Online Check-in

yzrjxhzdgs

Tervepä terve!

Autuaan tietämättömänä kysynkin: mitä tarkoitetaan online check-in:illä? Tilasin lentoliput eräältä yhtiöltä, sähköpostiini tulleessa vahvistusviestissä oli linkki kyseiseen check-iniin, joka on mahdollista tehdä netissä 24h ennen lentoa. Matkan olen maksanut käteisellä. Miten online check-in helpottaa asioita? Joudun kuitenkin menemään tiskille heittämään matkalaukut ruumaan, ja sieltä saan sitten boarding passit mitkä lie.

14

4495

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 161613

      Tuo tarkoittaa netissä tehtävää lähtöselvitystä. Samalla voit jo printata itsellesi boarding passin. Ruumaan menevät matkatavarat joudut tietysti viemään tiskille, mutta se jono yleensä vetää nopeammin kuin vars. lähtöselvitysjono.

      • Toinen typerys

        Milloin check-in kannattaa tehdä netissä? Esim. voiko sen tehdä muutama päivä ennen lentoa vai samaisena päivänä kuin lento lähtee?


    • Juuri niinkuin edellinen kirjoitti, mutta lisäksi voit vielä valita istumapaikat koneessa.

    • perhe 4 hlö

      Hei! Kannattaako / voiko lähtöselvityksen tehdä netin kautta Finnairilla, kun matkustan perheeni kanssa. Matkajoukkomme siis koostuu perheestämme, jossa on 2 aikuista ja 4- ja 6-vuotiaat lapset, joilla on koneessa omat paikat. Ruumaan meneviä laukkuja on ja matkakohde on Dubai (suora lento). Lennot on samalla varausnumerolla tehty kaikille.

      Jotenkin on hämärä muistikuva, että lapsiperhe ei voisi tehdä lähtöselvitystä netissä?

      • monesti kokenut

        Tokihan lapsiperhekin voi tehdä nettiselvitysen myös Finnairilla. Mutta koska Dubain lento on (tavallaan) lomalento niin saattaa olla että check in aukeaa vasta myöhemmin (n. 12 h ennen läh töä) kuin norrmaalilla reiottilennolla ( 36h ernnen lähtöä) . Ja itse olen huomannut että lomalennot on tavallisesti niin täyteen myyty, ettei paikkoja enää siinä vaiheessa "voi valita" vaan ne on sinne merkitty eikä niitä voi muuttaa. Reittilennoilla taas paikat voi valita niistä joita kone näyttää "tyhjiksi" eli yleensä voi muutella paikkoja.

        Kun lähtöselvitys on tehty etukäteen, lentokentällä säästää vähän aikaa kun voi mennä baggage drop -jonoon eikä tavalliseen, yleensä pidempään lähtöselvitysjonoon. Ulkomailta kotiinpäin lähtiesä etu on vielä surempi koska siellä baggage drop on yleensä samalla vain yhden lennon (siis Finnairin) business lähtöselvitysjono, ja se on tavallisesti todella lyhyt ja nopea jono, koska suurin osa väestä jonottelee tavallisessa economyluokan jonossa. Eli kun palaa kotiin Finnairilla, kannattaa yrittää check in tehdä vaikka hotellin nettikoneelta koska siinä tosiaankin voittaa aikaa kentällä!


      • Reitillä lomalle
        monesti kokenut kirjoitti:

        Tokihan lapsiperhekin voi tehdä nettiselvitysen myös Finnairilla. Mutta koska Dubain lento on (tavallaan) lomalento niin saattaa olla että check in aukeaa vasta myöhemmin (n. 12 h ennen läh töä) kuin norrmaalilla reiottilennolla ( 36h ernnen lähtöä) . Ja itse olen huomannut että lomalennot on tavallisesti niin täyteen myyty, ettei paikkoja enää siinä vaiheessa "voi valita" vaan ne on sinne merkitty eikä niitä voi muuttaa. Reittilennoilla taas paikat voi valita niistä joita kone näyttää "tyhjiksi" eli yleensä voi muutella paikkoja.

        Kun lähtöselvitys on tehty etukäteen, lentokentällä säästää vähän aikaa kun voi mennä baggage drop -jonoon eikä tavalliseen, yleensä pidempään lähtöselvitysjonoon. Ulkomailta kotiinpäin lähtiesä etu on vielä surempi koska siellä baggage drop on yleensä samalla vain yhden lennon (siis Finnairin) business lähtöselvitysjono, ja se on tavallisesti todella lyhyt ja nopea jono, koska suurin osa väestä jonottelee tavallisessa economyluokan jonossa. Eli kun palaa kotiin Finnairilla, kannattaa yrittää check in tehdä vaikka hotellin nettikoneelta koska siinä tosiaankin voittaa aikaa kentällä!

        Finnair on alkanut lentää reittilentoja myös Dubaihin. Reittilento on reittilento ja lomalento on lomalento eikä kumpikaan "tavallaan" ole mitään muuta.


      • Reittipä hyvinkin
        Reitillä lomalle kirjoitti:

        Finnair on alkanut lentää reittilentoja myös Dubaihin. Reittilento on reittilento ja lomalento on lomalento eikä kumpikaan "tavallaan" ole mitään muuta.

        Finnairin lento Dubaihin on tänä talvena reittilento, mutta suurin osa paikoista kuitenkin myyty matkanjärjestäjille lomalentotyyppisesti - siksi ymmärrettävä (vaikkakin epätarkka) tuo kommentti että kyse on tavallaan lomalennosta. Onhan aikaisempinakin vuosina kyseiselle lennolle voinut ostaa myös pelkän lentopaikan reittilennon omaisesti Finnairiin nettisivujen kautta (rahalla tai jopa pluspisteillä, kuten itse tein viime talvena) eli tilanne ei ole juurikaan muuksi muuttunut. Lennonnumero on muuttunut 3-numeroiseksi eli reittilennoksi. Sinänsähän asialla ei ole isompaa käytännön merkitystä, mutta on mahdollista että lähtöselvityksen voi tehdä nyt siis jo 36 tuntia ennen koneen lähtöä, viime talvena sen pystyi tekemään 12 tuntia ennen koneen lähtöä.


      • Tavat ja tavat
        Reittipä hyvinkin kirjoitti:

        Finnairin lento Dubaihin on tänä talvena reittilento, mutta suurin osa paikoista kuitenkin myyty matkanjärjestäjille lomalentotyyppisesti - siksi ymmärrettävä (vaikkakin epätarkka) tuo kommentti että kyse on tavallaan lomalennosta. Onhan aikaisempinakin vuosina kyseiselle lennolle voinut ostaa myös pelkän lentopaikan reittilennon omaisesti Finnairiin nettisivujen kautta (rahalla tai jopa pluspisteillä, kuten itse tein viime talvena) eli tilanne ei ole juurikaan muuksi muuttunut. Lennonnumero on muuttunut 3-numeroiseksi eli reittilennoksi. Sinänsähän asialla ei ole isompaa käytännön merkitystä, mutta on mahdollista että lähtöselvityksen voi tehdä nyt siis jo 36 tuntia ennen koneen lähtöä, viime talvena sen pystyi tekemään 12 tuntia ennen koneen lähtöä.

        Ovatko siis vaikka Lontoon ja Pariisin lennotkin "tavallaan lomalentoja"? Niillähän lennetään esim. Aurinkomatkojen kaupunkilomille?


    • 161613

      Riippuu lentoyhtiöstä, milloin lähtöselvityksen voi tehdä netissä. Esim. Finnairin reittilennoille sen voi tehdä 36 tuntia ennen lennon lähtöä ja Lufthansalla 23 tuntia ennen.

      Kyllä meidän perhe on voinut tehdä selvityksen netissä, lapset tosin olivat vähän vanhempia, mutta en keksi, miksi ikä vaikuttaisi asiaan, jos ei mitään erityisjärjestelyjä ole.

    • Leijona

      On-line check-in voi tarkoittaa kahta asiaa: 1) Teet lähtöselvityksen kotoa verkkopalvelun kautta. Voit valita istumapaikat. Toisilla lentoyhtiöillä voit määritellä matkalaukkujen määrän ja maksaa etukäteen mahdolliset ylimääräiset laukut, jolloin maksu on alahaisempi kuin kentällä tehtynä.
      2) Toiset lentoyhtiöt teettävät lähtöselvityksen lentoasemalla, esim: SAS ja Blue. Muita vaihtoehtoja ko. lentoyltiöillä ei ole. Ellei lähtöselvitystä olet tehyty kotona, se pitää tehdä lähtöselvitysautomaatilla ennen laukkujen viemistä check-in counterille.

      Lentoyhtiöstä riippuen, lähtöselvityksen voi tehdä 36,24,23...tuntia ennen lentoa.

      Finnairin lähtöselvityksen voi tehdä koko perheelle osoitteessa
      http://www.finnair.fi/finnaircom/wps/portal/lahtoselvitys/fi_FI

      • Yksinkertaisuskunnia

        Voiko esimerkisi Norwegianin lennolle tehdä lähtöselvityksen tiskillä? Ne automaatit kun ovat niin pirun monimutkaisia ja kranttuja, että siinä menee helposti hermot ja moninkertainen aika, eikä kokemukseni mukaan tiskillä tehty lähtöselvitys vie kuin hetken jos ei ole monimutkaisia vempaimia mukana.

        Miksi lentokentät eivät julkaise netissä kuvaa lähtöselvitysaparaateista, että voisi jo ennakkoon tutustua niihin .


      • ttttttttt
        Yksinkertaisuskunnia kirjoitti:

        Voiko esimerkisi Norwegianin lennolle tehdä lähtöselvityksen tiskillä? Ne automaatit kun ovat niin pirun monimutkaisia ja kranttuja, että siinä menee helposti hermot ja moninkertainen aika, eikä kokemukseni mukaan tiskillä tehty lähtöselvitys vie kuin hetken jos ei ole monimutkaisia vempaimia mukana.

        Miksi lentokentät eivät julkaise netissä kuvaa lähtöselvitysaparaateista, että voisi jo ennakkoon tutustua niihin .

        Joidenkin lentoyhtiöiden omilla sivuilla on demoja siitä, miten lähtöselvitys tehdään automaatilla tai netissä.


    • perhe 4 hlö

      Kiitos paljon! Heinäkuussa joulukuulle olen lennon varannut ja tietääkseni on reittilento (AY ja 3 numeroa). Itse siis Finskin sivuilta olen varannut sopiville päiville sillä hakukoneella haettuna. Onko lomalennoilla siis joku oma koodi?

    • annes2

      Finnairin lomalentojen numerot ovat AY1001 - AY2999. Reittilentojakin on nykyään nelinumeroisia, mm. Madridiin ja osa Pariisin- ja Lontoo-lennoistakin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      876
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      855
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      657
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      70
      605
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      583
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      493
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe