Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Kuulen ääniä = Skitsofrenia?

nimimerkki15

Monta kertaa on käynyt sillai että aamulla kun herään nii kuulen oikeella korvalla jotain puhetta, siitä ei saa mitään selvää koska se kuuluu niin hiljaa. Mutta selvää puhetta se on, ja miespuolisen ääni.

Samalla kun kuulen ääniä nii koko oikeanpuolen "aivot" saa hirveitä "sähköiskuja".

Onko tämä skitsofreniaa...?

47

4109

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • psykiatri

      On.

    • Ulver

      Et. Skitsofrenia on oireyhtymä, jonka kriteereihin kuuluu todellisuudentajun menetys. Todennäköisesti kyse on valveunesta tai hypnagogista hallusinaatioista. Kannattaa googlettaa. Harhat eivät itsessään ole ongelmallisia, vaan se, jos niistä tehdään vääriä tulkintoja (esim. "päähäni on asetettu radiokanava").

      Noista sähköiskuista on vaikea sanoa mitään, mutta tuli mieleen ilmiö brain zap. Niistä saattais olla ihan hyvä käydä psykiatrilla kysymässä, et mistä vois olla kyse, mutta skitsofreniasta sun tuskin tarvitsee olla huolissaan. Et vaikuta harhaluuloiselta.

      Tää "psykiatri" voi käydä vaikka tutkituttamassa itsensä.

    • RyhmäKokkolaSinde

      Tarkoitatko Jumakäsitystä yksityisyydestä?
      "Mummo nauraa minulle, ei se onkin pelastusliivien pilli."
      Se vastaa kalloa ja Gandhien välineistöä. Ei seminologialle ja eläimiin sekaantumiselle. Muistatko kuinka se käännetään sekä singneerauksina, että päänä, aivoina ja anatomiana?
      Et saa vedota näihin, etkä koskaan mitään yli-, ja ihan-juttuja, kuten frustraatio ja eristäminen esim. eufoorisen lapsiseksityön takia. Maistele ja kuuntele itseäsi ja sitä sanaa Dofemifasollasido:sta. Sano sitä eri riimeistä! Tavoitteesi ei kuulu amorinkaareen. Jaa, mun pitääkin tätä lapsiseksityötä katsella siitä Doremifasollasidosta, sekä euforiasta.
      - Joo, kyllä, nämä Jumalkäsitykset muodostuvat lapselle.
      Nyt on Tehy työllistänyt ilman Jumalkäsityksiä.
      Ei ihan onnistu desantti tai agentti.
      Desantti on avioliitto, sairaala tai kristinuskon oppijärjestelmä ilman yksityisyyttä.
      Agentti on singneeraus, hypoteesi ja florismi.
      Molemmat aiheuttavat euforiaa, kysymys on siitä miten ja millä keinoilla tai millä annetuilla välineillä hallitset sitä amorinkaarelle saakka.
      Kyllä, oikeuspsykiatrinen toiminta täysin virheellistä.

      • asäå

        sinde on,malliesimerkki psykoosissa olevasta skitsofreenikosta.


    • _amonra_

      Kuulen itse ääniä päässäni, enkä pidä itseäni hulluna. Olen melko suosittu, minulla on paljon kavereita ja pärjään hyvin koulussa. En vain koe äänien kuulemista tilanteessani ongelmallisena. Toki, keskittyminen on hieman vaikeampi asia ylläpitää, jos äänet puhuvat paljon. Ajatuksen ovat myöskin välillä hankalia hallita.

      Useimmat eivät tänä päivänä ymmärrä äänien kuulemisesta mitään. Satunnainen kommentoija täällä ei pysty ymmärtämään tilannetta. Skitsofreniasta on maalattu kovin mustavalkoinen kuva, joka ei ole vielä kypsynyt tieteelliselle tasolleen.

      Kokemuksistani voin sanoa, että se on välillä helvetillistä. On todella kammottavaa kuulla äänet, etenkin julkisella paikalla. Minulla kesti kauan, ennenkuin opin hallitsemaan niitä. Se oli alkuun todella vaikeaa.

      Myöhemmin harjoittelin ajatteluani, ja onnistuin rakentamaan kestävän mekanismin ajatteluni tueksi. Minun kohdallani äänet eivät olleet ainoa asia, vaan näen myös näkyjä. Visuaaliset kuvat, ns. hallusinaatiot ovat paikoin todellinen siunaus, vaikkakin on valitettavaa joutua kantamaan moista taakkaa. En puhu juurikaan asiasta muille. Se on minun henkilökohtainen salaisuuteni.

      Todennäköisesti kuulemasi äänet ovat kuitenkin assosioituneet unitilan rajoille, eikä asiassa tulisi olla syytä huoleen. Jos tilanne muuttuu radikaalisti ja alat kuulla ääniä jatkuvasti, suosittelen ottamaan yhteyttä muihin ääniä kuuleviin henkilöihin. Varmista kuitenkin, että he ovat tasapainoisia.

      • Ääniä, muistoja...

        Ongelma ei ole "äänien" kuuleminen päässä, vaan se, miksi ne tulkitaan. Yleensäkin on vaikeata vetää ehdoton raja kuuloharhan ja ajattelun/muistamisen välille. Myöskään se, että "kuulee" - tahtomattaankin- musiikkia päässään, ei ole harha. Harha olisi, jos väittäisi jonkun ulkopuolisen tahon aiheuttavan tämän musan tai "lähettävän" sitä päähän tai pakottavan kuuntelemaan tiettyä rallatusta, joita soi kuulemma useimpien ihmisten päässä...

        Samoin monet "ääniltä" vaikuttavat asiat voivat olla muistijälkiä tai mielikuvitusta ja ovatkin, jos pitää niitä omien aivojen tuotteina. Harhoista puhutaan, kun kokee ne jostain ulkopuolelta "aiheutetuiksi", "lähetetyiksi" ym., jos joku/jokin "haluaa" niillä jotain ym.


