...vasten tahtoaan, VAIKKA ei olisi yrittänyt itsemurhaa, eikä olisi muille tai itselleen vaaraksi?
Olen lukenut hyytäviä tarinoita siitä miten joitain ihmisiä kohdellaan pakkohoidossa ja karulta vaikuttaa - myös suomessa. Miten sitä uskaltaa ihmiset apua hakea ja olla täysin rehellinen, jos mielivaltaisesti laitetaan pakkohoitoon, vaikka edellytyksiäkään ei välttämättä ole. Olkoot miten hullu tahansa jossei ole itselleen tai muille haitaksi ja pärjää arkielämässä, mutta pakkohoito?
Kokemuksia??
Ketään ollut pakkohoidossa?
37
3380
Vastaukset
- .
...pakkohoidon paradokseja... Hoito suljetulla ja etenkin pakkohoito on niin kauheeta, että ihmiset pelkää sinne joutumista. Hoitoon ei haluta, ja se tulkitaan hoidonvastaisuudeksi, ehkä jopa sairaudentunnottomuudeksi ja riski joutua pakkohoitoon kasvaa...
Osastojen pullistelija-lihaskimppu-pikkunatsi-hoitajat on niin raivostuttavia jo asenteeltaan, että kuka tahansa provosoituu niiden kohtelusta. Tuo provosoituminen johtaa pikkunatsien voimankäyttöön ja myllytykseen, ja niinpä tarvitaan lisää lihaskimppu-natsi-hoitajia pitämään kuria....
Psykiatria on huuhaata ja tapa alistaa. "hoitokeinot" on niin mielivaltasia, että ei ihme, jos jengi sekoo...- Järkyttävää
Se on totta Pakkohoito on karseeta,ei voi puhua hoidosta,vaan täydellisestä
potilaiden alistamisesta,psykiatrien valheellisista kirjoituksista,katsovat edelli-
set kirjaukset ja kirjataan hieman muunnellusti ja lisätään potilaiden epä-
eduksi täysin perättömiä sanomisia ja tekoja,potilaiden keskeisiä puheita
kotroloidaan,hoitajat eivät keskustele potilaiden kanssa,omahoitajat 99.9%
ovat potilas vastaisia,kun heidän pitäisi olla tukena potilaan jaksamiselle,he
ovat Ns.lääkäreiden P-nuolijoita,isoja lihavia ilmeettömiä mies hoitajia,vailla
mitään tunteita,sama nais hoitajat kauemmin alalla olleet,useat ylipainoisia
epäsiistejä,vaille aitoa ystävällisyyttä ja potilas vastaisia.Kun potilas aistii joka
päivä vihan ja inhon tunteita henkilökunnalta,niin on siinä jaksamista ja moni
potilas luovuttaa.Mitään mielipiteitä potilaalla ei saa olla,eikä vastauksia tule
kun potilas kysyy missä vaiheessa hoitoni on,ei ole potilaan oikeuksia,ei
oikeuksia ihmisarvoiseen kohteeluun.osastolta osastolle,pomppiva
pupu jussi ylilääkäri,siirtäää hetkeksi osaston ylilääkärin pois ja kirjauttaa
jo muutama päivä ennen pomppuaan,apulaisosaston hoitajan ja parin muun
hoitajan avullla,todella perätöntä,potilas saa yllätyksenä siirron hunokuntoisten
ja arvaamattomien potilaiden osastolle,kokopäiväkävely,koko päivä työ ym.
