Joulukinkku.

Hah.

Kyllä mäkin vanhana pakanana värkkään jouluruokaa. Ne perinteiset jouluruuat on hyvää ja edullista sapuskaa.

Nojoo, hankala laittaa parille ihmiselle evästä, paljon tulee käytetyksi eineksiä. Kyllä mä rosolllin teen ja jonkinlaisen kinkun laitan. Mutta laatikot ostan kaupasta. Niitä kun vähän maistelee, ihan hyviä niintä tulee-

Ostaisin mielusti oikean kinkun, mutta kuten tavallista, ostaan jonkin halvimman mahdollisen pakastekinkun. Mutta pirulauta, joulu jotenkin sellainen aika, että saa nykiä läskiä huuleen oikein surutta. Mika kaupoissa ei myydä kunnollista läslkkinkkua`?


Mä siis en usko joulupukkiin, en jumalaan, mutta mä uskon jouluruokiin :DD

=DW=

25

303

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Uskoisit edes silmiisi.
      Täällä on jo puolenkymmentä Joulualoitusta.
      H.

    • Jaaa-a, mikäpä niissä. Kyllähän ne menevät, kun ei tarvitse koko viikkoa samaa syödä. Siinä varustelujen kohtuullistamisessa se taito onkin kun syöjiä on kaksi tai yksi.

    • napa-ratisee

      Potut keitän, muut loovat ja laatikot ostetaan kaupasta. Kuka niitä edes jaksaa paljon syödäkään.
      Ja voihan niitä halutessaan tuunata. Loraus kuohukermaa ja nokare voita nokkaan.
      Minä en tuunaa, kelpaavat sellaisenaan.

      Aina vannotaan ennen joulua, ettei kinkkua osteta. Kuitenkin, jos tuon sulon päästän juuri joulun alla kauppaan, varmasti tulee kotiin kinkku olallaan.

      • 3+17=20

        Älä päästä suloasi kauppaan, mene itse. Jouluruokia tulee aina tehtyä liikaa ja kuka sitä viitsii päiväkausia syödä samoja uudelleen lämmitettyjä ruokia.Tänä vuonna joulunaika osuukin viikonvaihteeseen.

        Minä ajattelin paistaa lättyjä tai niitä blinejä ja smetanaa ja kaviaaria päälle, kinkku jää ostamatta. Olen alkanut vierastaan liharuokia. Jotain katkarapu/krappa/kalaruokaa tms. merenelävää mieluummin. Yhden lanttulaatikon voisin ostaa. Onhan tässä vielä aikaa miettiä. Takuuvarmasti ruoka ei kaupoista lopu ja aattona voi olla alennusmyyntiä.


      • rapa-natisee
        3+17=20 kirjoitti:

        Älä päästä suloasi kauppaan, mene itse. Jouluruokia tulee aina tehtyä liikaa ja kuka sitä viitsii päiväkausia syödä samoja uudelleen lämmitettyjä ruokia.Tänä vuonna joulunaika osuukin viikonvaihteeseen.

        Minä ajattelin paistaa lättyjä tai niitä blinejä ja smetanaa ja kaviaaria päälle, kinkku jää ostamatta. Olen alkanut vierastaan liharuokia. Jotain katkarapu/krappa/kalaruokaa tms. merenelävää mieluummin. Yhden lanttulaatikon voisin ostaa. Onhan tässä vielä aikaa miettiä. Takuuvarmasti ruoka ei kaupoista lopu ja aattona voi olla alennusmyyntiä.

        Suloni on sen verran sutki, että menee ilman lupaanikin, joten, menköön luvallanikin.
        Saapahan hyvän mielen. Muuta joululahjaa ei saakaan.

        Onkohan meidän mahalaukkumme kutistuneet käytön puutteessa, kun tuntuu, että tulee syötyä paljon vähemmän, kuin muinoin? Jotain tuollaista, pientä, mutta maistuvaa pitäisi keksiä.
        Jos laittaisi shusia jouluksi?

        Lihaa kannattaakin vierastaa. Katkiksista tykkään, niistä suuhun sopivista, en mistään sormen kokoisista. Niitä en suuhuni laita. Ihan kuin jonkun sormea järsisi. :(

        Annatko takuun, ettei ruoka lopu, muuten kahteen pekkaan pitää ostaa monta muovikassillista, ja kätkeä suuri osa pakastimen ikuiseen pimeyteen.

