Jarrulevyjen vaihtovälistä

Erään naisystäväni Mondeoon vaihdettiin 100 000 km jälkeen kaikki jarrulevyt. Onko normaalia, että jo noilla kilometreillä joutuu ne vaihtamaan?
Ilmoita


Käytetyillä ajan, ja noin 200000 - 300000km näyttäisi mittarilukemat olevan ja joskus ylikin, kun levyjä vaihdan. Rumpuja joutuu vaihtamaan satunnaisemmin.
Ilmoita
Jarruosien kuluminen riippuu täysin kuskista. Jos ajaminen on töksähtelevää, niin totta kai jarrut kuluvat.

Normaalissa ennakoivassa ja moottorijarrutusta hyödyntävässä ajossa jarrupalat ja -levyt kestävät helposti moninkertaisen kilometrimäärän.

Mitä pidempi turvaväli, niin sitä pidempään jarrut kestävät. Ja risteyksiin voi tulla ja hidastaa myös rauhallisesti. Harvoin risteys mihinkään karkaa..
Ilmoita
Jos välillä seisoo ajamatta viikkokausia, niin levyt ruostuvat ja pitää siksi vaihtaa.
3 VASTAUSTA:
ai sen pienen ruskean pinta kerroksen takia pitää levyt vaihtaa. Mulla se pintaruoste lähtee ekassa jarrutuksessa.
värinvaihtoa kirjoitti:
ai sen pienen ruskean pinta kerroksen takia pitää levyt vaihtaa. Mulla se pintaruoste lähtee ekassa jarrutuksessa.
Tarkoitin sellaista ruostumista, mikä ei lähde jarruttamalla ts kun paksu ruostekerros lähtee hiljakseen etenemään levyn sisä- ja ulkoreunasta.
Ei ihan noin kirjoitti:
Tarkoitin sellaista ruostumista, mikä ei lähde jarruttamalla ts kun paksu ruostekerros lähtee hiljakseen etenemään levyn sisä- ja ulkoreunasta.
Tavallisesti noin 110-150000 km levyt kuluneet.
+Lisää kommentti
Levyt irti ja ruovilla lamellilaikalla rälläkällä puhtaaksi.Hiomalaikalla ensin pykälä pois reunasta.
Ilmoita
kerran kaikki toisin. Jarrulevyt vaihdetaan autosta riippuen normaalisti 50-70 tkm välein. Niiden kunnon kanssa ei leikitä, toisin kun suomilandiassa.
Ehkä tuossa Mondeon tapauksessa huolto halusi toimia varman päälle tai sitten ystäväsi ei osaa käyttää jarruja oikein. Tunsin aikoinaan erään suomalaisen naisen jolle piti remontoida pikkumersun takajarrut vuosittain sen takia kun jarrutti niin varovasti etteivät takajarrut tulleet ollenkaan mukaan peliin ja ruostuivat sekä jumittivat sen takia. Sitten taas veljelläni on 80-luvun lopun Toyota Carina 2 jossa etulevytkin kestivät 200 tkm välillä vähän reippaampaakin ajoa.
1 VASTAUS:
Näinköhän tosiaan olisi? Täällä Inflandiassa kun saksalaisilla on maine itarampana kuin laihialainen. Että oikein 50-70 tuhannen välein levyt vaihdetaan... Sallimun nauraa!
+Lisää kommentti
Ruosteenesto- ja ruostuminen palsta vastaa. Joskus uusissa autoissa vaihdetaan levyjä jopa alle 100tkm.
Suunnitteletko suojaavasi seuraavat levyt, että kestäsivät pidempään?
3 VASTAUSTA:
Ruostesuojasin kokeeksi autoni uudet jarrulevyt. Kaikki pinnat puhtaaksi rasvasta, sitten kaikkiin niihin pintoihin mitä eivät ole kosketuksissa mihinkään, maalasin kahteen kertaan Zinga -sinkkimaalilla. Kallista oli, mutta... Ja päälle Tectyyli.

