Jarrulevyjen vaihtovälistä

Miten on??

Erään naisystäväni Mondeoon vaihdettiin 100 000 km jälkeen kaikki jarrulevyt. Onko normaalia, että jo noilla kilometreillä joutuu ne vaihtamaan?

28

20622

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 200-300Mm

      Käytetyillä ajan, ja noin 200000 - 300000km näyttäisi mittarilukemat olevan ja joskus ylikin, kun levyjä vaihdan. Rumpuja joutuu vaihtamaan satunnaisemmin.

    • Ihan ok

      Jarruosien kuluminen riippuu täysin kuskista. Jos ajaminen on töksähtelevää, niin totta kai jarrut kuluvat.

      Normaalissa ennakoivassa ja moottorijarrutusta hyödyntävässä ajossa jarrupalat ja -levyt kestävät helposti moninkertaisen kilometrimäärän.

      Mitä pidempi turvaväli, niin sitä pidempään jarrut kestävät. Ja risteyksiin voi tulla ja hidastaa myös rauhallisesti. Harvoin risteys mihinkään karkaa..

    • Vähän ajoa?

      Jos välillä seisoo ajamatta viikkokausia, niin levyt ruostuvat ja pitää siksi vaihtaa.

      • värinvaihtoa

        ai sen pienen ruskean pinta kerroksen takia pitää levyt vaihtaa. Mulla se pintaruoste lähtee ekassa jarrutuksessa.


      • Ei ihan noin
        värinvaihtoa kirjoitti:

        ai sen pienen ruskean pinta kerroksen takia pitää levyt vaihtaa. Mulla se pintaruoste lähtee ekassa jarrutuksessa.

        Tarkoitin sellaista ruostumista, mikä ei lähde jarruttamalla ts kun paksu ruostekerros lähtee hiljakseen etenemään levyn sisä- ja ulkoreunasta.


      • SHELL-Apusimpukka
        Ei ihan noin kirjoitti:

        Tarkoitin sellaista ruostumista, mikä ei lähde jarruttamalla ts kun paksu ruostekerros lähtee hiljakseen etenemään levyn sisä- ja ulkoreunasta.

        Tavallisesti noin 110-150000 km levyt kuluneet.


    • FKF,

      Levyt irti ja ruovilla lamellilaikalla rälläkällä puhtaaksi.Hiomalaikalla ensin pykälä pois reunasta.

    • Saksassa on taas

      kerran kaikki toisin. Jarrulevyt vaihdetaan autosta riippuen normaalisti 50-70 tkm välein. Niiden kunnon kanssa ei leikitä, toisin kun suomilandiassa.
      Ehkä tuossa Mondeon tapauksessa huolto halusi toimia varman päälle tai sitten ystäväsi ei osaa käyttää jarruja oikein. Tunsin aikoinaan erään suomalaisen naisen jolle piti remontoida pikkumersun takajarrut vuosittain sen takia kun jarrutti niin varovasti etteivät takajarrut tulleet ollenkaan mukaan peliin ja ruostuivat sekä jumittivat sen takia. Sitten taas veljelläni on 80-luvun lopun Toyota Carina 2 jossa etulevytkin kestivät 200 tkm välillä vähän reippaampaakin ajoa.

      • Yber_Alles

        Näinköhän tosiaan olisi? Täällä Inflandiassa kun saksalaisilla on maine itarampana kuin laihialainen. Että oikein 50-70 tuhannen välein levyt vaihdetaan... Sallimun nauraa!


    • näin on, vai onko?

      Ruosteenesto- ja ruostuminen palsta vastaa. Joskus uusissa autoissa vaihdetaan levyjä jopa alle 100tkm.
      Suunnitteletko suojaavasi seuraavat levyt, että kestäsivät pidempään?

      • Ruostesuojasin kokeeksi autoni uudet jarrulevyt. Kaikki pinnat puhtaaksi rasvasta, sitten kaikkiin niihin pintoihin mitä eivät ole kosketuksissa mihinkään, maalasin kahteen kertaan Zinga -sinkkimaalilla. Kallista oli, mutta... Ja päälle Tectyyli.

        Näyttäisi suojaavan. Ei tule ruostereunaa jarrutupalojen kosketuskohdan reunoillekaan. Ei ainakaan niin paljon kuin muuten. Lopulliset tulokset näkyy joskus, mutta näin alussa on tuntemukset nämä.


      • mlclyj
        sitroen kirjoitti:

        Ruostesuojasin kokeeksi autoni uudet jarrulevyt. Kaikki pinnat puhtaaksi rasvasta, sitten kaikkiin niihin pintoihin mitä eivät ole kosketuksissa mihinkään, maalasin kahteen kertaan Zinga -sinkkimaalilla. Kallista oli, mutta... Ja päälle Tectyyli.

        Näyttäisi suojaavan. Ei tule ruostereunaa jarrutupalojen kosketuskohdan reunoillekaan. Ei ainakaan niin paljon kuin muuten. Lopulliset tulokset näkyy joskus, mutta näin alussa on tuntemukset nämä.

        vähän ajavalle tuollainen järkevää,paljon ajavalla kuluu minimittaan ennen lahoamista.Niin ja piikuautois tuntus takalevyt ruostuvan käsiin ennen minimi mittaa.


      • se.sitroen.itse

        Ruostesuojaus toimii! Ei ole levyt eikä levynreunat ruostuneet kuluneen lähes 7 vuoden aikana. Tämä vain vinkkinä muille kokeilunhaluisille ja luonnonvarojen säästäjille.


    • iegirfie

      Carina e:llä vm-93 ajoin 560 tkm jaalkuperäiset levyt oli poismyydessä. meni vain kahdet jarrupalat alat.
      Kun ostin auton niin mittarissa oli 30tkm. Ja siinä oli sellaiset levytjotka ei ruostuneet juurikaan olikohan jotain kromimolybdeeni terästä, nykyisen toyotan levyt ruostuvat 10X helmommin, tosin nyt tälläajettu 210 tkm ja etu ja taka levyt on vielä alkuperäiset. Huolloissa varsinkin takuuseen vaihtavat ihan hyviäkuntisia levyja pois, ei olelähelläkään minipaksuutta.

    • Autoteknikko 33

      120000 ja jarrulevyt ja palat vaihtoon .

    • Autoteknikko-97

      133tkm ajettu automaatti katumaasturi Volvo ja katsastusmies sanoi että levyt on pian vaihtokunnossa.

    • Tomaatissa

      207tkm levyt hyvässä kunnossa.

    • htrhrthrt

      Jarrulevyt nykyään pehmeämpiä kuin ennen, syynä kait EU-määräykset kromin ja muun myrkkyjen vähentämisestä ja ilmeisesti pehmeämmällä levyllä saadaan aikaan myös parempi jarrutusteho (sinänsä loogista)

      • vara.osa.myyjä

        Ja lyhyemmistä vaihtoväleistä lisääntynyt varaosamyynti, mikä onkin kaiken takana...


    • Levyraati

      Ei ne kilometrit levyjä syö vaan jarrutukset. Hyvähän sitä on Pohjois-Suomessa ajella samoilla levyillä vuosikausia, kun siellä jarrutetaan vain määränpäässä. Pk-seudun ruuhkassa jarruvalot palaa vähän väliä.

      • ajotyylikinvaikuttaa

        Niinpä. Etelässä pahimmillaan kuluu jo 30tkm.


    • ruostetta

      Hondassa mennyt takajarrulevyt ja palat vaihtokuntoon jokainen vuosi ennen katsastusta. Vaikka kaikki kunnossa, niin palat ei kuluta levyä tasaisesti kuin muutaman kuukauden ja alkaa väliin lentäneet pikkukivet ja muu moska pilata levyjä.
      Ottaa pikkuhiljaa päähän vaihtaa niitä itse, onneksi autossa ei ole muuta vikaa ollut tai huoltoa tehty 40000 km aikana. Sen sitä saa palkaksi, kun emäntä jarruttaa liian varovaisesti. Ennakoiva ajo pilaa levyt.

    • ettänäin___

      taannoin huoltiksella: typykkä vier mittarille, helvmoinen käry jostakin.. selvis, oli si ajellu kässäri päällä 50 km.. ei kuulemma oikein ollu vetoo autossa..

    • Jalluosat

      Motonet!

    • Anonyymi

      115 000 ajettu Auris farmari, vm . 2015. Katsastaja sanoi keväällä, että etujarrulevyt ovat lähes lopussa, takalevyistä ei puhunut mitään. Miten lie ed. omistaja ajellut, minulla auto on ollut vasta 10 000 km ajan.

    • Anonyymi

      Jos levyissä näkyy kulumaolkaa, niin vaihtoon vaan.
      Jos jarrut laahaa, eikä liukutappi huolto tehoa, niin jarrusatulat vaihtoon.

    • Anonyymi

      Kaikki kuluvat jarruosat letkut kannattaa vaihtaa 3 - 5 vuoden välein. Vikoja tai ei vikoja ja vanhat osat kierrätykseen.

    • Anonyymi

      Levyt ja palat kuluvat nykyautoissa nopeasti koska ESP-ajonvakautus syö jarruja talvella oikein urakalla. Vanhemmissa autoissa jarrupoljinta painaa vain kuski, uusissa suurimman osan talven jarrutuksista suorittaa ESP. Pienen sutimisen ja sivuluisun sijaan auton automatiikka katsoo parhaaksi kuluttaa levyt ja palat loppuun ennätysajassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. IL - PerSut tykittää - Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi!!

      Entistä rajumpi elinkautinen tulee – Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi Henkirikosten uusijat voidaan ja
      Maailman menoa
      196
      22592
    2. Some kuhisee Sanna Marinista: "Wau"

      Sanna Marinia hehkutetaan. Muun muassa Jodelissa kommentoidaan The Sunday Timesin julkaisemaa kuvaa Marinista. Hän ant
      Maailman menoa
      99
      9879
    3. Sannalla tänään vuorossa The Daily Show

      Eli nyt mennään jo satiirin puolelle. Tuohan on vähän kuten Lindströmin ohjelma Suomessa.
      Maailman menoa
      54
      7748
    4. Äärioikeistopurran nukke Petteri Lapanen paniikissa

      Kun Suomen historian paras pääministeri antoi vankan lausunnon, kuinka "keskustelu politiikassa on käpertynyt lähinnä va
      Maailman menoa
      102
      6529
    5. SIELTÄ SE TULI: Kepu-Kurvinen: "Emme enää lähde punavihreään hallitukseen"

      Nyt muuten nauretaan loppuviikko, että tähänkö kaatui Lindtmanin pääministerihaaveet. "Antti Kurvisen mukaan puolue ei
      Maailman menoa
      193
      6247
    6. Tanskassa lain vaatimana Bovaer tappanut nautoja ja sairastuttanut

      Samaa myrkkyä myös Suomen lehmiin ollut tuloillaan, miten teidän tilalla? https://www.agriland.ie/farming-news/bovaer-m
      Maailman menoa
      67
      5861
    7. Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!

      Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,
      Maailman menoa
      61
      5350
    8. Täysi ryöpytys Sanna Marinille ulkomailla.

      https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f699d84f-fa53-4dba-8718-2c395017fc55 Sanna Marinin kirja saa todella tylyn vastaanot
      Maailman menoa
      51
      5243
    9. HS - Sanna Marinin kirja on priimaluokan vedätys!

      Kirja-arvio|Toivo on tekoja tulisi ensisijaisesti nähdä maineen rahallisen hyödyntämisen voimaannuttavana merkkipaaluna.
      Maailman menoa
      124
      4890
    10. Minja Koskelan "istumista" kertovassa uutisessa ei sanottu persuista mitään

      eli jälleen kerran äärivasemmistolainen valehtelee, hän kun väittää että juuri persut ovat lähetelleet Koskelalle vähemm
      Maailman menoa
      108
      4592
    Aihe