      • Moniääniset

        On olemassa psykoosilääkkeitä joilla äänet saa pois, mutta jos et kärsi niistä niin päätä itse miten aiot toimia. Kirjoitit vain että äänet ovat välillä helvetillisiä joten apua siihen on.
        Pääasia ettet mene mukaan niihin ääniin, etkä toimi niiden mukaan jos ne käskevät tehdä pahaa itsellesi tai muille.
        Toivottavasti pystyt hallitsemaan tilanteen. Mutta apua todella on olemasssa. Tiedän tapauksia että äänet ovat olleet soimaavia ja pilkkaavia ja todella helvetillisiä ja psykoosilääkeellä loppuneet heti.

        Ääniä kuulevat eivät ole välttämättä mielisairaita. On olemassa vertaistukiryhmiä ääniä kuuleville. Moniääniset ovat sellaisia. Tässä linkki.

        http://www.moniaaniset.fi/vertaisryhmat.html


      • Anonyymi
        Ääniä, muistoja... kirjoitti:

        Ongelma ei ole "äänien" kuuleminen päässä, vaan se, miksi ne tulkitaan. Yleensäkin on vaikeata vetää ehdoton raja kuuloharhan ja ajattelun/muistamisen välille. Myöskään se, että "kuulee" - tahtomattaankin- musiikkia päässään, ei ole harha. Harha olisi, jos väittäisi jonkun ulkopuolisen tahon aiheuttavan tämän musan tai "lähettävän" sitä päähän tai pakottavan kuuntelemaan tiettyä rallatusta, joita soi kuulemma useimpien ihmisten päässä...

        Samoin monet "ääniltä" vaikuttavat asiat voivat olla muistijälkiä tai mielikuvitusta ja ovatkin, jos pitää niitä omien aivojen tuotteina. Harhoista puhutaan, kun kokee ne jostain ulkopuolelta "aiheutetuiksi", "lähetetyiksi" ym., jos joku/jokin "haluaa" niillä jotain ym.

        Voisentäs. Oletkohan koskaan kuullut mitä skitsofreniassa voi tapahtua? Salaliitot yms. Kiusaamisen on vaan jäävuoren huippu eikä silloin enää todellisuus olekkaan niin yksiselitteistä. Ei oo enää ollenkaan varmaa etteikö niitä laitteita olisikin päässä. Ota selvää paremmin ennen hatara mielipiteitä.


    • Kris.per:Sinde82

      Kuulen mäkin niitä nyt, kun olen "kiireinen" ja takalukituksessa. On mahdollista olla kuulemattakin ääniä, joita kutsutaan enkelin ääniksi.

      "Mä olin ensin vähän hämilläni, kun vanhempani menivät lahkoon. Sitten elämä voitti ja mä kaunistuin, aloin kuulua ihmisenä Jumalan maailmaan. Ja elämä ja arki muuttuivat, ne soljuivat arjen rytmissä. Tajusin elämän pointin, sen päätarkoituksen. Elin koko sydämmelläni ja rakastin maailmaa sekä Jumalaa: fiktioo, fokusaatioo..... Olin todella onnellinen, olin onnellinen. Raamattu ja fiktio, minä, ympäristö, arki ja elämä fokusaatio."

      • Sinde vm-82

        Tämä kertoo Jeremias- nimisestä nykyajan miehestä, jolla kieltämättä on imbesilli, mikä hänessä on erikoista?
        Mulla on hieman erilainen Jeremias, koska mulla on Tutankhamoneissa fysiatrisesti hieman viileämpää.
        Vastaus: "No, millä tavalla erilainen?"
        Jeremias liittyy baptismiin, rasismiin, alastomuuteen, väkivaltaan, rahaan ja kaupallisuuteen, auttamiseen ja enkelin tilaamiseen.
        Hän kuuluu ikään 11-12-vuotta, ennen ja jälkeen kuukautisia. Hän on ihan yleinen fiktiivinen hahmo. Miksi näitä pitäisi esim. erityisryhmin korostaa? Jotakin poissulkien ja/tai eristäen.


      • lsdlsdlsd-snvm-82
        Sinde vm-82 kirjoitti:

        Tämä kertoo Jeremias- nimisestä nykyajan miehestä, jolla kieltämättä on imbesilli, mikä hänessä on erikoista?
        Mulla on hieman erilainen Jeremias, koska mulla on Tutankhamoneissa fysiatrisesti hieman viileämpää.
        Vastaus: "No, millä tavalla erilainen?"
        Jeremias liittyy baptismiin, rasismiin, alastomuuteen, väkivaltaan, rahaan ja kaupallisuuteen, auttamiseen ja enkelin tilaamiseen.
        Hän kuuluu ikään 11-12-vuotta, ennen ja jälkeen kuukautisia. Hän on ihan yleinen fiktiivinen hahmo. Miksi näitä pitäisi esim. erityisryhmin korostaa? Jotakin poissulkien ja/tai eristäen.

        !. Hän tulee myös käytöshäiriöisen albiinon kohdalla kysymykseen. Voidaan puhua Jeremiaan ilmestymisestä. !


    • päätön kana.

      Psykoosipas sinulla on..

    • Phoenix24

      Skitsofreniassahan ensimmäinen vaihe on usein psykoosi, mikä tarkoittaa todellisuuden tajun rajua heikkenemistä. Voi kuulla ääniä, tunteet saattavat olla todella pinnassa tai saattaa nähdä jopa harhoja. Itselleni psykoosi iski kuin salama kirkkaalta taivaalta ja yleensä skitsofreniaan sairastuneella stressin sietämistason kynnys mennyt yli.
      Äänet joita skitsofreenikko kuulee ovat joko ulkoisia tai pään sisäisiä. Ulkoiset äänet esim. veden lorina saattaa kuulostaa tyyppiin "Ja nyt törppöhän voitti voitti suuren osan", vaikka normaali ihminen kuulee normaalin veden lorinan.
      Pään sisäiset äänet on ainakin minulla erotettavissa ulkoisista äänistä, toki jotkin ihmiset saattavat kuulla harhojakin, mutta en itse tästä tiedä, koska minulla ei ole kyseenlaisia ääniä ollut.
      Itselläni on kahdentyyppisiä päänsisäisiä ääniä.

      Tyyppi 1:
      Äänet ovat pilkkaavia, herjaavia ja välillä törkeitä. Jos on heikompi olo, niin käyn suihkussa, meditoin tai otan pienen annoksen rauhoittavaa lääkettä. (Viimeisenä mainittu tehoaa parhaiten) Äänet kuulostavat valmiiksi puhutuilta.

      Tyyppi 2:
      Äänet kuulostavat oikeiden henkilöiden ääniltä, kuten kaverien tai muiden henkilöiden jotka tunnen ääniltä, mutta ovat pään sisäisiä.
      Molempiin tyypeihin auttaa jonkin asian tekeminen kuten kirjoittaminen, pelaaminen tms.

      HUOM! Tämä on vain oma kuvakulmani asiasta, muiden kokemukset saattavat olla erilaisia.

      Jos sairastuu skitsofreniaan sitä edellyttää yleensä psykoosi. Olen kuullut aiemminkin puhetta, vaikka minulla ei vielä skitsofreniaa tuolloin ollut

      • Anonyymi

        Mulla ne puhui ääneen kun luin tai kirjoitin kaiken mahdollisen.plus kaikki ajatukset. Joskus oikeesti tuntui pahalta mennä vieraaseen seuraan kun epäili että joku skitsahtaa kuullessaan mun päästä ääniä ja tappaa tai jotain kyllä äänet niin todellisen tuntuisia ovat. Ja yhteiskunnassa nyt on jokin vialla kun sallitaan vaikka mitä tapahtua ties mistä syystä. Mä luotan itseeni tietääkseni mikä on totta ja mikä ei. Psyykkausta tavannut joka sektorilla. Jippii totalitäärinen hallinto!


    • ....................

      Joo psykoosi... Asut ilmeisesti jossain riivausasunnossa "henget puhuu" ja joku jonottaa sairaalassa paikkaa asuntoosi? Jos ääniä ei ole muualla kun asunnossa, niin et ole hullu.

    • Ihmiskunta Sinde

      Tyyppi 1, mutta tämähän on vain verenpainetta mittaava Jumalkäsitys, jos pitää ottaa joku Gandhien väline, niin tämä on, joka, Matkusneva-Kerosta löytyvä verenpainemittari. Fyysikko voi todeta, että vedenpinta peilaa aurinkoisella säällä tällaisen ilmiön, mitä tottakai sanotaan Jumalkäsitykseksi. Vedenpinta heijastaa luontomme ja mielemme yhdenmukaisuutta.
      - Ja, joo, käytetään tätä jossakin inhimillisyyttä ja intimiteettiä kuvaavassa arvioinnissa, mutta mulle ne on aivan lastenleikkiä. Manipuloida ei tämän arvion mukaan saa, ja kaikenlainen pelleileminen, vainoharhaisuus ja muiden ihmisten hyväksikäyttö on kiellossa, kun elinolosuhteet ovat elintilan takia muuttuneet niin luotaantyötävän kapeiksi, suppeiksi.

      Vastaus 2. Pitääkö käydä vankisairaalassa tähän ammattiin?
      - Joo, pitää?
      Luuletko, ettei mun siskojen kiinnosta olla täydellisiä.

    • Ihmiskunta Sinde-82

      Ne ovat valoja kognitiiviseen psykologiaan, niitä käytetään tappamisen vastaisessa omaishoidossa. Ne ovat sellainen Jumalkäsitys, kuin moderni eli abstrakti, assosiaatio ja enkelin ääni eli fokusaatio. (jatka tätä lausetta: )
      Vastaa myös armeijaa ja modernia Jumalkäsitykseltään eli nk. metsä-elettä. Et saa käyttää työtäsi reaaliaikaisesti tai reaalitasoisesti käyttäen esimerkkinäsi silinterihattu-lsd:tä. Se on tappamismyönteistä, moderni Jumalkäsitys Höyrykone ei. Ne ovat samalla, myös ammatillisten tutkintojen reaaliaikaisia valoja, eli vihkiymyksiä ja vakaumuksia.

      Mitä sää mulle haistat?
      Kassi-Alma: "Tämä on törkeintä, mitä olen ikinä nähnyt."
      Janne raahattiin synnytysosastolle, isäksi.
      Se haki multa vain sen lapsen pois. Häin vain meni kylmäksi mun sylissä. Hän on laittanut konttaamaan niille kotia. Se tarkoittaa suunnistelemista ympäri Lohtajaa. Kun olin toiselta paikkakunnalta. Hän oli niin pettynyt siihen, että mä menen sinne, kaiken kansan steriloitavaksi. Se vihaa mua, koska olen ulkopuolisesta perheestä. Hän vihaa mua, koska olen ulkopuolisesta perheestä.

      Tällainen höyrykone-Jumalkäsitys, jota kuvaa vain sana Moderni, ja joka on yksityinen, mutta arvostettu asia, voi laueta esim. trilleri-eleviittomasta.
      Tällainen silinterihattu-lsd, joka tarkoittaa perheimpiyttä, Se/hän-pyöreäpäisyyttä, kyseenalaistavaa ja keskustelumenetelmää, erityisesti sen ja etiikan hyväksymistä.

      Tämä tarkoittaa jatkuvaa ihmisoikeustyötä reaaliaikaisesti ja reaalitasoisesti, fokusaatio kunnioittaen ja assosiaatiota laukaisten ja näin huolehtimista itsestä, muista ihmisistä ja ympäristöstä.
      -Joo, nämä on etukäteen tilattu.
      Ihan sellaisesta reaali-tiimalasista, joka tarkoittaa Amnestya ja laboratoriota, sen osoittaa tällä hetkellä yleiskunto ja laskinmerkki neliöjuuri.
      Amnesty tarkoittaa esim. oikeuden vaitiolovelvollisia, joita ei saa psykoosissa peilaillen lähestyä, osoittaen perheellekin haitallista paranoidia skitsofreniaa.
      -Sen älykkyysosamäärä ei riitä perheen ulkopuolisiin ryhmiin.
      Myös gynekologia on ihmisoikeustyöksi luokiteltavaa.
      Myös höyrykone-neurologinen toiminto, Jumalkäsitys on ihmisoikeustyöksi luokiteltavaa. Se pelastaa avoimuudellaan ihmishenkiä. Tavoitteena on Ku Klux Klaanin ja euforian sijaan pakkokeinolakien ja niiden poisto nk. pakkokeinolaki-heijasteet. Yhteiselle läsnäololle ja ihmisten ystävällisyydelle. Kirkon tavoiten etiikka ja rasismi on varmasti kaikille jo tuttu asia: "Koska epäonnistuimme tässä, perustimme sairaalan ja hyväksyimme kuolemaa ja sen tuottamista."

      En ole ihmisoikeustyöntekijä, olen kansaan kuuluva ikä, näkö, koko ja sisin psykootikko ja hallusinogeenin aiheuttamassa joukkoharhassa.
      (kts. meterologia ja ilmaistyös, : sana; frustraatio)

    • gg

      sinde, mee jo sinne hoitoon ja ota lääkkeesi.

    • Amnesty:Sinde-82

      En mä voi mennä sinne ollenkaan.
      Se ei sovi mulle, vaan on joku frustraation omainen keksintö, jolla ei ole mitään tekemistä todellisuuden, ympäristön ja fokusaation kanssa.
      - Ei, en sovellua ammattiini.
      Mitä sä näitä mun asioita tänne kirjoitat? Mä en keksi, miten muuten tätä tehdään ja miten muuten tätä voi tehdä, ja sitten näitä henkilökohtaisia asioita, ei saa tutkia, poistella tai muuten niillä loukata yksityisyyttä.
      Haluat siis tukea silinterihattu-lsd:tä ja perheimpiyttä ohjaamalla nk. perikatoa, pakkohoitoa, hottentotteja ja mielenterveysongelmia.
      - Joo, mun setä on lääkäri, huonokuntoinen ja mustalainen.
      Hän saattaa Brick-testisarjan perusteella testailla omaisiltaan erotavatko he näitä asioita. On hänellä varmaan joku koulutus ja valat.

      Kyll, mustalaisuus on virhe.

      • Amnesty:Sinde-82

        Silinterihattu-lsd häiritsee perheimpyden takia ja aiheuttaa tinamyrkytyksen.
        Normaali ihminen ajattelee, että mustalaisuus aiheuttaa tinamyrkytyksen.
        Mitä ihmettä mä teen tällä hetkellä?
        Se iso vaalea hahmo kysyy: Että mitä nää näin avoimia on nämä asiat?
        Silinterihattu-lsd:n ja perheimpiyden aiheuttamien kasvu- ja kehityshäiriöiden takia.
        Jos mulla ei olisi mielikuvitushahmo-isää ja jos hän ei olisi tällaisessa avoimessa leimaympäristössä, mulla oli vajaamielinen ja häiriintynyt mieli, ja hänellä joku lastenkasvu- ja/tai kehityshäiriö, kuten hepatiitti.
        Häntä vainottaisiin auntenttisesti perheimpiydelle.
        -"Mun veljen ammatti kieltää perheimpiyden harjoittamisen lastenkasvu- ja kehityshäiriöiden takia." sanoi notaari. Ymmärrätkö miksi perheimpiydessä ei saa pitää?
        Reaaliaikaisuuden ja reaalitasojen takia. (kts. kohdat, matemaattiset mallit, organisaatiot, eristys, hyvinvointi enkelin äänet/näkymättömät henkien äänet)
        Leimaiskä: En tykkääkään enää järjestötoiminnoista.
        Mielestään on huolehtinut kyllä turvallisuudestani, se vain ei ihan kaikilta osin vielä riiittänyt.


      • Ihmiskunta Sinde-82
        Amnesty:Sinde-82 kirjoitti:

        Silinterihattu-lsd häiritsee perheimpyden takia ja aiheuttaa tinamyrkytyksen.
        Normaali ihminen ajattelee, että mustalaisuus aiheuttaa tinamyrkytyksen.
        Mitä ihmettä mä teen tällä hetkellä?
        Se iso vaalea hahmo kysyy: Että mitä nää näin avoimia on nämä asiat?
        Silinterihattu-lsd:n ja perheimpiyden aiheuttamien kasvu- ja kehityshäiriöiden takia.
        Jos mulla ei olisi mielikuvitushahmo-isää ja jos hän ei olisi tällaisessa avoimessa leimaympäristössä, mulla oli vajaamielinen ja häiriintynyt mieli, ja hänellä joku lastenkasvu- ja/tai kehityshäiriö, kuten hepatiitti.
        Häntä vainottaisiin auntenttisesti perheimpiydelle.
        -"Mun veljen ammatti kieltää perheimpiyden harjoittamisen lastenkasvu- ja kehityshäiriöiden takia." sanoi notaari. Ymmärrätkö miksi perheimpiydessä ei saa pitää?
        Reaaliaikaisuuden ja reaalitasojen takia. (kts. kohdat, matemaattiset mallit, organisaatiot, eristys, hyvinvointi enkelin äänet/näkymättömät henkien äänet)
        Leimaiskä: En tykkääkään enää järjestötoiminnoista.
        Mielestään on huolehtinut kyllä turvallisuudestani, se vain ei ihan kaikilta osin vielä riiittänyt.

        Organisaatiollinen tila pitäisi pystyä säilyttämään ja järjestämään. Myös äänessä ja kehossa.


    • ----Sinde vm-82

      Olisi vajaamielinen ja häiriintynyt mieli
      Mun iskällä olisi hepatiitti.

      kiri-virheet melko yleisiä.

    • Fth.Merlin

      Veikkaan myös samaa mitä nim..................... ehdotti. Kuulostaa joltain Demonilta, joka haluaa sinun huomiotasi. Kannattaa olla niin kuin et häntä huomaísikaan, jos vaan tässä makuuhuoneessa kummittelee. Ilta- ja aamurukoukset Jeesuksen nimessä karkottaa myös Demonin. Siunausta!

