Vai onko kyse siitä, että olen kahdesti lopettanut mielialalääkkeet seinään? Tosiaan kun olen näinä kahtena kertana lopettanut nuo lääkkeet seinään (kyseessä venlafaxin, annos 150mg), niin mieliala on ollut sen jälkeen aika korkeella vaikkakin oli viekkareita jonkun aikaa. Ekalla lopetuskerralla tuli tää tosi hyvä mieli.. sitä kesti monta kuukautta sit alko masentuun.. sit uudestaan lääkitys.. käytin vähemmän aikaa (pari kuukautta).. lopetin seinään.. ja heti tuli taas hyvä mieli ja nyt on pysynytkin tuo hyvä mieli. Siitä on nyt 3 viikkoa kun lopetin nuo.. tosin olen kyllä alkanut tekemäänkin näiden ongelmieni eteen jotain.. olen lukenut kirjallisuutta josta on saanut paljon hyviä vinkkejä.. tehnyt asioita mitkä on aiemmin tuntunut ahdistavalta.. harjoitellut mielen rauhoittamista yms..
Voiko minulla olla kakssuuntanen mielialahäiriö?
8
777
Vastaukset
- siruliinu_
Monet kaksisuuntaiset lopettavat lääkityksen seinään, kun tulee hypomania tai mania. Venlafaxin saattaa kaksisuuntaisella laukaista hypon/manian. Eikö lääkärissä ole asiaan perehdytty paremmin? Minkälainen se hyvä olotila sinulla on? Onko muita tyypillisiä kaksisuuntaisen oireita?
- miumau-
Ite en oo sen takia lopettanu et olis tullut sellanen hyvä olo.. ekalla kerralla söin välillä liikaakin ko lääkkeitä.. kunnes sitten vaan päätin että lavuaarista saavat mennä alas.. Toisen kuurin aikana taas unirytmi oli menny pieleen, ja en siks viittinyt ottaa lääkettä kunnes muutaman päivän päästä jotenkin "heräs" ja lopetin lääkkeen syönnin.
Ei ole lääkärissä perehdytty. Ihmetyttikin suuresti että myönsivät mulle lääkkeet uuteen kuuriin.. koska kuitenkin olin myöntänyt että olin ekan kuurin aikana ottanu yliannostuksia.. ja paino putosi aika roimasti josta pahentu syömishäiriö (lääkkeet kun poisti kivasti sitä ruokahalua)..
No siis molemmilla kerroilla kun lopetin lääkkeet niin unettomuus, sosiaalinen, pysty puhumaan asioista suoraan kasvotusten ja näkemään kavereita, jaksoi tehdä asioita (siivota, liikkua) yms.. Itsetuntu on kohonnut korkeuksiin. Ja sillon kun ekan kerran lopetin lääkkeet niin tuota hyvää oloa kesti noin kolmisen kuukautta kunnes rupes masentuun.. että saa nähä kauanko nyt kestää tätä hyvää oloa. Tosin tuolloin aiemmin en oikein tajunnut asiaa, aattelin että olen nyt täysin parantunut ja että en voi enää masentua.. mutta nyt tällä toisella kerralla olen yrittänytkin vähän työstää ja ottaa selkoa omista ajatuksista, hyväksyä ne ongelmat mitä on ja yrittää parantua. Ja olen valmis jos uusi masennuskausi iskee, mutta aion hyväksyä sen ja selviytyä siitä ilman lääkitystä.. koska en halua enää siirtää näitä ongelmia.. aina vaan ajatellut että teen muutoksen, mutta pelkkiin puheisiin se yrittäminen sitten jääkin..ja lääkkeet kun ne vaan siirtää niitä asioiden käsittelyä myöhemmälle. - siruliinu_
Kyllä tuo kieltämättä kuulostaa kaksisuuntaiselta, mutta ainoastaan lääkäri voi sen diagnoosin tehdä. Masennus tulee aina hypon tai manian jälkeen. Hyvässä olossa kuvittelee aina, että on parantunut. Nykyisin sen ymmärtää jo, ettei mitään ole parantunut vaan olen hypomaniassa.
- bipon ainoa sisko
Kerroit pelkästään depressiosta, mitä oireilet. Jos epäilet, että sinulla on maanisiakin kausia, niin laadi oma lista, mitä kaikkea olet tehnyt karkoittaaksesi sinusta pois masennusta.
Yleensä bipoilla lista on pitkä ja erikoinen, kuten esimerkiksi - ostanut 2 koiraa velaksi, tehnyt 3 ulkomaan matkaa, mistä visa- laskut maksamatta, viimeksi kun sai palkkaa kustansi niillä itselleen rintaimplantit. Nyt pelkää häätöä asunnostaan kun on vuokria rästissä jne ...
Jos sinulla on maanisia kausia, kuten em siskollani, ei oireet jää huomaamatta. Kun menet seuraavan kerran lääkäriin , niin kerro avoimesti, mitkä asiat sinulla on pielessä. Yleensä mania aiheuttaa suurta kaaosta elämään. - renkku-enkku
Hänellä voi olla pelkkää hypomaniaa. Ei kaikille puhkea mania.
- miumau..
No itseasiassa tänä vuonna mulla luottotiedot meni kun tuli sekaannuttua noihin pikavippeihin.. ja nyt viimeset tilaukset oli muutama viikko sitten, osamaksutilauksia, ja tuotteet myin että sai rahaa.. ja nyt sit luottotiedot menny kokonaan. Oikeestaan ihan hyvä juttu että menikin vaikka velkaa kertyykin vissiin joku kymppitonni. :S Mutta kyllä mä noita osamaksutuotteita makselen, et ainoot mitkä nyt sinne ulosottoon saa mennä on ne pikavipit..
Kauheen stressaavaa tää tilanne nyt kun koko ajan oottaa että koska tää ns hyvä aika loppuu..jos loppuu.. kun ei tiiä.. huoh - siruliinu_
Noh, voin lohduttaa, että minulla on 40 00eur velkaa. Opintolainat 20 000eur ja pikavipit/osamaksut/ulosottomaksut ym. toiset 20 000eur. Ikinä en varmaan pysty maksamaan velkoja takaisin, jos ei jotain ihmeparanemista tapahdu ja pystyn olemaan töissä pitkän aikaa. Kirjoita ylös kaikki hyvän olon oireet ja masennuksen oireet, ja näytä se lääkärille. Kyllä tuo täytyy tutkia paremmin, että olisiko sinulla kaksisuuntainen.
- qulaaaaa
Kannattaa käydä lääkärin kanssa juttelemassa asiasta. Nuo jaksot hypomanian ja depression välillä voi olla mitä vaan. Itsellä dg kk sitten kaksisuuntainen mielialahäiriö, joka oli kieltämättä ensin vaikea hyväksyä. Aikaisemmin dg vaikea masennus ja lääkkeet olen jättänyt juuri maanisessa vaiheessa syömättä.
Ainakin itse ehkä ymmärsin tämän jälkeen paremmin omia ylilyöntejäni suuntaan ja toiseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244756- 883734
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483155- 542677
- 2062641
- 522615
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322410- 1522348
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1081559