Tietäskö joku mikä vois olla vikana ku -98 ilmastoinnin magneettikytkimelle ei tule virtaa, vaikka laittaa ilmastoinnin päälle. Onko sille jokin rele ja jos niin missä? Magneettikytkin ja kompura kyllä toimii kun syöttää suoraan sähköä.
Ilmastointivikaa
24
6932
Vastaukset
- VolvoVille
Moi, ainakin 940 volvossa on ilmastoinnin ylä- ja alapainekytkimet, minulla oli kesällä tämä alapainekytkin rikki, ja ilmastointi ei toiminut, osa maksaa volvolla noin 50 e.
Tästä voisit aloittaa ! - ei toimi
Kiitos nopeasta vastauksesta!
Pitääpä katsella niitä. Rele on muistaakseni moottoritilassa siinä pääsulake kotelossa. Tarra kannen alapinnassa jossa lukee mikä rele on millekkin laitteelle.
- ei toimi
Kiitos tiedosta!
Pitää tarkistaa relekin
Painekytkimet mittaavat siis kylmäaineen määrää, vai kuinka? - VolvoVille
Moi, oikeastaan se painekytkin mittaa järjestelmän painetta, eikä minun ymmärryksen mukaan päästä kompressoria päälle, onko autossasi manuaali, vai automaatti ilmastointi?
- ei toimi
Automaattinen on, vähän mietin että onkohan kylmäainetta tarpeeksi kun pari vuotta sitten sitä lisättiin ja ilmastointi ei toiminut silloinkaan. Sitten jäi tarkemmin vika tutkimatta ja ollut siitä asti toimimatta. Nyt tuli vaihdettua magneettikytkin, koska entinen oli pahasti kulunut ja kaikki säätövara oli käytetty. Meinaan oisko aine huvennu nyt niin paljon ettei sitten sen takia ole lähtenyt käyntiin (sikäli mikäli se tutkii aineen määrää) . Vielä en ole kerinnyt kylläkään painekytkimiä tarkistamaan
- VolvoVille
Moi, se painekytkin on ainakin 940:sessä kuivurin pöntön yhteydessä, siihen menee sähköjohdot ja se on helppo irrottaa, on muistaakseni ihan pikaliittimellä kiinni. Tämän painekytkimen voi ottaa pois ja katsoa että lähteekö kompura päälle kun syöttää suoraan sähköä kytkimen ohi, olit maininnut että autoon on lisätty pari vuotta sitten kylmäainetta.
Sekin mahdollisuus on että järjestelmässä on vuoto ja ainetta karkaa pihalle, jonka takia painetta ei ole tarpeeksi ja kompura ei lähde päälle, yritä selvittää vuotaako järjestelmä jostakin.
Se selvittäminen käy esim. niin että jos ainetta on järjestelmässä niin voit laittaa saippuavettä ilmastoinnin putkien ulkopuolelle ja katsoa tuleeko kuplia.
Ilmoitteletko miten käy? - Esra
Jos kokeilut ovat tapahtuneet ulkona ulkolämpötilan ollessa alle 8 astetta, niin ei kompressorin kuulukaan mennä päälle, kun kylmäaine ei oikein kehitä painetta silloin. Rintapellin vieressä oleva matalapainekatkaisin estää käynnin. Jos kokeilua tehdään lämpimässä tallissa, eikä kompressori silloin kytkeydy, on joko kylmäaine vuotanut otsonikerrosta ohentamaan tai mainittu matalapainekatkaisin on viallinen tai on jotakin muuta vikaa.
VolvoVillen kertomassa paikassa on kolminapaisella liittimellä kytketty paineanturi. Älä missään nimessä mene sen kanssa tekemään Villen esittämää sähkön kytkentää! Silloin hajoaa moottorinohjain! - VolvoVille
Jos noin on niin hyvä että kerroit, 940 volvossa ei ole tällaista moottorinohjainta,
voin minäkin neuvoa väärin vaikka ilmastoinnista jotain tiedänkin. - ei toimi
Kiitos vihjeistä!
Kokeilin ilmastointia lämpimässä tilassa (n. 15*C) , kun tiesin että vaatii tietyn lämpötilan (luulin kylläkin että 5 riittää). Kunhan saan tuon auton taas lämpimään tässä lähipäivinä, katselen sitä. Ilmoittelen, jos ja kun (tai jos ei) vikaa ilmenee. Hyviä vihjeitä/ohjeita saa jättää edelleen! - volvo_puranen
Tuossa on juttua kun auton ilmastointi ei toimi. http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=4017.0
Järjestelmässä on ainetta ja paineet ok.Kun lopujen lopuksi monesti se vikanaa kun sitä järjestelmää ei huoletaa 2-3v huoltoväli ja talvellaa eri lämpimässä autotallissa käytetä ilmastointi että kompura pyörii pysyy aineet paremmin sisällä.Jopa ilmastoinille on ne vikakoodit ??- Ylipainetta_
1-3 vuoden välein 150 €:n luovutus niin sanotusta huollosta ei millään tavalla edesauta ilmastoinnin kunnossapysymistä. Huolloksi sanottu kylmäaineen edestakaisinvekslaus on tarpeellista vasta sitten, kun kylmäaineesta on suurin osa kadonnut, joka kyseisessä volvomallissa tapahtuu vasta noin 12 vuotiaassa autossa. On se kumma, että näitä mainosjuttuja joku uskoo! Miksi et vastaavasti selitä, että renkaat kuluvat ennenaikaisesti, jollei niihin vaihdeta ilmoja vuoden välein ja merkkiliikkeessä?
