Minulla on reilu kaksi vuotias uroskoira, seropi jossa on varmuudella labbista, muusta ei tietoa, mutta luultavasti jotain pystykorvaa, paimenkoiraa jne... Koira on suunnilleen labbiksen kokoluokkaa. Se on ihan hyvin käyttäytyvä kotona ja myös lenkillä osaa kulkea taluttimessa ihan nätisti.
Ongelma on se, että kun nähdään toisia koiria se alkaa hyppiä, kiskoa ja riehua, joskus haukkuukin kun tahtoisi päästä leikkimään. Myös jos joku ihminen yrittää puhutella sitä, tai tulee yksinkertaisesti liian lähelle, koira alkaa hyppiä ihmistä vasten.
Joudun siis välttelemään kohtaamisia ja erityisesti toisten koirien kohtaamisten välttely harmittaa, kun koirani on leikkisä ja tykkää toisista koirista, mutta ei voi olla tekemisissä, kun hyökkää 100km/h vauhdilla toisia kohti riehumaan ja hyppimään ja usein säikyttää muut niin, että ne haukkuvat, murisevat ja purevat. En voi myöskään mennä koirapuistoon sillä sinne meno on tuskaa kun koira riehuu kaistapäisenä portilla, kun yritän saada siltä remmiä pois ja on kuitenkin kohtalaisen kokonsa vuoksi melko voimakas.
Koirallani ei myöskään ole koirakavereita, joten harmittaa kun en pysty sen kanssa menemään lähellekään toisia koiria. Koira on asunut ikänsä kaupungilla, ja täällä on paljon koiria ja se sai pentuna tervehtiä toisia ja leikkiä toisten koirien kanssa. Käytös muuttui kuitenkin vain koko ajan riehakkaammaksi, joten lopulta toisten koirien moikkaaminen piti lopettaa.
Miten saisin siis koirani käyttäytymään hieman "sivistyneemmin" toisia koiria kohdatessa ja myös ihmisiä, että se lakkaisi hyppimästä ja riehumasta, vaikka kaikki vieraat koirat ja ihmiset onkin niin ihania...
Yli-innokas koira, miten sen saa rauhoittumaan?
27
8922
Vastaukset
- Joobax
Ohitusharjoituksia ja tervehdystreeniä. Näistä on monia aloituksia täällä, joista saat hyviä vinkkejä. Koirakaveriksi sun pitää ettimällä ettiä samanlainen kaistapää, jolloin kummallakin on riittävästi intoa toisiinsa nähden. Apulan kautta löytyy lemmikkitreffipalsta ja voihan niitä kavereita etsiä täältäkin.
- asdf________________
Kiitos neuvosta. Pitääpä yrittää katsella aikaisempia aloituksia, ja yrittää löytää samanlainen riehuja jostain kaveriksi.
- Mä en
löydä apulasta lemmikkitreffi palstaa,meilläki tarvittais fiksua kaverikoiraa,näyttämäs mallia:=o Ku itellä ei oo mahdollista ottaa toiseks esim. hyvin käyttäytyvää aikuista:=(
Ja lenkki-kaverit olis hakusessa,jos sattuis tältä suunnalta löytymään??
- jh67ju
Huolehtimalla, että saa tarpeeksi liikuntaa, ei koirapuistoa ja hihnalenkkiä. Ja aktivointia, ei kepinheittoa.
Tottahitossa aktiivinen koira tympääntyy.- asdf________________
Koira saa liikuntaa joka päivä noin 10 km, mutta en pysty sitä irtaalleen päästämään juuri tuon yli-innokkuuden vuoksi, sillä silloin kun se on siinä tilassa, se ei tajua mitään eikä kuule komentoja. Teetän sillä myös temppuja, eli käsken istua, maata, nousta ylös jne... samaan tyyliin kuin Stilwell ohjelmassaan neuvoo.