Näyttäisi suojaavan. Ei tule ruostereunaa jarrutupalojen kosketuskohdan reunoillekaan. Ei ainakaan niin paljon kuin muuten. Lopulliset tulokset näkyy joskus, mutta näin alussa on tuntemukset nämä.
sitroen kirjoitti:
Ruostesuojasin kokeeksi autoni uudet jarrulevyt. Kaikki pinnat puhtaaksi rasvasta, sitten kaikkiin niihin pintoihin mitä eivät ole kosketuksissa mihinkään, maalasin kahteen kertaan Zinga -sinkkimaalilla. Kallista oli, mutta... Ja päälle Tectyyli.

Näyttäisi suojaavan. Ei tule ruostereunaa jarrutupalojen kosketuskohdan reunoillekaan. Ei ainakaan niin paljon kuin muuten. Lopulliset tulokset näkyy joskus, mutta näin alussa on tuntemukset nämä.
vähän ajavalle tuollainen järkevää,paljon ajavalla kuluu minimittaan ennen lahoamista.Niin ja piikuautois tuntus takalevyt ruostuvan käsiin ennen minimi mittaa.
Ruostesuojaus toimii! Ei ole levyt eikä levynreunat ruostuneet kuluneen lähes 7 vuoden aikana. Tämä vain vinkkinä muille kokeilunhaluisille ja luonnonvarojen säästäjille.
+Lisää kommentti
Carina e:llä vm-93 ajoin 560 tkm jaalkuperäiset levyt oli poismyydessä. meni vain kahdet jarrupalat alat.
Kun ostin auton niin mittarissa oli 30tkm. Ja siinä oli sellaiset levytjotka ei ruostuneet juurikaan olikohan jotain kromimolybdeeni terästä, nykyisen toyotan levyt ruostuvat 10X helmommin, tosin nyt tälläajettu 210 tkm ja etu ja taka levyt on vielä alkuperäiset. Huolloissa varsinkin takuuseen vaihtavat ihan hyviäkuntisia levyja pois, ei olelähelläkään minipaksuutta.
Ilmoita
120000 ja jarrulevyt ja palat vaihtoon .
Ilmoita
133tkm ajettu automaatti katumaasturi Volvo ja katsastusmies sanoi että levyt on pian vaihtokunnossa.
Ilmoita
207tkm levyt hyvässä kunnossa.
Ilmoita
Jarrulevyt nykyään pehmeämpiä kuin ennen, syynä kait EU-määräykset kromin ja muun myrkkyjen vähentämisestä ja ilmeisesti pehmeämmällä levyllä saadaan aikaan myös parempi jarrutusteho (sinänsä loogista)
1 VASTAUS:
Ja lyhyemmistä vaihtoväleistä lisääntynyt varaosamyynti, mikä onkin kaiken takana...
+Lisää kommentti
Ei ne kilometrit levyjä syö vaan jarrutukset. Hyvähän sitä on Pohjois-Suomessa ajella samoilla levyillä vuosikausia, kun siellä jarrutetaan vain määränpäässä. Pk-seudun ruuhkassa jarruvalot palaa vähän väliä.
1 VASTAUS:
Niinpä. Etelässä pahimmillaan kuluu jo 30tkm.
+Lisää kommentti
Hondassa mennyt takajarrulevyt ja palat vaihtokuntoon jokainen vuosi ennen katsastusta. Vaikka kaikki kunnossa, niin palat ei kuluta levyä tasaisesti kuin muutaman kuukauden ja alkaa väliin lentäneet pikkukivet ja muu moska pilata levyjä.
Ottaa pikkuhiljaa päähän vaihtaa niitä itse, onneksi autossa ei ole muuta vikaa ollut tai huoltoa tehty 40000 km aikana. Sen sitä saa palkaksi, kun emäntä jarruttaa liian varovaisesti. Ennakoiva ajo pilaa levyt.
Ilmoita
taannoin huoltiksella: typykkä vier mittarille, helvmoinen käry jostakin.. selvis, oli si ajellu kässäri päällä 50 km.. ei kuulemma oikein ollu vetoo autossa..
Ilmoita
Motonet!
Ilmoita

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Jarrulevyjen vaihtovälistä

Erään naisystäväni Mondeoon vaihdettiin 100 000 km jälkeen kaikki jarrulevyt. Onko normaalia, että jo noilla kilometreillä joutuu ne vaihtamaan?

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta