Erään naisystäväni Mondeoon vaihdettiin 100 000 km jälkeen kaikki jarrulevyt. Onko normaalia, että jo noilla kilometreillä joutuu ne vaihtamaan?
Jarrulevyjen vaihtovälistä
28
19899
Vastaukset
- 200-300Mm
Käytetyillä ajan, ja noin 200000 - 300000km näyttäisi mittarilukemat olevan ja joskus ylikin, kun levyjä vaihdan. Rumpuja joutuu vaihtamaan satunnaisemmin.
- Ihan ok
Jarruosien kuluminen riippuu täysin kuskista. Jos ajaminen on töksähtelevää, niin totta kai jarrut kuluvat.
Normaalissa ennakoivassa ja moottorijarrutusta hyödyntävässä ajossa jarrupalat ja -levyt kestävät helposti moninkertaisen kilometrimäärän.
Mitä pidempi turvaväli, niin sitä pidempään jarrut kestävät. Ja risteyksiin voi tulla ja hidastaa myös rauhallisesti. Harvoin risteys mihinkään karkaa.. - Vähän ajoa?
Jos välillä seisoo ajamatta viikkokausia, niin levyt ruostuvat ja pitää siksi vaihtaa.
- värinvaihtoa
ai sen pienen ruskean pinta kerroksen takia pitää levyt vaihtaa. Mulla se pintaruoste lähtee ekassa jarrutuksessa.
- Ei ihan noin
värinvaihtoa kirjoitti:
ai sen pienen ruskean pinta kerroksen takia pitää levyt vaihtaa. Mulla se pintaruoste lähtee ekassa jarrutuksessa.
Tarkoitin sellaista ruostumista, mikä ei lähde jarruttamalla ts kun paksu ruostekerros lähtee hiljakseen etenemään levyn sisä- ja ulkoreunasta.
- SHELL-Apusimpukka
Ei ihan noin kirjoitti:
Tarkoitin sellaista ruostumista, mikä ei lähde jarruttamalla ts kun paksu ruostekerros lähtee hiljakseen etenemään levyn sisä- ja ulkoreunasta.
Tavallisesti noin 110-150000 km levyt kuluneet.
- FKF,
Levyt irti ja ruovilla lamellilaikalla rälläkällä puhtaaksi.Hiomalaikalla ensin pykälä pois reunasta.
- Saksassa on taas
kerran kaikki toisin. Jarrulevyt vaihdetaan autosta riippuen normaalisti 50-70 tkm välein. Niiden kunnon kanssa ei leikitä, toisin kun suomilandiassa.
Ehkä tuossa Mondeon tapauksessa huolto halusi toimia varman päälle tai sitten ystäväsi ei osaa käyttää jarruja oikein. Tunsin aikoinaan erään suomalaisen naisen jolle piti remontoida pikkumersun takajarrut vuosittain sen takia kun jarrutti niin varovasti etteivät takajarrut tulleet ollenkaan mukaan peliin ja ruostuivat sekä jumittivat sen takia. Sitten taas veljelläni on 80-luvun lopun Toyota Carina 2 jossa etulevytkin kestivät 200 tkm välillä vähän reippaampaakin ajoa.- Yber_Alles
Näinköhän tosiaan olisi? Täällä Inflandiassa kun saksalaisilla on maine itarampana kuin laihialainen. Että oikein 50-70 tuhannen välein levyt vaihdetaan... Sallimun nauraa!
- näin on, vai onko?
Ruosteenesto- ja ruostuminen palsta vastaa. Joskus uusissa autoissa vaihdetaan levyjä jopa alle 100tkm.
Suunnitteletko suojaavasi seuraavat levyt, että kestäsivät pidempään?Ruostesuojasin kokeeksi autoni uudet jarrulevyt. Kaikki pinnat puhtaaksi rasvasta, sitten kaikkiin niihin pintoihin mitä eivät ole kosketuksissa mihinkään, maalasin kahteen kertaan Zinga -sinkkimaalilla. Kallista oli, mutta... Ja päälle Tectyyli.
Näyttäisi suojaavan. Ei tule ruostereunaa jarrutupalojen kosketuskohdan reunoillekaan. Ei ainakaan niin paljon kuin muuten. Lopulliset tulokset näkyy joskus, mutta näin alussa on tuntemukset nämä.- mlclyj
sitroen kirjoitti:
Ruostesuojasin kokeeksi autoni uudet jarrulevyt. Kaikki pinnat puhtaaksi rasvasta, sitten kaikkiin niihin pintoihin mitä eivät ole kosketuksissa mihinkään, maalasin kahteen kertaan Zinga -sinkkimaalilla. Kallista oli, mutta... Ja päälle Tectyyli.
Näyttäisi suojaavan. Ei tule ruostereunaa jarrutupalojen kosketuskohdan reunoillekaan. Ei ainakaan niin paljon kuin muuten. Lopulliset tulokset näkyy joskus, mutta näin alussa on tuntemukset nämä.vähän ajavalle tuollainen järkevää,paljon ajavalla kuluu minimittaan ennen lahoamista.Niin ja piikuautois tuntus takalevyt ruostuvan käsiin ennen minimi mittaa.
- se.sitroen.itse
Ruostesuojaus toimii! Ei ole levyt eikä levynreunat ruostuneet kuluneen lähes 7 vuoden aikana. Tämä vain vinkkinä muille kokeilunhaluisille ja luonnonvarojen säästäjille.
- iegirfie
Carina e:llä vm-93 ajoin 560 tkm jaalkuperäiset levyt oli poismyydessä. meni vain kahdet jarrupalat alat.
Kun ostin auton niin mittarissa oli 30tkm. Ja siinä oli sellaiset levytjotka ei ruostuneet juurikaan olikohan jotain kromimolybdeeni terästä, nykyisen toyotan levyt ruostuvat 10X helmommin, tosin nyt tälläajettu 210 tkm ja etu ja taka levyt on vielä alkuperäiset. Huolloissa varsinkin takuuseen vaihtavat ihan hyviäkuntisia levyja pois, ei olelähelläkään minipaksuutta. - Autoteknikko 33
120000 ja jarrulevyt ja palat vaihtoon .
- Autoteknikko-97
133tkm ajettu automaatti katumaasturi Volvo ja katsastusmies sanoi että levyt on pian vaihtokunnossa.
- Tomaatissa
207tkm levyt hyvässä kunnossa.
- htrhrthrt
Jarrulevyt nykyään pehmeämpiä kuin ennen, syynä kait EU-määräykset kromin ja muun myrkkyjen vähentämisestä ja ilmeisesti pehmeämmällä levyllä saadaan aikaan myös parempi jarrutusteho (sinänsä loogista)
- vara.osa.myyjä
Ja lyhyemmistä vaihtoväleistä lisääntynyt varaosamyynti, mikä onkin kaiken takana...
- Levyraati
Ei ne kilometrit levyjä syö vaan jarrutukset. Hyvähän sitä on Pohjois-Suomessa ajella samoilla levyillä vuosikausia, kun siellä jarrutetaan vain määränpäässä. Pk-seudun ruuhkassa jarruvalot palaa vähän väliä.
- ajotyylikinvaikuttaa
Niinpä. Etelässä pahimmillaan kuluu jo 30tkm.
- ruostetta
Hondassa mennyt takajarrulevyt ja palat vaihtokuntoon jokainen vuosi ennen katsastusta. Vaikka kaikki kunnossa, niin palat ei kuluta levyä tasaisesti kuin muutaman kuukauden ja alkaa väliin lentäneet pikkukivet ja muu moska pilata levyjä.
Ottaa pikkuhiljaa päähän vaihtaa niitä itse, onneksi autossa ei ole muuta vikaa ollut tai huoltoa tehty 40000 km aikana. Sen sitä saa palkaksi, kun emäntä jarruttaa liian varovaisesti. Ennakoiva ajo pilaa levyt. - ettänäin___
taannoin huoltiksella: typykkä vier mittarille, helvmoinen käry jostakin.. selvis, oli si ajellu kässäri päällä 50 km.. ei kuulemma oikein ollu vetoo autossa..
- Jalluosat
Motonet!
- Anonyymi
115 000 ajettu Auris farmari, vm . 2015. Katsastaja sanoi keväällä, että etujarrulevyt ovat lähes lopussa, takalevyistä ei puhunut mitään. Miten lie ed. omistaja ajellut, minulla auto on ollut vasta 10 000 km ajan.
- Anonyymi
Jos levyissä näkyy kulumaolkaa, niin vaihtoon vaan.
Jos jarrut laahaa, eikä liukutappi huolto tehoa, niin jarrusatulat vaihtoon. - Anonyymi
Kaikki kuluvat jarruosat letkut kannattaa vaihtaa 3 - 5 vuoden välein. Vikoja tai ei vikoja ja vanhat osat kierrätykseen.
- Anonyymi
Levyt ja palat kuluvat nykyautoissa nopeasti koska ESP-ajonvakautus syö jarruja talvella oikein urakalla. Vanhemmissa autoissa jarrupoljinta painaa vain kuski, uusissa suurimman osan talven jarrutuksista suorittaa ESP. Pienen sutimisen ja sivuluisun sijaan auton automatiikka katsoo parhaaksi kuluttaa levyt ja palat loppuun ennätysajassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni831589Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä721400Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ2301366Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2311301- 111142
Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121100Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä1041059Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1341029- 90975
Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi65973