- canis.familiaris
asdf________________ kirjoitti:
Koira saa liikuntaa joka päivä noin 10 km, mutta en pysty sitä irtaalleen päästämään juuri tuon yli-innokkuuden vuoksi, sillä silloin kun se on siinä tilassa, se ei tajua mitään eikä kuule komentoja. Teetän sillä myös temppuja, eli käsken istua, maata, nousta ylös jne... samaan tyyliin kuin Stilwell ohjelmassaan neuvoo.
"Minulla on reilu kaksi vuotias uroskoira,".."Koira saa liikuntaa joka päivä noin 10 km"...hyvä määrä, mutta koira vaatii muutakin, kuin likuntaa. Koira vaatii aistienkuormitusta. Jälkeä, etsintää jne..Hyvä tapa kuormittaa aisteja on myös kaupunkikävelyt mahdollisimman vilkkaissa paikoissa.
Ennen kaikkea aistikuormitusta riittävästi. Koiran käytös tasaantuu n.4v. ikävuoteen mennessä. - asdf________________
canis.familiaris kirjoitti:
"Minulla on reilu kaksi vuotias uroskoira,".."Koira saa liikuntaa joka päivä noin 10 km"...hyvä määrä, mutta koira vaatii muutakin, kuin likuntaa. Koira vaatii aistienkuormitusta. Jälkeä, etsintää jne..Hyvä tapa kuormittaa aisteja on myös kaupunkikävelyt mahdollisimman vilkkaissa paikoissa.
Ennen kaikkea aistikuormitusta riittävästi. Koiran käytös tasaantuu n.4v. ikävuoteen mennessä.Asun siis kaupungilla, ja joka päivä lenkeillä se pääsee keskustaan kävelemään juuri ruuhka-aikaan ihmisvilinään... Ehkä pitäisi sitten yrittää jokin harrastus tuolle kehittää, mutta ongelmani on se, etten omista autoa ja kaikki koiraharrastuspaikat ovat liian kaukana, mutta ainahan voin yrittää itse jonkin sortin viritelmää...
Toivoa siis kuitenkin on jonkinlaisesta tasoittumisesta tämänkin kohdalla, jos nelivuotiaaksi mennessä pitäisi tasaantua.... :D on se jo paljon tasoittunutkin vuodenkin aikana, jos muistelen sitä millainen se oli vuosi sitten. Kuitenkin kouluttaja jonka kanssa sitä koulutin sanoi ettei siitä ikinä ihan "normaalia" tule, ja hänen arvionsa oli, että koirani on melko "raskassoutuinen" otus juuri tuon riehakkuutensa vuoksi.
- asdf________________
Vielä sellaista neuvoa jos joku osaisi antaa, että miten saan koirani tervehtimään vieraita ihmisiä nätisti? Kun minulle tulee kotiin vieraita, pistän koirani toiseen huoneeseen ja kun vieraat ovat istuneet alas päästän koiran seuraan. Tämä toimii ihan hyvin, vaikka koira kovin innoissaan ja kiinnostunut vieraista onkin.
Suurin ongelma on ulkona, sillä jos joku yrittää tulla jututtamaan koiraani, se alkaa hyppiä ihmistä vasten hulluna. Myös toisinaan liikennevaloissa, jos joku tulee liian lähelle sitä, se alkaa hyppiä ihmisen päälle. Yleensä koirani näyttää ihan rauhalliselta, joko kävelee nätisti vierelläni tai istuu, mutta jos joku tulee puhuttelemaan se hetkessä riehaantuu hyppimään.