pitkältä aikajaksolta potilaan ansaitsemat luvat viedään ilman perusteita ja
hoito alkaa alusta ja veteen lietettyä epämääräistä lobotomia lääkitystä poti-
las vetää sisuksiinsa tietämättä sisältöä.Hoito alkaa alusta,häkki kävelyä ja
kestää kauan,kun saa puolen tunnin kävely luvan.On hoitajia jotka eivät hyväksy
laittomia menetelmiä,yksi heitä piirsi tässä on kupla josta lähtee 5:si nuolta
ne ovat osastot joille potilasta siirrellään ja sen jälkeen alkavat kirjaukset,
sairaudentunnoton,lääkekielteinen,Ja käskyt tulevat korkeemmalta taholta,
Ei edes jumala voi auttaa.kertoi ja tiedän tälläkin hetkellä ainakin 30 nuorta
miestä jotka kuuluisivat suoraan siviiliin.Tämä tieto kertoo paljon,miksi hoito
ajat ovat pitkiä,jopa 54 vuotta kestäneitä! Onhan meillä Suomessa Lupa ja
valvonta virasto Valvira,onko yli johtaja Marja Liisa Partanen työntänyt päänsä
pajupuskaan kuin pupu jussi konsanaan,vale lääkärit jutusta vai onko stressin
aiheuttamalla sairas lomalla. Järkyttävää kirjoitti:
Se on totta Pakkohoito on karseeta,ei voi puhua hoidosta,vaan täydellisestä
potilaiden alistamisesta,psykiatrien valheellisista kirjoituksista,katsovat edelli-
set kirjaukset ja kirjataan hieman muunnellusti ja lisätään potilaiden epä-
eduksi täysin perättömiä sanomisia ja tekoja,potilaiden keskeisiä puheita
kotroloidaan,hoitajat eivät keskustele potilaiden kanssa,omahoitajat 99.9%
ovat potilas vastaisia,kun heidän pitäisi olla tukena potilaan jaksamiselle,he
ovat Ns.lääkäreiden P-nuolijoita,isoja lihavia ilmeettömiä mies hoitajia,vailla
mitään tunteita,sama nais hoitajat kauemmin alalla olleet,useat ylipainoisia
epäsiistejä,vaille aitoa ystävällisyyttä ja potilas vastaisia.Kun potilas aistii joka
päivä vihan ja inhon tunteita henkilökunnalta,niin on siinä jaksamista ja moni
potilas luovuttaa.Mitään mielipiteitä potilaalla ei saa olla,eikä vastauksia tule
kun potilas kysyy missä vaiheessa hoitoni on,ei ole potilaan oikeuksia,ei
oikeuksia ihmisarvoiseen kohteeluun.osastolta osastolle,pomppiva
pupu jussi ylilääkäri,siirtäää hetkeksi osaston ylilääkärin pois ja kirjauttaa
jo muutama päivä ennen pomppuaan,apulaisosaston hoitajan ja parin muun
hoitajan avullla,todella perätöntä,potilas saa yllätyksenä siirron hunokuntoisten
ja arvaamattomien potilaiden osastolle,kokopäiväkävely,koko päivä työ ym.
pitkältä aikajaksolta potilaan ansaitsemat luvat viedään ilman perusteita ja
hoito alkaa alusta ja veteen lietettyä epämääräistä lobotomia lääkitystä poti-
las vetää sisuksiinsa tietämättä sisältöä.Hoito alkaa alusta,häkki kävelyä ja
kestää kauan,kun saa puolen tunnin kävely luvan.On hoitajia jotka eivät hyväksy
laittomia menetelmiä,yksi heitä piirsi tässä on kupla josta lähtee 5:si nuolta
ne ovat osastot joille potilasta siirrellään ja sen jälkeen alkavat kirjaukset,
sairaudentunnoton,lääkekielteinen,Ja käskyt tulevat korkeemmalta taholta,
Ei edes jumala voi auttaa.kertoi ja tiedän tälläkin hetkellä ainakin 30 nuorta
miestä jotka kuuluisivat suoraan siviiliin.Tämä tieto kertoo paljon,miksi hoito
ajat ovat pitkiä,jopa 54 vuotta kestäneitä! Onhan meillä Suomessa Lupa ja
valvonta virasto Valvira,onko yli johtaja Marja Liisa Partanen työntänyt päänsä
pajupuskaan kuin pupu jussi konsanaan,vale lääkärit jutusta vai onko stressin
aiheuttamalla sairas lomalla.Jos, tai kun pakkohoidossa on pohjoiskorean, ja natsisaksan touhua, niin EIKÖ nää idiootti-testot, jotka päässeet "hoitajiksi" p... nuolemalla, eikö tajua. Sitä, että myös pakkohoitoihminen pääsee joskus pois? Minulle jos olisi tehty YKSI tuollainen nöyryytys, pois päästyäni ei olisi mennyt 5 min. kauempaa, niin olisin soittanut 2 paikkaan, antanut hoitajan osoitteet ja nimet. Siitä yksi vrk. ja se hoitaja olisi 100% varmasti vaihtanut työpaikkaa. Kun on mullakin sen luokan kavereita, jotka kostavat aivan varmasti, jos mulle tapahtuu jotain. Yksi heistä on vielä sukulaispoika, ja on kerran vähän autellut minua, kun yksi mu.... terrorisoi puhelimella. Itkuhan siinä kovalta pojalta tuli.