    • Kaalimatolove

      Joo.. Perus koulu papereilla nyt en kuule pysty menee varmaks sanoo että olisko skitsoonista freniaa vai ihan hulluutta.. Mutta kyl mä suosittelisin ihan menemää oikeelta lääkäriltä kysyy ku täältä hakee diaknoosia tälläseen vaivaan. Voihan toi olla aivo kasvainkin, niiku tulpaani tai jotain? Kokeile lääkeeksi ottaa puolikas 200mg burana illalla ja katso häviääkö vaiva.

      • o_O

        lol


    • ajattelensunparasta

      ööö tota, nimimerkki _amonra- sais mennä hoitoon jos näkee jotai näkyjä. sori vaan.

      • kaalimatolove

        Kyl aika moni sais jonku lääkityksen hakee itelleen kun näit palstoja tutkailee. Joo-o, ite olen hakenut jo mutta ei ole vielä lääkitys kohillaan. Enemmän rauhottavia vois määrätä mulle. Juomisen onneksi tajusin lopettaa kun tajusin että ei siinä ole mitään järkee! Mutta mee ny lääkäriin jos halluja näät. Kuulostaa jo vakavalta.


      • Dr3dg3

        Kaikki yliaistilliset havainnot eivät ole sairautta.
        Kyse voi olla myös ihmisen piilevistä kyvyistä tai siitä että herkemmät ihmiset näkevät ja kuulevat enemmän kuin toiset.

        Kyseessä voi olla siis myös KYKY eikä vain jonkinlainen rasite.


    • Kysyn vain..

      Minunkin korva kuulee ääniä, mutta ne ovat minun naapurit!! Naapurit tupakoivat 100 kertaa päivässä ja se häiritsee minua koska tupakan haju tulee asuntoni sisään tuuletuksen kautta. Onko täkin skitsofreniaa??

      • ittaapokysp

        Pakkotyöharrastustyökaveri hankittava. Vanhainkotityökö? ettei käy niinku isille ja rahatmeni masennus >> itseyritys. Kukaan ei tiedä että olen vaikka kaikki tietää. (heh, olen ovela) ohjaan huomio pois ja valtaa. kaikki hulluja paitsi minä. en tarvii pakkopakkohoitoa olen terveeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee???????? Juonenjuomitään. b-rapussa kirjotan ja haenhaenhaen. ahahaha nainen lukee näitä ja kohtasekoaa. osaan sekottaapäätä olen ovela.


      • Huolestunut
        ittaapokysp kirjoitti:

        Pakkotyöharrastustyökaveri hankittava. Vanhainkotityökö? ettei käy niinku isille ja rahatmeni masennus >> itseyritys. Kukaan ei tiedä että olen vaikka kaikki tietää. (heh, olen ovela) ohjaan huomio pois ja valtaa. kaikki hulluja paitsi minä. en tarvii pakkopakkohoitoa olen terveeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee???????? Juonenjuomitään. b-rapussa kirjotan ja haenhaenhaen. ahahaha nainen lukee näitä ja kohtasekoaa. osaan sekottaapäätä olen ovela.

        Nyt alkaa kuulostaa todella sekavalta. Oletko ottanut lääkkeesi? Osaatko mennä hakemaan apua? Eihän tämä nyt vaan ole taas niitä Sinden juttuja.. Osaako kukaan sanoa? Huolestuttaa täällä nämä sekavat jutut. Ihmiset ovat selkeästi avun tarpeessa ja toivottavasti tajuavat sen itse.


    • _vieras_

      kuules _amonra_. satuin lukemaan tekstisi ja minun ohjeeni olisi että hanki äkkiä apua. kukaan ei ansaitse olla tuollaisen asian kanssa ilman hoitoa. uskon että ymmärrät itsekin että elämäsi voisi olla paljon parempaa ilman nuita "helvetilliseksikin" kuvaamiasi ääniä ja näkyjä. ja tiedän täysin mistä puhut. olen itse kokenut pyskoosin ja tiedän että ihmisten käsitykset siitä ovat usein rajoittuneita. kaikki me koemme asiat eri tavalla omissa aivoissamme ja raja siihen että kokemukset ja tulkinnat menevät "yli" on liukuva. mutta itselläni hyvä tuntomerkki oli psykoosiaikoinani se että todella kärsin oireistani ja se aihuttivat äärimmäisen pahaa oloa. jos sinunkin oireesi aiheuttavat pahaa oloa, tarvitsevat ne hoitoa. ja näkyjen näkeminen ja äänien kuuleminen on jo semmoinen tuntomerkki että viittaa vakavaan psykoosiin. älä uskottele itsellesi enää yhtään kauempaa että voit hyvin elää oireittesi kanssa vaan tee rohkea liikku ja kerro niistä lähipiirillesi ja hanki apua. itedät itsekin että toimit silloin oikein. sanon tämän vain siksi etten halua että kukaan joutuu kärsimään yksin psykoosista. ne on niin vakava ja traumaattinen tila että tarvitset kaiken hoidon ja tuen. nyt vain väkisillä puristat ulos jollekkin läheiselle johon voit luottaa näistä äänistä ja näyistä ja pidä huoli siitä että saat apua ja lääkityksen. toivon todella että osaat toimia nyt oikein.

      täällä myös jotkut muut kirjoittelevat henkilöt näyttävät olevan pahasti avun tarpeessa. nyt ihmiset miettikää tosissaan mitä haluatte elämältänne. itse olen ollu psykoosissa ja tiedän että se on yhtä helvettiä. jos haluatte pois tästä helvetistä, ainut tie siihen on kertoa omista oireista ja tuntemuksista sellaiselle henkilölle joka osaa auttaa. helpompi voi olla kertoa ensin jollekin lähipiiristä. asiat pitää vaan väkisillä puristaa ulos itsestä. voi mennä myös suoraan terveyskeskukseen kertomaan mielenterveyspuolelle mitä päässään käy läpi.

      viestiketjun aloittajalle en osaa sanoa tarkasti kärsitkö psykoosista/skitsofreniasta. kyse voi olla myös jostain aivoissasi olevasta muusta häiriöstä jos tämä on ainut oireesi. mutta apua sekin ehdottomasti tarvii, suosittelen kääntymään lääkärin puoleen ja kertomaan rehellisesti saman mitä kerroit täällä. tsemppiä ja ole rohkea!

      • _vieras_

        ja anteeksi lukuisista kirjoitusvirheistä viestissäni.


    • että joo.

      "Ongelma ei ole "äänien" kuuleminen päässä, vaan se, miksi ne tulkitaan. Yleensäkin on vaikeata vetää ehdoton raja kuuloharhan ja ajattelun/muistamisen välille. Myöskään se, että "kuulee" - tahtomattaankin- musiikkia päässään, ei ole harha. Harha olisi, jos väittäisi jonkun ulkopuolisen tahon aiheuttavan tämän musan tai "lähettävän" sitä päähän tai pakottavan kuuntelemaan tiettyä rallatusta, joita soi kuulemma useimpien ihmisten päässä..."


      Juuri tällaisen väärän tulkinnan takia minut tulkittiin skitsofreenikoksi 17 vuotiaana ja sain hullun paperit sekä lääkityksen, jonka sivareista jouduin kärsimään 3 vuotta kunnes tajusin ne itse lopettaa.
      Tämä on tosi.
      Kaikki lähti siitä kun olin usein ahdistunut ja pelokas, oli jonkinlaista paniikkihäiriötä. Siksi menin hakemaan apua ja siellä psykologi kuulusteli minua ja kun selitin silloin nuorena poikana että luon musiikkia päässäni niin se tulkittiin harhaksi. Itseasiassa se ei ole harha koskaan ollutkaan vaan asia on tismalleen minulle sama jos kuuntelen hyvää biisiä ja ajattelen sitä. En ole koskaan kokenut minkään ulkopuolisen vaikuttavan minuun mitenkään kuten klassisissa skitso-oireissa tapahtuu.

      Olen yli 30 vuotias ja diagnoosi ei varmaan poistu ikinä. En tosin ole ihan tervekään ehkä koska en oikein jaksa tai pysty käydä työelämässä ja joinakin aikoina poden ahdistuneisuutta ja itsetutkiskelua pääosin sen takia että minua pelottaa lääkkeiden tuomat sivarit.. sain nimittäin sivareina ikäviä depersonalisaatio tiloja ja ne tosiaan tulivat lääkkeistä. Tätäkin eräs lääkäri piti harhana, kuvitelkaa! Kumma kyllä nuo kupla-olot alkoivat lääkkeistä esim. peratsin jne. ja minun oli pakko niiden takia hakeutua vapaaehtoisesti sairaalaan jossa kokeiltiin lääkkeiden lopettamista.

      Sen jälkeen ei ole depersonalisaatiota enää tullut.

      Mitäs tähän sanotte :)

      Kyllä siellä ammattilaiset tulkitsee potilaansa aivan päin peräreikää, on se vaan pakko kokemuksella myöntää. Haluaako joku tarkempiakin yksityiskohtia vai kehtaako edes sanoa?

      • Anonyymi

        Mä oon kuullut ääniä aina, ihan lapsesta. En ole osannut pitää asiaa outona, on vain yksi ominaisuus lisää. Kuulin ääniä jopa psykoosilääkityksellä, joskin olivat selkeästi ontompia. Ne äänet mitä kuulen, tulevat oman pääni sisältä. Joku vähän kesken jäänyt ajatus joka vaatii huomiota, musiikkia, osittaisia lauseita... mutta olen aina tiedostanut ne harmittomiksi.

        Se jos joku ääni tulee selkeästi oman pään ulkopuolelta, aiheuttaa ihan eri reaktion, kuin päänsisäiset. Esim. äkillinen pamaus ulkona, yläkerran naapurin raskaat askeleet, kakaroiden kiljinta pihalla. Noihin reagoi. Päänsisäiset äänet on vähän kuin joku lukisi ajatuksia ääneen, mutta omassa päässäsi. Noihin oppii olemaan näkyvästi reagoimatta. Ja siihen päänsisäiseen meteliin pystyy jonkinverran vaikuttamaan, pystyn useimmiten vaihtamaan päässäni soivan musiikin ihan vain keskittymällä ajattelemaan ensin kaikkea muuta ja sitten jotain kuulemaani musiikkia, jolloin se musiikki vaihtuu. Nyky psykiatria pitäisi romuttaa ja tilalle pitäisi luoda jokin systeemi ymmärtämään ajatusten erilaisuutta ja niiden mekanismeja ilman medikalisointia.


    • _vieras_

      edelliseen viestiin: tiedän mitä tarkoitat tuolla tulkinta jutulla. ongelmahan psykoosissa on siinä että omat tulkinnat aisiosta alkaa aiheuttamaan järjettömän pahaa oloa koska aivot käy ylikierroksilla ja näkee ihan kaikessa jonkinlaisia "viestejä". silloin voi jo katsoa että tulkinnat menevät "yli". mutta jos tämmöisiä asiota alkaa ajattelemaan liikaa, voi olla että huolestuu ihan turhaan. kun itseään alkaa kauheasti tarkkailemaan, alkaa kyllä varmasti huomaamaan juttuja joita voisi ajatella "epänormaaleiksi". mutta tuo on kyllä ihan järkyttävää mitä sulle on tapahtunu. lääkärithän ei voi koskaan nähdä kenenkään pään sisälle ja väärinkäsityksiä voi aina tapahtua. menny ihan väärin sun tapauksessa tuo homma ja lääkkeet on ilmeisesti alotettu turhaan. tuossa tapauksessa olisit tarvinu varmaan enemmän terapiaa ja tuohon paniikkihäiriöön liittyen ehkä jonku sortin lääkkeen muun hoidon rinnalle mutta seki on makukysymys. ja mää ymmärrän kyllä että nuista antipsykooteista yms. voi tulla omituisia olotiloja ja ne vaikuttaa mieleen kamalasti. ja jos syö vääränalista lääkettä joka ei sovi itelle nii siitä on vaan itelle harmia eikä ne kyllä aina mitään paranna. ite suhtudun aika epäluulosesti antipsykootteihin joita itekki joudun vielä syömään oman psykoosioireitten takia joita oli puolitoista vuotta sitten. ne on vahvaa tavaraa ja aina ku syödään lääkkeitä jotka vaikuttaa mieleen nii liikutaan mun mielestä aika syvillä vesillä.

