan käydä mitään, koska verenvuotoa tai poikkeavia kipuja ei ole ollut ja vauva on liikkunut myös melko vilkkaasti illan aikana. Ainoastaan rannetta, olkapäätä, nilkkaa ja takapuolta vähän särkee. Eniten tässä harmittaa, kun 2 päivää ennen laskettua aikaa menen kaatumaan tuolla lailla. Ennenkin on tuo kyseinen naapurin koira aiheuttanut harmia, kun kuopuksen ollessa vauva, juoksi suoraan päin meidän vaunuja, ei siis juossut ohi, vaan mäjäytti suoraan päin. Mut jospa tästä tosiaan mustelmilla ja muutamalla kipeällä jäsenellä selvittäisiin.

• Geisla

Tyttö syntyi laskettunapäivänä eli 4.1. Ensimmäisen polton jälkeen lähdimme ja 1.5h ajomatkan aikana tilanne kehittyi kunnon jännitys näytelmäksi ja puoli tuntia sairaalaan tulon jälkeen oli typykkä jo ulkona. Kaikki hyvin. :-) 49cm ja 4095g.

• Adelean

Geisla, paljon onnea pienen tytön tuoreille vanhemmille! :) Hienoa että kaikki sujui lopulta hyvin, mutta varmasti oli jännittävä automatka!

Me kävimme eilen kuuntelemassa ohjeistusta maanantain koitosta varten, rauhoitti mieltä kun tietää mitä tuleman pitää. Kyllähän se sektio vähän hirvittää kun en ikinä missään muussakaan leikkauksessa ole ollut mutta pääasia tietysti on että saadaan vauva maailmaan mahdollisimman turvallisesti. Täytyy vain toivoa, että omakin toipumisprosessi sujuisi hyvin niin olisi mahdollisimman paljon energiaa suunnattavaksi vauvanhoitoon. Onneksi mieheni pystyy pitämään isyyslomaa heti niin on ainakin yksi toimintakuntoinen heti alusta lähtien.

Jännitystä silti kyllä riittää, taitaa pikkuinenkin olla jo vähän levoton kun viime päivät (ja välillä yötkin, edellisyö meni lähes täysin valvomiseksi) on ollut todella paljon liikkeellä, tuntuu että koittaa tulla läpi mahanahkasta vaikka väkisin. Saapa nähdä onko tämä tyttö/poika masun ulkopuolellakin yhtä levoton :)

• Tammi12

Onnea Geisla vauvasta!!!!

Itsellä lähti liimatulppa aamulla ja jos menee samalla tavalla kun edellisen kanssa niin illalla voisi olla lähtö :)

Joten odotellaan mitä tässä alkaa tapahtumaan :)

• ellef.

Toimiskohan tämä nyt. Mulla on saunalahden liittymä, ja en saa aina lähetettyä viestiä :/

Eli meille syntyi 2.1 pieni suloinen poika. 3560g ja 49cm. Tuota pientä ihanaa pakkausta vois vain katella ja ihastella päivästä toiseen. Sektio meni hyvin ja muutenkin vauvalla kaikki ok.

Kirjoittelen myöhemmin lisää :)

Onnea myös Äippä-84 ja geisla :)

• ensari

Täällä viikkoja 35 4, la. olis 6.2, mutta tiistaina kolmannella lääkärikäynnillä lääkäri huomasi tutkiessaan, että kohdun kaula on enää 1cm ja paikat pehmeät. Lääkäri totetsi ettei tule pysymään sisällä loppuun asti. Näillä näkymin tulee siis tammivauva.
      Hätäisenä ihmisenä sänky on ollut laitettu jo viikolta 17 lähtien.. :D Sairaala varten laukut pakkasin n. viikolla 30.

Äidin laukkuun pakkasin:
      Imetysliivit x 2
      liivinsuojukset
      Imetyspaitoja x 2
      collegehousut
      farkut
      sukkia
      alushousuja
      siteitä
      harjan
      shampoon hoitoaineen
      perusvoidetta
      kännykänlaturin
      kameran
      hammaharjan tahnan
      deudorantin
      rintakumit
      käsilaukkuni jossa on: äitiyskortti, huulirasva, lomapakko, kalenteri ja kynä

Vauvan laukkuun pakkasin:
      Bodyn koko 56
      potkupuvun koko 56
      villatakin villahousut koko n. 68-74
      villasukat
      sisätumput (ei saa raavittua naamaansa)
      fleace tumput ja töppöset
      kaksi puuvilla myssyä (laitan ne päällekkäin ja siihen vielä haalarin huppu päälle)
      tutti suojakotelo
      tuttinauha
      2 vaippaa
      harso
      kevyt toppahaalari koko 62

Kaikki siis valmista, nyt jännitetään koska pikku herra päättää maailmaan tulla.