Olen sitä kouluttajankin kanssa kouluttanut, ja hän antoi neuvoksi että kaikki vieraitten lähestymiset, niin koirien kuin ihmisten on kielletty niin kauaksi aikaa, kun koirani ei osaa olla rauhallisesti. Nyt tätä on jatkettu jo reilu vuosi, ja se on toiminut niin, että koira ei enää kisko ihmisten luokse lenkillä eikä muutenkaan, ja usein toisten koirien ohittamisetkin menevät mallikkaasti, mutta jos joku yrittää tulla juttelemaan tai toinen koira pääsee liian lähelle taluttimessa, tai vaikuttaa kiinnostuneelta omasta koirastani, niin sitten mennään taas... - canis.familiaris
"Olen sitä kouluttajankin kanssa kouluttanut, ja hän antoi neuvoksi että kaikki vieraitten lähestymiset, niin koirien kuin ihmisten on kielletty niin kauaksi aikaa, kun koirani ei osaa olla rauhallisesti. "...Tästä ohjeesta uupuu aika oleellinen asia, eli että koiralle pitää opettaa sitä rahallisuutta, ei se itse sitä opi, eikä sellaiseksi itsestään tule. Ei edes siedättämällä.
Kokeile tätä. Kun vieras tai vieraat tulevat sisälle, pidä koira hihnassa ja istuta se sivulle, ennen oven avausta. Etene vain sen verran, ettää koira pysyy rauhallisena jne...Sovi etukäteen, että vieraat ei huomioi koiraa missään tilanteessa edes katseillaan vierailun aikana. (ettei itse tilanne ruoki ja vahvista koiran käytöstä).
Kun koira huomaa muutaman kerran jälkeen, että vieraista ei ole sille mitään etua, hiipuu mielenkiintokin heihin.
"Suurin ongelma on ulkona"...ei hypi, kun ei anna hyppiä. Tässä pätee sama asia. Jos sinä ja koira ei ole valmis hallittuun kohtaamiseen, ei niitä pidä järjestää tai tehdä, ennen kuin koiralle on malttia opetettu ja oikea käytösmalli.
Opettaessa ei siis ole eri tilanteita kuten ulkokohtaamiset, sisä kohtaamiset, vieraat koirat , koirapuisto jne..Yhteinen tekijä on harjoiteltu käytösmalli,(rauhallisuus) jossa on opetettu koiralle, miten käyttäydytään missäkin tilanteessa ja millä ehdolla. Tätä koulutettaessa pitää myös palkita koiraa etenemisesta oikein ja oikea-aikaisesti, kun käytöksen suunta on oikeanlainen. Lisäksi asia vaattii yhtälailla kontaktiharjoituksia, eli kontaktissa oloa. (katsekontakti ja kontroloiminen) aiheesta löytyy monta ketjua.- asdf________________
Vieraani jo tietävätkin olla huomioimatta koiraani, olen heille sen sanonut, että pitää käyttäytyä kuin sitä ei olisi olemassakaan...
Ulkona taas nuo kohtaamiset ventovieraitten ihmisten kanssa on sillä tavalla hankalia, että ne on yleensä yllätyksenä tulevia, eli joku tulee jututtamaan koiraani, joka vaikuttaa ystävälliseltä ja onkin tosi kiltti ja ystävällinen. Yleensä se myös käyttäytyy sillä hetkellä rauhallisesti, eli kävelemme kadulla tai olemme pysähtyneenä liikennevaloihin tai puistoon yms. niin joku tulee kysymään että saako silittää ja kehuu kun on nätti koira jne... tästä koirani sitten riehaantuu, ja se on aina nollasta sataan sekunneissa.
Kontakti meillä toimii "normaali tilanteissa" ihan ok. mutta silloin kun koira pääsee riehaantumaan, se ei kuule eikä tajua mitään, ja osittain se varmasti on kuitenkin sitä, että vikaa on tuossa kontaktissa, ja sillä saralla on parannettavaa... Pitääpä siis kaivella vanhoja ketjuja täältä. :)
- toivonvaan
Kyllähän sitä toivoisi, että tuntemattomat eivät alkaisi tuijottelemaan ja puhuttelemaan koiraani lenkillä. Normaalisti ihmiset ohitetaan vilkaisemattakaan, mutta jos ihminen osoittaa mielenkiintoa koiraa kohtaan, se tulkitsee sen heti leikkiinkutsuksi ja singahtaa kuin vieteri päälle... Kohteliaisuudet hienosta koirasta parempi sanoa omistajalle, eikä koiralle :)
- ei löydy
Niin missä se lemmikkitreffipalsta on apulassa?
