Metsästääkö kukaan jänistä ilman koiraa?

ei koiraa

kertokaapa kokemuksianne ja antakaa vinkkejä, jäniksen seuraaminen lumikelillä aika kehnoa koska hyvin harvoin sellainen hyvä keli siihen tarkoitukseen, mutta entäs esim kuutamometsätys kyttäämällä? tai muuetn vain samoilemalla pitkin mettiä ja etsien kuusten alla makuulla olevaa jänistä..onnistuuko vai lähteekö jänis jo hyvissä ajoin karkuun makuulta?

20

11503

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koiralla ja ilman

      No paras keli lumiaikaan jäniksen jäljittämisessä on märkä suojasää. Silloin jänis päästää yleensä hyvin lähelle ennenkuin lähtee liikkeelle. Kuivemmalla kelillä useinkin pakoetäisyys on liian pitkä haulikko-miehelle.
      Usein "hyvällä" kelillä jänis lähtee jo kun ihminen on 100- 50 metrin päässä. Kovalla pakkasella vieläkin aiemmin. Märällä kelillä kun päästää lähemmäs, niin silloinkin se osaa seurata milloin metsästäjä katsoo toiseen suuntaan, ja lähtee silloin. Pitää olla kokoajan valppaana, ja on osattava ampua nopeasti ja tarkasti.
      Kuutamolla kyttäämisessä pitää sitten olla ihan hiljaa ja paikoillaan. Ainoa liikahdus mikä sa tapahtua on se kun nostat aseen ja ammut. Ehkä "tavalliselle" metsästäjälle silloin paremmat mahdollisuudet tarjoutuvat jos pystyy olemaan esim. hirvitornissa tai puuhun tehdyllä lavalla kyttäämässä.

      Pelkästään metsässä samoilemalla on hyvin pienet mahdollisuudet saada jänis näkyviin ampuma-etäisyydellä muulloin kuin silloin kun on poikkeuksellisen runsas jäniskanta alueella. Peltoalueilla rusakkoja löytää helpommin pelkästään kiertelemällä ojanreunoja ja pensaikkoja.

    • takamehtien mies

      Supiloukulla oon jänikset pyytänä. Ei näin vanhana ennee jaksa pitkin mehtiä jäniksen perässä.

      • Anonyymi

        Nyt kyllä meni tunteisii


    • takamehtien mies

      Käytätkö ite hetitukehuttavia supiloukkuja, minulla onnii ihan teräsverkosta tehtyja, ei niihin tukehu.

    • valoa

      Tee ruokinta pellolle ja napsi siitä yöllä. Paras syönti alkaa puoliltaöin. Hae joltain jyväjemmarilta vähän tuorerehua ja kauraa. Valon kans voi tulla ongelmia, että kannattaa valita paikka jossa on esim. katuvaloja. Aseena ennemmin kivääri kuin haulikko ja sopivia päälaakeja niin on mukavampi syödä. Tuleepi muuten rusakot aika pienellä pihoihinkin öisin. Älä jäniksiä ammu vaan rusakoita. Jäniksiä tarttis kato ennemmin säästellä.

      • Kanuttaa

        Mites muuten loukkupyynti omalla tontilla, jos oma tontti on osakeyhtiö, mutta piha rajattu asukkaan/osakkeenomistajan käyttöön.
        Esim KANU-loukulla fasaania??


    • eikatuvaloja

      Juu, tuota kyttäysmettästystä olenkin harrastanut, kyllä muutama pitkäkorva on kuusentarrin alta jo lähteny samoillessa mutta liian kaukaa, enemmän kyllä saa taaksepäin katella kuin eteen..vaihdoinkin aseen kivääriin ja päätin kokeilla sillä, eka tuliviime viikolla mutta sainkin ampua istahtanutta jänistä, oli vain lyijykärki niin meni hieman lihoja piloille, märkä suojakeli oli, mutta ainakin siihen jäi.

      Kaliiperina 7.62x53R. Jäniksiä täällä korvéssa on pakko ampua sillä ei ole rusakoita täällä mettän keskellä.

      Pihamaallakin vain metsäjäniksen jälkiä.. kuulin että säilötty tuorerehu maistuu jäniksille.

    • rehustaja

      No toi AIV-rehu on jänöille herkkua. Ja siitäkin hyvä kun haisee voimakkaasti, joten niitä voi tulla pitemmältäkin.

    • eikatuvaloja

      Olen kokeillut vihreäksi jäänyttä kuivaa heinää mutta se ei kelpaa ainakaan näin alkutalvesta kun ei ole vielä edes luntakaan paljoa, kuulin vaan eräältä maanviljelijältä että säilörehu kelpaa vaikka maitohapolla säilötty, sitä täytyy kyllä kokeilla ja haapoja kaataa tietysti.