• Nugaa

Täällä vk 40 3 ja ei vieläkään mitään tuntemuksia, nyt siis vinkkejä jos tiedätte mikä nopeuttaisi synnytyksen alkamista.. Tiedän kolme s mutta ei auta ei, ei auttanut edes lenkilläkäyty... huh Alkaa jo tuskaa olemaan..

Onnea kikille jotka vauvan jo ovat saaneet :) Itsekkin jo niin odotan...

• tammikuu-83

onnea kaikille vauvan saaneille. viestit ei tosiaan tule läpi kun joku on kirjoittanut asiattomia =(
      täällä vauvan kanssa hiukan yö nukkumis ongelima mutta yritän kovasti nyt päästä niistä eroon. muuten kaikki ok. kotikäynti olis ens tiistaina saas nähä onko tytöllä paino noussu kuin paljon maito ainakin maistuu..=)

• tammikuu-83

minnekkäs siirryttäs kirjotamaan me jotka jo lapsen saaneet ,vai jatketaanko täällä odottajien puollella..

• ellef.

Saunalahdella on joku ip-osoite ongelma, ja siksi viestit ei tuu tänne.. Ottaa päähän!

Olisi tosiaan mukava jatkaa kirjoittelua jossain muualla. Mutta missä? Vauvat 0-12kk? Ja kaikkihan meistä ei oo vielä pienokaista saanutkaan.

• Noniin pitihän tämä melkein arvata, että näin tässä käy. Ei auta lenkkeily tai mitkään S-listalta. Muksu on taatusti kaikkien aikojen mamman poika kun ei tule pihalle vissiin ollenkaan. Sukupuolta ei olla kysytty, mutta neuvolan täti sanoi, että tilastojen mukaan pojat ovat useammin myöhäsiä.

Menossa nyt 41 1 ja eilen viimeksi oli neuvola. Keskiviikkona menen uudelleen jolloin varataan yliaikakontrolli lääkärille. Tulee kuulemma torstaiksi. Ja jos ei mitenkään itsekseen rupia tapahtumaan niin sitten ensi viikon ma alettaisiin viimeistään kaynnistellä. Siinäkin saattaa kuulemma mennä sen neljä vuorokautta. (jos siis oikein huono tuuri sattuu)

Geisla: Onneksi olkoon sinne teillekin päin. Luin miehelleni tuosta teidän hieman kiireisestä synnytyksestä. Hän veti ihan valkoiseksi. Taitaa tulla hysteeriseksi koko mies. Jännittää enemmän kuin minä=)

Pitänee yrittää vain ajatella kaikkea ihan muuta ja pysytellä kivuista huolimatta hieman liikkeessä, ettei ihan paikalleen jäykisty. Helpottaakohan lantion ja issias-hermon kiukuttelut nopeasti synnytyksen jälkeen vaiko vasta ajan kanssa. Olisi ihana päästä kääntämään kylkeä sängyssä ongelmitta ja nukkumaan missä asennossa haluaa.

• Nugaa

fht0 täällä kanssa oikein mammapoika tulossa!! Rv 41 alkaa ja ei merkkiäkään mistään!! Ei auta ässät eikä punktiopisteiden painallus.

Yöt alkaa olemaan vaikeita ja muutenkin väsymys painaa jo tämän mahan ja odotuksen vuoksi.
      Ja yksi ärsyttävä asia vielä on se kun joka päivä joku soittaa "noh?,joko?" AARHG!! ei ei vieläKÄÄN.

Toivon että ei tarvitsisi itse mennä kynnistykseen,koska minun tuurilla se kestää sen 4 päivää...

Mutta toivotaan että pikkuiset jo syntyisi..

• No nyt se torstai sitten koitti ja myös se lääkärin tarkastus. Virtsassa sokeri, lapsivettä melkoisen reippaasti ja muksukin siellä neljän kilon rajassa joten sairaalaan jäin lääkkeellisesti kohdun kaulaa kypsyttelemään. Käynnistämällä taitaa tulla tämä meidän muksu pihalle.

Tyypillistä, että kaikille muille sanotaan sairaalasta, että mene kotiis odottelemaan ja minä sitten jouduin jäämään tänne... Terkkarikin oli ma sitä mieltä, ettei kannata mitään sairaalapakaasia ottaa mukaan kun ei sinne kuitenkaan jää. Toivottavasti tropit sitten toimii eikä tarvi ikuisuuksia täällä makoilla. Naapurisängyn nainen sanoi olevansa täällä jo kolmatta päivää, eikä vieläkään tapahdu mitään. Jaiks!

• Adelean

Täällä mentiin suunnitellusti sektoon 9.1. ja ennen puoltapäivää meille syntyi pieni poika, 3060g / 48 cm.

Sektio meni varsin hyvin ja siitä toipuminenkin on lähtenyt hyvin käyntiin, pääsimme pojan kanssa eilen kotiin ja ensimmäinen vuorokausi kotona on takana, varsin rauhallinen pikkuinen toistaiseksi, vaikkakin voisi valvoa enemmän päivällä ja nukkua yöllä ne pitemmät pätkät...

Tsemppiä teille yliajalle menneille, voin uskoa että masun kanssa alkaa olla rankat oltavat. Toivottavasti pian saamme lukea iloisia uutisia täältä :)

• tammimamma78

Meille syntyi viime sunnuntaina 8.1.12, rv 40 1, pieni poika 3140g ja 49cm. Sairaalaan mentiin edellisenä päivänä, kun lapsivettä alkoi lorahdella, mutta supistukset antoivat odottaa itseään iltakymmeneen asti. Aamuyöllä siirryttiin sitten synnytyssaliin ja aamupäivällä poika syntyi noin 10 min ponnistamisen jälkeen. Kotona on nyt oltu tiistaista asti ja totutellaan tähän hulabaloohon neljän muksun kanssa. Hiljaista hetkeä ei talossa ole ja varsinkin tuo pikkuherra 2,5v on melkoisen mustasukkainen ja saa raivareita ja uhmakohtauksia joka päivä. Mutta vauva on maailman ihanin ja suloisin ja tässä hormonimyrskyssäni itkeskelen aina välillä, kun olen pikkuisesta niin onnessani.
      Paljon onnea kaikille vauvan jo saaneille tammikuisille ja lopuille hyvää loppuodotusta! Olen yrittänyt moneen kertaan käydä täällä kirjoittamassa ja onnittelemassa teitä jo synnyttäneitä, mutta tämä Saunalahden ip-osoite -hässäkkä estää viestien läpipääsyn melkein joka päivä.

• tammikuu-83

oikein paljon onnea kaikille!
      täällä ei alkanut todellakaan tämä vauva arki hyvin =( vauva tällä hetkellä tehotarkkailussa sairaalassa kun yskinyt kohta viikon ja tänään vietiin aamulla saikulle ja joku virus infektio keuhkoissa hiilidioksidi ei poistu keuhkoista omin avuin joten tämän päivää tyttö ollut ylipaine laiteessa jotta hengittäminen olisi helpompaaa.... tultiin juuri kotiin koko päivän kestäneeltä reissulta ja tyttö jäi vielä koneeseen täksi yöksi, onneksi arvot olivat illalla jo paremmat ja toivoa on että rupeaa selviämään, huomenna mennään katsomaan mitä tirpulle kuuluu..

• ellef.

Onnea tammimamma78 jaAdelean :)

Miten Nugaa?

tammikuu83: Hui kamalaa, kuulostaa kyllä hirveeltä! Toivottavasti tyttö paranee pian! Täällä kaikki ihan hyvin, vaikka edelleen tottumista näihin öihin. Vaikkakin meillä poika on nukkunut yöt aika kohtalaisen hyvin..

Tänne ei kait oikein moni enää kirjoittele?

• Nugaa

Sain pojan 12.1.. ihanaa

tsemppii kaikille =)

Netti ei toimi hyvin,mutta päivitellään kuulumisia

• äippä84 ja vaavi

Siirrytäänkä vauvat 0-12kk ja la tammikuussa kirjoittelemaan?

• koska???

Täällä tilanteessa rv 39 2 , sormelle auki, kohdunkaulaa 2cm jäljellä ja eilen oli tutustumis käynti Naistenklinikalla sitten vielä et koko päivä vierähti hesassa. Kotoota lähettiin 7.20 ja nklinikal klo 8.50 ja aika arviointiin klo 9 ( hippa ahisti matkal ku olin jo varma et myöhästytään) ja siitä Jumboon ja sieltä takas nklinikal 13.30 ja tutustuminen loppu n klo 15.30.....Ja arvata saattaa et ku lunta vaan tulee ni nyt sit päätin luoda lumet autolle asti ( mies töissä) lapion kanssa ku kolaa en kehtaa enää käyttää miehen mieliks. Eikä oikeestaan vieläkään mitään tuntemuksia, että olis tulossa....taidetaan mennä yli tjn..

• ellef.