Mä oon ollut pakkohoidossa kolme kertaa,viimeisen kerran ihan turhaan koska en ollut muille tai itselleni vaaraksi,olin vaan masentunut.Se lähti siitä kun menin nuorisopsykiatrian osastolle vapaaehtoisesti ja masennuin siellä,sen takia kun mulla oli niin kamala koti-ikävä.Ne paskiaiset ei päästänyt mua kotiin kun kuvitteli mun olevan niin masentunut etten pärjäisi kotona.Jouduin perhetukikeskukseen ja siellä en pystynyt käymään kymppiluokkaa koulussa masennukseni takia,enkä edes halunnut kymppiluokalle vaan mut pakotettiin käymään sitä.Jouduin sitten Harjavaltaan suljetulle,sieltä jouduin nykyiseen olinpaikkaani,helvetilliseen kuntoutuskeskukseen.Pakkohoito oli kidutusta,täällä on vielä pahempaa.Kukaan ei puhu mulle muuten kuin jos on jotain valitettavaa.Jos käyttäydyn itsetuhoisesti,aloitin käytöksen täällä uudestaan vuosien jälkeen,mut laitetaan mattohoitoon tai jos en rauhoitu siinä niin lepositeisiin.Tää kaikki on tehnyt musta hemmetin katkeran ihmisen enkä luota enää keneenkään,kaikki on mut pettänyt ja anteeksi en voi antaa.
- Ala-arv. Harjavalta
http://keskustelu.suomi24.fi/node/9057790
Hoito Harjavallassa on ala-arvoista. Hoitohenkilökunta itse on paranoidista (harhaluuloista), kun luulevat, että nuoret eivät selviä kotona. Sinulta ryöstettiin yksityisyydensuoja ja yksinmääräämisoikeus perustuslain vastaisesti, kun pakottivat sinut kymppiluokalle.
Valita saamastasi kohtelusta eduskunnan oikeusasiamiehelle. Harjavallassa ei ole vielä opittu, että kansalaisten perusoikeudet kuuluvat myös maksaville asiakkaille (mm. sinulle). He vievät lähimmäisiltään elämän, kuten sinulle on käynyt. Hoitohenkilökunnalla on oppimisvaikeuksia.
- Rolling deep
Tämä menee vähän asian vierestä, mutta mulla on ollut jo vähän aikaa sellanen olo että psykiatrini ei ehkä täysin ole kartalla siitä mitä minulle kuuluu. Passitti esim. suoraan sairaslomalle ja sanoi etten ole mitenkäänpäin kykeneväinen opiskelemaan, soittaa kaksi kertaa viikossa kun olen niin itsetuhoinen. Ok, hienoa että on löytynyt hoitosuhde, mutta kun a) en ole enää itsetuhoinen enkä missään vaiheessa ole ollut niin itsetuhoinen että olisin edes harkinnut tekeväni itselleni mitään b)olen opiskellut normaalisti viimesen neljä vuotta ja saanut kurssit suoritettua, vaikka psykiatrin mukaan en siihen pysty c) jätin sairasloman käyttämättä koska en nähnyt sille pointtia.
Nyt on kuitenkin alkanut vähän hirvittää että laittaako se seuraavaksi ambulanssin hakemaan minut kotoa jos sanon että on vähän huonompi päivä tms. Joudunko pakkohoitoon? En uskalla enää sanoa sille naiselle mitään negatiivista, sanon vaan että joo nukun hyvin ja elämä on kivaa..- oma etu
Älä puhu huonoista päivistä hänellle. Sitä varten on muut asiantuntijat sekä ymmärtävät lähimmäiset. Psykiatrit ovat oman edun tavoittelijoita, joille sadismi on tärkein asia elämässään.
- .
Psykiatriassa ei ole käsitettä objektiivisuus, vaan kaikki tulkitaan. Okei, hieman kärjistettynä noin... Tuokin, että jätät sairasloman käyttämättä, koska omasta mielestäsi kykenet menemään kouluun/töihin, tulkitaan. Oletko hoidonvastainen, kun et käytä hoidossa määrättyä sairaslomaa? Vai psykoottinen, ettet tunne rajojasi? Vai kenties maaninen... Tulkinta voi olla mitä vaan! Eikä sitä psykiatrin tekemää tulkintaa voi kyseenalaistaa, koska kyseenalaitaminenkin sitten tulkitaan. Loputon suo!
Ollessani viimeisen kerran osastohoidossa (jonne menin vapaaehtoisesti, jollen olisi mennyt olisi se ambulanssi noutanut pakkohoitoon, sanoi psykiatrini), eräs potilaskaveri tuumasi muutaman viikon hoitonsa jälkeen, että:" jos täällä ihminen ei sekoa, ei sekoa missään. Täältä on päästävä pois..." Fiksuna tyyppinä sai itsensä sieltä ulos ja on päässyt kiinni normielämään. Minä sen sijaan jäin sekopäisten psykiatrien pompoteltavaksi. Voi, miksi koskaan meninkään eka kertaa psykiatrin vastaanotolle :( - 19+5
. kirjoitti:
Psykiatriassa ei ole käsitettä objektiivisuus, vaan kaikki tulkitaan. Okei, hieman kärjistettynä noin... Tuokin, että jätät sairasloman käyttämättä, koska omasta mielestäsi kykenet menemään kouluun/töihin, tulkitaan. Oletko hoidonvastainen, kun et käytä hoidossa määrättyä sairaslomaa? Vai psykoottinen, ettet tunne rajojasi? Vai kenties maaninen... Tulkinta voi olla mitä vaan! Eikä sitä psykiatrin tekemää tulkintaa voi kyseenalaistaa, koska kyseenalaitaminenkin sitten tulkitaan. Loputon suo!