        Yhden jouluruo'an olen jo suunnitellut, ohrasuurimopuuron, uunissa tehdyn.


      • Buon Natale!
        rapa-natisee kirjoitti:

        Suloni on sen verran sutki, että menee ilman lupaanikin, joten, menköön luvallanikin.
        Saapahan hyvän mielen. Muuta joululahjaa ei saakaan.

        Onkohan meidän mahalaukkumme kutistuneet käytön puutteessa, kun tuntuu, että tulee syötyä paljon vähemmän, kuin muinoin? Jotain tuollaista, pientä, mutta maistuvaa pitäisi keksiä.
        Jos laittaisi shusia jouluksi?

        Lihaa kannattaakin vierastaa. Katkiksista tykkään, niistä suuhun sopivista, en mistään sormen kokoisista. Niitä en suuhuni laita. Ihan kuin jonkun sormea järsisi. :(

        Annatko takuun, ettei ruoka lopu, muuten kahteen pekkaan pitää ostaa monta muovikassillista, ja kätkeä suuri osa pakastimen ikuiseen pimeyteen.

        Yhden jouluruo'an olen jo suunnitellut, ohrasuurimopuuron, uunissa tehdyn.

        Tee vaikkapa pitsaa, jos haluat jotakin erikoista jouluruokaa. :)

        Poikani haaveili pienenä ollessaan pitsaa joulupöytään. :) Se haave ei vieläkään ole toteutunut... raukka...


      • Anonyymi
        3+17=20 kirjoitti:

        Älä päästä suloasi kauppaan, mene itse. Jouluruokia tulee aina tehtyä liikaa ja kuka sitä viitsii päiväkausia syödä samoja uudelleen lämmitettyjä ruokia.Tänä vuonna joulunaika osuukin viikonvaihteeseen.

        Minä ajattelin paistaa lättyjä tai niitä blinejä ja smetanaa ja kaviaaria päälle, kinkku jää ostamatta. Olen alkanut vierastaan liharuokia. Jotain katkarapu/krappa/kalaruokaa tms. merenelävää mieluummin. Yhden lanttulaatikon voisin ostaa. Onhan tässä vielä aikaa miettiä. Takuuvarmasti ruoka ei kaupoista lopu ja aattona voi olla alennusmyyntiä.

        Itse heti kaupasta tullen, jaottelen laatikkoruokia pienempiin pakasterasioihin, päivän, parin valmisannoksiin. Ei tarvitse joka päivä samaa syödä. Sulattaa sitten pakasteesta.

        Kun paistan kinkun / kinkkurullan, poistan liiat läskit (en kaikkea!), paloittelen sen heti uunista tultua moniin pienempiin paloihin, laitan pakasterasioita pohjiksi, peitän vielä foliolla. Sitten ikkunalle jäähtymään ja siitä pakastimeen. Palasia voi sitten sulattaa tarpeen mukaan. Esim. n. 4-5 kg:n kinkkurullasta tulee n. 8 pakasteannosta. Riittää yhdellä ihmisellä vaikka pääsiäiseen asti (yleensä helmikuulle).


    • Luin eräästä kirjailijasta, jolla on tapana paistaa kinkku juhannukseksi. Hän ostaa sen valmiiksi pakastimeen joulun aikaan, kun kinkut ovat halpoja. Juhannusjuhlissa se sitten nautitaan suuren vierasjoukon kanssa, kaikkine tykötarpeineen.

      Hauska idea! Minäkin ostin pienen kinkun pakastimeen, aion paistaa sen talvilomaviikolla, kun saan viikoksi vieraita laskettelemaan. Hauska nähdä
      jonain päivänä ulkoilijoiden ilmeet, kun tulevat punaposkisina kotiin, ja vastaan tulvii kinkun tuoksu. Loppukinkusta ja paistoliemestä keitänkin sitten heille ison kattilallisen hernekeittoa, siitä tulee maistuva hernerokka.

      Jouluna en syö suomalaista jouluruokaa.

      • Olikos se kinkun paistojutska juhannuksena ote Arto Paasilinnan kirjasta Nietosten karkuretki?


      • eukko.
        korpikirjailija kirjoitti:

        Olikos se kinkun paistojutska juhannuksena ote Arto Paasilinnan kirjasta Nietosten karkuretki?