Siirrytään vaan tuonne vauvat 0-12kk!! Olis kiva vaihtaa vielä ajatuksia jne.

:)

Onnea Nugaa =)

• Adelean

Tammimamma ja Nugaa, paljon onnea myös teidän perheisiin! :)

Tammikuu83; hui, toivottavasti teidän pikkuisen tilanne on jo parempi. Paljon voimia joka tapauksessa, ei ole helppo aloitus pikkuisen kanssa tuo.

Jatketaan vaan minunkin puolestani tuolla toisella palstalla!

• äippä ja vaavi

uusi keskustelu perustettu 0-12kk puolelle

• Tuleva äityli

Onkohan täällä enää muita jotka ei ole vielä synnyttänyt.? Laskettuaika tänään ja ei kyllä ole mitään tuntemuksia, että pikkuinen syntyisi edes lähipäivinä. :) Odotan jo niin kovasti pikkuisen näkemistä.

Kylläpä on ollut raskas tämä loppuaika. Hirrrveät liitoskivut vaivana, helvetillinen jatkuva närästys, unettomuus, stressi, pukamat ja puutuneet kädet. Ei paljon öisin nukuta ja jonkunlaista vuorokausirytmiä on vain yritettävä pitää. Tottakai kasvavalla jännitykselläkin osuutta unettomuuteen. :D Rupiaa jo pää miettimään, että miten kaikki tapahtuu? Miten synnytys käynnistyy? Miten nopeasti kaikki käy? Ja meneekö kaikki hyvin? Kumpi sieltä tulee ja onko sillä minun vai isänsä nenä, silmät tai hiusten väri :D

Olen koko raskauden ajan seurannut tätä keskustelua ja nyt vasta itse osallistun. Olette tainneet muut jo onnellisesti "poksahtaa". :D Mutta halusimpa omankin kirjoitukseni ikuistaa tänne muiden sekaan. Onnea jo kaikille vanhemmille :)

• w

Täällä lakettuaika tuli ja meni, hetken jo yks päivä luulin et nyt... mutta sit loppu supistelut ja sain nukuttua pari tuntia. Tää ei taho varmaan ollenkaan tulla ulos *huokaus t: wildisrosemus

• ellef.

Mä tulin katsastamaan josko joku olisi tänne kirjoitellut :)

Voi, toivottavasti Wildisrosemus ja tuleva äityli saisitte pian pienokaisen syliin :) Varmasti kaikki menee hyvin. Täällä muistelen haikeana vieläkin sitä ihanaa päivää, kun meidän pikku poika syntyi. Tuo on kyl jännittävää, kun et tiedä tuleva äityli vauvan sukupuolta.. =)

Aika moni taitaa olla vauvan jo saaneet, siirtykää tekin sitten tuonne vauvat 0-12kk puolelle.

• W

Jeb, tällä ei todellakaan ole aikomusta tulla ulos. Mennä myllertää täysillä ja mua ei oo enää supistellukkaa, ja liikunta ei näytä edes auttavan mitään ( lenkkeily, lumenluonti, siivous yms ). Kaikki on ihan tohkona mun puolest ( sukulaiset, ystävät ) tiedä sitten pitääkö sukset hankkia ja mennä koht hiihtää tjn...=) Isommalle koiralle suunnittelin jo hommaavani vetovaljaat ja ottaa sen mukaan sit hiihtää ( osaa vetää käskystä, pysähtyä ja vaihtaa vetosuuntaa ja muutenkin tykkää mennä vaikka umpihangessa ).....jotta tällasia pohdiskeluja täällä...Neuvolassa tosin totesivat et on ainakin kunto kohillaan sit ja kun se synnytys joskus koittaa.
      T: wildisrosemus

• bellaro

Tämä ei näytä tulevan ulos sitten millään:D! la oli jo tiistaina ja joka päivä soi puhelin, "joko se on jo syntynyt??".........!!! en vaan millään jaksaisi tämän mahan kanssa:/ tänään sitten lenkille(haha, kun se kävelykin tuottaa tuskaa ja näytän isolta pingviiniltä)! limaa irronnut kohta 2viikkoa ja välillä myös supistellut mutta loppuvat myös minulla kesken...turhauttavaa kun vaavi ei tahdo tulla ulos:(

No wildisrosemus yritetään jaksaa ja toivotaan että saatais nyytit syliin tammikuun puolella:) ilmoittele kumpi tuli ja milloin:)

• mandas

Tulkaahan vauvat 0-12kk palstalle kaikki =)

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      61
      3131
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3077
    3. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2427
    4. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      95
      2112
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1893
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1780
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1606
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      84
      1387
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1290
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      81