Ollessani viimeisen kerran osastohoidossa (jonne menin vapaaehtoisesti, jollen olisi mennyt olisi se ambulanssi noutanut pakkohoitoon, sanoi psykiatrini), eräs potilaskaveri tuumasi muutaman viikon hoitonsa jälkeen, että:" jos täällä ihminen ei sekoa, ei sekoa missään. Täältä on päästävä pois..." Fiksuna tyyppinä sai itsensä sieltä ulos ja on päässyt kiinni normielämään. Minä sen sijaan jäin sekopäisten psykiatrien pompoteltavaksi. Voi, miksi koskaan meninkään eka kertaa psykiatrin vastaanotolle :(Tunteeko kukaan sellasta lääkäriä kun arvilommi?
- rolling deep
Tuo maniakin sillä on käynyt mielessä. Ilmeisesti se että jaksaa käydä toisinaan yksillä kavereiden kanssa on maniaa.
No huomenna taas soittoaika. - siellä oppii
ainut mitä pakkohoidossa oppii on teeskentely. tai no ei sekään toimi kun oli sitten rehellinen,terve,maniassa,psykoosissa tms.. niin hoitajat kirjaavat kaiken mitä teet ja sanot sairaudeksi. pakkohoitoon jouduttuasi huomaat että jopa kasvojen liikkeitä ja katseen kohdistusta kannattaa säädellä. ympäristön tarkkailu on paranoidisuutta. vaikeista traumoista tai menetyksistä ei missään nimessä kannata puhua nekin ovat paranoidisuutta. jos pakkohoidosta haluaa selvitä alle kahteen kuukauteen pitää olla apaattinen ja monotoninen. ennen kaikkea on oltava hiljaa, puhuttava vain vastatakseen kysymykseen ja silloinkin niin lyhyesti kuin mahdollista. itse ilman psykoosia, maniaa tai itsetuhoisuutta olin 4 kk hoidossa ja traumatisoiduin siitä täysin. noita traumoja ei tietenkään kenenkään kanssa voi käsitellä kun se olisi epäluuloisuutta jopa psykoosia, ja mikäpä siihen auttaisi kun taas suljetulle osastolle.
- psyk-konkari
Mä olen nyt joululomalla suljetulta osastolta
jos hyvin menee voi olla että pääsen vielä poiskin jossain vaiheessa
Olin kyllä ihan psykoosissa kun jouduin sinne mutta nyt menee paremmin ja neljän päivän lomalla suljetulta voi kerätä voimia kohdata tulevia vastoinkäymisiä vastaan
Prkl ihan hulluna pitävät vaikka olen monissa testeisssä todettu eritttäin älykkääksi.
No ei asiellä ikuisesti tarvitse olla. Tosin mulla oli itsetuhoisia ajatuksia ja siitä ssyystä ulos pääseminen viivästyy. - nasu58
Haluan tuoda oman kokemukseni lisänä tähän keskusteluun. Kärsin pitkäaikaisesta masennuksesta ja ahdistuneisuushäiriöstä sekä vaikeasta unettomuudesta. Olen keväästä saakka yrittänyt hakea apua eri tahoilta - tuloksetta. Syksyllä tilanne kärjistyi niin, että olen yrittänyt lukuisia kertoja itsemurhaa mm. lääkkeillä ja hyppäämällä korkealta kalliolta. Olen aina päätynyt ambyulanssikyydillä Jorvin tk-päivystykseen, josta muutaman tunnin seurannan jälkeen minut on kotiutettu toteamuksella, etten ole riittävän sairas osastohoitoon, vaikka itse sitä toivoin. Tämän viikon maanantaina ahdistus sai taas ylotteen ja yritin hukuttautua, mistä ohikulkeneet minut pelastivat, ja taas ambulanssilla Jorviin, tällä kertaa sisätautipäivystykseen. Maattuani siellä useita tunteja läpimärissä vaatteissa ilman että lääkäri olisi käynyt katsomassa hermostuin, jonka jälkeen ympärilläni olikin yhtäkkiä useita vartijoita ja poliisit, jotka täysin tarpeetonta väkivaltaa (olen hentorakenteinen50 nainen) pakottivat minut lepositeisiin mm. vääntäen pari kuukautta sitten loukkaantuneen olkapääni lähes sijoiltaan ja naureskellen, että "panemme sen nyt paikoilleen". Sen jälkeen minut kuljetettiin psykiatrian suljetulle osastolle eristyshuoneeseen, johon minut jätettiin ilman seurantaa seuraavaan aamuun saakka. En saanut juotavaa, en päässyt