        Olisko kirjan nimi "Neitosten karkuretki"?:)))))))


      • eukko. kirjoitti:

        Olisko kirjan nimi "Neitosten karkuretki"?:)))))))

        Kyseessä ei ollut Arto Paasilinna tai hänen kirjansa. Olen lukenut aika vähän Paasilinnan kirjoja, mieheni kuuliaisesti luki, kun olin isänpäiväksi ostanut, ei kylläkään kuulunut hänen arvostamiinsa kirjailijoihin. Piti hieman humpuukimaakarina, kuten asian ilmaisi. Minusta sinne maailmankirjallisuuden klassikoiden väliin sopi kevennykseksi tuollainenkin.

        Minun tarkoittamani kirjailija on Suomen suosituimpiin kuuluva lastenkirjailija, nainen. Hänellä on laaja tuotanto, julkaistu yli 70 teosta, käännetty useille kielille.
        Persoonallinen, sympaattinen kirjailija, siksi hänen haastattelunsa luin ja sen hauskan kinkkuun liittyvän asian.


      • tii-na-...
        suvenkorento123 kirjoitti:

        Kyseessä ei ollut Arto Paasilinna tai hänen kirjansa. Olen lukenut aika vähän Paasilinnan kirjoja, mieheni kuuliaisesti luki, kun olin isänpäiväksi ostanut, ei kylläkään kuulunut hänen arvostamiinsa kirjailijoihin. Piti hieman humpuukimaakarina, kuten asian ilmaisi. Minusta sinne maailmankirjallisuuden klassikoiden väliin sopi kevennykseksi tuollainenkin.

        Minun tarkoittamani kirjailija on Suomen suosituimpiin kuuluva lastenkirjailija, nainen. Hänellä on laaja tuotanto, julkaistu yli 70 teosta, käännetty useille kielille.
        Persoonallinen, sympaattinen kirjailija, siksi hänen haastattelunsa luin ja sen hauskan kinkkuun liittyvän asian.

        me paistettiin kinkku viime juhannukseksi kyllä maistui ihan yhtä hyvälle kun joulun aikaan samalla porukalla paistettiin eka kinkku tälle joululle viime lauantaina ja vielä on jämät jäljellä mutta eiköhän ne tän päivän aikana mee parempiin suihin.


      • raatokinkku!

        Onhan se taas uusi makuvivahde suomalaisessa kinkussa.
        Alle kolme kuukautta säilyy sianliha pakastettuna.
        Toisaalta, onko se raadonmaku kinkussa sen parempi?
        Kaikkeen sitä ihminen tottuu.


      • uskon kyllä
        tii-na-... kirjoitti:

        me paistettiin kinkku viime juhannukseksi kyllä maistui ihan yhtä hyvälle kun joulun aikaan samalla porukalla paistettiin eka kinkku tälle joululle viime lauantaina ja vielä on jämät jäljellä mutta eiköhän ne tän päivän aikana mee parempiin suihin.

        oletkin melko läski


      • pot-kuri
        tii-na-... kirjoitti:

        me paistettiin kinkku viime juhannukseksi kyllä maistui ihan yhtä hyvälle kun joulun aikaan samalla porukalla paistettiin eka kinkku tälle joululle viime lauantaina ja vielä on jämät jäljellä mutta eiköhän ne tän päivän aikana mee parempiin suihin.

        @ tii-na

        Ookko nää monta kinkkua vielä potkuroinu perille nyt?


    • Kinkku on aina vähän kinkkinen juju.
      Yksin sitä ei viitti tehdä on niin suuria, ne pienimmätkin. Sitä kaikkea muuta ruokaa on kuitenkin niin paljon.
      joskus olen tehnyt laatikot itse ja sitten vaihtareita ihmisten kanssa, multa laatikko ja joltain naapurilta tai muulta kaverilta kinkkua. Mutta nyt kun en tee itse laatikoita, vaan ostan ne työpaikan ruokalasta ne on hyviä. Niin kinkun kanssa onkin miettiminen.
      Tosin tänään ajattelin että kaupassa näkyy olevan kinkkua myytävänä ihan siivutettuna.
      Pitää kokeilla josko olis kuin hyvää.
      Sillisalaatin ja karjalanpaistin teen itse ja jotain pientä kahvin kanssa, jos vieraita silloin tulee.

    • ...

      Iteasiassa.

      Mun piti testata, vieläkö nikki toimii. Näkyy toimivan. ei tule paljoa käytettyä, kun tämän prtaalin sähköpostikin osoittautui niin epäluotettavaksi. Nimmari muuten rekisteröity helmikuussa 2001.