- volvo_puranen
Ylipainetta_ kirjoitti:
1-3 vuoden välein 150 €:n luovutus niin sanotusta huollosta ei millään tavalla edesauta ilmastoinnin kunnossapysymistä. Huolloksi sanottu kylmäaineen edestakaisinvekslaus on tarpeellista vasta sitten, kun kylmäaineesta on suurin osa kadonnut, joka kyseisessä volvomallissa tapahtuu vasta noin 12 vuotiaassa autossa. On se kumma, että näitä mainosjuttuja joku uskoo! Miksi et vastaavasti selitä, että renkaat kuluvat ennenaikaisesti, jollei niihin vaihdeta ilmoja vuoden välein ja merkkiliikkeessä?
Tuota jos 3 vuoden välein käy ja meilläpäin tämä huolto maksaa viimeksi 80€.Pitää muistaa että noitten aineitten määrä koko ajan pienenee järjetelmässä jos tuota 12 vuottaa käyttä huoltovälinä niin aika vähän ainetta on järjestelmässä .
- KysymysMerkkinä
volvo_puranen kirjoitti:
Tuota jos 3 vuoden välein käy ja meilläpäin tämä huolto maksaa viimeksi 80€.Pitää muistaa että noitten aineitten määrä koko ajan pienenee järjetelmässä jos tuota 12 vuottaa käyttä huoltovälinä niin aika vähän ainetta on järjestelmässä .
Vasta tulleessa Volvo-Viestissä merkkiliikkeen "erikoistarjous" 159 €, että se siitä. Ja hukkaan koko raha. Jos ainetta on jäljellä "melko vähän", mitä sitten? Laitetaan lisää, kun kylmää lakkaa tulemasta, eikä vuoden välein tai kahden tai kolmen vuoden välein.
- volvo_puranen
KysymysMerkkinä kirjoitti:
Vasta tulleessa Volvo-Viestissä merkkiliikkeen "erikoistarjous" 159 €, että se siitä. Ja hukkaan koko raha. Jos ainetta on jäljellä "melko vähän", mitä sitten? Laitetaan lisää, kun kylmää lakkaa tulemasta, eikä vuoden välein tai kahden tai kolmen vuoden välein.
Tuota kyllä noita hoimmia tekee muutkin kuin Volvon merkkihuolto eli hintoja kannatta tarkastella.Ja kuten luvit tämäkin vika selvisi kun noita kylmaaineritaa lisättiin järjetelmään.Hyvää ja lämmintä kesää toivottan
- KysymysMerkkinä
volvo_puranen kirjoitti:
Tuota kyllä noita hoimmia tekee muutkin kuin Volvon merkkihuolto eli hintoja kannatta tarkastella.Ja kuten luvit tämäkin vika selvisi kun noita kylmaaineritaa lisättiin järjetelmään.Hyvää ja lämmintä kesää toivottan
Et selvästi ymmärrä pointtia: lisäys tehtiin 14 vuotta vanhaan autoon ja luultavasti ensimmäisen kerran, eikä sinun ehdottamallasi "kolmen vuoden välein" tai jonkun muun "yhden vuoden välein". Ei, vaan tehtiin kuten kirjoitin, "sitten kun lakkaa kylmää tulemasta".
- volvo_puranen
KysymysMerkkinä kirjoitti:
Et selvästi ymmärrä pointtia: lisäys tehtiin 14 vuotta vanhaan autoon ja luultavasti ensimmäisen kerran, eikä sinun ehdottamallasi "kolmen vuoden välein" tai jonkun muun "yhden vuoden välein". Ei, vaan tehtiin kuten kirjoitin, "sitten kun lakkaa kylmää tulemasta".
Kyllä ymmärän mutta syy ja seuraus on varmaakin sitten molempien tiedossa joten ei siitä enempää.
- Ketjun aloittaja
Vihdoin ja viimein ehti perehtyä taas tuohon auton ilmastointiin.
Kun autossa ohittaa painekytkimen (Apukuljettajan kohdalla, lähellä tuulilasia oleva), kompura lähtee pyörimään
Onko ko. paikassa oleva painekytkin siis ylä- vai alapainekytkin, ja onko se rikki vai auttaisiko kylmäaineen lisääminen?
Tämä painekytkin on kaksinapaisella liittimellä kiinni johdossa.
Karkaako järjestelmän aineet, jos tämän painekytkimen irrottaa putkesta?- Esra
Se on matalapainekatkaisin, joka katkaisee kompressorin käynnin, kun kompressori on imenyt kylmäainetta niin, että paine on mennyt -2 °C vastaavaa kylmäaineen höyrynpainetta alemmaksi (olikohan 1,6 bar yli ilmakehän paineen).
