Listataan mukavia, ahdistusta lievittäviä asiota

Dagniss

Hei,
Millä tavoin te pyritte torjumaan ahdistusta tai mikä auttaa (jos auttaa) mikäli on kova ahdistus päällä? Jätetään listasta pois lääkkeet ja alkoholi.

Omaa ahdistustani vähentäviä asioita ovat mm.
- lämmin suihku
- asunnon siivoaminen ja pyykinpesu
- hyvä elokuva/ohjelma
- mielenkiintoinen kirja/artikkeli
- soitto kaverille
- kissan syliinottaminen ja silittäminen

jatkakaa :D

82

6673

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muutama.

      Nukkuminen, rentoutuminen, hyvä ravinto, musiikki.

    • Testailu

      Kaikki semmoinen vie ahdistuksen pois mihin pystyy keskittmään 100%, mutta heti kun se tekeminen loppuu, ajatukset harhailee pois asiasta tai muuta tapahtuu niin ahdistus pomppasee minulla takaisin.
      Muuten syön sitten rauhoittavia kokoajan ja monen lääkärin sanomana "erittäin kovalla annostuksella"
      Musiikilla voi saada myös ahdistusta lievennettyä tai pois, mutta vai hetkellisesti ja siihenkin pitää päästä kiinni.

    • aattelinvaa

      Itelleni toimii:

      -Kävely
      -Lukeminen
      -Rauhallinen asiallinen seura
      -Uiminen,sauna,suihku

    • ahistussKohtaus

      Jep, se auttaa, että saa ajatukset muualle mahdollisimman paljon ja pitkäksi aikaa. Se voi olla mikä tahansa ulkopuolellani olevaan paneutuminen tai tekeminen. Tosin "kadehdin" sinua, joka sanot, että siivoaminen ja kodin järjestäminen auttaa! Jospa edes ahdistuneena saisin kotitöitäni tehtyä, olisi sekin hyvä moottori, mutta mulla käy päinvastoin, en muka jaksa mitään.

      Eniten ahdistuneisuudessa mua auttaa pysähtyminen analysoimaan sen kertaisen ahdistuskohtaukseni laukaisevaa syytä. Jos löydän perimmäisen jutun, mikä ahdistaa (usein se on sama kuin 'pelottaa'), niin tiedostaminen auttaa vähän. Nyt just tajuan, että olen epävarman pelokas niin kauan kunnes torstaina pääsen lääkärikäynnille kysymään asiastani. - Monesti kun tajuan, että jokin suurempi käytännön asia ahdistaa, askarruttaa, pelottaa, tekee turvattomuudentunnetta, niin olen pyrkinyt alkaa ratkoa sitä kyseistä asiaa, esimerkiksi tehdä jotakin jonkin käytännön asiani hyväksi. Monestihan hoitamattomat asiainhoidot ahdistavat mieltä ja tekee pystymättömyyden tunnetta. Sitten koetan tehdä listan ja arkipäivänä lähteä niitä juttuja ratkomaan, helpottaa aina kaikki aikaan saatu, eikö.

      Monesti tajuan, että ahdistuskohtaukseni syy perimmältään aina jotenkin kilpistyy turvattomuudentunteeseen, mistä en voi sanoa, onko syytä vai ei, mutta jokin lapsuuden jämä vain pääsee pintaan ja koko kehossa ja sielussa tunnen, miten 'hädässä' olen.

      Muutoin oli hyvä lukea noita teidän muiden apukeinoja. Toimiihan ne minullakin usein.

    • Hyväksymis- ja omistautumisterapia on tarjonnut erinomaisia keinoja ja työkaluja, vaikka sitä luulee etukäteen, että eihän sellaisesta ajattelutyöstä mitään tule ahdistuneena. Kummasti vaan toimii, kun haluaa ja uskoo sen toimivan.

      • kjhgfd

        Puhuminen hyvälle ystävälle. Rukoileminen.


      • yijuh

        usko on yksi pahimmista ahdistuksen aiheuttajista,
        Jeesuskjin kielsi uskomasta...
        Jeesuksen evankeliumia Matteuksen mukaan:
        24:23 Jos silloin joku sanoo teille: 'Katso, täällä on Kristus', tahi: 'Tuolla', niin älkää uskoko.
        24:24 Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin.
        24:25 Katso, minä olen sen teille edeltä sanonut.
        24:26 Sentähden, jos teille sanotaan: 'Katso, hän on erämaassa', niin älkää menkö sinne, tahi: 'Katso, hän on kammiossa', niin älkää uskoko."


      • yanne
        kjhgfd kirjoitti:

        Puhuminen hyvälle ystävälle. Rukoileminen.

        Oletko testannut olevasi Jeesuksen opatuslapsi?
        http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201705152200138929_ul.shtml
        Lapsikasteessahan sellaisiksi muka kastetaan rikollisuuden opeilla:
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/11977916
        "Hei Mirka,
        Kaste ilman kirkkoonliittämistä ei ole mahdollista.
        Kirkkojärjestyksen mukaan kirkkoonkuuluvien vanhempien on kastatettava lapsensa.
        Sallikaa lasten tulla Jeesuksen opetuslapsiksi ja Taivaan Isän lapsiksi kasteen kautta!
        t. Maarit-pappi"
        Tuossa aivopesu ammattilais papin tekstissä on neljä törkeää, rikollista valetta "taivaan Isän" nimeen.


    • Roksu21

      Kissojen kanssa leikkiminen, lämmin juoma (tee, kahvi, kaakao), kokkaaminen / leipominen, musiikki..