wc:hen ennenkuin tuntien huutamisen jälkeen. Ja tästä tietenkin nämä "pikkunatsia" leikkivät (naishoitajat) saivat aiheen todeta, että olen yhteistyökyvytön. Missään vaiheessa en saanut myöskään soittaa miehelleni, vaan poliisi teki sen kuvaillen värikkäin sanakääntein tilaani miehelleni. Ti-aamuna minut siirrettiin suljetulle osastolle, en edelleenkään saanut lääkitystä hoitokeskusteluista puhumattakaan. Mieheni tuomat mhenk.koht.tavarat takavarikoitiin ja sain kuulla, että minua pidetään osastolla niin kauan kuin henkilökunta päättää. Kuitenkaan en missään vaiheessa ollut psykoottinen tai ympäristölle vaarallinen. Eilen tapasin ensimmäistä kertaa "järkevän" lääkärin, joka hetken minua kuunneltuaan totesi, että paikkani ei ole suljetulla osastolla ja kotiutti minut. Kotiin tultuani huomasin, että kireiden lepositeiden ja poliisin/vartijoiden väkivallan seurauksena olen mustelmilla nilkoista nivusiin ja ranteista olkapäihin. Olen tutkinyut tänään mm.potilaslakia, ja todennut, että siinä on selkeät kriteerit pakkohoidolle (lepositeet, eristäminen), sekä selvät hoito-ohjeet (mm.seuranta 20 min.välein, terpeenmuk.lääkitys ym.), joista siis m ikään ei siis kohdallani toteutunut.Yritän nyt tsempata itseäni tekeään asiasta valitusta, mutta sekin vaatii voimia.. Tämä on siis psykiatrisen hoidon nykytila ainakin täällä Espoossa! Tsemppiä kaikille teille, jotka olette joutuneet kokemaan samaa!
- Jorvin sadistit
Älä yritä turhaan potilasasiamiehen kautta. Yleistä mielenterveydestä-keskustelupalstalla on kirjoituksia epäasiallisesta kohtelusta, mm. Jorvissa.
Valita asiasta suoraan eduskunnan oikeusasiamiehelle.
http://www.oikeusasiamies.fi
Kerro viestissäsi hänelle ajankohta ja tapahtuneet tarkemmin, myös lääkäreiden nimet jne.
Sopivia lakeja ovat perustuslain toinen luku, mainitsemasi potilaslaki, Laki potilaiden oikeuksista jne.
Vaadi Jorvin henkilökuntaa korvaamaan aiheuttamansa mustelmat. Jos hartiodesi tilanne paheni heidän käsittelyissä, heidän kuuluu maksaa yksityislääkäri (fysioterapeutti, ortopedi jne.). Pidä puolesi, sillä sairaalahenkilökunta on persoonallisuushäiriöisiä sadisteja, jotka eivät opi tekemistään virheistä. - Nasu58
Jorvin sadistit kirjoitti:
Älä yritä turhaan potilasasiamiehen kautta. Yleistä mielenterveydestä-keskustelupalstalla on kirjoituksia epäasiallisesta kohtelusta, mm. Jorvissa.
Valita asiasta suoraan eduskunnan oikeusasiamiehelle.
http://www.oikeusasiamies.fi
Kerro viestissäsi hänelle ajankohta ja tapahtuneet tarkemmin, myös lääkäreiden nimet jne.
Sopivia lakeja ovat perustuslain toinen luku, mainitsemasi potilaslaki, Laki potilaiden oikeuksista jne.
Vaadi Jorvin henkilökuntaa korvaamaan aiheuttamansa mustelmat. Jos hartiodesi tilanne paheni heidän käsittelyissä, heidän kuuluu maksaa yksityislääkäri (fysioterapeutti, ortopedi jne.). Pidä puolesi, sillä sairaalahenkilökunta on persoonallisuushäiriöisiä sadisteja, jotka eivät opi tekemistään virheistä.Aikaa kulunut edelliEstä viestistä ja täsSä sinnittelen. Syy joka sai mut taas näpyttelemään on, että osuin "hoitajAt.net" -palstalle, jossa hoitsut kyselevät ohjeita väkivaltaisten potilAiden taLtuttamiseen. Olisin halunnut esittää vastakysymyksen miten potilas=ASIAKAS oi selViytyä väkivaltAisistA hoitajista:-/ tammikuussa JorvissA vartijan sijoiltaan vääntämä olkapää kipuilee edelleen ( kiertäjäkalvosin vahingoittumut) ja tuskin tulee koskaan entiselleen. Joka tap.leikkaus edessä, mutta ketään en saa vastuuseen.. Eli VAROKAA JOS JOUDUTTE JORVIN ENSIAPUUN!
- nasu58
Juu. jatkan vielä vähän edelliseen viestiini. Loppui voimat kirjoittamiseen ja luin vielä tarkemmin noita palstan edellisiä viestejä: ihan samat kokemukset itsellä suljetun hoitajista eli alistamista, inhoa, välinpitämättömyyttä, tulkitsemista. Omalla kohdallani naishoitajat miehiäkin pahempia, korvat täynnä vaikkua ja laput silmillä, eivät kuule eivätkä näe, ylipainoisia ja epäsiistejä, eivät siedä itseään fiksumpia... Alalle ei ilmeisesti minkäänlaisia soveltuvuustestejä, johtuneeko sitten siitä, ettei alalle ole riittävästui tulijoita, vaan kuka tahansa psykopaatti voi alkaa psyk.sairaanhoitajaksi?
- anti-psykiatria
Nasun kokemus osoittaa, ettei HOITOA (siis apua huonoon oloon saa), vaan vasta hoidoksi verhottua RANGAISTUSTA hoidotta jättämiseen reagointiin. Eli ihmiset yrittää saada apua, sitä ei saa. Kun menettää hermonsa tuosta syystä, otetaan käyttöön RANKAISU, joka on muka hoitoa ja hyväksi. Ihan sairasta! Pitäiskö meidän perustaa ei-psykiatrinen auttamisjärjestelmä, jossa yritetään auttaa toinen toisiamme ilman psykiatrian hulluutta?
- nasu58
anti-psykiatria kirjoitti:
Nasun kokemus osoittaa, ettei HOITOA (siis apua huonoon oloon saa), vaan vasta hoidoksi verhottua RANGAISTUSTA hoidotta jättämiseen reagointiin. Eli ihmiset yrittää saada apua, sitä ei saa. Kun menettää hermonsa tuosta syystä, otetaan käyttöön RANKAISU, joka on muka hoitoa ja hyväksi. Ihan sairasta! Pitäiskö meidän perustaa ei-psykiatrinen auttamisjärjestelmä, jossa yritetään auttaa toinen toisiamme ilman psykiatrian hulluutta?
kiitos sinulle myötätunnosta.mun tilanne on nyt kuitenkin se, että lähden, tavalla tai toisella, en jaksa enää taistella tuulimyllyjä vastaan. Toivottóvasti sinä, kuka oletkin, jaksat jatkaa elämää, joka on toiv.mahd.hyvää. olen niin pahoillani, että 12v-poikani joutuu kokemaan tämän,mutta en vaan pääse nyt yli pahasta olosta. toiv.kuitenkin mahdollisimman moni teistä palstalaisista tsemppaa itsensä elämään. tEILLE KAIKILLE KAIKKEA HYVÄÄ TOIVOTTAEN, piko
- Wmwmw
nasu58 kirjoitti:
kiitos sinulle myötätunnosta.mun tilanne on nyt kuitenkin se, että lähden, tavalla tai toisella, en jaksa enää taistella tuulimyllyjä vastaan. Toivottóvasti sinä, kuka oletkin, jaksat jatkaa elämää, joka on toiv.mahd.hyvää. olen niin pahoillani, että 12v-poikani joutuu kokemaan tämän,mutta en vaan pääse nyt yli pahasta olosta. toiv.kuitenkin mahdollisimman moni teistä palstalaisista tsemppaa itsensä elämään. tEILLE KAIKILLE KAIKKEA HYVÄÄ TOIVOTTAEN, piko
Nyt nasu menet heti paikalliseen päivystykseen. Apua on varmasti tarjolla. Poikasi tarvitsee sinua.
- nasu5817
Wmwmw kirjoitti:
Nyt nasu menet heti paikalliseen päivystykseen. Apua on varmasti tarjolla. Poikasi tarvitsee sinua.
kiitos tsempistä. ei auttanut. tuon itsetuhoisuusviestini jälk.tapahtui niin, että mies alkoi illalla huutaa ja uhkailla. juoksin pakoon läheiselle tielle, pysäytin ohiajaneen auton ja pyysin soittamaan poliisit. tulivat paikalle, kysyivät ivallisesti "miten rouvaa pitäisi auttaa" ja kyyditsivät kotiin. juttelivat miehen kanssa ja sen jälkeen "pääsin" putkaan!!! Painajaismainen yö, väkivaltaista kohtelua yms. Sen jälk.olen hakeutunut 2 kertaa Jorviin, kummallakin kerralla passitus kotiin toteamuksella, etten kuitenkaan ole psykoottinen. eli keinot ovat todella vähissä ja olo totaalisen yksinäinen.