Joko kyseinen katkaisin (pressostaatti) on rikki tai kylmäaine on karannut. Jos katkaisimen ohitus aikaansaa lauhduttimen kuumenemisen ja kylmän tulon ohjaamoon, on katkaisin viallinen. Kompressoria ei pidä pyörittää ohituskytkennällä montaa minuuttia, koska voitelu ei pelaa kylmäaineen puutteessa, jolloin kompressoriöljy ei oikein kierrä kylmäaineen mukana.
Katkaisimen alla on neulaventtiili, joka sulkeutuu, kun katkaisimen kiertää rivakasti irti. Pieni pihaus pääsee kylmäainetta karkuun. Välissä on keltainen O-rengas ja lienee selvää, että hitustakaan likaa ei saa päästä liitäntään. Jos O-renkaan uusii, se pitää voidella kompressoriöljyllä, johon ei saa päästä kosteutta edes ilmasta. Kytkintä ei saa kiristää liikaa!! Kiristysmomentti 8 Nm on niin pieni, että melkein käsin kiristys riittää, .. - Ketjun aloittaja
Esra kirjoitti:
Se on matalapainekatkaisin, joka katkaisee kompressorin käynnin, kun kompressori on imenyt kylmäainetta niin, että paine on mennyt -2 °C vastaavaa kylmäaineen höyrynpainetta alemmaksi (olikohan 1,6 bar yli ilmakehän paineen).
Joko kyseinen katkaisin (pressostaatti) on rikki tai kylmäaine on karannut. Jos katkaisimen ohitus aikaansaa lauhduttimen kuumenemisen ja kylmän tulon ohjaamoon, on katkaisin viallinen. Kompressoria ei pidä pyörittää ohituskytkennällä montaa minuuttia, koska voitelu ei pelaa kylmäaineen puutteessa, jolloin kompressoriöljy ei oikein kierrä kylmäaineen mukana.
Katkaisimen alla on neulaventtiili, joka sulkeutuu, kun katkaisimen kiertää rivakasti irti. Pieni pihaus pääsee kylmäainetta karkuun. Välissä on keltainen O-rengas ja lienee selvää, että hitustakaan likaa ei saa päästä liitäntään. Jos O-renkaan uusii, se pitää voidella kompressoriöljyllä, johon ei saa päästä kosteutta edes ilmasta. Kytkintä ei saa kiristää liikaa!! Kiristysmomentti 8 Nm on niin pieni, että melkein käsin kiristys riittää, ..Kiitos hyvästä vastauksesta!
Eli nyt voisi käydä lisäyttämässä kylmäainetta ja kokeilla ilmastoinnin toimivuutta, ja sen jälkeen tarvittaessa vaihtaa katkaisimen.
- Ketjun aloittaja
Kylmäaineen lisäämisen jälkeen ilmastointi toimii kuin unelma!
Kiitos kaikille paljon neuvoista ja vinkeistä. Nyt tietää ainakin mistä vikaa etsiä ensi kerralla :) - Ketjun aloittaja
Taas ongelmia!
Onko ilmastoinnin normaalia käytöstä, että kompura pyörähtää VAIN n. 0,5s 2 sekunnin välein. Kylmää ilmaa ei ainakaan tule! Ilmeisesti aineen määrissä ei pitäisi olla vikaa kun kompura pyörii. Voisiko painekytkimissä olla vikaa? Ei ole väliä mille lämpötilalle säätää, kompura pyörii samalla tavalla.- volgailija
vaikuttaisi siltä että vuoto jossain on.kuivain yleisin kohde josta kama pääsee taivaalle.toinen mahis lauhdutin kenno.se onkin pahassa paikassa,koko kojelauta purettava.liikkeessä reilun tonnin arvonen homma jos et saa ilman kuittia jossain teetettyä.kuivain taas halvempi juttu.
- Ketjun aloittaja
volgailija kirjoitti:
vaikuttaisi siltä että vuoto jossain on.kuivain yleisin kohde josta kama pääsee taivaalle.toinen mahis lauhdutin kenno.se onkin pahassa paikassa,koko kojelauta purettava.liikkeessä reilun tonnin arvonen homma jos et saa ilman kuittia jossain teetettyä.kuivain taas halvempi juttu.
Kiitos vastauksestasi. Onhan ne aineet tainnu mennä pellolle ku enää ei lähde kompura edes käyntiin. Sanoivat huollossa aikanaan että kompurasta fuskaisi, mutta eivät kai nyt tämän keväisessä aineiden lisäyksessä sitä havainneet, eivät ainakaan sanoneet, olisiko kompuravuoto edes voinut korjautua magneettikytkimen vaihdolla?
Omituista että ilmastointi pätki usein. EIkös sen pitäisi periaatteessa huutaa koko ajan jos ainetta on vähän?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1406653
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495729- 1234891
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434480Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?523892- 623061
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522956Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242402- 422270
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152197