Tarvittais koiralle leikki-&lenkkikaveria/uusimaa alue,miel. itäinen u. - Joobax
ei löydy kirjoitti:
Niin missä se lemmikkitreffipalsta on apulassa?
Tarvittais koiralle leikki-&lenkkikaveria/uusimaa alue,miel. itäinen u.Ok. Se olikin lemmikkipalstat, mutta olen itse kulkenut aina Apulan sivujen linkin kautta. Mahtaakohan toimia:
http://www.lemmikkipalstat.net/cgi-bin/palsta/forumdisplay.cgi?ohje=aiheet&forum=Lemmikkitreffit&number=32&DaysPrune=20&LastLogin= - ei löydy
Joobax kirjoitti:
Ok. Se olikin lemmikkipalstat, mutta olen itse kulkenut aina Apulan sivujen linkin kautta. Mahtaakohan toimia:
http://www.lemmikkipalstat.net/cgi-bin/palsta/forumdisplay.cgi?ohje=aiheet&forum=Lemmikkitreffit&number=32&DaysPrune=20&LastLogin=Kiitos:=)
- Hau
Aloittajalle vinkiksi koiran aktivointiin: ei ole välttämätöntä omistaa autoa ja päästä jonnekin kauas tekemään asioita, omassa olohuoneessa voi tehdä aika paljon. Ota vaikka tavoitteeksi, että opetat joka kuukausi uuden tempun. Vanhat, jo opitut asiat, kun eivät enää vaadi koiralta miettimistä. Muutama ajatus mahdollisista tempuista: vetolaatikon sulkeminen kuonolla työntämällä, oven avaaminen narusta vetämällä, itsensä ympäri pyörähtäminen, kasi omistajan jalkojen ympäri (siis jos koira mahtuu menemään jalkojen välistä), peruuttaminen... Sitten kun uusi temppu sujuu hyvin kotona alat tehdä sitä eri ympäristöissä lenkillä, ensin rauhallisissa puistoissa ja lopulta yhä vilkkaammilla ja vilkkaammilla paikoilla.
Myös nenän käyttäminen väsyttää koiraa, joten kotona kannattaa pelata naminpiilotusta. Piilottelet siis pieniä nameja pitkin kämppää ja lähetät koiran etsimään. Jos ette ole tätä harrastaneet, kannattaa aluksi piilottaa vain muutama nami kerrallaan ja laittaa ne vaikka koiran nähden piiloihin. Sitten vaikeutat tehtävää vähitellen, viet koiran toiseen huoneeseen piilottamisen ajaksi, lisäät namien määrää ja keksit yhä vain hankalampia piiloja. Voit myös piilottaa esimerkiksi hanskan tai sukan, jota olet jonkin aikaa hajustanut vaikka paidan alla. Kun harjoittelette tarpeeksi kotona, voit jossain vaiheessa piilottaa hanskan ulkona koiran huomaamatta vaikka puiston pensasaitaan ja pyytää koiraa sitten etsimään sen. Ja kun hanska löytyy, pistätte juhlat pystyyn, kehut ja palkkaat koiraa kuin se olisi tehnyt suuren urotyön. Jossain vaiheessa saatat päästä tilanteeseen, jossa koirasi huomaa ja tuo sinulle kaikki kävelytien varteen ihmisiltä hukkuneet hanskat ja pipot.
Ihmisten kohtaamistahan voit harjoitella ensin tuttujen ihmisten kanssa, koska silloin voit itse kertoa ihmiselle mitä haluat hänen tekevän ja pystyt hallitsemaan tilannetta. Itse ottaisin paljon hyviä nameja taskuun ja menisin niin lähelle ihmistä, että koira pysyy vielä rauhallisena. Kohdattava ihminen voi vaikka puhua teille niitä näitä, mutta hänen ei ehkä kannata alkuun kävellä ainakaan suoraan kohti. Sitten vain palkitset koiraa rauhallisesta käyttäytymisestä useammalla namilla, jonka jälkeen voitte joko siirtyä hieman lähemmäksi ihmistä tai mennä kauemmaksi tauolle ja lähestyä uudestaan. Lähestyminen kannattaa tehdä vähän viistoon, ei siis kohtisuoraan ihmistä kohti. Ja kannattaa muistaa kärsivällisyys, harjoittelu voi vaatia kymmeniä tai satoja tai tuhansia toistoja, mutta ahkera harjoittelu usein tuottaa tulosta.