    • aika parantaa

      Yks mikä ainakin varmasti auttaa on aika, tähän mennessä ne kohtaukset on aina menneet ohi.

      • Anonyymi

        Osaltaan kyllä mutta jälkiolot ja seuraukset ovat jo asia erikseen. Kohtaus tai olotila jättävät älkensä pitkäksi aikaa jos aivot eivät saa korjauksia aikaan. Eli riittävästi hyvää vastapainoksi.


    • 4+2

      Omaa ahdistustani lievittää:
      - nyrkkeilysäkin hakkaaminen
      - muu hikiliikunta
      - kalligrafia (pikkutarkkaa työtä, joka vaatii kaiken huomion ja jatkuvaa keskittymistä)
      - lämmin kylpy
      - lemmikkieläinten paijaaminen
      - akvaariokalojen katselu
      - rentoutuskasetti
      - ystävien kanssa jutteleminen
      - soitto johonkin auttavaan puhelimeen

    • wd

      Omaa ahdistustani lievittää :

      - Opamox
      - Musiikin kuuntelu
      - Skootterilla ajo ( ei talvella)
      - Riippumatossa ulkona nukkuminen, sekin kesällä
      - Dealextreme.comin nettisivujen selailu

    • rampella keitti...

      Voi puhua asioitaan kuuntelevan ihmisen kaa. Hiukan ahdistuneena sitä jotenkin puhuu keskitetymmin. Näin tein tänään. Selvitti asioita. Lievitti angstiani.

    • jrota

      Ahdishäikkääni ei ole digattu, mut tietää tämän itsekin. Viinamorkkikset ovat pahoja. Pääsee paljo helpommalla kunei ota.

    • h

      näitä ei taidettu vielä mainita: metsässä kuljeskelu (myös talvella), venyttely, rentouttavat tuoksut (huonetuoksut, suitsukkeet, tuoksukynttilät...)

    • Jos seuraavasta 2012-2013, kaamosajasta haluaa tosissaan päästä hiukan vähemmällä ahdistuksen määrällä, nyt olisi hyvä syy aloittaa.

      Keinot ovat ihmiskunnan ikäisiä - on alettava treenaamaan itselleen parempi fyysinen kunto. Henkinen kantti kasvaa siinä ohessa 'automaattisesti'.

      Treenaamisen harjoittaminen ei välttämättä maksa muuta kuin omaa aikaa ja vaivaa.
      Itse aloitin siitä kun veltostuneet vatsalihakset saivat aikaan tyrämuodostusta.

      Huomasin jo viikon selkä-vatsaliikkeitä tehtyäni (joka toinen päivä) selvää psyykkisen kunnonkin kohenemista.
      Ja onhan tässä kevät ja kesäkin välillä ennen seuraavaa kylmää ja pimeää kautta.

      (en usko, että olisin kestänyt tämän 10-vuotisen harrastusrääkin ilman säännöllisten hiven- ja vitamiinilisien käyttämistä.

      Toivo Lång
      Inkeroinen

    • ahdistunutsonni

      Kun on ihan hirveen ahdistunut olo mulla, eikä mikään tekeminen auta niin meen makaa sängylle suoraks selälteen. Sitte hengitän HITAASTI sisään keuhkot täytee ja HITAASTI ulos. Jatkan sitä n. 5-7 krt ja sit on yleensä jo huomattavasti helpottanu. Teen lisää jos tuntuu et tarviin. Ja siis tosiaan hengittää rauhassa hitaasti koko keuhkot täyteen (ei ny välttämät nii täytee et tuntuu et räjähtää mut sillee kohtalaisen täytee).

      Aikasemmin en oo koskaan käyttäny tällasia hengitystaktiikoita yms, mut kerran ku ahdistus oli todella voimakas et sydänki tuntu hakkaavan epänormaalisti ja nopeesti, hermostutti ja tuntu ihan hirveen ahdistuneelt se olo eikä mikää tuntunu auttavan ni sillon itte oli ainaki pakko kokeilla ni huomasin et auttaa.

    • V1ola

      Hyviä neuvoja kaikki, kiitos niistä :)
      Mulla auttaa sama konsti kun "ahdistuneellasonnilla". Sitä keinoa käytän usein aamuisinkin kun herätessä ahdistaa eikä jaksais nousta ylös. Osaaks joku sanoa onko ahdistukselle tyypillistä toi aamuahdistus? Ja ootteko päässy ahdistuksen juurille ihan omin avuin vai terapian tuella? Mulla on vielä hakusessaan toi syy, ainut mitä osaan ajatella on mun luonne joka altistaa sille. Tsemppiä kaikille :)

      • vieläkin voi olla ke

        Minulla ei ole sairaaloista ahdistusta, mutta tottaki jokaisella on josku epämääräsitä ahdistusta.
        Noiden edellämainittujen lisäksi, minua auttaa että tämä on ohimenevää, elämiseen kuuluvaa tuskaa. Monesti vain asian toteaminen auttaa, sitten sauna ja ja vain oleminen että antaa elämän kantaa.


    • sähköorava

      Ahdistus liittyy mulla pakkoajatuksiin, eli silloin yleensä helpottaa, kun pystyn jotenkin asettamaan omat ajatukset mittasuhteisiin ja katsomaan niitä ikään kuin etäämpää, menemättä niihin "mukaan".