      Täällä korven pikkukylissä ei edes kokovaippapatruunoita ollut saatavilla tuohon 53ärrään, täytyy ampua edelleen hirvipaukuilla, tuurilla jää hyvät lihat mutta jos osuu pahasti niin paljon tulee hyytelöä. Aseena käytän lyhyttä mosin-nagant sotilaskivääriä, pirun mukavan tuntuinen kantaa tuollainen juuri ja juuri metrin pätkä. Tasapainoinen ampua kun on vielä mukavasti painoakin eikä hinta päätä huimannut, kuin uusi, odotan innolla ensi syksyn teerijahtia, meinaan kokeilla kuinka osuu, uskon näin lyhyiden kokeilujen perusteella että varmaan teeri putoaa avotähtäimilä, kirjoitinkin tuonne muualle että olen ottanut käyttöön aivan erilaisen tähtäystyylin, tähtään niin että jyvä on melkein kiinni takatähtäimen uran oikeassa laidassa, vain hiuksen hieno rako näkyy ja samalla tasajyvä on helppo hahmottaa kun aivan vierekkäin jyvän kärki sekä takatähtäimen ylätaso, hankalampi se on hahmottaa jos on keskellä uraa niinkuin perinteisesti tähdätään samalla jää pois arvailu onko jyvä nyt keskellä uraa, kannattaa kokeilla.

    • jussi valkonen

      Muutaman päivän vasta jänis liikkunut, koko syksyn pysytteli syvällä mettässä, hanki kantaa hyvin jänistä nyt ainakin täällä keskisuomessa.

      • Garmin astro 320

        Koirata olen metänny jäniksiä koska hirvikoiria niin monta etten ajuria kehtaa laittaa.Monesti onnistuu ammunta ihan siihen kuusen juureen.Joskus pieneen spurttiin,olen joitain saanu makuulta lähdön jälkeen seuraamalla hiljakseen jäljen sivussa.Jänis
        hän pyrkii menemään piiloon ja kadottamaan jälkensä 200-300m makuulta lähdön jälkeen.Jotkut jänikset rupeaa "miesajossa"pyörimään pienellä alalla.Tällaisessa tilanteessa jos on passimies tai kaksi niin la-puhelimella ajuri tiedottaa minnepäin pitkäkorva suuntaa. Lyhyet "ajot"pienistä taimikkokuvioista onnistuvat.Ensin kierretään missä mahdollisesti junnut on ja pari kolme passiin ja ajomies kalisuttimen kanssa liikkeelle.


    • Onneaharrastukseen

      Kyllä jäniksiä saa ilmankoiraakin. Paras keli on kun on ensilumi 5-10sm. Seuraa vain jälkiä hitaasti. Jänis tekee syrjähyppyjä .Elikkä tulee samaa jälkeä takaisnpäin ja loikkaa katajapensaan yli heinä mättäisiin kiville tai sopivaan paikkaan mistä jää vähän jälkiä. Kannatta olla valmiina kun tekee syrjäloikkia. Ensilumella se liikkuu pienellä alalla. Paras aamu oli kole jänistä kahdessa tunnissa yksinään. Hyvin usein se tekee "ketunlenkin" kun rupeaa makuulle.

    • tim22
    • monetpolut

      pikkupoikana jäljittämällä piti pyytää, kyllä sillaikin saa jos on hyvä keli, on vaan kelin puolesta tarkempaa kuin koiralla pyytäminen, ja saaliit jää paljon pienemmäksi. kunto kyllä kasvaa kohisten. mukavaa hommaa sekin.

    • Anonyymi

      Kyllä minä olen harrastanut jäniksen metsästystä ilman koiraa, hiippailen alueelle missä joku ajattaa koiralla jänistä, etsin passipaikan sopivasti ajokierrokselta ja sinun ajosta jäniksen ja häivyn vähin äänin alueelta.

    • Anonyymi

      Mulla oli koirat flexikoppelissa vyöhön sidottuna kun tramppasin Skoonen laakeilla jäniksiä .- Jos ei laakista jäänyt päästin koiran hakemaan .-

      Per-kel

    • Anonyymi

      Koiraa ei ole koskaan ollut, mutta silti saalista tullut jäniksistä vesilintuihin. Osaajat osaa.

      • Anonyymi

        Sä mitään osaa :D


    • Anonyymi

      On ruoka näköjään kallista kun pitää metsästä hakea, idiootit...hah

      • Anonyymi

        Rusakkoa ei tarvitse jäljittää. Löytyy pelto-ojasta makuulta. Vähän pusikoitunut on paras. Haulikko tai yhdistemäase on sopivia. Rusakkoa monesti jää ihmettelemään vähän kauemmas, siitä on luotipiipulla hyvä pudottaa. Unohtamatta vihellystä.😁😁😁


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      25
      1796
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1714
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      105
      1564
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1531
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1508
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1395
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      17
      1387
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1212
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1135
    Aihe