Ilmeisesti asut kävelyetäisyydellä koirapuistosta? Jos sinun on mahdollista kävellä puiston ohi niin, että näet onko siellä muita koiria, mutta oma koirasi pysyy rauhallisena, voitte harjoitella puistoon menoa silloin kun puisto on tyhjä. Menette puiston porttia kohti ja palkitset koiraa kun se on rauhallinen. Jos koira rynnistää portille, käännyt ympäri ja palaatte takaisinpäin. Voit vaikka valita jonkin tietyn pisteen, johon palaatte joka kerta kun koira innostuu liikaa. Tämä toimi ainakin oman koirani kanssa, vaikka olikin välillä hieman turhauttavaa. Joskus taisin kääntyä parikymmentä kertaa ympäri ja palata auton viereen, ennenkuin pääsimme lopulta puistoon sisälle. :) Mutta tässäkin harjoitus on tuottanut tulosta, nyt riittää että pysähdyn, niin koirani muistaa ettei puistoon pääse ryntäilemällä.
Onnea harjoitteluun ja hauskoja temppuhetkiä!- asdf________________
Kiitos vinkeistä, tosi hyviä ja pitääpä ottaa käytäntöön... :)
- Koirulikaverit
Turussa hyvin leikkisä iso narttukoira tarjolla lenkki- ja leikkikaveriksi :)
- öpklpö
Oliskohan syynä moiselle käyttäytymiselle se että se on saanut moikata vastaantulevia koiria hihnassa?
- oma virhe:=(
Minä ainakin tyhmyyksissäni annoin moikkailla;kun täällä ei koira-puistoa,ja koira-kaverit vähissä...
nyt pitää vaan yrittää toppuutella......... - asdf________________
Voi olla syynä, mutta oon saanut ohjeeksi antaa moikata, että tulee sosiaalinen. Kai se olisi voinutkin toimia luonteeltaan rauhallisemman koiran kanssa. Monesti lähestymiset toisten koirien taholta tuli myös niin, että vieraan koiran omistaja halusi tulla koirineen pentua jututtaan, usein myös koirattomat ihmiset. Ehkä se sitten oppi siinä, että kaikki on aivan ihania, ja kaikista pitää innostua hulluna.
Kuitenkin se on nyt jo reilu kaksi vuotias, ja jotain 7-8 kk iässä aloin estää kohtaamiset tuolla lenkillä, kun käytös meni niin mahdottomaksi, että hulluna kiskoi kaikkia kohti ja vähän reilun vuoden olen ollut tosi tiukkana, että kenenkään luokse ei mennä, tai jututettavaksi aleta.
Ei se enää niin paha olekaan, mutta välillä saattaa alkaa riehumaan, jos joku tulee risteyksissä liian lähelle (ihminen ilman koiraa), tai sitten jos vastaan tuleva koira pääsee jotenkin liian lähelle, tai osoittaa tätä mun koiraani kohtaan kiinnostusta. Se on kumma ettei tälle ole väliä, onko se kiinnostus ystävällistä vai vihamielistä, eli kiskoo myös vihaisesti tuijottavia ja murisevia koiria kohti. Miksei se tajua, että sellaisen luo ei kannata mennä? Sitten jos vastaan tuleva koira on välinpitämätön niin tämäkään ei muuta kun katsoo vaan sitä, ja ohittaa ihan nätisti.
- canis.familiaris
"Voi olla syynä, mutta oon saanut ohjeeksi antaa moikata, että tulee sosiaalinen."...onpas "kökkö" ohjeet. Tuolla "moikkaamisella" ei ole mitään tekemistä sosiaalisen koiran kasvatukseen.
"että vieraan koiran omistaja halusi tulla koirineen pentua jututtaan, usein myös koirattomat ihmiset. Ehkä se sitten oppi siinä, että kaikki on aivan ihania, ja kaikista pitää innostua hulluna"...meillä vieraiden koirat tai ihmisten ei anneta puuttua tapakasvatukseen. Pentuaikana meillä ei ohikulkijat moikkaile koiria.
Niihin on varattu oma paikka ja tutut luotettavat koirat ja aika.
Sosiaalisuus/avoimuus rakennetaan vilkkaissa paikoissa ilman kontaktia. Itseluottamusta taas erillaisilla kokemuksilla ja havainnoilla.
Hyvät pohjat käytökseen ja koiran tulevaisuuteen rakennetaan pennusta alkaen.
Pitää vain miettiä, mikä on hyväksi myöhemmin ja mikä ei. Ei siis sillä hetkellä. Ajatus, teot ja ohjaukset pitää olla tulevassa ja tähdätä myöhempää tarkoitusta varten.
"Miksei se tajua, että sellaisen luo ei kannata mennä?"..koska tämä malli on koiralle tuttu ja ollut kannattava. Miksi se muuten hakeutuisi siihen?
Nyt vain ennakointia ja ripeaa sekä jämäkkää puuttumista tilanteisiin niin siitä se lähtee muuttumaan, jos niin haluaa.
Tätä pitää varoa.
"onko se kiinnostus ystävällistä vai vihamielistä, eli kiskoo myös vihaisesti tuijottavia ja murisevia koiria kohti."...yksi tilanne, missä koirat ottaa yhteen, niin tilalle tulee vielä kaikenpäälle rähjä. Nyt ei ymmärrä kun ei ole siitä tilanteesta kokemusta.- asdf________________
No mulla ei paljon ole kokemusta koirista, ja tämä on ensimmäinen ihan oma koira, ja sattui kouluttajankin arvion mukaan vähän keskivertoa hankalampi tapaus... Kökkö -neuvoja varmasti olen saanut, ja myös kuunnellut.
Nyt ollaan selvästi siinä pisteessä tämän koirani kanssa, että se ei enää kiinnostu muista ihmisistä tai koiristakaan, jos ne ei osoita kiinnostusta sitä kohtaan, eli jos toiset koirat ja ihmiset ei välitä siitä, niin sekin menee niinku paremminkin koulutettu ja käyttäytyvä koira ohi, mutta sitten jos joku täti alkaa ihastelamaan tai liikennevaloissa joku tulee kylkeen seisomaan, hiipii selän taa, tai toinen koira osoittaa kiinnostusta tätä kohtaan, niin innostus on taattu.
Itseä kyllä kummastuttaa kuitenki se, että tämä on isosta pentueesta ja pitäis olla (kai?) koirien kieli hallussa, niin miten ihmeessä se ei tajua ollenkaan sitä, että joku toinen on vihainen... siis minäkin ihmisenä huomaan toisen koiran mahdollisimman ryhdikkäästä asennosta (eli yrittää näyttää mahdollisimman isolta), pää, korvat, häntä ylhäällä ja tuijottaa uhkaavasti ja murisee matalalta, että nyt on oikeasti semmoinen koira kyseessä mitä pitää varoa, niin tämä vain innostuu ja kiskoo sellasen luo ihan yhtä kovasti kun jonkun iloisen hännän heiluttajan. Onko se sitten niin, että niitten pitää oppia jokaisen asian merkitys, eli tuo ei tajua vihaista elekieltä, kun sillä ei ole kokemusta sellaisesta, sillä tuon emo oli tosi kiltti ja rauhallinen koira.
- canis.familiaris
"että se ei enää kiinnostu muista ihmisistä tai koiristakaan,"...se tapa hiipuu ja muuttuu kun kannatttavuus laskee ja ikää tulee.
"miten ihmeessä se ei tajua ollenkaan sitä, että joku toinen on vihainen.."...pennun harvemmin tarvitsee näitä edes huomata. Kaikki tarvittava syntyy kokemuksen kautta. Eli mikä kannattaa ja mikä ei.
Ikävintä näissä pentu asioissa on se, että ihmiset ei aina sisäistä sitä, että kuinka nopeasti pentu varttuu ja kasvaa. Tänään pieni söpöpentu saa tehdä tätä ja neljän - kuuden vkon päästä tilanne on koiralle sama, mutta "rapsuttajalle" ei. Tulee ristiriitaa mikä hämmentää...Tilanne on täysin sama, mutta koiran koko ei ja sitten herätään paikkaamaan sitä. No hyvä niin, mutta senkin ajan voisi käyttää johonkin hyödyllisempään.
"No mulla ei paljon ole kokemusta koirista, ja tämä on ensimmäinen ihan oma koira, "...sama tilanne meillä kaikilla varmaan. Eka koira opettaa parhaiten. Ennenkaikkea virheet. Ei koira virheisiin hajoa, niitä se kestää hyvin, mutta tekemättömyyteen hajoaa. Jos riittävää ja mielenkiitoista tekemistä ei ole, niin se kyllä helposti keksii sitä. ympäristöärsykkeistä ensisijaisesti..
Minä olen aina viennyt pennun ihmisvilinään kaupungille ymv. Näin koirasta tulee avoin, mutta ihmiset tai muu ei juuri kiinnosta...Edellyttää tietenkin, että sen koiran kanssa touhuaa riittävästi, että ei niitä innokkaita kohtaamisia hae tylsyydestä. - cockeriiiiii
Täällä yli-innokas cockeri-poika moi! Eli tutulta kuulostaa; kaveri rakastaa kaikkia vastaantulijoita, varsinkin koiria ja lapsia. On kyllä sen verran pieni koira, että sen saa pidettyä aisoissa, mutta olemme treenanneet ihan namipaloilla.
Vastaan kun tulee koira, niin kontakti ja käsi taskuun, jossa veijari tietää namuja olevan. Ihan kohdalla sitten kourasta nameja suuhun ja hienosti menee. Olemme pidentäneet pikku hiljaa kontaktiaikaa ja vähentäneet namuja. Olemme jo aika lähellä, ettei namuja tarvitse antaa...- voimuatyhmää........
Onnea teille:=)
Meillä ollaan vasta "alku-taipaleella":=(
V......a etten tuollaista tajunnut,kun meillä kuitenkin ollut aiemminkin koiria,tosin nyt kyseessä rotu joka ei ihan niin rohkea,kuin edelliset,niinpä kompastuin "omaan näppäryyteen" kun annoin remmissä tutustua ,no en nyt ihan kaikkiin,mutta kuitenkin..... - asdf________________
Namejen avulla oon koiraani opettanut samanlain kun sinä, ja se melko hyvin oppi ohitukset sillä tavalla, mutta namitkaan ei aina tehoa, se riippuu vastaantulevasta koirasta paljon. Olen sitten mieluummin yrittänyt jättää namit pois, kun parempi että on molemmat kädet vapaana, että voin tarttua taluttimeen, jos koira alkaa kovin kiskomaan.
Olen tässä miettinyt, että pitäis varmaan kehittää joku eri palkkio sille, joku lelu vaikka kun tuolta jostain toisesta ketjusta luin, että lelu voisi olla motivoivampi vilkkaalle koiralle... Vai toimiiko se vain jossain agility kentällä ja saa lenkillä koiran vain vielä riehakkaammaksi..? Mitenhän jostain lelusta pystyy tekemään aivan super ihanan, että se on ylivertainen kaikista? Tuolla nimittäin on leluja, mutta joskus olen yrittänyt niitä ulkona pitää matkassa, niin ei sitä kiinnostakaan leikkiä siellä. Pitäiskö sen sitten olla niin, että sitä lelua ei saisi missään muualla kun vaan ulkona palkaksi? Ja onkohan koirille olemassa mitään hajua, niinkuin kissoille on kissanminttu, josta ne tykkää niin jos jollain sellaisella sais tehtyä lelusta kiinnostavemman. - canis.familiaris
asdf________________ kirjoitti:
Namejen avulla oon koiraani opettanut samanlain kun sinä, ja se melko hyvin oppi ohitukset sillä tavalla, mutta namitkaan ei aina tehoa, se riippuu vastaantulevasta koirasta paljon. Olen sitten mieluummin yrittänyt jättää namit pois, kun parempi että on molemmat kädet vapaana, että voin tarttua taluttimeen, jos koira alkaa kovin kiskomaan.
Olen tässä miettinyt, että pitäis varmaan kehittää joku eri palkkio sille, joku lelu vaikka kun tuolta jostain toisesta ketjusta luin, että lelu voisi olla motivoivampi vilkkaalle koiralle... Vai toimiiko se vain jossain agility kentällä ja saa lenkillä koiran vain vielä riehakkaammaksi..? Mitenhän jostain lelusta pystyy tekemään aivan super ihanan, että se on ylivertainen kaikista? Tuolla nimittäin on leluja, mutta joskus olen yrittänyt niitä ulkona pitää matkassa, niin ei sitä kiinnostakaan leikkiä siellä. Pitäiskö sen sitten olla niin, että sitä lelua ei saisi missään muualla kun vaan ulkona palkaksi? Ja onkohan koirille olemassa mitään hajua, niinkuin kissoille on kissanminttu, josta ne tykkää niin jos jollain sellaisella sais tehtyä lelusta kiinnostavemman."Mitenhän jostain lelusta pystyy tekemään aivan super ihanan,"..Minä olen tehnyt lelun leikkamalla parhaasta puserosta hihan ja solminut sen myttyyn. Tällä olen tehnyt vetoja ja muita leikkejä. Tätä lelua olen käyttänyt vain ulkoilessa tai sen yhteydessä.
Eli. Kun valmistaudutaan ulkoiluun. Vaatteet ja releet päälle. Nyt kun otetaan esille se veto/leikkilelu koira alkaa jo virittäytymään tulevaan. (innostuu)
Aluksi koiran pitää kävellä nätisti ja harjoitellaan kontaktia näyttämällä välillä tätä kädessä pidettävää härpäkettä. Jonkun matkaa kun on mennyt hyvin, olen leikkinyt hetken ja taas jatkanut matkaa. Välillä niin, että koira kantaa ja toisin päin.
Sitten kun vastaan tulee koira "herätät" koirasi tällä härpäkkeellä ja pidät sitä esillä. (katse kontaktissa). Annat sen koiralle ennen kohtaamista ja ennen koiran ennakkomerkkejä. Ohituksen jälkeen kehut ja härpäke pois.
Tämä edellyttää, että rakennetaan tästä lelusta (wad evö) sellainen yhdistävän ja mukava tekijä, millä saadaan koira syttymään ja kohdistamaan sen into siihen. Lisäksi se vahvistaa koiran ja ohjaajan välistä suhdetta.
Kun tälläinen esine on koiralle tärkeä, niin kohtaamistilanteissa se ei sitä tiputa vaan pyrkii ohittamaan ilman hämminkiä tai riskiä menettää tätä.
Meillä oli parsonilla pallo sellainen, jota se lenkillä kantoi ja hyvällä menestyksellä. Ilman sitä helposti rähisi vastaantuleville koirille.
Spk.lla se oli purupatukka.
Tämän härpäkkeen tarkoitus on siis herättää jo alkuvaiheessa koiran mielenkiinto mielekkääseen tulevaan yhteiseen tapahtumaan
(tekeminen /ulkoilu)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.733364Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k91891Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes2241279- 1311088
- 1001023
- 60964
Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...
Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil67946Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!
No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik6905- 84889
- 34820