- nasu58
Wmwmw kirjoitti:
kokemusta on, siellä makuutetaan muutama tunti, ja sitten kotiin:-/
- väs.runk.eläm.
Lukekaa toi kirja, karseita juttuja tapahtuu suomessa.
Kirjastosta huomasin kerran sattumalta.
Kertoo tosi tapahtumista.
Sirkus apatia
"MITÄ TAPAHTUI SAIRAALASSA PSYKIATRIAN OSASTOLLA
SULJETTUJEN OVIEN TAKANA VUONNA 1996?
Olen ollut 16-vuotiaana masennuksen vuoksi tahdonvastaisessa hoidossa l. ns. pakkohoidossa Taysin kriisiosastolla 9A yli kaksi kuukautta v. 1996.
Tunsin, että minun oli vihdoin pakko kirjoittaa painajaismaisesta pakkohoitokokemuksestani.
Kirjoittamisprosessi oli hyvin raskas, mutta myös palkitseva ja terapeuttinen.
Kirjallani haluan kertoa, millaista meno oli Suomessa, psykiatrisessa hoidossa kriisiosastolla v. 1996.
Kirjassani "Sirkus apatia" kerron oman nuoruuden pakkohoitokokemukseni rehellisesti.
Kirjassani ruodin tapauksen läpi sairaalasta tilaamieni sairauskertomuspapereiden, omien kokemusteni ja haastatteluiden pohjalta.
Kirjassani kerron koko oudon elämäni aina syntymästäni tähän päivään (huhtikuuhun 2008) saakka, pakkohoitokokemukseni valossa.
Lue, kuinka karmea pakkohoitokokemukseni vaikutti radikaalisti koko elämääni.
Sirkus apatiassa käsittelemiäni asioita: pakkohoito, anoreksia, masennus, yksinäisyys, suorittaminen, täydellisyyden tavoittelu, neuroleptit, SSRI-lääkkeet, sivuoireet, hermoromahdus, stressi, viha, terapia, päiväsairaala, ahdistus, pelko, traumat, paniikki, epätoivo, katkeruus, lahjakkuus, usko, selviytyminen." - nasu58
Huomenta kaikille kohtalotovereille! Nimim."anti-psykiatria":lle kiitos ajatuksesta, että alkaisimme kaikki auttaa toinen toisiamme: ainakin itseäni jo tämä kirjoittelu auttaa ja tarjoaa kanavan purkaa tuntojaan, kun kukaan muu ei kuuntele. Samoin kiitos "väs.runk.eläm":lle kirjavinkistä - aion ehdottomasti hankkia sen käsiini jostain.
Muuten edellisen kirjoittamisen jälkeen on tapahtunut sitä, että vakaa aikomukseni on tehdä valitus asiattomasta, potilaslain (ja jopa perustuslain?) vastaisesta kohtelusta ja vammantuottamuksesta (mustelmien aiheuttaminen)! Ajattelin mennä lääkärille, joka toteaisi nuo mustelmat liiallisen voimankäytön aiheuttamiksi. Sitä varten soitin osastolle ja pyysin lähettämään pikaisesti potilaspaperini, joita lääkäri sitten verrata omaan kertomukseeni. Vastaus oli, etten niitä saa (vaikka tiedän jokaisella olevan siihen lainmukainen oikeus), vaan minun pitää tehdä kirjallinen pyyntö ylilääkärille, joka AIKANAAN päättää, miten asiassa menetellään!!! No byrokratian tuntien tiedän prosessiin menevän niin pitkän ajan, että mustelmat taatusti ehtivät vaaleta, ja hoitajat pystyvät sanomaan, ettei MITÄÄN KOSKAAN TAPAHTUNUTKAAN!! Aion kuitenkin tämän tehdä, vaikkei se itseäni enää auta, mutta toivottavasti jotain kohtalotoveria. Onko kellään kokemuksia, kannattaako VALVIRAN kautta valittaminen?