      Mulla ihan käytännön onkelma kinkun kanssa. Mulla hyvä leivinuuni, mutta siinä niin matala luukku, ei sinne kinkkua saa survotuksi. Pitää tehdä sähköuunissa.

      Huvittavin kinkunpaisto oli aikanaa kaasu-uunilla. Sitä ei yksinkertaisesti saanut tarpeeksi pienelle lämmölle. Piti aina polttaa vartti ja odotella puoli tuntia. Mikäpä siinä Hennesseypullo kaverina. Aamulla kun kinkku oli kypsä, oli kyllä paistajakin kypsää lihaa :D

      Mä muuten duunaan sinapit ite, kaupasta ei tahdo tarpeeksi tuisia löytää.

      Mutta tää ruokaosasto on mun mielestä tosiaan se ainoa todella hyvä asia joulussa.

      Tossa joku muisteli Paasilinnasta, että se paistaa kinkun juhannukseksi. Mä jotenkin kopsinut tota ideaa, ostan tammikuussa alennuskinkkuja ja grillailen niitä sitten kesällä. Kinkun saa pakasteeseen sopiviksi palasiksi ihan tavallisella pokasahalla. Sitäpaitsi, rosollia voi tehdä kesälläkin. Pari kertaa saanut nähdä kiintoisia ilmeitä vierailta, kun kesällä grillaillut joulukinkkua ja tarjonnut kossua ja rosollia kyytipojaksi :D

      =DW=

    • Pirre*

      Ajatus kinkusta hieman tökkii, mutta kai se on hankittava, - oli niin ällöä katsoa niitä toisiaan (raatoja) syöviä sikoja, ja poika perhana vielä pisti vettä myllyyn..kuulemma kaupan kinkku otettu just siitä puoliksi syödystä..:(
      Tuhmia pentuja miulla :/ :)

      Ehkä se kun paistuu, niin sitten maistuukin..vaan itepä teen muut kaikki joulu sörsselit, mennään pojan ja lasten kanssa joulun viettoon, je heillä laittelen ruoatkin valmiiksi..on meitä sitten ihan kiva porukka kasassa..

    • "Ne perinteiset jouluruuat on hyvää ja edullista sapuskaa."

      Niin on. Hernekeitto on oikein hyvää suoraan purkista. Jos oikein kokkaamaan innostun, niin purkki tyhjäksi kattilaan, vettä ja kourallinen kaurahiutaleita sekaan, kuumaksi ja se on siinä!
      Ja on se kaurapuurokin oikein hyvää: desi hiutaleita lautaselle, kaksi desiä vettä, suolaa maun mukaan ja 3 minuuttia mikrossa pöristystä. Annetaan vähän vetäytyä, sekoitetaan ja nautitaan sellaisenaan tai sen kanssa mitä sattuu sekaan olemaan.
      Perunaa jos tekee mieli, niin yksi tai kaksi perunaa mikrouuniin ja pöristetään 3,5 minuuttia. Käännetään toiselle kyljelle ja taas se 3,5 minuuttia. Kuoritaan lautaselle, muusataan haarukalla, sipulisilppua ja suolaa mauksi ja ruokaöljyä kastikkeeksi. Sekoitetaan ja tulipa hyvää!
      Joulun jälkeen sitten saattaa saada Lidlistä halvalla joululaatikoita.
      Että tällaiset perinteet suurin piirtein. Kinkkua ei ole ollut koskaan.

    • pimpelipommm

      pimpeli pompeli torakkakin voi olla homo. Peräkammarinpoika hakee pisteitä kinkusta.

    • Anonyymi

      Sähköposti joulukunkut, Tilaus isolla mainos taulut nyt saa Kaarlo kinkkuja Halvalla.
      Kahvin kera.

    • Anonyymi

      Uskot ja kannatat siis saastuttamista ja eläinten kärsimystä.

      • Anonyymi

        Joulu joutaa historian roskakoriin


    • Anonyymi

      Tämäkin Jouluna on hyvä pitää vähähiilihydraattinen ruokavalio. Nitriittiä jalossa muodossa. Joulupainonhallintaa.

      • Anonyymi

        Miksi edes viettää jotain uskovaisten kapitalistista porsastelujuhlaa


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      432
      3085
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      107
      2452
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      367
      2237
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      158
      2015
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1837
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1267
    7. 166
      1255
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1176
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1092
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      957
    Aihe