      Muita keinoja:
      - fyysinen ponnistelu (työnteko, siivous, lenkillä / salilla käyminen)
      - hyvän kirjan lukeminen
      - rentoutus-cd:t
      - koti-illan viettäminen ilman mitään erityistä ohjelmaa, kynttilän polttaminen, rauhallinen musiikki
      - lumisateen / pilvien / taivaalla hitaasti lentävien lintuparvien katseleminen
      - takkatulen tai saunanuunissa palavan tulen katseleminen
      - metsässä samoileminen
      - kaupungissa käveleminen / pyöräretki silloin, kun ihmisiä on vähän liikkeellä, esim. aamuvarhaisella
      - syvään hengittäminen ja venyttely
      - nukkuvan koiran katseleminen

      Tästä tuli nyt melkein kuin joku kirja "500000 vinkkiä hyvään oloon" :-) mutta tämmöisiä näin alkajaisiksi...

    • Morlocki

      Jos joku lukee jotain mukavaa ääneen tai kertoo satua omasta päästään. (erityisesti ennen nukkumaanmenoa)

      Mukavien vanhusten kanssa kaveeraaminen!

    • kaikesta mennään yli

      Kumma, ettei kukaan ole maininnut työtä. Kun keskittyy työhön, niin se saattaa helpottaa. Keskittyminen ihan mihin tahansa, missä mielenkiinto on kiinni edellyttäen, ettei se mene yli hilseen (minulta työ menee osittain, valitettavasti).

      Työllä on myös se välillinen vaikutus, että säännöllinjen kuukausipalkka vkitusessa työssä luo tunteen, ettei tarvitse huolentia taloudesta niin kauheasti. No eihän se palkka kovin kummoinen ole, mutta kyllä sillä kuun loppuun pärjää ja parhaimmillaan kun tekee ylitöitä tulee hiukan ekstraakin.

    • La La La La La

      - Musiikki jonka tahdissa on helppo laulaa.
      - Rankka, fyysinen toiminta kuten vaikka huoneenjärjestyksen muuttaminen.
      - Harrastukset kuten uiminen ja rullaluistelu.
      - Kaikki toiminta koirani kanssa, ihan vain sen nukkumisenkin katselu.

      Varsinkin jos ahdistus iskee muualla kuin kotona niin (lääkkeiden lisäksi) paras apu minulla on musiikki/itselleni laulaminen.

    • Ei pysty

      Kyllä se nyt vaan on niin että kaksi Diapam 10mg tablettia napaan niin ahdistus lähtee viimeistään puolessa tunnissa.

      Eikä tarvitse ottaa kuin 1-3 kertaa viikossa kun tieto napeista jo itsessään rauhoittaa.

      • Omenan kokoinen Diapam

        Mulla auttaa parhaiten tietokoneelle meno. Saa ajatukset pois ahistuksesta. Rauhottavat lääkkeet ei mulla auta yhtään.. :( tai sit pitäis ottaa niin sika isoja annoksia. Esim 30mg diapamia ei tunnu missään, ei mee ees pää sekasi.. :/


    • Suden hetki

      Minulla ahdistaa kaikkein eniten tiettynä aikana - silloin, kun herään aamuyöllä. Olen joskus miettinyt, mistä ihmeestä se voi johtua. Olen tavannut useitakin henkilöitä, jotka mainitsevat aamuyön "kitutunnit". Ovatko aivot jotenkin erilaisessa tilassa aamuyöllä? Vai johtuuko se pimeydestä vai hiljausuudesta.

      No, vastauksena otsikon kysymykseen, niin minä kuuntelen musiikkia. Se estää ajatuksien ajautumsita ylikierroksille. Toinen hyvä apuväline on sähköllä toimiva lämpötyyny. Käännyn selälleni, laitan tyynyn hartoiden alle lämmittämään ja rentouttamaan ja keskityn hengittämään. Toisinaan saan sillä tavalla nukahdettua uudestaan.

    • Reimanor

      Ahdistuksen multa poistaa ehdottomasti kova, fyysinen rääkki. Kun on uinut kilsan yhteen putkeen tai tehnyt pitkän hölkkälenkin, saanut hien pintaan ja sydämen tykyttämään, olo muuttuu hetkessä. Kun tämän jälkeen käy rentouttavassa, lämpimässä suihkussa ja menee sitten kaakaomukin kanssa lepäämään ja lukemaan kirjaa/lehteä tai katsomaan telkkaria, olo on suorastaan mahtava.

      • On omakohtaista kokemusta pitemmältä ajalta miten kova fyysinen rääkki kohentaa ahdistavaa oloa kuin täsmä lääke.

        Hiukan ongelmallinen proteesilla vahvistettu polvi ei kestäisi oikein rasittamista, vaikkapa pyöräilyä. Netistä tilaamallani alaraaja-treeniä kylläkin.
        Sillä saa prässättyä jalat aivan hapoille. Juuri sen jälkeen tressi ja ahdistus häippäsee, vaikka mielen maisema olisi patamusta.

        Usein ennakkoasenteet uuteen liikkkellelähtöön, hyötyliikuntaan tai treeniin ovat hyvin kielteisiä. Kun 'liikuttamisella' on jo historiaa, lihasmuisti sallii uudelleen liikkeet.


      • Reimanor
        capt.cöpenick kirjoitti:

        On omakohtaista kokemusta pitemmältä ajalta miten kova fyysinen rääkki kohentaa ahdistavaa oloa kuin täsmä lääke.

        Hiukan ongelmallinen proteesilla vahvistettu polvi ei kestäisi oikein rasittamista, vaikkapa pyöräilyä. Netistä tilaamallani alaraaja-treeniä kylläkin.
        Sillä saa prässättyä jalat aivan hapoille. Juuri sen jälkeen tressi ja ahdistus häippäsee, vaikka mielen maisema olisi patamusta.

        Usein ennakkoasenteet uuteen liikkkellelähtöön, hyötyliikuntaan tai treeniin ovat hyvin kielteisiä. Kun 'liikuttamisella' on jo historiaa, lihasmuisti sallii uudelleen liikkeet.

        En ymmärtänyt? Halvensitko juuri minun ehdotustani, vai mitä viestilläsi tarkoitat?


    • oma lista

      - musiikin kuuntele
      - musiikin mukana hoilottaminen
      - piirtäminen/maalaaminen
      - kuuma suihku
      - syöminen
      - nukkuminen
      - sekamelskan (kämpän) järjestäminen ojennukseen
      - kokkaaminen
      - kävely yksin
      - tupakka x)

      - muistutus, että mitään muuta ei ole pakko kuin maksaa veroja ja kuolla. Että pyyhettä kehään jos jossain on oikeasti aivan sietämätöntä olla.

    • vastaus tekstiin

      Hmm. Asialliselta ainakin näyttävä avaus Ahdistus- aiheisella Suomi24 Terveys- palstalla, joten vastaan sen kysymykseen. Mun ahdistusta saattaisi lievittää, jos oppisin ja jaksaisin opetella lisää tietotekniikkaa. Huolimatta siitä, että miten fiksu olenkin, en koskaan ole ollut kiinnostunut tekniikasta ja tietoisuus nettiosaamattomuudesta oikeastaan on alkanut ahdistaa minua yhä enemmän ja enemmän, koska nykymaailmassa alkaa tuntua, että kohta ei pääse mielipiteitään sanomaan (vaikka ne kuinka mielenkiintoisia olisivatkin), jollei käy jossakin valokuvaajalla ja änkeä opettelemaan, että miten tehdään nettiprofiiili tai että miten perustetaan vaikkapa blogi. ( Itse en koskaan ole edes kokeillut mitään edellä mainitsemistani, enkä kuulu Facebookiinkaan, koska vierastan amerikkalaismallista pinnallista tuttavuuskulttuuria ainakin kirjallisessa mielessä. vaikka mulla on sen verran iso määrä ystäviä,että sikäli kyllä voisin kaikn maailman nettikotkotuksiinkin halutessani kuulua)

      Haluaisin oppia tietotekniikasta niin paljon, että olisin tasaveroisessa asemassa aina, jos joku nettipalstoilla käy herjaamaan, mikä on aiheuttanut minulle suunnatonta ahdistusta usein. Ehkäpä lähden seuraavaksi amiksen datanomikouluun tai ainakin kirjaston Facebook- kursseille.:)

      Yleensä ahdistuksen lievittämisessä minulla kuitenkin auttavat:

      - ystävien ja rakkaideni kanssa ajan viettäminen
      - joku lempiruoka
      -ylipäätään ystävälliset ihmiset
      - joskus musiikkikin auttaa ahdistukseen
      - joskus liikunta auttaa masennukseen
      - silloin kun olen kunnossa enkä masentunut ( koen lievässä määrin olevani taipuvainen masennukseen, joskaan en sikäli, että lääkkeitä tarvitsisi) intensiivinen älyllinen haastellinen työ - haaveilen väitöskirjasta,vaikka usein tuntuu, etten ole riittävän systemaattinen ja riittävän maailmasta älyllisesti kiinnostunut tyyppi sellaiseen, vaan että minulle sopisi ehkä kuitenkin paremmin jokin taiteellinen ja luova työ.

      - Kirjoittajia tuntemattoman mielipide-

    • 8+6

      Tän ketjun idea on hyvä!

      Oon huomannut et ahdistus ja pakkoajatukset iskee päälle kun ei ole tekemistä/ajattelemista eli tylsyydestä. Joten kun meinaa se ahdistus hiipiä ja pelkoja alkaa tulla niin pitää pysähtyä ja tsempata ittee et nyt tää loppuu ennenku kerkee kunnolla alkaa!
      Joten pitää siis tehdä jotain, mikä vie ajatukset pois. On totta et joku asia vie ne hetkeksi pois mut monesti ne ajatukset palaa takas :( Joten koko ajan pitäs olla jotain tekemistä.

      Ehkä paras terapia mulle on kuitenkin työn teko!!! Työhön keskittyminen vie ahdistuksen ja pakkoajatukset pois, koska minulla on muutakin tekemistä kuin niiden vatvominen, eli työ! Tulee enemmänki hyvä mieli kun näkee konkreettisesti "käden jäljen", saa olla toisten ihmisten kans tekemisissä, saa palkkaa jolla voi sit ostaa jotain kivaa, illalla sit väsyttää ja saa helposti unen jne. Hyvä mieli tulee kun huomaa et on saanut "jotain aikaiseksi" eikä vaan vötkistelty kotona ahdistuksessa/peloissa. Työn teolla on ihmeen hyvä vaikutus mielialaan.

      Joten melkee voisin sanoa et yksi parhaimmista terapioista on työn tekeminen! vaikka se kuinka tuntuis ahdistavalta aluks niin loppujen lopuks se helpottaa mielialaa!

      Vapailla paras terapia on sulkea tietokone ja alkaa toimimaan fyysisesti eli itsellä se on siivoamista. Siinäkin käy niin et aluks ei huvita yhtää siivota mut ku sitä pakottaa ittesä tekee niin kohta on jo parempi mieli :) Eli hyvät ihmiset pakottakaa itsenne tekeen jotain vaikka ei yhtää huvittas!