      haluaisin vielä sanoa sulle että ei kannata käyttää tommosta sanontaa ku "hullun paperit". psykoosi on tila johon ihminen joutuu silloin kun on ylikuormittunu. ei se oo mikään pysyvä ominaisuus. sama kun sanoisit ihmisestä jolla joskus on ollut masennus että sillä on "masentuneen paperit". sää vaan turhaa pistät itteäs semmoseen luokkaan johon sää et kuulu. oot vaan saanu kätees paperia siitä että oot joskus ollu huonossa kunnossa. ja harva ees tietää niitten paperien olemassaolosta. sun tilanne ei oo enää sama ja sun tapauksessa sun diagnoosiki on ollu väärä. ei kannata lukittaa itteään menneisyyteen ku nyt kuitenki näyt hyvin käsittävän että mitä sillon tapahtu. ja nuista lääkkeitten aihuttamista sivuoireista nii mun neuvo on että älä ressaa niistä liikaa. jos sää ajattelet koko ajan että oot syöny lääkkeitä joitten sivuvaikutukset ei lähe ikinä pois ja joudut aina niistä kärsimään nii se ei varmana paranna sun oloa. sää et joka tapauksessa voi enää sille mitään että oot joskus syöny niitä lääkkeitä. mää neuvosin että ajattele itteäs semmosena mitä oot ajatellu sillon ku sulla on hyvä olo. sää oot ihan sama ihminen vieläki, mulle tuli vaan semmonen kuva että oot kokenu vähä semmosen lumipalloilmiön että oot alkanu ihan liikaa kiinnittään huomiota siihen sun ahdistukseen. tiiän miltä se tuntuu ku ite oon syyllistyny ihan samaan pitkän aikaa sen jälkeen ku sairastuin psykoosiin. mutta nyt ku oon hillinny sitä nii voin paljon paremmin. mietin enemmän semmosia asioita ku mitä sillon ennen sairastumistaki. ja se oikeesti auttaa.

    • psykiatri

      Antipsykoottisia lääkkeitä ei periaatteessa voi edes määrätä turhaan koska niistä on aina hyötyä, jos ei ollut psykoosia niin lääkkeet ainakin estää psykoosin tulemisen koska sellainen voi kuitenkin joskus kehittyä.

      • 6+1

        Tuolla periaatteellahan kaikille suomalaisille pitäisi sitten määrätä neuroleptejä, vähän niinkuin varmuuden vuoksi :D


    • _vieras_

      Psykiatri, sanomasi perusteella huomaan, että et ole koskaan itse syönyt neurolepteja. Neuroleptit ovat sellaista tavaraa että joo ehkä estävät jollain lailla psykoosin mutta turruttavat ja lamauttavat muunkin tunne-elämän sitten samalla kokonaan. Tiedän mistä puhun koska itse olen vieläkin kuurilla. Että todellakin voi määrätä turhaan, minä en koskaan olisi aloittanut niitä syömään jollen olisi katsonut ettei ole muuta vaihtoehtoa. Mutta voisin sanoa että lääkkeet ovat pilanneet elämääni yhtä paljon kuin psykoosi, koska niiden takia en tunne mitään. Että pysykää kaukana neurolepteista te joiden ei niitä tarvi syödä. Ja toivon ettet todella ole oikeasti psykiatri. Koska jos olet, olet pahaksi potilaillesi jos määräilet neuroletikuureja ihan muuten vaan ja kevein perustein. Voit mennä puhumaan neurolepteista ja niiden vaikutuksesta vasta sitten ku olet ite syönyt niitä. Jos laittaisit itse pillerin naamaan niin muuttaisit mielipiteesi. Joten jos et ole niitä syönyt, et voi mennä puhumaan lääkkeen "parantavasta vaikutuksesta", vaikka nauroleptikuuri ehkä lääkäreille kuulostaakin niin yksiselitteiseltä ja helpolta ratkaisulta ongelmiin. Se ei vain ole.

    • Matitjahu Psykiatri

      Ei.

      Syitä voisi olla monia : mm. tämä skitsofrenia (liittyy myös todellisuudentajun heikentyminen / katoaminen), kaksisuuntainen mielialahäiriö (depressiosta maniaan - maniasta depressioon), huumeet, stressi, päihteet (kahvi on myös päihde.) yms, yms, yms, yms, yms, yms.

      Jos äänien kuuleminen toistuu voit miettiä sairastatko jotakin sairautta vai onko elintavoissasi parannettavaa.

    • taiteilijapotilas

      jänskää, mullakin tulee ihan helvetisti säkäreitä päähän.