Muuten tunti kerrallaan eteenpäin...- väs.runk.eläm
Tuolta näköjään saa tilattua suoraan tekijältäkin kirjaa jos haluaa omaks
http://www.pusumisu.com/index.php?option=com_content&view=article&id=50&Itemid=56 - nasu58
väs.runk.eläm kirjoitti:
Tuolta näköjään saa tilattua suoraan tekijältäkin kirjaa jos haluaa omaks
http://www.pusumisu.com/index.php?option=com_content&view=article&id=50&Itemid=56Kiitos, tilaan ehdottomasti! Ja odotan innolla pääseväni lukemaan, tod.näk.kirja kertoo erittäin todenmukaisesti minunkin kokemistani asioista.
- 18+12
Aika huimaa menoo jos poliisit tulee hakeen oikein kotoa pakkohoitoon nyky päivänä suomessa.
Kieltäydyttyäni vapaaehtoisesta avohoidosta poliisit tulivat lääkärin kanssa oven taakse. Jouduin kolmeksi kuukaudeksi pakkohoitoon (2 viikkoa osastolla, sitten jouduin käymään Aurora 15-2C:llä kuutena päivänä viikossa, sitten piikitystä koska minulla ei ollut varaa eikä halua maksaa kuukauden bussilippua). Olin kuulemma kieltäytynyt avohoidosta vaikka lääkäri ei edes ehdottanut avohoitoa minulle. No, lääkäri nyt muutenkin valehteli että eihän se mikään yllätys ollut. Piikitysten seurauksena menin huonoon kuntoon mutta onneksi selvisin hengissä. Univaikeuksia on vielä (ei ollut ennen pakkohoitoja) mutta vaikuttaisi että saatan jossain vaiheessa päästä eroon unilääkkeistä.
http://youtu.be/8tYCQ978Qpc
http://youtu.be/cy43jeivBKE
http://youtu.be/JVHz537mnjk- samoja kokenut
Kiitokset tiedosta. Tallensin viestisi, joka lähetetään Auroran sairaalatoiminnasta vastaavalle.
Tuonnekin voi kirjoittaa kokemuksistasi mikäli siltä tuntuu.
http://aspergerinfo.foorumi.org/viewforum.php?f=60
- nasu58
Apua! Nyt tahdon kuolla! Olen yrittänyt soittaa vaikka minne, kukaan ei kuuntele eikä ota todesta! En jaksa enää tätä ahdistusta, kun kaikki katuu päälle! Te muut palstalaiset, yrittäkää taistella, itse en enää jaksa! Vieresssä on järvi ja kalliokin,. josta pääsee hyppäämään autojenn eteen! Kaipaamaan jää 12v-poikani
- nasu58
pojalleni omistan tämän
Hey, hey, my my,
rock and roll can never die - KiittäkääEnnemmin
Täälläkin vain VALITETAAN pakkohoidosta.
Varmasti siinä on ongelmiakin, mutta olkaa nyt onnellisia, että meillä on yhteiskunta, joka hoitaa oikein pakollakin varattomatkin, jos tarvetta ilmenee. Eikä sinne juuri koskaan ilman syytä pistetä, sillä niitä laitospaikkoja on nykyään niin vähän, että pikemminkin jäävät hoidotta useat sellaisetkin, jotka sitä tarvitsisivat.
Jossain USAn oikeistomeiningissä on sitten niin, että siellä varattomat täysin psykoottisetkin tai toimintakyvyttömiksi masentuneet ovat useib kadulla kodittomina, ja jos he henkensä pitimiksi varastavat, he päätyvät hoidon sijasta pikemminkin vankilaan, ja siellä USAlaisessa vankilassa olot eivät todellakaan ole paremmat kuin suomalaisessa pakkohoidossa. - nasu58
yhteisesti tämän palstan "keskustelijoille": en ilm.ole riittävän sairas herättääkseni myötätuntoa, tsemppailkaa te vaan
- weera..
Nasulle iso halaus ja paljon voimia
- Kylmät kädet
Riippuen hoitajasta, aina silloin tällöin passittivat suljetulle pariksi päivää. Riippuu täysin hoitajasta.
Jotkut eivät välitä paskan vertaa jutuistasi, jotkut taas passittavat välittömästi suljetulle aivan samoista jutuista!
Aivan pelle touhua, voin vilpittömästi kertoa kokemuksesta. - Lucy Fer
Luulenpa, että hullut ja psykiatrit ovat samaa sakkia.
Huh huh ! - vääryys
Ainoa mikä erottaa hoitajat potilaista on se että hoitajilla on kaikki avaimet.
- terveiset_merentakaa
Itse olen päättänyt lähteä pois suomesta jätän mielelläni tämän paikan on tullut mutta täyteen jo aikapäiviä sitten, surullista että sairaus näyttää pahat puolensa silloin kun "sinua yritetään auttaa" kevyin askelin vain lentokoneeseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1113317GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys491213- 831182
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja561147Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351072- 601027
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn27930- 67888
- 53877
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39872