    • Perin isältäni 'raatajan geenit'. Sellainen voi olla työpaikalla vaikea tyyppi. 'Kone' ei lähtenyt käyntiin ilman lihasten lämpenemistä.
      Olin työmaalla niitä surkimuksia, jotka tarvitsivat fyysistä duunia 'koneen' käynnistymiseen. Sopiva duuni siedettävällä lihasrasituksella tuotti euforiaa.

      Esim. urheilijoilla tämä tuttua kauraa. Sama juttu edelleen. Tänäinen kattolumityö antoi tutun euforista fiilistä. Kaikki lievätkin ahdistukset mäkeen!

    • ahdii

      Kalja auttaa ja sit pahentaa kuten diapamit.
      Diapami auttaa vaikka sitä ei ottaisikaan, siksi niitä pitäisi olla pahanpäivänvaralle.
      Välillä lääkärin saa viikon päähän ja silloin olisi hyvä olla pameja että usko selviytymiseen säilyy.
      Fyysinen rasitus auttaa mutta kovassa ahdistuksessa ei pysty tekemään mitään, silloin auttaa pimeys ja hiljaisuus.
      Musiikki auttaa hetken
      Köysi auttaisi pisimpään.

    • paskaa18

      -ihmisten seura silloin harvoina hetkinä kun sitä on
      -itseni polttomerkintä
      -kannabis
      -muut huumeet

      mutta alkoholi ei auta vasta ku toisen viinapullon jälkeen

      • ahdistuja

        Minua auttaa jo yksi lasillinen alkoholia. Toinen juttu, joka auttaa, on kahvin ja teen juonnin välttäminen. Siinäpä ne tehokkaimmat keinot.


    • yksin viihtyvä

      Yksin oleminen kun ympärillä on aivan hiljaista. Ei siis ihmismölyä eikä teeveen tai radion tai musiikkilaitteiden mölinää.

      • Ex ahdistuja

        Illalla, kun pelotti tuleva yö niin
        - lämmin suihku
        - lämpimän kamomilla- teen juonti ja
        - sanaristikon teko
        - ajattelin että voin valvoa vaikka koko yön, ei ole pakko nukahtaa
        - magnesium auttoi rauhoittumaan


    • enjaksaenää

      Minulla on ahdistuksenlievitysrutiini, joka menee jokseenkin näin:

      -> sängyssä kieriskely
      -> kisun helliminen ja haliminen
      -> koiran leikittäminen ja haliminen
      -> tavaroiden järjestely, imurointi, moppaus, tiskaus
      -> hyvää ruokaa, jotain herkkua ja herkkuteetä
      -> puhelu äidille

      Voin oikeasti suositella siivoamista, yleensä tunnistan etukäteen että ahdistus on tulossa, jolloin ennen kohtausta alan siivoamaan, ja tulee hyvä mieli. Toisaalta joskus on niin paha ahdistuskohtaus, että itku kestää tunteja, minkä jälkeen on niin huono olo fyysisesti, että pakko alkaa nukkumaan.

      Jos kohtaus pääsee niin pitkälle että tulee itku, yleensä en saa kyllä mitään aikaiseksi enää siinä vaiheessa. Silloin tarvittava naamaan ja päiväunet. Joskus saattaa kesken itkun tulla halu piristyä, jolloin aloitan taas ahdistuksenlievitysrutiinin kohdasta yksi. :)

      • enjaksaenää

        Ja unohdin ihan metsälenkit! Jos huomaan pahan olon tarpeeksi ajoissa, että jaksan pukea päälle ja lähteä ulos, otan koiruuden mukaan ja lähden pitkälle kävelylle metsään. Onneksi asun sellaisella paikalla, että takapihalta on ihan pikkumatka rauhalliseen, luonnontilassa olevaan metsään. Jos ei siellä olo helpota niin sitten on jo melko toivoton tilanne. :)


    • suosirri

      Ulkoilu, lintujen seurailu, pyöräretket, kauniin musiikin kuuntelu, keskittymistä vaativat kädentyöt, mökillä yksinkertaisten töinen tekeminen, esim pusikon harvennus. Minulla kuvataide oli ennen ensisijainen tapa ahdistuksen purkamiseen, mutta nykyään sille on liian harvoin tarpeeksi aikaa kun (yli)töissä menee kaiket päivät. Tunsin, että piirtäessä kykenin jotenkin kaatamaan ahdistukseni paperille, ja järjetelemään niin että loputulos oli kaunis ja rauhallinen. Vähän niin kuin maalasi sisäisen maisemansa sellaiseksi minkälaisena sen olisi halunnut nähdä... voi että, nyt tekisi taas mieli aloittaa uudelleen.
      Kun olen liian väsynyt lähteäkseni mihinkään tai tehdäkseni mitään, istun ikkunan viereen ja kastelen pikkulintuja. Niiden kauneus ja suloisuus saa aina tuntemaan ettei tämä maailma täysin läpimätä paikka olekaan. Harmi että tähän aikaan vuodesta noita olentoja on pimeyden seasta haastavampi bongailla...:/

      • suosirri

        Pitipä kirjoittaa että katselen mutten osannut. En toki jahtaa lintuja kastelukannun kanssa pitkin pihaa.


    • Ain ahdistust'

      Ei ole kissaa tai koiraa :( , mutta minullapa korvike: pehmotyyny! Onhan se vähän tylsä, mutta ei tarvi pissattaa ja ruokkia.

      Sinulla Ap oli tosi hyviä kohtia nuo!

    • nhyvfv

      Mainittujen lisäksi saunominen ja hyvä seksi /itsetyydytys. Mukavien ihmisten kanssa yhdessäolo, kalanmaksaöljy. TV:n katsominen kohtuudella, liika pahasta.

      • 123467

        12345678901234567890


    • 247

      Kylmä suihku/avantouinti
      Kova fyysinen rääkki
      Tupakka
      Kaikki ähertäminen joka vaatii keskittymistä

    • surullinen pikkumyy

      Aamulenkki HETI heräämisen jälkeen (tyhjällä mahalla).
      Kaverin luona kyläily.
      Ystävälle soittaminen.

    • eatrwetwet

      Rakkauden energian sisäistäminen vaikuttaa posittivisesti kaikkiin haasteisiin. kohtaa siis haasteet rakkaudella, niin helpottaa.

    • Vois tähä muuten heti alkuun sanoa, että ahdistukse takia monesti suurta osaa noist ei meinaa pystyä tekemää... Yleensä tuo ohjelman katselu on helpoin, siinä kun ei tarvii keskittyä itseensä tai tekemisiinsä - voi yrittää unohtaa ahdistuksen ja mennä vaan leffan/sarjan johdattamana, kirjan lukeminen on vaikee mut lyhyet artikkelit hyvä kans. Jossain tilanteissa myös toi kaverille soitto tosiaan...

      Ja tottakai esim musiikki sitten mitä itellä tulee mieleen, ja tämä netissä kirjoittelu :D

    • BHIkchd

      Hieronta, pasianssi ja tietysti kissan haliminen.

    • Randomisti kaikkea.

      Musiikki ja sen tunteelliset lyriikat.

      Laulaminen.

      Tanssiminen.

      Siivoaminen.

      Lenkkeily.

      Hyvä sosiaalinen tilanne tutun ihmisen kanssa.

      Itsensä ymmärtäminen.

      Yksinäisyys toisinaan.

      Näpertely ja esineiden tunnustelu.

      Runojen kirjoittaminen.

      Mysteerien tulkitseminen.

      Piirtäminen.

      Hyvä työllinen suoritus.

      Kun tulee päiviä, jolloin näet itsesi kauniina.

      Kun ei tarvitse pelätä mitään ja joku tuttu ja aidosti ymmärtävä on kanssasi.

      Kun haistat jonkun hyvän tuoksun (Shampoo, suihkugeeli, hajuvesi, luonnontuoksu, ruoan tuoksu, tuoksukynttilät, ruusut, kookos, uuden esineen tuoksu)

      Kun hiukset ovat terveet ja elinvoimaiset.

      Kun onnistut meikkauksessa.

      Kun lähdet yksin metsään kävelylle.

      Kun saat kokeilla soittaa pianoa.

      Kun tunnet olevasi terve.

      Kun huomaat perheesi elinvoiman.

      Saunominen maalaismaisemassa ltaruskossa sekä uiminen jonka aikana koet olevasi yhtä luonnon kanssa ja tunnet itsesi tasapainoiseksi ja merkitykselliseksi toisen ihmisen kanssa.

      Kun tiedät, miten ratkaiset ongelmat.

      Tietokonepeleihin uppoutuminen.

      Lasi skumppaa.

    • JVC2015

      Kaikki ulkona tehty, vähänkin hengästyttävä toiminta:
      -Lumityöt
      -Puun pilkkominen / sahaaminen
      -Lenkkeily (luonnossa)
      -Kiipeily puussa / kalliolla
      -Pihatyöt

    • 5+15

      - liikunta
      - joku hauska juttu, lue vaikka feissarimokia tai etsi youtubesta joku päätön video

    • siili1

      Jännä, miten joidenkuiden helpotuskeinot ovat minulla niitä, joita vältän siksi että ne lisäävät ahdistusta. Esimerkiksi kotiaskareet, työnteko, liikunta, jollekulle soittaminen, sosiaalinen kanssakäyminen. Itselläni toimivia lievityskeinoja ovat

      -nukkuminen
      -lukeminen, jos ahdistus lievää
      -tv:n katselu
      -lämmin suihku
      -koiran halaaminen
      -jonkin riittävän kiinnostavan tekstin löytäminen netistä

      Listasta huomaa ehkä liiankin hyvin, että pyrin pääasiassa täydelliseen passiivisuuteen. En tiedä itsekään miksi. Osaksi vaarmasti siksi, että minulla on suunnaton epäonnistumisen ja nolatuksi tulemisen pelko.

      Rauhoittavat eivät minulla auta ahdistukseen ollenkaan. Siten toimivat hyvin, että otan ennen äärimmäisen epämiellyttävää tilannetta lääkkeen, jolloin siitä ei muodostu uutta pelonaihetta, koska muisto on miellyttävämpi.

    • depisdeegu

      Jaksan K U U n takia. Kun olen ihan piipussa, katson kalenteria. Jaha, on lähes kuuton aika. Niin on ollut aina, vaikka pääsin tästä perille liian myöhään.
      Kun oli pilvetön taivas täyden kuun aikaan, minua ei saatu ikkunasta kuuta katsomasta.
      Mummoni sanoi, tuosta pojasta on vielä tulossa vaikeuksia. Hän oli oikeassa. Elän nippa nappa omillani. Tein duuneja jotka toisille ei kelvannut.
      Isäni vihasi minua, mutta olinkin tätini poika. Hän ymmärsi, ettei tuota omituista poikaa saa kaikki vihata.
      Hän testamenttasi minulle pikku mökkinsä. Taas minua vihataan ja kadehtitaan. Tädillä oli tiukka ehtonsa; minun pitää parantua alkoholismista.

      Tätini autuas on jo kuollut. Otin eilenkin vahvan iltatotin kun töissä väsyin liikaa henkisesti. Töissä heikot murskataan. Minulla on sielläkin tukijoukkoni.

    • amanda85

      Minulla auttaa

      - kissojen silittely ja haliminen ja kun kehräävä kissa nukkuu sylissä tai vieressä
      - päiväkirjan kirjoittaminen
      - kävely ja pyöräily luonnossa
      - pianon soittaminen
      - kutominen ja virkkaus
      - lämpimän viltin alle kirjan kanssa tai muuten vain

    • Epioinopaponton

      Parhaat ahdistuksen lievityskeinot ovat olleet

      - lääke
      - kova liikunta ja sen jälkeen kuuma sauna lämmin tosikylmä suihku
      - pitkä lenkki autolla paikasta toiseen, joku muka-asia lisäksi hoidettavana, pikku shoppailu
      - uppoutuminen todella hyvää elokuvaan, varsinkin komediaan (edellyttäen että siinä ei käsitellä ahdistukseni aiheita) tai myös vastaavanlaiseen kirjaan

    • artsi7

      Jep tämä on hyvä palsta. Pääsääntö on et kropalle ja pääkopalle hommia sopivasti. Nimittäin liiallinen tekemättömyys aiheuttaa ahdistusta.

      Kaikki asiat joissa joutuu keskittymään ja elämään tässä hetkessä ovat hyviä. Liikunta luonnossa ja jooga ovat kuitenkin mielestäni kaksi parasta. Edellä on mainittu jo paljon hyviä konsteja ahdistuksen lieventämiseksi.

      Mutta jos ahdistus on kova, niin silloin on harkittava myös masennuslääke/rauhoittava/terapia-kuvioo lisänä.

      • Jakkr

        Aivan erinomaisia vinkkejä.

        Sopivasti tekemistä mielelle ja kropalle. Itse lisäisin että vaihtelu virkistää, ettei mene tekeminen täysin rutiiniksi.

        Kaikilla toimii eri jutut, mutta pääsääntö on melko yleistoimiva. minulla esim. Ulkoliikunta, mangan lukeminen, lämmin suihku, halit, kavereiden kanssa ulkona käyminen.

        Eniten ahdistavat unen ja urheilun puute sekä tupakka.


    • Näin täällä

      Minulla helpottavat mm. nämä:

      - Kunnon hikilenkki tai muu treeni ja päälle suihku.
      - Hyvä musiikki
      - Toisen ihmisen läheisyys ja kosketus
      - Eläimien silittely ja leikkiminen niiden kanssa
      - Seksi

    • Ahistus on syvältä

      Kirjasto
      Kynttilöiden polttaminen
      Kännykkäkameravalokuvaus
      Metsässä kävely
      Saunominen
      Siivous
      Santelipuusuitsukkeet
      Jooga
      Leipominen
      Kirpparikierros
      Kahvilassa istuminen kirjan kanssa
      Takkatuli
      Runojen rustaus
      Pogoominen lempimusiikin tahtiin
      Haaveilu
      Listojen laatiminen
      Rästihommien tekeminen
      Suunnittelu
      Pyöräily
      Palapeli

    • artsi7

      Niin kuin voimme kommenteista lukea - ongelma ei ole tieto vaan toiminta!

    • silverheart

      Onpa hyviä listoja. Minulla ei rauhoittavat auta lainkaan. Mutta näitsä keinoista on ollut apua

      - meditaatio (ohjattu, esim. cd:ltä)

      - mindfulness (ohjattu)

      - rauhoittava instrumentaalimusiikki, esim. jazz

      - läheisyys rakkaan ihmisen kanssa, että joku pitää kiinni

      - kuuma suihku

      - minullakin kissojen haliminen :) tassuterapeutit

      - kirjastoon meneminen

      - lukeminen

      - hedelmien / vihannesten kuoriminen, ruoanlaitto

      - dvd-boxit

      - elokuvat (myös thrillerit ja kauhu, kun saa jännittää jonkun toisen puolesta)

      - iso lasi viiniä (ei liikaa)

      • Acedia

        silverheartilla on tosi samanlaisia keinoja kuin itsellänikin, lukuun ottamatta sitä että pahimman ahdistuksen vallassa myös lukeminen on liian vaikeaa. Myöskään minulla rauhoittavat eivät auta ollenkaan ja meditaation ja rentoutuksen tulee olla ohjattua jotta en ahdistu lisää.

        Kirjastossa on hyvä olla, samoin tykkään istua rauhallisessa bussissa ja katsella ohilipuvia maisemia.


    • artsi7

      Liike ja maisemanvaihto on varmasti hyviä asioita. Itse viettäisin kesät maaseudulla, jos se olisi mahdollista.

    • jazzzz

      Groove fm:n jazz aamiainen. Valitettavasti vain kerran viikossa :(

    • Masentunut_Susityttö

      Valitettavasti itseäni auttoi viiltely... sitä ei kannata edes kokeilla. Runojen kirjoittaminenkin auttoi, mutta siitä meni ilo. Halaaminen on ehdottomasti paras keino.. paitsi jos kukaan ei oke halaamassa.

    • Artsi4378

      Yllämainitut keinot auttavat lievään ja keskivaikeaan ahdistukseen, mut kova ahdistus vaatii lääkettä lisäksi.

      Olin kolme vuotta sitten pahasti ahdistunut. Kävin kolme kertaa päivässä lenkillä ja tein kaikkea mahdollista tervettä lisäksi. Ahdistus vain ei hellittänyt ilman venlafaxia ja opamoxia. Nyt olen onneksi jo hyvässä hapessa.