    • Moi,
      Joskus mieltä askarruttaa monenlaiset asiat. Olenko menetellyt oikein elämässäni? Olenko ansainnut kiitosta vai rangaistuksen? Joku saattaa palkita minut tekojeni mukaan,ihan päivittäistenkin. Jos se tapahtuukin unissa? Kuuluisiko kaikkien ajatusten olla aivojen tuottamia impulsseja??? Jos meillä onkin mielikuvituskavereita? Kun minulla on välttämätön paha seuranani ollut syntymästäni saakka niin ei kait tässä mitään hyvää saa aikaiseksi vaikka kuinka koittaisi. Olen sentään vain erehtyväinen ihminen. Mistä sitten tiedän,mitä minun pitäisi tehdä? Ehkäpä,ajatella jotakin sen suuntaista että mitä minun nyt pitäisi tehdä. En tiedä,olen neuvoton ja aika tyhmä ellen idiootti. Vastatkaa minulle kun olen neuvoton. Auttakaa minua kun olen niin maan parusteellisen tyhmä. Ottakaa minua kädestä kiinni ja viekää kuin hölmöläistä. Antakaa minulle oikeat sanat puhua kun sen aika on ja hiljaisuutta kun sitä pyydän. Kiusatkaa vaan minua vaikka minulta valuu kylmät kyyneleet tai älkää sittenkään,parastanihan te ajattelette kaikin tavoin kuin olisin kaikkein tärkein tässä maailmankaikkeudessa. Saan kuitenkin ansioitteni mukaan sillä unohdusta ei ole,minulla on norsunmuisti.
      Lääkkeet voivat olla hyväksikin,ne kenties nostattavat ihmisikää. Äänet ei tästä kaikkeudesta katoa siis kysy joskus kaikilta kummilta ääniltä mitä nyt pitäisi tehdä. Vastaus on luultavasti niin tyhmä ettei niin voi sanoa tai tehdä. Jos niitä ei olisi,olisin yksin ula-äänen kanssa tai jokin muu signaali. Joku pakote kuitenkin on. On Laki isolla ällällä. Isot pomot pompottaa ja pienemmät hyppyyttelee. Jumala vaan teki kaiken elävän ja sen jälken meni kaikki sekaisin. Johan on maailman kirjat sekaisin! Mitä ihminen on saanut aikaan?? Omille silmilleen kaikenlaista kiinnostavaa ja korvilleen kuultavaa. Rokkikoneet soi ja mediasoittimista kuuluu. Kuka vie kiitoksen Jumalalle? Meneekö se laajakaistaa pitkin? Laitetaanko Jumalan päähän mikroprosessori niin että voidaan olla kommunikaatiossa? Se asia on niin monimutkainen että luulempa että siitä on tiedetty jo kauan sitten. Kyllä tässä jotenkin asiat hoituu ja koitan olla olematta liian paha kun hyvä en osaa olla. Kiitos hyvälle Jumalalle vaikka laajakaistaa pitkin. Kiitoshan se on sekin vaikka informaatioväylä minulle uusi. Jos Jumalalla onkin kannettava tietsikka. Se on kuitenkin niin että minut fudastiin paratiisista ja nyt menee miten kuten. Koitan tehdä paremmin kun olen mokaillut. Siellä ne tehdyt ja tekemättömät. Neuvokaa minua parhaanne mukaan ,älkääkä tehkö minusta pilaa vaikka niinhän te kuitenkin teette. Voi olla että tykkäänkin siitä. Kättäni en teille pirulaisille anna kuljetettavaksi vaan koettelen teidän metkunne.Tsemppiä kaikille.

    • _amonra_

      On miltei koomista nähdä, miten moni on käskyttämässä minua hoitoon :DD Elämä on ihan jees, relatkaa vähän. Sanoin jo aikasemmassa viestissä, ettei asia vaivaa minua. Moniäänisiä on Suomessa lukuisia, emmekä me ole yksin. Mitä tulee näkyihini, ne toimivat hallittuna pikemminkin tehostaen ajatteluani. Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Alkuaikoina tilanne tosiaan oli helvetillistä, kuten mainitsin, mutta siihen liittyi lähinnä omat pelot, ja yhteiskunnan liian jyrkkä suhtautuminen asiaan.

      Lisäksi, alkupaniikissani äänten kuulumisen alettua tosiaan erehdyin hakemaan apua psykiatriselta poliklinikalta. En voi suositella sitä kenellekkään. Psykoosilääkkeet, kuten Olanzapin olivat ainakin omalla kohdallani täysin turhia, enkä todellakaan olisi kaivannut näitä. Sain lääkkeistä vakavia sivuvaikutuksia, jotka miltei aiheuttivat peniksen amputoinnin! (naurakaa vain! :DD) Jos mielestänne kärsitte jostain ongelmista, niin korjatkaa asia mielummin elintapojenne muutoksella, älkää lääkefirmojen pillereillä.

      On kyllä koomista, miten yrittää kovasti selittää miten asia on hanskassa, mutta silti täällä ihmiset on patistamassa hoitoon :DD Teille kaikille: Yhteiskunnassa on virhe, ja se olet SINÄ.

    • Anonyymi

      Aloittajalle tiedoksi, että jos ei ole muuta erikoista voinnissa, kuin aamuiset äänet, niin tuskin on kyse skitsofreniasta. Tässä kolme vaihtoehtoa mitä ne äänet voivat olla:
      1. Aamulla herätessä ihminen on unen ja valveillaolon rajalla ja saattaa kuulla vielä unien ääniä, vaikka on jo puolittain hereillä.
      2. Joillakin puheen kuuluminen voi olla myös telepatiaa kahden ihmisen välillä ja aamuisin herkkyys siihen on korkeimmillaan.
      - Olen käynyt kerran vuoropuhelun telepaattisesti. Minulta kysyttiin erästä asiaa ja vastasin siihen. Sain vastaukseeni vielä telepaattisen vastauksen. Nämä ovat harvinaisia hetkiä, eli toisen ihmisen täytyy olla yhtä herkkä telepaattisesti, että molemmat voivat kuulla toinen toisensa yhtä aikaa.
      3. Joskus Pyhä Henki puhuu ihmiselle, sitä ei tarvitse pelätä. Jeesus lähetti Pyhän Hengen maailmaan kun Hän nousi taivaaseen.
      - Eräs kommentoi palstalla, että hän kuuli äänen, joka sanoi: 'Minä tulen pian' ja pelästyi sitä, luuli kummitukseksi. Tuo lause on tyypillinen Jeesuksen lause, Hän ilmoittaa uudesta tulostaan. Sana 'pian' voi tarkoittaa mitä tahansa aikaa, sillä taivaassa ei ole ajankulua.

    • Anonyymi

      Itse kuulen äänen "Rahaa on jaossa lotossa".

    • Anonyymi

      Sain ite sellaiseen ja nyt pelottaa oon 14v poika ja kuulin äidin ja puoli isän asunnosta aivastuksia melkein laskin alleni mitä teen😨😭🙏 en haluu delaa

    • Anonyymi

      Äänten kuuleminen johtuu siitä että keho on spastisessa ylijännitystilassa mikä painaa kuulohermoja. Yrittäkää rentoutua jos kuulette ääniä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2227
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2053
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1658
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1490
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1476
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1377
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1344
    8. 52
      1248
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe