En tiedä vieläkään mitä haluan tehdä "isona"

Ikuistavalittamista

Todella turhauttavaa, kun mikään järkevä ala ei kiinnosta. Siis sellainen, jossa työllistyisi lähes varmasti valmistumisen jälkeen ja palkka huitelisi 2500-3500 tienoilla.

Olen valmistunut vuonna 2007 ylioppilaaksi C:n paperein aikuislukiosta. Nyt olen 23 vuotias enkä vieläkään tiedä, mitä haluaisin opiskella. Minua kiinnostavat höpöhöpö-humanistiset alat (kotimainen kirjallisuus tai yleinen kirjallisuustiede), mutta on masentava ajatuksena opiskella usea vuosi turhaan ja suoraan kortistoon.

Olen myös selaillut biotieteiden laitoksen tarjontaa, mutta lukiossa luin vain pakolliset kemian sekä biologian kurssit. Nekin keskitasoisesti ja biologia meni ihan penkin alle, joten senkin suhteen tenkkapoo.

Olen tämän väliajan työskennellyt asiakaspalvelutehtävissä, mutta alkaa vituttamaan aasiakkaat ja hinku ns. eteenpäin on kova. Tässä työssä "huippu" on saavutettu. Toisaalta en tiedä onko musta täyspäiväiseksi opiskelijaksikaan, kun koulut aina ahdistaneet aavistuksen. Plääh. Tuntuu vaan, että elämä junnaa pahasti paikoillaan, enkä saa siitä kaikkea irti. Kriisiä pukkaa.

Oiskohan ketään kohtalontovereita?

8

955

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gsdgdgdgd

      Esim. tutkinto oikiksesta voisi olla sellainen perustutkinto, jolla ainakin periaatteessa voisi työllistyä moneen paikkaan ja josta ei ainakaan ole haittaa työuralla (vrt. monet humanistiset aineet). Oikiksessa luetaan lähes kokonaan itsenäisesti, joten luennoilla ei tarvitse juurikaan ahdistua. Jos humanistiset alat kiinnostavat, niin voisit miettiä oikeustieteellistä tai miksei vaikka valtiotieteellistä alaa. Biologiasta on viime aikoina puhuttu paljon suoraan kortistoon valmistavana aineena, lue vaikka keskustelut matemaattis-luonnontieteelliseltä palstalta.

      Vaikeinta on tietysti päästä sisään oikikseen/valtsikkaan. Pääsykokeen pitäisi sujua hyvin, sillä YO-arvosanoista ei juurikaan ole apua.

    • kyllä on väliä

      "YO-arvosanoista ei juurikaan ole apua."

      Ai ei vai? Itse haen ens keväänä valtiotieteelliseen ja pisteistä puolet tulee yo-kokeesta ja puolet pääsykokeesta.

    • apuaa

      Juuri aloitin tuonne "yleistä opiskelusta" -palstalle samantyyppisen aloituksen. Ikää siis kohta 21 eikä mitään hajua mitä sitä pitäisi alkaa tekemään. Mitä jos sellaista "oikeaa alaa" ei vaan minulle ole? Kaikki tutut opiskelevat jo sitä "omaa alaansa" tai ainakin tietävät mitä haluavat alkaa tehdä ja tuntuu ettei ole montaa jolla olisi tämä sama ongelma.

      • sisuataijotakin

        Eivät toki kaikki maailman ihmiset koe olevansa omalla alallaan, mutta tekevät silti töitä kymmeniä vuosia. Käsittääkseni on varsin yleistä, että ihmiset ajatuvat enemmän tai vähemmän sattumalta alalleen.
        Oletko käynyt ammatinvalintapsykologin juttusilla? Sehän olisi hyvä startti uudelle vuodelle.


    • apuva

      Mulla itsellä tilanne sellanen että opiskelen alaa, jolta ei löydä töitä, kilpailu alan sisällä on kovaa ja katkeraa, ja ala ei kiinnosta ***** vertaa.
      Opiskelen vielä koulussa, joka on huonoimpia alan kouluja suomessa..
      Kolmas vuosi pyörii, 4v. koulutus kaiken kaikkiaan eli opiskelut tavallaan loppusuoralla...
      Mikään muukaan ala ei kiinnosta tämän enempää, mutta olen pohtinut jos sitä jotain opiskelisi oppisopimuskoulutuksena... Palkalla ei mulle itselleni olisi loppuviimein niin väliä, jos käteen jäisi n. 1500 kuukaudessa olisin jo ihan älyttömän tyytyväinen.
      Tärkeintä olisi että pääsisin alalle, jolta löytää töitä. Vanhustyöhön nyt pääsisi, mutta aikuisten, kiukkuisten vanhusten *****vaippoja en halua sentään loppuelämääni vaihdella. Muutoin työllä ei niin olisi väliä.

      Keksiskö joku äkkiä hyvin työllistävän alan, jolle voi opiskella oppisopimuskoulutuksella? :)

    • PUUSEPPÄ

      Joo, minä keksin: PUUSEPPÄ! Ja tämä ei ollut vitsi.

    • Näin

      Ei kannata hätäillä. Itse keksin vasta 25-vuotiaana, mitä haluan tehdä ja nyt monen opiskelu- ja töissäolovuoden jälkeen opiskelen alaa, joka kiinnostaa ja jolta löytyy töitä. Palkka ei muiden mielestä hyvä ole, mutta vuosia opintotuella kituuttaneena mikä tahansa nelinumeroinen summa tuntuu suurelta, eli sekään ei ongelma varmaankaan tule olemaan. Raha on vain väline.

    • Samat fiilikset täälläkin. Haluaisin ehkä kirjanpitäjän/sihteerin hommiin, mutta merkonomin ja tradenomien työllistyminen huolestuttaa. Sos. ja terv.ala tai mikään muukaan ala ei kiinnosta. Yliopistoa kohtaan mulla on joku asennevamma, plus että sielläkään ei tunnu olevan mitään sellasta oikeasti kiinnostusta herättävää. Kauppatieteitä en lähe lukemaan, en haluu talouspäälliköks, vaan pelkäks sihteeriks. Kai mä sitten päädyn sinne kaupalliselle puolelle, toivottavasti saan joskus töitä :-D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5065
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3187
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1305
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1276
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1257
    Aihe