    • oivallistat

      Eilen aloitin lukemaan Ronald D Siegelin kirjaa : Tässä ja nyt". Suosittelen ahdistusta poteville. Kirja on auttanut ymmärtämään tätä "ajatustautia" jolla saan itselleni ahdistuneen olon. Eli kun miltei jatkuvaan mietin mikä voi mennä pieleen, mitä uhkakuvia on näkösällä, huomenna, ensviikolla, omassa ja muitten elämässä, ei ole ihme että rintaa puristaa . Kirja opettaa tietoisen läsnäolon harjoituksia ja myös sitä miten ihan joka hetki voi harjoittaa keskittymistä läsnäolevaan hetkeen, jolloin saa katkaistua ahdistusta aiheuttavat ajatusmallinsa. Suosittelen. Olen lukenut muitakin kirjoja ko aiheesta, mutta vasta tämä auttoi ymmärtämään miten kumman taipuvainen ihmismieli on negatiivisiin asioihin ja mitä tälle voi tehdä.

    • Ahistuja

      - Lääkkeistä tulee itselleni ainakin suurin apu. Venlafaxinia meneekin maksimiannos. Mahtava lääke myös abilify. Buranaa silloin tällöin.

      - Ahdistusta aiheuttavien asioiden välttely on mulle ollut pelastus vaikka suosituksena on kai altistushoito.

      - Tykkään kuunnella spotify-ohjelmalla netistä kivaa musiikki niin kotona kuin ulkoillessa.

      - Netissä seuraan maailmanmenoa, ja yritän ymmärtää sitä paremmin, samalla ymmärrän ehkä omaa tilannettanikin.

      - Suihkussa käynti auttaa monesti päänsärkyyn ja kämpän siivous hengitysvaikeuksiin.

      - Korkeata sykettä madaltaa jooga, rentoutusharjoutukset, meditointi tai haukottelun tekeminen.

      - Alkoholi lasillinen rentouttaa.

      - EMDR-terapia eli silmien liikuttelu ahdistavien "ajatuskuvioiden" aikana.

      - Tv-viihde saa aivot rauhoittumaan, tosin suoria lähetyksiä välttelen katsomasta.

      - Tanssiminen ja hytkyminen musan tahtiin on myös rentouttavaa.

    • Artsi6987

      Aihetta on jo hiukan liipattukin - kuntosaliharjoittelulla on se hyvä puoli, et siinä tulee automaattisesti lihasten jännitys että niiden rentoutus. Eli ahdistus vähenee varmasti. Myös lihas- ja hermosolujen määrä kasvaa ja mielihyvähormoonit lähtevät liikkeelle. Sekä stressihormonit vähenee.

    • näinminulla

      Aika harvoin ahdistaa, mutta ovat liittyneet töissä tapahtuneisiin. Silloin on kulunut ruokaa enemmän eli syöminen helpottaa. Hyvää oloa tuo liikunta ja musiikin kuuntelu ja kirjoittaminen.

    • täältä
    • rfddry

      Klassisen tai muun hyvän musan kuuntelu, luonnossa liikkuminen, liikunta, jooga, matkustelu. Nämä jaksamisen/kykenemisen mukaan. Välillä on vaan niin kova ahdistus et mikään ei auta. Lääkkeitä en haluais.

    • Sillon ku on täys paniikki päällä eikä oma kyky riitä käyttämään mitään sellaista keinoa, mikä vaatisi omaa aivokapasiteettia, niin: Jumala.

    • Herkkä90

      -Makoilu hiljaisuudessa
      -Kirjan lukeminen, ristikon täyttö, värittäminen
      -Asian tiedostaminen ja ajattelu, että minä olen edelleen minä, vaikka ahdistaa
      -Säännöllinen ruoka ja vesi
      -Lenkkeily musiikin kera
      -Kaiken tekemisen hidastaminen
      -Hengittely/venyttely
      -Vertaistuki

      Aiheesta hieman poiketen, olen miettinyt pääseekö ahdistuksesta koskaan eroon vai onko se loppuelämän kumppani? Vaikka itselläni on lääkitys ja käyn depressiohoitajalla, olen hidastanut työtahtia yms, ahdistus käy silti mielessä joka päivä. On hyviä hetkiä ja sitten tulee taas niitä huonompia hetkiä kun pelkää että alkaako kaikki taas "alusta". Olisi kiva kuulla selviytymistarinoita.

    • rete53y

      Köllöttely auringon lämmittämällä sammalella on hyvin rentouttavaa.

    • hthfde
    • Anonyymi

      Laventelin tuoksulla on rauhoittava vaikutus sekä kuumalla teellä tai maidolla. Itse ainakin huomaan heti vaikutuksen. Sitten tietysti rauhoittava musiikki tai oma lempi musikki ja eläimet!

    • Anonyymi

      Liiku rivakasti, sen jälkeen keho rentoutuu. Tee jotakin luovaa mistä nautit. Uppoudu luovuuteen. Tanssi, soita, laula, kirjoita. Kävele metsässä ainakin tunti! Luonto rauhoittaa hermostoa.

    • Anonyymi

      Käpristyn viltin alle ja hieron jalkateriäni yhteen. Yks rauhoittava tekijä on repiä ihottumasta johtuvia iholaattoja irti. Eläimille juttelu ja rapsuttelu. Käsien pesu. Hengityksen tarkkailu ja tahdistaminen. Unelmointiin uppoutuminen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      188
      7306
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4262
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2115
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      2049
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1869
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1696
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      35
      1661
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1619
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1603
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1428
    Aihe